۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي چهارشنبه 28 آبان ماه

خبر : کشف مولکولهای منشا حیات در سطح دنباله‌دار 67P
دانشمندان در جدیدترین یافته‌های فرودگر Philae بر روی دنباله‌دار 67P از وجود مولکول‌های آلی بر سطح این دنباله‌دار خبر دادند.
مولکول‌های آلی غنی از کربن، اساس حیات روی زمین هستند و شاید سرنخ‌هایی درباره مواد شیمیایی ارائه دهند که در آغاز تاریخ زمین به این سیاره تحویل داده شدند.
این ترکیب‌ها توسط آزمایشگاهی در فرودگر Philae شکار شدند که برای بوکشیدن جو نازک دنباله‌دار طراحی شد.
تحلیل‌های دیگر فرودگر نشان می‌دهد سطح دنباله‌دار 67P تا حد زیادی با یخ آب پوشیده شده و لایه‌ای نازک از غبار این یخ را پوشانده بود.
تیم علمی مستقر در آلمان هنوز در حال تحلیل دستاورد جدید فرودگر است و در حال حاضر ماهیت این مولکول‌های آلی یا میزان پیچیدگی آن‌ها مشخص نیست.
نتایج حاصله ممکن است نقش احتمالی دنباله‌دارها در ارائه تعدادی از بلوک‌های سازنده حیات به سوپ آغازینی را آشکارسازی کند که حیات روی زمین آغازین از آن تکامل یافته است.
خبر : تجربه اولین مسافران از سرعت 500 کیلومتر در ساعت قطار مغناطیسی ژاپنی
برای اولین بار قطار مغناطیسی سریع‌السیر ژاپن با سرعتی بالغ بر 500 کیلومتر در ساعت با 100 مسافر به راه افتاد.
سرعت حرکت این قطار برای ما بسیار ترسناک است، اما با توجه به گزارش‌های رسیده از مسافران این قطار سفر با این قطار بسیار راحت‌تر از تصورات ماست.
قطار مغناطیسی Maglev مسافت 42.8 کیلومتری بین دو شهر اوئنوهارا و یاماناشی در غرب ژاپن را طی کرد. اگرچه این مسیر تنها یکی از مناطق تردد این قطار است و سپس به مسیر توکیو و ناگویا در مرکز کشور می‌پیوند. این پروژه تا سال 2027 به اتمام می‌رسد.
نام این قطار از نام اختصاری فناوری آن یعنی مغناطیس شناور گرفته شده است و واقعا در زمان حرکت در مسیر شناور و با استفاده از میدان‌های مغناطیسی حرکت می‌کند؛ از این رو تاثیرات محیطی و آب و هوا بر این قطار از جمله باران و برف شدید تاثیر ندارد و همیشه با آرامش و نرم‌تر از دیگر قطارهای کنونی حرکت می‌کند.
اگر تصور می‌کنید چنین چیزی ممکن نیست، در حال حاضر ژاپن قصد دارد حرکت این قطار را در خلا آزمایش کند که در این صورت، سرعتی بیش از هواپیما یعنی 2900 کیلومتر بر ساعت خواهد داشت.
خبر : دی‌ان‌ای خود را به ماه بفرستید
 یک شرکت خصوصی در انگلیس قصد دارد کاوشگری حاوی پیام‌ها، تصاویر و نمونه دی‌ان‌ای مردم را تا سال 2024 به ماه منتقل کند.
انگلیس امیدوار است که پس از 55 سال از قدم گذاشتن نخستین انسان بر سطح ماه، نخستین کاوشگر خود را راهی قمر زمین کند؛ هدف اصلی این مأموریت "پاسخگویی به سوالات اساسی درخصوص منشأ واقعی ماه" عنوان شده است.
پروژه Lunar Mission One یک مأموریت خصوصی است که "دیوید ایرون" مهندس انگلیسی قصد دارد آن را اجرایی کند.
این مأموریت شامل ارسال یک کاوشگر به قطب جنوب ماه است؛ انتقال فضاپیما از طریق یک موشک متوسط مانند موشک فالکون 9 شرکت اسپیس‌ایکس انجام خواهد شد.
