۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي سه شنبه 28 مرداد

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: انقلابی در درمان پوکی استخوان با یک ایمپلنت کوچک
محققان دانشگاه لیورپول ایمپلنت مینیاتوری طراحی کردند که با اعمال فشار به عضلات، منجر به تقویت عضلات شده و می تواند برای درمان پوکی استخوان مورد استفاده قرار گیرد.
مشکل اصلی داروهای موجود برای درمان پوکی استخوان، جذب آنها توسط تمامی استخوان‌های بدن است؛ در نتیجه محافظت کامل از استخوان شکننده صورت نمی‌گیرد.
این داروها با عوارض جانبی متعددی از جمله حالت تهوع، درد سینه و التهاب معده همراه هستند.
داروهای جدید موسوم به پادتن‌های مونوکلونال نیز که برای تقویت استخوان تجویز می‌شوند، هر شش ماه یکبار و تنها توسط پزشک باید تزریق شوند.
محققان دانشگاه لیورپول ایمپنلت کوچکی طراحی کردند که با اعمال فشار به عضلات مرتبط با استخوان شکننده، باعث تقویت استخوان‌ها و درمان نسبی پوکی استخوان می‌شود.
عملکرد این دستگاه روی موش‌ها مورد آزمایش قرار گرفت؛ ایمپنلت مینیاتوری در ابعاد سر سوزن در عضلات پای موش کاشته و از طریق سیم به شارژ درون معده متصل شد.
عضلات پا هر30 ثانیه یکبار در معرض جریان خفیفی قرار گرفته و این روش درمانی هر روز به مدت 10 دقیقه تکرار شد؛ پس از یک دوره یک ماهه، تراکم استخوان حیوانات تا 30 درصد افزایش پیدا کرد.
تحریک و فعال شدن مکرر عضلات از طریق یک جریان خفیف، منجر به رشد استخوان جدید می‌شود؛ چگونگی این فرآیند بطور دقیق مشخص نیست، اما برخی پزشکان معتقدند که انقباضات مکرر عضلات منجر به هدایت سلول‌های بنیادی به منطقه مورد نظر شده و به رشد استخوان جدید کمک می‌کند.
این ایمپنلت مینیاتوری هنوز بر روی انسان مورد آزمایش قرار نگرفته است، اما انتظار می رود ظرف دو تا سه سال آینده برای درمان پوکی استخوان مورد استفاده قرار گیرد.
نتایج این دستاورد در مجموعه مقالات انجمن سلطنتی انگلیس منتشر شده است.
...............
خبر: بچه‌ ماهواره‌ به فضا پرتاب شد

دو کیهان‌نورد روس با انجام پیاده‌روی فضایی خارج از ایستگاه، نانوماهواره طراحی شده توسط محققان دانشگاه لیما را در فضا رها کردند.
"اولگ ارتمیف" به همراه "الکساندر اسکورتسوف"، کیهان‌نوردان روس دیروز (دوشنبه) اقدام به پیاده‌روی فضایی کردند.
در این مأموریت خارج از ایستگاه فضایی که 22 دقیقه بطول انجامید، نانوماهواره Chasqui به طول 10.1 سانتی‌متر و به وزن 0.9 کیلوگرم در فضا رها شد.
این ماهواره کوچک توسط محققان دانشگاه ملی مهندسی لیما در پرو طراحی شده و مجهز به ابزاری برای اندازه‌گیری دما و فشار و دوربین‌هایی برای عکسبرداری از زمین است.
پس از رها کردن ماهواره Chasqui در فضا، چند مرحله آزمایش علمی خارج از ایستگاه توسط کیهان‌نوردان روس انجام شد؛ فضانوردان اقدام به جمع‌آوری نمونه از بخش خارجی پنجره‌های ایستگاه کردند.
مهندسان ناسا قصد دارند بقایای به جای مانده از موتور فضاپیماهایی را که به ایستگاه فضایی ملحق می‌شوند، مورد بررسی قرار داده و خطرات احتمالی آنها برای ISS‌ را ارزیابی کنند.
...............
خبر: ثبت لحظه سوختن «سیگنوس» در ورود به جو زمین

یکی از فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی، لحظه ورود و سوختن کپسول باری سیگنوس در جو زمین را ثبت کرده است.
کپسول باری سیگنوس که یک ماه قبل با محموله‌ای به وزن 1496 کیلوگرم راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) شده بود، با محموله‌ دیگری شامل زباله‌ و وسایل مستهلک فضانوردان در تاریخ 15 اوت (24 مرداد) از ایستگاه جدا و راهی زمین شد.
سیگنوس طبق برنامه در تاریخ 17 اوت (26 مرداد) در هنگام ورود به جو زمین بر فراز اقیانوس آرام از بین رفت.
"الکساندر گرست" فضانورد آلمانی آژانس فضایی اروپا (ESA) که در ایستگاه فضایی حضور دارد، موفق به ثبت لحظه ورود و آتش گرفتن کپسول باری سیگنوس در جو زمین شده است.
برخلاف کپسول باری دراگون شرکت اسپیس‌ایکس یا کپسول سایوز روسیه که قادر به عبور سالم از جو زمین هستند، سیگنوس در هنگام بازگشت به زمین و در حرارت جو نابود می‌شود.
شرکت خصوصی اوربیتال ساینس در قالب قراردادی به ارزش 1.9 میلیارد دلار با ناسا، طی هشت مأموریت وظیفه انتقال تجهیزات به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را با استفاده از کپسول باری سیگنوس برعهده گرفته است.
شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس نیز با انعقاد قراردادی به ارزش 1.6 میلیارد دلار، تجهیزات مورد نیاز فضانوردان را با استفاده از کپسول باری دراگون به فضا منتقل می‌کند؛ مأموریت بعدی دراگون برای 19 سپتامبر (28 شهرویر) برنامه‌ریزی شده است.
...............
خبر: سلول مصنوعی که با نمونه واقعی مو نمی‌زند!

