۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت

آینده فناوری ایران پس از تحریم / مهاجرت فوری به اقتصاد فناور محور

آنچه مسلم است و از شواهد بر می آید با ورود برندهای معتبر جهانی و عبور از مرزهای واسطه گری ، بازار مستعد ایران رونق روزافزونی می یابد. بازاری که در شرایط تحریم نیز با تولیدات بومی نیز رو به رو بوده است و تقاضا برای تراکم آن رشدی صعودی داشته است.
اذعان رسانه های خارجی بر تبلور فناوری و دستاوردهای نخبگان در مسیر توسعه فناوری ایران در شرایط تحریم شاهدی بر این مدعی ست. حتی مقامات بلندپایه غرب نیز بر پیشرفت های ایران در دوران تحریم اشاره ای مستقیم و اساسی داشته اند.
در همین حال چندی پیش گاردین نوشت: تحریم های بین المللی ضد ایران بر پیشرفت فناوری های نوین در این کشور تاثیر چندانی نداشته است.
این روزنامه انگلیسی در تحلیلی به قلم سعید کمالی دهقان،منتشر کرد که تهران ممکن است هزاران مایل از دره سیلیکون، محل استقرار بزرگترین شرکت های فنآوری های پیشرفته و مبتکرترین شرکت های جهان فاصله داشته باشد، اما فنآوری کارآفرینان اینترنتی ایران با وجود خصومت سیاسی متقابل و تحریم های بین المللی در حال کم کردن فاصله خود از لحاظ فنی است. 
وی در آستانه کنفرانس کارآفرینی آی بریج نوشت: در آلمان، صدها شرکت نوپا ( استارت آپ ) همپای سرمایه گذاران از سراسر جهان در بزرگترین گردهمایی در نوع خود، برای کم کردن این فاصله رقابت میکنند.
کنفرانس #آی بریجیز Bridgesدر برلین، با هدف بررسی چالش ها، فرصتهای کارآفرینی در ایران را به دقت زیر نظر قرار خواهد داشت به خصوص در زمانی که تلاش های دیپلماتیک برای حل مناقشه هسته ای تهران امیدها به لغو تحریم ها را افزایش داده است. این لغو تحریم ها، خارجی ها را قادر می سازد به سرمایه گذاری در بخش فنآوری در این کشور بپردازند.
یکی از شرکت کنندگان از ایران، دیجی کالا یک سایت اینترنتی فروش آنلاین است. دیجی کالا بزرگترین سایت فروش اینترنتی در خاورمیانه با حدود 750.000 بازدید کننده منحصر به فرد در هر روز است. ارزش دیجی کالا، صد و پنجاه میلیون دلار تخمین زده می شود.
شرکت های دیگر شرکت کننده در نمایشگاه برلین عبارتند از: « آپارات » که نسخه ایرانی یوتیوب است، « تخفیفان » (وب سایتی به شکل گروپون ) و شرکت های کوچکتر مانند « مامان پز» که غذاهای خانگی به مشتریان آنلاین ارائه می دهد.
دیو مک کلور سرمایه گذار برجسته سیلیکون ولی که بنیانگذار 500 شرکت نوپا و مدیر سابق fbFund متعلق به #فیسبوک است نیز در کنفرانس برلین حضور خواهد شد. 
او به سبب فهرست شرکت هایی که آی بریجیز تهیه کرده تحت تاثیر قرار گرفته است.
مک کلور گفت :« ایران مانند بسیاری از #اقتصادهای در حال ظهور، دارای جمعیت بزرگ و کشوری با تعداد قابل ملاحظه ای افراد تحصیل کرده است و پتانسیل کارآفرینی زیادی دارد.»
وی افزود :« اگر درهای این کشور باز و روابط با آمریکا و دیگر نقاط جهان ترمیم شود، من فکر می کنم رشد اقتصادی زیادی وجود خواهد داشت. قطعا فرصت های جالبی نیز برای تاسیس شرکتهای تکنولوژی وجود دارد.»
مک کلور اضافه کرد، مشکل این است که مقررات فعلی، اجازه سرمایه گذاری در بخش فناوری ایران را نمی دهد.
