۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی سه شنبه 22 اردیبهشت

ICTPRESS گزارش می دهد :

خبر: راه‌اندازی سیستم کنترل ترافیک مریخ
ناسا به دنبال استفاده از سیستم مدیریت جدید ترافیکی برای جلوگیری از برخورد ماهواره‌های مدارگرد مریخ با یکدیگر است.
هزاران ماهواره فعال و غیرفعال در مدار زمین وجود دارند و در حال حاضر پنج ماهواره فعال نیز در اطراف مریخ مدارگردی می‌کنند.
با قرارگرفتن سیستم مدارگرد MAVEN و "سیستم مدیریت مدارگرد مریخ" هند در مدار سیاره سرخ، این جرم کیهانی به مقصد بین‌سیاره‌ای شلوغی تبدیل شده است؛ علاوه بر پنج ماهواره فعال، "نقشه‌بردار سراسر" مریخ ناسا و همچنین دو قمر طبیعی در مدار این سیاره وجود دارند، بنابراین وضعیت ترافیکی این ناحیه مشکلی جدی است.فضاپیماهایی که در اطراف مریخ مدارگردی می‌کنند، نه تنها در همسایگی یکدیگر قرار دارند بلکه دارای مدارهای متقاطع نیز هستند. این مشکل شاید ساده‌تر از جلوگیری از برخورد هزاران ماهواره زمینی با یکدیگر به نظر برسد اما ماهواره‌های مریخی صدها میلیون مایل از زمین فاصله دارند و کنترل ترافیک آن‌ها بسیار دشوارتر است.ناسا، سوم ژانویه ابراز نگرانی کرده بود که ممکن است ظرف دو هفته، ماهواره‌های MAVEN و مدارگرد شناسایی مریخ از سه کیلومتری یکدیگر عبور کنند اما محاسبات بعدی نشان داد این مشکل رخ نمی‌دهد. با این حال، چنین موضوعی لزوم جدی‌گرفتن ترافیک مدار مریخ را برجسته می‌کرد.
ماهواره‌های زمینی را می‌توان به طور دقیق رهگیری کرد اما ماهواره‌های اطراف مریخ با استفاده از محاسبات و شبکه فضای عمیق (DSN) ناسا رهگیری می‌شوند و سر و کارداشتن با مدارهای ماهواره‌های آتی، اطمینان چنین محاسباتی را تضمین نمی‌کند.این بدین معناست که در آینده، مدارگردهای مریخ به رهگیری دقیق‌تری نیاز دارند و سیستم مدیریت ترافیک جدید ناسا این کار را انجام خواهد داد. ایده موجود، نظارت دقیق بر مدارگردهای مریخ و ارائه شیوه‌هایی برای بسط این سیستم ترافیکی با رسیدن مدارگردهای جدید است.اجتناب از برخورد این سامانه‌ها بخشی از فرایند سیستم "ارزیابی تقاطع فضای عمیق خودکار چندماموریتی" ناسا است که به این آژانس امکان تعیین خطرات آتی را می‌دهد؛ این موضوع همچنین امکان نوشتن کدهای دستوری جدید پیش از بروز هر گونه برخورد را برای تصحیح مانورهای ماهواره‌ها فراهم می‌سازد.ناسا مدعی است پیشرفت در مدیریت ترافیک، نه تنها خطر برخورد سامانه‌های فضایی با یکدیگر را کاهش می‌دهد بلکه به مدارگردهای مریخ امکان عملکرد نزدیک‌ با یکدیگر برای انجام پروژه‌های مشترک بررسی مریخ را می‌دهد.
..............................................................
خبر: تأیید حمله قلبی با استفاده از نوعی دماسنج
دانشمندان دانشگاه علم و صنعت پوهانگ کره جنوبی، نوعی ابزار دماسنج‌مانند ارائه داده‌اند که حمله قلبی افراد را در صورت بروز آن، تأیید می‌کند.
