۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه 24 مرداد

ICTPRESS گزارش می دهد :

خبر:  فناوری نشانگر جدید برای تعاملات سه‌بعدی بیشتر
‌برای نخستین بار محققان دانشگاه مونترال موفق به ابداع تکنیکی شدند که از طریق آن نشانگر کامپیوتر قادر به تعامل در محیط‌های سه‌بعدی است.
این نوآوری فرصتی را در اختیار طراحان قرار می‌دهد که بتوانند با تعاملات اشیاء سه‌بعدی خلاقیت خود را به تصویر درآورند.
پروفسور توماس دورتا، سرپرست محققان از مدرسه طراحی دانشگاه مونترال گفت: این فناوری جدید مفهوم عملکرد و چیستی یک نشانگر را به چالش می‌کشد.
وی افزود: این نوع نشانگرها به یک گونه هواپیمای کنترل و طراحی تبدیل می‌شوند.
وی یادآور شد: در این تکنیک برای کنترل نشانگر از یک تبلت استفاده می‌شود، اما چون ترسیم خارجی حرکات کاربر ضرورت ندارد، از دستگاه‌های دیگری همچون گوشی و ساعت‌های هوشمند می‌توان استفاده کرد.
این گروه تحقیقاتی توضیح داد که چگونه نشانگر در فضا اشیاء را انتخاب می‌کند. کاربران به سادگی نشانگر را در محیط سه‌بعدی به حرکت در می‌آورند.
دورتا خاطرنشان‌ کرد: برای دستکاری اشیاء، کاربران می‌توانند از اشارات و حرکاتی از قبیل فشار دادن و جهت‌گیری استفاده کنند.
این‌گونه نشانگر‌ها با سیستم طراحی سه‌بعدی هایو(Hyve-3D) به نمایش درمی‌آید. این سیستم دارای محیطی با مقیاس تمام و همه جانبه سه‌بعدی است که کاربران را قادر می‌کند با در دست داشتن یک تبلت نقاشی‌های خلاقانه خود را در محیط‌های سه بعدی به تصویر درآورند. سپس آنها می‌توانند برای خلق طرح‌های سه‌بعدی در فضا روی تبلت‌هایشان از این نشانگرها استفاده کنند.
به طور مثال همانطور که طراحان مشغول طراحی یک اتاق پذیرایی هستند، قادرند با آزمایش وسایل مختلف خانه روی جزئیات طراحی داخلی آن اتاق کار کنند.
تصاویر همه جانبه نتیجه یک خطای دید است که توسط یک پروژکتور با وضوح بالا ایجاد می‌شود.
تکنیک‌های تخصصی صحنه‌‎های سه بعدی در یک زمان واقعی و روی یک پروجکشن کروی ارائه می‌شود.
این یافته‌ها در نشست SIGGRAPH 2015 در لس‌آنجلس ارائه شد.
..........................
خبر:  کوچک‌ترین ارتعاش جهان اندازه‌گیری شد
دانشمندان موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان در سوییس موفق شدند کوچک‌ترین ارتعاش جهان را ثبت کنند.
برای انجام این کار دانشمندان حرکت یک رشته شیشه‌ای به اندازه یک میکرون را تا حد صفر مطلق خنک کردند. انجام این عمل نیازمند ساخت حسگری بود که قادر باشد کوچک‌ترین ارتعاشات ممکن در مکانیک کوانتومی را انداز‌ه‌گیری کند.
مکانیک کوانتومی پیش‌بینی می‌کند که یک جسم مکانیکی حتی زمانی که تا دمای صفر مطلق خنک می‌شود، ارتعاشات کوچکی موسوم به نوسانات نقطه صفر را تولید می‌کند.
دلیل این موضوع که چنین ارتعاشاتی در زندگی روزانه شنیده نمی‌شوند این است که برای شئ به اندازه محسوس در دمای اتاق، این ارتعاشات کوچک‌تر از ارتعاشات ایجادشده توسط حرکت حرارتی اتم‌ها هستند.
محققان با جفت‌کردن یک رشته شیشه‌ای میکرومتری به یک حسگر بسیار دقیق نوری بر این مشکل غلبه کردند.
این حسگر به اندازه‌ای دقیق است که می‌تواند نوسانات نقطه صفر این رشته را پیش از این که ارتعاشات حرارتی این نوسانات را بپوشانند، اندازه‌گیری کند.
