۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی سه شنبه 6 مرداد

خبر:  رصد لحظه ای سلولها با لیزری که بلعیده می شود
محققان اسکاتلندی موفق به ابداع روش جدیدی شدند که به وسیله آن می توان به بررسی لحظه‌ای عملکرد سلول‌ها پرداخت.
شناخت و عملکرد سلول ها می تواند راه حل موثری برای دستیابی به درمان بیماری های مختلف باشد اما تشخیص عملکرد سلول ها چندان ساده نیست. اکنون محققان اسکاتلندی دانشگاه "سنت‌اندروز" به راه حل جدید و متفاوتی دست یافتند. در این روش، باریکه لیزری به سلول های بدن وصل می شود تا محققان با استفاده از این اتصال بتوانند به ردیابی و عملکرد لحظه ای سلول ها بپردازند.
در این روش، یک میکرو تشدیدکننده اپتیکی توسط بیمار بلعیده می شود سپس این میکرو لیزر به سلول های بیمار متصل می شود تا امکان ردیابی و همین طور رصد لحظه ای سلول ها را برای محققان فراهم کند. میکرو تشدید کننده به سلول ها امکان تولید باریکه سبز رنگ لیزری را می دهد. ساطع شدن این نور اجازه می دهد تا محققان به بررسی بهتر عملکرد سلولی بپردازند. این روش با موفقیت انجام شده و محققان با اتصال لیزر به یک داوطلب توانستند عملکرد گلبول های سفید را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند.
محققان معتقدند با استفاده از این روش می توان به تشخیص و کنترل سریعتر بیماری هایی مانند سرطان یا رشد غیرمتعادل سلول ها و همینطور شکل گیری التهاب های بدنی پرداخت. استفاده از این روش در حالی است که در سال ۲۰۱۱ میلادی، محققان دانشگاه هاروارد و ماساچوست امکان بررسی سلول ها از طریق فناوری لیزر را فراهم کرده بودند.
خبر:  ساخت جلیقه مقاوم در برابر آب و آتش و گلوله
دانشمندان انگلیسی جلیقه‌ای ارائه دادند که نه تنها از شخص در مقابل گلوله محافظت می‌کند بلکه هنگام برخورد با آب متورم و به نوعی به جلیقه نجات تبدیل می‌شود.
این جلیقه توسط شرکت BCB International ارائه شده و FATS نام دارد.
این سیستم نخستین جلیقه ضدگلوله در بازار نیست بلکه دارای طراحی چند منظوره‌ای است که با داشتن زره استاندارد از شخص محافظت کرده و به طور خودکار متورم می‌شود.
شرکت سازنده جلیقه زرهی ضدگلوله را با قابلیت تورم ترکیب کرده است. نوعی پارچه سیلندردار در قسمت زیرین جلیقه قرار دارد و می‌تواند ظرف چند ثانیه از برخورد با آب، به طور خودکار یا دستی متورم شود. این جلیقه حول بخش فوقانی کاربر متورم می‌شود.
جلیقه از نایلون سبک پوشیده از پلی‌یورتان ساخته شده و شامل صفحات زرهی نرم پلی‌اتیلن با وزن مولکولی فوق بالاست. این جلیقه همچنین دارای صفحات زرهی سخت در قسمت جلو و عقب است.
به نوشته گیزمگ می‌توان پارچه قابل‌تورم آن را به آسانی برداشت و این موضوع امکان پوشیدن جلیقه را در مواقعی می‌دهد که استفاده از جلیقه نجات قابل‌تورم لازم نیست. علاوه بر این، عملکرد خودمتورم‌بودن در صورت تمایل کاربر غیرفعال می‌شود.
وجود پارچه قابل‌تورم در زیر جلیقه زرهی، امکان محافظت از کاربر در مقابل آتش را نیز فراهم می‌کند.
این جلیقه برای ناوگان‌های دریایی و گاردهای ساحلی ارائه شده و ماه گذشته در نمایشگاه بین‌المللی Seawork به نمایش در آمد.
