۱۴۰۳ یکشنبه ۱۶ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه 23 خرداد

ICTPRESS گزارش می دهد :

خبر:  ایجاد سردترین مولکول جهان
فیزیکدانان موفق شدند مولکولی را تا کمی بالاتر از صفر مطلق سرد کنند، این دما یعنی کمی سردتر از دمای اولین درخشش پس از انفجار بزرگ در جهان.
اين سرد‌ترين مولكول‌هايي هستند كه تاكنون دانشمندان موفق به ايجاد آنها شدند، مولكول‌هايي حاوي دو يا چند اتم با دمايي سردتر از هرآنچه در طبيعت يافت مي‌شود. اين موفقيت مي‌تواند پرده از بخش‌هاي نهفته فيزيك بردارد كه تنها در سرماي بيش از اندازه خود را بروز مي‌دهند.
در حرارت عادي اتم‌ها با سرعتي غيرقابل تصور در اطراف ما حركت كرده و با يكديگر برخورد مي‌كنند،‌ با اين‌همه زماني كه ماده به شدت منجمد مي‌شود، رويداد‌هاي عجيبي رخ مي‌دهند، و فيزيكدانان اميدوار بودند اين ذرات پس از انجماد دست از حركت و برخورد با يكديگر برداشته و در عوض رفتاري مستقل از خود نشان دهند. نتيجه اين انجماد حالتي عجيب از ماده بود كه تاكنون مشاهده نشده‌بود.
محققان دانشگاه MIT براي بررسي اين وضعيت با استفاده از ليزر گاز سديم پتاسيم را منجمد كردند تا انرژي مولكول‌هاي گاز را از آنها بگيرند. مولكول‌ها تا دماي 500 نانوكلوين، 500 ميلياردم درجه بالاتراز صفر مطلق (منفي 237.15 درجه سلسيوس)، سرد كردند. اين دما يك ميليون برابر سرد‌تر از سرماي فضاي ميان‌ستاره‌اي است.
دانشمندان دريافتند در اين شرايط مولكول‌ها به شدت پايدار هستند و تمايلي به واكنش دادن به ديگر مولكول‌ها از خود نشان نمي‌دهند. دانشمندان همچنين دريافتند مولكول‌ها در اين وضعيت از حالات دو قطبي شديدي برخوردار مي‌شوند. سديم و پتاسيم به دليل مثبت بودن بارشان معمولا با يكديگر تركيب نمي‌شوند و جذب عناصري از قبيل كلراين مي‌شوند. دانشمندان براي منجمد‌سازي مولكول‌هاي اين گاز از تبخير و سپس از پرتو ليزر براي منجمد ‌سازي تك‌اتم‌ها استفاده كردند. سپس با كمك گرفتن از يك ميدان مغناطيسي اتصال ميان مولكول‌ها را برقرار كردند تا مولكول‌هاي سديم‌پتاسيم ايجاد شوند.
مولكول‌ها پس از انجماد از پايداري زيادي برخوردار نبوده و 2.5 ثانيه بعد متلاشي مي‌شدند. با اين‌همه قدمي‌است در راستاي مشاهده خواص مكانيك كوانتومي مولكول‌ها كه در نظريه‌‌هاي مختلفي فيزيكي مطرح شدند. چنين ويژگي‌هايي در تك‌اتم‌هايي مانند هليوم مشاهده شدند اما هرگز در مولكول‌ها كه به دليل ويژگي‌هاي حركتي كه دارند پيچيده‌تر هستند،‌مشاهده نشدند.
..........................
خبر:  منشاء بروز بیماری پارکینسون مشخص شد
گروهی از دانشمندان فرانسوی و بلژیکی توانستند منشاء بروز بیماری پارکینسون را پیدا کنند.
پژوهشگران به تازگی در پیشرفتی قابل توجه توانستند در مغز فیبرهایی را شناسایی کنند که مسئول بروز بیماری پارکینسون هستند.
این فیبرها از پروتئینی هستند که به صورت ربان روی نرون‌ها (یاخته های عصبی) تجمع می‌کنند و بر اساس شکل این خوشه ها بیماری های مختلف عصبی از جمله پارکینسون را به وجود می آورند.