چهار موتور این فضاپیما، فرود آرام بر سطح ماه را در سایت فرود تعیین شده در اندازه یک استادیوم فوتبال تضمین می‌کند.
با فرود کاوشگر در سایت مورد نظر، حفاری در عمق حداقل 20 متری - که 10 برابر حفاری قبلی در ماه است - و حداکثر 100 متری انجام می‌شود و هر عملیات حفاری حدود یک ساعت بطول می‌انجامد.
نمونه‌های جمع‌آوری شده از هر حفاری درون فضاپیما قرار داده می‌شوند تا برای اهداف علمی- تحقیقاتی مورد استفاده قرار گیرند؛ این نتایج برای بررسی مناسب بودن قطب جنوب برای ساخت پایگاه انسانی بر سطح ماه استفاده می‌شود.
سپس در حفره‌های ایجاد شده، دیسک‌های حاوی داده‌های ارسالی از زمین قرار داده می‌شوند؛ افراد می‌توانند هر نوع اطلاعاتی را در دیسک حافظه ذخیره و به ماه ارسال کنند.
این دیسک‌های حافظه در حقیقت یک کپسول زمان شخصی هستند که اطلاعاتی از جمله پیام‌های متنی، فیلم‌های ویدئویی، تصاویر یا حتی نمونه دی‌ان‌ای در آنها ذخیره می‌شوند؛ هزاران دیسک هرکدام به قطر پنج سانتی‌متر درون این حفره‌ها قرار داده می‌شوند.
محققان امیدوارند ظرف چهار هفته موفق به جمع‌آوری بودجه 600 هزار پوندی برای اجرایی کردن این پروژه شوند.
مردم از سراسر جهان می‌توانند با پرداخت 100 دلار، یکی از این دیسک‌های حافظه را برای خود پیش‌خرید کنند تا در زمان انجام مأموریت در سال 2024، پیام‌ها، تصاویر یا نمونه دی‌ان‌ای آنها را به ماه منتقل کند.
خبر : نظریه‌ جدید درباره آب و هوای مریخ
دانشمندان دانشگاه براون مدل جدیدی درباره آب‌و‌هوای مریخ باستانی ارائه دادند.
شواهد فراوانی درباره رودخانه، جویبارها و دریاچه‌های باستانی وجود دارند که نشان می‌دهند مریخ زمانی به اندازه‌ای گرم بوده که آب مایع می‌توانسته بر روی آن وجود داشته باشد.
با این حال، دانشمندان دانشگاه براون بر این باورند گرما و جریان آب بر روی مریخ باستانی احتمالا موقتی بوده و این که به بازه‌های زمانی کوتاه فعالیت آتشفشاتی بوده که تن‌های گاز دی‌اکسید سولفور را ایجادکننده گاز گلخانه‌ را به جو منتشر کرده است.
این مطالعه اثر آتشفشان‌ها را با آخرین مدل‌های آب و هوایی از مریخ باستانی ترکیب کرده و به این نتیجه رسیدند که بازه‌های زمانی وجود آب و هواهای گرم برای جریان‌یافتن آب احتمالا فقط ده‌ها یا صدها سال در هر بار طول کشید‌ند.
با وجود تمامی اطلاعاتی که درباره مریخ طی سال‌های اخیر به دست آمده، معمای آب باستانی مریخ بسیار عمیق‌تر شده است.
جزئیات یافته‌های جدید در نشریه Nature Geoscience قابل‌مشاهده است.
خبر : اسکنر هوشمند اشیاء جایگزین بارکدخوان‌های موجود
شرکت فوجیتسو با معرفی فناوری جدید خود در شناخت اشیاء و تبدیل آن به اطلاعات دیجیتال، مدعی معرفی نسل جدید بارکدخوان‌ها شده است.
این فناوری با استفاده از یک لامپ RGB LED معمولی که قادر به تولید سه رنگ قرمز، سبز و آبی است، می‌تواند اشیاء را پس از تشخیص اسکن کرده و به اطلاعات دیجیتالی تبدیل کند.
نحوه عملکرد این سیستم به گونه‌ای است که اسکنر پس از فرمان به لامپ LED برای تولید نور قرمز، رنگ قرمز را به صورت کد دیجیتال صفر ذخیره کرده و پس از ارسال فرمان تابش رنگ آبی، رنگ آبی را به صورت کد یک ذخیره می‌کند.
