۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ اردیبهشت

خبرهاي طلايی یک‌شنبه 17 اسفند ماه

ICTPRESS گزارش مي دهد :
خبر:  خانه تکانی در فیسبوک با کاهش لایک‌ها
فیسبوک با حذف لایک‌های مربوط به صفحات افرادی که به هر علت دیگر در این سایت حضور ندارند، دست به یک خانه تکانی اساسی زده است.
طی روزهای اخیر بسیاری از افراد شاهد کمتر شدن تعداد لایک‌های پست ها و مطالب مختلف خود بودند و حال فیسبوک می‌گوید علت این مسئله حذف لایک های افرادی است که حساب کاربریشان را به طور داوطلبانه غیرفعال کردند یا به هر علت درگذشتند.
مدیران فیسبوک علت این اقدام را ارائه آمار و اطلاعات دقیق تر به کاربران خدمات خود در میان افراد عادی و صاحبان مشاغل دانستند.
آنها اعلام کردند: دقیق بودن تعداد لایک ها موجب درک بهتر میزان محبوبیت یک برند یا فرد شده و داده های موجود در این سایت را به طور کاملا روز آمد به نمایش درمی آورد.
فیسبوک می گوید این روال در آینده هم ادامه می یابد و لایک های افرادی که حساب هایشان به هر علت غیرفعال شده از صفحات دیگر افراد و شرکت ها حذف می شود. البته اگر چنین افرادی حساب هایشان را مجددا فعال کنند لایک هایشان نیز باز به حساب خواهد آمد. فیس بوک در پاییز سال 2012 نیز دست به اقدام مشابهی زده و لایک های افرادی که صفحات متعدد جعلی و تقلبی راه اندازی کرده بودند را حذف کرده بود.
............................
خبر :  درآمد 140 میلیارد دلاری خودروهای هوشمند در هر سال
با همه گیر شدن استفاده از خودروهای هوشمند بدون نیاز به راننده در آینده شاهد ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و درآمدزایی چند صد میلیارد دلاری در سال خواهیم بود.
بررسی های موسسه تحقیقاتی McKinsey & Company نشان می دهد که استفاده از چنین خودروهایی تصادفات رانندگی را تنها در آمریکا تا 90 درصد کاهش می‌دهد و به سرنشینان آنها امکان می دهد از زمان آزاد شده برای انجام کارهای مفیدتری در مقایسه با رانندگی استفاده کنند.
نکته قابل تامل اینکه این کاهش 90 درصدی به معنای صرفه جویی 190 میلیارد دلاری در هزینه های درمانی و خدماتی و ... خواهد بود. زیرا از آسیب دیدن خودروها و افراد و صرف وقت و هزینه برای درمان آسیب دیدگان تصادفات در بیمارستان ها جلوگیری خواهد شد.
 آزاد شدن دست و پا و ذهن رانندگان می تواند هر سال تا 5.5 میلیارد دلار درآمد دیجیتال برای اقتصاد آمریکا به ارمغان بیاورد. اگر این امر باعث شود که سرنشینان خودروهای هوشمند در مجموع 25 دقیقه را به خرید آنلاین اختصاص دهند درآمد حاصل شده به 140 میلیارد دلار بالغ خواهد شد.
تعدادی از شرکت های خودروسازی از هم اکنون نصب سیستم های پیشرفته دستیار راننده را آغاز کرده اند که از جمله آنها می توان به مرسدس بنز فولکس واگن اشاره کرد. اما سه شرکت تلسا موتورز، گوگل و اپل در زمینه ساخت خودروهای بدون نیاز به راننده در حال فعالیت هستند.
McKinsey & Company بر این باور است که همه گیر شدن خودروهای بدون راننده از سال 2030 آغاز خواهد شد. اما برخی شرکت ها مانند ولوو در سوئد می گویند تا سال 2017 صد خودروی بدون نیاز به راننده را طراحی و در اختیار مشتریان می گذارند. طراحان برنامه تاکسی یاب Uber هم برنامه هایی برای تولید تاکسی های بدون نیاز به راننده دارند.
............................
