۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي چهارشنبه 5 آذر ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :


خبر : ساعتی با قابلیت‌های بیشمار
در سال های اخیر، تکنولوژی شاخه های مختلف علوم را دستخوش تغییرات شگرفی کرده اما این تغییرات در حوزه پزشکی بیش از پیش با زندگی انسان ها در ارتباط هستند و توانسته انسان های بسیاری را از مشکلات و بیماری های متعددی که با آن دست به گریبان بوده اند، نجات دهند.
یکی از این پیشرفت ها را می توان در خانواده تکنولوژی های پوشیدنی Wearable tech دانست. محققان موفق به ساخت اسمارت واچ جدیدی شده اند که دارای قابلیت های بسیاری است و می تواند کاربردهای متفاوتی داشته باشد.
مهندسان این شرکت پس از انجام مطالعات مختلف به این نتیجه رسیدند که بند ساعتها بهترین جایگاه برای هوشمندسازی آنها خواهد بود.
این شرکت برای این منظور سه مدل بند ساعت مختلف با سطوح مختلف کارکرد طراحی کرده است. هر یک از این ساعتها قابلیت تبدیل ساعتهای مکانیکی ساخت شرکت Kairos به ساعتهای هوشمند را دارد با این حال ریز قطعاتی نیز ارایه شده که سایر ساعتها را قابل اتصال به این بندها می‌کند و بدین ترتیب می‌توان هر ساعت مچی را به ساعت هوشمند تبدیل کرد.
هر بند شامل بخش الکترونیکی پیشرفته‌ای است که از ژیروسکوپ، شتاب‌سنج، قطب‌نما، حسگر نوری، باتری قابل شارژ پلیمری لیتیومی و پورت شارژ USB تشکیل شده است. برای افزایش ایمنی ساعت نیز به جای سگگهای رایج از قلابهای مکانیکی زیبایی استفاده شده است. این ابتکارعمل ساده باعث شده که بند ساعت بیشتر شبیه دستبند به نظر آید.
نسخه ساده (Tband ND) این بندها شامل باتری با قابلیت ۷ روز حفظ شارژ است که قابلیتهایی نظیر اعلام دریافت پیامک یا تماس ورودی دارد.
همچنین سیستم لرزشی و نمایشگر LED چندرنگی دارد که در کنار حسگر تشخیص دمای پوست و تعریق بدن مجموعه فناورانه جالب توجهی به نظر می‌رسد.
نسخه دوم که Tband HD نام دارد، از باتری با قابلیت حفظ شارژ برای سه روز بهره می‌برد. این نسخه قابلیتهای بیشتری دارد. صفحه LED ساده‌ای بر روی این بند تعبیه شده که اطلاعات مختلفی را به نمایش می‌گذارد. البته این صفحه به گونه‌ای در بند ساعت جاسازی شده است که در زمان فعال نبودن از دید مخفی می‌ماند.
نسخه سوم (Tband OD) و پیشرفته این بند نیز شامل نمایشگر OLED تمام رنگی با وضوح ۱۷۰ دی پی آی است. این نمایشگر لمسی از شیشه‌ای مخصوص با پوشش ضدخش ساخته شده و جالب اینکه مجهز به پردازشگر ARM Cortex-M4  و میکروفون مخصوصی است که فرامین صوتی را به متن تبدیل می‌کند.
* پزشکی در قالب یک ساعت
این ساعت می تواند به اندازه گیری علائم حیاتی بدن اشخاص پرداخته و آنها را از وضعیت سلامتیشان آگاه سازد. برای مثال، این ساعت همانطور که در شکل زیر نیز دیده می شود قادر به نمایش سوخت و ساز کالری بدن، ضربان قلب و نبض است.
ساعتی همانند یک تلفن همراه
این ساعت هوشمند می تواند با بلوتوث تلفن همراه ارتباط برقرار کرده تا شخص بتواند به تماس های تلفنی خود پاسخ داده یا به ارسال پیامک بپردازد. این اسمارت واچ از قابلیت چک کردن ای میل، دریافت نوتیفیکیشن های جدید و همینطور نمایش وضعیت آب و هوایی و ... نیز برخوردار است.
از دیگر قابلیت های این ساعت هوشمند می توان به مواردی مانند باز یا قفل کردن درب ماشین اشاره کرد.
این ساعت ضد آب و گردو خاک بوده و با هر دفعه شارژ می توان به مدت سه روز از آن استفاده کرد و تا تیر ماه سال آینده به بازار فناوری عرضه خواهد شد.
..............
خبر : نوشیدنی که جایگزین ورزش شده و لاغر می‌کند
محققان در حال تحقیق روی نوشیدنی هستند که می‌تواند عملکردی همانند ورزش داشته و متابولیسم بدن را افزایش دهد.
افراد بسیاری در رویای این به سر می برند تا بدون اینکه خسته شوند و حرکتی انجام دهند از مزایای ورزش مانند سلامتی، لاغر شدن و ... بهره مند شوند. این آرزو در حال محقق شدن است. محققان و پزشکان به دنبال ساخت نوشیدنی هستند تا نه تنها بتواند عملکردی همانند ورزش را در بدن تحریک کنند بلکه سوخت و ساز بدن را افزایش داده و علیه دیابت نوع 2 نیز بتازند.
در این نوشیدنی به دنبال تحریک آنزیم  AMPK هستند که در متابولیسم بدن نقش دارد. با فعال کردن این آنزیم می توان میزان متابولیسم و سوخت و ساز کالری های بدن را افزایش داد.
در مکانیسم تولید انرژی در سلول آنزیمی با نام AMPK نقش حیاتی را بازی می کند. این آنزیم به وسیله دو ملکول تحریک می گردد و دو مولکول به آنزیم برای شارژ مجدد سلول کمک می کنند. با فعال شدن آنزیم  AMPK  حساسیت به انسولین بهبود یافته و به این ترتیب دیابت نوع 2 نیز را می توان درمان کرد. فعال شدن این آنزیم نیز با تغییراتی مانند کاهش وزن یا ورزش امکان پذیر است.
