۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي شنبه 25 مرداد ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: ارائه روشی برای جلوگیری از پیشرفت سرطان استخوان
محققان بیمارستان زنان بیرگام موفق به ارائه روشی برای جلوگیری از پیشرفت سرطان در بافت‌های استخوانی شدند؛ در این روش از نانوذرات حاوی یک ماده دارویی استفاده شده است.
مؤسسه سرطان دانا فاربر،‌ این گروه با استفاده از نانوذرات، سلول‌های سرطانی در استخوان را هدف قرار داده و شرایط را برای تقویت استخوان فراهم کردند.با این کار می‌توان مانع از پیشرفت سرطان استخوان شد.
آرچانا سوامی از محققان این پروژه می‌گوید: "استخوان دارای میکروساختارهایی است که برای رشد سلول‌های سرطانی مناسب است.سلول‌های سرطان در نقاط مختلف بدن نظیر پستان، پروستات و خون می‌توانند خود را به بافت استخوانی رسانده و در آنجا ساکن شوند، این کار در مراحل پیشرفته بیماری رخ می‌دهد."
میشیلا ریگان از محققان مؤسسه سرطان دانا فاربر می‌گوید: "محدودیت‌های زیادی برای درمان بیماری سرطان استخوان وجود دارد.یکی از اهداف ما این است که بتوانیم با استفاده از روش‌های درمانی جدید سلول‌های تومور را هدف قرار داده و مانع از گسترش آن‌ها به سلول‌های استخوانی اطراف شویم."
این گروه تحقیقاتی با استفاده از نانوذرات موفق به این کار شدند.این نانوذرات از ترکیب یک پلیمر زیست‌تخریب‌پذیر و ترکیب دارویی موسوم به "آلندرونات" ساخته شده است، "آلندرونات" از خانواده داروهای بیس‌فسفونات است.فسفونات‌ها معمولاً به یون کلسیم متصل می‌شوند، از آنجایی که بزرگترین مرکز ذخیره کلسیم بدن، استخوان است فسفونات‌ها با غلظت بالا در استخوان متجمع می‌شوند.
با اتصال آلندرونات به سطح نانوذرات، نانوذرات می‌توانند به درون بافت استخوانی وارد شوند و داروی کپسوله شده در آنجا را رهاسازی کنند.از آنجایی که بیس‌فسفونات‌ها معمولاً در فرآیند درمان سرطان استخوان مورد استفاده قرار می‌گیرند، بنابراین آلندرونات نقش دوگانه‌ای را در این روش درمانی به عهده می‌گیرد.
محققان این روش درمانی را روی موش‌های مبتلا به سرطان استخوان (نوع میلوما) آزمایش کردند.نتایج نشان داد که موش‌هایی که داروی جدید را دریافت کرده‌اند شانس زنده ماندن بیشتری نسبت به موش‌های شاهد داشتند.همچنین مشخص شد که تراکم و حجم استخوان در این موش‌ها بیشتر بوده است.
امید فریبرززاده مدیر آزمایشگاه نانوپزشکی می‌گوید: "نتایج یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که این سیستم دارویی جدید برای درمان سرطان بسیار مناسب است و می‌تواند از گسترش آن جلوگیری کند."
...................
خبر: تولید واکسن جدید "چیکونگونیا"

محققان آمریکایی واکسن آزمایشی جدیدی برای مقابله با ویروس چیکونگونیا تولید کردند که از اثربخشی بالایی برخوردار است.
ویروس چیکونگونیا (chikungunya) از طریق نیش پشه آئدس (Aedes) منتقل می‌شود؛ بیماری چیکونگونیا یا خم‌کننده مفاصل منجر به درد شدید مفاصل، سردرد و تب شده و تاکنون روش درمانی قطعی برای آن کشف نشده است.
این بیماری در 28 درصد افراد آلوده بدون علامت بوده و برای نوزدان تازه ‌متولد شده و سالمندان بسیار خطرناک است.
محققان مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی (NIAID) آمریکا واکسن آزمایشی تولید کردند که باعث تقویت پاسخ آنتی‌بادی در بدن افراد می‌شود.
در این مطالعه 23 داوطلب سالم مقادیر متفاوت از واکسن چیکونگونیا شامل دوزهای 10، 20 یا 40 میکروگرمی را برای یک دوره 20 هفته‌ای دریافت کردند.
نتایج بدست آمده حاکی از افزایش تولید آنتی‌بادی برای مقابله با ویروس چیکونگونیا طی 11 ماه بعد از واکسیناسیون در بین تمام افراد ، حتی در پایین‌ترین میزان دوز دریافتی ، است.
نتایج این دستاورد در مجله پزشکی لانست (The Lancet) منتشر شده است.
...................
خبر: سرو غذا در رستوران رباتیکی با رباتهای سرآشپز و خدمتکار