مک کلور خاطر نشان کرد :« قوانین سرمایه گذاری ایالات متحده در حال حاضر بر این اساس قرار دارد که سرمایه گذاری مستقیم برای سرمایه گذارانی مثل من برای تاسیس شرکت در ایران وجود ندارد اما ما خوش بین هستیم که ممکن است در آینده نزدیک اگر روابط عادی شود، این وضع تغییر کند.»
نفوذ اینترنت و گوشی های هوشمند در ایران، جایی که 70 درصد از جمعیت 80 میلیونی کشور زیر 35 سال هستند بسیار زیاد است. 
به گفته مقامات ایران، حداقل نیمی از ایرانیان به گوشی های هوشمند دسترسی دارند. گزارشهای متناقضی در مورد تعداد کاربران اینترنت وجود دارد اما با توجه به آمار جهانی اینترنت، ایران بیش از 46 میلیون کاربر اینترنت ( پنجاه و هفت و دو دهم درصد نفوذ ) دارد. 
این تعداد، تقریبا نیمی از تعداد کل کاربران اینترنت در کل خاورمیانه را تشکیل می دهد اگر چه همه دسترسی منظم به اینترنت ندارند.
وی بر اساس مصاحبه های خود با فعالان ایرانی نوشت که تحریمها همچنان مانع بزرگی باقیمانده است: ارتباط نظام بانکی ایران با جهان خارج قطع است و هیچ راه طبیعی برای انتقال پول به ایران و از ایران وجود ندارد.
اما اکنون در شرایطی هستیم که مذاکرات به توافق تاریخی ایران و کشورهای 1 + 5 منجر شده است لیکن در این شرایط اقتصاد کشور با تحولاتی بزرگ همراه خواهد بود.
در همین رابطه رییس جمهور امریکا اذعان کرد: ایران دارای فن‌آوری هسته‌ای است و ما نمی‌توانیم با ابزار نظامی تمام ظرفیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را هدف قرار دهیم، زیرا ایران به این فن‌آوری دست یافته و نمی‌توان آن را انکار کرد.
باراک اوباما بلافاصله پس از امضای توافقنامه هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی تلاشی گسترده برای جلب حمایت جناح‌های مختلف از توافق را آغاز کرد. تا تصویب نهایی توافقنامه دو ماه پرکار در انتظار کاخ سفید است.
در همین راستا ، واشنگتن پست به تحلیل آثار توافق وین بر صنعت ICT ایران پرداخته است: موضوع توافق هسته‌ای در صدر اخبار است. هر چند این توافق حالا باید در آمریکا و ایران هم مورد تایید قرار بگیرد اما باید گفت گروه‌های متعددی وجود دارند که از این توافق بسیار سود می‌برند که یکی از آنها صنعت فناوری ایران است. 
ممکن است بپرسید آیا ایران صنعت تکنولوژی دارد؟ باید گفت بله و این صنعت یکی از صنایع بسیار رو به رشد موجود در منطقه است. 
برخی از این فناوری ‌ها به رغم وجود محدودیت‌هایی در داخل کشور رشد کرده است. تلویزیون‌های ماهواره‌ای در ایران ممنوع است اما در همه جا ماهواره دیده می‌شود. چنین موضوعی درباره فیس‌بوک هم رخ داده است. گفته می‌شود حدود ۶۰ درصد ایرانیان ( هرازگاهی) از فیسبوک استفاده می‌کنند. 
اما اینها تنها چند اشاره به فضای فناوری در ایران است. نکته هم این است که چگونه ایرانیان خودشان آنقدر در فناوری رشد کرده‌اند. بعضی با حمایت و بعضی کاملا مستقل. آنها بیش از آنچه شما تصور کنید شبیه ما ( آمریکایی‌ها) هستند. 
کریستوفر شرودر نویسنده کتاب "Startup Rising: The Entrepreneurial Revolution Remaking the Middle East.” است. او گاهی به ایران سفر می‌کند و قانونگذاران آمریکایی را از وضعیت اقتصاد دیجیتالی ایران مطلع می‌کند. شرودر در گفت وگو با واشنگتن پست می‌گوید: در ایران  ۳۱ پارک فناوری یا مرکز رشد وجود دارد که مورد حمایت دولت است. در عین حال هر ماه یک میلیون تلفن هوشمند جدید به بازار اضافه می‌شود. 