در حال حاضر، محققان در مطالعات خود به دنبال ساخت مکمل یا داروهایی هستند که بتوانند فعالیت این آنزیم را تقویت یا افزایش دهند. عرضه چنین نوشیدنی می تواند برای اشخاص فلج، کهنسالانی که قادر به ورزش کردن نیستند یا اشخاصی که به چاقی های مفرط مبتلا هستند و قادر به انجام حرکات ورزشی نیستند بسیار مفید و سودمند باشد. اما از سوی دیگر، بسیاری از اشخاص به سالن های ورزشی حساسیت دارند و به محض اینکه وارد سالن های ورزشی شوند، آلرژی هایشان تحریک می شود.
عملکرد این نوشیدنی همانند بیست دقیقه پیاده روی یا 40 دقیقه دوچرخه سواری بوده و می تواند متابولیسم بدن را افزایش دهد. یکی از محققانی که در این تحقیق حضور دارد، می گوید:" این نوشیدنی تاثیر مشابهی با ورزش کردن دارد اما با این تفاوت که تلاش و تحرک از آن حذف می شود. اما باید گفت، این نوشیدنی به طور حتم نمی تواند جایگزین کاملی برای ورزش باشد و تنها می تواند بخشی از تاثیرات ورزش را به دنبال داشته باشد. زیرا ورزش و انجام حرکات ورزشی به صورت هفتگی می تواند تاثیر چشمگیری بر روح و جسم اشخاص به همراه داشته باشد."
..............
خبر : کشف یک پروتئین خواب برای درمان آلزایمر!
دانشمندان موفق به شناسایی پروتئینی شده‌اند که به احتمال زیاد به بیدار شدن مغز از خواب و تاثیر آن بر پیشرفت آلزایمر کمک می‌کند.
در سالهای اخیر پژوهشهایی صورت گرفته که نشان از وجود ارتباطی جالب توجه میان مشکلات خواب و ابتلای به آلزایمر دارد. این ارتباط شامل نوعی انتقال نورونی موسوم به "اورکسین" است که مغز را از خواب بیدار می‌کند. دانشمندان دریافته‌اند که این پروتئین در تشدید آلزایمر تاثیرگذار است.
اکنون گروهی از محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لویس دریافته‌اند که با از میان برداشتن این پروتین در مغز موشهای آزمایشگاهی آنها را قادر می‌سازد تا برای مدت بیشتری بخوابند و بدین ترتیب احتمال پیشروی آلزایمر در آنها کندتر می‌شود.
یکی از مسیرهای نگران کننده‌ای که عملکرد این پروتین و مشکلات خواب می‌تواند به پیشرفت آلزایمر منجر شود مربوط به افزایش احتمال شکل‌گیری پلاکها در مغز می‌شود.
دانشمندان دریافته‌اند پلاکها پیش و در حین پیشرفت آلزایمر ایجاد می‌شوند و در عین حال با بیشتر شدن علایمی نظیر ضعف حافظه و همچنین از دست دادن تعادل همراه است. ترکیب این عوامل دانشمندان را به این باور رسانده است که توقف فرآیند شکل‌گیری پلاکها تکنیکی موثر علیه پیشرفت آلزایمر است.
محققان دانشگاه واشنگتن برای اینکه نظریه جدیدشان را به بوته آزمایش بگذارند به سراغ موشهای آزمایشگاهی رفتند. این موشها پیش از این با استفاده از مهندسی ژنتیک حامل پروتین های بیشتر اورکسین شده بودند که به شکل‌گیری پلاکها در مغز کمک می‌کند.
مقایسه این موشها با موشهای فاقد این پروتین نکات جالب توجهی را نشان داد. بر این اساس موشهای دارای مقادیر قابل توجه پروتین اورکسین کمتر از موشهای دسته دیگر خواب را تجربه کردند.
دانشمندان با اشاره به این دستاورد مهم پزشکی به این واقعیت اشاره می‌کنند که نباید از عملکرد این پروتین در مغز غافل شد. آنها توصیه می‌کنند باید به هدف قرار دادن این پروتین جهت جلوگیری از پیشرفت آلزایمر فکر کرد.
..............
خبر : تاثیر دیدن چهره های خندان بر حافظه نوزادان

مطالعات محققان امریکایی نشانی می‌دهد، کودکان وقایعی که با صداهای خوشایند، شاد یا چهره های خندان دیده یا شنیده باشند را بیش از سایر وقایع به خاطر می‌سپارند.
والدین با ورود فرزند تازه متولد شده، بیشترین زمان خود را به بازی و صحبت با او اختصاص می دهند. اما فردای آن روز، نوزاد هیچ یک از بازی ها را به خاطر نمی آورد. محققان در این مطالعه به چرایی این اتفاق پرداخته و نوزادانی که در پنج ماهگی به سر می بردند را مورد مطالعه و بررسی قرار دادند. نتایج مطالعات نشان داد، نوزادان تنها رفتار و حرکاتی را به خاطرشان می سپارند که علاوه بر مثبت بودن و با هیجان و شادی نیز همراه باشند.
پرفسور "راس فلام"، سرپرست این تیم تحقیقاتی می گوید: "تاکنون تحقیقات بسیاری در رابطه با نوزادان و همینطور حافظه آنها انجام شده است اما در این تحقیقات به دنبال تاثیر احساسات مختلف در حافظه نوزادان بودیم."