گروهی از پژوهشگران فرانسوی و بلژیکی در تحقیقات روی موش های آزمایشگاهی نشان دادند که این پروتئین موجب بروز سندروم پارکینسونی می شود.
به لطف این تحقیقات می توان امیدوار بود که در آینده شاهد توسعه آنتی بادی (پادتن) یا درمان های دیگری برای این بیماری باشیم.
این پیشرفت علمی این امکان را فراهم می آورد که احتمال ابتلای افراد به این بیماری زودتر از قبل تشخیص داده شود.
..........................
خبر:  چاپ سه بعدی سازه ای از راه می رسد
محققان اروپایی با استفاده از لیزر و قطرات کوچک مس و طلا موفق به استفاده از فلز و در اختیار داشتن چاپ سه بعدی سازه ای شدند.
با استفاده از چاپگرهای سه بعدی می توان از عکس های ذخیره شده در رایانه، نمونه سه بعدی واقعی ساخت. تکنولوژی استفاده شده در پرینترهای سه بعدی این امکان را به مصرف کنندگان می دهد تا از ماده های کامپوزیتی در طراحی های خود برای چاپ سه بعدی بهره ببرند.
چاپگرهای سه بعدی می توانند طرح های رایانه ای را به صورت یک نمونه واقعی و با دقت بسیار بالایی پرینت بگیرند. چاپگرهای سه بعدی فناوری های جدیدی هستند که با سرعت زیاد در حال پیشرفت بوده و می توانند طرح های رایانه ای را به صورت اشیا سه بعدی چاپ کنند.
دستگاه های پرینت سه بعدی چند سالی است که به صورت تجاری در کشورهای مختلف صنعتی مورد استفاده قرار گرفتند. امروزه برای ساخت ماکت ها یا تهیه قطعات دقیق و پیچیده از روش پرینت سه بعدی استفاده می شود که باعث افزایش سرعت و دقت در ساخت قطعات شده است.
در سال های اخیر برای چاپ سه بعدی از پلاستیک استفاده می شد اما محققان اروپایی از مس و طلا و لیزر کمک گرفتند و با استفاده از فلز توانستند چاپ سه بعدی سازه ای را در اختیار داشته باشند.
این قابلیت جدید می تواند باعث ساخت سازه هایی شود که حرارت و الکتریسته را از خود عبور می دهند در نتیجه می توان با استفاده از فناوری سه بعدی دستگاه ها و محصولات متفاوتی را نسبت به گذشته در اختیار داشت.
این روش جدید توسط محققان هلندی دانشگاه Twente انجام شده است. چگونگی عملکرد این روش را می توان در استفاده از قطرات میکروسکوپی از ورقه های بسیار نازک فلزی دانست که با لیزر ذوب شدند. این فرآیند به محققان اجازه داد تا سازه های فلزی با وضوح و قابلیت های جدید را بسازند.
محققان هلندی موفق شدند تا هزاران قطره فلزی را در یک ستون کوچک با ارتفاع ۲ میلی متر و همینطور قطر ۵ میکرون در کنار یکدیگر قرار دهند. با استفاده از این روش که از الکترودها و مدارهای مسی تشکیل شده می توان هر شکلی را ساخت. اما چاپ سه بعدی فلزات مستلزم استفاده از لیزر با انرژی بالاتری است زیرا در آزمایشات پیشین از لیزرهایی با انرژی کمتر برای ایجاد قطرات فلزی استفاده می شد.
..........................
خبر:  تولید ابریشم مصنوعی از شکر
محققان آمریکایی برای اولین بار موفق شدند تا با استفاده از ترکیبات شکر و مخمر، ابریشم مصنوعی تولید کنند.
محققان شرکت Bolt Threads در کالیفرنیا، سازنده اولین ابریشم مصنوعی جهان ضمن اشاره به سرمایه‌گذاری 40 میلیون دلاری در بخش تولید ابریشم اظهار کردند: به کمک فناوری جدید می‌توان ابریشمی تولید کرد که از نظر قدرت و قابلیت کشسانی از نمونه طبیعی نیز بهتر باشد.
