۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي دوشنبه 3 آذر ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :

خبر : میکروب‌های بدن مادر از مغز نوزاد محافظت می‌کنند
تیمی از محققان آمریکایی به تازگی کشف کردند که باکتری‌های موجود در روده موش‌های باردار موجب نیرومندتر شدن سد خونی، مغزی جنین در حال رشد آنها می‌شود.
مغز ، پرابهام‌ترین عضو بدن انسان - به واسطه وجود یک سد غیرقابل نفوذ از سایر اعضای بدن جدا می‌شود، اما به نظر می‌رسد که این اندام با روده و اجزای درونی بدن ارتباطات مهمی دارد.
به تازگی مقاله‌ای در مجله Science Translational Medicine به چاپ رسیده است که نشان می‌دهد عملکرد روده خصوصا باکتری‌های موجود در این بخش از بدن، موجب عملکرد مطلوب و طبیعی سد غیرقابل نفوذ مغز موش‌ها هم پیش و هم پس از تولد می‌شود.
سد خونی ، مغزی که مغز را از عفونت‌ها و مسمومیت‌ها محافظت می‌کند توسط ارتباطات قوی بین سلول‌های اندوتلیال که جداره رگ‌ها را پوشانده، شکل می‌گیرد. این سد باعث می‌شود که بیشتر پروتئین‌ها و مولکول‌ها نتوانند به سادگی از جدار رگ‌ها عبور کنند و عبور آنها تنها به طور انتخابی و از طریق گیرنده‌های ویژه صورت گیرد.
سد مشابهی متشکل از سلول‌های مخاطی و ارتباطات محکم میان سلول‌ها، در جدار روده قرار گرفته و از عبور میلیاردها میکروب موجود در روده به داخل بدن جلوگیری می‌کند. مشخص شده‌ است که خود باکتری‌ها درستی عملکرد این سد روده‌ای را کنترل می‌کنند.
این گروه تحقیقاتی رشد سد مغزی را در دو گروه از موش‌های باردار ، موش‌های عاری از میکروب‌های روده‌ای و موش‌هایی که دارای میکروب‌های طبیعی روده بودند، مورد مقایسه قرار داده و مشاهده کردند که در موش‌های گروه دوم در آخرین مرحله از رشد جنینی سد خونی،مغزی به طور طبیعی عمل می‌کند در حالی که در جنین‌هایی که مادرانشان عاری از میکروب‌های روده‌ای بودند، سد خونی مغزی عملکردی ناقص داشته و آنتی بادی‌های نشاندار شده توانسته‌بودند از این سد عبور کرده و به مغز جنین راه یابند.
محققان اعلام کردند: هر رخدادی که طی دوران بارداری اثرات منفی بر باکتری‌های روده‌ای مادر داشته ‌باشد می‌تواند رشد سد خونی، مغزی جنین را با اختلال مواجه کند.
.............
خبر : نسل جدید شیشه نشکن برای تلفن همراه
محققان یک شرکت آمریکایی نسل جدید شیشه صفحه نمایش را طراحی کردند که از مقاومت بالایی در زمان سقوط از ارتفاع یک متری بر روی سطح بتنی برخوردار است.
سقوط و برخورد تلفن همراه با سطوح مختلف، منجر به شکستن شیشه صفحه نمایش می‌شود و این مسئله یکی از اصلی‌ترین شکایت کاربران محسوب می‌شود.
شرکت Corning که نمونه‌های پیشرفته‌ای از شیشه صفحه نمایش را برای شرکت‌هایی ماند اپل و سامسونگ طراحی کرده است، نسخه جدیدی از شیشه صفحه نمایش را طراحی و مورد آزمایش قرار داده است.
برای آزمایش این شیشه، آسیب‌های وارده به صدها دستگاه شکسته مورد بررسی دقیق قرار گرفتند.
محققان دستگاه تست سقوطی طراحی کردند که وضعیت برخورد دستگاه با سطوح محتلف را شبیه‌سازی می‌کند؛ با کمک این وسیله، شرایط سقوط از ارتفاع یک متری و امکان برخورد مستقیم صفحه نمایش با سطح زمین فراهم شد.