خبر :  اتهام سرقت یک میلیارد آدرس ایمیل شرکت‌های آمریکایی به ۲ ویتنامی
دو مرد ویتنامی به هک کردن سرورهای تبادل ایمیل هشت ارائه دهنده این خدمات در آمریکا و سرقت یک میلیارد آدرس ایمیل و دیگر اطلاعات محرمانه متهم شدند.
وزارت دادگستری آمریکا که این خبر را منتشر کرده رویداد مذکور را بی‌سابقه‌ترین و بزرگترین مورد سرقت داده در تاریخ ایالات متحده می‌داند.
بررسی ها نشان می دهد حملات مذکور از فوریه سال 2009 تا ژوئن سال 2012 ادامه داشته و به بزرگترین  مورد نشت اطلاعات کاربران شامل اسامی و آدرس های ایمیل در تاریخ اینترنت مبدل شده است. لزلی کالدول معاون دادستان عمومی در بیانیه ای تصریح کرده که این دو متهم پس از سرقت آدرس های ایمیل دست به ارسال انبوه هرزنامه برای دهها میلیون کاربر زده اند  و از محل فروش کالاهای معرفی شده در این هرزنامه ها دو میلیون دلار به جیب زدند.
Viet Quoc Nguyen و Giang Hoang Vu که 28 و 25 ساله و اهل ویتنام هستند با هک کردن ایمیل های مذکور اطلاعات بازاریابی  مورد نیاز برای بمباران تبلیغاتی ایمیل های کاربران را به دست آورده اند. قرار است حکم نهایی در مورد این افراد طی هفته های آینده صادر شود.
............................
خبر :  دستگیری 57 مجرم سایبری در انگلیس
آژانس جرائم ملی در انگلیس 57 نفر از شهروندان این کشور را به جرم تخلفات گسترده سایبری دستگیر کرده است.
پیکار یاد شده موسوم به Strike Week در قالب 25 عملیات جداگانه از تاریخ 2 تا 6 فوریه به اجرا درآمده است.
از جمله نهادهایی که در انگلیس در این عملیات مشارکت داشتند می توان به واحد جرائم ملی سایبری، پلیس لندن، واحد جرائم سازمان یافته و چندین نهاد کلیدی دیگر اشاره کرد.
از جمله جرائم این 57 نفر می توان به طراحی و نگارش بدافزار، سرقت انبوه داده های کاربران، حملات( distributed denial of service (DDoS، کلاهبرداری موسوم به پیشینگ و سوءاستفاده های مختلف بر طبق قانون Computer Misuse Act اشاره کرد.
از جمله افراد کلیدی که در این عملیات دستگیر شدند می‌توان به یک مرد 21 ساله اشاره کرد که بخشی از یک گروه هکری موسوم به D33Ds Company بوده است. این گروه بیش از 400 هزار آدرس ایمیل وکلمه عبور آنها را در سال 2012 از یاهو سرقت کرده است.
یکی دیگر از دستگیرشدگان کلیدی در میان این گروه 57 نفره، پسری 23 ساله است که ظاهرا در ژوئن سال 2014 به زیرساخت های وزارت دفاع آمریکا نفوذ کرده است. همچنین فرد دیگری که تنها 22 سال سن دارد در طراحی یک بدافزار خطرناک و توزیع آن در اینترنت دخالت داشته است. یک عضو 16 ساله گروه مذکور هم با اجرای حملات DOS فعالیت بیش از 350 وب سایت را مختل کرده است.
............................
خبر:  داعش موسس توئیتر را به مرگ تهدید کرد
گروه تروریستی داعش در بیانیه‌ای اعضای خود را به کشتن موسس توئیتر و دیگر کارکنان این شبکه اجتماعی تشویق کرد.
داعش در این بیانیه خواستار قتل جک دورسی موسس و رئیس کنونی هیات مدیره توئیتر شده است.
گروه تروریستی داعش این بیانیه را به دلیل تلاشهای این شبکه اجتماعی در جلوگیری از انتشار تبلیغات این گروه در توئیتر صادر کرده است. توئیتر اغلب صفحات داعش را مسدود می‌کند.
این گروه تروریستی افزود: جنگ مجازی شما علیه ما به یک جنگ واقعی علیه شما تبدیل خواهد شد. ما از ابتدا به شما گفتیم که این جنگ شما نیست ولی شما نفهمیدید و به بستن صفحات ما در توئیتر ادامه دادید ولی ما همیشه بازمی‌گردیم.
