۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

ساخت "خورشیدیاب هوشمند" توسط محقق کرمانی

به گزارش ICTPRESS ، محمدرضا سالاری وجود دستگاه "خورشیدیاب هوشمند" را جهت افزایش راندمان نیروگاه‌های خورشیدی لازم برشمرد و گفت: نیروگاه‌های خورشیدی، وسایل و دستگاه‌هایی هستند که نور خورشید را به الکتریسیته تبدیل کرده و برق موردنیاز منازل، ادارات، ساختمان‌ها، خیابان‌ها و غیره را تامین می‌کنند.
دانشجوی رشته مهندسی تاسیسات حرارتی و برودتی دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر با تاکید براینکه اکثر سلول‌های خورشیدی این نیروگاه‌ها به صورت ثابت نصب شده‌اند، افزود: دستگاه "خورشیدیاب هوشمند" مبتنی بر پردازش اطلاعات و دارای ساعت نجومی است که می‌تواند مختصات جغرافیایی خورشید را ارزیابی و جهت سلول‌های خورشیدی را با راندمان نزدیک به صددرصد در بهترین حالت تابش خورشید تنظیم کند.
سالاری گفت: دستگاه "خورشیدیاب هوشمند" براساس ساعت نجومی که تا 100 سال آینده برنامه ریزی شده، مسیر حرکت خورشید را بررسی و بهترین زاویه تابش خورشید را تعیین و اطلاعات لازم را به موتورهای گردان سلول‌های خورشیدی منتقل می کند.
دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر با اشاره به اینکه این دستگاه طی 6 ماه و با صرف هزینه‌ای بالغ بر 5 میلیون ریال ساخته شده است، اظهار داشت: دستگاه "خورشیدیاب هوشمند" با دارا بودن سنسورهای داخلی و قطب نمای دیجیتال، قابلیت تعیین دمای محیط، فشار محیط و ارتفاع از سطح دریا را داراست.
سالاری به تجهیزات این دستگاه اشاره کرد و گفت: دستگاه "خورشیدیاب هوشمند" از مدارات الکترونیک، پردازشگر، سنسورهای دما، سنسورهای فشار، سنسورهای ارتفاع از سطح دریا، سنسورهای قطب نما، موتور و نمایشگر تشکیل شده است.
این پژوهشگر تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر با دارا بودن کیفیت بالای علمی و پژوهشی و آزمایشگاه‌های مجهز توانسته است بستری مناسب برای رشد و خلاقیت دانشجویان فراهم کند.

نظرات : 0

ثبت نظر

84167