زمانی که عضلات قلب مانند آنچه در حمله قلبی رخ می‌دهد، آسیب می‌بینند، تراکم پروتئینی به نام پروتونین در جریان خون افزایش می‌یابد.میکرورزوناتورها (میکرومرتعشگرها)، حسگرهای امواج صوتی سطحی و حسگرهای الکتروشیمیایی، از جمله ابزاری هستند که اغلب برای اندازه‌گیری تراکم‌های پروتئین تروپونین به کار می‌روند، اما این سیستم‌ها گران و غیرقابل‌حمل هستند. در این میان، شیوه‌ای موسوم به "ایمونواسی جریان جانبی"، جایگزینی ارزان‌قیمت برای این سیستم‌هاست اما خوانش‌های بسیار دقیقی ارائه نمی‌دهد.پروفسور "سانگمین جوئن" و تیم علمی‌اش در کره جنوبی، ابزاری ارائه داده‌اند که بیشتر شبیه دماسنج جیوه‌ای یا الکلی عمل می‌کند.برای استفاده از آن، نمونه‌ای از سرم خون بیمار به همراه محلولی حاوی نانوذرات تروپونین آنتی‌بادی دندریتیکی پلاتین، در یک آمپول شیشه‌ای قرار داده می‌شود. این نانوذرات حتی ذرات بسیار ریز تروپونین موجود در سرم را شناسایی می‌کنند. سپس پراکسید هیدروژن به آمپول افزوده می‌شود.در یک واکنش شیمیایی، تروپونین، موجب تجزیه‌شدن پراکسید هیدروژن به آب و اکسیژن می‌شود و این امر، به نوبه خود موجب افزایش فشار درونی آمپول می‌شود.زمانی که یک لوله شیشه‌ای مویرگی حاوی جوهر در درون آمپول قرار داده می‌شود، این فشار، موجب بالاآمدن جوهر در درون لوله می‌شود. درست مانند یک دماسنج، کاربران می‌توانند نشانگرهای عددی موجود بر روی لوله را در نقطه‌ بالاآمدن جوهر بخوانند و بالاآمدن جوهر نشان‌دهنده افزایش تراکم پروتئین تروپونین و بروز حمله قلبی است.علاوه بر استفاده از این ابزار در مکان‌های دوردست و کشورهای فقیر، افراد حاضر در نزدیکی بیمار دچار عارضه قلبی، می‌توانند از این ابزار دماسنج مانند برای اطمینان از حمله وقوع قلبی استفاده کنند.
..............................................................
خبر: طراحی هیدروژل جدید برای توسعه تحقیقات زیست‌پزشکی
محققان دانشگاه هاروارد، هیدروژل بدیع و کاملا زیست‌تجزیه‌پذیری را تولید کرده‌اند که می‌تواند تحقیقات و توسعه چندین کاربرد نویدبخش در مهندسی بافت را سرعت بخشد.هیدروژل جدید را می‌توان با استفاده از "کلیک شیمی" ساخت که یک روش برای ساخت سریع و کاربردی مواد با استفاده از چند ترکیب مطمئن است.این هیدروژل قابل تزریق بوده، از این رو می‌توان از آن برای انتقال سلول‌ها یا داروهایی به مناطق خاص بدن مانند محل آسیب‌دیدگی یا تومور استفاده کرد.هیدروژل‌ها تا 99 درصد از آب تشکیل شده و از لحاظ ترکیبی مشابه بافت انسان هستند که می‌توان آن‌ها را به اشکال و کاربردهای مختلف درآورد.مهندسان زیست‌پزشکی با موفقیت از هیدروژل‌ها به عنوان چارچوب‌های مولکولی سه‌بعدی استفاده کرده‌اند که می‌توان آن‌ها را از سلول یا مولکول‌هایی برای تزریق به بدن، انتقال دارو یا تحریک بازسازی بافت پر کرد.هیدروژل آلژینات که از ساکاریت تولید شده در جلبک‌های قهوه‌ای ساخته می‌شود، جزء این مواد محسوب می‌شود.پس از شکل‌گیری ژل، واکنش‌های کلیک شیمی تغییرناپذیر شده و منجر به تولید یک هیدروژل‌ شیمی‌گزین می‌شود که آماده استفاده به عنوان چارچوب درمانی است.علاوه بر آن، هیدروژل کلیک آلژینات به سادگی قابل سفارشی‌سازی و اصلاح خواهد بود.این هیدروژل بدیع در حال حاضر در موسسه ویس دانشگاه هاروارد برای قرار دادن سلول‌ها در حفظه کشت و انجام آزمایشات در محیط بافت‌مانند مورد استفاده است.هیدروژل‌های آلژینات برای مهندسی بافت و کاربردهای انتقال دارو بسیار نویدبخش هستند زیرا می‌توان آن‌ها را طوری طراحی کرد که با انتقال دارو، عوامل رشد یا سلول‌های زنده برای تسریع فرآیند ترمیم و بازیابی، به شکل بی‌خطری در بدن حل شوند.
