۱۴۰۳ یکشنبه ۰۹ اردیبهشت

خبرهاي طلايي یکشنبه 10 اسفند ماه

ICTPRESS گزارش مي دهد :

خبر :  انفجار آیفون پای مرد آمریکایی را سوزاند
یکی از اهالی لانگ آیلند آمریکا به علت انفجار گوشی آیفون 5C در جیب شلوارش دچار سوختگی درجه دو و سه شده و ۱۰ روز در بیمارستان بستری شد.
هنوز مشخص نیست که علت انفجار این آیفون دقیقا چه بوده است. این اتفاق زمانی رخ داد که این فرد و برادرش به دیدار یکی از برادرزاده های خود رفته بودند.
وی در این مورد می گوید: گوشی در جیبم بود و من خم شدم تا کلیدهایم را بردارم و ناگهان یک صدای انفجار و دودی را که در حال خارج شدن است، حس کردم. بعد از آن بلافاصله احساس سوزش به من دست داد و پایم آتش گرفت. تلاش کردم گوشی را از جیبم خارج کنم که موفق نشدم. چون گوشی جیبم را ذوب کرده بود و به آن چسبیده بود. لذا شلوارم را درآوردم. چند نفر که در اطراف بودند گفتند که بوی سوختن بدن من را حس کردند.
کارشناسان می گویند وقوع چنین حوادثی در میان کاربران گوشی های همراه اندک است و علت اصلی این مساله آسیب دیدن برد اصلی گوشی یا استفاده از شارژرهای نامناسب است که باعث می شود باتری بیش از حد داغ کند و آتش بگیرد.
اریک جانسون که برای رسیدگی به موضوع وکیل گرفته می گوید همیشه از شارژر خود آیفون استفاده کرده و خواستار رسیدگی به موضوع است.
اپل نیز اعلام کرده مساله را مورد بررسی قرار می دهد.
خبر :  تحقیقات در مورد تلویزیون جاسوس سامسونگ در آمریکا
به دنبال انتشار اخباری در مورد استراق سمع تلویزیون‌های جدید سامسونگ از کاربران، شکایتی رسمی در این زمینه از سوی Electronic Privacy Information Center یا همان EPIC ارائه شده است.
این شکایت تقدیم کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا شده و موسسه شاکی خواستار تحقیقات در مورد تلویزیون های جاسوس سامسونگ گردیده است.
ظاهرا نسل جدید این تلویزیون های هوشمند در صورت فعال کردن قابلیت دریافت فرامین صوتی صدای کاربران را در محیط اطراف ضبط می کنند.
موسسه EPIC می گوید سامسونگ نه تنها مشتریانش را گمراه کرده، بلکه قوانین آمریکا در مورد ارتباطات الکترونیک و مخابرات را هم نقض کرده است.
این موسسه معتقد است بسیاری از خریداران این تلویزیون ها از این مساله اطلاعی ندارند و به همین مساله حریم شخصی و اطلاعات خصوصی آنها در معرض دستبرد و شنود قرار می گیرد.
سامسونگ بعد از بالاگرفتن اعتراضات در این زمینه اظهار داشته که فرامین صوتی کاربران را جمع آوری کرده و اطلاعات مربوطه را در اختیار شرکت ارائه دهنده خدمات تشخیص صوتی موسوم به Nuance Communications قرار داده است.
خبر :  راه اندازی اتحادیه رانندگان اتوبوس‌های شرکت‌های فناوری
رانندگان اتوبوس هایی که کارمندان شرکت های اپل، یاهو، ای بی، زینگا و Genentech را جابه جا می کنند به اتحادیه Teamsters می‌پیوندند تا بهتر بتوانند از حقوق خود دفاع کنند.
در جریان رای گیری در این زمینه در روز جمعه در مجموع 104 نفر به نفع این مساله رای دادند و 38 نفر نیز با آن مخالفت کردند.
پیش از این رانندگان اتوبوس‌های فیس بوک که از حقوق و مزایای پرداختی این شرکت ناراضی بودند به منظور دفاع از خود به اتحادیه یاد شده پیوسته بودند. این اتحادیه قرار است به موضوعات دیگری همچون شرایط حمل و نقل، امنیت و تغذیه نیز رسیدگی کند.