..........................
خبر:  نامه سرگشاده دانشمندان به سازمان ملل برای جلوگیری از توسعه هوش مصنوعی تسلیحاتی
"موسسه زندگی آتی" واقع در بوستون نامه‌ سرگشاده‌ای را به سازمان ملل ارائه داده و از این نهاد بین‌المللی خواسته ممنوعیت‌هایی را برای توسعه هوش مصنوعی تسلیحاتی اعمال کند زیرا این فناوری توانایی هدف‌قراردادن و کشتن را بدون دخالت انسانی خواهد داشت.
این نامه توسط 1000 تن از دانشمندان علم رباتیک و هوش مصنوعی امضا شده است.
نامه مزبور در کنفرانس بین‌المللی هوش مصنوعی 2015 ایراد شد و تعدادی از برجسته‌ترین محققان و رهبران صنعتی از جمله استفان هاوکینگ، الون ماسک و نوآم چامسکی از آن حمایت کردند.
برای تعدادی، هوش مصنوعی خودکار و مسلح به معنای مفاهیم فانتزی است که به دنیای بازی‌های ویدئویی و علمی‌ تخیلی محدود شده‌ است. با این حال، هشدار این نامه سرگشاده بر این موضوع تاکید دارد که چنین فناوری ظرف چند سال آینده واقعا در دسترس خواهد بود و چنانچه بشریت خواهان جلوگیری از تولید معیارهای جدید جنگ‌افزارهای مدرن است، باید اقدام جدی در این رابطه انجام دهد.
به نوشته گیزمگ، بر اساس این نامه، هوش مصنوعی تسلیحاتی را باید پس از ابداع اسلحه و تسلیحات هسته‌ای، به عنوان سومین انقلاب در تسلیحات مدرن به شمار آورد.
بر طبق این نامه، پهپادهای دارای هوش مصنوعی مسلح با توانایی شکار و کشتن انسان‌ها که مستقل از دستورات انسان‌ها عمل کنند، بسیار ارزان و آسان خواهد بود.
این فناوری انجام جنگ‌های نظامی را ارزان‌تر و جذاب‌تر خواهد کرد و آستانه ایجاد تنش را پایین می‌آورد.
افزون بر این، خارج‌کردن کشتار از حیطه اختیارات انسان‌ها به معنای حذف عنصر همدردی و فرآیند منطقی در آینده‌ای قابل‌پیش‌بینی است.
خبر:  نانوباتری کاغذی برای تأمین انرژی زیست‌حسگرها
محققان موفق به ساخت باتری از جنس کاغذ شدند که انرژی خود را از متابولیسم باکتری‌ها تأمین می کند. این باتری قادر است انرژی مورد نیاز یک زیست‌حسگر را تأمین کند.
اوریگامی هنری ژاپنی است که با تا زدن کاغذ اشکال مختلفی نظیر قورباغه یا پرنده ساخته می‌شود. اخیراً محققان دانشگاه بیرمنگام از این روش برای تولید باتری استفاده کردند.
سوخون چو، از محققان این پروژه، در مقاله‌ای که در نشریه Nano Energy منتشر کرده نشان داده است که چگونه می‌توان باتری از جنس کاغذ تولید کرد که توسط باکتری‌ها انرژی آن تأمین شود. در این باتری از تنفس میکروب‌ها برای تولید انرژی استفاده می‌شود. انرژی تولید شده توسط این باکتری‌ها به قدری است که می‌توان یک زیست‌حسگر کاغذی را به کار انداخت، برای این کار تنها یک قطره از محلول حاوی باکتری نیاز است.
چو معتقد است که این یک قطره آب به قدری باکتری دارد که می‌تواند برای این کار استفاده شود. هر نوع آلاینده آلی در آب می‌تواند به عنوان منبعی برای تولید انرژی توسط باکتری استفاده شود. این روش برای تمام کسانی که در مناطق دورافتاده زندگی می‌کنند، می‌تواند مناسب باشد. در این روش تنها به یک تکه کاغذ نیاز است که معمولاً در همه جا یافت می‌شود.
