۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی سه شنبه 27 مرداد

ICTPRESS گزارش می دهد :

خبر:  درمان نابینایی با ژن درمانی برای اولین بار
محققان انگلیسی موفق به ابداع روشی شدند که با استفاده از ژن درمانی می توان به درمان نابینایی پرداخت.
محققان دانشگاه منچستر برای اولین بار و با استفاده از ژن درمانی و جایگزینی سلول های بینایی در چشم موفق به درمان افراد نابینا شدند. در این روش، محققان ژل های رنگدانه دار را به چشمان موش ها تزریق کرده سپس این سلول ها قادر به تشخیص نور و درمان نابینایی حاصل از تحریب سلول های گیرنده نور بودند.
این روش درمانی برای بینا شدن موش های آزمایشگاهی با موفقیت روبه رو شده و محققان توانستند بینایی موش ها را به آنها بازگردانند. سرپرست این تیم تحقیقاتی می گوید : "این روش می تواند یکی از موفق ترین روش های درمانی در نابینایان باشد که تاکنون صورت گرفته است."
در روش انجام شده و با کمک این تزریق، سلول های گیرنده نوری که در عمق شبکیه چشم قرار دارند، فعال می شوند. این سلول ها ganglion و دو قطبی نام دارند که نور را به سیگنال های الکتریکی قابل استفاده برای مغز تبدیل می کنند. تزریق ژن به سلول ها باعث می شود تا آنها جایگزین گیرنده هایی شوند که نابینایی را به دنبال داشتند. ژن ها از طریق یک ویروس به چشم وارد می شوند.
Rob Lucas از دانشگاه منچستر انگلیس و همینطور سرپرست این تیم تحقیقاتی می گوید: "با استفاده از این روش بسیاری از بیماری های مربوط به شبکیه چشم درمان شده و می توان امیدوار بود که این روش در آینده ای نه چندان دور برای انسان ها نیز کاربرد داشته و اجازه استفاده از آن برای درمان بیماری های چشمی میسر می شود."
اما این تحقیق نیاز به مطالعات بیشتری دارد زیرا هنوز به درستی مشخص نیست که تاثیر این تزریق و درمان تا چه مدت بر شخص نابینا تاثیر داشته باشد. اما می توان امیدوار بود که گامی جدید در درمان بیماری های چشمی و همینطور نابینایی برداشته خواهد شد.
..........................
خبر:  درمان چاقی با ترکیبی از شاهدانه و ویتامین A
محققان دانشگاه دیکین دریافتند ترکیب به دست آمده از شاهدانه و ویتامین A می‌تواند به عنوان امیدی تازه در درمان چاقی محسوب شود.
نتایج این پژوهش برای نخستین بار نشان می‌دهد ترکیبات خاصی در شاهدانه و ویتامین A با یکدیگر می‌تواند رسوب لیپیدها (چربی‌ها) را کاهش دهند.
شاهدانه دارای ترکیبی فعال به نام "سیستم اندوکانابینوئید" است که در تنظیم اشتها و تشکیل چربی نقش دارد. ویتامین A نیز دارای ترکیبی فعال به نام مسیر پیام‌رسانی اسید رتینوئیک دارد که تجمع چربی‌ها را کاهش می‌دهد.
برای آزمایش تأثیر این دو ترکیب، محققان از گورخر ماهی و سلول‌های انسانی استفاده کردند، گورخرماهی ویژگی‌هایی دارد که نگهداری، اداره و مشاهده کردن آنها در آزمایشگاه را آسان می‌سازد، همچنین گورخرماهی در درخت فیلوژنتیک در فاصله کمتری از انسان قرار گرفته و در بسیاری از صفات زیستی نسبت به موجوداتی که خویشاوندی دورتری نسبت به این موجود قرار دارند، انسان شباهت بیشتری به آن دارد. این صفات زیستی شامل ژن‌ها، فرایندهای تکوین و نمو، آناتومی، فیزیولوژی و رفتارها است. این یک مزیت است که جانوران آزمایشگاهی بی‌مهره ندارند.
فرآیند مکمل دو ترکیب ذکر شده در کاهش رسوب‌های چربی، پتانسیل مناسبی را در درمان ایمن و مؤثرتر چاقی پیش روی محققان قرار داده است.
