۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی دوشنبه 25 خرداد

خبر:  کشف ژن مقاوم علیه یک بیماری مهلک عصبی جدید
محققان موفق به کشف ژنی شدند که افراد را در برابر یک بیماری عصبی و کشنده تحلیل برنده مغزی مقاوم می سازد.
این مطالعه بخشی از یک تلاش برای کشف راه هایی برای مبارزه با یک همه گیری احتمالی است که از مصرف گوشت گاو آلوده به BSE در دهه 1980 بروز کرد.
ادعا می شود که نتایج این مطالعه می تواند بینش مهمی در مورد سایر بیماری های مغزی انسان که به زوال عقل منتهی می شود، ارائه دهد.
بیماری کروتزفلد یاکوب (CJD) یک بیماری عصبی و کشنده تحلیل برنده مغز در انسان است که در اثر پریون ها ایجاد می شود.
این بیماری مردان و زنان را به نسبت مساوی در حدود 60 سالگی گرفتار می کند. بیماران دچار علائم روانی و رفتاری مبهمی می شوند که پس از هفته ها و ماه ها به زوال عقل پیش رونده منتهی می شود و اغلب با حرکات غیرطبیعی بدن و اختلال دید همراه است.
این بیماری به شکل بروز می کند، پراکنده که به طور طبیعی در جمعیت انسانی رخ می دهد، گونه CJD که بر اثر خوردن گوشت گاو آلوده به BSE رخ می دهد و بیماری کورو ، بیماری کورو دلیل اصلی مرگ در میان یک قبیله محلی ساکن پاپوآ گینه نو به نام فور بود.
علت بروز این بیماری در این قبیله این بود که افراد این قبیله در هنگام برگزاری مراسم مذهبی اجساد خویشاوندان خود را می خوردند که احتمال می رود تعدادی از آنها در ابتدا به صورت خود بخودی به بیماری کروتزفلد یاکوب مبتلا شده باشند و این بیماری در میان نسل های بعد، به دلیل استفاده از مغز افراد درگذشته، شیوع یافته است.
در حال حاضر این بیماری درمان پذیر نیست و در کمتر از یک سال از شروع علائم به مرگ منتهی می شود. کالبد شکافی این بیماران، ایجاد حفرات در مغز و اسفنجی شدن آن را نشان می دهد.
پروفسور جان کولنگ از دانشگاه کالج لندن بیش از 20 سال روی بیماری کورو مطالعه کرده است تا بتواند یک روش درمانی برای سایر اشکال CJD بیابد.
وی به ویژه به مطالعه روی مردم قبیله فور علاقه مند است که به نظر می رسد نسبت به بیماری کورو مقاوم هستند.
وی و همکارانش متوجه شدند که مردم این قبیله دارای تغییری در یکی از ژن های خود به نام ژن پروتیین پریون هستند که گمان می کردند می تواند از مردم در برابر این بیماری محافظت کند.
برای آزمایش وی این ژن را به موش تزریق کرد و با کمال تعجب مشاهد کرد که موش ها نه تنها نسبت به بیماری کورو بلکه نسبت به تمام اشکال بیماری CJD مقام شدند.
به گفته پروفسور کولینگ اگر دانشمندان اکنون بتوانند چگونگی فعالیت این ژن را دریابند آنها می تواند روشی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری CJD و سایر انواع زوال عقل پیدا کنند.
نتایج این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.
خبر:  شناسایی ضربان‌ قلب قربانیان زیر آوار زلزله با رادار جدید
دانشمندان در امریکا نمونه اولیه ابزار راداری را ارائه دادند که برای شناسایی ضربان قلب قربانیانی طراحی شده که در زیر آوار گیر افتادند.
محققان مرکز علم و فناوری وزارت امنیت داخلی آمریکا با همکاری آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، ابزار FINDER را ارائه دادند.
ویژگی مکانیاب این سیستم، قادر به شناسایی قربانیان موجود تا عمق 1.524 متری است و این موضوع شانس بیشتری به تیم‌های نجات برای مکانیابی قربانیان ارائه می‌دهد.