..............................................................
خبر:  عرق بدن موجب خوشحالی هم می‌شود!
به ندرت ارتباطی بین عرق بدن و احساس خوب وجود دارد و بیشتر اوقات، عرق بدن در هنگام کار سخت یا در زمان حضور در جمع، مورد آزار و اذیت ماست؛ اما دانشمندان اعلام کرده‌اند تراوش عرق از منافذ پوستی موجب خوشحالی افراد نیز می‌شود.
"سمین" استاد روانشناسی دانشگاه اوترخت هلند و سرپرست تحقیقی در همین باره اظهار کرد: حس بویایی اولین سنسور سیستم بدن است. انسان‌های اولیه نیازمند روشی برای تصمیم‌گیری زودهنگام و اطمینان از بقای افراد بودند و در نتیجه آنها ارتباطی بین واکنش‌های فیزیولوژی و دستورات اجرایی مغزی را درک کرده بودند.
وی گفت: عرق ترس نشان از هوشیاری داشته و موجب توجه دیداری بیشتر به محیط اطراف می‌شود. این نوع ارتباط به سیگنال‌های ارتباطی(chemosignals) معروف است.این محقق و همکارانش در جست‌وجوی جداسازی آزمایش‌ها برای تشخیص چگونگی انتقال سیگنال‌های ارتباطی از طریق عرق افراد بودند. آنها 12 مرد را که هیچ دارویی مصرف نمی‌کردند، سیگار نمی‌کشیدند و از هیچ اختلال روانی رنج نمی‌بردند انتخاب کردند.شرکت‌کنندگان پیراهن خود را درآورده و عرق بدن خود را خشک کرده و مشغول انجام دو آزمایش شدند. اولین آزمون تماشای فیلم ویدئویی خنثی بدون هیچ واکنشی بود و دومین آزمون ارزیابی احساسی افراد با دیدن نمادهای خاص ژاپنی بود. در پایان هر آزمون، دانشمندان عرق بدن این افراد را کنترل و جمع‌آوری کردند.در آزمون بعدی 36 زن شرکت‌ کردند. البته دلیل آن احساسی بودن زنان نسبت به مردان بود .هر کدام از زنان چانه خود را در محل استراحت چانه قرار داده و بعد از استشمام بوهای عرق بینی خود را گرفتند و بین هر یک از استشمام بوها پنج دقیقه فاصله بود. این گروه حرکت ماهیچه‌های صورت زنان را با عرق مردان در گروه‌های خاص مقایسه کردند.پژوهشگران دریافتند ارتباط موازی بین عرق شادی گروه مردان و احساسات شاد زنان برقرار است. زنان در اولین استشمام نشانه‌هایی از لبخند خاص با بالابردن لب‌ها و جمع شدن چشم‌ها نشان دادند.آنها به گروه شاد لبخند زده و عرق ترس مردان نیز موجب فعالیت بیشتر در ماهیچه‌های جلویی و پیشانی شده و در نتیجه ابروها به سمت بالا رفتند.این واکنش صورت در زمان استشمام بوی عرق ناشی از شادی و ترس متفاوت بود.از نکات مهم این تحقیق آن است که احساسات ایجاد شده توسط ماهیچه‌های صورت از قصد نبوده و زمانی که محققان از زنان در مورد احساس ایجاد شده سوال کردند، آنها علت را نمی‌دانستند.محققان این پژوهش افزودند: اطلاعات دریافتی مغز، لزوما برای ما واضح نیست و اغلب ناشناخته است. به عنوان مثال علائم صوتی و تصویری هر دو به طور نامحسوس باهم مرتبط و مشابه ارتباطات حس بویایی است.
..............................................................
خبر:  ساخت نانوحسگر گازی با حساسیت یک در تریلیون
محققان اخیراً با استفاده از نانوالیاف پوشش‌دار موفق به ساخت حسگری برای شناسایی مقادیر بسیار کم گازها شدند، به طوری که این نانوحسگر می‌تواند بخارهای گازی را در غلظت یک در تریلیون شناسایی کند.