با کمک نتایج بدست آمده، نسل جدید شیشه صفحه نمایش موسوم به Gorilla Glass4 طراحی شد که آسیب‌های وارده در تماس مستقیم با یک سطح بتنی را بطور قابل توجهی کاهش داده و در 80 درصد آزمایشات، عملکرد موفق داشت.
به گفته محققان، کارآیی این شیشه صفحه نمایش بستگی به طراحی خود دستگاه، ارتفاع سقوط و سطح برخورد دارد، اما بطور کلی در مقایسه با شیشه‌ soda-lime و نمونه‌های دیگر، از عملکرد بسیار بهتری برخوردار است.
انتظار می‌رود که این شیشه جدید ظرف چند ماه آینده بر روی محصولات شرکت‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرند.
این درحالیست که شرکت اپل از بلورهای یاقوت کبود برای ساخت اسکنر اثر انگشت بر روی جدیدترین محصول خود - آیفون 5S- و حفاظت از دوربین آن استفاده کرده است؛ شیشه‌های یاقوت کبود از پتانسیل جایگزین شدن با شیشه‌های Gorilla Glass برخوردار هستند.
.............
خبر : دستاورد جدید محققان در درمان سل
محققان هندی به یک کشف مهم در خصوص درمان سل دست پیدا کردند که می‌تواند مدت استاندارد دارو درمانی ، تجویز آنتی‌بیوتیک ، را از شش ماه به چهار ماه کاهش ‌دهد.
محققان مؤسسه تحقیقات ملی سل در هند طی هفت سال مطالعه بالینی، به نتایج قابل توجهی درخصوص اثربخشی آنتی‌بیوتیک بسیار قوی "موکسی فلوکساسین" در یک دوره درمانی چهار ماهه دست پیدا کردند.
درحالیکه نتایج بدست آمده در سه پژوهش دیگر در هند و آفریقا حاکی از مؤثر نبودن روش درمانی چهار ماهه بود، محققان این مرکز اعلام کردند که این روش درمانی جدید از عملکرد بهتری در مقایسه با روش استاندارد شش ماهه برخوردار است.
آزمایش بالینی این روش از سال 2007 بر روی 770 بیمار که پیش از این تحت هیچ نوع درمان سل قرار نگرفته بودند، انجام شد؛ این بیماران تحت چهار رژیم درمانی مختلف و یک گروه کنترل شامل 160 بیمار نیز تحت درمان استاندارد شش ماهه قرار گرفتند.
در چهار رژیم درمانی مختلف، سه رژیم شامل ترکیبی از چهار داروی ریفامپیسین، ایزونیازید، پیرازینامید و اتامبوتول به همراه داروی موکسی فلوکساسین بودند که بمدت دو ماه برای بیماران تجویز شدند.
در دو ماه بعدی، ترکیبی از داروهای مورد استفاده در درمان استاندارد شش ماهه با سطوح متغییر و در فواصل مختلف در کنار آنتی‌بیوتیک موکسی فلوکساسین تجویز شدند.
از سه گروه در رژیم درمانی چهار ماهه، 96 درصد بیمارانی که ترکیبی از ریفامپیسین، ایزونیازید، اتامبوتول و موکسی فلوکساسین را در دو ماه آخر درمان دریافت کرده بودند، درمان شدند که میزان بهبود در روش استاندارد شش ماهه 91 درصد گزارش شد.
درصد عود برای بیمارانی که با رژیم نخست تحت درمان قرار گرفته بودند، 4.6 درصد اعلام شد که مشابه میزان عود در افراد تحت درمان با روش استاندارد بود.
همچنین نتیجه آزمایش خلط برای انتقال بیماری در 92 درصد بیمارانی که درمان جدید را دریافت کردند، (پس از دو ماه از شروع درمان) منفی گزارش شد که این میزان در گروه تحت درمان استاندارد 74 درصد بود.
به گفته محققان، موکسی فلوکساسین یک داروی بالقوه در خانواده آنتی‌بیوتیک‌های کینولون محسوب می‌شود که در عین داشتن عوارض جانبی، نگران‌کننده نیستند.
نتایج این دستاورد در کنگره جهانی سلامت ریه در بارسلونا اسپانیا ارائه شد.
.............
