۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی یکشنبه 25 مرداد

ICTPRESS گزارش می دهد :

خبر:  رونمایی از نخستین نقشه دیجیتالی بستر اقیانوسهای جهان
دانشمندان در استرالیا نخستین نقشه دیجیتالی از بستر اقیانوس های جهان را ارائه کردند.
درحالی که به لطف دستاوردهای کاوشگر افق های نو، درک دانشمندان درباره سیاره های کوتوله ای که میلیاردها کیلومتر از زمین فاصله دارند افزایش قابل توجهی یافته اما هنوز درخصوص چند کیلومتر زیر پای انسانها یعنی بستر اقیانوس ها اطلاعات زیادی در دست نیست.
اکنون خبر خوشحال کننده این است که معماهای زیادی از ناشناخته ترین نقاط زمین در قالب یک نقشه دیجیتالی ارزشمند رمزگشایی شده است.
این نقشه دیجیتالی نه تنها به درک بهتر از بستر اقیانوسها منجر می شود بلکه به دانشمندان زیست شناس کمک می کند تا درخصوص واکنش بزرگترین محیطهای آبی زمین (که ۷۰ درصد سطح زمین را پوشاندند) نسبت به تغییرات جوی پیش بینی های دقیق تری انجام دهند.
دانشمندان دانشگاه سیدنی این نقشه دیجیتالی را با استفاده از ۱۴ هزار و ۵۰۰ مورد نمونه برداری صورت گرفته از بستر اقیانوس های سراسر جهان ارایه کرده اند. این نمونه ها طی نزدیک به ۷۰ سال گذشته و توسط گروههای تحقیقاتی مختلف جمع آوری شده است.
در این نقشه متفاوت ۱۳ کلاس اصلی از ترکیبات بستر اقیانوس از جمله نمک و خاک رس در رنگهای مختلف به نمایش درآمده است.
به عقیده دانشمندان، این نقشه حلقه مفقوده میان تغییرات مربوط به بستر و سطح اقیانوس را ارائه می کند.
..........................
خبر:  کشف غیرمنتظره نوع جدیدی از شیشه
دانشمندان علوم مولکولی در دانشگاه شیکاگو و دانشگاه ویسکانسین، حین تحقیقاتشان به طور غیرمنتظره‌ای نوع جدیدی از شیشه را کشف کردند.
کشف جدید، کارآیی ابزار الکترونیکی مانند دیودهای ساطع‌کننده نور، فیبرهای نوری و سلول‌های خورشیدی را ارتقا می‌بخشد.
این دستاورد علمی می‌تواند دارای مضامین نظری مهمی برای درک مواد مرموزی موسوم به شیشه باشد.
دانشمندان این نوع شیشه را با تبخیرکردن مولکول‌های آلی بزرگ در فضای خلا و انباشت‌کردن کند و لایه‌لایه آن‌ها بر روی یک زیرلایه در دمای بسیار کنترل‌شده، تولید کردند.
زمانی که فرآیند انباشت این مولکول‌ها به پایان رسید، ماده حاصل باثبات بود و تغییردادن دما در طیف وسیع بر آن اثری نمی‌گذاشت.
فقط کسر کوچکی از مولکول‌های موجود در این نمونه موردی در جهتی متفاوت از مابقی مولکول‌های شیشه آرایش شدند اما همین موضوع برای تغییردادن قابل‌توجه ویژگی‌های نوری این مواد کافی است.
شیشه‌ها یکی از شناخته‌نشده‌ترین گروه مواد هستند زیرا آن‌ها با وجود برخورداری از ساختار مایع‌، جامدند و این موضوع دانشمندان را برای دهه‌ها سردرگم‌ کرده است.
این موضوع که هم‌اکنون می‌توان برای این مواد دارای اختلال در ساختار را کنترل کرد، می‌تواند دارای مضامین فناورانه و نظریه‌ای عمیقی باشد.
جزئیات این تحقیق در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شد.