او می افزاید: این رشد باعث تقاضای فوق‌العاده زیاد برای دسترسی به اینترنت به خصوص از روی موبایل شده است. در سال ۲۰۱۴ یک میلیون کاربر نسل سوم موبایل در ایران وجود داشت . یک سال بعد اما آمار ۲۰ برابر شد. 
شرودر که با تعدادی از افراد دولتی و تجار دیدار داشته گفته است که در پاییز دوباره به ایران باز می‌گردد. 
انتظار می‌رود توافق هسته‌ای ایران تحریم‌های متعددی را که هم اکنون علیه این کشور در جریان است لغو کند و در عین حال اجازه دهد که سرمایه‌گذاران مختلفی در زمینه تکنولوژی در ایران سرمایه‌گذاری کنند. 
به گفته شرودر بعد از توافق با تعداد زیادی از کارآفرینان ایرانی تماس گرفته و آنها از این توافق هیجان زده بودند و می‌خواستند شب جشن بگیرند. 
اما در همین حال Danielle Kehl تحلیل‌گر معتقد است که نمی‌توان انتظار داشت یک شبه همه چیز درست شود. به خصوص که فعلا تحریم‌های اروپایی علیه ایران برداشته می‌شود و تحریم‌های آمریکا فعلا به جای خود باقی می‌ماند. هر چند برخی شرکتهای آمریکایی بعد از تغییر قوانین در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ این اجازه را داشته‌اند که محصولات خود را به ایران بفروشند  اما به دلیل تحریم‌های مالی شانسی برای موفقیت نداشتند. 
جک نادلر یک وکیل اما معتقد است درست همانند آنچه در مورد کوبا اتفاق افتاد من انتظار دارم که تجارت تجهیزات مخابراتی بین ایران و آمریکا را ببینم . 
رفع تحریم‌ها تنها به ایران کمک نمی‌کند. این کار باعث ایجاد دسترسی تجار آمریکایی به یکی از مهمترین بازارهای منطقه خاورمیانه هم می‌شود. جایی که به خصوص چینی‌ها به طور گسترده در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. آگر آمریکا در این منطقه حضور اقتصادی نداشته باشد، رقبا اینکار را خواهند کرد. 
بنابر نظرات کارشناسان لغو تحریم ها یکی از بزرگترین آثارش در حوزه افزایش کیفیت اینترنت ایران و توسعه در پهنای باند است. 
علی رغم آنکه در شرایط تحریم نیز حتی اخیرا شاهد رونمایی یکی از بزرگترین پروژه های زیرساختی کشور با نام تلاش بودیم که طی آن نوید 3 برابر شدن سرعت اینترنت به کاربران ایران داده شد.
آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران پیش از این برای ایران پس از تحریم گفته بود: فضای تعاملات بین‌المللی برای فعالان اقتصادی و اقتصاد ایران، مناسب‌تر از قبل خواهد شد و ممنوعیت و هراس و نگرانی که با کار اقتصادی با ایران وجود داشت، از بین خواهد رفت؛ ضمن اینکه در حوزه واردات و صادرات و تعاملات فنی و تکنولوژیکی نیز، در همه حوزه‌ها اعم از بیمه، بانک، حمل و نقل، بازرگانی، نقل و انتقالات پول و مسائل مروبط به فناوری و تکنولوژِی و قوانین و مقررات تحولی عظیم رخ خواهد داد و فضا برای تعامل با اقتصاد #ایران، کم‌هزینه‌تر خواهد شد.
