۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی دوشنبه 26 مرداد

ICTPRESS گزارش می دهد :

خبر:  پیاده‌روی آزاد و راحت با تردمیل واقعیت مجازی
مهندسان چینی نوعی تردیل تک جهته واقعیت مجازی به نام Kat Walk ارائه دادند که به کاربر آزادی عمل بیشتری برای حرکت داده و محدودیت کمتری برای وی ایجاد می‌کند.
تردمیل جدید که توسط شرکت KATVR ارائه شده، دارای هیچ رینگ یا مانعی برای دشوارکردن حرکت نیست بنابراین کاربران آزادند بدون ترس از برخوردکردن با چیزی اعضای بدنشان را حرکت دهند.
سیستم مهار تعبیه‌شده در این تردمیل طوری طراحی شده که با بدن‌های مختلف سازگار شود در حالی که وزن تا 140 کیلوگرم را پشتیبانی می‌کند.
در حالی که در تردمیل‌های واقعیت مجازی دیگر کاربران باید ایستاده بمانند، تردیمل Kat Walk امکان نشستن را نیز مهیا کرده و این موضوع آن را ایده‌آل کرده است.
این تردمیل دارای حسگرهایی است که حرکت کاربر را رهگیری و آن را به حرکات بازی تبدیل می‌کند. علاوه بر ساختار باز کمترمحدودکننده، تیم علمی در حال طراحی شیوه‌های واقعی‌تر راه‌رفتن برای این تردمیل هستند.
کاربران پوشش‌های پای ویژه‌ای می‌پوشند که در شبیه‌سازی‌کردن نیروهای طبیعی راه‌رفتن بهتر عمل می‌کند. ترکیب سطح با اصطکاک بالا به همراه اصطکاک خود کفش حرکت را بیشتر شبیه راه‌رفتن و کمتر سرخورنده می‌کند. این امر به کاربران در حفظ تعادل بهتر کمک می‌کند.
تیم سازنده این تردمیل، طرح‌هایی برای دوستدارکردن آن با خانه در دست دارد؛ آن‌ها به دنبال عرضه محصولی هستند که حدود 75 کیلوگرم وزن داشته باشد و قطر خارجی آن 101 سانتی‌متر باشد.
در صورت موفقیت، این سازه تاشو و باریک‌تر خواهد شد و قاعده آن نیز با وجود چرخ‌های پنهان برای حرکت آسان نازک‌تر خواهد بود.
تردمیل Kat Walk هم‌اکنون روی سایت‌های بازاریابی است و چنانچه همه مراحل مهندسی، آزمایش پیش تولید و تولید آن مطابق برنامه پیش برود، آوریل سال 2016 عرضه می‌شود.
..........................
خبر:  طراحی هواپیما با الهام از پای حشرات
دانشمندان ایرلندی در حال بررسی پای حشرات مختلف برای ارتقای ساختارهای لوله‌ای طولانی در هواپیماها و کاهش وزن آن‌ها هستند.
این محققان همچنین به دنبال استفاده از یافته‌های خود در ساخت تجهیزات بیمارستانی مانند کاتترها هستند.
دانشمندان کالج ترینیتی دوبلین در حال بررسی اشکال مختلف پای حشراتی مانند ملخ، سوسک، حشرات چوب و زنبورها برای مشاهده این نکته هستند که پاهای آن‌ها چگونه تحت فشار، خم می‌شوند. تیم علمی حشراتی با اشکال مختلف پا و سبک زندگی‌های مختلف را بررسی کرد.
حشرات چوب دارای پنج خط‌الراس طولی هستند که تا پایین پاهایشان امتداد یافتند. محققان دریافتند این خط‌الراس‌ها مانع از خم‌شدن نمی‌شوند اما به پاها کمک می‌کنند از آسیب در امان بمانند. آن‌ها به ویژه در مقابل نوع خاصی از خم‌شدن موسوم به خم‌شدن ارتجاعی مقاومت می‌کنند.