..........................
خبر:  کشف مشتری دوم در یک سیستم سیاره‌ای جوان
تیمی از منجمان سیاره فراخورشیدی مشتری‌مانندی را در یک سیستم سیاره‌ای جوان کشف کردند که می‌تواند به آن‌ها در درک چگونگی شکل‌گیری سیارات پیرامون خورشید کمک کند.
جسم جدید به نام 51 Eridani b، نخستین سیاره فراخورشیدی است که توسط تصویرگر سیاره‌ای Gemini کشف شده‌ است. این ابزار جدید توسط یک تیم بین‌المللی و به رهبری "بروس مکینتاش"، استاد فیزیک در دانشگاه استنفورد، فعالیت می‌کند.
سیاره تازه‌ شناسایی‌شده که در نور مادون قرمز می‌درخشد، حول ستاره بسیار جوان خورشیدمانندی مدارگردی می‌کند که 96 سال نوری از زمین فاصله دارد.
برای کشف سیاراتی از این دست، سامانه کپلر ناسا سایه آن‌ها را شکار می‌کند، در حالی که تصویرگر Gemini نورشان را رصد می‌کند.
سیاره جدید حدود 20 میلیون سال پیش یعنی 40 میلیون سال پس از انقراض دایناسورها شکل گرفته است.
زمانی که منجمان روی این جرم کیهانی متمرکز شدند، نور منعکس‌شده از 51 Eridani b را شناسایی کردند. این سیاره در مقایسه با فاصله زحل از خورشید، اندکی دورتر از ستاره والدش مدارگردی می‌کند.
نور حاصل از این سیاره بسیار ضعیف و بیش از سه میلیون بار ضعیف‌تر از ستاره والدش است اما سامانه Gemini قادر بود این نور را به آسانی رصد کند.
بر اساس مشاهدات انجام‌شده، جرم این سیاره دو برابر جرم مشتری است، جرم آن همچنین نصف جرم سیارات جوان کشف‌شده تا به امروز است.
علاوه بر دارابودن لقب کم‌جرم‌ترین سیاره جوانی که تاکنون تصویربرداری شده، این سیاره یکی از سردترین اجرام کیهانی و دارای غنی‌ترین جو متان است.
این در حالی است که سیارات فراخورشیدی مشتری‌مانند پیشین فقط دارای ردپاهای ضعیفی از متان هستند و جو آن‌ها بسیار متفاوت از جوهای متان سنگین غول‌های گازی موجود در منظومه شمسی است. تمامی این ویژگی‌ها به سیاره‌ای اشاره دارند که نوزادی مشتری را نمایش می‌دهد.
در جوهای سیارات غول‌پیکر سرد منظومه شمسی، کربن در شکل متان یافت می‌شود اما در اکثر سیارات فراخورشیدی، کربن عمدتا در شکل منوکسیدکربن وجود دارد.
غنی‌بودن جو سیاره 51 Eridani b از متان نشان می‌دهد این جرم کیهانی در مسیر خود به سوی تبدیل‌شدن به عموزاده مشتری است.
سیاره جدید نخستین جرم کیهانی است که تا این حد سرد بوده و به اندازه‌ای به ستاره‌اش نزدیک است که احتمالا به همان شیوه مشتری شکل گرفته است.
تصویرگر Gemini برای کشف و تحلیل سیارات جوان دارای نور ضعیفی طراحی شده که حول ستارگان درخشان مداگردی می‌کند.
در حالی که سامانه کپلر ناسا هزاران سیاره را کشف کرده، این سیستم چنین عملی را به صورت غیرمستقیم و با شناسایی خاموش‌شدن نور ستاره با عبور سیاره از مقابل آن انجام می‌دهد، اما تصویرگر Gemini به دنبال نور خود سیاره است.
سال گذشته، این تصویرگر بر روی تلسکوپ هشت متری Gemini South در شیلی نصب شد و تیم علمی به دنبال سیاراتی حول ستارگان جوان می‌شود و تاکنون نزدیک به 100 سیاره از این دست را شناسایی کرده است.