خبر : افزایش امید به زندگی بیمار سرطانی با کاشت پاشنه پای چاپ سه‌بعدی
محققان استرالیایی یک پاشنه پای چاپ سه‌بعدی تولید کردند که مبتلایان به سرطان استخوان پاشنه پا را از قطع پا نجات می‌دهد
چاپ سه‌بعدی به آهستگی اما با اطمینان کافی راه خود را در آناتومی بدن انسان باز کرده و بجای آرواره‌های آسیب‌دیده، مهره‌های سرطانی و لگن‌های تغییر شکل‌یافته قرار گرفته است و آخرین نمونه آن یک پاشنه پا است که زندگی را به یک بیمار سرطانی 71 ساله که در معرض قطع پا قرار داشته، برگردانده است.
لن چندلر چندی پیش به سرطان استخوان پاشنه پا متبلا شده بود و پزشکان بیمارستان سنت وینسنت در ابتدا خواستند پای وی را از زانو به پائین قطع کنند. اما با مشاوره کارشناسانی از سازمان تحقیقات صنعتی و علمی کامن‌ولث استرالیا که سال گذشته با تولید یک سم اسب تیتانیومی چاپ سه‌بعدی، انقلابی در این صنعت ایجاد کرده بودند، توانستند تنها بخش پاشنه را برداشته و این کاشت را جایگزین کنند.
از ویژگی‌های مهم این کاشت می‌توان به حفره‌هایی که نخهای بخیه در آنها جای گرفته، سطح نرم برای تماس با استخوانها و سطوح زبرتر برای چسبندگی به بافت‌ها اشاره کرد.
این ایمپلنت در ماه ژویئه سال جاری بر ریو پای چندلر کاشته شد و چندی قبل پزشکان از بهبود توانایی راه رفتن وی خبر دادند.
.............
خبر : شارژ تلفن همراه با کمربند
یک شرکت انگلیسی به نام Nifty کمربند جدیدی ارائه داده که مجهز به باتری‌های ارتجاعی پنهان برای شارژ گوشی هوشمند کاربر هستند.
کمربند ابداعی Xoo Belt مانند نمونه‌های رایج بوده اما ظرفیت 2100 میلی‌آمپری را در خود جای داده است. یک باتری ارتجاعی پلیمر سرامیک لیتیوم با ظرفیت 1300 میلی‌آمپر بین دو لایه چرم فشرده شده و یک باتری 800 میلی‌آمپری نیز در درون سگک کمربند قرار دارد. این نیروی 2100 آمپری برای شارژ بسیاری از گوشی‌های هوشمند جدید کفایت می‌کند.
کاربران، تلفن‌شان را با استفاده از کابل میکرو یو‌اس‌بی که بین کمربند و بدن قرار دارد، به کمربند متصل می‌کنند. این گوشی با استفاده از آهنربا و تا زمانی که کاربر نخواهد از آن استفاده کند، به کمربند متصل می‌ماند.
شارژ کمربند توسط یک رایانه سه ساعت زمان می‌برد و مجموعه‌ای از پنج لامپ ال‌ای‌دی بر روی سگک، کاربر را از شارژ مانده آن آگاه می‌کنند. سگک را می‌توان از کمربند جدا کرد و این امر امکان به‌روز‌رسانی یا تغییر مدل آن در آینده را فراهم می‌کند.
کمربند ابداعی با ابزار اندروید، iOS و Windows Phone عمل می‌کند و بهای آن 155 دلار اعلام شده است. این سامانه ماه ژوئیه 2015 عرضه خواهد شد.
.............
خبر : نخستین مشاهدات یک هیولای دریایی سیاه مرموز در کالیفرنیا
محققان دانشگاه مونتری موفق شده‌اند برای نخستین بار تصویر یک هیولای دریایی سیاه مرموز را در خلیج مانتری ثبت کنند.
این تیم تحقیقاتی از مؤسسه تحقیقات آکواریوم خلیج مونتری در حالی که مشغول غواصی در خلیج مونتری کالیفرنیا بودند، تصاویری از این ماهی عجیب گرفتند.
محققان این هیولای عجیب را که در عمق 1900 متری زیر دریا زندگی می‌کند، اسیر کرده‌اند اما نمی‌دانند که تا چه مدت می‌توان این ماهی را زنده نگاه داشت.
.............
خبر : جهش ژنی که موجب ناشنوایی می‌شود
دانشمندان مؤسسه تحقیقاتی اسکریپس دریافتند چگونه وجود نوعی ژن برای شنوایی اساسی است و عدم وجود آن موجب ناشنوایی می‌شود.