چو می‌گوید: "کاغد یک ماده ارزان و زیست‌تخریب‌پذیر است. در این روش نیازی به یک پمپ یا سرنگ نیست چون که کاغذ می‌تواند با استفاده از نیروی ستونی محلول را بالا بکشد."
در حال حاضر زیست‌حسگرهای کاغذی در حال رشد و توسعه هستند. این فناوری می‌تواند به توسعه زیست‌حسگرهای مورد استفاده در پزشکی کمک کند. این زیست‌حسگر انرژی مورد نیاز خود را تأمین کرده و برای این کار از آب حاوی ترکیبات آلی استفاده می‌کند.
این باتری ابعاد بسیار کوچکی دارد و در آن از یک کاتد هواتنفس استفاده شده است که روی آن یک لایه نیکل اسپری شده است. آند نیز یک ترکیب کربنی است که آبدوست بوده و مرز مشترکی با ترکیبات روغن‌دار ایجاد می‌کند. هزینه تولید این باتری در حدود 5 سنت است.
خبر:  پیش‌بینی تولید ماده‌ای با دمای ذوب رکوردزن
تحقیقات جدید از امکان تولید ماده‌ای خبر می‌دهند که دارای دمای ذوب رکوردزن باشد و حتی در دماهای بالا مانند لبه‌های خارجی‌تر هسته زمین بدون آسیب باقی بماند.
شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای دانشمندان دانشگاه براون نشان می‌دهد ترکیب دقیقی از عناصری مانند هافنیم، نیتروژن و کربن را می‌توان تولید کرد که دارای دمای ذوب 4400 کلوین (4127 درجه سانتی‌گراد) باشد.
در آزمایش‌های رایانه‌ای مشخص شده این ماده دارای دمای ذوب بالاتری نسبت به هر ماده شناخته شده دیگری خواهد بود و می‌تواند در خنک‌ترین لایه‌های خورشید بدون تحمل هیچ گونه آسیبی باقی بماند.
رکورد کنونی متعلق به ماده‌ای متشکل از هافنیم، تانتال و کربن (Hf-Ta-C) است اما شبیه‌سازی‌های جدید نشان می‌دهد مقادیر مناسب هافنیم، نیتروژن و کربن (HfN0.38C0.51) می‌تواند حتی گرمای بیشتری را تحمل کند.
محققان در حال حاضر روی تولید این ماده کار می‌کنند تا بتوانند آن را در آزمایشگاه تولید کنند.
نیتروژن و کربن به فراوانی یافت می‌شوند اما عنصر کمتر شناخته‌شده هافنیم برای کنترل‌ میله‌ها در رآکتورهای هسته‌ای، در لوله‌های خلأ و برای تولید آلیاژهایی مانند آهن و تیتانیم به کار می‌رود.
هنوز مشخص نیست که آیا ماده جدید به خودی خود کارآمد خواهد بود یا خیر زیرا دمای ذوب تنها ویژگی حائزاهمیت نیست و مشخصه‌های مکانیکی و مقاومت اکسیداسیون نیز مهم‌ هستند.
به نوشته گیزمگ این مطالعه می‌تواند به تولید موادی کمک کند که برای استفاده در توربین‌های گازی یا سپرهای حرارتی هواپیماهای فوق سریع به کار روند.
جزئیات این تحقیق در مجله Physical Review B ارائه شده است.
خبر:  لامپی که با آب شور کار می‌کند
مهندسان فیلیپینی لامپی ارائه دادند که در هر بار هشت ساعت کار می‌کند و برای فعالیت فقط به یک لیوان آب و دو قاشق چای‌خوری نمک نیاز دارد.
این لامپ ال‌ای‌دی "روشنایی جایگزینی پایدار" (SALt) نام گرفته و به نوعی باتری سلولی متکی است که در آن محلول الکترولیت متشکل از فقط آب شور است و در درون آن دو الکترود کار گذاشته شده است.