این موضوع نشان می‌دهد چگونه ویژگی‌های ماده و هندسه می‌توانند در شیوه‌های پیچیده با یکدیگر تعامل داشته باشند و دانشمندان باید هنگام طراحی لوله‌های با جداره نازک این موضوع را در نظر بگیرند.
پاهای زنبورها دارای سطح مقطع مثلثی است و این سطح، منطقه مسطح بزرگی دارد که در آن منبع گرده وجود دارد.
دانشمندان دریافتند این موضوع بر لحظه خم‌شدن اثر منفی نمی‌گذارد و بنابراین سطح مقطع‌های غیردورانی را می‌توان بدون کاهش استحکام مکانیکی طراحی کرد.
ملخ‌ها و سوک‌ها دارای پاهای توخالی و سطح مقطع تقریبا دورانی هستند و زمانی که می‌پرند، پاهایشان به آستانه شکستن نزدیک می‌شوند اما نمی‌شکنند.
دانشمندان امیدوارند درک حشرات، الهام‌بخش ساخت مواد مقلد زیستی باشد. آن‌ها همچنین به دنبال بررسی پوشش بندپایان هستند، گرچه این پوشش یکی از معمول‌ترین مواد در دنیاست، محققان هنوز چیزی درباره آن نمی‌دانند.
گام‌های بعدی این تحقیق شامل آزمایش چگونگی واکنش نشان‌دادن حشرات به فشار است.
..........................
خبر:  معرفی حافظه ۱۶ ترابایتی سامسونگ
سامسونگ نسل جدیدی از حافظه های این کمپانی با ظرفیت ۱۶ ترابایتی را معرفی کرده است.
چندی پیش و در جریان برگزاری حافظه های فلش ۲۰۱۵ میلادی، اینتل به معرفی محصول جدیدی پرداخت که توانست توجهات بسیاری را به خود جلب کند. با وجود اینکه SSD موجود در رایانه ها از سرعت بالایی برخوردارند اما با عرضه نسل جدید حافظه های اینتل، حافظه های قدیمی به حاشیه خواهند رفت.
حافظه جدید محصول همکاری اینتل و میکرون بوده و ۳D XPoint نام داشتند. نسل جدید حافظه حاصل تلاش و توسعه ۱۰ ساله این دو شرکت است. ساخت این حافظه در حالی است که محققان سال های متوالی به دنبال ساخت پردازنده ای بودند که بتوانند داده ها را با سرعت بیشتری منتقل کنند.
حافظه جدید اینتل، اولین گونه از نسل جدید حافظه ها است که در ۲۵ سال اخیر عرضه شده و سرعت انتقال داده ها در این حافظه ۱۰۰۰ برابر بیشتر از حافظه های NAND است که در SSD استفاده می شود. اما سامسونگ نیز از کمپانی های رقیب بازنمانده و در جریان برگزاری این نمایشگاه حافظه‌ SSD با ظرفیت ۱۶ ترابایت را معرفی کرد. سامسونگ اعلام کرد، نسل سوم حافظه های V-NAND/۳D از ماه جاری به تولید انبوه خواهند رسید.
محصول جدید سامسونگ اولین حافظه SSD عرضه شده از سوی این کمپانی با طراحی ۴۸ لایه است که از حافظه های NAND مشهور به TLC ۲۵۶ گیگابایتی در آن استفاده شده است. ساخت حافظه جدید در حالی است که نسل دوم حافظه های  SSD سامسونگ با طراحی ۳۲ لایه همراه بوده اند و از تراشه های TLC ۱۲۸ گیگابایتی یا MLC ۱۲۸ گیگابایتی بهره می بردند.
رقابت کمپانی های فناوری در ساخت حافظه های جدید با ظرفیت بیشتر در حالی است که شرکت هایی مانند توشیبا یا SanDisk از عرضه حافظه های ۴۸ لایه تا اوایل سال ۲۰۱۶ خبر دادند.
