۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

دکتر واعظی: باید توجه به فناوری و نوآوری محوریت اصلی برنامه ششم توسعه قرار گیرد

به گزارش ICTPRESS ،  در این همایش که توسط مرکز فناوری های نوین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برگزار شد اظهار داشت: در مقطع فعلی محور توسعه بسیاری از کشورها موضوع فناوری انتخاب شده است.
وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه و در صورتی که مسئله فناوری نوین را محور فعالیت های خود قرار دهیم با توجه به شرایط داخل کشور می توان از بسیاری از مشکلات به راحتی عبور کرد.
واعظی با تاکید بر توجه ویژه به امر پژوهش و تحقیق خاطرنشان کرد: در دنیای امروز کشورها سنجش قابل توجهی از درآمدهای خود را به این امر اختصاص دادند در صورتی که در کشور ما نیز بحث پژوهش های بومی توجه ویژه ای مبذول  شود، ارزش افزوده به بار خواهد آورد و اگر با سرمایه، سرمایه گذاران همراه شود با تکمیل زنجیره تحقیق، تولید و تجاری سازی  ثروت به بار  می آورد.
وزیر ارتباطات با اشاره به نگاه دنیای امروز به بحث ICT به سه محور اساسی  اشاره کرد و افزود: برخی کشورها ICT را به عنوان پیشران توسعه برای خود برگزیدند.
وی فناوری اطلاعات و ارتباطات را توانمند ساز بخش های دیگر دانست و اظهار داشت: مزیت ICT نرخ رشد بالای آن است که با عث کاهش هزینه ها و افزایش سرعت در ارائه خدمات و نیز اشتغال و سرمایه گذاری می شود.
واعظی سهم ICT در رشد ناخالص ملی را در جهان امروز 5 درصد اعلام کرد و افزود: این رقم در ایران 5/2 درصد بوده که نشانده فاصله ما با مدل جهانی است.
وزیر ارتباطات با تاکید بر این که در برنامه ششم توسعه باید نگاه منطقی حاکم شود گفت: با توجه به سیاست های امروز کشور در لزوم تغییر وابستگی از نفت به اقتصاد غیر نفتی یکی از بخش هایی که می تواند باعث اقتصاد دانش بنیان و ایجاد ثروت شود ICT  است.
وی با تاکید بر توسعه پهن باند در کشور افزود: سیاست ما به حداقل رساندن تصدی گری در حوزه ICT و دعوت از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه است .
وی گفت: فراهم ساختن بسترهای مناسب برای نهضت تولید محتوا و نرم افزاری  یکی از الزامات دولت یازدهم است.
واعظی با بیان این که در کشور کارهای خوبی در زمینه فناوری فضایی صورت گرفته و برنامه داریم تا در برنامه ششم توسعه به فناوری فضایی توجه ویژه ای داشته باشیم تصریح کرد: برنامه ریزی گسترده ای برای گسترش فناوری های کشور در سه لایه فیبرنوری، رادیویی و ماهواره ای داریم.

نظرات : 0

ثبت نظر

85792