فناوری تولید ابریشم مصنوعی از مخمرها شبیه به فرایند تولید ماءالشعیر است، به طوری ‌که پس از اینکه مخمرها پروتئین سازنده ابریشم را ساختند در مرحله بعد با فرایند خالص سازی پروتئین کافی برای تولید مصنوعی ابریشم به دست می‌آید.
مسئولان بخش تولید شرکت سازنده ابریشم مصنوعی در ادامه افزودند: یکی از بزرگترین مشکلات در صنعت تولید ابریشم طبیعی نیاز مفرط به کرم‌ ابریشم است که این امر باعث بروز مشکلاتی همچون امراض مربوطه شده و همچنین عدم کنترل میزان تولید است. خوشبختانه هم اکنون به کمک فناوری جدید می‌توان ابریشمی با کیفیت حتی بالاتر از ابریشم طبیعی را با حجم مشخصی تولید کرد.
دکتر دن وینتر، مدیر ارشد اجرایی شرکت Bolt Threads در ادامه اظهار کرد: در فرایند طبیعی تولید ابریشم مشکلات بسیاری مثل نحوه تکثیر کرم و حتی محدودیت فصلی زمان تولید نیز وجود دارد که این موارد با صنعتی شدن فرایند تولید به طور کلی برطرف می‌شود.
وی در ادامه افزود: ما همچنان امیدواریم تا با مطالعات بیشتر مشکلات موجود در ابریشم طبیعی مثل نگهداری دشوار و زرد شدن در طول زمان را برطرف کرده و محصولی با کیفیت بسیار بالا عرضه کنیم.
..........................
خبر:  تحقیقات نشان داد ژن‌های جوانی در سیاهپوست‌ها دو برابر سفید پوست‌ها است
محققان آمریکایی گروهی از ژن‌ها را شناسایی کردند که انسان را تا 10 سال جوان‌تر از سن واقعی خود نشان می‌دهد و اینکه سیاهپوست‌ها دو برابر بیشتر از این ژن برخوردارند.
محققان دانشگاه هاروارد و شرکت ژنوم و زیست‌فناوری "23and me" با بررسی یک میلیون نفر دریافتند که سیاهپوست‌ها دو برابر بیشتر از سفید پوست‌ها دارای این ژن جوانی در بدن خود هستند.
این ژن‌ها در هفت گروه جای دارد که عملکردهایی نظیر اصلاح دی‌ان‌ای، اتصال بین سلول‌های پوستی و عملکرد موانع پوستی را مقابل عوامل آسیب رسان محیطی مدیریت می‌کند.
گروه دیگری که این ژن‌ها در آن وجود دارند، تولید عناصری موسوم به اجسام لاملار را کنترل می‌کنند که لیپیدهای حاوی چربی‌ها و مواد غذایی تولید می‌کنند.
به گفته محققان این پژوهش در حالی که بسیاری از ما این تفکر را داریم که سیاهپوست‌ها به دلیل داشتن رنگدانه محافظت بهتری در مقابل آفتاب دارند، افق‌های جدید را در رابطه با این مسئله به روی محققان باز کرده است.
این پژوهش در مجله Dermatology منتشر شده است.
..........................
خبر:  مغز ما چگونه رنگ‌ها را به خاطر می‌آورد؟
پژوهش جدید محققان دانشگاه جان‌هاپکینز نشان داد، افراد نمی‌توانند سایه‌رنگهای خاص را بیاد بیاورند زیرا مغزشان آنها را به رنگهای مشابه عمومی‌تر تبدیل می‌کند.
بسیاری از مردم به سادگی می‌توانند تفاوت میان رنگهای لاجوردی، نیلی و آبی سیر را بگویند، اما وقتی نوبت به یادآوری این سایه رنگ‌ها می‌رسد، بیشتر مردم همه آنها را در ذهنشان به عنوان آبی دسته‌بندی میکنند. این تمایل به یکی کردن رنگ‌ها با هم می‌تواند توضیح دهد که چرا هماهنگ کردن رنگ‌های خانه با هم تنها با تکیه بر حافظه دشوار است.