مطالعات محققان دانشگاه بریگم یانگ در ایالات متحده امریکا نشان داد:" نوزادان در پنج ماهگی قادر به صحبت کردن نیستند اما با رفتارهای مختلفی به صحبت با والدین یا سایرین می پردازند تا آنها را از احساسات و همینطور نظرات خود آگاه سازند. در این مطالعه به حرکت چشمان نوزادان پرداخته شد. نوزادان در مواجه با اشخاصی که با آنها روبرو می شوند بیش از پیش به صورت و نحوه صحبت کردن آنها نگاه می کنند. آیا شخصی که در حال صحبت کردن با آنهاست، خوشحال، ناراحت، غمگین، عصبانی یا خنثی است؟
نتیجه مطالعات نشان داد، نوزادان نسبت به افرادی که با صورت های بشاش یا خوشحال با آنها بازی می کنند بیش از سایرین واکنش نشان داده و رفتارهای آنها را در ذهنشان ثبت می کنند.  در این مطالعه، بچه ها را به مدت 5 دقیقه در برابر چهره های مختلفی از جمله خوشحال، ناراحت یا خنثی قرار دادند و روز بعد به آزمایش و بررسی خاطرات روز گذشته پرداختند. مطالعات نشان داد که کودکان تنها رفتارهایی را به خاطر سپرده بودند که از چهره های خوشحال، خندان و با هیجان دریافت کرده بودند. کودکان با چشمانشان به بررسی دقیق افرادی می پرداختند که در برابر آنها قرار می گرفتند و زمانی با دقت به آنها می نگریستند که چهره یا صداهای مخاطبشان شاد بود.
نتایج این پژوهش حاکی از آن است که سطح برانگیختگی و ادراک نوزادان با تجربه خوشحالی و مشاهده آن افزایش می یابد.
..............
خبر : کشف ژنی که از بروز سکته در سنین زیر 50 سال پیشگیری می‌کند
محققان انگلیسی موفق به کشف ژنی شدند که از بروز سکته در جوانان و افراد زیر 50 سال پیشگیری می‌کند.
سکته سومین عامل مرگ و میر پس از بیماری قلبی و سرطان محسوب می‌شود و آسیب‌های مغزی ناشی از سکته علت اصلی ناتوانی این بیماران محسوب می‌شود.
دیسکسیون عروق گردن شامل پارگی عروقی در گردن است که به مغز منتهی می‌شوند؛ این پارگی می‌تواند به ایجاد لخته خونی منجر شده و با توقف جریان خون به مغز، منجر به بروز سکته شود.
محققان دانشگاه لندن در این پژوهش که بزرگترین نمونه در نوع خود محسوب می‌شود، ژنوم 1400 بیمار مبتلا به دیسکسیون عروق گردن و ژنوم 14 هزار و 400 نفر دیگر بدون این مشکل را در نقاط مختلف جهان مورد بررسی قرار دادند.
نتایج بدست آمده نشان می‌دهد، برخی افراد با تنوع ژنی خاص موسوم به PHACTR1 با خطر پایین‌تر ابتلا به دیسکسیون عروق گردن بعنوان یکی از علل شایع سکته در افراد زیر 50 سال مواجه هستند.
این کشف، درک بهتری از نحوه ظاهر شدن این ژن در اختیار محققان قرار داده و به توسعه استراتژی‌های جدید درمانی برای توقف سکته در افراد جوان کمک می‌کند.
همچنین تنوع ژنی مشابهی بعنوان محافظ در برابر میگرن و خطر حمله قلبی شناسایی شده‌ است.
نتایج این تحقیق در مجله Nature Genetics منتشر شد.
..............
خبر : سرطان به درمان قطعی نزدیک می‌شود؟
محققان دانشکده پزشکی Icahn در مونت سینای آمریکا برای نخستین بار نوعی پروتئین را به عنوان تنظیم‌کننده کلیدی در فرآیند سالخوردگی سلولی شناسایی کردند که این کشف در آینده می‌تواند به درمان قطعی سرطان کمک کند.
سالخوردگی سلولی، فرآیندی است که در آن، سلول‌ها تکثیرشان را متوقف می‌کنند. اخیرا سالخوردگی سلولی توجه جامعه علمی را به خود جلب کرده چون می‌تواند در ممانعت از پی‌ریزی سرطان نقش کلیدی را ایفا کند. با این حال، دانشمندان درباره این فرآیند و چگونگی غیرفعال‌کردن ژن‌هایی که سلول‌ها را قادر به تقسیم و تکثیر می‌کنند، اطلاعات اندکی دارند.
نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهد فرآیند سالخوردگی سلولی توسط تغییرات در مجموعه‌های پروتئینی موسوم به "کروماتین" در هسته‌های سلول‌ها رخ می‌دهد.
محققان دریافتند histone H3.3 پروتئینی است که در ارتباط نزدیک با کروماتین برای بسته‌بندی و تنظیم‌کردن مواد درون سلول فعالیت می‌کند و به ویژه شکل کوتاه آن به خاموش‌کردن اهداف ژنی که این چرخه سلولی را کنترل می‌کنند، کمک می‌کند.
سالخوردگی سلولی محیط کروماتینی خلق کرده که تکثیر سلول و بنابراین رشد سلول یا تومور را سرکوب می‌کند اما دانشمندان به دنبال کشف چگونگی انجام این فرآیند بودند. آن‌ها دریافتند histone H3.3 و شکل کوتاه آن که فاقد 21 آمینواسید موجود در دم histone است، از تقسیم‌شدن سلول‌های عادی جلوگیری می‌کند.
مولفه H3.3 کوتاه می‌تواند نشانگر سلول‌هایی باشد که تکثیر را متوقف می‌سازند و این موضوع دارای مضامینی برای درمان سرطان و به ویژه سرطان‌هایی مانند ملانوم است که مرحله سالخوردگی دارند.
جزئیات این بررسی در نشریه Nature Communications قابل‌مشاهده است.
..............
خبر : تحول چشمگیر در تصویربرداری پزشکی با هولوگرام سه‌بعدی
با استفاده از فناوری هولوگرام سه‌بعدی امکان مشاهده جنین در رحم مادر و دستکاری نمای سه‌بعدی از اندام داخلی بدن برای پزشکان فراهم می‌شود.
محققان شرکت فیلیپس با همکاری شرکت RealView سیستم جدیدی را طراحی کردند که از کاربردهای مختلفی در پزشکی ، از مشاهده جنین در رحم تا دستکاری اندام داخلی بدن ، برخوردار است.