تراشه های ۲۵۶ گیگابایتی TLC سامسونگ از نظر مصرف انرژی ۳۰درصد بهینه تر از حافظه های فعلی یعنی تراشه های TLC با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایتی هستند. در فناوری جدید حتی تراکم حافظه ۴۰ درصد بهبود یافته تا بتواند نیاز مخاطبان را بهتر پاسخگو باشد.
از قابلیت های حافظه جدید می توان حجم کوچکتر، سرعت و استحکام بیشتر را برشمرد. افزایش حافظه و سرعت بدین معناست که در فضای فیزیکی یکسان می توان تعداد بایت های بیشتری را ذخیره کرد.
..........................
خبر:  تقویت ریاضی کودکان با ساعت دیواری اینشتین
مهندسان فرانسوی در استودیوی MNTNT در پاریس نوعی ساعت دیواری برای کودکان ارائه دادند که با آن می‌توانند مسائل ریاضی را حل کنند.
این ساعت که "آلبرت اینشتین" نام دارد، با الهام از این دانشمند ساخته شده و کودکان را وادار می‌کند برای این که بدانند ساعت چند است، معادلات ریاضی را حل کنند. در این جا ساعت‌شمار روی خط فوقانی ساعت دیواری و دقایق نیز روی خط پایینی شکسته می‌شود.
هر یک از خطوط دارای مساله ریاضی نسبتا ساده‌ای است که کودک باید برای دانستن زمان متناظر با جواب، آن را حل کند. به طور مثال، به جای این که ساعت دیواری، ساعت 9 شب را نشان دهد، "12 منهای سه، تقسیم بر یک" را نشان می‌دهد.
این ساعت با معادلات نسبتا ساده شروع می‌کند و به تدریح و با بهترشدن مهارت ریاضی کودکان، مسائل دشوارتر می‌شوند.
معادلاتی که ساعت نشان می‌دهد کاملا تصادفی بوده و هر دقیقه از روز تغییر می‌کنند. کاربر می‌تواند میزان دشواری این مسائل را تعیین کرده و طوری ساعت را تنظیم کند که معادلات تغییر کنند.
شرکت سازنده هم‌اکنون در جال جمع‌آوری بودجه برای تجاری‌سازی این فناوری است و انتظار می‌رود این ساعت فوریه سال 2016 عرضه شود.
..........................
خبر:  نقش گیرنده‌های خاص مغز در ابتلا به اوتیسم و اسکیزوفرنی
یافته‌های جدید محققان آزمایشگاه نوروبیولوژی محاسباتی سالک در امریکا حاکی از آن است، از دست‌رفتن یک گیرنده مهم در گروه خاصی از نورون‌های مهارکننده در مغز می‌تواند مسئول اختلالات عصبی از جمله اسکیزوفرنی و اوتیسم باشد.
پیش از این اهمیت این گیرنده که mGluR5 نام دارد در نواحی دیگر مغز تثبیت شده بود. با این حال، تاکنون هیچ گروه تحقیقاتی، اهمیت این گیرنده را در سلولی به نام parvalbumin-positive interneuron بررسی نکرده بود. به نظر می‌رسد این نوع سلول‌ها در شناخت عمومی و تولید انواع خاصی از الگوهای موجی ارتعاشی در مغز حائزاهمیت باشند.
دانشمندان دریافتند بدون وجود گیرنده mGluR5 در سلول‌های مزبور، موش‌ها دارای اختلالات رفتاری بسیار جدی بودند.
محققان پیش‌تر دریافته بودند زمانی که سیگنالدهی مولکولی در این سلول‌ها در طول رشدشان مختل می‌شود، شبکه‌های مغز به درستی شکل نمی‌گیرند. مطالعات مختلف نیز نشان داده‌اند گیرنده‌های mGluR5 با اختلالات اعتیاد و اضطراب مرتبط هستند.