بسیاری از فرهنگ‌ها واژگان مشابهی برای رنگ‌ها دارند و آنها را به طور مشابهی دسته‌بندی‌ می‌کنند. محققان دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور اظهار کردند: با این وجود، در خصوص نقشی که این دسته‌بندی‌ها در درک افراد از رنگ‌ها بازی می‌کنند، بحث زیادی وجود دارد.
در این پژوهش، محققان چهار آزمایش را بر روی چهار گروه مختلف انجام دادند. در اولین آزمایش، افراد به یک چرخ رنگی با 180 رنگ مختلف نگاه می‌کردند و بعد از آنها خواسته می‌شد که بهترین نام را برای هر رنگ پیدا کنند. این آزمایش طراحی شد تا داوطلبان مرزهای دقیق میان رنگ‌ها را پیدا کنند. در آزمایش دوم، محققان همان رنگ‌ها را به افراد دیگری نشان می‌دادند، اما این‌بار از آنها خواسته می‌شد که برای یک رنگ ویژه، بهترین نمونه را از داخل چرخ رنگی پیدا کنند.
در سومین آزمایش، محققان مربع‌های رنگی را به شرکت‌کنندگان نشان دادند و از آن‌ها خواستند رنگی که بهترین همخوانی را با این مربع دارد، از روی چرخ رنگی پیدا کنند. در آزمایش چهارم، گروه دیگری از شرکت کنندگان این کار را تکمیل کردند، اما یک تاخیر 90 میلی‌ثانیه‌ای بین نشان دادن هر مربع رنگی و انتخاب بهترین رنگ متناسب با آن از روی چرخ رنگی وجود داشت.
نتایج نشان داد، دسته‌بندی‌ها در نحوه شناسایی و به یاد آوردن رنگ‌ها اهمیت زیادی دارد. شرکت‌کنندگانی که از آنها خواسته شد‌ه بود رنگ‌ها را نامگذاری کنند، پنج رنگ را طبقه‌بندی کرده بودند: آبی، زرد، صورتی، ارغوانی و سبز. بیشتر رنگ‌ها یک نام گرفتند، اما رنگ‌های مبهم مثل سبز و آبی دو نام گرفته‌بودند که این نامگذاری دوگانه، نشان‌دهنده مرز بین رنگ‌هاست. علاوه بر این مردم اغلب تمایل داشتند که سایه‌های یکسان و مشابهی را به عنوان بهترین نمونه‌های هر رنگ انتخاب کنند.
یافته‌ها نشان میدهد که مغز، رنگ‌ها را به صورت دسته‌های مجزا و همچنین به صورت سایه‌های پیوسته‌ای از رنگ‌ها به خاطر می‌آورد و این دو نحوه تقسیم‌بندی را با هم ترکیب می‌کند تا حافظه رنگی را شکل دهد. دلایل زیادی برای این امر وجود دارد، اما به نظر می‌رسد که این روند، کارایی مغز را در به خاطر آوردن رنگ‌ها کاهش می‌دهد.
..........................
خبر:  پهپادهایی که تسلیحات شیمیایی را بو می‌کشند
دانشمندان آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی امریکا، آخرین نسخه پهپادهای سبک و یک‌بار‌مصرف را با الهام از جیرجیرک ارائه دادند که با یکدیگر حرکت کرده و قادر به بوکشیدن تسلیحات شیمیایی در میادین جنگ هستند.
این پهپادها که "جیرجیرک" نامگذاری شدند، فاقد هر گونه موتور بوده و فقط 10 بخش متحرک دارد. این سامانه‌ها برای یک بار استفاده طراحی شده‌اند و گروهی از آن‌ها از یک هواپیما یا بالن آزاد می‌شوند و به تنهایی پروازشان را انجام می‌دهند.
آخرین نسخه ارائه‌شده از این پهپادها، دارای بدنه جعبه‌مانند زردرنگ بوده و مجهز به دو بال نیم‌دورانی است.