شرکت سازنده این نانوحسگر (ویپورسنس) اعلام کرد که این شرکت موفق به ساخت شناساگری برای تشخیص بخارات مواد شیمیایی شده‌ است. این بینی الکترونیکی حساسیت بالایی دارد به طوری که بخارها را در غلظت یک در تریلیون شناسایی می‌کند. بن رولینز، مدیرعامل شرکت ویپورسنس، می‌گوید: "ما روی ساخت حسگر قابل حملی کار می‌کنیم که قادر به آنالیز مقادیر بسیار کمی از بخارهای شیمیایی با سرعت و حساسیت بالا است."
این ابزار کاربردهای متعددی دارد برای مثال، این حسگر برای صنعت نوشابه‌سازی مناسب است. در حال حاضر هزینه بالایی برای بررسی درب بطری‌های نوشیدنی می‌شود تا مانع از هرگونه نشت گاز از این بطری‌ها شوند. این حسگر می‌تواند در زمانی کمتر از یک دقیقه این کار را انجام دهد. از دیگر کاربردهای این ابزار، شناسایی قاچاق دارو، تشخیص گازهای خطرناک و منفجره، نشت آمونیاک، کنترل فرایند تولید و نگهداری موادغذایی و کنترل کیفی تمام فرآیندهای تولیدی است.
برای ساخت این شناساگر از نانوالیاف رسانای الکتریکی دارای پوشش استفاده شده‌ است. این نانوالیاف پوشش‌دار، ساختار متخلخلی را تشکیل می‌دهد که قادر به جذب مولکول‌های هدف است. با جذب مولکول‌های هدف، نانوالیاف یا به آن‌ها الکترون داده یا از آن‌ها الکترون جذب می‌کنند. بنابراین، افزایش یا کاهش جریان، عامل شناسایی گاز خواهد بود.این نانوالیاف با استفاده از خودآرایی مولکول‌های پرلین تتراکربوکسیلیک دی‌ایمید به‌دست می‌آید که مولکول‌های جانبی آن به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند مولکو‌ل‌های هدف را شناسایی کنند. سنتز این نانوالیاف توسط لینگ ژانگ از دانشگاه یوتا انجام شده‌ است که ابداع کننده این فناوری است.
پریلین به‌عنوان واحد سازنده الیاف است دلیل این امر، خواص ایده‌آل آن برای حسگر است. الیاف خودآرایی داده شده دارای سایت‌های جذب متعددی هستند که موجب افزایش حساسیت می‌شوند. گروه‌های جانبی پریلین می‌تواند به‌گونه‌ای تعیین شود که نسبت به یک ماده ویژه حساسیت داشته باشد.
..............................................................
خبر: کاشتی برای توقف انتقال سیگنال درد به مغز
محققان سوئدی برای نخستین بار موفق به ساخت یک دستگاه جدید شده‌اند که می‌تواند مانع انتقال سیگنال‌های درد به مغز شود.