بررسی محققان بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد چگونه جهش‌های ژنی به نام Tmie می‌تواند از بدو تولد موجب بروز ناشنوایی شوند.
آن‌ها موفق شدند با معرفی دوباره این ژن در موش‌ها، فرآیند موجود در پس شنوایی را بازیابی کنند.
گوش یک دستگاه پیچیده است که امواج صوتی مکانیکی را به به سیگنالهای الکتریکی تبدیل کرده و مغز آنها را پردازش می‌کند. زمانی که یک موج صوتی وارد گوش می‌شود پایانه‌های نابرابر سلولهای موی گوش داخلی مانند لبه‌های علف در معرض باد، به عقب رانده می‌شوند. این حرکت باعث ایجاد تنش در رشته‌های پروتئین‌های متصل کننده این پایانه‌ها می‌شود که از طریق کانالهای یونی روی دسته‌های سلول موی به مغز سیگنال می‌فرستند.
فرآیند تبدیل نیروی مکانیکی به فعالیت الکتریکی موسوم به mechanotransduction هنوز به شکل معماگومه باقی مانده است. برای مثال، محققان در مورد چگونگی عبور سیگنالها از رشته‌های tip link به کانالهای یونی که سیگنالهای الکتریکی را شکل می‌دهند، اطلاعات کمی داشتند. tip linkها رشته‌هایی هستند که پایانه‌ها یا سلولهای مو را به مژگهای حرکتی متصل می‌کنند.
آنها برای پیگیری این جزء ناشناخته، کتابخانه‌ای از هزاران ژن با پتانسیل تاثیرگذاری بر mechanotransduction را ایجاد کردند.
این محققان شش ماه به غربالگری ژنها برای مشاهده تعامل پروتئینهای تولید شده توسط آنها با پروتئینهای tip link پرداختند. در نهایت، آنها ژن Tmie را یافتند که پروتئین آنها با پروتئین‌های tip link تعامل داشته و آنها به دستگاهی در نزدیکی کانال یونی متصل می‌کند.
این کشف به پرسشی قدیمی در علوم اعصاب پاسخ خواهد داد. دانشمندان از مدتها قبل می‌دانستند که جهشهای Tmie می‌تواند به ناشنوایی منجر شود اما چگونگی آن را نمی‌دانستند.
چالش بعدی محققان، شناسایی چگونگی شکل‌گیری اجزای منفرد سیستم پیچیده mechanotransduction در سلولهای مو است.
یافته‌های جدید دانشمندان، امید جامعه علمی را برای ارائه رویکردهای ژنتیکی به منظور درمان ناشنوایی‌ تقویت می‌کند.
جزئیات این تحقیق در نشریه Neuron قابل‌مشاهده است.
.............
خبر : کپسول سرنشین‌دار سایوز به ایستگاه فضایی ملحق شد
کپسول سایوز حامل سه فضانورد صبح امروز (دوشنبه) پس از یک سفر فضایی شش ساعته به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) ملحق شد.
"تری ویرتس" فضانورد ناسا و فرمانده آتی ایستگاه فضایی، "آنتون شاکاپلروف" کیهان‌نورد روس و "سامانتا کریستوفرتی" نخستین فضانورد زن ایتالیایی از آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ توسط کپسول فضایی سایوز به فضا منتقل شدند.
کپسول سایوز ساعت 21:01 به وقت گرینویچ (00:31 بامداد دوشنبه سوم آذر به وقت تهران) از پایگاه فضایی بایکنور قزاقستان به فضا پرتاب و پس از پنج ساعت و 48 دقیقه با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)‌ ملحق شد.
"سامانتا کریستوفرتی" خلبان 37 ساله نیروی هوایی ایتالیا، بعنوان نخستین فضانورد زن ایتالیایی راهی این سفر فضایی شش ماه شد.
فضانوردان قرار است در مدت حضور در فضا، چند مرحله پیاده‌روی فضایی برای آماده کردن ایستگاه جهت انجام مأموریت‌های تاکسی فضایی تجاری در اواخر 2017 انجام دهند.
آژانس فضایی ایتالیا همچنین در این مأموریت، نخستین دستگاه قهوه‌ساز فضایی (ISSpresso) را که توسط محققان شرکت Argotec ساخته شده است برای تهیه قهوه در شرایط بی‌وزنی، راهی ایستگاه فضایی کرد.
