۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی دوشنبه 5 مرداد

خبر:  دانشمندان به دنبال شکار حیات روی قمرهای مشتری
دانشمندان پس از عبور موفق کاوشگر نیوهورایزنز از مقابل پلوتو، هم اکنون در حال آماده‌شدن برای پرتاب یک سامانه‌ فضایی به منظور جست‌وجوی حیات بیگانه روی قمرهای یخی زحل و مشتری هستند.
اوایل هفته جاری آژانس فضایی اروپا اعلام کرد با شرکت هواپیمایی ایرباس برای پرتاب یک کاوشگر فضایی همکاری خواهد کرد.
این کاوشگر قرار است به منظور جستجوی حیات فرازمینی در چهار قمر یخی تیتان زحل، اروپا، گانیمد و کالیستوی مشتری در سال 2022 پرتاب شود.
کاوشگر قمرهای یخی مشتری (Juice) به دنبال پاسخ به این پرسش خواهد بود که آیا جهان‌های یخی که این دو سیاره عظیم گازی را احاطه کردند، پشتیبان حیات فرازمینی هستند یا خیر.
تمامی ماموریت‌های فضایی مهیج و جذاب روی درک منشا حیات و منظومه شمسی یا یافتن سیارات فراخورشیدی متمرکز بودند که ممکن است میزبان سیارات زمین‌مانند باشند.
دانیل براون، کارشناس نجوم دانشگاه Nottingham Trent در انگلستان در این باره گفت: اما حیات روی سیاراتی مانند زمین وجود ندارد و ممکن است در اقیانوس‌های قمرهای یخی وجود داشته باشد که حول غول‌های گازی مشتری‌مانند مدارگردی می‌کنند.
دانشمندان امیدوارند میکروموجودات زنده یا حتی موجودات ماهی‌مانند در دریچه‌های گرمابی آب‌های عمیق که روی زمین میزبان حیات هستند، وجود داشته باشند.
کاوشگر Juice، تیتان و سه قمر مشتری را کنکاش خواهد کرد که تصور می‌شود در زیر سطح‌شان میزبان اقیانوس‌ها باشند.
این ماموریت به دانشمندان درک بهتری درباره آنچه زیر پوسته یخی قرار دارد، ارائه می‌دهد و این که چنین ناحیه‌ای چگونه می‌تواند میزبان حیات باشد.
این کاوشگر روی موشک آریان 5 پرتاب خواهد شد و هفت سال و نیم حول زمین، مریخ و ناهید خواهد گشت تا بتواند سرعت کافی برای رسیدن به سیستم مشتری را بدون کوچک‌ترین سوخت ممکن به دست آورد.
این فضاپیما به مدت سه سال و نیم حول این سیاره عظیم مدارگردی خواهد کرد و جو توفانی، مگنتوسفر عظیم و همچنین قمرهای یخی آن را جستجو خواهد کرد.
..........................
خبر:  دریافت بودجه یک میلیون دلاری برای "تغییردادن رنگ نور"
محققان دانشگاه دلاویر امریکا بودجه‌ای یک میلیون دلاری را برای بررسی ایده تغییر رنگ نور دریافت کردند که می‌تواند تصویربرداری پزشکی و حتی درمان سرطان را ارتقاء بخشد.
تغییردادن رنگ نور فناوری خورشیدی را تقویت می‌کند زیرا یک سلول خورشیدی معمولی می‌تواند نور با انرژی موجود در یک حد آستانه را جذب کند. با این حال، چنانچه بتوان این نور کم‌انرژی را به نور پرانرژی تبدیل کرد، یک سلول خورشیدی می‌تواند انرژی بسیار بیشتری را جذب کند.
یک پرتو نور دارای میلیون‌ها واحد منفرد نور به نام فوتون است و انرژی هر فوتون مستقیما با رنگ نور مرتبط است. یک فوتون نور قرمز دارای انرژی کمتری در مقایسه با یک فوتون نور آبی است.
دانشمندان می‌توانند یک فوتون قرمزرنگ را به فوتون آبی تبدیل کنند اما برای تولید یک فوتون آبی باید دو یا چند فوتون قرمز را ترکیب کنند.