بر اساس یافته‌های جدید، تغییر در گیرنده‌های mGluR5 در سلول‌های مغزی parvalbumin می‌تواند در شکل‌گیری تعدادی از اختلالات رشد عصبی دخیل باشد. کشف جدید خبر بسیار خوبی است زیرا چنین تغییر مولکولی را می‌توان معکوس کرد.
با این حال، تحقیقات بیشتری برای پاسخ به این پرسش باید انجام شود که آیا گیرنده‌های mGluR5 متعلق به سلول‌های parvalbumin با اوتیسم و اسکیزوفرنی در انسان‌ها مرتبط هستند یا خیر و در صورت ارتباط، چه عواملی موجب از تحلیل یا بروز اختلال در این گیرند‌ها می‌شوند.
جزئیات این تحقیق در مجله Molecular Psychiatry ارائه شد.
..........................
خبر:  زیردریایی خودکار بوئینگ برای تفحص اقیانوس‌ها
شرکت بوئینگ یک زیردریایی بدون‌سرنشین به نام Echo Seeker ارائه داده که قادر به تفحص بستر اقیانوس است.
طبق برآوردهای سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا، بشر کمتر از پنج درصد اقیانوس‌ها را کنکاش کرده و زیردریایی خودکار جدید می‌تواند از این لحاظ بر زیردریایی‌های پیشین سبقت بگیرد.
سامانه ابداعی که 9.754 متر طول دارد، با باتری نیرودهی می‌شود و می‌تواند تا سه روز زیر آب بماند.
در زیر آب، فناوری Echo Seeke با سرعت 5.556 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند و این بدین معنا است که قادر است در هر بار شارژ باتری‌ها، بیش از 418.4 کیلومتر را بپیماید.
می‌توان حدود 4.814 متر مکعب محموله را در داخل این زیردریایی جاسازی کرد و برای رفتن به دریا نیازمند یک محفظه حمل‌ونقل منفرد است.
برخلاف وسایط‌ بدون‌سرنشین هوایی که می‌توانند سیگنال‌ها را به ماهواره‌ها بفرستند یا از امواج رادیویی برای برقراری ارتباط با کنترلگرهای راه دور استفاده کنند، زیردریایی‌ها نمی‌توانند بدون رفتن به سطح آب از امواج رادیویی‌ استفاده کنند.
در حالت معمول، زیردریایی‌های بدون‌سرنشین از نوعی افسار برای برخورد با این موضوع استفاده می‌کنند و سیم‌های زیرآبی سیگنال‌های بین سطح و زیردریایی موجود در زیر آب را حمل می‌کنند.
با این حال، چنین شیوه‌ای کاوشگر زیرآبی را وادار می‌کند هر جا یک کشتی نظارتی موجود است، عملیات خود را انجام دهد اما خودکار بودن Echo Seeker بدین معناست که این زیردریایی قادر است برای مدتی به تنهایی عملیات تفحص را انجام دهد.
..........................
خبر:  کشف قابلیت مغز در کنترل آب‌سیاه و آلزایمر
محققان دانشگاه تگزاس در سن‌ آنتونیو بر این باورند مغز می‌تواند پیشرفت آب سیاه و بیماری‌های ناتوان‌کننده عصبی دیگر را کنترل کند.
این نتایج دارای مضامین مهمی برای ارائه درمان‌های حفاظت از اعصاب به شمار می‌آید.
آب سیاه یا گلوکوما یک بیماری ناتوان‌کننده عصبی است که در آن بیمار، بینایی خود را از دست می‌دهد. دانشمندان مدت‌ها تصور می‌کردند پیشرفت آب‌سیاه مستقل از مغز است و توسط آن کنترل نمی‌شود.
با این حال، یافته‌های مطالعه جدید نشان می‌دهد پیشرفت آب‌سیاه تصادفی نبوده و این که مغز در این قضیه دخیل است. در این تحقیق، بیماران مبتلا به آب‌سیاه ملایم یا شدید، بینایی‌شان را در یکی از چشمانشان حفظ کردند در حالی که بینایی چشم دیگرشان را از دست دادند (اثر اره).