دستگاه جدید کاشتنی محققان دانشگاه لینکوپین و مؤسسه کارولینسکای سوئد برای نخستین بار در جهان به توقف پالس‌های درد در مغز موشهای زنده و آزاد با استفاده از سیگنال‌های تسکین درد خود بدن آن‌ها پرداخته است.به گفته محققان، این پمپ یونی در زمان مناسب به ارسال دوز مناسب از سیگنالهای تسکین‌دهنده خود بدن به محل ورود سیگنال‌های درد به نخاع برای انتقال به مغز پرداخته و بین پنج تا 10 سال آینده ممکن است مورد استفاده بالینی قرار بگیرد.این دستگاه می‌تواند برای هفت درصد از جمعیت جهان که از دردهای عصبی مزمن رنج برده و درمانی برای آن‌ها شناسایی نشده، بسیار نویدبخش باشد.همچنین از این پمپ می‌توان برای عرضه مواد دارویی به مغز و سایر بخش‌های بدن مانند نخاع استفاده کرد. از سوی دیگر، می‌توان این دستگاه را به ضربان‌ساز متصل کرد.در حالی که ضربان‌ساز به ارسال پالس‌های الکتریکی به قلب می‌پردازد، پمپ یونی سیگنال‌های مسکن خود بدن موسوم به انتقال دهنده‌های عصبی را به محل ورود سیگنال‌های درد به نخاع ارسال می‌کند.این امر بدان معنی است که پالس‌های درد هیچ گاه به مغز نخواهند رسید. در این حالت، دستگاه به ارسال انتقال دهنده‌های عصبی GABA پرداخته که وظیفه طبیعی آن‌ها، مهار محرک‌ها در سیستم عصبی مرکزی بدن است.محققان این کاشت درمانی را با استفاده از الکترونیک ارگانیک ساخته‌اند. این گروه از مواد از قابلیت ترجمه آسان بین سیگنال‌های الکترونیکی و زیستی‌شیمیایی برخوردارند.با کمک این پمپ یونی، یونهای باردار مثبت می‌توانند در چهار منطقه متفاوت اعمال شوند که با توجه به نقاط دقیقی که پایانه‌های عصبی در آنجا با نخاع ملاقات می‌کنند، انتخاب شده‌اند.یک جریان الکتریکی از پمپ یون به انتشار ابرمانند انتقال دهنده‌های عصبی GABA در این نقاط خاص از نخاع می‌پردازد. تاکنون این مسکن‌ها هیچ گونه عوارض منفی از خود نمایش نداده‌اند.
..............................................................
خبر: کشف ماده طبیعی در گوشت و مرغ برای مبارزه با پلاک دندان
یک اسید آمینه که بطور طبیعی در گوشت، مرغ، ماهی و محصولات لبنی وجود دارد، پلاک دندانی را تجزیه می‌کند و می‌تواند به میلیون‌ها انسان در مبارزه با حفره‌های دندانی و بیماری‌های لثه کمک کند.یافته‌های دانشمندان دانشگاه میشیگان نشان داد، اسیدآمینه آرژنین که در حال حاضر در محصولاتی برای دندان‌های حساس مورد استفاده است، شکل‌گیری پلاک دندانی را متوقف می‌کند.بر اساس این یافته‌ها، این ترکیب طبیعی غذایی می‌تواند در آینده جایگزین مواد شیمیایی شود که در حال حاضر در روش‌های کنترل پلاک دندان مورد استفاده است.پلاک دندان یک فیلم زیستی است که عامل بیش از 50 درصد کل عفونت‌های بیمارستانی است. فیلم‌های زیستی دندان از عوامل تشکیل پوسیدگی دندان، التهاب لثه و بیماری پریودنتال هستند.بیشتر روشها برای کنترل پلاک دندان شامل استفاده از عوامل ضد میکروبی مانند کلر هگزیدین هستند که مواد شیمیایی کشنده باکتری‌های پلاک دندان به شمار می‌روند؛ اما این مواد می‌توانند بر حس چشایی و رنگ دندان تأثیر بگذارند.درمان‌های ضدمیکروبی در سال‌های اخیر به خاطر استفاده بیش از حد، مورد بحث قرار داشته‌اند.به گفته محققان، آرژنین پس از انجام کارآزمایی‌های بالینی برای تائید این یافته‌ها می‌تواند جایگزین مواد کنونی زیست‌کش کنترل‌کننده پلاک دندان از جمله کلر هگزیدین و سایر مواد ضدمیکروبی شود.محققان در تحقیقات خود از یک سیستم مدل استفاده کردند که در سال 2013 معرفی کرده بودند. این مدل، شبیه حفره دهانی است. آن‌ها توانستند چندین گونه باکتری موجود در پلاک دندان را در آزمایشگاه و با استفاده از بزاق طبیعی انسان پرورش دهند.
..............................................................
خبر: رونمایی از سه داروی درمان بیماری‌های کلیوی
سه داروی جدید ساخت شرکت داروسازی وابسته به جمعیت هلال احمر رونمایی شد.
در رونمایی از این فرآورده‌های دارویی که در کمک به بیماران کلیوی کاربرد دارند، معاون علمی و فناوری رییس جمهور و معاون تجاری‌سازی و نوآوری معاونت، معاون غذا و داروی وزیر بهداشت، رییس جمعیت هلال‌احمر و مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی حضور داشتند.