این پژوهش در مجله "Endocrinology "منتشر شده است.
..........................
خبر:  بروز واکنش‌ ایمنی خاص در‌ مقابل تومورهای‌ مغزی با یک جهش پپتیدی
به تازگی محققان امریکایی نشان‌ دادند که پپتید جهش یافته‌ 1-IDH‌، باعث به‌ وجود آمدن واکنش‌ ایمنی خاصی در‌ مقابل تومورهای‌ مغزی می‌شود.
در حال‌ حاضر، محققان می‌خواهند آزمایش‌ بالینی را با‌ هدف ارزیابی ایمنی واکسن پپتید در‌ مقابل گلیومای جهش‌یافته‌ 1-IDH انجام دهند.
واکسن‌های ضدسرطان به گونه‌ای طراحی شدند که سیستم ایمنی بدن را در‌ مقابل سلول‌های تومور بسیج کنند. واکسن‌های ضد آنتی‌ژن‌های جدید، بسیار امیدوار‌ کننده ظاهر شدند، اینها پروتئین‌هایی هستند که از لحاظ ژنتیکی در سلول‌های تومور جهش یافتند. بنابراین با همنوعان خود در سلول‌های سالم فرق می‌کنند.
محققان می‌گویند: این تغییر کوچک‌، گاهی‌ اوقات تنها یک بخش از پروتئین‌سازی را تغییر‌ می‌دهد و باعث به‌ وجود‌ آمدن ویژگی‌های ایمنی‌شناسی‌ جدیدی روی سطح سلول‌های تومور می‌شود. البته سلول‌هایT در سیستم ایمنی، آنها را عناصر خارجی شناسایی می‌کنند. بنابراین واکسن‌های درمانی که دارای بخش‌های پروتئین کوتاه یا پپتید و یک مکان تغییر یافته هستند، می‌توانند سلول‌های سیستم ایمنی را به‌ سوی تومور هدایت کنند.
به گفته پژوهشگران، یکی از پیش‌شرط های اصلی تاثیرگذاری این‌گونه واکسن‌ها این است که پپتید موجود در واکسن به سلول‌های سیستم ایمنی روی سطح تومور اضافه می‌شود و باید به‌شکلی باشد که به طور دقیق با آن تطابق داشته باشد.
محققان در این‌ باره می‌گویند: آزمایش جدید ما می‌تواند نشان‌ دهد این مسئله واقعیت دارد یا نه. پپتید موجود در واکسن باید به طور دقیق با مولکول‌های MHC (سازگار نسجی) روی سطح سلول‌های تومور مطابقت داشته باشد. این مسئله تنها زمانی امکان‌پذیر است که سلول دارای ساختار مولکولی مناسبی باشد.
به گفته محققان سلول‌های سیستم ایمنی تنها زمانی واکنش نشان می دهند که آنتی‌ژن روی مولکول‌های ‌MHC ظاهر شود. اگر چنین چیزی صورت نگیرد، بدن نمی‌تواند واکنش ایمنی از خود نشان‌ دهد. حتی اگر آنتی‌ژن‌های جدید سرطانی در سلول‌های تومور وجود داشته باشند، به‌ این معنی نیست که می‌توان آنها را به‌ وسیله‌ سلول‌های MHC ایجاد‌ کرد.
محققانی که روی یک واکسن ضد تومور کار می‌کنند، در حال پیدا‌ کردن روشی برای آزمایش این مساله هستند که آیا به‌ هنگام بافت‌برداری از تومورها، مولکول‌های MHC باعث به‌وجود آمدن آنتی‌ژن جدیدی روی سطح سلول‌های تومور می‌شود یا خیر.
در‌ حال‌ حاضر، محققان راهی هوشمندانه را برای حل این مشکل توصیف کردند. آزمایش PLA مبتنی‌ بر استفاده از دو آنتی‌بادی است، یکی از آنها آنتی‌ژن جدید و دیگری مولکول MHC را می‌شناسد. تنها زمانی واکنش‌های مولکولی زیستی باعث به‌ وجود‌ آمدن یک سیگنال نوری می‌شوند که ساختارهای مورد‌ نظر هر‌دو آنتی‌بادی در مجاورت هم قرار‌ گرفته باشند.