دانشمندان سیستم سلولی مصنوعی و شبکه‌مانندی خلق کرده‌اند که قادر به بازتولید رفتار پویای تولید پروتئین است.
این دستاورد نه تنها به درک عمیق‌تر فرآیندهای زیستی پایه کمک می‌کند، بلکه شاید در آینده راه را به سوی کنترل تولید پروتئین‌های مصنوعی و طبیعی برای بسیاری از کاربردها هموار کند.
سیستم جدید چندین جز را بر روی یک تراشه زیستی جای می‌دهد؛ این اجزا (سلول‌های مصنوعی) با استفاده از لوله‌های نازک مویرگ به یکدیگر متصل می‌شوند و شبکه‌ای را خلق می کنند که امکان پخش مواد زیستی را در سراسر سیستم فراهم می‌کند.عمق هر یک از این سلول‌های مصنوعی یک میلیونم متر است.
در درون هر سلول مصنوعی، ژنوم سلولی کار گذاشته‌ شده و این ژنوم رشته‌های دی‌ان‌ای است که توسط خود دانشمندان طراحی و کنترل می‌شود.
محققان توانستند تولید پروتئین توسط این سلول‌های مصنوعی را مشاهده کنند.
جزئیات این مطالعه در مجله Science منتشر شد.
...............
خبر: ثبت رفتار کوانتومی الکترون با روشی جدید
تیمی از محققان آمریکایی به طراحی شیوه‌ای جدید پرداختند که رفتار مکانیک کوانتومی یک الکترون موجود در شکاف مقیاس نانوی یک الماس را ثبت می‌کند.
این روش از پالسهای فراصوت نور لیزر برای کنترل حالت کلی کوانتونی و همچنین مشاهده چگونگی تغییر حالت اکترون در طول زمان استفاده می‌کند.
نتایج این پژوهش می‌تواند محاسبه و پردازش اطلاعات کوانتومی را یه گام دیگر به واقعیت نزدیک کند.
محققان در این مطالعه بر ویژگی مکانیک کوانتومی الکترونها موسوم به اسپین (چرخش) متمرکز شدند.این پژوهش حول محور یک سیستم اسپین کوانتومی موسوم به مرکز نیتروژن-خلاء انجام شده که یک نقص مقیاس اتمی در الماسهای طبیعی است.
دانشمندان یک مرکز نیتروژن-خلاء را با دو پالس نوری لیزر برای کمتر از یک میلیونیوم میلیونیوم ثانیه روشن کردند.آنها هدف خود را از این پژوهش "برداشتن حد و مرزهای کنترل کوانتومی در این سیستمهای نقص جالب توجه" خواندند که در نهایت به تولد یک ابزار سنجش جدید منجر شده است.
نتایج این پژوهش در مجله Science Express منتشر شده است.
...............
خبر: نظارت بر ضربان قلب با هدفون هوشمند
شرکت اینتل با همکاری 50 Cent به دنبال ساخت مجموعه‌ای از هدفون‌هاست که حسگرهای آن‌ها، ضربان قلب کاربر را در تمامی اوقات حتی هنگام نشستن یا پیاده‌روی اندازه‌گیری می‌کنند.
چون هدفون‌های SMS Audio BioSport In-Ear انرژی‌شان را از تلفن یا دستگاه پخش MP3 متصل می‌گیرند، هیچ‌گاه نیاز به شارژشدن ندارند.
تمامی اطلاعات ضربان قلبی که این گجت‌های هوشمند جمع‌آوری می‌کنند، به صورت آنلاین قابل‌پست‌شدن و تحلیل است و کاربران توصیه لازم را برای ارتقای سلامتی‌ یا کاهش وزنشان دریافت می‌کنند.این ابزار دارای حسگر نوری جاسازی‌شده‌ای است که تغییر ضربان قلب را اندازه‌گیری می‌کند و سیگنال‌های نویز ناشی از حرکت بدن و نور محیط را از بین می‌برد.
هدفون‌های قابل‌جاسازی در گوش همچنین مجهز به نرم‌افزاری هستند که سرعت موسیقی را بر اساس سطح فعالیت کاربر تغییر می‌دهد.شرکت‌های سازنده مدعی‌اند این سیستم‌ها کیفیت صوتی بالایی ارائه می‌دهند، همچنین ضدعرق و ضدآب بوده و به برنامه RunKeeper متصل می‌شوند.
این فناوری اواخر سال جاری میلادی عرضه می‌شود و شرکت اینتل ماه ژانویه نمونه‌های اولیه آن را در "نمایشگاه ابزار الکترونیکی مصرفی" در لاس‌وگاس به نمایش گذاشت.
هنوز تاریخ عرضه و بهای دقیق این هدفون‌ها مشخص نشده است.
...............
خبر: نرم‌افزار تلفن همراه برای وادار کردن فرزندان به پاسخگویی به تماس والدین!

نرم‌افزار Ignore No More برنامه‌ای است که فرزندان را مجبور می‌کند تماس‌های والدین را نادیده نگرفته و به آن پاسخ دهند.
این نرم‌افزار باید به صورت همزمان بر روی تلفن همراه والدین و فرزندان نصب شود.
درصورتیکه فرزندان پاسخگوی تماس تلفنی والدین خود نباشند، امکان قفل کردن تلفن همراه آنها توسط والدین با استفاده از یک رمز عبور اختصاصی فراهم می‌شود؛ تنها شیوه قفل‌گشایی از تلفن همراه، تماس با والدین و دریافت این رمز عبور است.
فرزندان امکان غیرفعال کردن این برنامه را از روی تلفن همراه خود و والدین بدون داشتن نام کاربری، ایمیل و رمز عبور اختصاصی نخواهند داشت.
در صورت تلاش برای غیر فعال کردن نرم‌افزار، برنامه بصورت خودکار قفل شده و بلافاصله پیام هشداری برای والدین ارسال می‌شود.
نسخه مخصوص تلفن همراه آیفون برنامه نرم‌افزاری Ignore No More با قیمت 1.99 دلار به بازار عرضه شده است.
...............
خبر: اسمارت فون جدید و جذاب ژاپنی‌ها

دو محصول جدید کمپانی شارپ می توانند رقیبی برای اسمارت فون و تبلت های جدید ساخت سامسونگ یا اپل باشند.
برای اولین بار و در اتفاقی غیر قابل پیش بینی، اسمارت فونی با قابلیت های بالا و متنوع از آسیا و از کمپانی کمتر شناخته شده ای نسبت به اپل و سامسونگ به بازارهای جهانی ارائه خواهند شد.این کمپانی، شارپ نام دارد.شارپ، یکی از کمپانی های صنایع الکترونیکی ژاپن است که در عرضه و ارائه فناوری های جدید فعالیت دارد.این کمپانی از معرفی دو اسمارت ‌فون جدید در ژاپن خبر داده است.
برای نخستین بار یکی از اسمارت فون های جدید شارپ از اواخر ماه آگوست در بازار امریکا ارئه خواهد شد زیرا پیش از این، محصولات ژاپنی تنها در همین کشور توزیع و در سایر کشورها عرضه نمی شدند.در خبرهای متفاوتی از این محصول با عنوان اولین گوشی بدون قاب یاد کردند که می تواند برای کاربران و مصرف کنندگان جالب توجه باشد.
اپراتور ژاپنیSoftBank دو اسمارت فون جدید از زیر مجموعه های Sharp SH-04F را با نام های Sharp Aquos Crystal و Aquos Crystal X را روانه بازار خواهد کرد.مدل اول یعنی Sharp Aquos Crystal روانه بازارهای امریکایی خواهد شد و مدل دوم به عرضه وطنی خواهد پرداخت.
دو مدل اسمارت فون در 5 اینچ و 5.5 اینچ ارائه خواهند شدند.مدل 5 اینچی، 140 گرم وزن، ضخامتی به نازکی 10 میلی متر، رزولوشن 720P پردازنده اسنپ دراگون 400 فرکانس، 1.2 گیگاهرتزی و از حافظه 8 گیگا بایت برخوردار است.
اسمارت فون مدل 5.5 اینچی به امکاناتی از قبیل رزولوشن 1080 P و پردازنده اسنپ دراگون 801 فرکانس، 2.3 گیگا هرتز و به 2 گیگا بایت رم مجهز است.اسمارت فون های جدید در رنگ های قرمز، سفید، آبی و مشکی به بازار فناوری ارائه می شوند.
...............
خبر: سفینه بیگانگان یا پروژه فضایی