صرف‌نظر از نوع بدنه‌شان، تمامی نسخه‌های "جیرجیرک" دارای یک هدف هستند و آن این که در سکوت پرواز کنند، حسگرهایی را حمل و هر آنچه را که حسگرهایشان شکار می‌کنند را به پایگاه نظامی مخابره کنند.
این خوانش‌ها می‌توانند داده‌های آب‌وهوایی و شکار رطوبت محلی باشند، پهپادها همچنین می‌توانند حامل میکروفون‌هایی باشند و در پشت پایگاه دشمن پنهان شده و مکالماتی را که شکار می‌کنند، به مرکز مخابره کنند.
یکی دیگر از کاربردهای این پهپادها، حمل حسگرهایی برای شناسایی تسلیحات شیمیایی است. زمانی که چنین سیستم‌هایی فرود می‌آیند، صرف‌نظر از نوع حسگری که حمل می‌کنند، به حرکت خود ادامه می‌دهند مگر این که باد یا یک عامل انسانی آن‌ها را از زمین بردارد.
هنوز درباره این که آیا این پهپادها زیست‌تخریب‌پذیر هستند یا خیر، گزارشی مخابره نشده است.
پهپادهای "جیرجیرک" مدت زمانی طولانی است که در حال توسعه‌هستند و در میادین جنگ، مؤلفه‌هایی ساکت هستند که به آرامی استراق‌ سمع می‌کنند.
..........................
خبر:  ارتباط مهارت در استدلال اخلاقی با ماده خاکستری مغز
پژوهش محققان دانشگاه پنسیلوانیا نشان می‌دهد افرادی که میزان ماده خاکستری مغز آنها نسبت به سایرین بالاتر است، مهارت‌های بیشتری در استدلال اخلاقی دارند.
در این تحقیق، گروهی از دانشجویان 24 تا 33 ساله تحت MRI مغزی قرار گرفتند.
استدلال اخلاقی را می‌توان به عنوان فرآیندی توصیف کرد که طی آن فرد تلاش می‌کند تا تفاوت بین تعریف حق و ناحق را در شرایطی شخصی و با استفاده از منطق تعیین کند.
نتایج نشان دادند افرادی که به مهارت استدلال اخلاقی "پسا‌ تعارفی" دست یافتند، در قسمت قشر جلو مغز ماده خاکستری بیشتری دارند.
استدلال اخلاقی پسا تعریفی شامل دو مبحث توجه به پیمان اجتماعی و پایبندی به اصول اخلاقی است که رعایت اخلاق در راستای رفاه همگان و نفع همه، احترام به حرمت و فردیت افراد و رعایت اصول وجدانی فارغ از موقعیت اخلاقی از جمله مشخصه‌های این دو مبحث عنوان شده است.
این یافته از اولین تحقیقاتی است که شواهد مربوط به تفاوت‌های ساختاری مغز بر اساس مراحل استدلال اخلاقی را نشان می‌دهد.
نتایج این پژوهش در مجله PLOS ONE منتشر شده است.
.........................
خبر:  ارائه داده‌های آب‌وهوایی تا سال 2100 توسط ناسا
ناسا مجموعه‌ای از داده‌ها درباره الگوهای چگونگی تغییر ریزش باران و دما در دهه‌های آینده را ارائه داده است.
این داده‌ها 21 مدل آب‌وهوایی را پوشش می‌دهند و چگونگی تغییر محیط به دلیل افزایش تراکمات گازهای گلخانه‌ای در جو را ترسیم می‌کنند.
این مجموعه داده به عنوان بخشی از پروژه "تبادل زمین ناسا" (NEX) ارائه شده که پروژه‌ای برای مهار قدرت ابررایانه‌ها و ترکیب‌کردن داده‌های آن‌ها با داده‌های سنجش از راه دور ناسا است. هدف این پروژه، فراهم‌کردن امکان دسترسی مستقیم دانشمندان به داده‌های عظیم آب و هوایی است.
اساسا این ایده برای کمک به دانشمندان برای درک بهتر و ارائه طراح‌هایی درباره خطرات چندگانه تغییرات آب‌و‌هوایی از قحطی گرفته تا سیلاب‌ها، امواج گرمایی و مشکلات کشاورزی اجرا شده است.