این الگوی زوال بینایی در تضاد با زوال آن به دلیل تومور مغزی یا سکته است زیرا تومور یا سکته موجب می‌شوند هر دو چشم نقاط کوری را در یک مکان ایجاد کنند.
تحقیق جدید نشان می‌دهد در آب‌ سیاه ارتباط بین چشم‌ها ادامه دارد و این موضوع فقط می‌تواند از طریق مغز رخ دهد.
دانشمندان دریافتند اثر اره در ابتدایی‌ترین مراحل آب‌سیاه شروع می‌شود و آن‌ها سرنخ‌هایی درباره این که چه بخشی از مغز مسئول بهینه‌کردن بینایی در مقابل نابودی تدریجی بینایی در آب‌سیاه است، را شناسایی کردند.
پیشرفت آلزایمر و پارکینسون نیز که مانند آب‌سیاه دارای زیست‌شناسی ناتوان‌کننده عصبی هستند، ممکن است توسط مغز میانجی‌گری و کنترل شود و به نظر می‌رسد مکانیسمی از این دست در اختلالات ناتوان‌کننده عصبی دیگر نیز در کار باشد.
دانشمندان معتقدند چنانچه مغز ناتوانی عصبی را کنترل کند، آن‌ها قادر خواهند بود به دنبال فرصت‌هایی برای کندکردن یا متوقف‌کردن پیشرفت این بیماری‌ها بگردند.
جزئیات این تحقیق در مجله (Translational Vision Science & Technology (TVST ارائه شد.
..........................
خبر:  آزمایش موتور موشکی ناسا
ناسا نوعی موتور شاتل فضایی را آزمایش کرده که قرار است موشک "سیستم پرتاب موشکی" (SLS) را نیرودهی کند.
این موشک قرار است سرانجام فضانوردان را به اعماق فضا ببرد.
موتور RS-25 در مرکز فضایی Stennis در می‌سی‌سی‌پی به مدت 9 دقیقه روشن شد و این رقم برابر مدتی است که موتورها باید در طول یک پرتاب واقعی روشن شوند.
هنگام عملکرد آزمایشی این موتور هیچ نوع ناهنجاری و مشکلی به وجود نیامد.
در صورت پرتاب موشک سیستم پرتاب فضایی در سال 2018، تقویت کننده موشک آن توسط چهار موتور RS-25 نیرودهی می‌شود.
اگرچه نسخه شاتلی موتور RS-25 دارای 491 هزار پوند نیروی پرتاب بوده، نیروی نسخه به‌روزشده سیستم پرتاب فضایی به 512 هزار پوند می‌رسد و این میزان، نیروی بیشتری برای بردن انسان و محموله به آن سوی ایستگاه بین‌المللی فضایی خواهد بود.
..........................
خبر:  امیدی دیگر برای درمان بهتر اختلالات شناختی
دانشمندان دانشگاه لیدز در انگلستان ژنی را در موش‌ها تغییر دادند که فعالیت آنزیمی موسوم به PDE4B را مسدود کرده و این کار توانایی‌های شناختی این حیوانات را افزایش داد.
در آزمایش‌های رفتاری انجام‌شده، موش‌هایی که PDE4B آن‌ها مهار شده‌ بود، توانایی‌های شناختی تقویت‌شده‌ای را از خود به نمایش گذاشتند.
این حیوانات اطلاعات جدید را سریع‌تر یاد گرفتند، رخدادها را مدت زمان طولانی‌تری به خاطر سپردند و تمرینات پیچیده‌ را بهتر از موش‌های معمولی انجام دادند. موش‌های دارای PDE4B مهارشده همچنین پس از چندین روز در مقایسه با موش‌های معمولی، یک رخداد ترسناک را کمتر به یاد آوردند.
