۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي سه شنبه 27 آبان ماه

خبر : کشف علت جدید نابینایی مرتبط با پیری
محققان انگلیسی از کشف علت جدید یکی از عوامل اصلی نابینایی مرتبط با سن خبر می‌دهند.
محققان دانشگاه منچستر در تحقیقات خود دریافتند، دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن (AMD) علت اصلی نابینایی در کشورهای غربی محسوب می‌شود که حدود 50 میلیون نفر را درگیر کرده است.
پیش از این عنوان شده بود که اصلی‌ترین ژن‌هایی مرتبط با این مشکل، عامل مکمل اچ (CFH) نام دارند که اقدام به کدگذاری پروتئینی به نام فاکتور اچ (FH) می‌کنند.
پروتئین فاکتور اچ مسئول حفاظت از چشم در برابر حملات از سوی بخشی از سیستم ایمنی به نام سیستم کمپلمان است؛ این پروتئین با چسبیدن به بافت، مانع از آسیب رساندن سیستم کمپلمان به چشم می‌شود.
اما محققان دانشکده پزشکی و علوم انسانی دانشگاه منچستر در تحقیقات اخیر خود کشف کردند که پروتئین فاکتور اچ، تنظیم‌کننده اصلی ایمنی در پشت چشم نیست، بلکه پروتئین دیگری که از ژن عامل مکمل اچ (CFH) تولید می‌شود، این نقش را برعهده دارد که این پروتئین، فاکتور شبه اچ یک (FHL-1) نام دارد.
پروتئین FHL-1 نسخه کوچکتر فاکتور اچ و حاوی تمام ترکیبات لازم برای تنظیم سیستم ایمنی است؛ بدلیل کوچکتر بودن این پروتئین در مقایسه با فاکتور اچ، می‌تواند براحتی در ساختارهای پشت چشم قرار گرفته و مانع از آسیب رساندن سیستم کمپلمان شود.
مقادیر ناکافی FHL-1 در پشت چشم منجر به بروز التهاب و در نهایت به دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن (AMD) می‌شود.
نتایج این یافته در مجله Immunology منتشر شد.
خبر : نخستین چاپگر سه‌بعدی در ایستگاه فضایی راه‌اندازی شد
نخستین چاپگر سه‌بعدی در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) نصب و راه‌اندازی شد و مورد آزمایش قرار گرفت.
در برخی شرایط، فضانوردان نیاز به تعمیر اضطراری یکی از قطعات ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) دارند؛ در صورت عدم وجود قطعه مورد نظر، فضانوردان باید منتظر محموله بعدی باشند که توسط یک کپسول باری از زمین راهی فضا می‌شود.
ناسا با هدف تسهیل دسترسی به قطعات جایگزین در ایستگاه فضایی، مراحل آزمایش مدل‌های مختلف چاپگر سه‌بعدی را آغاز کرده و نخستین نمونه از این چاپگرها 30 شهریور توسط کپسول باری دراگون به ISS منتقل شد.
این چاپگر سه‌بعدی توسط محققان شرکت Made in Space ساخته شده است و فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی قصد دارند عملکرد این چاپگر را در شرایط میکروگرانشی فضا مورد بررسی قرار دهند.
"بری ویلمور" فضانورد ناسا و فرمانده ایستگاه فضایی روز دوشنبه 17 نوامبر (26 آبان) این چاپگر سه‌بعدی را در ایستگاه نصب و راه‌اندازی کرد.
بر اساس اعلام ناسا، عملکرد چاپگر و نرم‌افزار مناسب عنوان شده و احتمالا نخستین قطعات چاپی آزمایشی ظرف چند روز اخیر ساخته خواهند شد.
این چاپگر با استفاده از پلاستیک , ABS پلاستیک مورد استفاده در ساخت لگو , قطعات کوچکی را در شرایط میکروگرانشی فضا تولید خواهد کرد.
قطعات آزمایشی تولید شده در فضا سپس به زمین بازگردانده می‌شوند تا با نمونه‌های تولید شده توسط همین چاپگر بر روی زمین مورد مقایسه قرار گرفته و تأثیرات شرایط میکروگرانشی فضا بر کیفیت چاپگر مشخص شود.