تصویرگر موردبحث علاوه بر بسط‌ دادن دانش انسان از سیارات، سرنخ‌های کلیدی درباره چگونگی شکل‌گیری منظومه‌های شمسی ارائه می‌دهد.
جزئیات این دستاورد علمی در مجله Science ارائه شد.
..........................
خبر:  ماده تاریک شبیه ذرات زیراتمی است؟
یک گروه بین‌المللی از دانشمندان، نظریه جدیدی را ارائه داده‌اند که مدعی است ماده تاریک مانند ذرات زیراتمی عمل می‌کند.
ماده تاریک چیزی است که کهکشان‌ها، ستارگان، منظومه شمسی و بدن انسان را دست نخورده نگه می‌دارد.
اگرچه هنوز هیچکس موفق به مشاهده آن نشده و اغلب به عنوان یک شکل جدید و عجیب از ماده، مانند ذره‌ای که در ابعاد اضافی فضا حرکت کرده یا نسخه کوانتومی آن یعنی ابرتقارن از آن یاد می‌شود.
محققان اکنون نظریه جدیدی را مطرح کردند که بر اساس آن، ماده تاریک بسیار شبیه پیون‌ها است. پیون‌ها مسئول اتصال هسته اتم به یکدیگر هستند.
هیتوشی موریاما از دانشگاه توکیو اظهار کرد که آن‌ها اینگونه ذرات را پیش از این مشاهده کرده بودند و این که آن‌ها از خواص مشابهی مانند جرم مشابه و تعاملات مشابه برخوردارند.
نظریه جدید پیش‌بینی می‌کند که ماده تاریک به احتمال زیاد درون کهکشان‌ها یا خوشه‌های کهکشانی با خود تعامل کرده و احتمالا توزیعهای جرم پیش‌بینی شده را اصلاح می‌کند.
به گفته اریک کوفلیک، محقق دانشگاه کرنل، این نظریه می‌تواند اختلافات زیاد میان داده‌ها و شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای را حل و فصل کند.
گام بعدی می‌تواند به آزمایش گذاشتن این نظریه با استفاده از تجربیاتی مانند برخورددهنده بزرگ هادرونی و ابزار جدید SuperKEK-B باشد.
جزئیات بیشتر در مجله Physical Review Letters منتشر شده است.
..........................
خبر:  ابزاری برای تشخیص مواد مخدر با استفاده از اثر انگشت
دانشمندان دانشگاه شفیلد هالام انگلستان ابزاری ارائه دادند که می‌تواند مواد مخدر غیرقانونی را فقط با اثر انگشت تشخیص دهد.
این فناوری که MALDI-MSI نام گرفته، می‌تواند وجود کوکائین، ماده حاضر در ماری‌جوانا (THC)، هروئین، آمفتامین و دیگر مواد را با استفاده از اثر انگشت شناسایی ‌کند.
رویکرد مزبور با تحلیل‌کردن ترشحات اثر انگشت، امکان شناسایی استفاده از مواد مخدر را فراهم می‌کند.
این نوآوری همچنین امکان شناسایی ردپای مواد آرایشی، محصولات شوینده، حضور کافئین، دارو و حتی جنسیت فرد را مهیا می‌کند. این نوع اطلاعات می‌تواند در خلق تصویر پزشک‌ قانونی از یک مظنون به کار رود.
توانایی شناسایی طیف کلی مواد مخدر بدین معناست که MALDI-MSI می‌تواند به ابزاری حیاتی در مبارزه با جنایت تبدیل شود.
نیروی پلیس می‌تواند علاوه بر استفاده از شیوه‌های بررسی صحنه جنایت، از این فناوری نیز استفاده کند. این ابزار هم‌اکنون در صحنه‌های جنایت و با همکاری پلیس وست‌یورکشایر به کار می‌رود.