خاطره کمرنگ‌شده ترس در میان موش‌های دارای PDE4B مهارشده می‌تواند برای دانشمندانی که به دنبال درمان‌هایی برای ترس پاتولوژیکی به ویژه اختلال استرس پس از سانحه می‌گردند، جالب باشد.
موش‌های دارای PDE4B مهارشده دارای اضطراب کمتری بودند و زمان بیشتری را در فضاهای باز و پرنور گذراندند در حالی که موش‌های معمولی فضاهای بسته و تاریک را ترجیح دادند.
موش‌های معمولی اغلب از گربه‌ها می‌ترسند اما موش‌های دارای PDE4B مهارشده ترس کمتری را در واکنش به ادرار گربه نشان دادند و این موضوع نشان می‌دهد مهارکردن این آنزیم می‌تواند رفتار خطرپذیر را تقویت کند.
ناتوانی‌های شناختی در حال حاضر درمان نشدند و رویکرد جدید به عنوان هدفی امیدبخش برای ارائه درمان‌های بالقوه معرفی شده است.
یافته‌های جدید منحصر‌ به موش‌هاست و در انسان‌ها آزمایش نشدند اما آنزیم PDE4B در انسان‌ها نیز موجود است.
محققان هم‌اکنون به دنبال تولید داروهایی هستند که به طور قابل‌توجهی PDE4B را مهار کنند. این داروها روی حیوانات آزمایش خواهد شد تا مشخص شود آیا آن‌ها برای انجام آزمایش‌های بالینی در انسان‌ها مناسب هستند یا خیر.
..........................
خبر:  چین به دنبال استفاده از سیستم جدید پرتاب موشک
مسئولان صنایع نظامی چین از جدیدترین سامانه پرتاب تسلیحات موشکی قابل حمل رونمایی کردند.
سامانه پرتاب موشک قابل حمل با نام اختصاری CJ-10 TEL قادر است تمامی موشک‌های زمین به هوا، کروز و بالستیک را پرتاب کند.
طبق گزارش‌های اعلام شده، سامانه پرتاب موشکی CJ-10 TEL مجهز به کلیه سامانه‌های استتاری است و همچنین تا تایید نشدن دستور پرتاب در محل استتار باقی خواهد ماند.
سامانه پرتاب موشکی CJ-10 TEL به شش محور محرک با لاستیک‌های پهن مجهز شده و دارای بخش‌های اضافی برای حمل تجهیزات اضافی و پرسنل کمکی است.
این سامانه همچنین به سیستم گنبد ارتباط ماهواره‌ای مجهز شده که به کمک این سیستم می‌تواند اتصال با ماهواره‌های ایمن فارغ از مسائلی نظیر هک شبکه را برقرار کند.
سامانه پرتاب موشکی CJ-10 TEL قادر به حمل و پرتاب دو موشک از هر نوع پیش‌بینی شده است.
سیستم حرکتی این سامانه قادر به پوشش‌دهی شعاع حرکت زمینی تا 540 کیلومتر با یک بار سوخت‌گیری است.
مسئولان سازمان دفاع موشکی چین ضمن تقدیر از تلاش تیم مهندسی سازنده پرتابگر جدید چین اظهارکردند: این سامانه برای اولین بار قادر به پرتاب موشک‌های دومرحله‌ای توربوفن - موشک موسوم به Klub missile - است.
موشک‌های کلاس Klub missile حدود 9 متر طول دارند و به دو سیستم حرکتی توربوفن و راکت مجهز هستند. عملکرد این موشک‌ها به نحوی است که پرواز اولیه تا رسیدن به شعاع نزدیک هدف را به کمک موتور توربوفن پرواز می‌کند و در مرحله نشانه‌گیری نهایی با ارتفاع گرفتن موتور موشک فعال شده و سرعت سامانه انفجار به بیش از سه برابر سرعت صوت یا 3000 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.
همچنین این سامانه قادر است تا موشک‌های بالستیک موسوم به HQ-26 missile با شعاع هدفگیری 4000 کیلومتر را پرتاب کند.

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

77899