امروزه محققان با استفاده از یک آنتی‌ژن جدید تومور که به‌عنوان مثال در سلول‌های سرطان‌ مغز یافت می‌شود، کارآمد بودن آزمایش جدید را به اثبات رساندند. در 70 درصد از موارد، برخی‌ از تومورهای مغزی که به آنها گلیومای (low grade glioma) درجه‌ ‌پایین ‌گفته می‌شود، دارای یک "گونه‌" مشابه در دی‌ان‌ای خود هستند. در نتیجه، یک بخش پروتئین‌سازی خاص در آنزیمی به نام ایزوتترات دی‌هایدروژناز۱(1-IDH) در موقعیت صد و سی و دوم در زنجیره‌ پروتئین جابجا می‌شود.
محققان از آزمایش PLA در نمونه‌های بافت‌ سلول‌های گلیوما (تومورهای اولیه سیستم عصبی مرکزی) استفاده‌ کردند و توانستند نشان‌ دهند که پپتید تغییر‌ یافته‌ 1-IDH، در حقیقت روی سطح سلول‌های سرطانی به‌همراه مولکول‌های MHC یافت می‌شوند.
این آزمایش در ارتباط با یکی دیگر از آنتی‌ژن‌های تومور به‌ نام 1-NY-ESO نیز مفید واقع شد. این آنتی‌ژن جدیدی نیست که در اثر جهش به‌وجود آمده باشد، بلکه یکی‌ از پروتئین‌های‌بدن است که در برخی از مراحل بالندگی، ایفای نقش می‌کند. با این حال، در خیلی از سرطان‌ها، "خارج‌از قاعده" و به‌وسیله‌ سلول‌های‌سرطانی به‌ وجود‌ می‌آید.
آزمایش PLA محققان را قادر ‌ساخته است تا 1-NY- ESO را همراه‌ با مولکول‌های MHC در سلول‌های ملانوما شناسایی کنند. در حال حاضر، در سراسر جهان آزمایش‌های‌ بالینی زیادی با هدف آزمایش‌های امیدبخش در حال انجام‌ شدن هستند که درمان‌های مبتنی‌ بر ایمنی را هدف قرار دادند.
یکی‌ از محققان این تحقیق می‌گوید: آزمایش ما اول از همه می‌تواند به شناسایی بیمارانی‌ کمک‌ کند که ممکن‌ است از مصرف چنین واکسنی سود ببرند، با این حال، برای ‌این منظور یک آنتی‌بادی خاص بر ضد‌آنتی‌ژن تومور باید وجود داشته باشد.
..........................
خبر:  رنگ شیشه‌محور با قابلیت انعکاس نور
یک دانشمند دانشگاه جانز هاپکینز نوعی رنگ انعکاسی تولید کرده که از شیشه ساخته شده و سطوح فلزی را خنک نگه می‌دارد.
دکتر "جیسون بنکاسکی" این رنگ را از پتاسیم سیلیکات فراوان و ارزان تولید کرده است، پتاسیم سیلیکات ماده خام شیشه است که در آب حل می‌شود.
زمانی که این رنگ روی یک سطح افشانه شده و خشک می‌شود، در مقابل آب مقاوم می‌شود. رنگدانه نیز به این محصول افزوده شده تا به آن رنگ دهد و ویژگی‌های انعکاسی‌اش را تقویت کند.
رنگ تجدید تقریبا همواره غیرارگانیک است و این موضوع آن را در مقایسه با رنگ‌های پلیمری ارگانیک معمولی که در نور خورشید از بین می‌روند، بادوام‌تر کرده است.
افزون بر این، رنگ جدید قادر است به همراه سطوح فلزی که به آن اعمال می‌شود منبسط و منقبض شود و ترک بر ندارد. ویژگی‌های انعکاسی این رنگ موجب خنک‌شدن سطوح فلزی می‌شود که به آن‌ها اعمال می‌شود.
گفته می‌شود این رنگ هنگامی که خشک می‌شود، بسیار سخت است.
گرچه دکتر بنکاسکی این رنگ را در اصل برای استفاده در کشتی‌ها طراحی کرد، اکنون به دنبال استفاده از آن در تجهیزاتی مانند پشت‌بام‌هاست.
وی امیدوار است آزمایشات میدانی روی این رنگ را ظرف دو سال آینده آغاز کند.
..........................