سیستم RealView نمای هولوگرافیک سه‌بعدی تعاملی را پیش روی پزشکان قرار می‌دهد که برای بررسی دقیق عضو پیش از عمل جراحی مورد استفاده قرار می گیرد.
نخستین آزمایش بالینی این سیستم در جراحی قلب روی هشت بیمار در مرکز پزشکی کودکان اشنایدر انجام شد.
سیستم هولوگرام RealView با کمک سیستم‌های فراصوت قلبی و اشعه ایکس تداخلی فیلیپس، علاوه بر فراهم کردن شرایط دیدن قلب بیمار روی صفحه دو بعدی، هولوگرافیک سه‌بعدی شناور در هوا را پیش روی پزشکان قرار داد.
در این روش، پزشکان نیازی به استفاده از عینک مخصوص نداشته و حتی می‌توانستند تصویر هولوگرافیک ساختار قلب را مشاهده و آن را لمس کنند؛ از این طریق، درک بهتر آناتومی ساختار قلب و شبیه‌سازی عمل جراحی فراهم می‌شود.
به گفته محققان، فناوری هولوگرام سه‌بعدی در آینده نزدیک جایگزین روش‌های متداول تصویربرداری پزشکی از جمله اسکن جنین در رحم مادر خواهد شد.
..............
خبر : پرورش سلولهای عصبی در آزمایشگاه برای درک تاثیر زخم در بدن
محققان "موسسه سلول بنیادی هاروارد" در بیمارستان کودکان بوستون و "دپارتمان سلول بنیادی و زیست‌شناسی احیای" دانشگاه هاروارد با موفقیت سلول‌های پوست انسان و موش‌ را به نورون‌های حس‌کننده درد تبدیل کردند.
نورون‌های درد به تعدادی از محرک‌هایی که موجب بروز درد شدید و التهابی می‌شوند، پاسخ می‌گویند.
تحقیق جدید درک دانشمندان از انواع مختلف درد را ارتقا می‌دهد و نشان می‌دهد چرا واکنش‌های درد یا خطر درد مزمن در افراد مختلف تا این حد متفاوت است. این دستاورد علمی منجر به طراحی داروهای پیشرفته‌ای می‌شود که درد را درمان می‌کنند.
گیرنده‌های درد نورونی که در این تحقیق تولید شدند، هم به محرک شدیدی که توسط آسیب جسمانی تولید می‌شود و هم به درد ناگهانی واکنش نشان دادند. این گیرنده‌ها همچنین به محرک بسیار ظریف تولیدشده توسط التهاب که به نوعی درد ملایم منجر می‌شود، پاسخ دادند. این موضوع نشان می‌دهد نورون‌های جدید درست مانند نورون‌های طبیعی عمل می‌کنند.
دانشمندان با بررسی نورون‌های درد بالغ موش‌ها توانستند سلول‌های پوست آن‌ها را مستقیما به نورون‌های حس‌کننده درد تبدیل کنند.
جزئیات این تحقیق در نشریه Nature Neuroscience قابل‌مشاهده است.
..............
خبر : دستاورد دانشمندان ایرانی در کشف نحوه تکامل کهکشان‌ها در شبکه کیهانی
یک تیم بین‌المللی از محققان به سرپرستی دکتر "بهنام درویش" و با همکاری پروفسور "بهرام مبشر"، در تحقیقات خود به سؤالات اساسی درخصوص نحوه شکل‌گیری و تکامل کهکشان‌ها پاسخ دادند.
کهکشان‌های مختلف از جمله کهکشان راه‌شیری چگونه شکل گرفته و تکامل پیدا می‌کنند؟ آیا کهکشان‌ها تحت تأثیر محیط اطراف قرار دارند؟ این‌ها از جمله سؤالاتی هستند که تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر "بهنام درویش" از دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید (UCR) به آنها پاسخ دادند.
در این تحقیق، نقش "شبکه کیهانی" ، یک ساختار شبکه‌مانند در مقایس بزرگ متشکل از کهکشان‌ها ، در تکامل کهکشان‌هایی که چند میلیارد سال پس از انفجار بزرگ (Big Bang) شکل‌ گرفته بودند، مورد توجه ویژه قرار گرفت.
تحقیقات نشان می‌دهد، رشته‌های نخ‌مانندی در شبکه کیهانی، نقش مهمی در تکامل کهکشان‌ها ایفا می‌کنند.
دکتر "بهنام درویش" سرپرست تیم تحقیقاتی و یکی از نویسندگان این مطالعه تأکید کرد: بر این باوریم که شبکه کیهانی، تحت تسلط ماده تاریک، در اوایل تاریخ جهان شکل گرفت و با نوسانات اولیه در جهان اولیه آغاز شد؛ چنین جهان "اسکلتی" باید نقش مهمی در شکل‌گیری و تکامل کهکشان داشته باشد، اما بررسی و درک این موضوع تا همین اواخر دشوار بود.
توزیع کهکشان‌ها و ماده در جهان غیرتصادفی است. کهکشان‌ها به شیوه‌ای مشابه یک شبکه عظیم ، شبکه کیهانی ، سازمان‌یافته هستند؛ این شبکه دارای مناطق متراکم متشکل از خوشه‌های کهکشانی هستند.
به گفته دکتر "درویش"، این رشته‌ها مانند پل‌های مرتبط با مناطق متراکم‌تر در شبکه کیهانی هستند.
کهکشان‌ها در مناطق کم تراکم‌تر، از احتمال بالاتر فعالیت شکل‌گیری ستارگان برخوردار هستند (مانند کهکشان راه‌شیری) درحالیکه کهکشان‌ها در مناطق متراکم‌تر، با نرخ پایین‌تری ستاره تولید می‌کنند.
