۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

خبرهاي طلايی سه شنبه 19 اسفند ماه

ICTPRESS گزارش مي دهد :


خبر:  رونمایی از پیشرفته‌ترین تکنیک پیوند دست بیونیکی در جهان
گروهی از محققان در اروپا تکنیک جدیدی ارائه کردند که طی آن امکان پیوند اندام مصنوعی رباتیکی به محل قطع عضو درحالی که هیچگونه ارتباط نورونی وجود ندارد فراهم می‌شود.
محققان دانشگاه علوم پزشکی وین این تکنیک جدید و منحصر به فرد را با هدف کمک به معلولان و آسیب دیدگانی ارائه کردند که با استفاده از روش های فعلی امکان پیوند اندام رباتیکی به آنها وجود ندارد.
این تکنیک جدید "ساختارسازی مجدد بیونیکی" نام دارد که با استفاده از آن سه معلول حرکتی توانستند ضمن بهره‌گیری از قدرت فکر برای بهبود کیفیت زندگی روزمره خود استفاده کنند.
درحالی که تاکنون نسخه های مختلفی از اندام‌های مصنوعی قابل کنترل به وسیله فکر به دنیا معرفی شده است، طراحی و تولید اندام های قابل کنترل از طریق قدرت فکر برای بیمارانی که ارتباط نورونی مغز آنها با دست‌ها قطع شده کاری دشوار و در واقع چالش برانگیز محسوب می‌شود.
این عارضه زمانی روی می‌دهد که شبکه رشته اعصابی موسوم به brachial plexus، که در ناحیه گردن آغاز و تا کنترل حرکات در شانه، بازو و دست ادامه پیدا می‌کند، به شدت آسیب می‌بیند.
افرادی که عوارض ناشی از آسیب‌های وارد آمده بر این شبکه عصبی رنج می برند دچار نوعی معلولیت درونی هستند که طی آن مغز دیگر با دست ها در ارتباط نیست. این نوع معلولیت معلولا بر اثر برخوردهای شدید ورزشی نظیر راگبی یا تصادفات موتورسیکلت روی می‌دهد.
محققان دانشگاه علوم پزشکی وین با تکیه بر این حقیقت که این افراد پیشتر توانایی استفاده از شانه، آرنج و بازو را داشتند در تلاش بودند تا سیگنال‌های عصبی جایگزینی را پیدا کنند که بتوان از آنها برای کنترل دست مصنوعی رباتیکی استفاده کرد.
حرکات جزئی در ناحیه شانه و آرنج به شکل‌گیری سطحی از جنبش در بازو منجر می‌شود که آن هم به گفته محققان ناشی از ارتعاشاتی در بافت‌های ماهیچه‌ای می‌شود. آنها توانستند این حرکات را از طریق حسگرهای پوستی ثبت و برای دست مصنوعی بیونیکی قابل استفاده کنند.
محققان در بخش مهمی از این تکنیک جدید برای تولید سیگنال های اضافی برای افزایش دامنه حرکات دست مصنوعی اقدام به پیوند ماهیچه در ناحیه بازو کردند.
به گفته محققان دانشگاه علوم پزشکی وین، این ماهیچه پیوندی سیگنال دهای رشته‌های عصبی در ناحیه اتصال دست بیونیکی را تقویت می‌کند، دقیقا مشابه همان کاری که دکمه افزایش صدا در رادیو انجام می‌دهد.
............................
خبر :  اعتراف سناتور آمریکایی به عدم استفاده از ایمیل در زندگی اش
سناتور آمریکایی در یک برنامه تلویزیونی اعتراف کرد که هرگز در زندگی‌ ایمیل ارسال نکرده است.
سناتور لیندسی گراهام در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر استفاده هیلاری کلینتون از ایمیل شخصی در دوران حضورش در وزارت خارجه آمریکا و اینکه آیا وی نیز ایمیل شخصی دارد گفت: من از ایمیل استفاده نمی‌کنم و هرگز ایمیل نفرستادم.
گراهام 50 ساله احتمالا در دوران 12 سال حضورش در سنا کمک‌ زیادی را در وزارت ارتباطات دریافت کرده است.
بنابراین اگرچه تعجب‌آور است که فردی با چنین نفوذ در دولت آمریکا از تکنولوژی و حتی ایمیل ساده نیز به دور باشد، اما شاید این امر کارآمدی وی را بیشتر می‌کند.
براساس گزارش موسسه مکنزی گلوبال درباره اقتصاد اجتماعی در سال 2012، کارمندان به طور متوسط حدود 28 درصد زمان کار خود را صرف مدیریت ایمیل خود می‌کنند.
............................