خبر:  عبور کاسینی از کنار قمر زحل برای آخرین بار
فضاپیمای کاسینی ناسا در جستجو برای شواهد مستقیمی از زنده و فعال بودن قمر دیون سیاره زحل روز گذشته (دوشنبه) برای آخرین بار از کنار این جسم فضایی عبور کرد.
آخرین عبور نزدیک کاوشگر کاسینی از ارتفاع 474 کیلومتری سطح قمر دیون در ساعت 6:33 بعدازظهر روز دوشنبه به وقت گرینویچ رخ داد.
دانشمندان ناسا منتظر دریافت جدیدترین تصاویر از سطح قمر دیون پس از نزدیک شدن این کاوشگر طی روزهای آتی هستند.
دکتر بانی بوراتی، یکی از دانشمندان گروه کنترل کاوشگر کاسینی در کالیفرنیا اظهارکرد: تاکنون چهار پرواز نزدیک از سطح دایون با موفقیت انجام گرفته، اما در مشاهدات قبلی اثری از آب مایع پیدا نشده است.
وی در ادامه افزود: این آخرین شانس ما برای بررسی دقیق سطح این قمر یخی است.
دانشمندان ناسا امیدوارند در آخرین پرواز سطحی کاسینی به کمک دوربین‌های پیشرفته، تصاویری با تفکیک‌پذیری کمتر از یک متر از سطح این سیاره ثبت شده باشد.
نزدیکترین ماموریت کاسینی به سطح قمر دیون در سال 2011 و در فاصله 100 کیلومتری با موفقیت انجام شده بود.
کاوشگر کاسینی از سال 2004 در مدار سیاره زحل قرار دارد و طبق پیش‌بینی‌های انجام شده ماموریت آن تا یک سال دیگر به پایان خواهد رسید.
..........................
خبر:  قدرت بویایی مورچه‌ از انسان بیشتر است
یافته‌های جدید محققان دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید نشان می‌دهد که برخی مورچه‌ها به Supersniffing ants مشهور هستند که نشانگر قابلیت با کیفیت بالای این حشرات در تشخیص تغییرات شیمیایی کوچکی است که سایر مورچه‌ها از درک آن عاجزند.
محققان با مطالعه روی ارتباطات اجتماعی پیچیده این مورچه‌ها دریافتند که آن‌ها قادرند تغییرات اندک در سطح فرومون‌ها یا ترشحات شیمیایی بدن را شناسایی کنند.
حشرات اجتماعی مانند مورچه‌ها، بوی یکدیگر را با استفاده از حسگرهایی در آنتن‌های خود تشخیص می‌دهند. در ابتدا تصور می‌شد که مورچه‌ها از این رایحه‌ها برای تمایز قائل شدن بین دوستان و دشمنانشان استفاده می‌کنند، اما تحقیقات جدید نشان داد که قدرت بویایی حشرات بسیار فراتر از آن است.
دانشمندان پس از انجام آزمایش‌های گسترده روی حس بویایی مورچه‌ها دریافتند که این جانداران نسبت به تغییرات شیمیایی محیط بسیار حساسند.
در این آزمایشات، محققان الکترودهای شیشه‌ای بسیار ظریفی بر روی موی حسی روی آنتن‌های موجود در سر مورچه‌ها نصب و سپس با ترشح هیدروکربن‌های مختلف میزان واکنش و پیام عصبی ارسالی را ذخیره کردند. این الکترودها مانند حسگر عمل می‌کردند و نشان می‌دادند کدام آنتن در زمان تشخیص بو توسط مورچه، واکنش نشان می‌داد.
پروفسور آناندا سنکر، متخصص حشره‌شناسی از دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید اظهار کرد: نقطه عطف این مطالعه، کشف عملکرد شگفت‌انگیز مورچه‌ها در شناسایی مواد شیمیایی مختلف است.
وی در ادامه افزود: در آزمایش‌های انجام شده مشخص شد که مورچه‌ها قادر به شناسایی انواع مختلف مواد شیمیایی هستند.
این یافته‌ها در مجله Cell Reports منتشر شده است.
..........................
خبر:  خلق موسیقی با استفاده از نوسانات ستاره‌ای
یک منجم ترکیه‌ای قطعه‌ای موسیقی را بر اساس نوسانات ضبط‌شده یک ستاره تولید کرده است.