رستوران رباتیک چین با حضور 12 ربات آشپز و سروکننده غذا پذیرای شماست.
در این رستوران کارکنان مکانیکی به مشتریان خوش‌آمد گفته و ظروف غذاخوری را بر روی میز قرار داده و حتی گوشت و سبزیجات را آماده می‌کنند.
دو ربات در جلوی در ورودی به مشتریان خوش‌آمد گفته و چهار ربات انسان‌نما نیز سینی غذا را حمل می‌کنند.در آشپزخانه دو ربات بزرگ آبی با چشمانی قرمز ویژه سرخ کردن غذا و دیگران مسئول آماده کردن پودینگ هستند.
ربات‌ها 40 جمله را درک می‌کنند، هیچوقت بیمار نمی‌شوند، حتی درخواست مرخصی نمی‌کنند و بعد از دو ساعت شارژ، پنج ساعت کار می‌کنند.
این رستوران در استان شرقی جیانگ سو قرار دارد.
...................
خبر: "سیگنوس" از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا شد

کپسول باری سیگنوس دیروز (جمعه) از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا شد و پس از یک سفر دو روزه، با ورود به جو زمین نابود خواهد شد.
شرکت اوربیتال ساینس بعنوان دومین همکار بخش خصوصی و در قالب قراردادی به ارزش 1.9 میلیارد دلار با ناسا، وظیفه انتقال تجهیزات به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را در هشت مأموریت برعهده گرفته است.
کپسول باری سیگنوس این شرکت 13 ژوئیه (22 تیر) با محموله‌ای به وزن 1496 کیلوگرم شامل چندین نانوماهواره راهی فضا شد.
این ماهواره‌های کوچک تا هفته آینده در فضا رها شده و بصورت مستمر اقدام به جمع‌آوری تصویر از زمین می‌کنند؛ از این داده‌ها برای افزایش محصولات کشاورزی، در زمان وقوع حوادث و بلایایی طبیعی استفاده خواهد شد.
سیگنوس پس از اقامت یک ماهه در فضا با محموله‌ای شامل زباله‌ و وسایل مستهلک، روز جمعه 15 اوت (24 مرداد) از ایستگاه فضایی جدا و راهی جو زمین شد.
طبق برنامه، کپسول باری سیگنوس فردا (یکشنبه) با ورد به جو زمین بر فراز اقیانوس آرام نابود خواهد شد.
...................
خبر: ساخت پوشش‌های شفاف‌تر و سفیدتر با الهام از سوسک

ویژگی‌های فیزیکی پولک‌های فوق‌سفید موجود بر روی تعداد خاصی از سوسک‌ها الهام‌بخش مهندسان در ساخت کاغذ سفید، پلاستیک و رنگ‌ها خواهند بود.
این امر منجر به مصرف مواد بسیار کمتری در مقایسه با شیوه‌های تولید کنونی می‌شود.
سوسک Cyphochilus که بومی آسیای جنوب‌شرقی است، به دلیل وجود پولک‌های فوق‌نازکی که سراسر بدنش را پوشانده‌اند، سفیدتر از کاغذ است.سوسک Lepidiota stigma نیز از چنین ویژگی برخوردار است. مطالعه انجام‌شده روی ویژگی‌های نوری این پولک‌ها نشان می‌دهد آن‌ها قادر به انتشار کارآمدتر نور نسبت به دیگر بافت‌های زیستی شناخته‌شده‌ هستند.
تحقیقات دانشمندان دانشگاه کمبریج و "آزمایشگاه طیف‌سنجی غیرخطی" ایتالیا نشان می‌دهد این سوسک‌ها ساختار درونی‌شان را برای تولیید سفیدی حداکثر با استفاده از حداقل ماده بهینه کردند.چنین کارآیی به ویژه برای شفاف‌تر کردن حشراتی که پرواز می‌کنند حائز اهمیت است.
دانشمندان برای نخستین بار نیروی پخش‌کنندگی نور این سوسک‌ها را اندازه‌گیری کردند و دریافتند آن‌ها نور را نسبت به دیگر مواد با شاخص انکسار پائین‌تر و به صورت کارآمدتری پخش می‌کنند.
طی سال‌های اخیر، بسیاری از مهندسان برای طراحی سازه‌هایشان به دنبال الهام‌گرفتن از ساختارهای طبیعت بودند و یافته‌های جدید الهام‌بخش ساخت اجسامی مانند کاغذ، پلاستیک، رنگ‌ها و همچنین کارگذاشتن بازتاب‌دهنده‌های سفید و سبک در درون نسل جدیدی از نمایشگرها خواهد بود.
جزئیات این دستاورد علمی در مجله Scientific Reports منتشر شد.
...................
خبر: کشف زبان جدید گیاهان