از قابلیت‌های منحصربه‌فرد این سیستم، تولید سریع نور و ذخیره اطلاعات دیجیتالی اشیاء توسط اسکنر است به نحوی که شخص بیننده فقط تابش نور سفید از لامپ را احساس می‌کند.
کارشناسان شرکت فوجیتسو با اشاره به کارایی بسیار بالای این سیستم افزودند: گوشی‌های هوشمند نیز پس از نصب نرم‌افزار تشخیص رنگ RGB و اسکنر هوشمند به راحتی می‌توانند اشیاء را به صورت کد ذخیره کرده و با جستجوی آنلاین در اینترنت و یا از حافظه خود دستگاه اطلاعات مربوط به اشیاء اسکن شده را دریافت کنند.
شرکت فوجیتسو ضمن اشاره به کارایی ساده اسکنر جدید خود، برخی از قابلیت‌های جدید این دستگاه را چنین برشمرد: از موارد برتری این سیستم نسبت به سیستم‌های گذشته استفاده آسان از آن است، به عنوان مثال شخص با در دست داشتن این اسکنر هنگام بازدید از موزه می‌تواند با اسکن اشیاء موزه اطلاعات کافی از آنها را دانلود و مشاهده و یا هنگام خرید از فروشگاه به شخص در شناخت بهتر کالاها کمک کند. حتی یک گردشگر با در دست داشتن این اسکنر می‌تواند بدون استفاده از توضیحات دیگران از محل‌های مورد بازدید اطلاعات کافی را دریافت کند.
.............
خبر : مأموریت مخفی "روزتا" برای برقراری تماس با موجودات بیگانه!
نظریه‌پردازان، ادعاهای عجیبی را درخصوص مأموریت کاوشگر روزتا در اطراف دنباله‌دار 67P مطرح کردند که بر اساس آنها، این برنامه درحقیقت یک مأموریت مخفی برای برقراری تماس با موجودات بیگانه است.
زمانی که "نیل آرمسترانگ" در سال ژوئیه 1969 بر سطح ماه قدم گذاشت، برخی افراد این مأموریت را یک اقدام کاملا نمایشی و ضبط شده در یکی از استودیو‌های هالیوود عنوان کردند.
فرود مریخ‌نورد کنجکاوی بر سطح مریخ در اوت 2012 نیز یک مأموریت شبیه‌سازی در صحرای نوادا عنوان شد.
کاوشگر روزتا متعلق به آژانس فضایی اروپا (ESA) پس از یک سفر 10 ساله در منظومه شمسی، در اطراف دنباله‌دار 67P/Churyumov-Gerasimenko قرار گرفت و در تاریخ 21 آبان، فرودگر Philae بعنوان بخشی از مأموریت روزتا بر سطح این دنباله‌دار فرود آمد.
اکنون نظریه‌پردازان ایده‌های جدیدی را درخصوص مأموریت کاوشگر روزتا و فرود Philae‌ بر سطح دنباله‌دار 67P ارائه کردند.
برخی نظریه‌پردازان عنوان می‌کنند که دنباله‌دار 67P در اصل یک سفینه فضایی بیگانه است که سیگنال‌هایی را به زمین مخابره کرده است و کاوشگر روزتا برای بررسی این مسئله راهی این سفر طولانی شده است.
یکی از این ادعاها در وب سایت UFO Sightings و به نقل از یکی از کارشناسان ناشناس آژانس فضایی اروپا منتشر شده است؛ بر این اساس، محققان حدود 20 سال قبل سیگنال‌هایی از هوش فرازمینی را از سفینه فضایی 67P , که بصورت یک دنباله‌دار تغییر شکل داده , دریافت کردند.
این کارشناس ناشناس عنوان می‌کند: باور نکنید که آژانس فضایی اروپا میلیاردها دلار خرج کرده تا کاوشگری را تنها برای تهیه تصاویر نمای نزدیک از یک دنباله‌دار راهی سفر 10 ساله کرده باشد.
برخی سایت‌ها نیز از مشاهده ساختارهای بیگانه , بخصوص یک صفحه متالیک درخشان , در تصاویر منتشر شده از دنباله‌دار 67P خبر می‌دهند که می‌تواند نشانه‌ای از هوش فرازمینی باشد!