"بوراک اولاس" از دانشگاه خصوصی ازمیر ترکیه از نوسانات ستاره به عنوان منبعی برای تولید موسیقی استفاده کرده است.
منجمان مدت‌هاست اجرام آسمانی را به موسیقی ربط دادند و این که سوسوی تعدادی از ستارگان، نوعی موسیقی مهیج ارائه می‌دهد.
اولاس اعلام کرده ستاره مورد مطالعه وی، داده‌های نوسانی کافی برای استفاده از آن در خلق موسیقی را ارائه داده است.
این ستاره در واقع عضوی از یک مجموعه دوتایی است که به جای چشمک‌زدن، با نوسان در چهار فرکانس، خاموش و روشن می‌شود.
اولاس پایین‌ترین درجه صدا تا نت A را با استفاده از ابزار آنلاین موسیقی ترکیب‌کننده Audacity ترسیم کرد و سپس از آن به عنوان اساسی برای ترسیم سه فرکانس نوسانی ستاره برای تبدیل به نت‌هایی استفاده کرد که در موسیقی مدرن به کار می‌روند.
برای تولید این قطعه موسیقی، اولاس همچنین قطعه‌ای از موسیقی پیانوی خود را به آن افزود و نتیجه قطعه‌ای از اصوات است که با یک ملودی پیانوی ساده ترکیب شده است.
اولاس به دنبال استفاده از نوسانات چندین ستاره مختلف دیگر برای تولید موسیقی است که با استفاده از آلات متنوع نواخته شود.
..........................
خبر:  حسگری که برای تعویض پوشک پیام می‌فرستد
محققان سنگاپوری حسگر هوشمندی ارائه دادند که در زمان لازم برای تعویض پوشک نوزاد یا کهنسالان به کاربر پیام می‌فرستد.
دانشمندان موسسه مهندسی زیستی و نانوفناوری (IBN) در آژانس علوم، فناوری و تحقیقات سنگاپور در واقع، "سیستم مدیریت خویشتن‌داری هوشمندی" ابداع کردند که نوعی نوار حسگر یکبار مصرف نازک است.
این نوار مجهز به فرستنده بی‌سیم، یک گیرنده و نرم‌افزار است و در اصل برای ارتقای مراقبت از سالمندان و افراد بستری ارائه شده است.
نشستن در پوشک‌ برای مدت‌ طولانی نه تنها ناراحت‌کننده و غیربهداشتی است، بلکه ممکن است موجب زخم‌های پوستی و عفونت شود.
در حالی که بررسی و تغییر مکرر پوشک می‌تواند به حل این مشکل کمک کند، این عمل برای مددکاران طاقت‌فرساست و نیاز به راهکاری جایگزین همواره احساس شده است.
تعویض به موقع پوشک‌ به ویژه برای مددکاران بیمارانی که قادر به برقراری ارتباط نیستند، چالش‌برانگیز است. از جمله این بیماران می‌توان به افرادی که از فقدان تکلم پس از سکته یا آسیب‌مغزی رنج می برند، اشاره کرد.
حسگر جدید را می‌توان به آسانی در داخل پوشک‌های بزرگسالان موجود در بازار قرار داد تا امکان تعویض به موقع آن‌ها فراهم شود.
حسگر مزبور در شکل نوار نازک و سبکی است که از فلز، پلاستیک و کاغذ ساخته شده است.
این نوار ارزان در پوشک جاسازی می‌شود و می‌توان آن را به آسانی پس از استفاده دور انداخت. فرستنده بی‌سیمی که به حسگر متصل است به آسانی برای استفاده دوباره متصل و برداشته می‌شود.
حسگر جدید سطح رطوبت را در پوشک رهگیری می‌کند و زمانی که رطوبت پوشک به یک سطح از پیش‌تعیین‌شده می‌رسد، سیگنالی را به صورت بی‌سیم و از طریق رابط مطلوب مانند پیامک به مددکاران می‌فرستد.
..........................
خبر:  کشف سلول‌های احیا کننده کبد بدون ایجاد سرطان
دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیگو نوع جدیدی از سلول‌ها را کشف کردند که بخش مهمی از فرآیند احیای کبد به شمار می‌آیند.