در آینده، چاپگر سه‌بعدی در نقش یک کارخانه فضایی عمل کرده و قادر به تولید ماهواره‌های کوچک، قطعات جایگزین ایستگاه فضایی و تکه‌های موشک خواهد بود که به ایمن‌تر شدن و کاهش هزینه‌های اکتشافات فضایی کمک خواهند کرد.
خبر : استفاده از نانومیله‌ در ساخت پیل خورشیدی با قابلیت ذخیره انرژی
محققان با استفاده از نانومیله‌های اکسیدتیتانیوم موفق به ساخت پیل خورشیدی شدند که می‌تواند انرژی تولید شده را مانند یک باتری در خود ذخیره کند. این گروه که در حال ثبت پتنت مربوط به این یافته خود هستند، اعلام کردند که این فناوری جدید را می‌توانند در قالب حق لیسانس به شرکت‌های تجاری واگذار کنند.
اخیراً پژوهشگران دانشگاه ایالتی اوهایو موفق به ثبت پتنتی شدند که در آن روش ساخت اولین پیل خورشیدی مجهز به باتری قابل شارژ درج شده‌ است. کلید اصلی موفقیت این پروژه، تخلخل موجود در پنل خورشیدی است. در این پنل، الکترون‌ها قادرند از لایه فتولتائیک خارج شده و از طریق یک الکترود خود را به باتری برسانند. ورود الکترون، موجب واکنش‌های شیمیایی مختلفی شده و در نهایت باتری شارژ می‌شود.
دانشگاه اوهایو آماده‌ است تا فناوری به‌دست آمده را به‌صورت حق لیسانس به صنعت واگذار کند تا با این کار هزینه تولید انرژی تجدیدپذیر را کاهش دهد. یی‌یینگ‌ وو از محققان این پروژه می‌گوید: "پیش از این، از باتری‌ها برای ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی تولید شده استفاده می‌شد اما اکنون می‌توان این دو دستگاه را در یک سیستم ادغام کرد. بنابراین هزینه انجام کار کاهش می‌یابد."
وو معتقد است که با این فناوری می‌توان هزینه تولید انرژی الکتریکی را تا 25 درصد کاهش داد. این نوآوری توانسته است مشکل بزرگی را در مسیر تولید پیل‌های خورشیدی حل کند، این مشکل از دست رفتن بخشی از انرژی تولید شده در فاصله میان پنل و باتری است. در این فناوری، تمام الکترون تولید شده مستقیماً درون باتری ذخیره می‌شود که بهره کار 100 درصد خواهد بود.
در این پیل خورشیدی از نانومیله‌های دی‌اکسید‌تیتانیوم استفاده شده‌ است. این نانومیله‌ها به صورتی کنار هم قرار گرفتند که حفره‌هایی 200 میکرونی ایجاد می‌کنند به طوری که هم هوا می‌تواند از میان پیل خورشیدی عبور کند و هم نور روی نانومیله‌ها به دام می‌افتد.
برای ادغام پیل خورشیدی و باتری، لازم بود که از چهار الکترود استفاده شود اما این گروه تنها از سه الکترود استفاده کردند. خود پیل خورشیدی به‌عنوان الکترود اول، کربن متخلخل لایه نازک به‌عنوان الکترود دوم و یک لایه لیتیم به‌عنوان الکترود سوم مورد استفاده قرار گرفت. بین این الکترودها، یک لایه ساندویچ شده از الکترولیت قرار داده می‌شود.
نور موجب تبدیل پراکسید لیتیم به یون لیتیم و اکسیژن شده و اکسیژن وارد هوا می‌شود. یون لیتیم در باتری ذخیره می‌شود. هنگام مصرف باتری، اکسیژن از هوا وارد باتری شده و دوباره پراکسید لیتیم را تشکیل می‌دهد.
خبر : چین صدرنشین قدرتمندترین ابررایانه جهان شد
چین، با ابررایانه Tianhe-2 برای چهارمین بار متوالی جایگاه نخست پرقدرت‌ترین ابررایانه‌های جهان را از آن خود کرد.