پروفسور "بهرام مبشر" استاد فیزیک و نجوم دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید (UCR) و مشاور دکتر "درویش" نیز خاطر نشان کرد: نقش محیط‌های متوسط و بویژه نقش رشته‌ها و شبکه کیهانی در جهان اولیه تا همین اواخر ناشناخته باقی مانده بود.
محققان دریافتند که کهکشان‌های مستقر در شبکه کیهانی از شانس بالاتری برای فعالیت تشکیل ستاره برخوردار هستند؛ به عبارت دیگر، در جهان دوردست، تکامل کهکشان در این رشته‌ها شتاب بیشتری پیدا می‌کنند.
به گفته دکتر "درویش"، این امکان وجود دارد که این رشته‌ها باعث سریع‌تر شدن تکامل کهکشان‌ها و درعین حال هدایت آنها بسمت خوشه کیهانی شوند؛ چنین افزایش، شتابی بعلت اثرات متقابل کهکشان، کهکشان در این رشته‌ها است.
در این تحقیق، محققانی از دانشگاه‌های لیسبون پرتغال، مؤسسه فناوری کالیفرنیا، رصدخانه سلطنتی ادینبورگ و دانشگاه دورهام انگلیس مشارکت داشتند.
نتایج این تحقیق در مجله Astrophysical منتشر شد.
..............
خبر : طراحی هدفون نابودشدنی با کیفیت صوتی بالا
نسخه بزرگسال هدفون HeadFoams Pro کیفیت صوتی بالایی به بزرگسالان ارائه می‌دهد و تقریبا نابودنشدنی است.
این هدفون‌ها دارای بدنه فوم نرم و خم‌شدنی از جنس پلیمر ناهمگن "اتیلن وینیل استات" (EVA) است که این موضوع پوشاندن آن‌ها را راحت‌تر کرده و همزمان امکان شکستن تصادفی‌شان را غیرممکن می‌سازد.
فون این هدفون غیر سمی، عاری از ترکیب شیمیایی مضر "بیسفنول ای" و غیرشکستنی بوده و ساخت شرکت امریکایی Marblue است.
نسخه پیشین این فناوری پیش‌تر برای کودکان طراحی شده‌ بود اما مولفه‌هایی در نسخه بزرگسال آن تغییر کرده است.
نسخه بزرگسال جدید دارای میکروفون و سیستم کنترل تماس‌ها و موسیقی است. در این نسخه، محدودکننده صدا که در HeadFoams کودکان برای حفاظت از گوش‌های کوچک آن‌ها به کار رفته بود، حذف شده و هدفون جدید اکنون صدایی با کیفیت بالا ارائه می‌دهد.
بهای هدفون ابداعی 30 دلار اعلام شده است.
..............
خبر : دمای مناسب زمین، مدیون آرامش زحل!
نتایج تحقیقات صورت گرفته توسط محققان اتریشی نشان می‌دهد، دمای مناسب زمین برای میزبانی از حیات ناشی از رفتار مناسب سیاره زحل است.
محققان دانشگاه وین تأثیرات مشترک زحل و مشتری ، دو سیاره سنگین منظومه شمسی ، را بر تغییر شکل مدارات سیارات دیگر از جمله زمین مورد بررسی قرار دادند.
از مدل‌های رایانه‌ای برای بررسی نحوه اثرگذاری تغییر مدار سیاره زحل بر روی زمین استفاده شد.
مدار زمین تقریبا دایره‌ای شکل است و فاصله آن از خورشید بین 147 و 152 میلیون کیلومتر متغیر است؛ اما اگر مدار این غول حلقه‌دار اندکی متفاوت بود، مدار زمین نیز دچار تغییر می‌شد.
حرکت مدار زحل و نزدیک‌تر شدن 10 درصدی آن باعث کشیده شدن چند میلیون کیلومتری مدار زمین می‌شد، درنتیجه سپری کردن هر سال خارج از منطقه قابل سکونت ، حلقه اطراف خورشید با دمای مناسب برای وجود آب به شکل مایع ، افزایش پیدا می‌کرد.
همچنین با استفاده از یک مدل ساده، محققان دریافتند که شیب مدار زحل می‌توانست باعث طولانی شدن مدار زمین شود؛ هرچه شیب بیشتر باشد، کشیدگی مدار زمین افزایش پیدا می‌کند.
با افزودن سیاره ناهید و مریخ به این مدل، مدارات هر سه سیاره بار دیگر مورد بررسی قرار گرفتند که نشان می‌دهد، با افزایش شیب سیاره زحل، کشیدگی مدار این سه سیاره نیز افزایش پیدا می‌کند.
نتایج این مطالعه در مجله Astrobiology منتشر شد.
..............
خبر : افزایش ضریب ایمنی باتری‌ها با استفاده از نانولایه‌ها
محققان با استفاده از یک نانولایه مسی روی سطح جدا کننده در باتری‌های یون لیتیم، طراحی آن را به گونه‌ای تغییر دادند که در صورت گرم شدن بیش از حد به کاربر هشدار دهد.
محققان دانشگاه استنفورد موفق به ساخت باتری یون لیتیم هوشمندی شدند که قادر است پیش از گرم شدن بیش از حد و آتش گرفتن، هشدار دهد.
یی چیو از محققان این پروژه می‌گوید هدف ما ارائه فناوری بود که بتواند پیش از بروز مشکل جدی ناشی از گرم شدن به کاربر هشدار دهد. این فناوری جدید می‌تواند هرگونه مشکلی را حین کارکرد باتری گزارش دهد اما برای مشکلاتی از قبیل ضربه دیدن باتری قابل استفاده نیست.
نتایج این پژوهش در نشریه "Nature Communications" منتشر شده است.
آتش گرفتن باتری‌های تلفن همراه موضوعی بوده که اخیرا بحث ایمنی باتری‌های یون لیتیم را پر رنگ‌تر کرده است. شعله‌ور شدن باتری‌های یون لیتیم در دو هواپیمای بوئینگ 787 موجب بروز حادثه‌هایی در این هواپیماها شده که دلیل آتش گرفتن هنوز مشخص نیست. بعد از آتش گرفتن چند باتری لپ‌تاپ سونی، این شرکت فراخوانی برای تعویض باتری‌ها داد. این شرکت اعلام کرد که وجود ناخالصی‌های فلزی بسیار کوچک در این باتری‌ها موجب تشکیل مدار کوتاه شده است.