زمانی که سلول‌های سالم کبد با قرارگرفتن طولانی‌مدت در معرض مواد شیمیایی سمی تخلیه می‌شوند، سلول‌های تازه‌کشف‌شده موسوم به "هپاتوسیت‌های هیبریدی" بافت جدید کارآمدتری از سلول‌های عادی کبد را تولید می‌کنند.
این سلول‌ها بدون ایجاد خطر سرطان، تقسیم شده و رشد می‌کنند، سرعت تقسیم بالا موجب بروز سرطان می‌شود.
به گفته پروفسور مایکل کارین از دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیگو و رهبر ارشد این تحقیق، هپاتوسیت‌های هیبریدی نمایانگر نه تنها موثرترین شیوه برای ترمیم یک کبد بیمار هستند، بلکه ایمن‌ترین راه برای جلوگیری از نارسایی مرگبار کبد از طریق پیوند سلولی به شمار می‌آیند.
کبد تنها اندام در بدن است که پس از آسیب‌دیدگی احیا می‌شود و این موضوع که این عضو چگونه خود را ترمیم می‌کند تا پیش از این تحقیق به صورت معما باقی مانده بود.
در مطالعه جدید دانشمندان سلول هپاتوسیت‌ هیبریدی را که در ترمیم کبد موش‌ها نقش اساسی ایفا می‌کرد، کشف کردند. این تحقیق همچنین سلول‌های مشابهی را در انسان‌ها یافت.
دانشمندان حاضر عملکرد کبد موش‌ها را مطالعه کردند و تواسنتند پس از مشاهده چگونگی احیای بافت این عضو، هپاتوسیت‌های هیبریدی را ایزوله کنند.
آن‌ها سپس موش‌های سالم را در معرض سه گذرگاه عامل سرطان قرار دادند و هپاتوسیت‌های هیبریدی را به دقت بررسی کردند. نتایج نشان داد سرطان کبد هرگز از این سلول‌ها نشات نگرفت.
..........................
خبر:  موفقیت دانشمندان در رشد دادن جوارح میمون در آزمایشگاه
محققان امریکایی بازوی یک میمون را در آزمایشگاه رشد دادند تا امید تازه‌ای برای افراد معلول ناقص‌العضو ارائه دهند.
دانشمندان نخست داربستی را تولید کردند که بنیان بازوی قابل‌رشد یافتن بود.
سوژه مورد بررسی در آزمایشگاه، بازوی میمونی بود که تمامی سلول‌های منفردش را از دست داده بود.
زمانی که سلول‌های اهدایی برداشته می‌شوند، این داربست به سلول‌های شخص گیرنده آغشته می‌شود که در نهایت رشد کرده و به جوارح مطلوب و در این مورد بازو، تبدیل می‌شود.
انتخاب‌های کنونی برای معمولان اکثرا شامل پروتز است و پروتز کنترل و حرکت محدودی ارائه می‌دهد. پیوند نیز نیازمند استفاده از داروهای سرکو‌ب‌کننده ایمنی در تمام عمر برای ممانعت از حمله سیستم ایمنی گیرنده به اندام جدید است. سرکوب‌کردن سیستم ایمنی خود موجب بروز خطرات دیگری برای بدن فرد از جمله سرطان‌های خاص و عفونت‌ها می‌شود.
هدف تحقیق انجام‌شده به رهبری هارالد اوت از بیمارستان عمومی ماساچوست، ارائه جوارح کاملا کاربردی برای معلولان است.
دانشمندان حاضر در این آزمایش پیش‌تر اندام‌هایی را با موفقیت رشد دادند و ژوئن گذشته نیز بازوی یک موش را بازتولید و احیا کردند. هم‌اکنون این تیم علمی در حال رشددادن جوارح میمون و استفاده از بازوی خود میمون به عنوان داربست و استفاده از سلول‌های progenitor انسانی است.
سلول‌های Progenitor برای این هدف دانشمندان ایده‌آل هستند و می‌توانند تکثیر شده و به انواع مختلف سلول‌ها تبدیل شوند. می‌توان آن‌ها را شبیه سلول‌های بنیادی دانست اما سلول‌های Progenitor دارای توانایی تخصصی‌تری هستند بنابراین تبدیل آن‌ها به سلول‌های خاص آسان‌تر است.

 

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

73644