مجموعه این داده‌ها برای عموم نیز در دسترس است و به کاربران امکان مشاهده تغییرات محیطی بالقوه روزانه را با جزئیات دقیق فراهم می‌کند.
برای ارائه این ابزار، ناسا اندازه‌گیری‌های تاریخی دنیای واقعی را با داده‌های شبیه‌سازی آب‌وهوایی ترکیب کرد که این پروژه، تلاشی جهانی برای بررسی و درک بهتر تغییرات آب‌و‌هوایی است.
ناسا معتقد است این مجموعه داده به دانشمندان و برنامه‌ریزان امکان درک بهتر خطرات پیش روی زمین را می‌دهد.
.........................
خبر:  سنتز کم هزینه‌ نانوساختارهای متخلخل با کاربرد در ابرخازن‌ها
محققان ایرانی، نانوساختار متخلخلی سنتز کردند که قابل استفاده در ساخت ابرخازن‌ها است که صنایع مختلفی از جمله خودروسازی، نیروگاهی و منابع نوین ذخیره‌ انرژی می‌توانند از نتایج این طرح استفاده کنند.
ساختارهای متخلخل، گزینه‌های بسیار مناسبی در ساخت حسگرهای الکتروشیمیایی و دستگاه‌های ذخیره‌سازی انرژی هستند. در این بین فوم‌های فلزی متخلخل ( NMFS ) معمولاً ساختارهای سه بعدی هستند که تخلخلی تقریباً همگن و بالاتر از ۵۰ درصد دارند. این خواص منجر به استفاده از آن‌ها به عنوان الکترود موجود در ابرخازن‌ها شده است.
مریم امیرحسینی، یکی از مجریان این طرح عنوان کرد: در این طرح روشی ساده و نوین برای تهیه فوم کامپوزیت قلع/ سرب نانومتخلخل، بدون نیاز به چسب (binder free) ارائه شده است.
وی افزود: در واقع استفاده از چسب در تهیه کامپوزیت‌ها موجب مسدود شدن منافذ سطح و در نتیجه کاهش سطح ویژه می‌شود. ‌در نتیجه یافتن راهی برای حذف آن گامی مهم در ساخت نانوکامپوزیت‌ها است.
به گفته‌ وی، به طور کلی از ترکیب فلزات به شکل یک فوم متخلخل، به عنوان الکترود در ساخت ادوات الکتروشمیایی مانند شبه ابرخازن استفاده می‌شود. علاوه براین اکسید فلزات به کار رفته در ساختار این فوم، کاربردهای کاتالیستی نیز دارد.
وی در ادامه افزود: در این طرح پژوهشی تا حد امکان از روش‌های ساده، در دسترس و کم هزینه برای ساخت فوم استفاده شده است. لذا این نانوکامپوزیت‌ها به روشی کم هزینه و با کارایی بالا تولید شده‌اند و می‌توانند گامی مؤثر در توسعه‌ تجاری دستگاه‌های ذخیره سازی انرژی باشند.
امیرحسینی اظهار داشت: در این تحقیق پس از ساخت فوم فلزی نانومتخلخل بدون استفاده از چسب، ساختار آن به کمک دستگاه‌های SEM، XRD، XRF و FTIR مشخصه یابی شده است. در ادامه از این ترکیب فلزی به عنوان الکترود در یک سلول شبه ابرخازن استفاده شد و عملکرد آن مورد ارزیابی قرار گرفت. طبق نتایج حاصل شده، فوم نانوکامپوزیت تهیه شده می‌تواند انتخاب مناسبی به عنوان الکترود شبه ابرخازن باشد.
نتایج این کار تحقیقاتی در مجله‌ Surface Review and Letter"جلد ۲۲، شماره ۲، سال ۲۰۱۵، صفحات ۱۵۵۰۰۳۴ تا ۱۵۵۰۰۳۹" به چاپ رسیده و دکتر مجید زندی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر مریم امیرحسینی، از دانشگاه فنی مهندسی بویین زهرا، و ابولقاسم مسیبی در انجام آن همکاری داشتند.

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

90838