همچنین تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی، قطعات یدکی، خطوط تولید، فناوری و نوآوری های روز دنیا نیز مناسب‌تر و راحت‌تر به دست ایران خواهد رسید؛ ضمن اینکه مزایای این گشایش در امور اقتصادی، نه تنها به نفع ایران بلکه برای طرف مقابل نیز، بسیار آسان و مناسب‌تر خواهد بود؛ چراکه در طول مدت تحریم، طرف غربی نیز فضایی تنگ و سخت را در ارتباطات اقتصادی با ایران تجربه کرده بود و بنابراین هم اکنون علاقمندی و آرزوی کشورهای بزرگ دنیا این است که بتوانند باز هم به بازار بزرگ ایران برگردند.
به اعتقاد آل‌اسحاق، بازار ایران طی سالهای گذشته از دست اروپایی‌ها و غربی‌ها در رفته بود و به یک اقتصاد تعاملی با شرق تبدیل شده بود، بنابراین این بازار پرپتانسیل در حوزه سرمایه‌گذاری، صادرات، واردات با رکود حضور اروپایی ها مواجه شده بود، در حالیکه شرکت‌های دنیا علاقه وافری به حضور در ایران و کار با اقتصاد ایران داشتند؛ از سوی دیگر، تنها بازار ۷۸ میلیون نفری ایران پیش روی خارجی‌ها قرار ندارد، بلکه ایران در همسایگی خود، بازار ۳۰۰ میلیون نفری را دارد که زمینه‌ساز انگیزه برای حضور در اقتصادش از سوی اروپایی ها است.
وی ادامه داد: هر سرمایه‌گذاری که بخواهد در منطقه خاورمیانه سرمایه‌گذاری کند، کشوری امن‌تر و ایمن‌تر به لحاظ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی از ایران نخواهد داشت و بنابراین وضعیت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اقتصاد ایران به گونه‌ای است که شرکای غربی می‌توانند به خوبی با صاحبان شرکت‌های بزرگ دنیا تعامل کرده و بازارهای منطقه ای را تصاحب کنند؛ بنابراین برای سرمایه‌گذاران خارجی بهتر این است که با یک شریک ایرانی در بازار ۱۵ کشور همسایه ایران نیز حضور داشته باشند.
اما وی معتقداست: در عین حال، علیرغم تمامی این مشکلات، اقتصاد ایران تلاش کرد تا در شرایط تحریم نیز، مبادلات تجاری خود را با دنیا گسترش دهد و به طور متوسط، سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار با دنیا تعامل تجاری داشته باشد، بنابراین نشانگر این است که ایران علیرغم همه محدودیت های اقتصادی، کار تجاری خود را پیش برد؛ اگرچه افزایش هزینه ۱۵ تا ۳۰ درصدی را در مبادلات تحمل کرد؛ اما به هرحال، اقتصاد ایران متوقف و ورشکسته نشد.
پس از توافق وین کمپانی‌هایی مثل اپل فعالیت‌ خود را برای ورود به بازار تشنه کشور آغاز کردند. پیش‌تر وال استریت ژورنال گزارش داده بود که اپل در حال مذاکره با یک توزیع‌کننده ایرانی است تا بتواند کانال فروش خود در این منطقه را بازگشایی کند. 
سایر کمپانی‌های بزرگ آمریکایی از جمله بوئینگ ، جنرال الکتریک ، مرسدس بنز و زیمنس هم در پی آن هستند تا بتوانند در بازار ایران سرمایه‌گذاری کرده یا فروش فعلی خود را گسترش دهند.
در پی توافق هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 ، وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا از سفر قریب‌الوقوع یک هیات تجاری اقتصادی ایتالیایی به تهران خبر داد.
فدریکا گوئیدی وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا در بیانیه‌ای ضمن ابراز خرسندی از توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی اظهار کرد: توافق با ایران برای ایتالیا به منزله امکان ظهور سیستم تجاری ایتالیا با تمام توان در بازاری بسیار مهم است که در حال حاضر حدود 80 میلیون مصرف کننده دارد.
وی ادامه داد:‌ توافق هسته‌ای یک گام اساسی برای ثبات در منطقه بوده و باعث شده است تا با خوشبینی به فرصت‌های اقتصادی که پیش روی ما (ایتالیا) باز شده است بنگریم.