خبر : ارسال پیامک در مناطق بدون آنتن‌دهی با دستگاه جدید
افرادی که در مکان‌های فاقد پوشش شبکه تلفن‌همراه مضطرب شده و احساس بی‌قراری می‌کنند، اکنون با دستگاه جدید می‌توانند تحت هر شرایطی، پیامک ارسال کنند.
دستگاه جدید به نام goTenna بدون نیاز به شبکه تلفن همراه در مواردی که پوشش شبکه به علت طوفان یا قطعی برق از بین رفته و یا شخص از محدوده پوشش‌ شبکه خارج شده باشد، می‌تواند با تولید شبکه تلفن اختصاصی در محدوده مشخص امکان ارسال پیام متنی، ایمیل و یا شنیدن اخبار را برای کاربران فراهم کند.
دنیل پدرومو، سازنده این دستگاه اظهار کرد: هنگام وقوع طوفان سندی در سال 2012 شاهد از بین رفتن پوشش تلفن‌همراه در بیش از 10 ایالت محلی بودم که متاسفانه در این وضعیت مردم بیش از هرچیز نیاز به شنیدن اخبار و دریافت اطلاعات سودمند برای نجات جان خود دارند.
وی در ادامه افزود: ماموریت ما کمک به مردم برای ایجاد ارتباط در هر شرایطی و تحت اختیار خودشان است، چون که اغلب در موارد اضطراری افراد بیش از هر چیز تمایل به شنیدن خبر سلامتی نزدیکان خود دارند.
این دستگاه قابل حمل قادر به تولید شبکه رادیویی با قدرت دو وات و در محدوده 90 کیلومتر است. همچنین این دستگاه با تولید امواج با فرکانس پایین به کاربران اجازه می‌دهد تا با ارسال پیامک یا موقعیت مکانی از شرایط یکدیگر با خبر شوند.
این دستگاه مجهز به باطری قابل شارژ لیتیوم است که در صورت استفاده مداوم می‌تواند تا 30 ساعت برق دستگاه را تامین کرده و در حالت آماده به کار تا 72 ساعت برق دستگاه را تامین می‌کند.
خبر : روسیه بدنبال استقرار سیستم‌های جدید نظارت بر فضا
روسیه قصد دارد تا سال 2018 با استقرار نسل جدیدی ایستگاه‌های هشدار دهنده، امکان شناسایی سریع زباله‌های فضایی، سیارک‌های خطرناک و شهاب‌سنگ‌ها را فراهم کند.
بر اساس اعلام نیروهای دفاع هوافضا (VKO)‌ روسیه، سیستم‌های‌ جدید نظارت فضایی اپتوالکترونیک Okno، مراحل آزمایشات مختلف را با موفقیت پشت سرگذاشتند.
در حال حاضر چهار سیستم نظارت فضایی اپتوالکترونیک و ایستگاه‌های جمع‌آوری داده در حال ارائه خدمات هستند؛ این سیستم‌ها مجهز به تجهیزات پیشرفته تلویزیونی تشخیص هدف و نسل جدید رایانه‌های ساخت روسیه هستند.
تمامی این تجهیزات، سیستم جدید نظارت فضایی اپتوالکترونیک Okno را قادر به کنترل فضا و پردازش داده‌ها می‌کند که برای تشخیص زباله‌های فضایی، سیارک‌ها و شهاب‌سنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته 10 ایستگاه نظارت فضایی جدید تا سال 2018 در مناطق مختلف روسیه مستقر خواهند شد.
ایستگاه Okno در جنوب غرب تاجیکستان نیز در ارتفاع 2216 متری از سطح دریا در حال فعالیت است که برای تشخیص اجرام آسمانی در ارتفاع 120 تا 40 هزار کیلومتری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
خبر : طراحی نانوحسگر ارزان برای تشخیص ابولا
دانشجویان استرالیایی یک حسگر زیستی فوق‌العاده حساس را طراحی کردند که حتی میزان کم ویروس ابولا در DNA را به سرعت تشخیص می‌دهد. این دستگاه همچنین می‌تواند منشا بیماری‌های دیگر را نیز شناسایی کند.