جزئیات این تحقیق در مجله Scientific Reports ارائه شد.
..........................
خبر:  کنترل ربات با استفاده از فکر توسط معلولین
دانشمندان سوییسی رابط انسان-ماشینی ارائه دادند که به معلولین امکان کنترل‌کردن یک ربات را با استفاده از افکارشان می‌دهد.
با استفاده از نوعی سیستم حضور از راه دور که در موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان در سوییس ساخته شده، معلولان از چند کشور مختلف توانستند ربات موجود در این موسسه را از راه دور کنترل کنند.
این پروژه تحقیقاتی چندساله که "کرسی بنیاد رابط انسان-ماشین Defitech" یا CNBI نام دارد، به دنبال ارائه استقلال به افراد معلول است و آزمایشات نشان داده فناوری جدید کارآمد بوده و استفاده از آن نیز آسان است.
برای کسی که از معلولیت یا حرکت محدود رنج می‌برند، ملاقات با دیگران بی‌نهایت دشوار است.
تیمی از محققان سوییسی به رهبری "خوزه دل میلان" روی نوعی رویکرد ماشین-مغز انقلابی کار کرده تا حس استقلال معلولین را بازیابی کند.
در این تحقیق، کنترل از راه دور یک ربات توسط افراد معلول در منزل و با استفاده از افکار آنها انجام شد. این پروژه شامل افراد مختلف از کشورهای مختلف بود که نتایج مطلوبی هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ انسانی به دنبال داشت.
در این پروژه، 9 فرد معلول و 10 فرد سالم از کشورهای ایتالیا، آلمان و سوییس در کنترل‌کردن یک ربات با افکارشان شرکت داشتند. به مدت چندین هفته هر یک از این سوژه‌ها یک کلاه مجهز به الکترود را بر سر داشتند که قادر بود سیگنال‌های مغزی آن‌ها تحلیل کند.
آن‌ها سپس به ربات دستور می‌دادند که حرکت کند و دستورهایشان را به صورت بلادرنگ و از طریق اینترنت خانگی‌شان مخابره می‌کردند.
ربات با استفاده از دوربین ویدئویی، صفحه نمایش و چرخ‌هایش قادر بود هنگام حرکت فیلمبرداری کند و همزمان ربات با استفاده از برنامه اسکایپ چهره فرد معلول را نمایش می‌داد.
هر یک از این 9 نفر معلول توانست از راه دور ربات را به آسانی و طی کمتر از 10 روز آموزش‌دیدن، کنترل کند.
ربات به‌کاررفته در این پروژه قادر است به تنهایی و بدون دریافت هشدار، از برخورد با موانع اجتناب کند. سوژ‌ه‌های حاضر، ربات را با استفاده از فکر کنترل کردند و این موضوع نشان‌دهنده کارآیی این پروژه بود.
جزئیات این تحقیق در مجله Proceedings of the IEEE ارائه شد.
..........................
خبر:  طولانی‌ترین پرواز بدون توقف جهان
خطوط هوایی امارات در دبی قصد دارد طولانی‌ترین پرواز بدون توقف جهان را عرضه کند.
خطوط هوایی امارات طولانی‌ترین پرواز دنیا را از آن خود کرده است. این پرواز بین دبی و پاناما سیتی انجام می‌شود و به مدت 17 ساعت و 35 دقیقه طی مسیر می‌کند.
کشور امارات، در حال برنامه‌ریزی برای طولانی‌ترین پرواز بدون توقف بین دبی و شهر پاناما سیتی است.
مسافت این پرواز حدود 13 هزار و 821 کیلومتر است و طولانی‌ترین مسیر بدون توقف در خطوط هوایی محسوب می‌شود.
پیش از این طولانی‌ترین پرواز دنیا مربوط به پرواز مستقیم بین دبی و لس‌آنجلس بود که در بین طولانی‌ترین پروازهای بدون توقف جهان قرار می‌گیرد. این هواپیما توانایی حمل 16.5 تن محملوله را دارد.