فهرست 500 ابررایانه پرقدرت جهان هر شش ماه یکبار منتشر می‌شود و در جدیدترین گزارش که روز دوشنبه 26 آبان منتشر شد، ابررایانه Tianhe-2 بار دیگر عنوان نخست را از‌ آن خود کرد.
این ابررایانه پرقدرت با سرعت 33.86 پتافلاپ در ثانیه , معادل 33860 کوادریلیون محاسبه در ثانیه , توسط محققان دانشگاه ملی فناوری دفاعی چین ساخته شده است.
دو ابررایانه آمریکا شامل ابررایانه تیتان در آزمایشگاه ملی Oak Ridge با سرعت 17.59 پتافلاپ در ثانیه و ابررایانه سکویا (Sequoia) در آزمایشگاه ملی لاورنس لیورمول با سرعت 17.17 پتافلاپ همچنان در جایگاه دوم و سوم باقی ماندند.
درحالیکه در گزارش شش ماه قبل (ژوئن 2014) تعداد ابررایانه‌های چین در فهرست 500 ابررایانه برتر جهان، 76 عنوان شده بود، این تعداد در گزارش اخیر به 61 ابررایانه کاهش یافت.
تعداد ابررایانه‌های آمریکا نیز از 233 ابررایانه در گزارش شش ماه قبل به 231 کاهش یافت.
آمریکا قصد دارد با ساخت دو ابررایانه سیرا (Sierra) و سامیت (Summit) تا سال 2017، جایگاه چین را در صدر این فهرست از آن خود کند.
سرعت ابررایانه سامیت 150 پتافلاپ و سیرا 100 پتافلاپ خواهد بود که سه برابر سرعت ابررایانه Tianhe-2 چین است؛ این دو ابررایانه توسط محققان IBM و با سرمایه‌گذاری 325 میلیون دلاری دولت ساخته می‌شوند.
خبر : اصلاح نانوذرات دارویی برای افزایش نفوذ در پوست
محققان انگلیسی با تغییر در شکل، پوشش و شیمی سطح نانو ذرات طلا، قدرت نفوذ آن‌ها به پوست را افزایش داده و موفق به کنترل نفوذ آن به پوست شدند. با این کار می‌توان نانو حامل‌های دارویی کاراتر طراحی کرد.
پژوهشگران دانشگاه ساوتمپتون موفق به ارائه روشی برای افزایش توانایی نفوذ نانوذرات به درون پوست شدند. این کار می‌تواند برای رهاسازی دارو از طریق پوست مفید باشد.
یکی از مشکلات تولید حاملین دارویی مبتنی بر نانوذرات این است که کنترل زیادی روی نفوذ نانوذرات به درون پوست نیست. بنابراین، نمی‌توان قوانین مشخصی برای رها کردن دارو از طریق پوست ارائه کرد. برای حل این مشکل پژوهشگران، بار سطحی، شکل و گروه‌های عاملی را روی نانوذرات طلا به گونه‌ای تغییر دادند که بتوان نانوذرات را از میان پوست عبور داد.
آنتونیو کاناراس از محققان این پروژه می‌گوید: "با ساخت نانوذراتی که دارای خواص فیزیکی و شیمیایی مختلف هستند و با آزمون آن‌ها روی پوست می‌توان نانوذرات دارای بار مثبت را دو تا شش برابر مؤثرتر از میان پوست عبور داد. زمانی که این نانوذرات با یک لایه پپتید پوشش داده شوند، آنگاه مقدار نفوذ، ده‌ها برابر افزایش می‌یابد. همچنین تغییر با شکل آن‌ها (مثلاً با دیمر شدن)، نانوذرات را می‌توان به بخش‌های عمیق‌تر پوست هدایت کرد."
دانستن این موضوع که چه چیز‌هایی موجب افزایش نفوذ نانوذرات می‌شود، اهمیت زیادی دارد زیرا می‌توان با علم به این شاخص‌ها، مانع نفوذ نانوذرات سمی نظیر لوازم آرایشی و بهداشتی به پوست ‌شد.