این نانودستگاه بسیار کوچک بوده به طوری‌که با قرار دادن قطره‌ای خون در تلفن هوشمند و یا این دستگاه کوچک قابل حمل با وجود ویروس در DNA نانو حسگر آن روشن می‌شود.
این گروه شامل دانشجویان دانشگاه نیوساوث‌ولز (UNSW) و اولین گروه دانشجویان استرالیایی شرکت‌کننده در مسابقات طراحی مولکول زیستی دانشگاه هاروارد هستند.
حسگر مذکور بسیار دقیق‌تر و حساس‌تر از نمونه‌های موجود در بازار است و با الهام از طبیعت از جمله رفتار کمکی سلول‌ها و یا کار کردن گروهی مورچه‌ها طراحی شده است.
حسگر نانو مانند یک کلید برق کوچک است که مانند چراغ دریایی در تماس با DNA استاندارد روشن می‌شود.
این دستگاه برای تشخیص ابولا طراحی شده است اما با استفاده از DNA برای تشخیص سلول‌های سرطانی،HIV ، میکروب‌ها و یا بیماری سل نیز کاربرد دارد.
به دلیل داشتن خطای کمتر بر خلاف سیگنا‌ل‌های حسگرهای دیگر در تماس با ابولا با نور کار می‌کند.
این دستگاه بسیار کوچک، قابل حمل و ارزان است به طوری‌که می‌توان در سراسر دنیا با سرعت تشخیص بالا از آن استفاده کرد. در حال حاضر پزشکان از تجهیزات بسیار بزرگ که ساعت‌ها زمان می‌برند، برای تشخیص بیماری استفاده می‌کنند.
خبر : جوانسازی سلول‌های تولیدکننده انسولین با عروق جوان
نتایج تحقیقات یک تیم بین‌المللی نشان می‌دهد، عروق مویرگی جوان قادر به جوانسازی سلول‌های تولیدکننده انسولین درون لوزالمعده است.
سلول‌های بتا در جزایر لانگرهانس قرار داشته و هورمون انسولین ترشح می‌کنند که نقش کلیدی در تنظیم قند خون ایفا می‌کند.
افزایش سن منجر به کاهش پیشرونده تنظیم قند خون شده و خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.
محققان مؤسسه کارولینسکا در سوئد با همکاری دانشگاه میامی میلر و محققان کره‌جنوبی در تحقیقات خود به نتایج مهمی دست یافتند که نشان می‌دهد، عملکرد سلول‌های بتا با افزایش سن کاهش پیدا نمی‌کند و برعکس، اختلال وابسته به سن عروق بر عملکرد سلول‌های لوزالمعده تأثیر می‌گذارد؛ این عروق وظیفه تأمین مواد مغذی و اکسیژن سلول‌های لوزالمعده را برعهده دارند.
"پراولوف برگرن" از مرکز تحقیقات دیابت در مؤسسه کارولینسکا و سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید کرد: نتایج بدست آمده در این تحقیق غیرمنتظره و در عین حال بسیار مهم است که تأثیر بسزایی در تحقیقاتی آتی دیابت دارد.
این نتایج نشان می‌دهد، سلول‌های بتا در موش و انسان حتی با افزایش سن دارای عملکرد مناسب هستند و جایگزینی عروق مسن در جزایر لانگرهانس با عروق مویرگی جدید، باعث بازگشت هموستاز گلوکز به حالت طبیعی می‌شود.
هدف قرار دادن التهاب و تصلب بافت‌ها در عروق خونی کوچک در سلول‌های لوزالمعده، نویددهنده روش جدیدی برای درمان اختلال در سطح قند خون مرتبط با افزایش سن محسوب می‌شود.
نتایج این تحقیق در مجله PNAS منتشر شد.
.............
خبر : آیا آینده جهان تاریک است؟
دانشمندان انگلیسی و ایتالیایی مدعی‌اند نوعی انرژی تاریک مرموز شاید در حال بلعیدن جهان باشد و آن را به مکانی تهی تبدیل کند.
این محققان شواهدی یافته‌اند مبنی بر این که ماده تاریکی که داربست کیهانی جهان به شمار می‌آید، به تدریج توسط انرژی تاریک در حال از بین‌رفتن است.