به نظر میرسد داعش سعی دارد با درخواست از تمام اعضای خود در سراسر جهان برای حمله به توئیتر مقامات اجرایی این شبکه را تهدید و ارعاب کند.
داعش از تمام اعضای خود در سرتاسر جهان خواسته است که توئیتر و منافع آن در تمام نقاط جهان، پرسنل و ساختمانهای این شبکه را هدف قرار دهند و هیچ کافری را در این شبکه زنده نگذارند.
............................
خبر :  برای خرید موبایل دست دوم ریسک نکنید
برخی خرید یک موبایل پیشرفته‌تر را به داشتن موبایل نو ترجیح می‌دهند و شاید خرید تلفن همراه دست دوم روش خوبی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها باشد، اما بازار موبایل‌های دست دوم پر است از تلفن‌های دزدی که قفل شده و البته تلفن‌های خرابی که کارایی‌هایشان را از دست دادند.
تنها ویژگی خرید یک تلفن همراه کارکرده، قیمت مناسب آن است و در عین حال برای بهره بردن از یک قیمت مناسب‌تر باید وجود ریسک‌هایی را نیز احتمال داد چراکه موبایل دست دوم معمولا از گارانتی خارج شده است و بنابراین مسئولیت هر مشکلی، با خریدار خواهد بود.
وب‌سایت lifehacker، در گزارشی به افرادی که تصمیم دارند یک موبایل دست دوم خریداری کنند توصیه‌هایی کرده است که از آن جمله می‌توان به "قفل نبودن" تلفن همراه اشاره کرد.
پیش از خرید موبایل کارکرده بهتر است مطمئن شوید که موبایل قفل نباشد و تمام پسوردهای مورد نیاز برای استفاده از آن به خصوص در تلفن‌های اپل را از فروشنده یا صاحب قبلی تلفن دریافت کنید.
از سوی دیگر لازم است قیمت تلفن دست دوم را با قیمت موبایل‌های نو موجود در بازار که ممکن است ویژگی‌های مشابهی داشته باشند، مقایسه کنید تا در صورت امکان با همان بودجه، یک موبایل نو با ضمانت‌نامه بخرید.
اما برای کسانی که تلفن همراه هوشمند دوست دوم خریداری می‌کنند، توجه به نکات بیشتری پیشنهاد می‌شود، تا آن‌جا که لازم است برای خرید یک تلفن هوشمند، کابل شارژ، لپ‌تاپ، سیم‌کارت، سیم هدفون و microSD خود را همراه داشته‌ باشید و به محض دریافت تلفن و پیش از پرداخت، موارد زیر را بررسی کنید:
ظاهر تلفن همراه را چک کنید: لازم است بدنه موبایل صفحه نمایش و لنز دوربین به خوبی بررسی و وجود خش یا خوردگی در هر کدام از قسمت‌ها وجود دارد، مشخص شود. همچین باید مطمئن شوید که تلفن همراه آب‌خوردگی ندارد، علاوه بر آن بهتر است در صورت امکان نگاهی نیز به باتری موبایل بیندازید. همچنین هر قسمتی از موبایل که قابل باز کردن باشد لازم است باز شود تا بتوانید داخل آن را چک کنید.
همه پورت‌ها را بررسی کنید: سیم هندزفری خودتان را به موبایل وصل کنید و به یکی از فایل‌های داخل آن گوش بدهید، کابل شارژ را نیز به لپ تاپ وصل کنید، اگر تلفن با لپ‌تاپ شارژ بشود با پریز نیز شارژ خواهد شد.
سیم کارت را داخل تلفن قرار دهید: با تلفنی که قرار است بخرید، تماس تلفنی برقرار کنید، با آن یک پیامک بفرستید و به اینترنت وصل شده و یک وب سایت را باز کنید. این کار بهترین روش برای این است که مطمئن شوید قسمت‌های اصلی تلفن به خوبی کار می‌کند.