آزمایش‌های انجام‌شده روی این فناوری در عملیات‌ دنیای واقعی موفق بودند و تیم علمی با استفاده از این ابزار، ضربان قلب دو قربانی را در زلزله نپال شناسایی کرد.
سامانه FINDER تنها ابزاری است که می‌تواند فرد بی‌هوش را فقط با استفاده از ضربان قلب وی شناسایی کند. دانشمندان در حال ارزیابی بیشتر برای کاربردهای جست‌وجو و نجات این ابداع مانند شناسایی افراد در ساختمان‌های در حال حریق هستند.
خبر:  مشاهده منطقه خودخواهی در مغز
تیمی بین‌المللی از دانشمندان، مناطق مغزی دخیل در رفتارهای خود خواهانه و بشر دوستانه را مشاهده کردند.
این محققان اعلام کردند با استفاده از یافته‌های جدید، قادرند بین رفتارهای بشردوستانه و خودخواهانه در مغز، تمایز قائل شوند.
رفتارهای دیگرخواهانه برای دوام یک جامعه اساسی هستند و افراد را قادر می‌سازند در گروه‌ها همکاری داشته، ساختارهای اجتماعی موفق‌تر و بزرگ‌تر را خلق کنند و در سلامتی عمومی مشارکت داشته باشند.
با این حال، علی‌رغم اهمیت دیگرخواهی، علم هنوز درک محدودی از رفتارهای دیگرخواهانه و خودخواهانه دارد و نوسان افراد بین رفتارهای دیگرخواهانه و رفتار خودخواهانه به خوبی درک نشده است.
دانشمندان حاضر در این تحقیق به دنبال بررسی بیشتر این موضوع بودند تا بتوانند به پرسش‌های موجود در این رابطه پاسخ گویند.
این تحقیق شامل 30 سوژه آزمایشگاهی بود و محققان با بررسی آن‌ها دریافتند، زیرناحیه‌های قشری از مغز به نام MPFC در ارزیابی ارزش‌های خودخواهانه و بشردوستانه دخیل هستند.
مشاهدات انجام‌شده روی مغز این افراد با استفاده از fMRI نشان داد، سیگنال دیداری خودخواهانه در نواحی شکمی (ventral) قشر MPFC مغز قوی‌تر بود، در حالی که سیگنال دیگرخواهی در ناحیه‌ فوقانی (dorsal) این قشر قوی‌تر است.
جزئیات این تحقیق در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده است.
خبر:  نانوامولسیونی طبیعی برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی
محققان با استفاده از نانوامولسیون روغن‌های طبیعی موفق به ارائه فرمولاسیونی برای محافظت از مواد غذایی در برابر آلودگی شدند.
نزدیک به نیمی از بیماری‌های مربوط به غذا در آمریکا از نوعی از آلودگی‌های موجود در مواد غذایی نشأت می‌گیرد. ممانعت از آلودگی و کنترل آن در مواد غذایی می‌تواند امنیت غذا را تضمین کند. در حال حاضر، شرکت‌های صنعتی برای کنترل آلودگی از شستشو با کلر استفاده می‌کنند. این روش کارآمد نبوده و باید روش‌های جایگزین مناسب‌تری برای آن ارائه شود.
محققان دانشگاه ایالتی واین در جستجوی ماده ضدباکتری ایمن و طبیعی برای این کار هستند. برخی روغن‌های گیاهی دارای خواص ضدباکتری بوده که در حال حاضر به دلیل حلالیت پایین در آب با محدودیت کاربرد در صنایع غذایی رو به رو هستند. محققان این پروژه با استفاده از نانوامولسیون‌سازی این روغن‌ها موفق به افزایش پایداری و حلالیت آن‌ها شدند که در نهایت فعالیت آنتی‌باکتریالی را افزایش می‌دهد.
"ژانگ" از محققان این پروژه می‌گوید: بیشتر تحقیقات انجام شده در حوزه این مواد آنتی‌باکتریال در مراحل اولیه بوده و لازم است تحقیقات زیادی در این حوزه انجام شود. برای افزایش حلالیت این دارو باید این روغن‌ها با آب یا نمک‌های فسفاتی مخلوط شوند. با این حال به دلیل ماهیت آبگریزی این روغن‌ها، پایداری آن‌ها ممکن است دستخوش تغییر شود. تیم تحقیقاتی ما روشی برای ممانعت از این مشکل ارائه کردند.