گوئیدی گفت: فناوری و محصولات ایتالیایی هنوز در بازار ایران محبوب هستند و امیدواریم بتوان به زودی به یک مسیر همکاری دوجانبه دست یابیم که ما را به سطوح همکاری گذشته و قبل از #تحریم‌ها بازگرداند.
براساس این گزارش اتاق بازرگانی ایتالیا و ایران در شهر رم نشستی تشریحی برای تجار ایتالیایی که قصد همکاری با ایران را دارند با حضور جهانبخش مظفری سفیر کشورمان در ایتالیا برگزار کرد.
این هیات اقتصادی به ریاست آدولفو اورسو قائم مقام سابق وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا در سفر سه روزه خود به تهران با طرف ایرانی در شرکت توانیر، شهرداری تهران، مسئولان شهری و دانشگاهی قزوین و سایر بخش‌ها ملاقات خواهند کرد.
هیات مزبور قصد مذاکره با طرف ایرانی درخصوص فعالیت‌های مختلف از جمله خطوط انتقال برق و تجهیزات مربوطه، جمع آوری و تفکیک زباله‌های بیمارستانی و شهری، صنایع غذایی به ویژه صنعت غلات، مجتمع‌های تفریحی و ورزشی، سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری برای تولید انرژی خورشیدی، صنایع وابسته به منابع آبی، همکاری‌های نمایشگاهی، همکاری‌های بندری و همکاری‌های دانشگاهی به خصوص بین دانشگاه امام خمینی در قزوین و دانشگاه شهر پروجا دارد.
" نکته بسیار مهم در جهت توسعه فناوری های بومی در کشور استفاده از الگوها و انتقال فناوری به ایران است. "
اشتیاق وصف ناپذیر شرکتهای خارجی برای حضور در بازار ایران این فرصت تاریخی را برای تیم اقتصادی دولت ایجاد کرده است تا این بار نه از موضع تدافعی بلکه از جایگاه تهاجمی با متقاضیان حضور در بازار ایران رفتار کند.
هنوز امضای طرفهای مذاکره کننده باایران برپای جمع بندی مذاکرات نقش نبسته است که خبرها حاکی از برنامه ریزی برای سفرمقامات اقتصادی المان و فرانسه به ایران است کشورهایی که بیشترین نقش را در تحریم های ظالمانه برضد کشور داشتند.
خبرنگار شبکه دو تلویزیون دولتی المان با ارائه گزارشی از بازار ایران می گوید :"بازار ایران تشنه سرمایه گذاری خارجی است."
لوک والپوت، خبرنگار کانال دوم تلویزیون دولتی آلمان، «سِت.دِ.اف» با اشاره به اینکه ایران سومین کشور نفت خیز جهان است، می گوید:"فناوری های استخراج و پالایش نفت ایران بشدت قدیمی اند و صنعت نفت ایران به قطعات یدکی و همینطور به روز شدن اساسی نیاز دارد. "
دانیل برنبِک، مدیرعامل اتاق بازرگانی ایران و آلمان در تهران در مصاحبه با کانال سِت.دِ.اف آلمان نیز می گوید:" ایران، تشنه سرمایه گذاری است و بشدت به سرمایه گذاری نیاز دارد، هرچند هنوز درهای ورود به بازار ایران باز نشده است اما علاقه و تقاضا برای امکان ورود به بازار ایران در حال افزایش است.
صادرات آلمان به ایران حدود ۲ میلیارد و ۲۴۵ میلیون دلار و واردات نیز ۳۳۵میلیون دلار بوده است.

در همین رابطه هیئت یکصد نفره سیاسی اقتصادی آلمان به منظور گفتگو و ارزیابی بازارهای اقتصادی ایران به ریاست زیگمار گابریل معاون صدر اعظم آلمان دوشنبه 29 تیر وارد تهران می شود.
در این سفر یک روزه علاوه بر معاونان وزیر اقتصاد و انرژی المان و مسئولان سیاسی اقتصادی این کشور ، روسا و اعضای هیئت مدیره بیست شرکت بزرگ المانی نیز به همراه خبرنگاران و سردبیران ارشد رسانه های بزرگ این کشور حضور خواهند داشت. 
