۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه 3 مرداد

ICTPRESS گزارش می دهد :

خبر:  سازمان فضایی هند به دنبال ارسال مدارگرد به زهره ‌
سازمان فضایی هند بعد از ماموریت موفقیت‌آمیز ارسال مدارگرد MOM به مدار مریخ، اکنون به دنبال ارسال مدارگرد به سیاره زهره است.
کی‌ران کومور، مدیر سازمان فضایی هند در مورد ماموریت‌های آینده این سازمان گفت: این سازمان در نظر دارد تا در کنار ماموریت دوم ارسال کاوشگر به مریخ، سایر فعالیت‌های فضایی از قبیل ارسال مدارگرد به زهره و حتی ارسال کاوشگر به شهاب سنگ‌های نزدیک را در دستور کار قرار دهد.
وی در ادامه افزود: در واقع سیاره زهره نزدیک‌ترین همسایه زمین است و با توجه به فاصله مناسب، هنوز مطالعات کافی روی آن انجام نگرفته است.
دکتر ریجارد ویرما، نماینده ناسا در سازمان فضایی هند ضمن اشاره به اهداف مثبت این پروژه اظهار کرد: با توجه به همکاری‌های سازنده سازمان فضایی هند با ناسا، امیدواریم که همکاری‌های مشترک بین این دو سازمان گسترش یابد.
سیاره زهره مانند زمین از خاک و سنگ تشکیل شده و از نظر اندازه و جرم شباهت بسیاری به زمین دارد، هرچند که این سیاره از نظر شرایط جو و فعالیت‌های زیرزمینی تفاوت‌های بسیاری با زمین دارد.
به گفته مقامات ارشد سازمان فضایی هند، پروژه ارسال مدارگرد به زهره تنها توسط روسیه، ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن صورت گرفته و به زودی سازمان فضایی هند نیز به جمع کشورهای پیشرفته فضایی می‌پیوندد.
همچنین دومین ماموریت ماه‌نشین سازمان فضایی هند نیز در سال‌های 2018 تا 2020 انجام می‌شود.
..........................
خبر:  بازگشت بینایی به یک مرد انگلیسی با پیوند چشم بیونیک
محققان انگلیسی برای اولین بار در جهان و با استفاده از پیوند چشم بیونیک موفق به درمان بیمار مبتلا به "تخریب ماکولایی" شدند.
دژنراسیون ماکولا ( Macular degeneration یا AMD ) شایع ترین علت نابینایی در افراد مسن است. در این بیماری ماکولا یا لکه زرد تخریب می‌ شود.
ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیقی مثل خواندن و رانندگی لازم است.
دژنراسیون ماکولا در افراد بالای ۶۵ سال شایع تر بوده و زنان بیشتر به این بیماری مبتلا می‌ شوند. اکثر موارد این بیماری با افزایش سن بروز می کند. این بیماری می‌ تواند سبب کاهش دید تدریجی یا ناگهانی شود.
محققان انگلیسی دانشگاه منچستر برای اولین بار در جهان و با استفاده از پیوند چشم بیونیکی موفق به درمان بیماری تخریب ماکولایی در بیمار هشتاد ساله انگلیسی شدند.
این مرد انگلیسی از تخریب ماکولایی وابسته به سن رنج می برد. چشم بیونیکی Argus II نام داشته که در یک عمل جراحی چهار ساعته به بیمار پیوند زده شد.
بیمار پس از دریافت این چشم بیونیک توانست قسمت عمده بینایی خود را به دست آورد. پزشکان انگلیسی امیدوارند به مرور زمان بر میزان دید بیمار افزوده شود.
پیوند چشم بیونیک به این بیمار در حالی است که تاکنون هیچ درمان قطعی برای بیماری تخریب ماکولایی ارائه نشده است.
..........................
خبر:  شگفتی دانشمندان از توقف نامعمول بیماری اچ‌آی‌وی در یک نوجوان
یک نوجوان فرانسوی مبتلا به اچ‌آی‌وی توانسته بدون استفاده از درمان ضد رتروویروسی، سطوح عفونت را در بدن خود کنترل کند که نتیجه‌ای نویدبخش برای درمان احتمالی این بیماری محسوب می‌شود.