خبر :  اپل به‌دنبال درمان بیماری‌های لاعلاج
شرکت اپل در حال پیوستن به مبارزه با بیماریهای سخت‌ علاج نظیر پارکینسون و سرطان سینه است.
اپل به وسیله کیت تحقیقاتی جدید خود برای سیستم عامل آی اُ اس در حال پیوستن به مبارزه علیه بیماریهای سخت درمان است.
کیت تحقیقاتی اپل که در مراسم رونمایی از ساعت هوشمند این شرکت رونمایی شد یک نرم‌افزار است که به محققان پزشکی این امکان را می‌دهد اپلیکیشن‌هایی را بسازند که به آنها کمک می‌کند به شکل بهتری روی بیماریهایی نظیر پارکینسون، دیابت، آسم، سرطان سینه و بیماری‌های قلبی مطالعه کنند.
کیت تحقیقاتی به این شکل کار می‌کند که به کاربران این امکان را می‌دهد که برای مطالعات تحقیقاتی مشخص ثبت‌نام کنند و آزمایشات پایه‌ای انجام دهند.
کیت تحقیقاتی به شکلی طراحی شده که کاربر همیشه به اطلاعات جمع‌آوری شده دسترسی داشته باشد و بتواند اطلاعات خود را تبادل کند.
اپل اعلام کرد که محققان موسساتی نظیر دانشگاه آکسفورد، مدرسه مطالعات پزشکی آیکان و کالج پزشکی ویل کارنل در حال کار روی نرم‌افزار‌های این کیت پزشکی هستند.
به نظر نمی‌رسد اپل این اقدامات را برای سودآوری از این کیت تحقیقاتی انجام دهد، بلکه این شرکت این کار را برای تحقیقات بیشتر در زمینه‌ پزشکی انجام می‌دهد.
اپل برای این منظور کیت تحقیقاتی را به صورت منبع باز (اوپن سورس) ارائه کرده که به معنای این است که هر کسی می‌تواند به پلت‌فرم دسترسی داشته و برای آن نرم‌افزار بسازد.
اساتید پزشکی از سازمان‌های مختلف در یک فیلم ویدئویی کوتاه در مورد این کیت تحقیقاتی توضیح دادند که چطور این پلت‌فرم می‌تواند از طریق اجازه دادن به میلیون‌ها کاربر آیفون برای مشارکت در مطالعات، به تحول در تحقیقات پزشکی کمک کند.
اپل پنج نرم‌افزار اول این کیت تحقیقاتی را برای دانلود آماده کرده است و کل این پلت‌فرم در ماه آینده در دسترس خواهد بود.
اگر کیت تحقیقاتی بتواند اندکی از وعده‌هایی که درباره‌اش داده شده است را جامه عمل بپوشاند در واقع می‌تواند زندگی انسانها در جهان را ارتقا دهد.
............................
خبر :  اپل در برابر اعتراضات رانندگانش کوتاه آمد
به دنبال اعتراضات فراوان رانندگان سرویس‌های کاری اپل در مورد شرایط کاری نامناسب این شرکت، سرانجام قرار شد 25 درصد به حقوق این افراد اضافه شود.
بسیاری از این رانندگان می‌گویند علیرغم ساعات کاری طولانی و خستگی ناشی از رانندگی مداوم پول کافی دریافت نمی کنند و حقوقشان کفاف زندگی در منظقه سیلیکون ولی را نمی دهد.
اپل با صدور بیانیه ای قول داده تا با مشورت با شرکت های مالک این اتوبوس ها تغییراتی را برای 150 راننده طرف قرارداد با خود ایجاد کند. قرار است در اولین گام 25 درصد به حقوق این افراد در هر ساعت اضافه شود. علاوه بر این اضافه کاری این رانندگان هم بیشتر شده و آنها در ساعات کاری و زمان استراحت هم از امکانات بیشتری برخوردار خواهند شد.
بسیاری از رانندگان طرف قرارداد شرکت های بزرگ فناوری در آمریکا مانند گوگل و فیس بوک پیش از این به شرایط کاری خود اعتراض کرده و با تاسیس اتحادیه به دنبال بهبود شرایط مذکور بودند.
اپل اولین شرکتی است که در برابر درخواست های مکرر رانندگان عقب نشینی کرده و پیش بینی می شود دیگر شرکت ها نیز مجبور به پذیرش شرایط آنها شوند.
............................
خبر:  حمله هکری به روزنامه‌نگاران آمریکایی از اتیوپی
رسانه‌های غربی مدعی شدند دولت اتیوپی با خریداری یک نرم افزار جاسوسی به روزنامه‌نگاران آمریکایی حملات هکری انجام داده است.