این فرآیند photon upconversion نام دارد و فیزیکدانان به دنبال طراحی نوع جدیدی از نانوسازه‌های نیمه‌رسانا هستند که دو فوتون قرمز را یکی پس از دیگری جذب کند تا یک الکترون را وارد حالت برانگیخته کرده و یک فوتون آبی پرانرژی منفرد را ساطع کند.
این نانوسازه‌ها بسیار ریز خواهند بود و فقط با استفاده از یک میکروسکوپ الکترونی پرانرژی و زمانی که یک میلیون بار تقویت شوند، قابل‌مشاهده هستند.
محققان ادعا کردند میزان نور جذب‌شده و انرژی ساطع‌شده توسط این سازه‌ها را می‌توان برای کاربردهای مختلف از جمله ساخت لامپ حبابی گرفته تا جراحی لیزر به کار برد.
تیم علمی پیش‌بینی می‌کند که رویکرد جدید بتواند کارآیی سلول‌های خورشیدی را 25 تا 30 درصد افزایش دهد.
خبر:  اسکنری برای تشخیص محتویات غذا و جواهرآلات
دانشمندان اسکنر مولکولی به نام SCiO ارائه داده‌اند که محتوای غذاها را شناسایی می‌کند.
این ابزار از طیف‌سنجی جرمی مورد کاربرد در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌کند اما تا حد زیادی مینیاتوری شده و به گوشی هوشمند متصل می‌شود.
طیف‌سنج‌های قابل‌حمل دیگری نیز در این حوزه ارائه شده‌اند اما SCiO نخستین نمونه‌ای است که قرار است به عنوان ابزاری مصرفی ارائه شود.
سامانه SCiO مجهز به طیف‌سنجی نزدیک مادون قرمز از یک منبع نوری و یک حسگر نوری برای شناسایی ساختار مولکولی مواد بهره می‌برد.
انواع مختلف مولکول در روش‌های منحصر‌به‌فرد مرتعش می‌شوند و این ارتعاشات برای خلق نشانگر اختصاصی مولکول با نور تعامل برقرار می‌کنند.
ابزار SCiO با تحلیل‌کردن طیف نوری هر نشانگر خاص، می‌تواند ماهیت مولکول‌های موجود در یک ماده را تشخیص دهد.
سازندگان این فناوری امیدوارند از طریق همکاری‌ با توسعه‌گرها و جفت‌کردن این ابزار با برنامه‌های نرم‌افزاری، این اسکنر مولکولی قابل‌حمل دارای طیف وسیعی از کاربردها باشد.
این ابزار به کاربران امکان اسکن‌کردن مواد غذایی را می‌دهد و به طور مثال می‌تواند تعداد کالری‌های موجود در میوه را تعیین کند.
می‌توان از این سیستم برای تعیین محتوای دقیق غذاها یا حتی اسکن‌کردن ترکیب لباس و جواهر استفاده کرد.
قرار است این فناوری ماه دسامبر عرضه شود.
خبر:  مشاهده بی‌سابقه شکل‌گیری کهکشان در آغاز جهان
دانشمندان با استفاده از آرایه میلی‌متری/زیرمیلی‌متری بزرگ آتاکاما (ALMA) یک ابر دوردست و متشکل از گاز شکل‌دهنده ستاره را در 800 میلیون سال پس از بیگ‌بنگ مشاهده کردند.
این برای نخستین بار است که اجسام مشاهده‌شده از این دست، کم‌نور نیستند و داده‌های جدید در این مطالعه اثر مهمی بر درک جامعه علمی از جهان آغازین خواهد داشت.
به دلیل فاصله زیاد تلسکوپ و سوژه مورد بررسی آن، کهکشان‌هایی که ALMA در حال مشاهده آن‌هاست، در واقع در کمتر از یک میلیارد سال پیش از انفجار بزرگ و در بازه زمانی به نام "بازیونیده‌شدن" متولد شدند.
در طول این مدت جهان با مهی از گاز هیدروژن پوشیده شده بود و از این گاز نخستین کهکشان‌ها زاده شدند.