شب گذشته بشقاب پرنده ای در آسمان هوستون ایالت تگزاس امریکا به پرواز در آمد که موجی از سوالات مختلف را در این کشور به راه انداخته است.
شب گذشته مورخ 18 آگوست 2014 میلادی برابر با 27 مرداد 1393، بشقاب پرنده ای در آسمان هوستون ایالت تگزاس به پرواز درآمد.شهروندان این ایالت با انتشار تصاویر مختلفی از این جسم نورانی سؤالات مختلفی را از مقامات امریکایی مطرح کردند.
آیا این جسم نورانی پرنده چیزی جز یک بشقاب پرنده است؟ تصاویر مختلفی که از این جسم نورانی گرفته شده، نشان از پرواز یک بشقاب پرنده در میان ابرها دارد.
دکتر "کارولین سامنرز"، یکی از نجوم شناسان موزه هوستون معتقد است که این جسم نورانی که در میان ابرها به پرواز درآمده، می تواند یک بشقاب پرنده باشد.
وی در ادامه می گوید:"بسیاری از وقایعی که رخ می دهند قابل توضیح نیستند."
بسیاری از مردم هوستون در شبکه های اجتماعی آورده اند که این جسم نورانی می تواند سفینه بیگانگان باشد یا حتی پروژه های فضایی که دولت امریکا در حال بررسی آنهاست؟
...............
خبر: حمله هکرهای چینی به امریکا

اطلاعات پزشکی و خصوصی حدود 4.5 میلیون نفر در امریکا توسط هکرهای چینی و در یک حمله سایبری به سرقت رفت تا آتش تنش میان امریکا و پکن بیش از پیش شعله ور شود.
یکی از بزرگترین بیمارستان های امریکا هدف حمله سایبری از چین قرار گرفت که در این سرقت اینترنتی اطلاعات امنیتی، اجتماعی، پزشکی متعلق به 4.5 میلیون نفر دزدیده شد.کارشناسان امنیت امریکایی معتقدند این سرقت توسط گروهی با نام APT18 انجام شده که از سوی دولت چین حمایت می شوند.
APT18 تاکنون حملات سایبری متعددی را با هدف شرکت های هوا فضا، سازمان دفاع، ساخت و ساز، فناوری، شرکت های بزرگ مالی و اداری، بهداشت و درمان انجام داده است.این کارشناس اینترنتی در ادامه می گوید:"هکرهای چینی در حملات سایبری تکنیک های بسیار پیشرفته ای را برای شکستن قفل ها و همینطور ورود به سیستم های امنتینی در پیش می گیرند که تاکنون کسی موفق به شناسایی آنها نشده است."
اطلاعات به سرقت رفته بیماران شامل اطلاعاتی از جمله سوابق پزشکی بیماران، آدرس، تاریخ تولد، شاره تلفن، شماره بیمه در سازمان های بیمه ای یا خدمات بیمه ای که بیمار از پنج سال پیش تاکنون دریافت کرده بود را شامل می شدند. اما اطلاعات به سرقت رفته منوط بر اطلاعات پزشکی بیماران نیست بلکه شماره کارت های اعتباری و هر اطلاعاتی که به مالکیت اشخاص مربوط می شد نیز به سرقت رفتند.
این سرقت اینترنتی بزرگترین حمله سایبری است که تاکنون از سازمان های بهداشتی و درمانی انجام شده است.گروه های هکر چینی به دنبال مالکیت معنوی یا استفاده از اطلاعات شخصی و مالی بیماران بودند.
این موضوع در حالی مطرح می شود که در ماه های اخیر، تنش میان واشنگتن و پکن وارد فاز جدیدی شده به طوری که دولت امریکا پنج افسر ارتش چین را به جاسوسی سایبری متهم و سفیر این کشور در ایالات متحده را احضار و علاوه بر آن دولت چین نیز جنگ های سایبری سردی را علیه امریکا و کشورهای اروپایی آغاز کرده است.
یکی از شرکت هایی که از سوی این پنج نفر مورد حمله سایبری قرار گرفت، شرکت "وستینگ هاوس الکتریک" بود.در مورد اتهامات مربوط به این شرکت هکرها استراتژی آن را برای معامله با یک شرکت دولتی چینی رصد کرده و ۷۰۰ هزار صفحه ایمیل، از جمله پیام های مدیرکل را نیز به سرقت برده بودند.
مقامات امریکایی معتقدند هیچ دلیلی برای حملات از سوی چین جز تقویت شرکتهای دولتی چین و تامین منافع آن کشور به بهای تجارت در آمریکا وجود ندارد؛ تاکتیکی که ایالات متحده آن را شدیدا محکوم کرده است.
...............
خبر: انرژی خورشیدی آب دریا را شیرین می‌کند