این نوجوان 18 ساله که مادرش به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا بود، کمی پس از تولد، درمان ضد رتروویروسی دریافت کرد، اما مصرف این داروها در سن شش سالگی قطع شد و از آن زمان تاکنون (به مدت 12 سال) هیچ ویروسی در خون این نوجوان دیده نشده است.
به گفته آزیر سائز کریون از موسسه پاستور فرانسه که این یافته‌ها را در هشتمین نشست بیماری‌زایی، درمان و پیشگیری از اچ‌آی‌وی انجمن بین‌المللی ایدز در ونکوور کانادا ارائه کرده، این نخستین بهبودی طولانی‌مدت است که در کودکان یا نوجوانان به نمایش درآمده است.
محققان بر این باورند که احتمالا چیز منحصربه فردی در بیولوژی بدن این نوجوان وجود داشته که با ترکیب با درمان زودهنگام، وی را قادر ساخته عفونت را کنترل کند. اما در حال حاضر، دلیل این امر ناشناخته باقی مانده است.
این دختر نوجوان مبتلا، با داروهای ضد رتروویروس به عنوان پیشگیری‌کننده، درمان شده بود و سپس زمانی که ویروس مقاومت نشان داده بود، به وی ترکیبی از چهار داروی ضد رتروویروسی داده شده بود.
این دختر به عنوان بخشی از یک گروه از کودکان دارای والدین مبتلا به اچ‌آی‌وی تحت نظارت قرار داشت، اما بین سنین پنج تا شش سالگی مورد بررسی قرار نگرفت و والدینش تصمیم گرفتند درمان وی را متوقف کنند.
یک سال بعد که این کودک برای چکاپ مراجعه کرده بود، تیم پزشکی دریافت که هیچ ویروسی علیرغم متوقف شدن درمان، در بدن وی وجود نداشت. 12 سال بعد نیز همچنان سطوح ویروس در خون این فرد غیر قابل شناسایی باقی مانده است.
محققان اکنون در حال بررسی بیولوژی پشت این توانایی برای کنترل عفونت هستند و امیدوارند بتوانند عوامل یا نشانگرهای کلیدی در بدن را که می‌تواند احتمال بهبودی را پیش‌بینی کرده و درمانی احتمالی را نوید بخشد، شناسایی کنند. امید است این نوع درمان، منجر به پایین ماندن سطوح ویروس شده تا دیگر به سیستم ایمنی بدن آسیب نرسانده و باعث عوارض بهداشتی مضر نشوند.
..........................
خبر:  پرتاب موفق ماهواره آمریکا به مدار
یک موشک ارتقاء یافته دلتا 4 به همراه یک ماهواره ارتباطی 445 میلیون دلاری آمریکا روز پنج‌شنبه (اول مرداد) به مدار ارسال شد تا عضو هفتم شبکه 10 تایی این ماهواره‌ها را در جای خود قرار دهد.
موشک بزرگ دلتا چهار با ارتفاعی به اندازه یک ساختمان 22 طبقه که توسط شرکت United Launch Alliance ساخته و اجرایی شده است، در ساعت 12:07 دقیقه بامداد روز پنج‌شنبه به وقت گرینویچ از پایگاه کیپ کارناوال به فضا پرتاب شد.
این پرواز قرار بود یک روز جلوتر صورت بگیرد که به دلیل بدی آب‌وهوا به تاخیر افتاد.
روی موشک دلتا، هفتمین ماهوارهWideband Global Satcom قرار داشت که بخشی از شبکه در حال ساخت توسط شرکت بوئینگ است.
این ماهواره که WGS-7 نام دارد، پس از قرار گرفتن در ارتفاع 35 هزار و 400 کیلومتری بر روی استوا، به مجموعه‌ای خواهد پیوست که بالاترین ظرفیت سرویس ارتباطی ارتش را ارائه می‌کند.