به باور تیم علمی از دانشگاه‌های رم و پورتسموث، آخرین داده‌های نجومی نشان می‌دهد نوعی انرژی تاریک در تعامل خود با ماده تاریک، رشد می‌کند و گفته می‌شود رشد این انرژی در کیهان شگفت‌آور است.
منجمان اعلام کردند چنانچه انرژی تاریک در حال رشد و ماده تاریک نیز در حال تبخیر باشد، جهان به مکان بزرگ و تهی تبدیل خواهد شد که تقریبا هیچ چیز در آن نخواهد بود. ماده تاریک چهارچوبی برای ساختارهای جهان ارائه می‌دهد، در عین حال، انرژی تاریک، ماده مرموزی است که جهان را از هم می‌درد.
کهکشان‌هایی که امروزه مشاهده می‌شوند بر روی داربست ماده تاریک ساخته شده‌اند و بر اساس یافته‌های جدید، ماده تاریک در حال تبخیرشدن است و این موضوع رشد جهان را کند می‌کند.
خبر : کاهش زمان سوژه‌یابی در دوربین‌های امنیتی با نرم‌افزار جدید
دانشمندان دانشگاه واشنگتن از نرم‌افزار هوشمندی رونمایی کردند که به طور خودکار حرکت مردم از مقابل دوربین‌های سیار و ثابت امنیتی موجود در خیابان‌ها را رهگیری می‌کند.
این نرم‌افزار به دوربین‌های امنیتی شبکه آموزش می‌دهد که تفاوت‌های موجود در تصاویر یکدیگر را یاد بگیرند. دوربین‌ها با کمک نرم‌افزار، نخست فردی را در فریمی ویدیوئی شناسایی کرده و سپس همان شخص را از طریق نماهای چندین دوربین امنیتی تعقیب می‌کنند.
محققان دانشگاه واشنگتن مدعی‌اند سیستم‌شان می‌تواند ساعت‌ها جستجو در فیلم‌های دوربین‌های مداربسته برای یافتن سوژه‌ای خاص صرفه‌جویی کرده و حتی منجر به متحول‌کردن سیستم‌های جی‌پی‌اس شود.
نرم‌افزار جدید می‌تواند افراد را در تقاطعات شلوغ شناسایی کرده یا این که شخص مورد نظر پلیس را تعقیب کند.
رهگیری افراد به طور خودکار در دوربین‌ها و در فضای سه‌بعدی پدیده‌ای جدید است و این دوربین‌ها می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و دانشمندان دنیای واقعی را در معنایی پویاتر توصیف کنند.
مشکل رهگیری‌کردن یک شخص خاص از طریق دوربین‌های موجود در شبکه این است که ظاهر فرد می‌تواند به طور قابل‌توجهی در ویدیوی هر دوربین به دلیل نماها، زوایا و رنگ‌های مختلف تولید‌شده توسط دوربین‌های مختلف، تغییر کند. با این حال، محققان با برقراری ارتباط بین دوربین‌ها از طریق نرم‌افزار ابداعی‌شان بر این مشکل فائق آمدند.
تیم تحقیقاتی جزئیات نوآوری‌شان را در "کنفرانس سیستم‌های انتقال هوشمند" چین ارائه دادند.
خبر : دستبندی که جای تلفن همراه را می‌گیرد+ تصاویر
شرکت اینتل دستبند هوشمندی مخصوص خانم‌ها طراحی کرده است که کاربر را از همراه داشتن تلفن همراه بی‌نیاز می‌کند.
دستبند هوشمند MICA (لوازم جانبی ارتباطی هوشمند من) اینتل با همکاری برند معروف Opening Ceremony طراحی شده است.
این دستبند امکان برقراری ارتباط کاربر با فیس‌بوک و گوگل را از طریق برنامه داده AT&T و بدون نیاز به تلفن همراه فراهم می‌کند.
دستبند میکا (MICA) دارای روکش طلای 18 عیار، سنگ لاجورد و ابسیدین، صفحه نمایش برای خواندن پیام‌های متنی، تقویم، دسترسی به فیس‌بوک و گوگل، آدرس نزدیک‌ترین رستوران‌ها و فروشگاه‌ها بوده و عمر باتری آن نیز دو روز است.