درست مانند باتری‌های دیگر، الکترودهایی که بار را حمل می‌کنند برای همیشه دوام نخواهند داشت و گفته می‌شود می‌توان این لامپ را برای هشت ساعت در روز و در مجموع به مدت شش ماه پیش از جایگزین‌کردن آند به کار برد.
گفته می‌شود لامپ ابداعی با استفاده از نوعی پورت‌ یو‌اس‌بی قادر به نیرودهی‌کردن گوشی‌های هوشمند نیز است.
فیلیپینی‌ها به دنبال عرضه 600 مورد از این لامپ به قبایل بومی فیلیپین هستند و همچنین اوایل سال 2016 آن را وارد بازار خواهند کرد.
هنوز بهای دقیق محصول ابداعی اعلام نشده است.
خبر:  کشتی غرق شده زنده می شود
کشتی قطبی که ۸۰ سال پیش در آبهای یخ زده کانادا غرق شد حالا با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات بازیابی، از اعماق اقیانوس بیرون کشیده می شود.
کشتی Maud برای بیش از ۸ دهه در آبهای سرد و معمولا یخ زده جزیره ویکتوریا در کانادا مدفون شده بود و اکنون در راه بازگشت به خانه خود در نروژ است.
این کشتی ویژه مناطق قطبی در سال ۱۹۱۷ و توسط Christian Jensen (سازنده کشتی و قایق های چوبی در نروژ) برای کاشف معروف مناطق قطبی یعنی "رولد آموندسن" طراحی و ساخته شد.
مأموریت کشتی در سال ۱۹۱۸ و با هدف انجام مطالعات علمی در قطب شمال آغاز شد. در آن زمان از پیشرفته ترین تجهیزات علمی آن دوران برای انجام تحقیقات مختلف در این کشتی بهره گرفته شده بود.
از ابتدا قرار بود از این کشتی برای پروژه های پیشرفته اقیانوس شناسی، آب و هواشناسی و زمین شناسی استفاده شود اما به رغم دو بار تلاش، هیچ گاه به مقصد خود یعنی قطب شمال نرسید.
کشتی برای سالهای طولانی تنها به عنوان یک انبار شناور و ایستگاه رادیویی به کار گرفته می شد تا اینکه در سال ۱۹۳۱ غرق شد.
از سالها پیش پروژه ای موسوم به "ابتکار عمل بازگشت Maud به خانه" راه اندازی شده تا در نهایت این کشتی بار دیگر به روی آب آمده و با رسیدن به نروژ به عنوان موزه Maud آغاز به کار کند.
این کشتی مجموعه ای بی نظیر از تجهیزات و پروژه های علمی ماجراجویانی در نزدیک به یک قرن پیش از جمله آموندسن (کاشف قطب جنوب) را در خود دارد.
تخمین زده می شود سفر ۷ هزار کیلومتری این کشتی در مدت ۳۰ روز از کانادا به نروژ صورت پذیرد. بخش مهمی از این پروژه شامل استفاده از تجهیزات مختلفی از جمله بالنهای مخصوص جهت جداسازی کشتی از بستر اقیانوس است.
خبر:  تولیدکننده چینی آیفون‌های قلابی تعطیل شد
یک شرکت چینی تولیدکننده دهها هزار آیفون قلابی با شش خط تولید، صدها کارمند و درآمد مالی 9.4 میلیون دلاری توسط پلیس شناسایی شد.
پلیس پکن اعلام کرده که شرکت یاد شده موفق به تولید 41 هزار گوشی آیفون تقلبی و همین طور 66 هزار کابل و لوازم جانبی این گوشی شده و از این طریق تنها در عرض یک سال 19.4 میلیون دلار درآمد به جیب زده است.
شرکت چینی متخلف که نامش اعلام نشده تولیدات خود را به آمریکا هم صادر کرده و همین امر موجب شناسایی اولیه شرکت مذکور شده است. در حال حاضر 9 مظنون در بازداشت پلیس پکن به سر می برند.