باتری‌های یون لیتیم از دو الکترود مختلف تشکیل شده که یک الکترود آند و دیگری اکسید فلز لیتیم است. یک لایه بسیار نازک پلیمری نیز این دو را از هم جدا می‌کند. نقش این لایه جدا کننده بسیار مهم است به طوری که آسیب‌دیدگی آن موجب تشکیل مدار کوتاه شده و منشاء آتش سوزی در باتری خواهد شد.
دنیاز ژو از محققان این پروژه می‌گوید: " این جداکننده از جنس پلاستیک مورد استفاده در بطری‌ها بوده و متخلخل است بنابراین یون‌های لیتیم می‌تواند میان آنها نفوذ کند."
هرگونه آسیب در حین فرآیند تولید یا وجود ذرات آلاینده نظیر غبار یا براده‌های فلزی، می‌تواند مشکلی مشابه مشکل شرکت سونی در سال 2006 ایجاد کند.
برای حل این مشکل محققان از نانولایه‌های مس روی سطح جدا کننده استفاده کردند که این کار موجب تشکیل نیم‌پیل سوم در باتری می‌شود. این الکترود جدید مقدار اختلاف ولتاژ میان الکترود و جدا کننده را مشخص می‌کند. زمانی که این ولتاژ از حد معینی بالاتر رود، هشداری مبنی بر جدا کردن باتری از دستگاه داده می‌شود.
..............
خبر : تولید انرژی با استفاده از آتشفشان
گروهی از دانشمندان شرکت انرژی AltaRock در سیاتل و شرکت Davenport Newberry در حال برنامه‌ریزی برای مهار یکی از انرژی‌های اصلی در طبیعت هستند که قدرتمندترین منبع انرژی با مکش 24 میلیون گالن آب در آتشفشان غیر فعال اورگان است.
این گروه امیدوارند آب ریخته شده در درون آتشفشان به صورت آب جوش و برای ایجاد انرژی پاک و ارزان بدون تاثیرات مواد منفجره و مواد ماگمای آتشفشان‌های فعال دوباره برگردانده شود.
محققان در تلاش هستند که در روش جدیدشان، اساس انرژی وابسته به حرارت زمین باشد.
سوزان پتی، مدیر AltaRock اظهار کرد: می‌دانیم در اعماق زمین گرما وجود دارد. مهم‌ترین مورد در این پروژه دستیابی مقرون به‌صرفه به آب است.
مرحله بعدی این پروژه شامل ریختن 800 گالن آب در هر هشت دقیقه به عمق 3200 کیلومتری برای آزمایش است. برای امنیت بیشتر به دلیل خطر بسیار این پروژه، دولت کنترل شدید بر این پروژه دارد.
این گروه اظهار کردند: احتمال رخداد زلزله بسیار کم بوده و این مکان با شهرها و روستاها فاصله زیادی دارد.
..............
خبر : امیدی تازه برای درمان دیستروفی عضلانی
یک دانشمند دانشگاه هوستون با استفاده از سلول‌های بنیادی، روشی ابداع کرده که می‌تواند به کشف درمان‌های جدید برای آلزایمر، دیابت و سایر بیماری‌ها منجر شود.
"روبرت شوارتز" رییس مرکز تنظیم ژن و درمان‌شناسی مولکولی از ابداع روشی خبر داده که به سلول‌های معمولی پوست انسان اجازه می‌دهد مجددا برنامه‌ریزی شده و به سلول‌های شبه جنینی قلب تبدیل شوند.
به گفته شوارتز و همکارانش، این سلول‌ها را می‌توان کشت داده و به سلول‌های کامل قلب تپنده تبدیل کرد و آسیب ناشی از حملات قلبی گذشته را جبران کرد. سلول‌های جدید جایگزین بافت آسیب‌دیده قلب می‌شوند.
این محققان اعلام کردند آزمایش‌های اولیه بالینی با استفاده از سلول‌های بازبرنامه‌ریزی شده بر روی قلب واقعی بیماران، در عرض یک یا دو سال آینده آغاز می‌شود.
این گروه تحقیقاتی اکنون در حال فعالیت بر روی تبدیل سلول‌های بنیادی تحریک شده به سلول‌های ماهیچه‌ای اسکلتی هستند تا بتوانند دیستروفی عضلانی را درمان کنند.
..............
خبر : دوچرخه‌ای برقی که در کیف جا می‌شود 
طراحان چینی دوچرخه برقی تاشویی طراحی کردند که در چهار مرحله جمع شده و براحتی دورن کوله پشتی قرار می‌گیرد.
دوچرخه‌های تاشو فناوری جدیدی محسوب نمی‌شوند، اما نمونه جدید یک گام رو به جلو محسوب شده و مجهز به یک موتور برقی کوچک است.
دوچرخه Impossible مجهز به موتور اختصاصی‌ساز شده DC است که پس از هربار شارژ باتری، مدت 45 دقیقه با سرعت 20 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند.
بدنه دوچرخه از جنس فیبرکربن ساخته شده است که باعث کاهش چشمگیر وزن دستگاه و حمل و نقل راحت آن می‌شود؛ این دوچرخه در عین حال می‌تواند تا وزن 85 کیلوگرم را تحمل کند.
ارتفاع دوچرخه در چهار وضعیت 65، 70، 75 و 80 سانتی‌متر قابل تنظیم است. برای ترمز گرفتن، دکمه‌ای بر روی دسته دوچرخه تعبیه شده است؛ دوچرخه تاشو طی چهار مرحله جمع شده و براحتی درون کیف قرار می‌گیرد.
نقطه ضعف بزرگ این این دوچرخه، نبود پدال بوده و درصورت اتمام باتری، امکان استفاده از وسیله وجود ندارد.
