۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ اردیبهشت

درباره حمایت از 23 طرح ICT

این مقام مسئول تا پایان خبر هیچ اطلاعات بیشتری از عناوین 23 پروژه فوق‌الذکر، مجریان این پروژه‌ها، زمان پیش‌بینی شده برای اجرای طرح‌ها، مبالغ تخصیص یافته به این پروژه‌ها و چگونگی انتخاب مجریان مذکور ارائه نکرده است.
معمولا نیز عرف شده که هر جا پرچم حمایت از بخش خصوصی بالا برده می‌شود، هیچ کس نه تنها نقد و انتقادی وارد نکرده بلکه باید حمایت از خصوصی‌ها را مورد تشویق نیز قرار دهد.
اما چندی پیش بود که همچون گذشته موجی گذرا از تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر شفافیت و مبارزه با فساد مطالبی وزیدن گرفت و طبق معمول به فراموشی سپرده شد. حالا سوال اینجاست که آیا واقعا اعتقاد داریم که IT ابزار شفافیت و مبارزه با فساد است یا نه؟
شاید بسیاری نه تنها به این موضوع اعتقاد ندارند بلکه آن را مانع نیز می‌بینند. اما با توجه به این که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نهادی مرتبط با این پدیده است، حداقل از ایشان انتظار می‌رود که از ابزار فناورانه بیشتر از تمام دستگاه‌های کشور بهره‌برداری کرده و مدل‌هایی که در این وزارتخانه به کار گرفته می‌شود به سرعت مورد استفاده و الگوی سایرین نیز قرار گیرد.
از این رو بد نیست با توجه به ابهاماتی که این روزها در گوشه کنار شنیده و مطرح می‌شود، وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات حداقل در سایت خود به شکل روزانه اخبار و اطلاعات شیوه پرداخت بودجه‌های حمایتی و سایر مسایل و مجریان مرتبط با این موارد را هم منتشر کنند. به هر حال این طرح‌ها و پروژه‌ها جنبه محرمانگی نداشته و انتشار آنها نیز بلامانع است.
در گذشته نیز نمونه‌هایی از حمایت‌هایی از این دست در کشور تجربه شده که به موجب آن شرکت‌هایی یکشبه تاسیس شدند، بی ‌آنکه کسی بداند سرنوشت آن حمایت‌ها به کجا رسید.
بماند که به قولی گفته می‌شد برخی از آن بودجه‌ها صرف بالا رفتن و ساخت ساختمان‌هایی شد و بعد هم شرکت‌ مورد نظر تعطیل شد.
در صورت لزوم در آینده نیز بیشتر راجع به این طرح‌ها خواهم نوشت.
منبع: آی تی آنالایز

نظرات : 0

ثبت نظر

38804