معاون شرکت دایملر و رییس بخش تولید خودروهای سنگین و اتوبوس شرکت مرسدس بنز ، مدیر روابط بین الملل شرکت فولکس واگن ، مدیر عامل BASF بزرگترین شرکت صنایع شیمیایی جهان ، رییس اتحادیه تولید کنندگان ماشین الات صنعتی و تاسیسات  المان ، رییس انجمن خاورمیانه و افریقا و مدیر عامل گروه بزرگ اقتصادی لینده ، مدیر عامل و عضو هیئت مدیره شرکت بزرگ GIZ، رییس کنفدراسیون صنایع المان ، مدیر عامل بزرگترین شرکت تونل سازی و تولید تجهیزات مربوطه المان، معاون اجرایی شرکت زیمنس، رییس کنفدراسیون های صنایع و معادن المان، عضو هیئت مدیره شرکت بزرگ فولاد سازی Krupp، مدیر کل روابط بین الملل شرکت دایملر، رییس شرکت حمل و نقل ریلی بمباردیر و معاون شرکت فولاد سازی Mannesmann از اعضای هیئت همراه وزیر اقتصاد المان هستند که قرار است با مسئولان اقتصادی کشورمان دیدار کنند. 
زیگمار گابریل معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد و انرژی المان قرار است با رئیس جمهور و وزیران نفت ، اقتصاد ، امور خارجه و صنایع و معادن و همچنین رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفتگو کند.
این نخستین هیئت اقتصادی اروپایی است که پس از اعلام جمع بندی گفتگوهای هسته ای در وین به تهران می آید.
در همین حال نشریه ون فرانسوی مینوت هم از اشتیاق شرکت های فرانسوی برای پایان تحریم ها و حضور در ایران خبر می دهد در عین این نشریه فرانسوی از هراس شرکت های فرانسوی از انتقام تهران به دلیل مواضع سختگیرانه پاریس در مذاکرات هسته ای گروه پنج به اضافه یک و ایران نوشته است و اعزام شخصیت های برجسته فرانسوی به ایران را نشانه های این هراس توصیف کرده است .
این نشریه فرانسوی افزود: شرکت های چند ملیتی و شرکت های کوچک و متوسط برای سرمایه گذاری مجدد در بازار فوق العاده ایران صبرشان را از دست داده اند.
تیه ری کوویل محقق انستیتو روابط بین الملل و استراتژیک و کارشناس ایران گفت: «ایران هشتاد میلیون نفر جمعیت دارد و اکثر این جمعیت را جوانان تشکیل می دهند. ۷۰ درصد ایرانی ها در شهرها زندگی می کنند و از اقشار متوسط هستند. ایران بدهی کمی دارد و از این رو در پرداخت بدهی هایش تواناست. این کشور از نظر ذخایر نفتی چهارمین کشور نفت خیز جهان است و دومین کشور از نظر ذخایر گازی می باشد"
شرکت های فرانسوی نیز از این مسئله آگاهند. تمامی این شرکت ها رسما اعلام کرده اند برای اقدام منتظر اقدام منتظر پایان مذاکرات هستند. اما عقد قراردادها با مسئولان این کیک بزرگ (ایران) از پیش آغاز شده است. اشتهای زیاد آن ها را به برنامه ریزی برای سفر به این کشور واداشت. از این رو یک هیات قابل توجه متشکل از صاحبان شرکت های فرانسوی از ماه فوریه سال دو هزار و چهارده راهی تهران شدند.
از نظر بسیاری از شرکت های فرانسوی، ایران کشوری است که از دیرباز جذاب بوده است و ناگزیر شده اند این کشور را ترک کنند.
شرکت توتال در صف اول قرار دارد. این شرکت چند ملیتی فرانسوی ایران را به خوبی می شناسد؛ در سال هزار و نهصد و نود و پنج که این کشور برای مدتی کوتاه شاهد تحریم های وضع شده از سوی آمریکا بود، فعالیت های خود را در ایران آغاز کرد. توتال تا سال دو هزار و هشت که ایران را ترک کرد، موفق شد از تمامی شرکت های دیگر پیشی بگیرد و چهار پروژه را برنده شود.