ژانگ با همکاری محققانی از دانشگاه مرکزی اوکلاهاما با تولید نانوامولسیون موفق به حل این مشکل شدند.
وی می‌گوید: ما دریافتیم که روغن اورگانو می‌تواند آلودگی‌های باکتریایی را کاهش دهد. ما به دنبال روش رهاسازی بودیم که بتوان این روغن را در محل مورد نظر رها کرد.
این گروه تحقیقاتی، ابتدا قصد داشتند از نانوذرات پلیمری جامد برای رهاسازی این روغن استفاده کنند، اما در نهایت تصمیم به استفاده از نانوامولسیون گرفتند. آن‌ها نشان دادند که نانوامولسیون این روغن می‌تواند گزینه مناسبی برای ایجاد ایمنی غذایی باشد.
نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای در نشریه Food Microbiology منتشر شده است.
..........................
خبر:  مغز ما در تاریکی چگونه کار می‌کند؟
تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه وندربیلت، دانشگاه آیووا و دانشگاه تگزاس که با الهام از واقعیت مجازی انجام شده، حقایق جدیدی را راجع به نحوه عملکرد مغز در تاریکی کشف کرده است.
محققان به تازگی با انجام آزمایش‌های واقعیت مجازی فراگیر اثبات کردند، نحوه عملکرد سیستم ناوبری داخلی مغز انسان، مشابه سیستم سلولی شبکه‌ای عصبی مخصوصی است که 10 سال پیش در موش‌های صحرایی و پستاندارانی از جمله موش‌های شهری، خفاش‌ها و میمون‌ها کشف شده بود.
محققان به آزمایشاتی علاقه‌مند شدند که در آن، نحوه پاسخگویی سیستم سلولی شبکه‌ای موش‌های صحرایی هنگام تغییر اندازه محیط آن ضبط می‌شد.
محققان پس از انجام این آزمایش‌ها دریافتند که در زمان افزایش فاصله شبکه‌ای، محیط شبکه گسترش یافته و با کاهش این فواصل، محیط نیز کوچک می‌شود.
به گفته محققان، اغلب شرکت‌کنندگان در این مطالعه حتی متوجه تغییر در اندازه محیط این شبکه نشدند، اما هنگام رویداد این تغییرات، محل توقف آنها به طور قابل ملاحظه‌ای دورتر از مکان هدف شد.
این یافته‌ها در مجله Current Biology منتشر شده است.
خبر:  پس از ۷ ماه انتظار دنباله نشین "فیله" از خواب بیدار شد
پس از ۷ ماه خواب فضایی آژانس فضانوردی اروپا اعلام کرد ربات دنباله نشین فیله ارتباط خود با کاوشگر مادر (روزتا) و مرکز کنترل مأموریت را برقرار کرده است.
مرکز عملیاتهای فضایی اروپا در دارمشتات آلمان سیگنالهایی را در روز گذشته دریافت کرده است که نشان می دهد دنباله نشین فیله از خواب برخاسته و با شارژ نسبتا مناسب باتریهای خود آماده از سرگیری وظایف از پیش تعیین شده خود می شود.
استفان المش مدیر پروژه فیله در مرکز هوافضای آلمان می گوید: ربات فیله عملکرد بسیار خوبی دارد. اطلاعات ما نشان می دهد که دمای عملکرد این روبات هم اکنون منهای ۳۵ درجه سانتیگراد بوده و باتری آن نیز ۲۴ وات شارژ دارد. در نتیجه باید گفت دنباله نشین برای آغاز فعالیتهای خود آماده است.
آژانس فضانوردی اروپا اعلام کرده که این ربات تاکنون ۳۰۰ بسته اطلاعاتی درخصوص وضعیت خود در مدت زمان ۸۵ ثانیه ای برقراری تماس با مرکز کنترل ارسال کرده است. این ربات برای ارسال این حجم داده ها به زمین از کاوشگر روزتا که هم اکنون به دور ستاره دنباله دار ۶۷P می شود به عنوان پل ارتباطی استفاده کرده است.
