۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

تولید صد درصدی افزایش 15درصدی گمرک ندارد

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS ، این مصوبه براساس آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات از سوی دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت وزارت صنعت معدن و تجارت به گمرک کشور ابلاغ کرد.
براساس تعرفه جدید مصوب هیات وزیران، مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی، ماشین های خودکار داده پردازی شخصی –pc - و نوت بوک با هدف حمایت از تولید داخل از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد افزایش یافت.
در پی این مصوبه اعتراضات فعالان بازار به افزایش تعرفه شروع شد و عکس العمل بازار گران شدن حداکثری محصولات اینچنینی بود . 
برخی رسانه ها به نقل از کارشناسان نظام صنفی رایانه ای و اتحادیه فناوران مدعی شدند که هیچ خط تولید لپ تلاپ و کامپیوتری  در ایران وجود ندارد و این افزایش تعرفه خلاف مقررات جاری کشور است. 
اما واقعیت داستان وجود خط تولید لپ تاپ و کامپیوترهای بدون کیس در مجتمع صنعتی ماتریس در شهرک صنعتی پرند بود و با بازدید استاندار تهران و همچنین وزیر صنعت ،معدن و تجارت  این خطوط تولید رسمیت بیشتری پیدا کرد. 
از زمان رسانه ای شدن این خطوط تولید بازی رسانه ای واردکنندگان به گونه ای دیگر رقم خورد. 
واردکنندگان رسمی و غیر رسمی لپ تاپ و  کامپیوترهای بدون کیس ماهیت تولید در کشور را دروغی بزرگ خواندند و واژه اسمبل کردن را به جای تولید فریاد زدند. 
مهدی نصیری مدیر داخلی شرکت ماتریس در جواب این سخنان با بیان این که این روند  تولید  روندی طبیعی در سرتاسر دنیا است گفت: به‌عنوان نمونه برای ساخت یک کارخانه فرش، نیازی به برپا ساختن یک دام‌داری بزرگ برای پرورش دام، استحصال پشم، ریسندگی، تولید نخ و در نهایت بافت فرش نیست. 
در کارخانه‌های بزرگ تولید لپ‌تاپ نیز تمامی قطعات از پیش توسط شرکت‌های مادر تولید شده‌اند و در این ارتباط تنها تولیدکنندگان معدودی در سرتاسر دنیا به تولید پردازنده، هارد دیسک، حافظه رم، مادربورد و… مشغولند.
وی در خصوص اعتراضات وارد کنندگان به عدم تولید صد در صدی و افزایش تعرفه این محصولات اظهار داشت: تولید صد درصدی در هیچ کدام از کارخانجات دنیا انجام نمی پذیرد و برفرض اگر قرار بر تولید صد درصدی بود افزایش تعرفه دیگر 15 درصد اعلام نمی شد همانطور که در صنعت خودرو کشور به بهانه تولید صد درصدی تعرفه واردات بسیار بالایی را شاهد هستیم.

نظرات : 0

ثبت نظر

56144