محققان با ترکیب‌کردن این خوانش نویز پایین با یک نیروی بازخورد توانستند ارتعاشات حرارتی رشته شیشه‌ای به اندازه میکرون را سرکوب کنند.
جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature ارائه شده است.
..........................
خبر:  شناسایی پروتئین عامل ایجاد متابولیسم سرطان
تحقیقات جدید دانشگاه فلوریدای مرکزی نوعی پروتئین خاص را در بدن انسان آشکارسازی کرده که می‌تواند در درمان سرطان و بروز اختلالات ناتوان‌کننده عصبی ایفای نقش کند.
تحقیقات پیشین در همین دانشگاه نشان داده بود نسخه اصلاح‌شده‌ پروتئینی به نام Hsp90 در کشتن سلول‌های موجود در سیستم عصبی افراد مبتلا به اختلالات ناتوان‌کننده عصبی نقش دارد.
هم‌اکنون یافته‌های جدید گروه علمی نشان می‌دهد پروتئین Hsp90 با تمامی سلول‌ها برخورد یکسانی ندارد و همین پروتئینی که تعدادی از سلول‌ها را می‌کشد به سلول‌های سرطانی کمک می‌کند.
در واقع این پروتئین در سلول‌های تحت تاثیر بیماری‌های ناتوان‌کننده عصبی سمی است، در حالی که در سلول‌های تومور به عنوان یک عامل حامی بقای آن‌ها عمل می‌کند. در هر دو حالت، هدف‌قراردادن این پروتئین سمی می‌تواند به عنوان درمانی بالقوه عمل کند.
پروتئین Hsp90 یکی از شناخته‌شده‌ترین پروتئین‌ها برای تولید داروهای مقابله‌کننده با سرطان است اما سرعت بررسی آن کند بوده است. با این حال، یافته‌های جدید ماهیت پیچیده تاثیر این پروتئین بر سلول‌ها را آشکارسازی می‌کند.
تیم علمی در واقع دریافت نیتراسیون پروتئین Hsp90، اکسیژن میتوکندری سلول را محدود می‌سازد و در نتیجه تولید انرژی آن را کاهش می‌دهد.
این موضوع به مثابه هسته مرگ برای سلول است اما کاهش اکسیژن می‌تواند به افزایش‌ مقاومت سلول‌های سرطانی در مقابل هیپوکسی (کاهش اکسیژن) کمک کند زیرا این سلول‌ها به منابع انرژی‌ دیگری وابسته هستند.
دانشمندان حاضر در این تحقیق طی هشت سال گذشته در حال بررسی پروتئین Hsp90 و دیگر پروتئین‌های اکسیدشده در تنظیم متابولیسم سلولی بوده‌اند و منظور آن‌ها شناسایی هدف‌های جدید برای داروهای مقابله‌کننده با سلول‌های تومور بوده است.
این محققان در واقع به دنبال مبارزه با سلول‌های تومور و همزمان دست نخوردن سلول‌های سالم هستند.
جزئیات این دستاورد علمی در Journal of Biological Chemistry ارائه شده است.
..........................
خبر:  نرم‌افزاری برای شبیه‌سازی اثرات زوال عقل
دانشجویان دانشگاه سوینبرن استرالیا نوعی نرم‌افزار واقعیت مجازی موسوم به "تجربه مجازی زوال عقل" (VDE) ارائه دادند که تجربه بیماران مبتلا به این اختلال را شبیه‌سازی می‌کند.
این سامانه به مددکاران امکان درک ماهیت چگونگی رنج‌بردن از زوال عقل را می‌دهد بنابراین آن‌ها می‌توانند درک بهتری از آنچه بیمارانشان تجربه می‌کنند، داشته باشند.
این پروژه در سال 2013 آغاز شد و دانشگاه سوینبرن از دانشجویانش خواست شیوه‌هایی را برای همدردی و درک افراد مبتلا به زوال عقل ارائه دهند زیرا فقدان چنین درکی مانعی کلیدی در ارتقای کیفیت مددرسانی به آن‌ها است.
می‌توان از این نرم‌افزار روی مایکروسافت کینکت یا هدست Oculus Rift استفاده کرد و نسخه متحرک آن برای استفاده روی گوشی‌ هوشمند مجهز به Google Cardboard یا محصولات مشابه طراحی شده است.