کاناراس می‌گوید: "ما قصد داریم تا از این یافته‌ها برای طراحی نانوداروها استفاده کنیم. ما در انجام این پروژه از بخش صنعت کمک گرفته و با سازمان‌های دولتی همکاری کردیم."
نتایج این پژوهش در نشریه Small منتشر شده‌ است.
خبر : امکان بهبود بیماری آب‌ سیاه با نانوساختارهای پپتیدی
محققان با استفاده از نانوساختارهای پپتیدی موفق به ایجاد کانال شلم در چشم موش‌های مبتلا به بیماری آب‌ سیاه شدند. با این کار فرآیند درمان این بیماری تسهیل می‌شود.
پژوهشگران دانشگاه نورث وسترن موفق به کشف عامل جدیدی برای بروز بیماری آب‌ سیاه (گلوکوم) در حیوانات شدند که می‌توان از آن برای تولید قطره‌های جدید چشم استفاده کرد. محققان معتقدند که نتایج یافته‌های آن‌ها برای درمان بیماری آب‌ سیاه مهم است.
آب‌ سیاه بیماری است که می‌تواند منجر به کوری شود. به دلیل اطلاعات کم درباره این بیماری، روش‌های درمانی اندکی برای آن پیشنهاد شده‌ است. در این بیماری، سیالات موجود در داخل چشم، به سختی می‌توانند از کره چشم خارج شوند به همین دلیل فشار زیادی روی چشم وارد شده و در نهایت موجب آسیب‌دیدگی سلول‌ها و در نهایت از بین رفتن اعصاب چشم می‌شوند. در واقع گرفتگی خروجی‌های چشم موسوم به کانال شلم موجب تجمع سیالات در چشم می‌شود.
در این پژوهش، محققان نشان دادند که واحدهای سازنده مولکولی برای ایجاد کانال‌های خروجی ضروری هستند؛ با این کار می‌توان شرایط را برای ایجاد کانال خروجی فراهم کرد.
سوزان کواگین، مدیر مؤسسه تحقیقاتی بیماری‌های چشم در دانشگاه فینبرگ، درباره این پروژه می‌گوید: "این یک گام بزرگ به سوی شناخت بیماری است که بینایی 60 میلیون نفر را در جهان از بین برده است. ما از نتایج این پژوهش می‌توانیم برای ارائه روش‌های درمانی جدید استفاده کنیم. هدف ما این است که رگ‌ها و کانال‌هایی برای درمان بیماری آب‌ سیاه در چشم ایجاد کنیم."
استاپ از محققان این پروژه می‌گوید: "ما نانوساختارهای پپتیدی تولید کردیم که پتانسیل برهم‌کنش با گیرنده‌های مختلف را به‌طور هم‌زمان داراست. با این کار فرآیند درمان تسهیل می‌شود. تصور کنید که بتوان کانال‌های شلم را در هر زمان روی چشم بیمار ایجاد کرد. با این کار می‌توان فشار را روی چشم بیمار کاهش داد. نتایج این پروژه ما را به ساخت قطره‌های چشمی جدید امیدوار کرده است."
محققان این پروژه مسیر سیگنال‌دهی جدیدی در کانال‌های شلم سالم یافتند که برای رشد این کانال‌ها ضروری است. فقدان پروتئین‌های لازم برای این سیگنال‌دهی منجر به توقف رشد کانال‌ها می‌شود.
نتایج این پژوهش در نشریه Clinical Investigation منتشر شده‌ است.
خبر : موتورسیکلت دوستدار محیط زیست با سوخت براده‌ چوب
مخترعان انگلیسی یک موتورسیکلت بخار طراحی کردند که از براده چوب به عنوان سوخت گاز زیستی استفاده می‌کند.
خودروسازان با استفاده از سلول‌های سوخت هیدژورنی و برق، در حال طراحی خودروهای سبز و دوستدار محیط زیست هستند.
سه مخترع انگلیسی در پروژه فونیکس (Phoenix)، موتورسیکلتی طراحی کردند که از براده‌های چوب به عنوان سوخت استفاده می‌کند؛ این موتور با یک کیلو سوخت براده چوب می‌تواند مسافت 40 کیلومتری را طی کند.