رئیس مرکز رشد انرژی، آب و محیط زیست دانشگاه علم و صنعت گفت: محققان دانشگاه علم و صنعت در حال طراحی آب شیرین کن هایی با صرفه جویی بالا در مصرف انرژی هستند که از طریق انرژی خورشیدی کار می‌کنند.
در تلاش هستیم تا در مرکز رشد انرژی، آب، محیط زیست دانشگاه علم و صنعت دستاوردهایی را ارائه دهیم که در حوزه کاهش مصرف انرژی، مفید و موثر واقع شود.
وی عنوان کرد: یکی از مسائلی که مصرف بیش از حد انرژی را به دنبال دارد، بحث آب شیرین کن های قدیمی است که در سواحل جنوبی کشور مورد استفاده قرار می گیرد.
با بیان اینکه آب شیرین کن های فعلی مصرف انرژی بالایی دارند، اظهار داشت: آب شیرین کن هایی که درسواحل جنوبی کشور برای شیرین سازی آب دریا به کار می روند، باید برق زیادی مصرف کنند تا آب را شیرین کنند.
حسینعلی پور خاطر نشان کرد: اکنون در مرکز رشد انرژی، آب و محیط زیست دانشگاه علم و صنعت درحال طراحی و ساخت نمونه آزمایشگاهی دستگاه شیرین کننده آب دریا هستیم تا بتواند انرژی خیلی کمی را در فرایند شیرین سازی آب دریا مصرف کند.
وی درخصوص ویژگی های آب شیرین کن کم مصرف توضیح داد و گفت:دستگاه شیرین کننده ای که در حال طراحی آن هستیم، علاوه بر شیرین سازی آب دریا، قابل شرب نمودن آب، قابلیت آبیاری زمین های باغی و محصولات گلخانه ای را دارد.
حسینعلی پور در ادامه توضیح داد: این دستگاه با هدف شیرین سازی آب دریا، با مصرف انرژی پایین و استفاده از انرژی خورشیدی و بادی ساخته می شود.
وی اذعان داشت: استفاده از آب شیرین کنی که از انرژی خورشیدی استفاده می کند تا یک،هشتم در مصرف انرژی صرفه جویی خواهدشد.
وی با بیان اینکه آب شیرین کن برای مردم سواحل جنوبی کشور می تواند اشتغال زا باشد، یادآور شد: از آنجایی که استقرار مردم در کشور، آبادانی را به همراه خواهد داشت و در این صورت ضریب امنیت ملی با اشتغال وافزایش جمعیت در مناطق جنوبی افزایش پیدا می کند، استفاده از آب شیرین کن کم مصرف در مناطق جنوبی کشور هم می تواند در اشتغال و افزایش ضریب امنیت ملی موثر واقع گردد.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه آب شیرین کن های کم مصرف می تواند به صورت محلی تولید ثروت کند، گفت: این دستگاه به دلیل اینکه قطعات مکانیکی کمتری در آن به کار برده می شود  هزینه ساخت، تعمیر و نگهداری کمتری نسبت به دستگاههای دیگر دارد.
...............
خبر: یک حمله پیامكی به کاربران اندروید

مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای از حمله پیامكی به 100 هزار کاربر سیستم عامل کیت کت اندروید خبر داد که به موجب آن تمامی پیامك های تلفن قربانی به آدرس ایمیل هكر ارسال می شود.
مرکز ماهر اعلام کرد: با اینكه سیستم عامل اندروید در نسخه جدید خود (كیت كت) راهكارهای جدیدی برای كنترل دسترسی های بسیار باز خود در ارسال و دریافت پیامك ارائه کرده اما بدافزارها همچنان قادر به ارسال پیامك در این نسخه ها هستند.بدین معنی كه نسخه های جدیدتر اندروید هم قادر به متوقف کردن این گونه بدافزارها نیستند.
از این رو در ماه اخیر، بدافزار Heart (یا XXShenqi در زبان چینی) در قالب یك برنامه قابل اطمینان كاربر را فریب داده و پس از تایید از سوی كاربر، به جمع آوری اطلاعات شخصی كاربر و همچنین گسترش خود با ارسال پیامكی حاوی یك لینك دانلود به 99 مخاطب اول دفتر تلفن قربانی اقدام می کند.
این بدافزار همچنین كاربران را براي نصب كامپوننت دومی (com.android.trogoogle) فریب می دهد كه به موجب آن تمامی پیامك های تلفن قربانی به آدرس ایمیل هكر ارسال می شود.این بدافزار بطور متوسط هزینه ای نیز برای هر قربانی درپی دارد.
با توجه به كمبود مكانیزم های امنیتی، قدرت شناسایی در حوزه بدافزارهای تلفن های همراه پر واضح است به نحوی که طی تنها چند روز 20 میلیون پیامك ارسال شده و 100 هزار کاربر آلوده به این بدافزار شدند.
دلیل دیگر انتشار گسترده این بدافزار، استفاده از مفاهیم مهندسی اجتماعی است بدین ترتیب كه غالبا كاربران به لینك های ارسالی از سوی افراد ذخیره شده در دفتر تلفن خود، اطمینان می كنند.
...............
خبر: احراز هویت «وصله ناجور» شجره‌نامه تکاملی حیوانات

دانشمندان هویت واقعی را به نوعی موجود کرم‌مانند باستانی‌ در شجره‌نامه تکاملی حیوانات بازگرداندند.
یکی از عجیب‌ترین فسیل‌هایی که تاکنون کشف شده، موجود کرم‌مانندی با پا، پنجه و سر است که تشخیص‌دادن سر آن از دمش دشوار بود.این فسیل هم‌اکنون جای خود را در شجره تکاملی یافته و برای نخستین بار، به گروهی از حیوانات مدرن مرتبط شده است.
حیوان Hallucigenia پیش‌تر یک "وصله ناجور تکاملی" لقب گرفته بود زیرا مشخص نبود چگونه به گروه‌های مدرن حیوانات مرتبط می‌شود اما هم‌اکنون محققان دانشگاه کمبریج ارتباط مهم آن با کرم‌های مخملی مدرن را کشف کردند؛ این موجودات مدرن گروه نسبتا کوچکی از حیوانات کرم‌مانند به نام onychophorans هستند که در جنگل‌های حاره‌ای زندگی می‌کنند.
فسیل مزبور موجود برای نخستین بار در دهه 1970 کشف و تصور می‌شد مهره‌های موجود در طول پشت آن، پا باشند و پاهایش در طول پشتش نیز شاخک در نظر گرفته شد.همچنین سر آن اشتباها به عنوان دم در نظر گرفته شد.
موجود Hallucigenia حدود 505 میلیون سال پیش زندگی کرده و مطالعه جدید پنجه‌های آن، سازماندهی بسیار نزدیکش به سازماندهی کرم‌های مخملی مدرن را آشکارسازی کرد.
جزئیات این دستاورد علمی درمجله Nature منتشر شده است.
...............
خبر: «کنجکاوی» آماده دور چهارم حفاری در مریخ

ناسا از انتخاب یک قطعه سنگ جدید و آماده شدن مریخ‌نورد کنجکاوی برای آغاز دور چهارم مأموریت حفاری خبر داد.
محققان تیم کنترل زمینی در آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL)‌ ناسا، چهارمین قطعه سنگ را برای حفاری و نمونه برداری انتخاب کردند.
این سنگ که Bonanza King نامگذاری شده است، متعلق به منطقه‌ای با لایه‌های زمین‌شناسی مشابه Pahrump Hills است.
تمامی سه قطعه سنگی که تاکنون توسط مته مریخ‌نورد کنجکاوی حفاری شده و مورد آنالیز قرار گرفتند، مربوط به دهانه گیل مریخ هستند، اما این سنگ نخستین نمونه متعلق به کوه شارپ محسوب می‌شود؛ ظاهر این سنگ کاملا متفاوت از سنگ‌های شنی دهانه گیل است.
در تجزیه و تحلیل دو نمونه اولیه در سال 2013، شواهدی از احتمال وجود حیات میکروبی در محیط باستانی مریخ بدست آمد.
حفاری و نمونه‌برداری از دل سنگ Bonanza King می‌تواند به درک بهتر محیط باستانی سیاره سرخ و نحوه تکامل این سیاره کمک کند.
در حین انجام مأموریت حفاری در چهارمین سنگ مریخی، محققان ناسا مسیرهای احتمالی برای حرکت بسمت کوه شارپ را که کمترین آسیب را به چرخ‌های مریخ‌نورد وارد می‌کند، مورد بررسی قرار خواهند داد.
...............
خبر: استخراج نفت از کف دریا با غشای نانوحفره‌ای