دنباله نشین فیله نخستین سیستم فضایی ساخت دست بشر به شمار می آید که روی یک دنباله دار فرود آمده است اما فرود آن در نقطه ای نامناسب از دنباله دار ۶۷P موجب شده تا ضمن شارژ نشدن باتری های آن، عملکرد چندان مناسبی روی این جرم گریزان فضایی نداشته باشد.
خبر:  رونمایی از نسخه چهارم بازی "دووم" در نمایشگاه ای‌تری
برای بسیاری از علاقمندان به بازی‌های ویدئویی نسخه سوم بازی Doom نا امید کننده بود، اما قرار است در نمایشگاه E3 نسخه چهارم این بازی در معرض دید علاقمندان قرار بگیرد.
در این بازی هیولاهای رباتیک به نبرد هم می‌ روند و ژانر آن ترکیبی از تیراندازی و وحشت آفرینی است.
بسیاری از علاقمندان در سال های اخیر امیدوار بودند تا Id Software نسخه تازه بازی یاد شده را عرضه کند و سرانجام Doom4 به صورت آزمایشی در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.
Id Software از دو بخش از مراحل این بازی رونمایی کرده که البته به صورت تک نفره در آتش و یک کارخانه اجرا می‌‌شود.
صاحب نظران می‌گویند در نسخه جدید بازی تحرک شخصیت‌ها سریع‌تر شده و برخی اشکالات فنی نسخه قبلی بازی هم که تیراندازی آنها را دچار اشکال می کرد، برطرف شده است.
همچنین در صورت موفقیت شخصیت ها علاوه بر جان اضافه و مهمات بیشتر بر مهارت های آنها هم افزوده می شود، امری که یادآور امکانات بازی Gears of War است.
در نسخه چهارم Doom علاوه بر اسلحه‌های محبوب و کلاسیک قدیمی، امکان استفاده از اسلحه‌های جدید دیگری نیز وجود خواهد داشت، این بازی علاوه بر قابلیت اجرای تک نفره، از امکان اجرای چند نفره و همین طور خلق محتوا توسط کاربر هم برخوردار است.
هنوز زمان عرضه و قیمت این بازی مشخص نشده است.
خبر:  مدل تازه ساعت اپل سال 2016 عرضه می‌شود
در حالی که هنوز زمان زیادی از عرضه اولین مدل ساعت اپل نمی‌گذرد و نظرات موافق و مخالف زیادی در موردش وجود دارد، سایت‌های خبری از به بازار آمدن مدل تازه آن در اوایل سال 2016 خبر می‌دهند.
سایت کره‌ای به نقل از منبعی که نامش را فاش نکرده مدعی شده است که اپل با شرکت ال‌جی برای طراحی و تولید نمایشگرهای ساعت خود برای بار دوم به توافق رسیده است.
بر این اساس ال‌جی تامین کننده اختصاصی پنل های مورد استفاده در نسل دوم ساعت‌های اپل خواهد بود که سال آینده میلادی به بازار می آیند.
در این پنل‌ها از دیودهای ساطع کننده نور ارگانیک از پلاستیک یا P-OLED استفاده شده است، نتیجه این کار افزایش دقت نمایشگر ساعت مذکور در مقایسه با نمایشگرهای کریستال مایع یا ال سی دی است.
همچنین در این نمایشگرها از پلاستیک به جای شیشه استفاده می شود که از انعطاف و مقاومت بیشتری برخوردار است.
کارشناسان می‌گویند کیفیت بالا، تامین سریع نیازها و همکاری نزدیک با اپل این شرکت را به تمدید قرارداد با ال جی ترغیب کرده است. دو طرف هنوز در این زمینه اظهارنظر نکردند.
.........................
خبر:  ساخت حسگرهای پوشیدنی با قابلیت تشخیص گازهای مهلک
محققان موفق به ساخت حسگرهای کشسانی شدند که مثل چسب روی پوست قرار می گیرد تا پوست را تبدیل به پوستی هوشمند کند که قادر به شناسایی گازهای مهلک باشد.