ظاهرا این جاسوس افزار از شرکت امنیتی ایتالیایی Hacking Team خریداری شده و رهبران این کشور از آن برای مقابله با افراد مورد نظر خود در خارج از این کشور استفاده کردند.
این جاسوس افزار که( Remote Control System (RCS‌ نام دارد می تواند ابزار رمزگذاری داده ها را مختل کرده و دسترسی به داده‌هایی که از این طریق قفل شدند را ممکن کند.
از طریق این جاسوس افزار می توان به طور مستقیم به برنامه ها و داده های نصب شده بر روی یک رایانه دسترسی پیدا کرد.
فعالیت این جاسوس افزار به صورت مخفیانه و بی سروصدا صورت می گیرد و داده های جمع آوری شده برای یک سرور رمزگذاری شده و غیرقابل ردگیری ارسال می شوند. اسامی اشخاصی که از این طریق مورد جاسوسی قرار گرفتند، افشا نشده، اما گفته می شود تعدادی از روزنامه نگاران اتیوپی مقیم آمریکا هم در زمره این افراد هستند. دولت اتیوپی در این زمینه موضع گیری نکرده است.
............................
خبر :  ژن‌های عامل دیابت نوع یک از مخفیگاه بیرون کشیده شدند
تیمی از محققان آمریکایی توانستند تعدادی از ژن‌هایی که در دیابت نوع یک نقش ایفا می‌کنند را مکان‌یابی و محدود کنند. شناسایی هویت و محل ژنهای مسبب، بسیار مهم محسوب شده و می‌توان از این اطلاعات برای پیش‌بینی بهتر افراد در خطر ابتلا به دیابت نوع یک و جلوگیری از آن استفاده کرد.
با این دستاورد ژن‌هایی که خطر ابتلا به دیابت نوع یک را افزایش می‌دهند، از مخفیگاه خود بیرون کشیده شدند.
محققان اطلاعاتی را در مورد چیدمان ژنتیکی 27 هزار فرد از جمله افراد مبتلا به دیابت نوع یک و افراد سالم جمع‌آوری کردند. آن‌ها سپس به بررسی تفاوت‌هایی در دی ‌ان ‌ای پرداختند که خطر ابتلا به دیابت نوع یک را افزایش می‌دهند. محققان از 200 هزار محل احتمالی در ژنوم شروع کرده و از روشی موسوم به نقشه‌برداری دقیق برای تعیین تنوع توالی دی‌ان‌ای استفاده کردند که می‌تواند منجر به دیابت شود.
آن‌ها در برخی مناطق ژنومی، تعداد گونه‌های دی‌ان‌ای بیماری‌زا موسوم به پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی (SNPs) را از تعداد چندین هزار به پنج یا کمتر محدود کردند.
این کار با ارائه دقیق‌ترین دستورالعمل‌ها در مورد محل گونه‌های ژنتیکی عامل دیابت نوع یک و شاید بیماری‌های خودایمنی دیگر مانند روماتیسم مفصلی باعث موثرتر و کارآمدتر شدن کار محققان دیابت شود.
دیابت نوع یک زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن، سلول‌های تولیدکننده انسولین را در پانکراس از بین می‌برد. محققان هنوز دلیل این بیماری را نمی‌دانند اما بر این گمانند که ممکن است فاکتورهای ژنتیکی و محیطی در این امر نقش داشته باشند.
یافته‌های این دانشمندان، جامع‌ترین نمونه انجام شده تاکنون برای مکان‌یابی و شناسایی انواع خطرهای ژنتیکی برای دیابت نوع یک و سایر بیماری‌های خود ایمنی است.
نتایج این بررسی در مجله Nature Genetics منتشر شده است.
............................
خبر:  کشف سنگ‌های عجیب وغریب در مریخ توسط "فرصت"
مریخ‌نورد فرصت در ادامه تحقیقات اکتشافی بر سطح سیاره سرخ، با تخته سنگ‌هایی با ترکیبات عجیب و متفاوت مواجه شده است.
حدود 11 سال از حضور و فعالیت مریخ‌نورد فرصت (Opportunity) بر سطح سیاره سرخ می‌گذرد. این کاوشگر در حال حاضر در منطقه‌ای موسوم به Marathon Valley به سر می‌برد.
فرصت در تحقیقات خود در این منطقه، تصویری از سنگ‌های عجیب و غریب مریخی تهیه کرده است.
در مرکز این تصویر که در تاریخ سوم مارس (12 اسفند) تهیه شده است، تخته سنگ‌های بزرگ و خاکستری رنگی در طول یک مرز قابل مشاهده است.
بررسی‌های ابتدایی روی یکی از این سنگ‌ها با استفاده از ابزار طیف‌سنج اشعه ایکس ذرات آلفا روی بازوی رباتیک مریخ‌نورد نشان می‌دهد، ترکیبات این سنگ با تمامی سنگ‌هایی که تاکنون بررسی شدند، تفاوت دارد.