پژوهشگران مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) با استفاده از لایه‌های دارای نانوحفره موفق به ساخت غشایی برای جداسازی نفت از آب شدند.
زمانی که مقدار زیادی روغن وارد آب می‌شود، با هم به شکلی ترکیب می‌شوند که امکان جدا کردن آن‌ها از هم به سختی امکان‌پذیر می‌شود؛ به این ترکیب امولوسیون گفته می‌شود.این فرآیند می‌تواند آسیب‌های جدی به محیط‌ زیست وارد کند.
پژوهشگران مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) روشی ارزان قیمت برای حل این مشکل یافتند.این گروه تحقیقاتی موفق به ارائه روشی شدند که با استفاده از آن می‌توان در حجم صنعتی غشای مناسب برای جدا کردن نفت از آب تولید کرد.
از این غشاء می‌توان علاوه بر پاکسازی محیط‌ زیست، برای استخراج نفت از کف دریاها نیز استفاده کرد.در این نواحی به تزریق مقدار زیادی آب برای اعمال فشار به مخازن به منظور بیرون کشیدن نفت از بستر دریا نیاز است.در این فرآیند نفت و آب از مخازن زیرزمینی بیرون آمده و در نهایت درون تانک‌هایی نگه‌ داشته می‌شوند.درون این مخازن، به دلیل تفاوت وزن آب و نفت این دو از یکدیگر جدا می‌شوند.البته برای جدا کردن بهتر آن‌ها می‌توان از این غشاها استفاده کرد.
جداسازی نفت و آب زمانی دشوار می‌شود که قطرات ریز آب در روغن غوطه‌ور باشد یا بالعکس، در واقع با کاهش ابعاد قطرات امولولسیون این جداسازی با مشکل بیشتری مواجه می‌شود که در نانوامولوسیون‌ها این دشواری به حد نهایت خود می‌رسد.
این گروه تحقیقاتی با استفاده از دو لایه حاوی نانوحفره و میکروحفره موفق به ساخت غشایی شدند که قادر به جداسازی نفت از آب، حتی به صورت نانوامولوسیون است.با توجه به نیاز مصرف‌کننده، این غشاء می‌تواند ساختارهای آبدوست یا آبگریز داشته باشد.با انتخاب این ویژگی، می‌توان اجازه عبور یکی از دو ترکیب را فراهم کرد در حالی که دیگری در پشت غشاء به دام می‌افتد.
ابعاد حفره باید کوچکتر از قطرات باشد تا روی عبور آن‌ها کنترل داشته باشد.اما با کوچک شدن ابعاد حفره، سرعت جداسازی کم می‌شود، بنابراین باید از فشار خارجی استفاده کرد که آن هم می‌تواند موجب پارگی غشاء شود.
محققان برای حل این مشکل حفره‌های بزرگی را در یک سوی غشاء و حفره‌های کوچکتر را در سوی دیگر غشاء قرار دادند.با این کار هم استحکام ساختار افزایش می‌یابد و هم جداسازی با سرعت بالاتری اتفاق می‌افتد.
...............
خبر: دارورسانی به سلول‌های سرطانی با نانوذرات مغناطیسی و لیزر مادون قرمز

محققان با استفاده از نانوذرات کربنی مغناطیسی بلوری و تابش لیزر مادون قرمز موفق به ارائه روشی برای رهاسازی دارو شدند که در این روش می‌توان بدون آسیب دیدن بافت‌های مجاور، فرآیند رهاسازی را انجام داد.
پژوهشگران دانشگاه تگزاس روشی ارائه کردند که در آن می‌توان از فناوری لیزر برای رهاسازی دارو و ژن‌های درمان به درون سلول استفاده کرد، به‌ طوری که بافت‌های اطراف آسیب نمی‌بینند.از این روش می‌توان برای درمان بیماران سرطانی و کسانی که از مشکلات ژنتیکی و عصبی رنج می‌برند، استفاده کرد.
این گروه تحقیقاتی از بلورهای نانوذرات کربن مغناطیسی و پرتوهای لیزر مادون قرمز برای این کار استفاده کردند، این روش به رهاسازی گرما نوری شهرت یافته است.
این روش جدید دنباله تحقیقات پیشین این گروه است که در آن از لیزر 50 تا 100 میلی‌واتی استفاده شده بود. در پژوهش‌های قبلی این گروه نیز همین نانوذرات با لیزر گرم شده و در نهایت موجب از بین رفتن سلول سرطانی شدند.در این پژوهش جدید محققان از روش رهاسازی گرمانوری و همچنین از رنگ‌های ویژه‌ای نیز استفاده کردند.این رنگ‌ها به همراه مولکول‌های DNA به سلول‌های سرطان پروستات انسان تزریق شد.
علی کویمن از محققان این پروژه می‌گوید: در این پژوهش، دکتر موهانتی از یک توان بسیار پایین، 20 تا30 میلی وات و همچنین لیزر مادون قرمز به همراه نانوذرات استفاده کرد.او با این کار توانست از غشای سلول عبور کند، بدون این که به سلول‌های مجاور آسیب بزند.با این روش می‌توان دیواره سلول را کشید و ماده مورد نظر را از میان آن به درون سلول عبور داد.این کشش ایجاد شده روی غشاء موجب می‌شود تا جریان سیال بتواند با سرعت از میان آن عبور کند و هر آنچه را که نیاز باشد، بتواند به همراه این جریان سیالی به درون سلول وارد کند.
علی کویمن با استفاده از دشارژ پلاسمای الکتریکی درون محلول تولوئن موفق شد نانوذرات کربنی مغناطیسی بلوری ایجاد کند.یکی از مزیت‌های این روش آن است که می‌توان به‌ صورت انتخابی برهم‌کنش لیزر با بافت هدف را تقویت کرد.از آنجایی که در این روش از نانوذرات مغناطیسی استفاده شده، می‌توان با کمک یک میدان مغناطیسی، بیرون آن را دستکاری کرد، بنابراین با غلظت‌های بسیار کم از نانوذرات نیز می‌توان استفاده کرد.
حمایت مالی این پروژه توسط بنیاد ملی علم آمریکا انجام شده‌ است.
...............
خبر: رشد کامل جنین در رحم مصنوعی خارج از بدن ممکن می‌شود