پاناماسیتی اولین دروازه ورود به امریکای مرکزی خواهد بود.
این سرویس جدید بین فرودگاه بین‌المللی دبی (DXB) و فرودگاه بین‌المللی توکامن (PTY) آغاز به کار می‌کند. خدمات جدید از اول فوریه 2016 شروع می‌شود و مدت زمان پرواز 17 ساعت و 35 دقیقه است.
در این پرواز از هواپیمای بویینگ 777-200LRاستفاده می‌شود.
..........................
خبر:  نظارت بر آتشفشان‌ها با ساعت‌های اتمی
تیمی بین‌المللی از دانشمندان به رهبری دانشگاه زوریخ دریافته‌ می‌توان از ساعت‌های اتمی با دقت بالا برای نظارت بر آتشفشان‌ها استفاده کرد.
این کار می‌تواند پیش‌بینی‌های آتی از فوران آتشفشان‌ها را ارتقا دهد.
علاوه بر این، استفاده از شبکه زمین‌محوری از ساعت‌های اتمی می‌تواند بر واکنش پوسته زمین به جذر و مد نظارت کند. جزر و مد زمانی رخ می‌دهد که زمین در میدان گرانشی خورشید و ماه حرکت می‌کند.
ساعت‌های اتمی، زمان را با دقت غیرقابل‌باوری اندازه‌گیری می‌کنند و بهترین ساعت‌ها به اندازه‌ای دقیق هستند که طی بازه زمانی 10 میلیارد سال، کمتر از یک ثانیه را از دست می‌دهند. با این حال، آن‌ها بیشتر در آزمایشگاه‌ها به کار می‌روند و بخش صنعت هنوز از توانایی بی‌سابقه‌ای این فناوری برای اندازه‌گیری زمان بهره‌مند نشده‌ است.
دانشمندان امیدوارند این ساعت‌های دقیق را بتوان ظرف چند سال آینده در نواحی آتشفشانی کار گذاشت اما این کار سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی را می‌طلبد.
..........................
خبر:  نگاه ویژه وزارت دفاع امریکا به لامپ‌های خلا برای توسعه فناوری‌های آتی
سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی امریکا (دارپا) به لامپ‌های خلا در فناوری آتی این آژانس نگاه ویژه‌ای دارد و به عنوان بخشی از برنامه جدید، به دنبال توسعه طرح‌های جدید لامپ‌های خلا و ارائه شیوه‌هایی برای کاربرد آن‌ها در فناوری‌های قدرتمند ارتباطاتی و سیستم‌های راداری است.
ابزار میکروالکترونیکی دارای حالت جامد بخش زیادی از حوزه الکترونیک را به خود اختصاص دادند به طوری که نمی‌توان به آسانی تاثیر جایگزین‌شدن لامپ‌های خلا با فرستنده‌ها را مشخص کرد.
با این که بسیاری، لامپ‌های خلا را متعلق به گذشته می‌دانند، این فناوری جنگ جهانی دوم هنوز هم موردکاربرد است و تعداد قابل‌توجهی از لامپ‌های مایکروویو (VED) روی زمین و در فضا به کار می‌روند.
یکی از مزایای لامپ‌های خلا این است که این ابزار می‌توانند در سطوح نیرو و فرکانس‌هایی عمل کنند که ابزار الکترونیکی حالت جامد در آن نابود می‌شوند. این موضوع موجب می‌شود لامپ‌های مایکروویو (TWT) در ماهواره‌های ارتباطاتی سیگنال‌های باکیفیتی را از مدار مخابره کنند.
لامپ‌های خلا همچنین در قلب سیستم راداری با طیف بسیار طولانی قرار دارند که در سیستم‌های رهگیری هوایی غیرنظامی و همچنین نظامی به کار می‌رود.