به گفته محققان آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL) ناسا، این سنگ‌های عجیب وغریب به تحقیقات و بررسی بیشتری نیاز دارند.
همچنین تیم تحقیقاتی، سنگ دیگری موسوم به Sergeant Charles Floyd را برای نمونه‌برداری و تجزیه و تحلیل علمی انتخاب کردند.
............................
خبر :  تولید صفحات لمسی از نانوسیم‌ نقره
یکی از شرکت‌های معتبر در حوزه تولید حسگرهای لمسی با فرآیند رول‌ به‌ رول، اقدام به تولید صفحات لمسی مبتنی بر نانوسیم کرده است.
شرکت "CN Innovations" برای تولید این محصول جدید با نام تجاری ClearOhm® از فناوری الگودهی لیزری ویژه‌ای استفاده کرده که در نهایت مانیتورهای 55 اینچی را برای استفاده در کامپیوترها تولید می‌کند.
فناوری لیزر مورد استفاده در این طرح، بسیار کاراتر، ارزان‌تر، سریع‌تر و زیست‌سازگارتر از روش‌های اچ شیمیایی رایج است.
با این الگودهی، شرکت طراح این صفحات می‌تواند حسگرهایی با کارایی و کیفیت بالا به صورت انبوه تولید کند. از آنجایی که نانوسیم‌های نقره نیاز به انرژی کمی برای الگودهی دارند، از لیزر می‌توان در دمای اتاق استفاده کرد.
این در حالی است که برای ساخت پنل‌های لمسی با استفاده از اکسید قلع ایندیوم، باید انرژی بیشتری مورد استفاده قرار گیرد، بنابراین امکان آسیب‌دیدن زیرلایه‌ای که اکسید قلع ایندیوم روی آن قرار گرفته، وجود دارد.
به نوشته سایت نانو، نانومحصول ClearOhm می‌تواند در ساخت نمایشگرهای ال‌سی‌دی، سلول‌های فتوولتائیک و OLEDها مورد استفاده قرار بگیرد.
............................
خبر :  ژن‌های عامل دیابت نوع یک از مخفیگاه بیرون کشیده شدند
تیمی از محققان آمریکایی توانستند تعدادی از ژن‌هایی که در دیابت نوع یک نقش ایفا می‌کنند را مکان‌یابی و محدود کنند.
شناسایی هویت و محل ژنهای مسبب، بسیار مهم محسوب شده و می‌توان از این اطلاعات برای پیش‌بینی بهتر افراد در خطر ابتلا به دیابت نوع یک و جلوگیری از آن استفاده کرد.
با این دستاورد ژن‌هایی که خطر ابتلا به دیابت نوع یک را افزایش می‌دهند، از مخفیگاه خود بیرون کشیده شدند. محققان اطلاعاتی را در مورد چیدمان ژنتیکی 27 هزار فرد از جمله افراد مبتلا به دیابت نوع یک و افراد سالم جمع‌آوری کردند.
آن‌ها سپس به بررسی تفاوت‌هایی در دی‌ان‌ای پرداختند که خطر ابتلا به دیابت نوع یک را افزایش می‌دهند. محققان از 200 هزار محل احتمالی در ژنوم شروع کرده و از روشی موسوم به نقشه‌برداری دقیق برای تعیین تنوع توالی دی‌ان‌ای استفاده کردند که می‌تواند منجر به دیابت شود.
آن‌ها در برخی مناطق ژنومی، تعداد گونه‌های دی‌ان‌ای بیماری‌زا موسوم به پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی (SNPs) را از تعداد چندین هزار به پنج یا کمتر محدود کردند.
این کار با ارائه دقیق‌ترین دستورالعمل‌ها در مورد محل گونه‌های ژنتیکی عامل دیابت نوع یک و شاید بیماری‌های خودایمنی دیگر مانند روماتیسم مفصلی باعث موثرتر و کارآمدتر شدن کار محققان دیابت شود.
دیابت نوع یک زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن، سلول‌های تولیدکننده انسولین را در پانکراس از بین می‌برد. محققان هنوز دلیل این بیماری را نمی‌دانند اما بر این گمانند که ممکن است فاکتورهای ژنتیکی و محیطی در این امر نقش داشته باشند.
یافته‌های این دانشمندان، جامع‌ترین نمونه انجام شده تاکنون برای مکان‌یابی و شناسایی انواع خطرهای ژنتیکی برای دیابت نوع یک و سایر بیماری‌های خودایمنی است.
نتایج این بررسی در مجله Nature Genetics منتشر شده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

37623