تیه ری کوویل محقق انستیتو روابط بین الملل و استراتژیک و کارشناس ایران با اشاره به بازار خودروی ایران می گوید: امروز برای هر هزار ایرانی یکصد خودرو وجود دارد. این در حالی است که در فرانسه برای هر هزار فرانسوی هشتصد خودرو وجود دارد.
شرکت پژو - سیتروئن پیش از خروج نسبتا شتابزده از ایران در سال دو هزار و دوازده، سالانه بیش از چهارصد و پنجاه هزار دستگاه خودرو می فروخت. امروز این شرکت در ایران مذاکره با ایران خودرو، شریک تاریخی خود را آ‌غاز کرده است. این شرکت آماده افزایش همکاری و ساخت خودرو در کوتاه ترین زمان است.
‌این نمونه ها تنها زمینه همکاری فرانسه با ایران نیست. نیاز ایران در بخش های خدمات عمومی و ساختمان زمینه هایی هستند که فرانسه می تواند در آن ها نیز فعال شود. شرکت های لافارژ - اولسیم و کارفور فعالیت های خود را در این کشور آغاز کرده اند. سران شرکت های آن‍ژی، آلستوم، شندر الکتریک در بخش انر‍ژی نیز به ایران سفر کرده اند و زمینه برای همکاری این شرکت ها در این کشور مهیاست.
نمایندگان اتاق بازرگانی و صنعتی شهرهای بزرگ فرانسه و از جمله مارسی، استراسبورگ، گرونوبل و ... با هدف بررسی امکان همکاری های شرکت های تولید کننده مواد غذایی کشاورزی و نساجی جداگانه به ایران رفته اند. تنها نگرانی شرکت های فرانسوی این است که ایران بخواهد نقش فرانسه و سختگیری های این کشور در مذاکرات را تلافی کند.
مبادلات تجاری ایران و فرانسه در سال۲۰۱۴ کاهش ۸ درصدی داشته است. مبادلات تجاری دو کشور که در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۵۲۱میلیون یورو اعلام شده بود در سال ۲۰۱۴ به ۴۸۲ میلیون یورو کاهش یافت.
علاوه بر کشورهای یادشده، هیات هایی از ایتالیا، ایرلند، ترکیه و بلژیک هم طی دو سال گذشته به ایران سفر کرده اند. رئیس سازمان توسعه تجارت می گوید که در مدت یادشده ۱۰۳ هیات بازرگانی اعزام و پذیرش شده است،این اشتیاق برای ورود به بازار ایران در حالی است که این کشورها با تجار ایرانی بسیار نامهربانانه برخورد کردند و بازنگری در سیاست تجارت خارجی بسیار ضروری است.
اما در بخش تجارت داخلی در فضای جدید اقتصاد سیاسی کشور باید گفت ،غول نقدینگی ۸۰۰ هزارمیلیارد تومانی اقتصاد ایران مدام در حال رصد بازارهای مختلف است از مسکن وارز و سکه و طلا گرفته تا خودرو و واردات ،صاحبان سرمایه های خرد و کلان به دنبال یافتن پاسخ این پرسش هستند که در شرایط جدید چه بخریم و چه بفروشیم.
رشد ۲۵۰۰ واحدی بورس اوراق بهادار، کاهش قیمت سکه و ارز نخستین واکنش های بازار سرمایه به تحولات اقتصادی جدید کشور بعد از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای است تحولاتی که طی روز های اتی با شیبی تند تر به پیش خواهد رفت هرچند که اثار واقعی نتایج لغو تحریم های شاید ماهها بعد به اقتصاد ملی تزریق شود.
مهدی جهانگیری نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی تهران گفت :" در دوران پساتحریم، احساسات و تصمیمات هیجانی می تواند آثار نامطلوبی برای اقتصاد کشور داشته باشد که بخش خصوصی به این نکته توجه جدی دارد که امیدواریم با هدایت و کنترل این مقوله بتوانیم در حوزه دیپلماسی اقتصادی، گام های جدی برداریم.