گرچه نرم‌افزار جدید لزوما مشکلات حافظه‌ را که بخش کلیدی زوال عقل است، تقلید نمی‌کند، اما اختلالات مرتبط با این واقعیت را بازتولید می‌کند و با استفاده از آن افراد سالم می‌توانند خودشان را جای اشخاص مبتلا به زوال عقل بگذارند.
این نرم‌افزار در مرکز یادگیری زوال عقل ملبورن نصب شده و برای استفاده از آن باید در صف انتظار ایستاد.
بر اساس مطالعات دانشگاه استنفورد و مرکز آلزایمر استرالیا، افرادی که با استفاده از این سیستم آموزش داده شدند، مراقبت‌ آن‌ها از بیمارانشان ارتقاء یافت.
شرکت Opaque Multimedia وابسته به دانشگاه سوینبرن در حال تجاری‌سازی این سامانه است و امید می‌رود علاوه بر مددکاران، مقامات بهداشتی، محققان پزشکی و معماران نیز بتوانند از این نرم‌افزار استفاده کنند.
..........................
خبر:  کشف عنصر کلیدی زبان انسانی در اصوات پرندگان
پیش‌تر تصور می‌شد متصل‌کردن اصوات بی‌معنا برای خلق سیگنال‌های معنادار فقط خاص انسان است اما دانشمندان نشان دادند پرندگان نیز قادر به برقراری ارتباط بدین شیوه هستند.
محققان دانشگاه‌های زوریخ و اکستر انگلستان نشان دادند لیکویی کاکل‌بلوطی (نوعی پرنده اجتماعی بومی استرالیا) توانایی انتقال معانی جدید را از طریق چینش‌ اصوات بی‌معنا در صداهایش را دارد.
شیوه برقراری ارتباط این پرنده، یادآور روشی است که انسان‌ها از طریق آن‌ واژگان معنادار را خلق می‌کنند.
دانشمندان در تحقیقات پیشین نشان داده بودند حیوانات به ویژه پرندگان قادر به مرتبط‌کردن اصوات مختلف به یکدیگر به عنوان بخشی از یک ترانه پیچیده هستند، اما این صداها به طور کلی فاقد معنای خاص بوده و تغییردادن آرایش صداها در یک ترانه، تغییری در پیام کلی آن ایجاد نمی‌کند.
لیکویی کاکل‌بلوطی برخلاف اکثر پرنده‌های آوازخوان، آواز نمی‌خواند بلکه مخزن کلامی گسترده آن دارای صداهای مجزایی است که از اصوات منفرد کوچک‌تر و از لحاظ صوتی مجزا تشکیل شده است.
محققان حاضر بر این باورند این پرنده، صداها را به منظور رمزگزاری معنای جدید بازچینش می‌کند زیرا انجام این کار از طریق ترکیب‌کردن صداهای موجود سریع‌تر از تکامل‌دادن صدای جدید است.
دانشمندان متوجه شدند این پرنده هنگام انجام رفتارهای مختلف، از دو صدای A و B در آرایش‌های مختلف استفاده می‌کند. لیکویی کاکل‌بلوطی هنگام پرواز، صدای پرواز AB را تولید می‌کرد اما هنگام غذادادن به جوجه‌هایش در لانه صدای ترغیب‌کننده BAB را تولید می‌کرد.
زمانی که تیم علمی این صداهای ضبط‌شده را برای این پرندگان نواخت، این حیوانات نشان دادند قادرند صدای غذادادن را در مقایسه با صدای پرواز تشخیص دهند.
هنگامی که صدای ترغیب‌کننده BAB مختص غذادادن به جوجه نواخته می‌شد، پرندگان به لانه نگاه می‌کردند اما هنگامی که صدای پرواز AB نواخته می‌شد، این موجودات به پرندگان در حال ورود به لانه نگاه می‌کردند. بنابراین آن‌ها این دو موقعیت را از یکدیگر تشخیص می‌دادند.
این نخستین باری است که دانشمندان نشان داده‌اند توانایی تولید معنای جدید با استفاده از بازچینش عناصر بی‌معنا در خارج از گسترده انسانی نیز وجود دارد.
این تحقیق گامی آغازین برای بررسی چگونگی ظهور سیستم‌های زبانی ارجحی است که امروزه انسان‌ها از آن استفاده می‌کنند.
جرئیات این یافته‌ها در مجله PLOS Biology ارائه شد.
..........................