هدف دانشمندان حاضر در این تحقیق بررسی رابطه بین ستارگان جوان و خوشه‌های عظیم گازی است که این ستارگان از آن‌ها ظاهر شدند. محققان جرقه کم‌نوری را بررسی کردند که نشان‌دهنده کربن یونیزه‌شده‌ای است که از ابرهای تشکل‌دهنده ستاره ساطع می‌شود.
آن‌ها روی کهکشان BDF 3299 متمرکز شده بودند و از آلما برای شکار سیگنال کم‌نور کربن درخشان استفاده کردند. این جرقه از مرکز این کهکشان ساطع نمی‌شد بلکه از اطراف آن منتشر می‌شد.
تیم علمی معتقد است مکان غیرمرکزی این جرقه می‌تواند به دلیل محیط خشن ایجادشده توسط ستارگان تازه‌ متولدشده باشد و این ستارگان دارای سطوح بالای تشعشع و انفجارات ابرنواختری هستند که ابرهای مرکزی را پراکنده می‌کنند.
چنین مشاهداتی دیدگاه بی‌سابقه‌ای درباره ماهیت جهان آغازین ارائه می‌دهد و به دانشمندان امکان آزمودن فرضیه‌هایشان در مورد این بازه زمانی را برای نخستین بار می‌دهد.
..........................
خبر:  انقلابی در پزشکی ژنوم با رویکرد یادگیری عمیق/ شناسایی بی‌سابقه جهش‌های ژنی
یک شرکت نوبنیان به رهبری "برندن فری" از دانشگاه تورنتو با استفاده از رویکرد یادگیری عمیق به دنبال ایجاد انقلاب در علم پزشکی ژنوم است.
شرکت "ژنومیک عمیق" به دنبال شناسایی متغیرهای ژنتیکی و جهش‌هایی است که هرگز تا پیش از این بررسی و مشاهده نشدند.
این شرکت در نظر دارد ارتباط بین بیماری‌های مختلف را از این طریق دریابد و معتقد است عصر جدیدی از پزشکی شخصی‌شده را پیش روی بشر خواهد گذاشت.
در حال حاضر دانشمندان درباره ژن‌های انسان و چگونگی تعامل آن‌ها با یکدیگر دانش اندکی دارند اما فری و همکارانش به دنبال بسط‌دادن این دانش هستند.
نخستین تلاش برای توالی‌دادن ژنوم کامل یک انسان 13 سال یعنی از سال‌ 1990 تا 2003 طول کشید اما هم‌اکنون شرکت‌های مختلف برای توالی‌دادن چندین ژنوم به طور همزمان فعالیت می‌کنند.
تیم علمی حاضر در این پروژه به منظور ذخیره‌سازی داده‌های ژنومی پایگاه داده‌ای به نام Spidex تولید کرده که شامل اطلاعاتی درباره تعداد فراوانی متغیرهای ژنتیکی مختلف است که بر فرآیند "پیرایش آر‌ان‌ای" اثر می‌گذارد.
پیرایش آر‌ان‌ای گامی اساسی در بیان ژن است و چنین فرآیندی ژن‌ها را به روش‌های مختلف بیان می‌کند تا بتوانند انواع مختلف پروتئین‌ها را تولید کنند.
پایگاه داده Spidex حاوی پیش‌بینی‌هایی در مورد 328 متغیر و اثراتی است که آن‌ها روی پیرایش آر‌ان‌ای دارند. این رقم با کمک دانشمندان حاضر در این مطالعه برای اعمال الگوریتم‌های یادگیری عمیق به گروهبندی و تفسیر داده‌های بیشتر، بسط خواهد یافت.
ایده مطرح‌شده در این پروژه ارائه بنیانی برای رایانه‌هاست که روزی بتوانند آزمایش‌ها و درمان‌ها را پیش‌بینی کنند و هدایت تولید دارو و پزشکی شخصی‌شده را به دست بگیرند.
جزئیات این مقاله در مجله Science ارائه شد.
خبر:  پرتاب دو ماهواره چین به فضا
چین روز شنبه گذشته دو ماهواره جدید را به فضا پرتاب کرد.