براده چوب یکی از ضایعات کارخانجات چوب‌بری محسوب شده و می‌تواند به عنوان یک منبع انرژی پاک مورد استفاده قرار گیرد.
براده‌های چوب در موتور گاز زیستی سوخته و به بخار فشرده تبدیل می‌شوند که این فشار در موتور انبساط برای تولید یک اسب بخار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
محققان دانشگاه اکستر علاقه‌مندی خود را به این انرژی تجدیدپذیر اعلام کردند و سازندگان در حال جمع‌آوری بودجه برای آغاز مرحله بعدی طراحی موتور گاز زیستی هستند.
محققان امیدوارند که موتور گاز زیستی بتواند در آینده برای نیرودهی منازل و سایر دستگاه‌ها در شیوه‌ای پاک و دوستدار محیط زیست مورد استفاده قرار گیرد.
خبر : موتورسیکلت دوستدار محیط زیست با سوخت براده‌ چوب
.................
خبر : چه افرادی چه روشی برای بلند کردن اجسام داشته باشند؟
تحقیقات صورت گرفته توسط محققان اسکاتلندی نشان می‌دهد، شیوه پیشنهادی برای بلند کردن اشیاء سنگین از روی زمین شامل خم کردن زانوها و صاف نگه داشتن پشت چندان کارآمد و مناسب نیست.
محققان دانشگاه آبردین در تحقیقات خود دریافتند، بهترین شیوه بلند کردن اجسام سنگین از روی زمین توسط شکل ستون فقرات هر فرد تعیین می‌شود.
به گفته محققان، انحنای ستون فقرات هر فرد مانند اثر انگشت بسیار منحصربفرد است.
بنابراین ارائه یک پیشنهاد کلی برای بلند کردن اجسام سنگین از روی زمین شامل خم کردن زانو و صاف نگه داشتن کمر باتوجه به تفاوت‌های انحنای ستون فقرات هر فرد چندان مؤثر نیست.
در این تحقیق شیوه بلند کردن اشیاء از زمین با حضور داوطلبان 18 تا 65 ساله مورد بررسی قرار گرفت.
با استفاده از اسکن ام‌آرآی، شش حالت مختلف ستون فقرات از وضعیت تکیه به عقب تا خم شدن به جلو تهیه شد؛ از یک مدل رایانه‌ای مخصوص موسوم به "مدلسازی شکل" برای تشریح وضعیت ستون فقرات در هرکدام از این تصاویر استفاده شد.
به گفته "آناستازیا پاولوا" نویسنده ارشد این تحقیق، انحنای ستون فقرات افراد با یکدیگر تفاوت دارد که این مسئله بهترین شیوه برای بلند کردن اشیاء از زمین را تعیین می‌کند؛ افراد با انحنای زیاد ستون فقرات تمایل به خم شدن بیش از اندازه برای برداشتن یک جعبه از زمین دارند، درحالیکه افراد دارای ستون فقرات نسبتا صاف، تمایل به خم کردن زانوها برای برداشتن جسم از روی زمین دارند.
توجه به تفاوت‌های موجود در شکل ستون فقرات می‌تواند به پیشگیری و کاهش کمردردهای مرتبط با مشاغل سخت و درنتیجه کاهش هزینه‌های درمانی کمک کند.
نتایج این تحقیق در نشست سالانه انجمن تحقیقات درد کمر ارائه شده است.
خبر : شعبده‌بازی هوش مصنوعی برای نخستین بار
محققان دانشگاه کوئینز مری لندن حین مطالعه بر روی هوش مصنوعی به یک رایانه یاد دادند شعبده‌بازی کند.
محققان به یک برنامه رایانه‌ای طرح‌واره‌ای از پازل جادویی و یک کارت شعبده‌بازی خوانشگر ذهن دادند. آن‌ها همچنین نتایج آزمایشات درباره چگونگی درک انسان از شعبده‌بازی را وارد برنامه کردند و سیستم نسخه‌های کاملا جدیدی از این حقه‌ها را ارائه داد.