.............
خبر : نخستین اتوبوس انگلستان با سوخت فاضلاب و ضایعات غذایی
نخستین اتوبوس انگلستان که کاملا توسط ضایعات غذایی و فاضلاب نیرودهی می‌شود، وارد چرخه حمل‌ونقل این کشور شد و بین شهرهای بریستول و بث رفت‌و‌آمد می‌کند.
سامانه Bio-Bus با استفاده از گاز متان زیستی حرکت می‌کند که این گاز با پردازش فاضلاب و فضولات غذایی تولید می‌شود. البته در زمان پالایش، بوی این ضایعات از بین رفته و گاز منتشر شده بدون بوی متعفن مواد اولیه است.
وسیله‌نقلیه دوستدار محیط زیست که 40 صندلی دارد، با یک باک گاز تا 300 کیلومتر را طی می‌کند که ضایعات پنج نفر در سال برای تولید این میزان گاز کفایت می‌کند.
گفته می‌شود وسایط‌نقلیه که با گاز نیرودهی می‌شوند، نقش مهمی در ارتقای کیفیت هوای انگلستان داشته‌اند اما Bio-Bus توسط کسانی نیرودهی می‌شود که خود در بریستول زندگی می‌کنند.
فاضلاب و ضایعات غذای سالانه یک نفر می‌تواند Bio-Bus را تا 60 کیلومتر نیرودهی کند و موتور احتراق آن از لحاظ طراحی شبیه معادل دیزیلی است.
سیستم فاضلاب شهر بریستول سالانه با حدود 75 میلیون متر مکعب فاضلاب و 35 هزار تن ضایعات غذایی سر و کار دارد و این اتوبوس در حالی آغاز به کار کرده که قرار است بریستول، سال آینده "پایتخت سبز اروپا" شود.
.............
خبر : چرا هنگام عطسه کردن چشم‌ها را می‌بندیم؟
یکی از شگفتی‌های بدن انسان عطسه کردن است و اکنون محققان دانشگاه کارولینای شمالی به توضیح مکانیسم آن پرداختند.
واکنش بدن انسان در زمانی که چیزی در بینی باشد، عطسه‌ کردن است و واکنش آن بسیار شبیه سرفه است. طی این واکنش همچنین چشمها بسته می‌شوند و هیچ انسانی نمی‌تواند با چشم باز عطسه کند.
محققان می‌گویند: دلیل اینکه افراد در هنگام عطسه کردن چشم خود را می‌بندند، این است که چشم از طریق ماهیچه‌های ظریفی به سر متصل است و این ضعف در چشم منجر به بسته شدن چشم در هنگام عطسه می‌شود، مانند زمانی که به زانو با چکش ضربه وارد می‌شود.
اگر در بینی فرد چیزی تحریک‌کننده مثل گرد و غبار باشد، واکنش محافظتی بدن به آن، عطسه است و سیستم عصبی بینی به مغز پیغام عطسه‌زدن را می‌دهد.
محققان دانشگاه کارولینای شمالی افزودند: در زمان عطسه قفسه سینه شدیداً منقبض می‌شود. در این حالت مقدار زیادی از ترشحات و مواد بیماری‌زا مانند میکروب‌ها از بینی خارج شده که این موضوع باعث انتشار میکروب به محیط خارج و در نتیجه انتشار بیماری می‌شود.
هنگام عطسه‌ کردن، دو تا پنج هزار میکروب از بینی خارج می‌شود و سرماخوردگی از مهم‌ترین دلایل عطسه به شمار می‌رود.
عطسه‌ کردن انواع مختلفی دارد؛ بعضی آرام، بعضی با صدای بلند و برخی یک یا چند بار پشت سر هم عطسه می‌کنند.
.............
خبر : تأثیر جهش پیش از تولد در بروز سرطان مردان
محققان آمریکایی موفق به شناسایی جهش یک پروتئین در برخی از مردان پیش از تولد شدند که در توسعه سرطان بیضه نقش دارد.
محققان دانشگاه کیس‌وسترن رزرو در تحقیقات خود، جهش پروتئین SRY را شناسایی کردند؛ این تازه‌ترین کشف در خصوص این پروتئین محسوب می‌شود که در نقش سوئیچ اصلی برای اطمینان از بلوغ مردان عمل می‌کند.