انتظار می‌رود که این فضاپیمای 3447 کیلوگرمی 14 سال در فضا باقی بماند.
شبکه WGS برای بازپخش برنامه‌های تلویزیونی، نشست‌های ویدئویی، تصاویر و سایر داده‌های با پهنای باند بالا به کشتی‌ها، هواپیماها، نیروهای زمینی، مراکز عملیاتی، وزارت امور خارجه آمریکا، کاخ سفید و شرکای منتخب در سراسر جهان مورد استفاده است.
..........................
خبر:  امیدی برای مبتلایان به سرطان مغز استخوان با داروی جدید
داروی جدید محققان انگلیسی، امیدی برای مبتلایان به سرطان مغز استخوان به وجود آورده است.
محققان بنیاد خدمات درمانی بیمارستان‌های نیوکاسل دریافتند که افزودن داروی Elotuzumab به درمان استاندارد سرطان خون multiple myeloma می‌تواند خطر پیشرفت بیماری به سوی مرگ را تا نزدیک به یک سوم کاهش دهد.
این دارو با اتصال مولکول SLAMF۷ به سلول‎های سرطانی عمل کرده که سیستم ایمنی را قادر به فعالسازی سلول‌های کشنده طبیعی برای هدف قرار دادن و تخریب myeloma می‌کند.
گراهام جکسون، استاد هماتولوژی بالینی بنیاد خدمات درمانی بیمارستان‌های نیوکاسل اظهار کرد، توسط این دارو، عصری جدید در مداوای سرطان مغز استخوان آغاز شده و بیماران با دردی کمتر و مدت زمانی طولانی‎تر قادر به ادامه حیات خواهند بود.
وی افزود: توسط این دارو، بیماران با استفاده از تعداد دفعات کمتری از روش شیمی درمانی، کیفیت زندگی‎شان را افزایش خواهند داد.
مقاله مرتبط، در مجله Medicine منتشر شده است.
..........................
خبر:  از بین بردن سلول‌های بنیادی سرطان با نانوذرات
محققان با وارد کردن داروی ضدسرطان به درون نانوذرات کیتوسان موفق به تولید دارویی شدند که می‌تواند سلول‌های بنیادی سرطانی را از بین ببرد. معمولاً این سلول‌ها موجب رشد مجدد تومور سرطانی بعد از شیمی‌درمانی می‌شوند.
تومور سرطانی برخی بیماران سرطانی تنها چند سال بعد از شروع فرآیند درمان دوباره باز می‌گردد. این بازگشت می‌تواند به دلیل رشد سلول‌های بنیادی سرطانی باشد که روش مقابله با داروی ضد سرطان را نیز آموخته‌اند. اخیراً محققان موفق به تولید نانوذراتی شدند که می‌تواند سلول‌هایی را که در برابر دارو مقاوم هستند را از بین ببرد. این گروه از این نانوذرات روی موش‌های آزمایشگاهی استفاده شده و نتایج مثبتی بدست آوردند.
داروهای ضدسرطان اغلب موجب چروکیده شدن تومور می‌شوند اما سلول‌های بنیادی سرطانی از این داروها در امان هستند. هر چند این سلول‌ها تنها بخش کوچکی از تومور را تشکیل می‌دهند اما به دلیل مقاومت آن‌ها به دارو، درمان این سلول‌ها بسیار دشوار است. با وجود این سلول‌ها، تومور سرطانی دوباره رشد و در سراسر بدن گسترش می‌یابد.
این گروه تحقیقاتی با استفاده از نانوذرات، روشی برای مقابله با این سلول‌ها ارائه کردند. آن‌ها داروی ضد سرطان دوکسوروبیسین را درون نانوذرات قرار داده و آن را با کیتوسان پوشش‌دهی کردند. کیتوسان یک پلی‌ساکارید طبیعی است که سلول‌های بنیادی سرطانی را هدف‌گیری می‌کند. با توجه به این که محیط اطراف تومور خاصیت اسیدی دارد، نانوذرات به مجرد رسیدن به تومور از هم گسسته می‌شوند و محتویات دارویی خود را رهاسازی می‌کند.