رانندگان مذکور بارها به علت پرداخت حقوق پایین، ساعات کاری بالا و پایین بودن دیگر مزایای پرداختی به شرکت های فناوری اعتراض کردند. آنها می گویند درآمدشان کفاف زندگی در منطقه سیلیکون ولی را نمی دهد و شرایط کاریشان هم بسیار نامناسب است.
علت دیگر اعتراض نبود جایی برای استراحت رانندگان است تا آنها در فاصله زمانی بین رفت و آمد سرویس‌ های خود به توانند تجدید قوا کنند.
خبر :  نصب توربین‌های بادی در برج ایفل
برج ایفل یکی از مهمترین بناهای تاریخی جهان محسوب می شود که برای تامین انرژی لازم به توربین های بادی مجهز شده است.
برج ایفل یکی از مهم ترین بناهای تاریخی فرانسه محسوب می شود که هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کند.
این برج از ۱۸ هزار و ۳۸ قطعه ساخته شده است و برای اتصال آن‌ها از ۲ و نیم میلیون پیچ مهره و میخ پرچ استفاده شده است. ارتفاع برج ۳۲۴ متر است که در زمان خود مرتفع‌ ترین برج جهان بوده است.
وزن برج ایفل بیش از ۱۰ هزار تن است که ۷ هزار و ۳۰۰ تن آن فولاد است.
در روزهای اخیر، خبری مبنی بر نصب توربین های بادی در برج ایفل منتشر شده که توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است.
این توربین ها توسط شرکت Urban Green Energy نصب شده تا  انرژی لازم برای تولید برق در برج ایفل را تامین کند.
نصب و همین طور رنگ توربین های بادی به شکلی بوده تا نه تنها زیبایی برج ایفل از بین نرود بلکه این اجسام اضافی نیز دیده نشوند. توربین های بادی در طبقه دوم این برج و در ارتفاع 122 متری به صورت افقی نصب شدند.
توربین ها در مکانی نصب شدند تا بیشترین جریان بادی را از خود عبور داده و به توانند انرژی لازم را تامین کنند. از دیگر ویژگی های این توربین ها می توان به متفاوت بودن آنها و عدم ایجاد کوچکترین سر و صدا اشاره کرد.
این توربین های بادی قادر خواهند بود تا 10.000kWh کیلو وات ساعت انرژی در سال را تولید کنند.
خبر :  رمزگشایی از آتشفشان ها با کمک پهپادها
دانشمندان کاربرد جدیدی برای پهپادها پیدا کردند، پرواز بر فراز آتشفشان ها و نقشه برداری از ساختار ناشناخته آنها.
به طور کلی آتشفشان ها از جمله کمترشناخته شده ترین مکان های زمین به شمار می آیند. آنها گرچه در ظاهر آرام و سرد به نظر می رسند اما درونشان دنیایی دیگر در جریان است.
انبوهی از سنگ های مذاب و گداخته هر لحظه در انتظار فوران و نفوذ به سطح زمین هستند. از این رو دانشمندان نمی توانند از حد معینی به آنها نزدیک تر شوند.
حالا و با توجه به توسعه روزافزون فناوری طراحی و ساخت پهپادها، دانشمندان به فکر بهره گیری از این سیستم های کاربردی در افزایش درک خود از آتشفشان ها افتادند.
به تازگی ماموریت های مختلفی در این زمینه صورت گرفته است که طی آن پهپادهای مختلفی روانه قله های آتشفشانی شده و حتی تا فاصله نزدیکی از جریان سنگ های مذاب پرواز کردند.
در تازه ترین برنامه هیجان انگیز نزدیک شدن پهپادها به گدازه های آتشفشانی، محققان پهپاد DJI Phantom را راهی آتشفشان Ambrym در یکی از جزایر اقیانوس آرام کردند.
این پهپاد پیشرفته به نرم افزار نقشه برداری مخصوصی مجهز است که محققان با استفاده از داده های به دست آمده از آن می توانند مدل سه بعدی دقیقی از این آتشفشان ارائه کنند.
این آتشفشان عمقی درحدود آسمان خراش معروف امپایر در آمریکا دارد یعنی چیزی درحدود ۳۸۰ متر و برای وسعت دهانه که درحدود یک زمین بزرگ فوتبال است به شدت مورد توجه محققان زمین شناس قرار دارد.
زمین شناسان معتقدند با بهره گیری از نتایج به دست آمده از مطالعات این پهپاد به درک بهتری از این مکان کمتر شناخته شده و سایر نقاط مشابه دست خواهند یافت.