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری ضمن رونمایی از این دستاوردهای دارویی با حضور در شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران از خط تولید هالوفایبرهای داخلی که قطعه‌ای برای درمان بیماران دیالیزی بوده و خط تولید ماسک نانو که در جلوگیری از ورود ذرات و گرد وغبار کوچک‌تر از دو میکرون کاربرد دارد بازدید کرد.به گفته مدیران شرکت و دست‌اندرکاران تولید این سه فرآورده دارویی، امید می‌رود تولید تجاری این سه محصول بتواند گام موثری در درمان بیماران حاد کلیوی برداشته و به پیشرفت اقتصاد علمی صنعت دارویی کشور کمک کند.همچنین تفاهم‌نامه همکاری میان این شرکت و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، می‌تواند ضمن کاهش هزینه‌های درمانی بیماران مرتبط، به جلوگیری از خروج ارز برای واردات این دارو اثرگذار باشد.
..............................................................
خبر: ساخت پایگاه دائمی در سوی تاریک ماه
رییس جدید سازمان فضایی اروپا از هدف خود برای ساخت یک پایگاه فضایی در سمت تاریک ماه خبر داده و خواستار همکاری شرکای بین‌المللی برای به واقعیت پیوستن این خواسته شده است.
یوهان دیتریش وورنر از آژانس‌های فضایی خواسته تا از محیط زیست به عنوان سکوی پرتابی برای مقاصد بعدی استفاده کنند.وورنر که از پایان ماه ژوئن به عنوان مدیرکل سازمان فضایی اروپا فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، همچنین اظهار کرد که علم کلیدی می‌تواند در آنجا و بدون دخالت زمین انجام شود.این سخنان در سمپوزیوم ملی فضا در بنیاد فضایی در کلرادو مطرح شد.وورنر اظهار کرد: به نظر می‌رسد پیشنهاد ساخت یک پایگاه دائمی در ماه پس از ایستگاه فضایی بین‌المللی، مناسب باشد. ایستگاه ماه می‌تواند سکوی پرتاب مهمی برای کاوشهای بیشتر در فضای عمیق باشد.اجماع عمومی در مورد منشأ ماه این است که احتمالا کمی پس از زمین شکل گرفته و در نتیجه برخورد یک جسم به اندازه سیاره مریخ با زمین بوجود آمده است.نظریه برخورد عظیم بر این اساس است که لایه‌های خارجی زمین و جسم برخوردی به فضا پرتاب شده و در نهایت به شکل‌گیری کره ماه انجامیده است.زمین و جسم برخوردی نه تنها ذوب شده، بلکه بخشی از آ‌نها بخار شده و یک دیسک از سنگ، ماگما و بخار را در اطراف زمین به وجود آورده است.زمین و ماه پس از شکل‌گیری در آسمان یکدیگر بزرگ جلوه می‌کردند. این هندسه بسیار شبیه سیارات فراخورشیدی صخره‌ای است که اخیرا در فاصله بسیار نزدیک از ستاره‌شان کشف شده‌اند.ماه حدود 10 تا 20 برابر نزدیکتر از فاصله کنونی به زمین قرار داشت و محققان دریافته‌اند که این کره به سرعت در یک موقعیت جزر و مدی قفل شده و همیشه یک سوی آن به سمت زمین قرار می‌گیرد.وورنر این درخواست را زمانی اعلام کرد که جامعه فضایی جهان در حال آماده‌سازی برای انهدام ایستگاه فضایی بین‌المللی در دهه آینده، برای مثال در سال‌های 2020 تا 2024 هستند.