محققان آمریکایی در تحقیقات خود دریافته‌اند، گیاهان در سطح مولکولی با یکدیگر تبادل اطلاعات ژنتیکی دارند.
تحقیقات نشان می‌دهد، صحبت کردن با گیاهان به رشد بهتر آنها کمک می‌کند؛ محققان همچنین دریافتند که گونه‌های مختلف گیاهان قادر به صحبت کردن با یکدیگر هستند.
ارتباط گیاهان با یکدیگر از نوع کلامی نیست، بلکه با آزاد کردن سیگنال‌های شیمیایی در هوا باهم ارتباط برقرار کرده و بطور مثال، خطر حمله حشرات را اطلاع رسانی می‌کنند؛ در مجموع 50 مطالعه صورت گرفته در خصوص ارتباط گیاهان با یکدیگر، شواهد قطعی از صحبت کردن گیاهان بدست آمده است.
جدیدترین مطالعه که توسط محققان دانشگاه ویرجینیا انجام شده نیز نشان می‌دهد، گونه‌های مختلف گیاهان می توانند در سطح مولکولی با یکدیگر تبادل اطلاعات ژنتیکی داشته باشند؛ در این مطالعه، شیوه ارتباطی بین گیاه سس (dodder) بعنوان گونه‌ای گیاه انگلی، گیاه گلدار آرابیدوپسیس (Arabidopsis) و گیاه گوجه را مورد بررسی قرار دادند.
گیاه سس از نشانه‌های شیمیایی برای یافتن گیاه میزبان استفاده می‌کند و محققان موفق به شناسایی یک ارتباط معنایی ژنتیکی ، تبادل آران‌ای ، در ارتباط این گیاه با میزبان شدند.
هزاران مولکول mRNA‌ بین انگل و میزبان تبادل می‌شوند و این گفتگوی باز، امکان برقراری ارتباط بین آنها را فراهم می‌کند.
به گفته "جیم وست‌وود" سرپرست تیم تحقیقاتی، یکی از مکالمات بین گیاه سس با میزبان می‌تواند این باشد که میزبان سطح دفاعی خود را کاهش داده و منابع مغذی بیشتری آزاد کند.
نتایج این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.
...................
خبر: دیدن هزاران تصویر در یک تصویر با نرم‌افزار جدید