خبر :  تولید انرژی پاک به کمک کربن
پس از گذشت نیم قرن مطالعه، محققان آمریکایی موفق به یافتن جایگزین مناسبی برای استفاده در کاتالیزورها با هدف تولید انرژی الکتریسیته ارزان و پاک شدند.
استفاده از کربن به جای فلز در کاتالیزورها علاوه بر خوردگی کمتر و عمر بیشتر، سبب کاهش هزینه‌ها و افزایش عمر دستگاه می‌شود.
محققان بر این باورند که این کشف، قدمی بزرگ در تولید انرژی پاک و بسیار ارزان است، چون که به کمک آن می‌توان هزینه ساخت خودروهای بدون آلایندگی را کاهش داد.
پروفسور "لیمینگ دای" از متخصص مهندسی مواد دانشگاه کلیولند تأکید کرد: پس از تحقیقات گسترده برای یافتن جایگزین پلاتین در کاتالیزورها، موفق به کشف ارزش بسیار بالای کربن شدیم، چرا که این عنصر علاوه بر فراوانی و قیمت بسیار پایین، خواصی بسیار نزدیک به پلاتین دارد.
به کمک این دستاورد می‌توان محدودیت‌های موجود را از بین برد و رویای استفاده از خودروهای برقی ارزان قیمت را به واقعیت نزدیک کرد.
یکی از شگفتی‌های قابل توجه این دستاورد استفاده هم زمان از سه شکل کربن به منظور افزایش کارایی است، در این سیستم از یک صفحه گرافن به ضخامت یک اتم برای الکترود استفاده شده است.
برای افزایش کارایی کاتالیزور از نانولوله‌های کربن برای افزایش رسانایی و از کربن سیاه برای جداسازی صفحه‌های گرافن استفاده شد.
جزئیات این دستاورد در مجله Science Advances منتشر شده است.
خبر:  نقض روند زاد‌ و‌ ولد ستارگان در کهکشان راه‌شیری
منجمان برزیلی مدعی هستند، دو خوشه ستاره‌ای را کشف کردند که بر اخلاف انتظار آنها، در ناحیه دور افتاده‌ای از کهکشان راه‌شیری در حال شکل‌گیری هستند.
چنانچه از بالا به کهکشان راه‌شیری نگریسته شود، این جرم کیهانی دارای بازوهای ستاره‌ای و همچنین گاز و غباری است که از یک شکل مارپیچی در مرکز آن ناشی می‌شوند، اما چنانچه از پهلو به این کهکشان نگاه شود، مانند دیسکی مسطح به نظر می‌رسد که برآمدگی بزرگی در وسط دارد.
ستاره‌ها معمولا در درون گاز و در ابرهای مولکولی عظیمی (GMCs) شکل می‌گیرند که این ابرها در بخش درونی دیسک کهکشانی قرار دارند. هر یک از این ابرها حاوی چندین توده گاز است و این بدین معناست که بسیار از ستارگان و شاید تمامی آن‌ها، به همراه یکدیگر در قالب خوشه‌هایی شکل می‌گیرند.
دانشمندان دانشگاه فدرال ریو گراند دو سول برزیل با استفاده از کاوشگر تحقیقاتی مادون‌قرمز میدان وسیع (WISE) ناسا، ابرهای مولکولی عظیمی را در بیرون از مرکز کهکشان راه شیری یافتند و چنانچه از پهلو به این کهکشان نگاه شود، این ابرهای مولکولی در فواصل هزاران سال نوری در بالا و پایین دیسک کهکشان راه شیری قرار دارند.
آنچه بیش از همه برای دانشمندان غیرمنتظره بود، این بود که یکی از این ابرهای دورافتاده حاوی دو خوشه ستاره‌ای بود.
این نخستین‌ بار است که منجمان، ستارگانی را شناسایی کردند که در چنین نقطه دور افتاده‌ای در حال زاده ‌شدن هستند. دو خوشه ستاره‌ای موردبحث به نام‌های Camargo 438 و Camargo 439 در ابر HRK 81.4-77.8 واقع شدند.
این ابر که عمر آن دو میلیون سال تخمین زده شده، در فاصله 16 هزار سال نوری و زیر دیسک کهکشانی قرار دارد و این فاصله، بسیار دور از نواحی معمول شکل‌گیری ستاره‌ای است.