بنا بر اعلام دارپا، بیش از 200 هزار لامپ‌های مایکروویو موردکاربرد در وزارت دفاع ایالات متحده قرار دارند. با این حال، متاسفانه تقویت‌کننده‌های تجاری پرقدرت و ارزان، طیف الکترومغناطیسی را شلوغ کردند و علاوه بر این، نسل جدید لامپ‌های مایکروویو باید با قدرت‌های بالا و فرکانس‌های موج میلی‌متری بالای 75 گیگاهرتز عمل کنند تا کمتر در معرض تداخل عمومی قرار گیرند.
مشکل اینجاست که به هر میزان هم که لامپ‌های مایکروویو مدرن و پیشرفته با همتایان پیشین‌شان در یک دهه پیش مقایسه می‌شوند، باز هم دارای نقطه‌ضعف‌های مشترکی با آن‌ها هستند. مونتاژ لامپ‌های خلا همواره انرژی‌بر بوده و به مواد نامعمول و ماشین‌آلات با دقت بالایی برای تولید آن‌ها نیاز است.
برنامه "نوآورانه علم و فناوری الکترویکی خلا" (INVEST) دارپا به دنبال تولید نسل جدیدی از لامپ‌های مایکروویو است که در فرکانس‌های موج میلی‌متری بالا عمل کنند و این برنامه باید به مدت چهار سال روی پیشنهادهای مطرح‌شده برای تولید این لامپ‌ها تمرکز کند.
برنامه INVEST برای مدلبندی و شبیه‌سازی، طراحی‌های اجزای جدید، درک بهتر فرآیندهای انتشار الکترون و همچنین توسعه تکنیک‌های تولید جدید، قرارداد خواهد بست.
دستیابی به فرکانس‌های موج میلی‌متری، نیازمند ترکیب‌کردن اجزای بسیار کوچک و آرایش فوق‌دقیق است. برای انجام این کار، برنامه INVEST به دنبال روش‌های جدید تحلیل، تولید و بهینه‌سازی طرح‌هاست به طوری که این طرح‌ها عملکرد بهتری داشته باشند و همچنین بتوان آن‌ها را وارد حوزه چاپ سه‌بعدی کرد.
چنانچه بتوان تمامی اجزای این لامپ‌ها را با چاپگر سه‌بعدی تولید کرد، تولید آن‌ها در خط مونتاژ آسان‌تر خواهد بود.
..........................
خبر:  جلوگیری از سرطان رحم با مصرف قرص‌های ضد بارداری
محققان دانشگاه آکسفورد می‌گویند مصرف قرص ضد بارداری در دوره‌های طولانی مدت توانسته 200 هزار مورد سرطان رحم را طی دهه گذشته درمان کند.
این پژوهش نشان می‌دهد که اثرات ضد سرطانی این قرص‌ها حتی پس از توقف مصرف آن نیز سال‌ها باقی خواهد ماند.
طی این پژوهش محققان داده‌های 27 هزار و 276 زن مبتلا به سرطان رحم را در بیش از 10 کشور مورد بررسی قرار دادند.
محققان دریافتند که با مصرف هر پنج سال از قرص‌های ضد بارداری، خطر سرطان رحم به یک چهارم کاهش می‌یابد. مصرف 10 سال از قرص‌های ضد بارداری نیز می‌تواند از هر 100 نفر مصرف کننده زیر 75 سال، شانس خطر ابتلا به سرطان رحم را از دو نفر به یک نفر کاهش دهد.
علاوه بر این محققان می‌گویند زنانی که در دهه 20 این قرص‌ها را مصرف کرده‌اند می‌توانند از فواید آن در 50 سالگی و بالاتر خود بهره ببرند. معمولا افرادی که از این قرص‌ها مصرف می‌کنند، ترس از ابتلا به سرطان را دارند اما در واقع طی مصرف طولانی مدت این خطر نیز کاهش پیدا می‌کند.
این پژوهش در مجله Lancet Oncology منتشر شده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

15632