نرم‌افزار ابداعی دانشمندان هزاران تصویر آنلاین را در یک تصویر "میانگین" ترکیب می‌کند که این تصویر بازنمودی از تمامی تصاویر است.
نرم‌افزار جدید دانشگاه کالیفرنیا در برکلی به نام AverageExplorer هزاران تصویر از یک سوژه خاص را در اینترنت جستجو کرده و سپس آن‌ها را به صورت خودکار به شکل یک تصویر کامپوزیت "میانگین" ترکیب می‌کند.
تیمی از دانشمندان به رهبری دانشیار "الکسی افروس" این سیستم را با الهام از کار هنرمندانی مانند "جیمز سالاون" ارائه دادند که تصاویری از صدها تصویر همپوشانی‌شده از سوژه‌ها را خلق می‌کنند.
"افروس" در این باره گفت: داده‌های بصری بزرگ‌ترین حجم داده‌ها را تشکیل می‌دهند و مجموعه‌ای وسیع از چنین تصاویری روی اینترنت قرار دارند اما بسیاری از آن‌ها به دلیل فراوانی‌شان توسط کسی دیده نمی‌شوند.مردم این تصاویر را ماده تاریک اینترنت می‌نامند و ما به دنبال یافتن راهی برای تجسم‌بخشی سریع به چنین داده‌های بزرگی از طریق میانگین‌گرفتن خودکار از آن‌ها بودیم.
نرم‌افزار جدید می‌تواند برای آموزش سیستم‌های بصری رایانه‌ای به کار رود.در حالت معمول، چنین سامانه‌هایی توسط انسان‌ها آموزش‌ داده می‌شوند و کاربران باید به صورت دستی ویژگی‌های شاخص یک سوژه (مانند چشم، بینی و دهان) را کلیک کنند.با این حال با استفاده از نرم‌افزار ابداعی، چنانچه یک ویژگی روی تصویر میانگین کلیک شود، آن ویژگی به صورت خودکار روی تمامی تصاویر مشمول در آن تصویر کلیک می‌شود.
...................
خبر: نانوکاتالیستی برای تولید گلیسرول از بیودیزل‌ها

محققان دانشگاه رایس موفق به ساخت نانوکاتالیستی شدند که قادر به تولید گلیسرول از بیودیزل‌ها است.
یک گروه تحقیقاتی به رهبری وانگ از دانشگاه رایس به بررسی اثر نانوکاتالیست‌های طلا روی شکستن مولکول‌های سمی پرداختند.این گروه در حین تحقیق در این موضوع دریافتند که نانوکاتالیست‌های طلا،پالادیم می‌تواند بیودیزل‌ها را به محصولی ارزشمند نظیر گلیسرول تبدیل کند.
این گروه با رسم نموداری نشان دادند که درصورت استفاده از یک نسبت خاص از طلا و پالادیم، این نانوکاتالیست 10 برابر سریع‌تر از کاتالیست‌های دیگر می‌تواند فرآیند تبدیل گلیسرول را انجام دهد.
وانگ می‌گوید: ما تاکنون چهار بار موفق به دیدن این نمودار شدیم.اولین‌ بار آن را در TEC هنگام زدایش آلایندگی‌ها مشاهده کردیم.اخیراً نیز در کلروفورم و نیتریدها آن را دیدیم.اما این واکنش جدید، یک واکنش کاملا متفاوت است.
در مطالعات قبلی، در فرایندهای احیاء با کمک نانوکاتالیست، از هیدروژن به‌ عنوان افزودنی استفاده می‌شد.در آخرین آزمایش‌ها که برای احیای گلیسرول انجام گرفت، اکسیژن به سیستم اضافه شد.واکنش اکسیداسیون و احیاء با وجودی که عکس یکدیگرند، با هم تفاوت بنیادین ندارند.اما این گروه نشان دادند که در صورتی که 60 تا 80 درصد سطح طلا با ذرات پالادیم پوشش‌ داده شود، کاتالیست نهایی می‌تواند منجر به واکنش جدیدی شود.
وانگ می‌گوید: پالادیم خود یک ماده اکسید شونده است که این ویژگی چندان جالب توجه نیست زیرا موجب کاهش عملکرد کاتالیست می‌شود.ما دریافتیم که استفاده از طلا می‌تواند به پایداری این کاتالیست کمک کرده و مانع از زوال ساختاری آن شود.ما با این روش موفق به ساخت کاتالیست بسیار پایداری شدیم که می‌توان با استفاده از آن گلیسرول با خلوص بالا تولید کرد.این فرآیند در زمان بسیار کوتاهی انجام می‌شود، به‌ طوری که سرعت آن بسیار بیشتر از آن چیزی است که تاکنون در مقالات ذکر شده‌ است.ما اکنون می‌توانیم روی مولکول‌های زیستی دیگری نظیر گلوکز متمرکز شویم.
مدت‌هاست محققان دریافتند که ترکیب پالادیم و طلا می‌تواند فعالیت‌های کاتالیستی مؤثری داشته باشد.در این میان طلا به دلیل پایداری در برابر اکسید شدن اهمیت بیشتری دارد.پالادیم نیز دارای ویژگی منحصر به فردی است که می‌تواند اتصال خوبی با مولکول‌ها برقرار کند.
...................
خبر: شناسایی بخش‌های مغزی مرتبط با حس همدردی