کد تست موبایل را وارد کنید: هر تلفن هوشمندی یک کد سرویس دارد که با وارد کردن آن می‌توانید به فهرستی برای چک کردن بخش‌های مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تلفن دسترسی پیدا کنید. برای پیدا کردن این کد کافی است مدل تلفن مورد نظر خود را در گوگل جست‌وجو کنید.
برای مثال به محض وارد کردن کد *#0*# در شماره‌گیر Samsung Galaxy S3 تلفن شروع به چک کردن بخش‌های مختلف از جمله صفحه نمایش، صفحه لمسی، اسپیکر، دوربین‌ها، ویبره، سنسور و بسیاری از بخش‌های دیگر خود می‌کند.
............................
خبر:  افزایش 115 برابری انتشار نور با آنتن نوری ساخته شده از طلا
محققان آزمایشگاه ملی لارنس برکلی با اعمال نظریه آنتن‌های فرکانس رادیویی به حوزه علم فوتون، مدعی‌ تولید نمونه اولیه آنتن‌ نوری شدند که شدت انتشار از منبع نوری نانومیله را تا بیش از 115 بار افزایش می‌دهد.
استفاده از لیزر در فواصل کوتاه به دلیل مصرف انرژی و هزینه بالا، گزینه بسیار نامناسبی است، با این حال تا پیش از این، میزان انتشارات آنی نور از ال ‌ای ‌دی‌ها قادر به دستیابی به سطوح انرژی نور مطلوب نبود.
انتشار آنی نور (در ال‌ ای ‌دی‌ها) با برانگیختن الکترون از یک سطح انرژی پایین‌تر به سطح بالاتر تولید می‌شود و زمانی که الکترون به سطح انرژی پایین‌ تری بازمی‌گردد، به طور آنی فوتونی را ساطع می‌کند. اما چون راهی برای کنترل یا حفظ بازگشت الکترون به سطح پایین‌تر انرژی وجود ندارد، نور منتشره توسط چنین منبعی به طور تصادفی در مقادیر مختلف و در جهات‌ تصادفی ساطع می‌شود.
اما در فرآیند انتشار تحریک‌شده نور، اعمال‌کردن یک میدان الکترومغناطیسی با فرکانس وضعیت گذر (نقطه‌ای که سطح انرژی الکترون تغییر می‌کند)، میدان دوقطبی تولید می‌کند که در فرکانسی خاص نوسان می‌کند. این میدان سپس الکترون را وادار به تغییردادن وضعیت انرژی و در نتیجه، انتشار یک فوتون به شیوه‌ای کنترل‌شده می‌کند.
ابزار ابداعی دانشمندان آزمایشگاه لارنس برکلی شامل یک منبع منتشرکننده نور است که در مرکز آنتن دوقطبی فیزیکی و بسیار کوچکی قرار دارد. این ابزار به طور کارآمدی عمل دوقطبی انتشار تحریک‌شده را به منظور خلق یک میدان مغناطیسی تقویت‌کننده، تقلید می‌کند.
آنتن نوری ابداعی محققان از طلا ساخته شده و در پیکربندی آنتن گنبدی ‌شکل به کار می‌رود. این آنتن دارای نانومیله‌ای از جنس فسفید آرسنید گالیم ایندیم (InGaAsP) است که در مرکز آن واقع شده و به عنوان نوعی منتشرکننده آنی نور عمل می‌کند.
این نانومیله با لایه‌ای از دی‌اکسید تیتانیوم پوشیده شده که آن را از لحاظ الکتریکی عایق می‌کند.
با استفاده از چنین پیکربندی، محققان موفق شدند انتشار نور آنی نانومیله را تا 115 برابر تقویت کنند، این دستاورد دارای کاربردهایی در ساخت میکروتراشه‌ها و ابزار ارتباطات نوری دارای بورد کوتاه است.
محققان معتقدند که ال ‌ای ‌دی‌های آنتن نوری را می‌ توان در آشکارسازهای نوری، حسگرهای زیستی و کاربردهای ذخیره‌سازی‌ داده نورمحور استفاده کرد.
جزئیات این دستاورد علمی در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم قابل‌مشاهده است.
............................