محققان این پروژه در محیط آزمایشگاهی سلول‌های سرطان پستان انسان را رشد داده و روی موش‌های آزمایشگاهی قرار دادند. سپس از این سیستم دارویی برای از بین بردن سلول‌های بنیادی سرطانی استفاده کردند. نتایج نشان داد که تومور کاملاً از بین می‌رود در حالی که اثرات جانبی آن در موش‌ها دیده نمی‌شود.
نتایج این پژوهش در قالب مقالاتی در نشریات American Cancer Society و Pelotonia و ACS NANO منتشر شده است.
..........................
خبر:  خمیر مبتنی برنانوذرات نقره جایگزینی برای لحیم
شرکت کیوسرا امیرکا با استفاده از نانوذرات نقره موفق به ساخت خمیری برای اتصال رشته‌های سیم در ادوات الکترونیکی شده است. این محصول عاری از سرب بوده و هدایت الکتریکی و گرمایی بالایی دارد.
کیوسرا امیرکا (Kyocera America) اعلام کرد که خمیر سینتر نقره موسوم به XT2773R7 Silver Sinter Paste را به بازار عرضه خواهد کرد. این خمیر نسبت به مواد لحیم‌کاری رایج از مزایای زیادی برخوردار است. محصول جدید کیوسرا عاری از سرب بوده و بدون نیاز به فشار اضافه می‌تواند اتصالات مس را به یکدیگر جوش دهد بدون این که عملکرد الکتریکی و گرمایی سیستم مختل شود. این خمیر کاربردهای متعددی در حوزه‌هایی نظیر نیمه‌هادی، خودروسازی و تولید دیود‌های نشر نور دارد.
باب ویسلر، مدیرعامل کیوسرا، می‌گوید: "ادوات با توان کاری بالا نظیر ترانزیستورهای دو قطبی دروازه‌ای عایق شده، منابع تأمین نیروی LED و ماژول‌های خودروها دارای محدودیت عملکردی هستند که این محدودیت به دلیل وجود مشکلاتی در پخش گرما موجب از بین رفتن لحیم و مواد اتصال دهنده می‌شود. با استفاده از این خمیر می‌توان فناوری‌های مختلف را توسعه داد و بر مشکلات فنی موجود در این مسیر غلبه کرد."
این فناوری که در آن از نانوذرات نقره استفاده شده است هدایت الکتریکی بالای 200 W/mK دارد و می‌تواند برای سطوح نقره، طلا و مس استفاده شود. این خمیر در مقایسه با لحیم‌های تجاری، سه برابر بیشتری هدایت گرمایی در اتصالات ایجاد می‌کند. سیستم پخش گرمایی که در این خمیر استفاده شده بسیار جدید و کارآمد است به طوری که می‌تواند نیازهای مختلف صنعت را برآورده سازد.
صنعت نیمه‌هادی کمر همت برای حذف لحیم‌های حاوی سرب بسته که دلیل این امر اثرات زیست‌محیطی مخرب این ماده است. تاکنون برای حل این مشکل از آلیاژهای سرب استفاده شده است. نانوذرات نقره به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود می‌تواند نقش مهمی در افزایش عملکرد چنین خمیرهایی داشته باشد.
کیوسرا در راستای توسعه فناوری زیست‌سازگار و کاهش مضرات زیست‌محیطی فناوری‌های فعلی اقدام به ارائه این خمیر کرده است.
..........................
خبر:  زنان بیشتر از مردان به میگرن مبتلا می‌شوند
میگرن که یکی از 20 بیماری ناتوان‌کننده در دنیا محسوب می‌شود، در زنان سه برابر بیش از مردان بروز می‌کند.
پژوهش محققان کانادایی نشان می‌دهد مواجهه با خشونت های خانگی والدین در دوران کودکی خطر میگرن را افزایش می‌دهد.
تحقیقات پیشین نیز نشان داده که میگرن و سر دردهای مکرر تنشی، درافرادی که تجربه سوء استفاده‌های احساسی دوران کودکی را داشتند، بیشتر است.