دکتر فرشاد مومنی استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و تحلیگر مسائل اقتصادی نیز می گوید:"کل نظام تصمیم‌گیر کشور، به‌ویژه سران قوا باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود، زیر‌مجموعه خود را تا جایی که امکان دارد روی این مسئله متمرکز کنند که شرایط پساتحریم شرایط غیرمتعارف و ناشناخته‌ای نیست، بلکه شرایطی است که برخی اضطرارها و فشارها کاهش پیدا می‌کند و #فضا برای استانداردهای یک نظام تدبیر و شیوه حکمرانی متعارف فراهم می‌شود.
محسن جلال پور رئیس اتاق #بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز گفت: بخش خصوصی که در دوران تحریم پایدار ماند و مقاومت کرد باید در دوران پساتحریم تقویت شود نه اینکه کسانی در خارج از کشور و دلالان تحریم بخواهند از این شرایط 
استفاده کنند. 
وی افزود: مهم ترین اصل در دوران پساتحریم این است که به جای واردات، فناوری را وارد کشور کنیم و از این امکان برای ارتقای فناوری و بهینه سازی مجموعه های تولیدی استفاده کنیم.
محمد قلی یوسفی تحلیلگر اقتصاد ایران به رسانه ملی گفت:" بعد از توافقات ، در کوتاه مدت شاهد کاهش قیمت دلار خواهیم بود اما به دلیل وابستگی اقتصاد کشورمان به اقتصاد جهانی ، این کاهش قیمت ادامه دار نخواهد بود."
وی می افزاید:" پس از تحریم زمینه برای نظم دادن به اقتصاد فراهم خواهد شد و می توانیم‌ از طریق صادرات محصولات داخلی ، هم نفتی و هم غیر نفتی مشارکت فعالی در اقتصاد جهانی داشته باشیم. اگر بتوانیم از کشورهایی که سازنده تکنولوژی هستند ، تکنولوژی به کشور وارد کنیم می توانیم از پتانسیل های اقتصاد کشورمان استفاده کرده و با ایجاد اشتغال ،تولید را هم رونق بدهیم.
حسین راغفراستاد دانشگاه الزهرا و کارشناس مسائل اقتصادی نیز بهبود فضای کسب و کار به سود بخش خصوصی را مهمترین الویت اقتصاد کشور در شرایط جدید می داند و می گوید:"ایجاد اصلاحات ساختاری در فضای سبک و کار و بهبود این فضا، حضور سرمایه گذاران خارجی را تسهیل می کند."
وی با اشاره به اینکه اصلاحات ساختاری باید در فضای کسب و کار کشور اتفاق بیفتد ، گفت: بدون این اصلاحات عملاً شرایط برای حضور سرمایه گذاران خارجی فراهم نخواهد بود.
اما ظاهرا مسئولان رشد اقتصادی را در صادرات نفتی بیشتر جستجو میکنند تا جنبش نرم افزاری و صادرات غیر نفتی، بطوری که ، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران پس از امضای توافق هسته‎ای گفته است: "آمادگی برای افزایش صادرات، نخستین قدم بعد از #توافق ایران و ۱+۵ است."
به عقیده نگارنده : بارور سازی پارک های علم و فناوری، افزایش و تشویق شرکت های دانش بنیان، اعتبار دهی به نخبگان و تولیدکنندگان ارزش افزوده در طیف گسترده از محتوا تا صنعت، ایجاد زمینه بروز و ظهور توانمندیها و نمایش دستاوردهای مختلف بومی در سطح جهانی "نمایشگاهی و کارگاهی" ، توجه توسعه یافته به کارآفرینان و کارآفرینی دیجیتالی، بسط و پایش تعاملات و ارتباطات بین المللی در فضای مجازی، تحقق دولت و تجارت همراه بر پایه ساختار بین المللی در دیپلماسی دیجیتالی و توسعه بازار ، اینها با برنامه ریزی صحیح در حوزه مهاجرت فوری به سمت اقتصاد فناور محور موثر خواهد بود و از تهدیدهای احتمالی لغو تحریم ها کاسته و به جذب فرصت های مطلوب در جهت توسعه پایدار کشور کمک خواهد کرد.

نظرات : 0

ثبت نظر

21700