تحقیق جدید نشان می‌دهد فضای اطراف کهکشان راه‌شیری شلوغ ‌تر از تصورات قبلی است.
خبر:  ترکیبات دارویی جدید برای محافظت از سیستم عصبی در بیماران ام‌ اس
مطالعات جدید توسط محققان آمریکایی نشان می‌دهد، گروهی جدید از ترکیبات دارویی، هر دو التهاب و آسیب به سلول‌های عصبی را در موش‌های مبتلا به ام ‌اس متوقف می‌کنند.
ام‌اس، بیماری مغزی و نخاعی است که به دلایل نامعلوم در طی آن، سیستم ایمنی بدن شروع به حمله التهابی به پوشش محافظت ‌کننده از اعصاب موسوم به میلین می‌کند.
غلاف میلین، فیبرهای عصبی را احاطه کرده و زمانی که این ماده از فیبرها جدا می‌شود، سلول‌های عصبی بسیار آسیب ‌پذیر می‌شوند.
ترکیبات تولید شده خوراکی در این تحقیق، التهاب را کاهش داده و از سلول‌های عصبی موش‌های مبتلا به ام ‌اس در مقابل آسیب محافظت کردند. این در حالی است که داروهای موجود در بازار، حمله سیستم عصبی به سلول‌ها را کاهش می‌دهند، اما هیچ یک از آن‌ها زوال عصبی را هدف قرار نمی‌دهند و کارکرد سلول عصبی را بازیابی نمی‌کنند.
یافته‌های پیشین محققان مدرسه پزشکی ماونت سینای در نیویورک نشان داده‌ بودند که روند انتقال مولکول‌های پروتئینی بین هسته‌ (بخشی که حاوی اطلاعات ژنتیکی سلول است) و سیتوپلاسم سلول، در بیماری‌های نابودکننده عصبی، توسط مولکولی به نام XPO1/CRM1 تغییر می‌کند و این موضوع، موجب بروز علائمی می‌شود که در بیماران ام ‌اس قابل ‌مشاهده است.
دانشمندان این مرکز به دنبال بررسی این موضوع بودند که آیا ترکیبات دارویی تولیدشده برای مسدودکردن فعالیت مولکول XPO1/CRM1، می‌توانند پیشرفت بیماری ام ‌اس را در موش‌های مدل متوقف ‌کنند یا خیر.
محققان دریافتند، دو عامل دارویی به نام‌های KPT-276 و KPT-350 مانع از انتقال محموله پروتئینی از هسته‌های سلول‌های عصبی به بیرون توسط این مولکول شدند و این داروها، از سلول‌ها در مقابل رادیکا‌ل‌های آزاد و آسیب ساختاری محافظت کردند.
این ترکیبات همچنین مانع از تکثیر سلول‌های التهابی سیستم ایمنی در موش‌ها شدند. در این تحقیق، موش‌های مبتلا به ام‌اس که از ناحیه اندام عقبی فلج بودند، ظرف دو هفته پس از مصرف داروهای خوراکی KPT-276 یا KPT-350، مهارت حرکتی‌شان را بازیافتند.
یافته‌های جدید، نشان ‌دهنده گامی مهم در فرآیند پیشرفت ‌دادن داروهای خوراکی جدید برای درمان بیماران مبتلا به ام ‌اس به شمار می‌آید.
جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature Neuroscience منتشر شد.
خبر :  عرضه نانو پوشش شفاف با خاصیت ضدیخ ‌زدگی
شرکت NEI نانو پوشش جدیدی به بازار عرضه کرده است که می‌تواند فرآیند یخ‌ زدگی سطوح را به حداقل برساند، این محصول به صورت محلول بوده و باید روی سطح مورد نظر اسپری شود. از آنجایی که این پوشش شفاف است، می‌تواند روی شیشه نیز مورد استفاده قرار گیرد.
محصول جدید NANOMYTE® SuperAi که یک نانو کامپوزیت ضد یخ‌زدگی است، کاملاً شفاف بوده و می‌تواند روی شیشه یا زیر لایه‌های مختلف قرار گیرد.
با این کار می‌توان یک لایه سخت، متراکم و در عین حال صاف روی زیرلایه‌ها ایجاد کرد. این پوشش موجب می‌شود تا چسبندگی یخ روی شیشه به حداقل برسد، در نتیجه مانع از یخ زدگی شیشه شود.