سوءاستفاده‌های فیزیکی نیز با افزایش مدت زمان شدت این سر دردها مرتبط بود. علاوه بر این، پژوهش‌ها نیز نشان می‌دهد که اختلال استرس پس از ضربه و میگرن با یکدیگر مرتبط هستند.
نتایج این پژوهش در مجله Headache منتشر شده است.
..........................
خبر:  لاغری پایدار چاق‌ها تقریبا غیرممکن است
یافته‌های یک پژوهش جامع 9 ساله نشان می‌دهد که افراد چاق تقریبا هیچ وقت لاغر نمی‌شوند.
محققان دانشگاه کینگز کالج لندن تصریح می‌کنند که احتمال لاغر شدن در بین مردان مبتلا به مرض چاقی یک به 1290 است.
این نسبت در زنان یک به 677 است.
از دیگر نتایج این مطالعه که در مجله Public Health Thursday منتشر شده، این است که 78 درصد کسانی که پنج درصد از وزن خود را کم کردند، در دوره زمانی دو ساله دوباره آن را به دست آوردند.
آلیسن فیلدز، پژوهشگر این تحقیق در این باره می‌گوید: راهکارهای رایج کاهش وزن برای افراد چاق به هیچ وجه مؤثر نیست.
..........................
خبر:  پیچ‌دادن آنزیم برای افزایش طول عمر نوعی کرم
دانشمندان کره‌ای شیوه‌ای را برای اصلاح نوع خاصی از آنزیم در کرم‌های گرد ارائه دادند که طول عمر آن‌ها را دو برابر می‌کند.
محققان بر این باورند این سازوکار می‌تواند در انسان‌ها نیز کارساز باشد.
کرم گرد مورد مطالعه در این تحقیق به نام Caenorhabditis elegans فقط یک میلی‌متر طول دارد اما تعدادی از فرآیندهای زیستی آن مشابه انسان‌ها است.
محققان حاضر توجه‌شان را به خانواده‌ای از آنزیم‌ها به نام RNA helicase معطوف کردند. این آنزیم‌ها برای تنظیم‌کردن و کنترل آر‌ان‌ای به کار می‌روند. آر‌ان‌ای در هر سلول زنده‌ای وجود دارد و حامل دستوراتی از دی‌ان‌ای برای کنترل تولید پروتئین و حفظ سلول‌ها است.
گرچه RNA helicase به خوبی بررسی شده، اما محققان درباره نقش آن در فرآیند پیری چیز زیادی نمی‌دانند.
زمانی که دانشمندان یک helicase خاص موسوم به HEL-1 و همچنین ژنی به نام daf-2 را سرکوب کردند، کرم‌های گرد نه تنها در مقابل فشارهای محیطی ناشی از گرما، سرما و باکتری‌های پاتوژنی مقاوم‌تر بودند، بلکه طول عمر آن‌ها دو برابر شد.
تیم علمی معتقد است HEL-1 نقشی کلیدی در چگونگی تبدیل‌شدن دی‌ان‌ای به آر‌ان‌ای توسط سلول‌ها دارد و این که این مولفه حتی می‌تواند آنزیم‌ها را مجاب کند که چنین کاری را انجام دهند.
یافته‌های جدید نشان می‌دهد آنزیم RNA helicase HEL-1 دارای نقشی ویژه در گذرگاه ویژه طول عمر است.
این مولفه در بسیاری از انواع مختلف موجودات زنده از جمله پستانداران و انسان‌ها یافت می‌شود و شواهد نشان می‌دهد helicases می‌تواند در طول عمر انسان دخیل باشد.
این دستاورد علمی می‌تواند در درمان بیماری‌های عصبی مرتبط با سن مانند آلزایمر مفید باشد و دانشمندان امیدوارند این تحقیق به ارائه روش‌های جدید برای افزایش طول عمر انسان بی انجامد.
جزئیات این دستاورد علمی در مجله PNAS ارائه شد.

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

14255