این کشور دو ماهواره خود را در راستای توسعه نوعی سیستم راهبری ماهواره‌ای داخلی برای رقابت با سیستم مکانیابی جهانی ایالات متحده (جی‌پی‌اس) پرتاب کرد.
موشک حامل این دو ماهواره از مرکز پرتاب ماهواره Xichang در جنوب غربی استان سیچوآن چین به فضا اوج گرفت.
این سامانه‌ها هجدهمین و نوزدهمین ماهواره‌هایی هستند که توسط چین پرتاب شدند و این کشور به دنبال توسعه سیستم مکانیابی داخلی خود موسوم به Beidou یا "قطب‌نما" است. چین سال جاری میلادی سه ماهواره به فضا پرتاب کرده است.
سیستم Beidou هم‌اکنون ناحیه آسیا اقیانوسیه را پوشش می‌دهد اما تا سال 2020 کل دنیا را پوشش خواهد داد.
این سیستم در سال 2012 رونمایی شد و سامانه راهبری چین به جی‌پی‌اس امریکا، GLONASS روسیه و Galileo اتحادیه اروپا ملحق شد. چندین کشور آسیایی از جمله پاکستان و تایلند از این سامانه استفاده می‌کنند.
شبکه Beidou هم‌اکنون برای خدمات غیرنظامی مانند راهبری، پیام‌رسانی، حمل‌ونقل و پیش‌بینی هوا به کار می‌رود اما دارای کاربردهای نظامی نیز است.
خبر:  شناسایی کوچک‌ترین جونده پرشی جهان
یک حیوان جهنده یا موش دوپای سه‌پنجه‌ای کوتوله که کوچک‌ترین جونده جهان است، در شمال غرب چین کشف شده است.
"چن ونجی"، شهروند چینی، این حیوان را هنگام رانندگی در یک دهکده در این ناحیه شناسایی کرد.
این موش که دارای چهره‌ای خوک‌مانند و بدن کمی بزرگ‌تر از سر یک بطری آب است، در مقابل اتومبیل وی متوقف شد.
وزن این حیوان معادل یک سکه یوان چینی است، این موجود خواب‌آلود بوده و حتی یک بار به مدت 17 ساعت در روز خوابید.
موش مزبور دم خود را حول گردنش پیچ داده و تمامی صداها را نادیده می‌گیرد.
جیانگ وی، که محقق کنترل و پیشگیری از بیماری در استان سین‌کیانگ چین است، دریافت که این جونده یک موش دوپای سه‌پنجه‌ای کوتوله است و معمولا در بیابان‌های جنوب سین‌کیانگ ظاهر می‌شود.
این موش از طریق جهش‌های بلند روی زیستگاه خشک بیابان حرکت می‌کند و دم آن دو برابر جثه‌اش است.
بدن حیوان مزبور برای ذخیره‌کردن چربی بیش از اندازه کوچک است، بنابراین چربی اضافی را در دمش ذخیره می‌کند.
طول عمر این حیوان حدود دو سال گزارش شده و سالانه سه یا چهار فرزند به دنیا می‌آورد و نوزادان آن به اندازه هسته بادام‌زمینی هستند.
این حیوان همچنین در کشورهای خارجی از چین مانند قزاقستان زندگی می‌کند و هم‌اکنون توسط یابنده‌اش آزاد شده است.
خبر:  تولید جوهر زیستی حاوی باکتری زنده
نوعی جوهر زیستی بر پایه ابریشم تولید شده که به دلیل برخورداری از باکتریهای خاص، ایده هیجان انگیز چاپ مولکولهای زنده محقق می شود.
پیش تر محققان موفق به تولید جوهرهای زیستی شده بودند که امکان نصب حسگرها را روی پوست فراهم می کرد. با تکیه بر این ابتکارعمل می توان مواردی نظیر سطح قند خون را مورد ارزیابی دقیق و لحظه ای قرار داد.
با این حال استفاده از این جوهرها با چالش بزرگی همراه است و آن، حساسیت نسبت به گرما است که در نتیجه نمی توان آن را گزینه مناسبی برای به کارگیری در چاپگرهای جوهرافشان به شمار آورد.