پژوهشگران در برزیل، علاوه بر نقشه‌برداری از مناطق مغزی که تحت تأثیر حس همدردی قرار می‌گیرند، موفق به افزایش این حس در افراد شدند.
برخلاف مطالعات قبلی که تنها بر مناطق سیگنال‌دهی مغز مرتبط با حس همدردی متمرکز شده بودند، محققان برزیلی برای نخستین‌بار موفق به شناسایی مناطق درگیر در احساسات همدلانه از طریق اسکن مغزی شدند.
محققان مؤسسه تحقیقات و آموزش ریودوژانیرو در این مطالعه از ترکیبی از اسکن مغزی و روش‌های بازخورد احساسی استفاده و اقدام به تهیه اسکن مغزی از 25 داوطلب کردند.
در زمان تهیه اسکن مغزی، این افراد به سؤالاتی در حوزه احساسی پاسخ دادند؛ در ابتدا از داوطلبان خواسته شد که خاطره مهمی را به یاد بیاورند که با حس همدردی در ارتباط است و در مرحله بعد درخصوص خاطره‌ای که با حس افتخار بدون ایجاد حس خاص همراه بود سؤال شد.
سپس از یک برنامه نرم‌افزاری برای شناسایی الگوهای خاص در مغز مرتبط با احساسات استفاده شد و محققان موفق به نقشه‌برداری از مناطق مغزی تحت تأثیر حس همدردی شدند.
در همین زمان یک تصویر تار به داوطلب نشان داده شد و هرچه فرد قادر به کنترل بیشتر احساسات همدلانه خود بود، تصویر واضح‌تر می‌شد.
نتایج بدست آمده نشان می‌دهد، افراد بصورت کاملا داوطلبانه و خودآگاه قادر به کنترل و تقویت حس همدلی و همدردی در خود هستند.
نتایج این مطالعه در مجله PLos ONE منتشر شده است.
...................
خبر: کنترل آفات با مگس‌های تراریخته

محققان انگلیسی قصد دارند با استفاده از نوعی مگس اصلاح ژنتیکی شده، روش مؤثر و کم‌هزینه‌ای برای مقابله با آفات ابداع کنند.
مگس میوه مدیترانه یک آفت کشاورزی متداول محسوب می‌شود و استرلیزه کردن یا استفاده از حشره‌کش‌ها، روش‌های موجود برای کنترل این آفات هستند؛ اما حشرات استرلیزه شده در جفت‌گیری ضعیف عمل کرده و این تلاش تقریبا بی‌نتیجه است.
اما مگس‌های تراریخته‌ای که توسط محققان شرکت انگلیسی Oxitec تولید شدند، از قابلیت جفت‌گیری با حشرات ماده و انتقال ژن کشنده به بدن آنها برخوردار هستند.
با استفاده از آنتی‌بیوتیکی به نام تتراسایکلین، ژن کشنده در بدن مگس نر ایجاد شده و پس از جفت‌گیری، به بدن حشره ماده منتقل می‌شود؛ این ژن منجر به از بین رفتن مگس ماده و فرزندان پیش از رسیدن به بلوغ می‌شود؛ در این شرایط پس از مدتی تنها مگس‌های نر باقی مانده و به مرور جمعیت آنها بشدت کاهش پیدا می‌کند.
به گفته محققان، استفاده از مگس تراریخته حاوی ژن کشنده روشی کاملا موثر، کم‌هزینه و دوستدار محیط زیست برای کنترل آفات و جلوگیری از آسیب‌دیدگی محصولات کشاورزی محسوب می‌شود.
اما رهاسازی مگس‌های تراریخته در طبیعت همواره با عوارض ناخواسته‌ای همراه است.
در گام بعدی و پس از دریافت مجوز، محققان قصد دارند از مگس‌های تراریخته در طبیعت بصورت محدود استفاده کنند؛ هدف نهایی این طرح، استفاده از این حشرات برای مقابله با تب دانگ در برزیل عنوان شده است.
نتایج این دستاورد در مجموعه مقالات انجمن سلطنتی انگلیس منتشر شده است.