این محصول علاوه بر شیشه، روی پلاستیک، فلزات و سرامیک‌ها نیز قابل استفاده است. در برخی موارد لازم است تا یک افزودنی به این محصول اضافه شود تا چسبندگی این پوشش به حداکثر مقدار خود برسد.
NANOMYTE® SuperAi یک محصول تک جزئی است که می‌توان آن را به سادگی با اسپری کردن، غوطه ‌وری و قلم‌زنی روی سطوح مختلف اعمال کرد.
یخ ‌زدگی در برخی حوزه‌ها مشکل‌آفرین است، زدایش یخ در برخی موارد نظیر توربین‌ها، کابل‌ها و شیشه خودروها بسیار چالش‌برانگیز است. استفاده از این پوشش علاوه بر ممانعت از یخ‌زدگی، موجب افزایش مقاومت به خوردگی سطوح نیز می‌شود.
این محصول موجب آبگریزی سطح می‌شود که با این کار چسبندگی یخ به حداقل می‌رسد. این پوشش توسط چند کارخانه مختلف مورد آزمایش قرار گرفته است.
در یکی از صنایع، میزان یخ‌زدگی کابل‌های آلومینیومی قبل و بعد از اعمال این پوشش مورد بررسی قرار گرفته است. هر دو کابل پوشش‌دار و بدون پوشش به مدت دو ساعت در معرض اسپری آب و دمای بسیار پایین قرار داده شده و میزان تشکیل یخ روی آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.
نتایج نشان داد که استفاده از این پوشش موجب کاهش 50 درصدی در مقدار یخ تشکیل شده روی سطح شده است. آزمایشی مشابه روی توربین‌های بادی انجام شده است.
برای اعمال این پوشش می‌توان از تفنگ‌های اسپری تجاری فشار پایین (HVLP) استفاده کرد. همچنین با استفاده از قلم یا غلطک می‌توان این پوشش را روی سطح ایجاد کرد. این پوشش در دمای اتاق به سرعت خشک می‌شود و نیاز به گرمادهی ندارد. در صورتی که 100 تا 150 درجه گرما به این پوشش داده شود، در مدت کمتر از یک ساعت خشک می‌شود. این محصول در بسته‌های مختلف به بازار عرضه شده است.
خبر:  شش های زمین در آستانه نابودی بی سابقه
از جنگل های آمازون به شش های زمین یاد می شود و حالا این بخش حیاتی از سیاره مادر به طرز نگران کننده ای در معرض نابودی قرار گرفته است.
تازه ترین بررسی های صورت گرفته توسط یک انستیتوی تحقیقاتی در برزیل نشان می دهد جنگل های آمازون پس از سپری کردن یک دوره ثبات و آرامش 10 ساله بار دیگر در معرض خطر نابودی قرار گرفته است.
این مطالعه توسط انستیتو تحقیقاتی IMAZON و بر اساس تصاویر ماهواره ای صورت گرفته است.
در این مطالعه وضعیت جنگل های آمازون در یک دوره کوتاه مدت به خصوص مورد بررسی قرار گرفته و سپس نتایج به دست آمده با همان دوره مشابه در سال گذشته مقایسه شده است.
این قیاس علمی نشان می دهد روند تخریب و جنگل زدایی در منطقه آمازون از 136 درصد در ماه آگوست به 476 درصد در ماه سپتامبر رسیده است.
فیلیپ فرنساید از بوم شناسانی که با آژانس تحقیقاتی INPA در برزیل همکاری دارد می گوید: نرخ جنگل زدایی در منطقه آمازون نسبت به دوره مشابه مورد بررسی در سال قبل از آن بیش از دو برابر افزایش یافته است.
این درحالی است که تصور می شود روند جنگل زدایی از آمازون به مراتب نگران کننده تر از این باشد چون تصاویر ماهواره ای تنها برای بررسی مناطق گسترده کاربرد دارد و در مطالعه مناطق کوچک جنگلی کاربردی ندارد.
از این رو تصور می شود وضعیت جنگل زدایی در آمازون حتی نگران کننده تر از این ارقام باشد.
این افزایش نگران کننده درحالی ثابت شده است که در حد فاصل سالهای 2004 تا 2011 روند جنگل زدایی در آمازون به طرز شگفت انگیزی تا 77 درصد کاهش یافته بود اما حالا گویی غول جنگل زدایی در این نقطه از جهان دوباره بیدار شده است.