اکنون محققان دانشگاه تافت در ماساچوست آمریکا جوهر زیستی جدیدی تولید کردند که حسگرهای طبیعی باکتریایی در خود داشته و به همین دلیل در برابر دمای بالای محیطهایی همچون چاپگرها مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.
حالا آنها امیدوارند که با استفاده از این فناوری جدید، چاپ مولکولهای زیستی که همواره در حد یک رویا بوده به واقعیت تبدیل شود.
قلب تپنده این نوآوری نوعی پروتین ابریشمی خالص شده است که به طرز حیرت انگیزی ترکیبات مختلفی نظیر آنتی بادیها، آنزیمها، نانوذرات و آنتی بیوتیکها را پایدار می سازد.
خبر:  ساخت کوچکترین رایانه جهان
اینتل از ساخت کوچکترین رایانه شخصی دنیا در ابعاد ۴*۱.۵*۰.۵ اینچ خبر داده است.
محصول جدید اینتل با نام Compute Stick کوچکترین رایانه شخصی کاملی است که تاکنون عرضه شده است. این رایانه از ابعاد  ۴*۱.۵*۰.۵ اینچ برخوردار بوده و به راحتی در کف دست قرار گرفته و در نگاه اول یادآور یک فلش درایو است. در هر دهه، نسل جدیدی از دستگاه های محاسباتی و رایانه ای جایگزین نسل قبلی می شوند که تفاوت های شگرف و مهمی با نسل قبلی خود دارند. این دستگاه ها پیوسته در حال کوچکتر و کوچکتر شدن هستند.
کمپانی اینتل، یکی از کمپانی های فناوری پیشرو است که اکنون کوچکترین محصولی که بتوان آن را یک رایانه شخصی نامید ابداع کرده است. این محصول Compute Stick نام دارد. این دستگاه کوچک از حافظه، پردازنده، هارد، کارت گرافیک و همینطور درگاه های جانبی و صفحه نمایش، اسپیکر و ... برخوردار است که آن را تبدیل به یک رایانه کامل می کند. صفحه کلید این دستگاه روی خود دستگاه نبوده زیرا داشتن صفحه کلیدی با چنین ابعادی می تواند مشکلات زیادی را برای کاربران به دنبال داشته باشد.
کاربران با اتصال این دستگاه به مانیتور یا تلویزیون از طریق درگاه  HDMI می توانند از آن به عنوان یک کیس استفاده کنند. این دستگاه با یک کابل رابط  HDMI عرضه می شود تا اندازه دستگاه مانع اتصال آن به گجت های دیگر نشود. این رایانه کامل نه تنها کوچکترین رایانه جهان است بلکه ارزان ترین رایانه جهان نیز خواهد بود که با قیمتی در حدود  ۱۵۰ دلار عرضه می شود.
خبر:  نخستین هواپیمای ضد بمب جهان ساخته می شود
نسل جدیدی از هواپیماها طراحی می شود که حتی در صورت وقوع انفجار بمب در آنها شانس نجات سرنشینان وجود خواهد داشت.
وقوع انفجار در هواپیمای در حال پرواز به احتمال بسیار زیاد به سقوط و کشته شدن سرنشینان آن منجر خواهد شد. این مساله محققان را همواره بر آن داشته تا فناوریهای مختلفی برای افزایش شانس زنده ماندن سرنشینان و حتی حفظ هواپیما ارائه کنند.
به تازگی کنسرسیومی متشکل از چند دانشگاه اروپایی ایجاد شده که محققان آن راه حل جالبی برای این منظور ارائه کردند.
آنها فیبر انعطاف پذیری برای ساخت بخشهایی از بدنه هواپیماها ساختند که حتی در صورت وقوع انفجار که با شکل گیری امواج سهمگین، مخرب و مرگبار همراه است، بدنه اصلی هواپیما را حفظ و مانع از فروپاشی آن می شود.
محققانی از دانشگاههای بریتانیا، هلند، یونان، اسپانیا، ایتالیا و آلمان در این پروژه حضور دارند تا در نهایت نخستین هواپیمای ضد بمب جهان ساخته شود.