محققان با استفاده از فناوری نانو، اسپری ضد آبی تولید کر...................
خبر: نسل جدید اسپری ضد آب
دند که از خاصیت آب‌گریزی بسیار بالایی برخوردار است.
نمونه‌های مختلفی از اسپری ضد آب در بازار وجود دارند، اما محصول جدید علاوه بر آب از خاصیت دفع مایعات مختلف برخوردار است.
اسپری فوق‌ آب‌گریز Puffin Spray از ترکیبات دوستدار محیط زیست ساخته شده و تأثیری بر رنگ، بافت و قابلیت تنفس پارچه نمی‌گذارد.
این پوشش ضد آب که در ابتدا برای صندلی دوچرخه طراحی شده بود، بر روی لباس، کفش، پارچه مبل و صندلی ماشین نیز قابل استفاده است.
برخلاف سایر اسپری‌های ضد آب که تنها سطح کلی پارچه را می‌پوشانند، عملکرد اسپری Puffin Spray کاملا متفاوت بوده و تک تک الیاف پارچه در سطح نانو پوشش داده می‌شود.
...................
خبر: شارژ تلفن همراه با عرق بدن

در آینده می‌توانید تلفن همراه خود را با استفاده از عرق خود شارژ کنید.
محققان دانشگاه کالیفرنیا در سان‌دیگو یک خالکوبی موقت کوچک طراحی کردند که الکترونهای درون آنزیم لاکتات تولید شده توسط بدن انسان را در زمان تعریق جمع‌آوری می‌کند.
در حال حاضر، انرژی بدست آمده از این روش تنها برای شارژ کردن یک باتری زیستی کوچک کافی است اما محققان در تلاش برای کشف راههایی به منظور استفاده از این فناوری در شارژ تلفنهای هوشمند و تبلتها هستند.
در کل، هرچه شدت ورزش کردن افزایش یابد، میزان لاکتات بیشتری تولید می‌شود.در طول فعالیتهای شدید فیزیکی، بدن نیاز به تولید انرژی بیشتری پیدا کرده از این رو فرآیندی موسوم به گلیکولیز را فعال می‌کند.
گلیکولیز انرژی و لاکتات تولید می‌کند که دانشمندان توانسته‌اند دومی را در خون شناسایی کنند.
ورزشکاران حرفه‌ای به نظارت بر سطوح لاکتات بدن خود در طول آزمایشات اجرایی به عنوان راهی برای ارزیابی تناسب و برنامه ورزشی خود می‌پردازند.
علاوه بر آن، پزشکان نیز سطوح لاکتات را در زمان تمرینات ورزشی بیماران بررسی می‌کنند تا شرایطی مانند بیماری قلبی یا ریوی را که با سطوح بالا و غیرعادی لاکتات همراهند، شناسایی کنند.
در حال حاضر، آزمایش لاکتات به دلیل نیاز به گرفتن چندین نمونه خون در زمانهای مختلف در طول یک رژیم ورزشی ناخوشایند و آزاردهنده است.
حسگر ساخت محققان حاوی آنزیمی است که الکترونها را از لاکتات گرفته و یک جریان الکتریکی ضعیف تولید می‌کند.
محققان این خالکوبی را بر روی بازوی 10 داوطلب سالم قرار داده و سپس به اندازه گیری جریان الکتریکی تولید شده در طول ورزش آنها پرداختند.محققان سپس بطور مداوم و همزمان با تغییر شدت ورزشها، سطوح لاکتات عرق این افراد را مورد نظارت قرار دادند.
دانشمندان در گام بعدی یک باتری زیستی با نیروی عرق انسان تولید کردند.
آزمایشات بر روی 15 داوطلب نشان داد که آنها مقادیر متفاوت نیرو را تولید می‌کنند.جالبتر اینکه افراد دارای تناسب اندام کمتر که میزان ورزش کمتری هم داشتند، انرژی بیشتری از افرادی که تا سه بار در هفته ورزش می‌کردند، تولید می‌کردند.
به گفته دانشمندان، علت این امر ممکن است خستگی بیشتر افراد با تناسب اندام کمتر باشد که منجر به تولید زودتر گلیکولیز و شکل‌گیری لاکتات بیشتر می‌شود.
نتایج این پژوهش که در نشست و نمایشگاه انجمن شیمی آمریکا ارائه شده، در مجله Angewandte Chemie منتشر شده است.
...................
خبر: ارائه نخستین سایه‌بان هوشمند خودکار
شرکت بین‌المللی فناورانه NBBJ موفق به ساخت نمونه اولیه سایه‌بان خودکار هوشمندی شده که با استفاده از گوشی‌هوشمند نیز عمل می‌کند.
در حالی که سایه‌بان‌های هوشمند به خودی خود نوآوری جدیدی نیستند، سیستم Sunbreak از دیگر سایه‌بان‌ها هوشمندتر و پاک‌تر است زیرا به ابرها واکنش نشان می‌دهد و میزان نزدیکی فرد به پنجره را اندازه‌گیری می‌کند.
طراحی دارای سه لولای این ابداع می‌تواند به صورت خودکار برای هدایت بیشتر نور آفتاب به داخل دفتر کار زاویه‌بندی شود و با استفاده از آن ارتفاع سایه‌بان‌ را می‌توان برای مسدودکردن نور خورشید کم کرد.
شرکت سازنده اعلام کرده گرچه سایه‌بان‌های هوشمند معمولی برای سر و کارداشتن با نور مرئی برنامه‌ریزی شدند، سیستم جدید تشعشع خورشیدی را شناسایی می‌کند و از آن برای تنظیم دمای درون ساختمان استفاده می‌کند.این سایه‌بان‌ خودکار بوده اما می‌توان آن‌ را با برنامه آی‌فون و اندروید کنترل کرد و برای زیبایی بیشتر نمای ساختمان نیز، آن‌ را با ال‌ای‌دی‌هایی سفارشی کرد.
نمونه اولیه Sunbreak هم‌اکنون در ابتدای راه است و هنوز به مطالعه بیشتری نیاز دارد اما شرکت سازنده به دنبال استفاده از آن برای یک ساختمان تمام‌اندازه است.این سایه‌بان‌ محیطی راحت‌تر را برای ساکنان ساختمان فراهم می‌کند.
...................
خبر: خودکشی انتحاری سلول‌های سرطانی با نمک