شعبده‌بازی‌های خلق‌شده از نوعی بودند که از روشهای ریاضی و نه حرکت دست استفاده می‌کردند و حقه‌ها عمدتا توسط شعبده‌بازها به کار می‌روند.
این پازل جادویی علاقه تماشاگران را به خود جلب کرد و در فروشگاهی در لندن به فروش گذاشته شد. کارت حقه آن نیز به عنوان برنامه‌ای موسوم به Phoney در نرم‌افزار Google Play Store قابل‌دسترس است.
"هوراد ویلیامز"، یکی از خالقان این پروژه، درباره چگونگی کمک رایانه به خلق حقه گفت: هوش رایانه می‌تواند مقادیر بسیار بزرگ‌تر اطلاعات را پردازش کند و تمامی خروجی‌های احتمالی را به گونه‌ای مدیریت کند که انجام این کار برای خود فرد به تنهایی غیرممکن است.
بنابراین، در حالی که تعدادی از تماشاگران نسخه تغییریافته‌ای از این حقه را قبلا دیده‌ بودند، برنامه هوش مصنوعی می‌تواند از قواعد روانشناسانه و ریاضیاتی برای خلق تعداد زیادی از این حقه‌ها و وادارکردن تماشاگران به حدس‌زدن استفاده می‌کند.
بازی پازل جادویی شامل مونتاژکردن اولیه پازل برای نشان‌دادن مجموعه‌ای از اشکال، جداکردن آن‌ها از یکدیگر و مونتاژ‌کردن دوباره‌شان با استفاده از قواعد هندسی هوشمندانه به گونه‌ای است که در این بین اشکالی خاص ناپدید ‌شوند.
خلق حقه‌هایی از این نوع شامل مؤلفه‌های همزمان مانند اندازه پازل، تعداد قطعات موجود در آن، تعداد اشکالی که ظاهر و ناپدید و همچنین راه‌هایی است که می‌توان این پازل را چید.
کارت حقه خوانشگر ذهن شامل چیدن مجموعه‌ای کارت‌ها در شیوه‌ای خاص و بر اساس اطلاعات دریافتی از تماشاگر و همچنین شناسایی کارتی که از مجموعه کارت‌ها انتخاب‌شده و استفاده از برنامه‌ اندروید برای آشکارسازی کارت بر روی صفحه تلفن همراه است. از رایانه برای چیدن به شیوه‌ای استفاده شد که کارتی خاص را بتوان با کمترین مقادیر اطلاعات ممکن شناسایی کرد.
برنامه هوش مصنوعی چیدمان‌هایی را انتخاب کرد که به طور میانگین نیازمند پرسیدن سؤالات کمتر پیش از یافتن کارت بود.
استفاده از این برنامه برای شعبده‌بازی، شیوه‌ای قابل‌توجه برای نشان‌دادن توانایی‌های هوش مصنوعی است.
جزئیات این حقه‌ها در نشریه Frontiers in Psychology قابل‌مشاهده است.
خبر : سیستم صوتی جدید برای کمک به افراد کم‌شنوا
محققان دانشگاه ساوث‌هامپتون سیستم صوتی جدیدی ابداع کرده‌اند که به افراد سالمند و کم‌شنوا برای بهتر شنیدن صدا در یک محیط کمک می‌کند.
افراد سالمند یا کم‌شنوا در هنگام مشاهده تلویزیون یا گوش کردن به رادیو مجبور به بلند کردن بیش از حد صدا هستند که برای سایر افراد آزاردهنده است.
محققان دانشگاه ساوث‌هامپتون سیستم بلندگوی جدیدی طراحی کردند که صوت با حجم بالا را به یک نقطه از اتاق منعکس می‌کند.
این سیستم شامل آرایه‌ای از هشت ساطع‌کننده صوتی است که در یک خط قرار گرفته و یک کانون یا هات‌اسپات (hotspot) صوتی در یک نقطه خاص ایجاد می‌کند.