با توجه به محبوبیت تولیدات اپل در چین شرکت ها و افراد زیادی به تولید مدل های تقلبی آن می پردازند و حتی فروشگاه هایی در این کشور افتتاح شده که مدعی بودند نماینده رسمی اپل هستند، اما بعدا خلاف این امر ثابت شده است.
زن و شوهر 40 و 43 ساله ای که عامل اصلی این کلاهبرداری بودند بردهای اصلی آیفون را از کشورهای خارجی خریداری می کردند و برخی اجزا را نیز به صورت تقلبی از شرکت های چینی تهیه کرده و به این شکل آیفون های خود را تولید می کردند. این زن و شوهر اهل شنزن چین صدها کارگر را استخدام کرده و آیفون های قلابی را در پکن مونتاژ می کردند و سپس آنها را در داخل و خارج از چین به فروش می رساندند. شش خط تولید آیفون تقلبی در داخل یک شرکت محصولات الکترونیک به طور مخفیانه در حال کار بود.
خبر:  طراحی موشواره و صفحه کلید برای کنسول‌های بازی سونی
کنسول‌های بازی که زمانی همراه با یک دسته ساده عرضه می‌شدند این روزها بسیار پیشرفت کردند و قرار است صفحه کلید و موشواره هم به آنها اضافه شود.
استفاده از سیستم عامل و امکانات ارتباطی آنلاین مدتی است در کنسول های بازی متداول شده، اما سونی به طرفداران کنسول پلی استیشن 4 وعده داده که برای این محصول صفحه کلید کوچک اختصاصی طراحی کرده که یک موشواره یو اس بی هم به آن متصل می شود.
این سیستم کنترل غیرعادی امکانات بیشتری را برای کاربر به ارمغان می آورد و کنترل حرکات شخصیت ها با جزییات بیشتر و همین طور تعامل با محیط را امکان پذیر می کند. البته کسب مهارت برای استفاده از این دکمه ها نیز نیاز به گذشت زمان دارد.
موشواره اختصاصی طراحی شده هم که به طور مستقیم به صفحه کلید متصل می شود از دکمه های اضافی نسبت به موشواره های عادی برخوردار است که با آن می توان بازی ها را کنترل نمود. البته این امکانات جدید عمدتا برای کاربران راست دست قابل استفاده است.
خبر:  اعتراف غیرمستقیم گوگل به شکست گوگل پلاس
شرکت گوگل با تغییر سیاست خود به کاربران امکان داده تا با استفاده از یک حساب کاربری در این سایت به همه امکانات دسترسی داشته باشند. این در حالی بود که تا قبل از این عضویت در گوگل پلاس برای این کار ضروری بود.
غیراجباری شدن عضویت در گوگل پلاس برای استفاده از همه خدمات گوگل نشان می دهد که خود این شرکت به شکست شبکه اجتماعیش اذعان کرده و دیگر اصراری به مجبور کردن کاربران به حضور در ان ندارد.
کارشناسان می گویند سیاست قبلی گوگل این بوده که شبکه اجتماعی گوگل پلاس را به دروازه ای برای استفاده از بقیه محصولات و خدماتش تبدیل کند. اما این روزها دیگر اصراری به این کار ندارد.
شبکه اجتماعی گوگل پلاس چهار سال پیش با تبلیغات گسترده ای اغاز به کار کرد و گوگل در آن زمان امیدوار بود از این طریق رقبای قدرتمندی همچون فیس بوک را از میدان به در کند. اما با از راه رسیدن دهها شبکه اجتماعی خلاق این آرزو جامه عمل به خود نگرفت.
کاربران گوگل از این پس برای اشتراک گذاری محتوا، برقراری ارتباط با دیگر کاربران گوگل یا ایجاد حساب کاربری در یوتیوب نیازی به عضویت در گوگل پلاس ندارند و کافیست یک حساب کاربری عمومی ایجاد کنند. سیاست قبلی گوگل با اعتراض بسیاری از کاربران مواجه شده بود.