برخی محققان معتقدند که تا سه دهه آینده، جنین انسان مراحل رشد و تکامل 9 ماهه را در رحم مصنوعی خارج از بدن سپری خواهد کرد.
فناوری اکتوجنسیس (ectogenesis) - رشد اندام در یک محیط مصنوعی خارج از بدن - در سال 2001 توسعه یافت؛ تاکنون از این روش برای رشد باکتری خارج از بدن میزبان و رشد جنین موش استفاده شده است.
رحم مصنوعی برای رشد جنین انسان باید تمامی شرایط رحم طبیعی را دارا بوده و بتواند مواد مغذی و اکسیژن را در اختیار جنین قرار دهد.
کیسه مایع آمنیوتیک (کیسه آب) برای جلوگیری از صدمه دیدن نوزاد، کنترل دمای بدن، امکان تنفس و بلع نیز از دیگر بخش‌های مهم رحم مصنوعی است.
فناوری اکتوجنسیس از همان ابتدا مخالفان و موافقان جدی داشته است؛ موافقان این روش معتقدند که استفاده از رحم مصنوعی، خطر تولد نوزاد مرده را بشدت کاهش می‌دهد، چون که نوزاد در محفظه‌های قابل رویت قرار داشته و همواره در دسترس پزشکان است.
با کمک ابزار پزشکی پیشرفته، تمامی مراحل تکامل از جمله کنترل وزن، ضربان قلب و رشد جنین مورد بررسی قرار گرفته و درصورت بروز هرگونه مشکل از جمله نقص ژنتیکی، جنین بسرعت تحت درمان قرار می‌گیرد.
این فناوری برای زنان فاقد رحم نیز کاربرد داشته و نیاز به رحم اجاره‌ای را کاهش می‌دهد.
همچنین با استفاده از رحم مصنوعی، خطر مرگ مادر در حین زایمان از بین می‌رود؛ مادران بارداری که مجبور به سقط جنین می‌شوند، می‌توانند جنین خود را به رحم مصنوعی منتقل کنند.
اما منتقدان فناوری اکتوجنسیس بر این باورند که این روش باعث کاهش ارتباط عاطفی بین مادر و کودک می‌شود؛ همچنین خطر عدم پذیرش نوزاد از سوی والدین و افزایش تعداد کودکان بی‌سرپرست وجود خواهد داشت.
بدلیل نگرانی‌های قانونی و مذهبی، این فناوری تاکنون به مرحله آزمایش بالینی بر روی انسان نرسیده است؛ با این حال پیش‌بینی می‌شود که استفاده از رحم مصنوعی تا 30 سال آینده کاربردی شود.
...............
خبر: تولید داروی جدید درمان طاسی در بیماری خودایمنی

محققان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا، سلول‌های ایمنی مسئول نابودی فولیکول‌های مو در بیماران مبتلا به "آلوپشیا آرتا" را شناسایی کردند.
این شرایط، نوعی بیماری خودایمنی است که موجب ریختن مو می‌شود.هم‌اکنون دانشمندان دارویی را آزمایش کردند که سلول‌های ایمنی دخیل در چنین شرایطی را از بین می‌برد و رشد مو را در تعدادی از بیماران احیا می‌کند.سازمان دارو و غذای امریکا داروی جدید را تائید کرده است.
گفته می‌شود در صورت ایمن‌بودن دارو، دستاورد جدید اثری بسیار مثبت روی زندگی افراد مبتلا به آلوپشیا آرتا خواهد داشت.چنین شرایطی می‌تواند در هر سنی رخ دهد و به طور مساوی بر زنان و مردان اثر بگذارد.این در حالی است که تا پیش از این درمان‌های شناخته‌شده‌ای برای احیای کامل مو وجود نداشت و بیماران مبتلا، استرس روانی و رنج عاطفی زیادی را متحمل می‌شدند.
دانشمندان دهه‌هاست می‌دانند ریختن مو در این بیماری زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های سیستم ایمنی پایه به فولیکول مو حمله می‌برند و موجب ریختن مو می‌شوند.با این حال، تاکنون هویت سلول خاص عامل این موضوع به صورت معما باقی مانده بود.
در مطالعه دانشگاه کلمبیا مشخص شد نوع خاصی از "سلول‌های تی" عامل حمله به فولیکول‌ها هستند و داروی جدید به نام مهارکننده‌ JAK می‌تواند به این سلول‌ها یورش ببرد.
جزئیات این دستاورد علمی در نشریه Nature Medicine منتشر شده است.
...............
خبر: درمان سرطان با تزریق نوعی باکتری خاکی

محققان "مرکز سرطان جان هاپکینز کیمل" نسخه اصلاح‌شده‌ای از نوعی باکتری خاکی ارائه دادند که واکنشی ضدتوموری را در موش‌ها، سگ‌ها و انسان‌ها ایجاد می‌کند.
باکتری Clostridium novyi novyi در حالت معمول موجب بروز عفونت‌هایی می‌شود که به بافت آسیب می‌رساند.
با این حال نسخه اصلاح‌شده جدید می‌تواند در درمان سرطان کارآمد باشد و تکمیل‌کننده شیوه‌های پیشین با هدف ارائه درمان هدفمند رشد تومورهای سرطانی خواهد بود.میکروب C. noyvi برای زندگی به محیط‌هایی با اکسیژن پایین متکی است و این امر آن را برای هدف‌ قراردادن سلول‌های تومورهای نیازمند اکسیژن به کاندیدایی مناسب تبدیل می‌کند.
تیم تحقیقاتی، باکتری مزبور را برای حذف یکی از ژن‌های تولیدکننده سم و ایمن‌کردن آن براي کاربردهای درمانی اصلاح و سپس اثراتش را بررسی کرد.
موش‌هایی که تومورهای مغزی در آن‌ها کاشته شده بودند، نخستین سوژه‌هایی بودند که C. novyi-NT را به صورت تزریق دریافت کردند.تیم علمی دریافت این باکتری‌ می‌تواند سلول‌های تومور را از بین ببرد و سلول‌های سالمی را که در فاصله چند میکرومتری از سلول‌های سرطانی قرار داشتند، دست نخورده رها کند.
موش‌هایی که با باکتری اصلاح‌شده مزبور درمان شدند، از زمان کاشت تومور 33 روز بیشتر عمر کردند اما موش‌هایی که درمان نشده بودند، به طور متوسط 18 روز زنده ماندند.اثر مثبت این باکتری روی سگ‌ها و انسان‌ها نیز مثبت گزارش شد.
بررسی اثرات تزریق‌ باکتری مزبور در انسان‌ها هنوز ادامه دارد و دانشمندان امیدوارند بتوانند آن را با اشکال سنتی درمان از قبیل شیمی‌درمانی ترکیب کنند.
جزئیات این دستاورد علمی در مجله Science Translational Medicine منتشر شده است.
...............
خبر: مریخ‌نوردها تسهیل کننده سفر سرنشین‌دار به مریخ

