۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ اردیبهشت

رئيس مرکز ملي فضاي مجازي: فضاي مجازي سالم در کشور ایجاد شود

به گزارش ICTPRESS، محمد حسن انتظاری در اولین همایش بین المللی فضای مجازی پاک با اعلام این مطلب افزود: طرح فضای مجازی سالم، مفید و ایمن در کشور در بیست و دومین جلسه شورا عالی فضای مجازی به تصویب رسیده است.
دبیر شورا عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به این که مشارکت عمومی کاربران با همکاری بخش خصوصی برای تشکیل این فضا لازم و ضروری است گفت: بخش خصوصی مشارکت جدی در این طرح خواهد داشت و مجموعه هایی همچون مدارس و حوزه های علمیه می توانند در این طرح مشارکت کنند.
انتظاری با تاکید برسرمایه های فرهنگی و اجتماعی بسیار غنی در کشور افزود: در تشکیل این فضا از این سرمایه های عظیم فرهنگی و اجتماعی بهره های لازم برده می شود.
وی اخلاق و خود کنترلی را از موضوعات مهم در این حوزه اعلام کرد و گفت: با حمایت شورا عالی فضای مجازی و بهره گیری از توان و همت محققان امیدواریم بتوانیم این موضوع مهم را با در نظر گرفتن هنجارهای اسلامی محقق کنیم.
دبیر شورا عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی افزود: به علت اینکه کاربران زیادی به سوی فضای مجازی کشیده شدند باید نخبگان این حوزه به تاثیرات جدی این فضا در جامعه ایرانی توجه کنند.
انتظاری با اشاره به تاثیر رسانه های اجتماعی کاربر محور گفت: در سال های اخیر تعداد کاربران شبکه های اجتماعی در ایران و جهان به شدت افزایش پیدا کرده است و این موضوع نشان از تاثیر بسزای این رسانه در میان اقشار مختلف دارد.
دبیر شورا عالی فضای مجازی در ادامه با اشاره به فرصت های شبکه های اجتماعی افزود: این شبکه ها علاوه بر آنکه منبع عظیمی از دانش به همراه دارند امکان توسعه محتوای اصیل و کسب و کار بر خط و اشتغال زایی را نیز افزایش دادند.
وی افزود: شبکه های اجتماعی برخلاف کلیه فرصت هایی که برای کاربران ایجاد می کنند با بعضی از تفکرات دینی و شرعی کاربران نیز در تعارض است و در مواردی نیز به حذف مرزهای حاکمیتی کمک می کند ضمن آنکه در بسیاری از موارد نیز با اتفاقات سیاسی مواجه خصمانه دارند.
انتظاری گفت: نفوذ شبکه های اجتماعی در دراز مدت موجب کاهش سطح مسئولیت پذیری افراد خواهد شد و سطحی نگری و اباحه گری عملی را در افراد گسترش می دهد.
دبیر شورا عالی فضای مجازی همچنین بحران هویت و اختلال در شکل گیری شخصیت را از دیگر تهدیدات شبکه های مجازی عنوان کرد.
وی با تاکید بر اینکه تلفن همراه امروزه موجب خانواده گریزی و جمع گریزی جوانان شده است گفت: به دلیل آنکه جوانان امروزه از لحاظ مدت حضور در شبکه های اجتماعی فرصت زیادی را صرف می کنند به نوعی دوگانگی شخصیتی گرفتار شدند.
انتظاری با اشاره به تجربه های موفق بین المللی در زمینه اینترنت امن افزود: موضوع کنترل والدینی و فیلترینگ هوشمند از جمله مواردی است که کشورهای اروپایی روی آن برنامه ریزی کردند.
دبیر شورا عالی فضای مجازی با تاکید بر موضوع فضای مجازی پاک در اسناد بالادستی گفت: شورا عالی فضای مجازی و قانون اساسی هر دو بر پاک سازی و سالم سازی فضای کاربران اشاره دارند.
انتظاری با اشاره به مزایای طرح فضای مجازی پاک افزود: ایجاد و توسعه داوطلبانه مشارکتی و قابل مدیریت فضای مجازی سالم برای تولید محتوا و خدمات سالم و نیز ممانعت از نشر محتوای ناسالم از اهداف این طرح است.

نظرات : 0

ثبت نظر

73216