خبر :  تولید برق از حرکات ماهیچه با مولد پوستی
تیمی از دانشمندان دانشگاه ملی سنگاپور مولدی ارائه دادند که حرکات ماهیچه‌ای را به انرژی کافی برای نیرودهی ابزار الکترونیکی کوچک تبدیل می‌کند.
این ابزار که به اندازه یک تمبر پستی است، می‌تواند هنگامی که به آرامی توسط یک انگشت لمس شود، نیروی الکتریکی برابر 90 ولت تولید کند. در حال حاضر، هدف اصلی دانشمندان ارتجاعی‌کردن این سیستم است به طوری که در شکل یک چسب با هر اندازه‌ای، به پوست انسان اعمال شود.
محققان اعلام کردند: اثر تریبوالکتریک موجب عملکرد این ابزار می‌شود، این اثر، زمانی تولید می‌شود که انواع خاصی از مواد از طریق تماس و اصطکاک با ماده دیگری، از لحاظ الکتریکی باردار می‌شوند. زمانی که این دو ماده از یکدیگر جدا شوند، جریانی تولید می‌کنند که می‌توان آن را برداشت کرد.
در این جا، یک الکترود برای دروکردن جریان الکتریکی لازم است و تیم تحقیقاتی نوعی فیلم طلای با ضخامت 50 نانومتر را برای انجام این عمل به کار برد.
این فیلم طلا، زیر لایه پلاستیکی سیلیکونی قرار داشت که از هزاران ستون ریز تشکیل شده بود و این ستون‌ها به ایجاد ناحیه سطحی بیشتر برای تماس با پوست کمک می‌کنند.
می‌توان از فناوری ابداعی به عنوان حسگر خود نیرو دهی‌کننده و پوشیدنی برای رهگیری حرکت و فعالیت کاربر استفاده کرد. این حسگر به باتری نیازی ندارد و با فعالیت‌های روزانه فرد مانند صحبت‌کردن، راه‌رفتن و نگه‌داشتن اشیا نیرودهی می‌شود.
این نوع مولد می‌تواند نیاز به باتری را در ابزار سیار مانند رهگیری ‌کننده‌های سلامتی یا ساعت‌های هوشمند رفع کند و حتی روزی به اندازه‌ای انرژی تولید کند که گوشی‌های هوشمند را نیرودهی کرده و نیاز انسان به باتری را از بین ببرد.
جزئیات این تحقیق در مجله IEEE Spectrum ارائه شده است.
..........................
خبر :  حسگری که بیماری را بو می‌کشد
یک شرکت آمریکایی از تولید حسگری خبر داده که تنها با استفاده از تلفن همراه هوشمند، علائم هشدارآمیز بیماری را شناسایی و اطلاع‌رسانی می‌کند.
تشخیص بیماری در مراحل اولیه از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و می‌تواند شانس بهبود بیمار را افزایش دهد.
حسگر شرکت BoydSense می‌تواند گازها و مولکوهای منتشر شده در تنفس انسان را که نشانگر بیماری است، شناسایی کند. سپس از یک نرم‌افزار و الگوریت‌های پیش‌بینی پیشرفته به همراه یک برنامه مرتبط، برای نمایش نابهنجاری‌ها استفاده می‌شود.
ترکیبات آلی فرار درون‌زا (VOCs) یا از طریق فعالیت متابولیکی روزمره یا توسط بیماری‌های درون بدن آزاد می‌شوند، این ترکیبات پس از تولید، به درون خون رفته و در ادرار یا تنفس آزاد می‌شوند.
برخی ترکیبات مانند کربن به طور طبیعی آزاد می‌شوند، از این رو محققان شرکت BoydSense نرم‌افزاری طراحی کردند که می‌تواند تشخیص دهد چه زمانی سطح یک گاز یا ترکیب از میزان عادی بیشتر است.
این حسگر از الگوریت‌های پیش‌ بینی ‌کننده برای تبدیل این داده‌ها استفاده می‌کند تا بیماران و پزشکان بتوانند معنی نتایج آن را دریابند، برای مثال، در صورت افزودن حسگر به گوشی تلفن همراه، بیمار می‌تواند تنفس خود را به ثبت رسانده و نتایج را به طور خودکار برای پزشک ارسال کنند.