ناسا امیدوار است با کمک داده‌های جمع‌آوری شده توسط مریخ‌نوردها و کاوشگرهای رباتیک، سفر سرنشین‌دار به سیاره سرخ را تا چند دهه آینده محقق کند.
مریخ‌نوردهای فرصت (Opportunity) و کنجکاوی (Curiosity) در حال انجام مأموریت‌های اکتشافی بر سطح سیاره سرخ هستند که به درک بهتر تاریخچه باستانی این سیاره کمک می‌کنند.
هدف اصلی مأموریت جدیدترین مریخ‌نورد ناسا – کنجکاوی – بررسی حیات احتمالی بر سطح مریخ و در عین حال جمع‌آوری اطلاعات برای سفر انسان به این سیاره عنوان شده است.
با فرود هر کاوشگر بر سطح سیاره سرخ، درک محققان برای طراحی سیستم‌های ایمن فرود نیز افزایش پیدا می‌کند.
فرودگر InSight سال 2016 راهی مریخ شده و نسل جدید مریخ‌نورد ناسا که با الگوبرداری از کنجکاوی طراحی می‌شود، سال 2020 راهی این سیاره خواهد شد.
به گفته "ویکتوریا فریدنزن" سرپرست مأموریت رباتیک ناسا، با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده توسط این سیستم‌های رباتیک، امکان طراحی سیستم‌های ایمن فرود برای مأموریت‌های سرنشین‌دار فراهم می‌شوند.
مریخ‌نورد کنجکاوی با وزن بیش از یک تن در اوت 2012 بر سطح سیاره سرخ فرود آمد، اما برای مأموریت سرنشین‌دار، به فرودگر بسیار بزرگتر و سنگین‌تری نیاز است که فناوری مورد نیاز برای این مأموریت هنوز بطور کامل توسعه نیافته است.
محققان ناسا کپسول فضایی اوریون (Orion) و سیستم پرتاب فضایی (SLS) را طراحی کردند که می‌توان از آنها برای انجام مأموریت‌های عمق فضا از جمله سفر به مریخ استفاده کرد؛ آزمایش این دو سیستم برای سال 2021 برنامه‌ریزی شده است.
با این حال محققان تأکید می‌کنند که پرتاب کاوشگر رباتیک، کم‌هزینه‌تر و کم خطرتر از سفر سرنشین‌دار به مریخ است.
...............
خبر: ترافیک فضایی کاوشگرها در منظومه شمسی
محققان با استفاده از داده‌های آژانس‌های فضایی جهان، نقشه گرافیکی از حضور کاوشگرها در منظومه شمسی تهیه کردند.
علاوه بر حضور ده‌ها ماهواره تحقیقاتی، مخابراتی و نظامی در اطراف زمین، تعداد زیادی کاوشگر فضایی نیز در منظومه شمسی حضور دارند.
محققان شرکت Outer Places برای تهیه داده‌نمایی گرافیکی (Infographic) از حضور کاوشگرها در منظومه شمسی، از اطلاعات ناسا، آژانس فضایی اروپا (ESA)، آژانس اکتشافات هوافضا ژاپن (JAXA) و سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) استفاده کردند.
در این نقشه گرافیکی، وضعیت فضاپیماهای فعال در اطراف سیارات مختلف به تصویر کشیده شدند.
عطارد: فضاپیمای مسنجر ناسا سال 2011 به مدار این سیاره رسید و هم‌اکنون در فاصله 77 میلیون کیلومتری از زمین قرار دارد.
ناهید: فضاپیمای ونوس‌اکسپرس آژانس فضایی اروپا (ESA) سال 2006 به مدار این سیاره رسید و هم‌اکنون در فاصله 40 میلیون کیلومتری از زمین قرار دارد.
فضاپیمای AKATSUKI آژانس اکتشافات هوافضا ژاپن (JAXA) سال 2015 به مدار این سیاره خواهد رسید.
مدار لاگرانژی: فضاپیمای SOHO ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) سال 1996،‌ فضاپیمای ACE ناسا سال 1998، فضاپیمای WIND‌ ناسا سال 2004، فضاپیماهای STEREO A و STEREO B ناسا سال 2007 به این منطقه رسیدند.
مدار لاگرانژی (Lagrangian Orbit) مناطقی بین زمین و خورشید است.
بین زمین و ماه: فضاپیمای ISEE-3 ناسا سال 2014 به مدار ماه می‌رسد و مدارگرد اکتشافی ماه (LRO) ناسا سال 2009 به مدار ماه رسید.
کاوشگرهای ARTEMIS P1 و ARTEMIS P2 ناسا به ترتیب در سال‌های 2010 و 2011 به مدار ماه رسیدند و درحال حاضر در فاصله 615 هزار کیلومتری از زمین قرار دارند.
مریخ: فضاپیمای اودیسه مریخ ناسا سال 2001 به مدار سیاره سرخ رسید و هم‌اکنون در فاصله 222 میلیون کیلومتری از زمین قرار دارد.
فضاپیمای مارس‌اکسپرس آژانس فضایی اروپا (ESA) سال 2004 و مدارگرد اکتشافی مریخ ناسا سال 2006 به مدار مریخ رسیدند.
فضاپیمای ماون ناسا و کاوشگر MANGALAYAN سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) سپتامبر 2014 (شهریور 93) به مدار مریخ می‌رسند.
سرس: فضاپیمای DAWN‌ ناسا فوریه 2015 به این سیاره کوتوله می‌رسد؛ سرس (CERES) در کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری قرار دارد.
دنباله دار 67P: فضاپیمای روزتا آژانس فضایی اروپا (ESA)در ماه مه به اطراف دنباله‌دار 67P/Churyumov-Gerasimenko رسید.
مشتری: فضاپیمای JUNO ناسا جولای 2016 به این سیاره در فاصله 774 میلیون کیلومتری از زمین خواهد رسید.
زحل: فضاپیمای کاسینی ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) سال 2004 به مدار این سیاره رسید و هم‌اکنون در فاصله 1 میلیارد و 219 کیلومتری زمین قرار دارد.
پلوتو: فضاپیمای NEW HORIZONS ناسا سال 2015 به این سیاره کوتوله در فاصله 5 میلیارد و 920 میلیون کیلومتری زمین خواهد رسید.
لبه خروجی منظومه شمسی: فضاپیمای وویجر 1 ناسا اوت 2012 از لبه منظومه شمسی خارج و وارد فضای بین‌ستاره‌ای شد.
فضاپیمای وویجر 2 هم اکنون در لبه خروجی منظومه شمسی - هلیوسفر - در فاصله 15 میلیارد و 520 میلیون کیلومتری از زمین قرار دارد.
...............
خبر: کاشت مخصوص بیماران قلبی برای انجام اسکن ام‌آرآی