محققان شرکت Impossible Technology نمونه اولیه‌ای از این دوچرخه طراحی کرده‌اند و قصد دارند با جمع‌آوری بودجه لازم، این محصول را از اوت 2015 (مرداد 94) در دو مدل سفید و سیاه رنگ به قیمت‌های 430 و 480 دلار به بازار عرضه کنند.
..............
خبر : سایت‌های فضایی فراموش‌ شده ناسا
یک عکاس آمریکایی در مدت 25 سال با سفر به مناطق مختلف این کشور، مجموعه تصاویری از سایت‌های فضایی متروکه ناسا تهیه کرده است.
این سایت‌های پرتاب فضایی که تا چند دهه قبل برای انجام مأموریت‌های مهم فضایی از جمله انتقال فضانوردان به مدار زمین مورد استفاده قرار گرفته بودند، اکنون به مکان‌هایی متروک و فراموش‌ شده تبدیل شدند.
"رونالد میلز" عکاس آمریکایی در مدت 25 سال، با سفر به مناطق مختلف این کشور، 16 سایت پرتاب، مرکز تحقیقاتی و موزه فضایی متروک را به تصویر کشیده است.
این سایت های فضایی که در ویرجینیا، فلوریدا، آلاباما، می‌سی‌سی‌پی، لوئیزیانا، تگزاس، کانزاس، یوتا، نیومکزیکو و کالیفرنیا واقع شدند، تا چند سال قبل برای انجام مأموریت‌های فضایی مختلف از جمله انتقال فضانوردان به فضا یا آزمایش موشک مأموریت زحل مورد استفاده قرار گرفته بودند.
..............
خبر : کشف معادن طلا با فناوری لیزری لیدار
با کمک نوعی سیستم لیزری به نام فناوری لیدار که به یک هواپیما متصل می‌شود، باستان‌شناسان اسپانیایی شبکه بزرگی از معادن طلا را کشف کردند که بیش از 2000 سال پیش در اسپانیا توسط رومی‌ها ایجاد شدند.
این معادن زیر پوشش گیاهی و کشاورزی دره رود Eria در لئون واقع شدند. دانشمندان دانشگاه سالامانکای اسپانیا همچنین سیستم‌های هیدرولیک پیچیده‌ای را کشف کردند که قرن اول قبل از میلاد توسط رومی‌ها برای استخراج طلا استفاده می‌شد. این سیستم‌ها شامل کانال‌ها و مخازن بودند.
متخصصان دریافتند سیستم‌های حمل‌و‌نقل و ذخیره آب از افرادی تقلید شده بود که در آفریقای شمالی زندگی می‌کردند، جایی که مصری‌ها برای قرن‌ها از این سیستم‌ها استفاده می‌کردند.
محققان با استفاده از فناوری لیدار این معادن را کشف کردند. برخلاف تصویربرداری هوایی معمولی، این سیستم آشکارساز لیزری هوایی، امکان تجسم‌بخشی بقایای باستان‌شناسانه موجود در زیر پوشش گیاهی یا نواحی زیر شخم را فراهم می‌کند.
لیدار از نوعی حسگر لیزری تشکیل شده که با استفاده از یک هواپیما یا پهپاد زمین را اسکن می‌کند. این سامانه‌ از اطلاعات جغرافیایی ارائه‌شده توسط ایستگاه‌های زمینی جی‌پی‌اس نیز بهره می‌برند. این فناوری در دهه 1960 توسط ناسا و برای تحلیل یخ دریا در نواحی قاره قطب شمال و همچنین بررسی ترکیبات اقیانوسی طراحی شد.
جزئیات این دستاورد علمی در مجله Archaeological Science قابل‌مشاهده است.
..............
خبر : کشتی‌های پهپاد اسپیس‌ایکس برای بازیابی موشک‌ها
مدیر عامل شرکت اسپیس‌ایکس از ساخت نوعی فرودگاه فضایی شناور برای بازیابی موشک‌ها برای استفاده دوباره از آن‌ها خبر داد.
شرکت اسپیس‌ایکس در ماه ژوئیه ویدویی را منتشر کرد که فرود نرم یکی از شتابگرهای فالکون 9 در اقیانوس اطلس را نشان می‌داد و این شتابگر به سه پای فرود مجهز بود. این فرود با موفقیت انجام شد و شتاب‌دهنده این سامانه با سرعت تقریبا صفر بر روی آب فرود آمد.
اکنون، الون ماسک، مدیر عامل این شرکت، از جزئیات جدیدی از چگونگی بازیابی موشک‌ها برای استفاده دوباره از آن‌ها توسط شرکتش خبر داده است. اسپیس‌ایکس این کار را با استفاده از کشتی‌های پهپاد فرودگاه فضایی خودکار انجام می‌دهد.
این میلیاردر تصویری از سکوی فرود شناوری را در صفحه توئیتر خود منتشر و عنوان کرد این سکو به پرتاب‌کننده‌هایی مجهز است که از دکل‌های نفتی اعماق دریا باز هدفمندی شده و در عمق سه‌متری و حتی در توفان نیز موقعیت خود را حفظ می‌کنند.
ماسک اضافه کرد ابعاد قاعده این فرودگاه فضایی دریایی 91.44 در 30.48 است و بال‌های آن هنگام بازشدن به عرض 51.82 متر می‌رسند. وی مدعی است این فرودگاه فضایی، سوخت‌گیری مجدد و پرواز دوباره موشک‌ها در آینده را ممکن خواهد ساخت.
علاوه بر اعلام انتشار خبر مکان فرود موشک‌های با قابلیت‌ استفاده مجدد، ماسک همچنین جزئیاتی درباره چگونگی مانوردهی آن‌ها پس از ورود دوباره به جو ارائه داد. ماسک "باله‌های شبکه فراصوتی" را توصیف کرد که هنگام ترک‌کردن جو توسط موشک‌ها باز می‌شوند اما در سفر بازگشت به زمین بازآرایی می‌شوند.