این دستبند در دو مدل شامل پوست ماری سیاه رنگ با مروارید سفید و سنگ لاجورد یا پوست ماری سفید رنگ با سنگ چشم ببر و ابسیدین از اوایل ماه آینده میلادی (دسامبر 2014) به قیمت 495 دلار در آمریکا عرضه خواهد شد.
شرکت اپل نیز قصد دارد ساعت هوشمند جدید خود موسوم به اپل واچ (Apple Watch) را اوایل سال 2015 به بازار عرضه کند؛ یکی از قابلیت‌های این ساعت، روشن نبودن دائمی نمایشگر است و تنها در زمانی که کاربر دست خود را بلند کند، فعال می‌شود.
ساعت هوشمند اپل که از قابلیت برقراری ارتباط بی‌سیم با مدل‌های مختلف آیفون برخوردار است، دارای حسگرهایی برای بررسی تعداد ضربان قلب و شمارش گام‌های فرد برای نظارت بر سلامت کاربر است.
خبر : ابزار ژنتیک‌محور شناسایی سلول‌های سرطانی
دانشمندان دانشگاه نورث‌وسترن ابزاری ساده اما قدرتمند ارائه دادند که سلول‌های سرطانی زنده را در جریان خون شناسایی کرده و این کار را پیش از این که آن‌ها در جایی از بدن مقیم شوند و توموری خطرناک را شکل دهند، انجام می‌دهد.
فناوری NanoFlare نخستین رویکرد ژنتیک‌محور است که قادر به تشخیص‌دادن سلول‌های زنده تومور سرگردان در خون‌ از خود خون انسان است.
در بررسی‌های انجام‌شده بر روی سرطان پستان، فناوری جدید به آسانی وارد سلول‌ها شد و در صوت وجود نشانگر ژنتیکی تومور در سلولی خاص، آن را روشن کرد.
این فناوری در واقع اسیدهای نوکلئیک کروی ریزی است که دارای هسته‌های نانوذره طلا بوده و این هسته‌ها به جرقه‌های دی‌ان‌ای تک‌رشته‌ای مجهز هستند. این فناوری، پتانسیل تغییردادن قابل‌توجه مطالعه و درمان سرطان پستان و سرطان‌های دیگر در حالت کلی را دارد.
فناوری NanoFlare به گونه‌ای طراحی شده که کد ژنتیکی خاص مرتبط با سرطان را شناسایی می‌کند. سپس نانوذره هسته‌ این سیستم که قطر آن فقط 13 نانومتر است، وارد سلول می‌شود و هدفش را جستجو می‌کند. چنانچه هدف ژنتیکی در سلول حاضر باشد، NanoFlare به آن می‌چسبد و جرقه گیرنده‌ خود را ‌برای تولید سیگنال فلورسنتی آزاد می‌کند. پس از آن محققان می‌توانند سلول‌های سرطانی شناسایی‌شده را ایزوله کنند.
این موضوع که چنین فناوری در ماتریکس پیچیده خون انسان کارآمد است، پیشرفت بزرگی به شمار می‌آید، چون با کمک آن دانشمندان می‌توانند به دنبال تعداد کوچکی از سلول‌های سرطانی در خون بگردند و این موضوع مانند جست‌وجوی سوزن در انبار کاه است.
جزئیات این دستاورد علمی در مجموعه مقالات آکادمی علوم امریکا قابل‌مشاهده است.
خبر : توالت هوشمند خوشبو کننده هوا
محققان آمریکایی توالت هوشمندی طراحی کردند که علاوه بر تهویه هوای محیط، رایحه‌های مختلفی را در محیط منتشر می‌کند.
توالت هوشمندی که توسط محققان شرکت کوهلر طراحی شده است، مجهز به فیلتر کربن برای خنثی کردن بوهای نامطبوع در محیط است.
همچنین با استفاده از یک فن مخصوص که در قسمت زیر دستشویی نصب شده است، سه رایحه مختلف که در این سیستم تعبیه شده است، در محیط دستشویی منتشر می‌شود.
این توالت هوشمند با قیمت 120 دلار به بازار عرضه شده است.