تیمی بین‌المللی از محققان با همکاری دانشگاه تگزاس، مولکولی طراحی ‌کردند که قادر به کشتن سلول‌های سرطانی با حمل کلراید به درون غشاهای آن‌ها و تشکیل نمک است.
این مولکول در واقع با استفاده از این نمک موجب خودکشی سلول‌های سرطانی می‌شود.چنین روشی راه را برای طراحی داروهای جدید ضدسرطانی هموار می‌کند.
دانشمندانی از انگلستان، امریکا و کره جنوبی با همکاری یکدیگر نوعی انتقال‌دهنده یون مصنوعی را که محموله آن کلراید بود، تولید کردند.زمانی که این مولکول به سلول‌های سرطانی می‌رسد، کلراید با سدیم موجود در غشاهای سلول تعامل داشته و با تشکیل نمک منجر به خودنابودی آن‌ می‌شود.
بقای سلول‌ها در درون بدن انسان به تنظیم یون‌های موجود در درون غشاهای آن‌ها متکی است و بر هم‌زدن تعادل آن‌ها منجر به خودنابودی‌شان در فرآیندی موسوم به آپوپتوز می‌شود.بدن از مکانیسم آپوپتوز برای خلاص‌شدن از دست سلول‌های خطرناک یا آسیب‌دیده استفاده می‌کند.
جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature Chemistry منتشر شد.
...................
خبر: تولید پنیر آزمایشگاهی بدون شیر