عملکرد این سیستم صوتی با حضور تعدادی داوطلب سالم و چند سالمند بالای 70 سال کم‌شنوا مورد آزمایش قرار گرفت؛ افراد سالم در محیط خارج از کانون صوتی و سالمندان در مرکز کانون قرار گرفتند؛ هر دو گروه مورد آزمایش صداها را در یک حجم مناسب صوتی شنیدند.
برخلاف سایر آرایه‌های خطی موجود که به یک مجموعه دوم ساطع‌کننده صوتی برای خنثی کردن امواج صوتی سرگردان از مموعه اول نیاز دارند، سیستم صوتی جدید به مجموعه دوم نیاز نداشته و این مسئله تجاری‌سازی آن را تسهیل می‌کند.
خبر : درمان آسیبهای چشمی با ریز رباتهای حلزونی شناور
دانشمندان مؤسسه سیستم‌های هوشمند ماکس‌پلانک در آلمان، در حال کار بر روی ربات‌های پیشرفته میکروسکوپی هستند که می‌توانند در مایع چشم شنا کرده و به درمان سلول‌های آسیب‌دیده و انتقال دارو در آنها بپردازند.
پروژه جدید این دانشمندان با ایده مشابه تحقیقات پیشین اما برای درمان مردمک چشم است. در این پژوهش، دانشمندان از ربات حلزونی بسیار ریز وکوچکی که بدون چشم مسلح دیده نمی‌شود، استفاده کردند.
این ربات برای حرکت به سمت هدف نیازی به نیروی باتری ندارد. محققان معتقدند در آینده این دستگاه جدید به عنوان وسیله‌ای پزشکی در درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
اطلاعات بیشتر در این مورد در نشریه Nature منتشر شده است.
خبر : برقراری تماس و ارسال پیغام با ساعت هوشمند
ساعت هوشمند Burg 12 به کاربران امکان برقراری تماس‌های تلفنی و ارسال پیغام‌ها را بدون نیاز به اتصال به گوشی هوشمند می‌دهد.
این سامانه ساخت شرکت هلندی BURG است و نمایشگری مربعی را در داخل صفحه عقربه‌دار مدوری خود جای داده است.
نمایشگر این ساعت دارای تفکیک‌پذیری 240*240 پیکسل است و یک منبع ذخیره‌سازی 4 گیگابایتی به همراه یک خوانشگر microSD بر روی آن قرار دارد که به کاربران امکان افزایش قدرت ذخیره‌سازی سامانه را تا 16 گیگابایت می‌دهد.
این سامانه مجهز به نوعی نرم‌افزار است که امکان برقراری تماس و ارسال پیغام را بدون نیاز به جفت‌شدن به گوشی هوشمند می‌دهد.
این سامانه دارای تقویم، ماشین‌ حساب، پلیر MP3/MP4 و کاربرد رادیویی است و حتی یک دوربین بر روی آن وجود دارد که به کاربران امکان گرفتن عکس‌هایی با استفاده از مچ دستشان را می‌دهد.
فناوری مستقل Burg 12 می‌تواند به گوشی‌های اندروید و آی‌فون نیز متصل شود. این ساعت هوشمند به بهای 199 دلار امریکا در دسترس بوده و در رنگ‌های بنفش و مشکی عرضه می‌شود.
خبر :  حل اسرار مسیریابی کبوترها
تحقیقات صورت گرفته توسط محققان سوئیسی نشان می‌دهد، کبوترها از نوعی ژیروسکوپ مغزی برای مسیریابی و بازگشت به خانه استفاده می‌کنند.
قرن‌ها از کبوترهای نامه‌بر برای انتقال پیام‌ها به مناطق مختلف استفاده می‌شد، اما شیوه مسیریابی و نحوه بازگشت این پرندگان به خانه مشخص نشده بود.
در تحقیقات قبلی عنوان شده بود که کبوترها با استفاده از بو یا میدان مغناطیسی اقدام به مسیریابی می‌کنند.
محققان دانشگاه زوریخ با همکاری محققان اوکراینی در تحقیقات خود دریافتند که مسیریابی کبوترها برای بازگشت به خانه با استفاده از منطقه شبه‌ژیروسکوپ در مغز و حافظه میدان گرانش انجام می‌شود.