خبر:  ساخت شهر افسانه‌ای ارباب حلقه‌ها در انگلستان
گروهی از مهندسان بریتانیایی علاقه‌مند به سازه‌های باستانی و افسانه‌ای به دنبال ساخت بنای خیالی شهر میناس تریث در قسمت سوم سه‌گانه ارباب حلقه‌ها هستند.
مهندس جاناتان ولیسون سرپرست تیم اجرایی این پروژه اظهارکرد: طبق محاسبات انجام شده برای ساخت این پروژه مبلغ 2.9 میلیارد دلار هزینه لازم است که قرار است تمامی این مبلغ در یک حراجی 60 روزه جمع‌آوری شود.
طبق برآوردهای انجام شده تاکنون دو محل در انگلستان و اسکاتلند برای ساخت این بنای عظیم در نظر گرفته شده که در صورت تایید رسانه‌ای خواهد شد.
شهر عظیم میناس تریث به بخش‌های اقامتی و تجارتی مجهز خواهد شد که طبق محاسبات انجام شده حدود 23 میلیون دلار برای خرید زمین و 188 میلیون دلار نیز برای تامین نیروی انسانی هزینه خواهد شد.
برای ساخت این بنای عظیم هیچ بودجه دولتی در نظر گرفته نشده بلکه هر علاقه‌مندی می‌تواند از 25 دلار بابت نوشتن نام در یادبود ساخت محل تا 780 دلار بابت یک شب اقامت در شهر را به صورت هزینه کمکی اهدا کند.
مسئولان اجرایی این پروژه عظیم از سایر جزئیات ساخت آن تا جمع‌آوری کامل بودجه امتناع کرده و امیدوارند تا در صورت رسیدن به مبلغ پیشنهادی ساخت این بنای عظیم جزئیات اجرایی و زمان پایان آن را اعلام کنند.
..........................
خبر:  ماهی‌یاب هوشمند چاپی سه‌بعدی
یک پدر و پسر آمریکایی دستگاهی طراحی کردند که به عنوان ماهی‌یاب هوشمند عمل می‌کند.
دستگاه Fish Call جف و جک دانوس که حرکات و صدایی شبیه به غذاخوردن ماهی دارد و منجر به جلب توجه و شکار آسان آنها می‌شود.
این فناوری شبیه به بستنی قیفی است که با استفاده از چاپ سه‌بعدی ساخته شده است، درون آب پرتاب می‌شود و ماهی‌ها را به سوی خود می‌کشد. این دستگاه آماده ارائه به بازار ماهیگیران است.
ماهی‌یاب هوشمند که قابل اتصال به گوشی‌های هوشمند است، از این طریق کنترل می‌شود و با تقلید صدای غذاخوردن ماهی، آنها را به سمت خود جلب می‌کند تا ماهیگیران آنها را صید کنند.
این دستگاه با استفاده از باتری 9 ولتی کار می‌کند و بین شش تا هشت ساعت قابلیت کار دارد.
..........................
خبر:  فراخوان ناسا برای طراحی ساعت مچی فضانوردان
ناسا در فراخوانی از عموم مردم برای طراحی نرم افزار ساعت های مچی هوشمند فضانوردان دعوت به عمل آورده است.
در سال های اخیر، عرضه ساعت های هوشمند با استقبال چشمگیری از سوی کاربران مواجه شدند زیرا این گجت ها از قابلیت های بسیاری برخوردارند که از میان آنها می توان به کنترل ضربان قلب، نبض، میزان سوخت و ساز کالری بدن، مدت زمان راه رفتن، اتصال به اینترنت، نمایش پیام ها، برقراری ارتباط با سایرین و  ... اشاره کرد.
چنین ساعت هوشمندی با افزودن قابلیت های جدیدی که یک فضانورد به آن نیاز دارد می تواند سفر و ماموریت فضانوردان را تسهیل کند.
ناسا فراخوان جدیدی را در سایت  Freelancer منتشر کرده و از تمامی داوطلبان و علاقه مندان دعوت کرده تا برنامه نرم افزاری را برای ساعت های مچی هوشمند فضانوردان طراحی کنند. در این فراخوان آمده است: "ما به دنبال ساخت ساعت هوشمندی برای فضانوردان هستیم تا آنها با استفاده از این گجت بتوانند در ماموریت های خود موفق تر ظاهر شوند."