در برخی موارد، این جهش مانع از تا شدن درست پروتئین SRY شده و باعث ایجاد اختلال در توانایی پروتئین برای توسعه مناسب بافت بیضه می‌شود؛ نقص بافت در بیماران شناسایی شده با این جهش می‌تواند در آینده حتی به بروز سرطان بیضه منجر شود.
به گفته دکتر "جوزف راکا" یکی از نویسندگان این تحقیق، این جهش در بخش حیاتی و استراتژیک پروتئین SRY روی می‌دهد.
در گام بعدی تحقیقات، محققان قصد دارند از پایگاه داده پروتئین SRY و ارتباط تکاملی آن برای مطالعات زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی و سرطان استفاده کنند.
نتایج این تحقیق در مجله Biological Chemistry منتشر شد.
.............
خبر : صدای شادی بدن خود را بشنوید!
محققان انگلیسی صندل و نرم افزار مخصوصی طراحی کردند که با تغییر اصوات در هنگام راه رفتن، به ایجاد حس شادی در افراد کمک می‌کند.
به گفته محققان دانشگاه کالج لندن، صداها نه تنها بر ادراک ما از محیط تأثیر می‌گذارد، بلکه بر قابلیت‌های فیزیکی نیز اثرگذار هستند؛ با درک این اصوات، امکان تغییر احساسات برای مناسب (تغییر روحیه فرد و ایجاد حس شادی) فراهم می‌شود.
عملکرد این پدیده ناشی از نظریه تازه کشف‌شده درخصوص چگونگی عملکرد مغز موسوم به برنامه‌نویسی پیش‌گویانه (predictive coding) است.
محققان صندل هوشمندی متصل به یک هدفون طراحی کردند که با تغییر اصوات در هر گام، حس تناسب اندام را در فرد ایجاد می‌کند.
افرادی که از این صندل استفاده کردند، حس تناسب اندام و داشتن پاهای کشیده و بلند را گزارش کردند.
دکتر "جیمینز" سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید کرد: در تحقیقات خود دریافتیم، دادن سرنخ‌های حسی جدید به مغز باعث ایجاد تغییر در ادراک ما از محیط اطراف می‌شود؛ صدا یک حس مهم است که بر نحوه قضاوت ما درخصوص محیط پیرامون اثر می‌گذارد.
.............
خبر : ساخت خودروی الکتریکی با بزرگ‌ترین چاپگر سه‌بعدی چندماده‌ای جهان
شرکت آلمانی تولیدکننده خودروهای الکتریکی "StreetScooter" به تازگی نمونه اولیه خودروی الکتریکی چاپی خود را تکمیل کرده است.
اکثر بخش‌های خارجی خودروی C16 با استفاده از "سیستم تولید Objet1000 3D" چاپ شدند.
بخش‌های چاپی سه‌بعدی این خودرو شامل پنل‌های جلو و عقب، پنل‌های در، سیستم‌های سپر، بخش جانبی، قوس چرخ و پوشش لامپ به همراه بخش‌های کوچک‌تر داخلی هستند.
گرچه بسیاری از بخش‌های نسخه تولید C16 با استفاده از شیوه‌های معمولی تولید خواهند شد، رویکرد چاپ سه‌بعدی امکان تولید مقرون‌به‌ صرفه نمونه اولیه ظرف تنها 12 ماه را فراهم کرد.
ابزار Objet1000 بزرگ‌ترین چاپگر سه‌بعدی چند‌ماده‌ای است که به شرکت StreetScooter امکان تولید بخش‌هایی از خودرو را داد که تا یک متر طول دارند.
گرچه وزن نسخه نهایی خودروی مزبور به همراه باتری‌اش حدود 450 کیلوگرم است، این سامانه توان طی‌کردن مسافت حداقل 100 کیلومتر را دارد. حداکثر سرعت این خودرو 100 کیلومتر در ساعت اعلام شده و بهای آن کمتر از 12 هزار و 550 دلار است.
نمونه اولیه خودروی الکتریکی در نمایشگاه EuroMold فرانکفورت که چهارم تا هفتم آذرماه برگزار می‌شود به نمایش در می‌آید.
.............

نظرات : 0

ثبت نظر

26779