دکتر "هانس پتر لیپ" سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه زوریخ تأکید کرد: محققان اوکراینی در تحقیقات خود دریافتند که کبوتر از حافظه میدان گرانشی در خانه برای مسیریابی استفاده می‌کند؛ این یافته نشان می‌دهد که پرنده باید دارای نوعی ژیروسکوپ داخلی در مغز باشد.
برای اثبات نتایج بدست آمده، محققان مکانی در اوکراین , یک دهانه برخوردی با گرانش پایین‌تر از حد معمول , را انتخاب کردند.
عبور کبوترها از این منطقه باعث مختل شدن سیستم ناوبری ژیروسکوپ در مغز پرندگان و منجر به هدایت آنها به جهات اشتباه می‌شد؛ به نظر می‌رسد که کبوترها با مقایسه تنظیم ژیروسکوپ در مبدأ پرواز با ژیروسکوپ محلی در مقصد، مسیر بازگشت را تشخیص می‌دهند.
محققان در ادامه تحقیقات قصد دارند مکانیسم سلولی که به کبوتر اجازه می‌دهد نیروهای گرانشی ضعیف را شناسایی و از آنها برای مسیریابی استفاده کند، مورد ارزیابی قرار دهند.
نتایج این تحقیق در مجله Experimental Biology منتشر شد.
خبر : رفع خشکی چشم بدون ایجاد خارش با نانوقطره چشمی
محققان کانادایی با استفاده از نانوذرات زیست‌سازگار موفق به تولید قطره چشمی شدند که برای درمان خشکی چشم مناسب است؛ مزیت این قطره آن است که تنها هفته‌ای یک بار باید استفاده شود، در حالی که قطره‌های چشمی فعلی باید سه بار در روز مصرف شوند.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از مشکل خشکی چشم رنج می‌برند که تنها راه کاهش دردهای ناشی از آن، استفاده از قطره‌های چشمی به‌ صورت سه بار در روز است. اخیراً محققان دانشگاه واترلو محلولی حاوی نانوذرات ساختند که می‌تواند سندرم خشکی چشم را تنها با استعمال یک بار در هفته تسکین دهد.
این دارو حاوی نانوذراتی است که به آرامی درون چشم رهاسازی شده و با این کار درد ناشی از خشکی چشم رفع می‌شود. از آنجایی که اثربخشی این نانودارو بیشتر از قطره‌های چشمی موجود در بازار است، دوز مصرفی آن تنها پنج درصد داروهای معمولی است.
به گفته محققان این پروژه، شما نمی‌توانید فرق میان قطره چشم حاوی نانوذرات را با آب معمولی تشخیص دهید. این قطره چشمی جدید هیچ خارشی در چشم ایجاد نمی‌کند.
خشکی چشم سندرم بسیار رایجی است که معمولاً با افزایش سن بعد از 50 سالگی اتفاق می‌افتد. این سندرم می‌تواند در نهایت موجب آسیب دیدن چشم شود. بیش از 6 درصد از مردم آمریکا به این سندرم گرفتار هستند و برای تسکین آن باید روزی سه مرتبه از قطره چشمی استفاده کنند. دلیل این امر آن است که اشک چشم در طول روز این محلول را شسته و از سطح چشم پاک می‌کند و در نهایت 95 درصد از دارو از روی چشم شسته می‌شود.
سندی لیو از محققان این پروژه می‌گوید: من می‌دانستم که اگر روی ادغام نانوذرات زیست‌سازگار با سیکلوسپورین کار کنم، می‌توانم قطره‌ چشم مناسبی تولید کنم. این نانوذرات می‌توانند به سطح چشم بچسبند، بدون این که خارشی در چشم ایجاد کنند، به مرور دارو را روی چشم رهاسازی می‌کنند.
این گروه تحقیقاتی در حال حاضر مشغول ساخت قطره چشمی نانوذره‌ای برای انجام آزمون‌های بالینی هستند. این گروه امیدوارند که قطره چشمی آن‌ها تا پنج سال آینده روی قفسه داروخانه‌ها آماده عرضه به بیماران باشد.