در پروازهای آینده، عملیات آزمایشی باله‌های شبکه فراصوت انجام خواهد شد.
..............
خبر : دستاورد دانشمندان ایرانی در کشف نحوه تکامل کهکشان‌ها در شبکه کیهانی
یک تیم بین‌المللی از محققان به سرپرستی دکتر "بهنام درویش" و با همکاری پروفسور "بهرام مبشر"، در تحقیقات خود به سؤالات اساسی درخصوص نحوه شکل‌گیری و تکامل کهکشان‌ها پاسخ دادند.
کهکشان‌های مختلف از جمله کهکشان راه‌شیری چگونه شکل گرفته و تکامل پیدا می‌کنند؟ آیا کهکشان‌ها تحت تأثیر محیط اطراف قرار دارند؟ این‌ها از جمله سوالاتی هستند که تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر "بهنام درویش" از دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید (UCR) به آنها پاسخ دادند.
در این تحقیق، نقش "شبکه کیهانی" ، یک ساختار شبکه‌مانند در مقایس بزرگ متشکل از کهکشان‌ها ، در تکامل کهکشان‌هایی که چند میلیارد سال پس از انفجار بزرگ (Big Bang) شکل‌ گرفته بودند، مورد توجه ویژه قرار گرفت.
تحقیقات نشان می‌دهد، رشته‌های نخ‌مانندی در شبکه کیهانی، نقش مهمی در تکامل کهکشان‌ها ایفا می‌کنند.
دکتر "بهنام درویش" سرپرست تیم تحقیقاتی و یکی از نویسندگان این مطالعه تأکید کرد: بر این باوریم که شبکه کیهانی، تحت تسلط ماده تاریک، در اوایل تاریخ جهان شکل گرفت و با نوسانات اولیه در جهان اولیه آغاز شد؛ چنین جهان "اسکلتی" باید نقش مهمی در شکل‌گیری و تکامل کهکشان داشته باشد، اما بررسی و درک این موضوع تا همین اواخر دشوار بود.
توزیع کهکشان‌ها و ماده در جهان غیرتصادفی است. کهکشان‌ها به شیوه‌ای مشابه یک شبکه عظیم ، شبکه کیهانی ، سازمان‌یافته هستند؛ این شبکه دارای مناطق متراکم متشکل از خوشه‌های کهکشانی هستند.
به گفته دکتر "درویش"، این رشته‌ها مانند پل‌های مرتبط با مناطق متراکم‌تر در شبکه کیهانی هستند.
کهکشان‌ها در مناطق کم تراکم‌تر، از احتمال بالاتر فعالیت شکل‌گیری ستارگان برخوردار هستند (مانند کهکشان راه‌شیری) درحالیکه کهکشان‌ها در مناطق متراکم‌تر، با نرخ پایین‌تری ستاره تولید می‌کنند.
پروفسور "بهرام مبشر" استاد فیزیک و نجوم دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید (UCR) و مشاور دکتر "درویش" نیز خاطر نشان کرد: نقش محیط‌های متوسط و بویژه نقش رشته‌ها و شبکه کیهانی در جهان اولیه تا همین اواخر ناشناخته باقی مانده بود.
محققان دریافتند که کهکشان‌های مستقر در شبکه کیهانی از شانس بالاتری برای فعالیت تشکیل ستاره برخوردار هستند؛ به عبارت دیگر، در جهان دوردست، تکامل کهکشان در این رشته‌ها شتاب بیشتری پیدا می‌کنند.
به گفته دکتر "درویش"، این امکان وجود دارد که این رشته‌ها باعث سریع‌تر شدن تکامل کهکشان‌ها و درعین حال هدایت آنها بسمت خوشه کیهانی شوند؛ چنین افزایش، شتابی بعلت اثرات متقابل کهکشان، کهکشان در این رشته‌ها است.
در این تحقیق، محققانی از دانشگاه‌های لیسبون پرتغال، مؤسسه فناوری کالیفرنیا، رصدخانه سلطنتی ادینبورگ و دانشگاه دورهام انگلیس مشارکت داشتند.
نتایج این تحقیق در مجله Astrophysical منتشر شد.
..............
خبر : ساخت کیت‌های تشخیص زودهنگام سرطان توسط محققان ایرانی

پژوهشگران کشور با استفاده از دو نوع نانوذرات حسگرهایی را عرضه کردند که از طریق آنتی ژن‌ها قادر به تشخیص زود هنگام سرطان است.
دکتر طیبه قدس الهی مجری طرح با اشاره به جزئیات این طرح گفت: در این پروژه تحقیقاتی موفق به طراحی و ساخت دستگاه و کیت تشخیصی LSPR شدیم.
وی با بیان این که این کیت و دستگاه برای تشخیص زود هنگام سرطان به کار برده می‌شود، اظهار داشت: در تولید این کیت‌ها از نانو ذرات نقره و طلا استفاده شده که این نانو ذرات عامل‌دار شده، قادر به شناسایی آنتی ژن‌ها هستند.
قدس الهی به بیان نحوه عملکرد این کیت‌ها پرداخت و یادآور شد: این کیت در مقدار و غلظت کم سرم خون می‌تواند آنتی ژن‌ها را برای تشخیص سرطان شناسایی کند. تشخیص زودهنگام سرطان، امید به زندگی و درمان مؤثرتر بیماری را به همراه دارد.
مجری طرح با تاکید بر این که این نانو سنسور در کشور بومی سازی شده است، ادامه داد: از این رو این نانو سنسور برای تشخیص انواع سرطان‌ها می‌تواند به کار رود.
این محقق در خصوص آخرین وضعیت نانو سنسور ساخته شده برای تشخیص سرطان خاطرنشان کرد: این محصول، تست آزمایشگاهی را طی کرده و به مرحله بالینی وارد شده است که در صورت تائید نهایی وارد بازار خواهد شد.

نظرات : 0

ثبت نظر

44524