محققان آمریکایی یک ضربان‌ساز قلب طراحی کردند که امکان انجام اسکن ام‌آرآی را برای این دسته از بیماران فراهم می‌کند.
دستگاه‌های ضربان‌ساز قلب و دفیبریلاتور قلبی کاشتنی (ICD)، پالس‌های الکتریکی را به قلب ارسال کرده و ریتم نامنظم ضربان قلبی بیماران را تنظیم می‌کنند.
اما این دسته از بیماران قلبی از انجام تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) منع شدند، چون که میدان مغناطیسی دستگاه باعث مختل شدن عملکرد ضربان‌ساز و در برخی موارد منجر به سوختن بافت قلب می‌شود.
حدود دو سوم بیماران ظرف مدت 10 سال پس از دریافت ICD، برای بررسی اندام داخلی، عروق خونی، تشخیص مشکلات قلبی، سرطان و حتی آلزایمر نیازمند انجام ام‌آرآی هستند؛ در این شرایط بیمار مجبور به استفاده از اشعه ایکس یا اسکن فراصوت است که روش‌های تشخیصی با دقت پایین‌تری محسوب می‌شوند.
محققان شرکت SureScan برای این دسته از بیماران، ICD جدیدی در ابعاد یک جعبه کبریت طراحی کردند که زیر عضله ترقوه کاشته می‌شود؛ قیمت این کاشت حدود 33 هزار دلار است.
دستگاه Evera MRI SureScan دارای یک نرم‌افزار مخصوص برای محافظت از آن در برابر میدان مغناطیسی ام‌آر‌آی است؛ با استفاده از یک لپ‌تاب بی‌سیم، پزشک پیش از شروع اسکن اقدام به بازنویسی برنامه ICD می‌کند.
با انجام این تنظیمات، دستگاه ICD در حین انجام ام‌آرآی نمی‌تواند ریتم‌های غیرطبیعی قلب را شناسایی و پالس الکتریکی تولید کند.
...............
خبر: تماشای مناظر زیبا در پیروسکوپ سرویس ‌بهداشتی

معماری به نام "ادم ویرسینسکی" سرویس بهداشتی مفهومی ارائه داده که مجهز به یک سیستم پیروسکوپ (پیرامون‌بین) است.
سازه موسوم به "پیروسکوپ ساحلی" در صورت پیش‌رفتن پروژه، در لهستان و از بتن ساخته خواهد شد.
خود سیستم پیروسکوپ در ارتفاع چهار متری از زمین قرار خواهد گرفت و به افرادی که از سرویس ‌بهداشتی دیدن می‌کنند، نمایی جالب از دریای بالتیک را می‌دهد.
پیروسکوپ مزبور دارای دو آینه بوده که نور بیرون را به درون سرویس بهداشتی و سپس به داخل یک نمایاب منعکس می‌کند.پیروسکوپ به جای آینه‌هایی قرار می‌گیرد که افراد حین شستن دستانشان انتظار دارند، ببینند.
در طرح‌های این سرویس‌ بهداشتی عمومی به مساحت 90 متر مربع، کارگذاشتن سامانه جمع‌آوری آب باران نیز به چشم می‌خورد.
...............
خبر: دوچرخه‌ای که در کوله‌پشتی جا می‌شود

یک طراح هندی دوچرخه‌ای در ابعاد واقعی طراحی کرده است که درون یک کوله‌پشتی جا شده و ظرف 10 دقیقه سرهم‌بندی می‌شود.
نمونه اولیه دوچرخه تاشوی Kit Bike در اندازه کاملا واقعی طراحی شده است؛ دو چرخ سبک به همراه 19 قسمت دیگر شامل دسته‌ها، زین و زنجیر چرخ، لوله‌های توخالی در محفظه‌های مخصوص کوله‌پشتی جای می‌گیرند.
زنجیر چرخ این دوچرخه کاملا متفاوت بوده و از یک سیستم تسمه لاستیکی تقویت شده با کربن ساخته می‌شود.
لوله‌های توخالی آلومینیومی، محل اتصال بخش‌های مختلف دوچرخه به یکدیگر هستند که زین، دسته‌ها، زنجیر چرخ را به چرخ ها متصل می کنند؛ در کمتر از 10 دقیقه دوچرخه بطور کامل باز شده یا آماده استفاده می‌شود.
به گفته "آمیت میرچاندانی" طراح دوچرخه تاشوی Kit Bike، این طرح هنوز در مرحله طراحی نمونه اولیه قرار دارد.
...............
خبر: کشف معدن سوخت آینده در ادرار انسان

محققان کره‌ای برای اولین بار توانستند با رویکردی جدید، از ادرار انسان سلول سوخت کربنی تولید کنند که می‌تواند تامین کننده انرژی خودروها و خانه‌های آینده باشد.
بر اساس مطالعاتی که نشان داده ادرار انسان می‌تواند فناوری آینده سلول سوختی کربنی باشد، ممکن است انرژی مورد نیاز خانه‌ها و خودروها در آینده از ضایعات انسانی تامین شد.
دانشمندان دانشگاه کره در سئول نشان دادند کربن را می‌توان از ادرار خشک شده استخراج کرد و اینکه یک رسانای قوی برق است.
سلولهای سوختی – دستگاههای که انرژی را از یک واکنش شیمیایی جمع‌آوری می‌کنند – معمولا از پلاتین به عنوان کاتالیزور استفاده می‌کنند که همین امر تولید آنها را بسیار پرهزینه کرده است.
محققان دریافتند که مجموعه‌های آلاییده شده اتمهای کربن از ادرار انسان دارای ویژگیهای مناسب برای جایگزینی کاتالیزورهای گران در دستگاههای سلول سوختی هستند.
آنها در پژوهش خود به جمع‌آوری نمونه‌های ادرار افراد سالم پرداخته و با گرما دادن آنها، آب موجود را تبخیر کرده و رسوب خشک و زردرنگی را بدست آوردند.
محققان در گام بعدی نمونه‌های مختلف ادرار خشک شده را در دماهای بین 700 تا 1000 درجه سلسیوس را برای شش ساعت حرارت دادند تا آن را به ذغال تبدیل کنند.
این فرآیند گرمادهی باعث شد نمکها و عناصر دیگر به گاز تبدیل شده و در نهایت کربن باقی بماند.
ادرار بجز کربن از عناصر دیگری نیز برخوردار است که کربن باقیمانده را بسیار متخلل کرده و آن را به شکل یک کاتالیزور ایده‌آل سلول سوختی تبدیل می‌کند.
این کربن یک رسانا عالی برای برق است بویژه اگر تا 1000 درجه حرارت داده شده باشد.
به گفته محققان، این اولین بار است که کربن از ادرار با استفاده از این روش ساده استخراج شده است.
نتیجه این پژوهش در مجله نیچر منتشر شده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

87081