این امر بدان معنی است که برای نخستین بار پس از آغاز قرن جدید، دیگر یک پایگاه انسانی طولانی‌مدت در فضا وجود نخواهد داشت.ایده ساخت یک ایستگاه فضایی از مدتها پیش مطرح شده است و کشورهایی مانند روسیه، ژاپن و چین در ماه‌های اخیر تمایل خود را برای بازگرداندن انسان به ماه ابراز کرده‌اند.اما با اهداف کنونی ناسا برای تسخیر مریخ، بنظر می‌رسد که کشورهای دیگر باید برنامه‌های خود را به این منظور دنبال کنند. اگرچه چارلی بولدن، رئیس ناسا از تمایل خود برای شارکت داشتن در این برنامه‌ها خبر داده است.بولدن اظهار کرد که ناسا، ماموریت ماه را مانند پروژه ایستگاه فضایی بین‌المللی هدایت نخواهد کرد، اما در ایجاد یک زیرساخت در مدار ماه کمک خواهد کرد تا از آنجا بتوان به کارآفرینان، شرکای بین‌المللی و افرادی که قصد فرود بر سطح ماه دارند، یاری رساند.وی افزود: اما امیدوارم حداقل به من اجازه بدهید تا یک فضانورد در ماموریتی که روی سطح ماه می‌رود، داشته باشم، زیرا این تجربه ارزشمندی خواهد بود.مزایای ساخت یک پایگاه در سمت تاریک ماه چند برابر است. ماه بطور جزر و مدی به زمین چسبیده است، به این معنی که همیشه یک سوی آن از زمین قابل مشاهده خواهد بود.اگر فضانوردان در آنجا اقامت داشته باشند، به سیستمی از ماهواره‌های ارتباطی نیاز خواهند داشت تا با زمین در ارتباط بمانند.ساخت این زیرساخت‌ها زمانی سودمند خواهند بود که سیستم مشابهی برای ماموریت‌های سرنشین‌دار آینده به مریخ طراحی شود.نتیجه دیگر خارج بودن از منظر زمین این است که سمت تاریک ماه هیچ نوع تداخل رادیویی از زمین ریافت نمی‌کند. این امر بدان معنی است که اگر یک تلسکوپ رادیویی در سمت تاریک ماه نصب شود، می‌تواند جهان را بدون هیچ نوع صدای زمینه رصد کند.شاید طلوب‌ترین نتیجه، ساخت یک پایگاه دائمی در سمت تاریک ماه باشد و این، به فضانوردانی برای استفاده از منابع محیطی آن نیاز خواهد داشت.اگرچه اکنون ارسال فضاپیماهای باری ممکن است، اما آن‌ها باید تا جای ممکن پایدار باشند. برای مثال باید مقادیری از خاک ماه را به سوخت یا حتی آب تبدیل کرد.اگرچه هنوز هیچ زیرساختی برای پایگاه ماه وجود ندارد، از این رو به تحقیقات چشمگیری برای امکان‌پذیر کردن چنینی رویایی نیاز است.این اولین بار است که چنین پایگاهی پیشنهاد شده است. سازمان فضایی اروپا پیش از این برنامه‌هایی در مورد تصور خود از استعمار ماه را در سال 2013 مطرح کرده بود که بر اساس آن، می‌توان از چاپ سه‌بعدی برای ساخت ساختمان‌ها در ماه استفاده کرد.
..............................................................
خبر:ربات مارماهی ناسا راهی قمر اروپا می‌شود
دانشمندان ناسا به دنبال ساخت و ارسال اولین ربات مارماهی به فضا برای کاوش حیات در اعماق قمر اروپا هستند.
طبق اعلام مسئولان ناسا پروژه ساخت و ارسال ربات مارماهی مامور تفحص حیات در اعماق قمر اروپا تایید شده و پس از اختصاص بودجه اجرایی خواهد شد.
پروفسور استیو جورچیک، مسؤول تأمین تکنولوژی کاوش‌های فضایی ناسا در مورد جزئیات این پروژه افزود: طراحی این ربات به گونه‌ای انجام شده که قادر است تا اعماق قمر اروپا که حدود 100 کیلومتر عمق دارد را کاوش کند.وی در ادامه افزود: برای تامین انرژی این ربات با طراحی سازه‌ای شبیه به آنتن در قسمت پشتی، انرژی حاصل از تغییر میدان مغناطیسی قمر اروپا جذب شده و به انرژی مورد نیاز تبدیل می‌شود.مقامات ناسا ضمن اعلام حمایت از این طرح افزودند: طرح ربات کاوشگر دوزیست از میان بیش از 15 طرح کامل در جهت اکتشافات زیر سطحی در قمرهای گازی سیاره مشتری انتخاب شده است.قمر اروپا از نظر اندازه با قمر زمین تقریبا یکسان است، اما از نظر ساختار درونی مانند یک شکلات با مغز مایع است که بیشتر سطح آن از اقیانوس‌های عمیق پوشیده شده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

15349