محققان استرالیایی دانشگاه RMIT موفق به ساخت حسگرهای شفاف و قابل انعطافی شدند که همانند چسب روی پوست قرار می گیرد و زندگی انسان ها را تبدیل به فیلم های علمی - تخیلی می کند. این حسگرهای کشسان پوشیدنی قادر به شناسایی اشعه مضر UV و همینطور گازهای سمی و خطرناکی مانند دی اکسید هیدروژن و نیتروژن هستند.
دکتر فیلیپ گاتروف، مدیر تحقیقات این پروژه می گوید : "تصور کنید برای آفتاب گرفتن به استخر یا ساحل دریا رفتید، با استفاده از این سنسور می توانید میزان آفتابی که به بدنتان تابیده می شود را بسنجید و اگر میزان این آفتاب بیش از حد بوده و تهدیدی متوجه شما شود، این حسگر (سنسور) به شما هشدار می دهد."
دکتر  Madhu Bhaskara ، در این رابطه می گوید : "از دیگر قابلیت های این حسگرها می توان به نصب آنها روی وسایل ایمنی یا ابزار آلات را نام برد تا بتوان به شناسایی گازهای خطرناک پرداخت."
نشت هیدروژن می تواند انفجارهای مهیب را به دنبال داشته باشد یا دی اکسید نیتروژن که یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا است. این حسگر می تواند مانع از انفجارهای مهیب شود زیرا قادر به تشخیص انواع گازهای مهلک است.
این حسگرهای الکترونیکی و کشسان می توانند اشعه های UV را که عاملی برای ابتلا به سرطان پوست هستند را نیز شناسایی کنند. در حال حاضر، این حسگرها به پوست متصل می شوند تا بتوانند به بررسی و میزان اشعه یا گازهای مهلک بپردازند اما این حسگرها در آینده بر وسایل الکتریکی نیز نصب خواهند شد تا به طور مرتب بتوان به بررسی شرایط پرداخت.
محققان برای ساخت این حسگر از اکسید روی به عنوان ماده ای حساس به اشعهUV استفاده کردند. لایه اکسید روی طوری ساخته شده که از قابلیت حرکت، خم شدن و همینطور انعطاف پذیری برخوردار باشد که در نهایت منجر به افزایش حساسیت این حسگر می شود.
.........................
خبر:  پرواز نخستین کیوب‌ست‌های بین سیاره‌ای ناسا ‌
ناسا در نظر دارد در ماموریت فرودگر InSight خود به مریخ در سال 2016، دو کیوب‌ست را به منظور گسترش ارتباطات، برای نخستین بار به اعماق فضا ارسال کند.
کیوب‌ست‌های (MarCO) که در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا در کالیفرنیا ساخته شدند، ماهواره‌های مکعبی بسیار کوچکی هستند که هزینه ساخت و راه‌اندازی آنها نسبت به ماهواره‌های بزرگ سنتی بسیار پایین‌تر است.
چنین ویژگی‌هایی باعث شده که کیوب‌ست‌ها در میان علاقمندان فضا و به ویژه دانشجویان و دانشگاهیان، محبوبیت ویژه‌ای پیدا کنند.
هر کیوب‌ست، یک ماهواره مینیاتوری مکعبی با ابعاد ۱۰ سانتیمتر بوده و کیوب‌ست‌های بزرگتر متشکل از چند واحد کیبوست است. طرح مارکو، یک کیوب‌ست شش واحدی تقریبا به اندازه یک چمدان است که اندازه‌ای برابر با 36.6×24.3×11.8 سانتیمتر دارد.
قرار است مارکو در مارس سال 2016 از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ در کالیفرنیا به همراه فرودگر InSight روی موشک اطلس پنج به فضا پرتاب شود. InSight اولین ماموریت ناسا برای جمع آوری اطلاعات جدیدی از ساختار سیاره سرخ بوده و زمان پایان ماموریت آن، سپتامبر 2016 اعلام شده است.
رادیوی مارکو اندازه‌ای برابر یک توپ سافت‌بال دارد که در طول موج‌های UHF وX-band فعالیت کرده و امکان فرمان از راه دور و ارسال سیگنال را برای ماهواره مهیا می‌کنند.