یکی از مشکلاتی که در تولید این اپلیکیشن وجود دارد را می توان در طراحی یک رابط کاربر عمومی برای استفاده از چنین اپلیکیشن هایی در ایستگاه فضایی بین المللی ISS دانست. زیرا فضانوردان با استفاده از این اپلیکیشن می توانند شاهد اطلاعات بسیار مهمی باشند.
ناسا نمونه هایی از قابلیت های این اپلیکیشن که شامل هشدارها، وضعیت ارتباط فضانوردان با زمین، میزان اکسیژن، صحبت با سایر فضانوردان و ... است را طراحی کرده که با استفاده از لپ تاپ یا  iPad می تواند با فضانوردان ارتباط برقرار کند اما کارشناسان ناسا به دنبال طراحی اپلیکیشنی هستند که به سادگی تمامی اطلاعات مورد نیاز یک فضانورد را روی ساعت مچی نمایش دهد.
یکی دیگر از مشکلاتی که طراحان نرم افزار با آن رو به رو خواهند بود را می توان در ارتباط دشوار فضانوردان با ساعت های هوشمند دانست زیرا پوشیدن لباس های مخصوص فضانوردان یا حتی دستکش های مستحکم این ارتباط را سخت می کند. جایزه منتخب این طرح ۱۵۰۰ دلار اعلام شده است.
..........................
خبر:  شناسایی ژن عامل برخی ناباروری‌های مردان
دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا نوعی ژن عامل تعدادی از موارد ناباروری در مردان را کشف کردند.
محققان دریافتند جهش‌هایی در نوعی ژن موجود در کروموزوم X به نام TEX11 مسؤول تعداد زیادی از ناباروری‌های مردان است.
دانشمندان با مطالعه 275 مرد، سه جهش را در ژن TEX11 یافتند که به نظر می‌رسید عامل ناباروری آن‌ها باشد و منجر به یک درصد موارد آزواسپرمی می‌شود.
آزواسپرمی، اختلالی است که در آن تعداد اسپرم‌های مرد در مایع منی صفر می‌شود.
مردان دارای این اختلال دارای میل و عملکرد جنسی طبیعی هستند و فقط مشکل باروری دارند.
یک درصد مردان آزواسپرمی دارند که این اختلال علت ۲۰ درصد از ناباروری‌ها در مردان است.
نتایج این تحقیق دارای مضامین مهمی برای علم مشاوره ژنتیک ناباروری خواهد بود.
جزئیات این تحقیق در مجله EMBO Molecular Medicine ارائه شده است.
..........................
خبر:  امکان تولید نیروی مغناطیسی در سایر فلزها
محققان دانشگاه لیدز بریتانیا برای نخستین بار موفق به ایجاد خواص مغناطیسی در فلزهای معمولی شدند.
محققان به کمک تکنیک تغییر در مقدار فعل و انفعالات کوآنتومی خاص مواد موفق شدند تا خاصیت مغناطیسی را در سایر فلزات ایجاد کنند. این دستاورد در آینده نزدیک نیاز بشر به مواد کمیاب و سمی مغناطیسی برای ساخت توربین‌های باد، رایانه‌ها و تجهیزات مغناطیسی مورد نیاز در پزشکی را تامین خواهد کرد.
فاطمه المعماری، فارغ‌التحصیل رشته فیزک و فضاشناسی دانشگاه لیدز در مورد این مطالعه اظهار کرد: قابلیت ایجاد نیروی مغناطیس در فلزهای غیرمغناطیس و یا مواد غیرفلزی، استفاده از عناصر غیرسمی مثل مس و کربن را امکان‌پذیر خواهد کرد.
وی در ادامه افزود: خواص مغناطیسی تنها در فلزهایی مثل آهن، کبالت و نیکل وجود دارد. قابلیت مغناطیسی به آرایش اتمی هسته این عناصر بستگی دارد و در واقع الکترون‌های لایه بیرونی اتم‌ها نقش موثری در رفتار مغناطیسی عنصر بازی می‌کنند.
محققان در ادامه مطالعات موفق به تولید فلز مس با خواص مغناطیسی در دمای اتاق شدند.
آنها معتقدند که تولید نسل جدید رایانه‌های کوآنتومی مستلزم شناخت مواد جدید مغناطیسی است. در نسل جدید این رایانه‌ها سرعت پردازش اطلاعات و قابلیت ذخیره حجم عظیمی از اطلاعات تنها به موفقیت در تولید مواد جدید با خاصیت مغناطیسی محدود می‌شود.



نظرات : 0

ثبت نظر

76681