گیاهخواران یا افرادی که به لاکتوز شیر حساسیت دارند، بزودی می‌توانند از پنیر گیاهی تولید شده در آزمایشگاه استفاده کنند که در ترکیب آن به جای شیر از توالی ژنتیکی مبتنی بر دی‌ان‌ای گاو استفاده شده است.
محققان آمریکایی به روشی برای تولید ژن‌های پروتئین پنیر مبتنی بر توالی دی‌ان‌ای گاو دست پیدا کرده و سپس آنها را در مخمر رشد داده و از آن برای تولید پنیر ، بدون شیر ، استفاده کردند.
در تولید این پنیر از مخمر، کره گیاهی و آب استفاده می‌شود.
در ابتدا ژنوم‌های گاو برای یافتن توالی ژنتیکی پروتئین شیر طبیعی بررسی شده و سپس توالی دی‌ان‌ای در سلول‌های مخمر قرار می‌گیرد؛ مخمر دستکاری ژنتیکی شده در هنگام رشد، سلول‌های پروتئین شیر واقعی تولید می‌کند.
در مرحله بعدی، شیر گیاهی با سه ترکیب اصلی پنیر شامل چربی یا کره گیاهی، قند گیاهی به جای لاکتوز شیر و آب مخلوط می‌شوند؛ مخلوط این مواد برای تولید پنیر با روش‌های سنتی قابل استفاده خواهد بود.
محققان با جمع‌آوری بودجه 15 هزار دلاری، فاز بعدی مطالعه برای تولید عملی پنیر با استفاده از این روش را بزودی آغاز می‌کنند.
...................
خبر: مغز دارکوب چگونه ضربات ناشی از نوک‌زدن به درخت را تحمل می‌کند؟

دانشمندان به راز آسیب‌ندیدن مغز دارکوب حین ضربه‌زدن به درختان برای یافتن غذا پی بردند.
مغز دارکوب می‌تواند برخوردهای مکرر را به هنگام ضربه‌های سریع این پرنده به درخت تحمل کند اما علی‌رغم این ضربات مکرر و سریع، ساختار منحصر‌به‌فرد جمجمه و منقار پرنده ضربه به مغز را کاهش می‌دهد.
محققان چینی دریافتند بدن دارکوب 99 درصد انرژی ناشی از ضربه‌ها را به عنوان "انرژی کرنشی" (ارتجاعی) ذخیره می‌کند.
دانشمندان همواره به چگونگی محافظت دارکوب از مغز و بدنش در مقابل شوک و ارتعاشات علاقه‌مند بودند زیرا پاسخ به این پرسش می‌تواند به طراحی ابزار ضدشوک، فضاپیما، خودروها و لباس محافظتی کمک کند.
هم‌اکنون مهندسان "آزمایشگاه تحلیل ساختاری تجهیزات صنعتی State Key" در دانشگاه فناوری دالیان چین دریافتند بدن دارکوب با جذب انرژی ناشی از ضربه‌های وارده به عنوان سازه ضدشوک عالی عمل می‌کند.
دارکوب‌ها می‌توانند با بسامد 25 هرتز و با سرعت‌ هفت متر در ثانیه بدون رنج‌بردن از هر نوع آسیب مغزی به درختان ضربه بزنند.نیروی نوک‌زدن پرنده معادل هزار برابر نیروی گرانش بوده و هر ضربه آن معادل برخورد سر انسان با دیوار با سرعت 25 کیلومتر در ساعت است.
در این مطالعه، دانشمندان مدل‌های رایانه‌ای سه‌بعدی از یک دارکوب را تولید کردند و از برنامه‌هایی برای درک چگونگی توزیع انرژی ناشی از ضربه‌ها توسط ساختار بدن ضدشوک آن بهره بردند.دانشمندان از سی‌تی اسکن‌های پرنده برای تولید مدل‌های رایانه‌ای‌ استفاده کردند و به تصاویر ساختار درونی دقیق از سر پرنده دست یافتند؛ سپس از نرم‌افزار Mimics برای شکل‌دادن یک مدل ویژه استفاده شد.
بخش عمده انرژی برخورد ناشی از نوک‌زدن به انرژی کرنشی (99.7 درصد) تبدیل و در بدن ذخیره می‌شود و بخش کوچکی از آن (0.3 درصد) نیز وارد سر می‌شود.ساختارهای موجود در سر پرنده شامل منقار و استخوان لامی هستند که انرژی مغز را بیشتر کاهش می‌دهند.انرژی کوچکی که وارد مغز می‌شود سرانجام در شکل گرما پراکنده شده و موجب افزایش سریع دمای مغز می‌شود.برای همین است که دارکوب باید به صورت وقفه‌دار به درخت ضربه بزند و استراحت‌های کوتاهی داشته باشد.
جزئیات این مطالعه در مجله "علوم فناوری چین" منتشر شد.

نظرات : 0

ثبت نظر

41094