به طور خاص، حسگرها بر اساس تحلیلگرهای گاز تنفسی رایج ساخته می‌شوند که برای شناسایی علائم اولیه دیابت و حتی سرطان ریه مورد استفاده قرار می‌گیرند.
این حسگر علاوه بر شناسایی ترکیبات فرار می‌تواند برای تشخیص ترکیبات منتشر شده توسط مواد غذایی فاسد نیز بکار گرفته شود، برای مثال، ‌می‌توان این حسگر را به تلفن همراه متصل و در یخچال یا کابینت قرار داد و در مورد سلامت مواد غذایی اطلاعات کسب کرد.
امید است پردازش پیچیده توسط دستگاه، از ارائه نتایج غلط در مورد بیماری افراد خودداری کند.
مدل اولیه این حسگر در کنگره جهانی تلفن همراه در بارسلونا ارائه شده است و سازندگان امیدوارند بتوانند فناوری خود را تا پایان سال جاری به بازار عرضه کنند.
.........................
خبر:  دانشمندان شجره‌نامه تکاملی حیات را از نو نوشتند
دانشمندان بزرگ‌ ترین و دقیق ‌ترین درخت تکاملی حیات روی زمین را خلق کردند که حاوی اطلاعاتی درباره بیش از 50 هزار گونه مختلف است.
شجره‌نامه زمانی حیات (TimeTree of Life) نشان می‌دهد تنوع حیات روی زمین با سرعتی ثابت و نه به صورت انفجاری بسط یافته است. این درخت همچنین نشان می‌دهد به طور میانگین، دو میلیون سال طول می‌کشد که یک گونه جدید از گروه موجود حیوانات ظهور کند.
دانشمندان از داده‌های حاصل از 2300 تحقیق بهره بردند که این تحقیقات، زیست مولکولی و تنوع ژنتیکی گونه‌های مختلف را بررسی کرده بودند.
درخت تکاملی جدید در واقع نوعی پایگاه داده‌ جامع است که می‌توان از آن برای بررسی این نکته استفاده کرد که گونه‌ها در تاریخچه تکاملی چه زمانی از یکدیگر جدا شدند و این که چه مدت آن‌ها جد مشترک داشتند.
پروفسور "بلیر هیج"، مدیر مرکز تنوع زیستی دانشگاه تمپل در فیلادلفیا و یکی از رهبران ارشد این مطالعه، اعلام کرده درخت حاصل بیشتر ظاهری مارپیچ‌مانند دارد.
محققان از ساعت‌های مولکولی برای تولید درخت حیات مارپیچ‌مانند جدید استفاده کردند، آنها همچنین به دنبال بررسی تغییرات در درون دی‌ان‌ای گونه‌ها برای محاسبه‌کردن سرعت جهش گونه‌ها و مدت‌ زمانی بودند که برای تکامل‌یافتن این گونه‌ها طول کشید. این درخت همچنین نشان می‌دهد چه هنگام گونه‌های مختلف از یکدیگر جدا شدند.
تفحص در پایگاه داده تیم تحقیقاتی دانشگاه تمپل در شهر فیلادلفیای امریکا، نشان می‌دهد در تاریخچه تکاملی، دو گونه چه هنگام از یکدیگر جدا شدند.
به طور مثال، homo sapiens و سگ‌ها 94.2 میلیون سال پیش از جد مشترکشان جدا شدند، در حالی که گربه‌ها و سگ‌ها حدود 55.1 میلیون سال پیش از یکدیگر جدا شدند.
این تحقیق همچنین دقت یکی از معروف‌ترین نظریه‌های تکاملی را زیر سوال برده است. زیست‌شناسان مدت‌هاست معتقدند حیات روی زمین، فرآیندهای انفجاری را در تنوع‌پذیری گونه‌ها تجربه کرده و این که گونه‌ها در این فرآیند از منابع غذایی جدید استفاده کردند، با این حال، تحقیق جدید نشان می‌دهد تکامل با سرعت نسبتا ثابتی رخ داده است.
درخت جدید به همراه سوابق فسیلی، دیدگاه دقیق‌تری از چگونگی تکامل حیات روی زمین ارائه می‌دهند.
جزئیات این مطالعه در مجله Molecular Biology and Evolution منتشر شده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

90069