۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی یکشنبه 12 مهر

ICTPRESS گزارش می دهد :

خبر:  تولید سلول‌های ترشح‌کننده انسولین برای درمان دیابت
محققان بلژیکی در کشفی چشمگیر توانستند روش جدیدی را برای ایجاد سلول‌های تولیدکننده انسولین توسعه دهند که ممکن است به درمان دیابت کمک کند.
در حال حاضر یکی از امیدبخش‌ترین درمان‌ها برای دیابت، جایگزینی سلول‌های بتاست. در یک درمان جایگزینی برای دیابت نوع یک، سلول‌های مشتق شده از مجرای لوزالمعده انسان (HDDCs) یک مبنع جذاب از سلول محسوب می‌شوند.
در این تحقیق، دانشمندان دانشگاه کاتولیک لوون به رهبری فیلیپ لیسی، سلول‌های HDDCs را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردند تا مانند سلول‌های بتا عمل کرده و درون لوزالمعده در واکنش به گلوکز، انسولین ترشح کنند.
محققان از آران‌ای پیام‌رسان یک فاکتور رونویسی موسوم به MAFA استفاده کردند. MAFA پروتئینی است که به کنترل خاموش و روشن شدن ژن‌ها در ژنوم می‌پردازد. این آران‌ای پیام‌رسان وارد پروتئین شده و به دی‌ان‌ای سلولی برای هماهنگ کردن تغییرات در عملکرد سلولی متصل می‌شود.
این رویکرد به محققان اجازه داد تا از هر گونه اصلاح ژنتیکی بالقوه در سلول‌های هدف اجتناب کنند.
لیسی اظهار کرد: این سیستم برای برنامه‌ریزی سلولی با فاکتورهای رونویسی به وسیله آران‌ای پیان‌رسان می‌تواند راه را برای آزمایشات در سایر حوزه‌های علمی با هدف تولید سلول‌های دارای عملکرد جدید در زمینه بیماری‌های مرتبط با فقدان عملکرد هموار کند.
محققان در حال حاضر یک موش مدل ایجاد کردند که به آن‌ها اجازه داده تا سلول‌های ساخته شده را درون موش های دیابتی پیوند زده و بیماری آن‌ها پیگیری شود. آن‌ها از ابزار عملیات خوب آزمایشگاهی (GLP) برای تولید تکه‌هایی از سلول استفاده می‌کنند که می‌تواند در نهایت به مبتلایان به دیابت انسانی پیوند زده شود.
به گفته لیسی، هدف نهایی آن، ارزیابی شرایطی بوده که به ذخیره سلول‌های برنامه‌ریزی شده در روش‌های بالینی سازگار کمک می‌کند.
..........................
خبر:  جلوگیری از انفجار هواپیما در زمان سقوط با افزودنی سوخت جدید
دانشمندان موسسه فناوری کالیفرنیا موفق به تولید یک افزودنی سوخت جدید شدند که در زمان برخورد شدید منفجر نمی‌شود.
محققان به رهبری جولی کورن‌فیلد، استاد مهندسی شیمی موسسه فناوری کالیفرنیا با الهام گرفتن از حملات یازدهم دسامبر 2001 که طی آن دو هواپیما به بمبهای پر از سوخت تبدیل شده و مرکز تجارت جهانی آمریکا را منفجر کردند، یک افزودنی سوخت ویژه طراحی کردند که از شکل‌گیری غبار ریز بخار در زمان برخورد جلوگیری می‌کند.
این غبار ریز است که باعث انفجارات مرگبار می‌شود. افزودنی جدید، سوخت را به قطرات اندازه باران تبدیل می‌کند که بدون خطر در هوا پخش می‌شوند.
کورن‌فیلد، مولف ارشد این تحقیق که جزئیات آن در مجله Science منتشر شده، اظهار کرد: اگر تروریست‌ها می‌دانستند سوخت هواپیما منفجر نمی‌شود، هیچگاه چنین اتفاقی نمی‌افتاد.
فرمول جدید از نوعی پلیمر برخوردار است که شامل یک مولکول بلند ساخته‌شده از چندین زیرواحد تکرارشونده است و در انتهای هر کدام، واحدهایی قرار گرفته که مانند یک پیوند اصلی در یک زنجیره دوچرخه عمل می‌کنند.
هر پلیمر بطور خودبخود به یک زنجیره بسیار نازک موسوم به "مگا ابرمولکول" متصل می‌شود. این مگا ابرمولکول‌ها دارای ویژگی‌های بسیار دقیقی هستند و بسیار بهتر از نسخه‌های اولیه افزودنی پلیمر عمل می‌کنند.
آن‌ها شکل خود را حتی پس از عبور از میان پمپ بنزین، خطوط نفت و فیلتر حفظ می‌کنند تا صاحبان موتور نیازی به اضافه کردن افزودنی به هر باک بنزین نداشته باشند.
زمانی که جریان درون لوله بیش از حد متلاطم می‌شود، این مگا ابرمولکول‌ها پیوندهای خود را آزاد کرده و سپس بعد از این که قطعات مجددا به هم رسیدند، متصل می‌شوند. این امر به پلیمر اجازه می‌دهد تا ویژگی‌های پیشگیری از انفجارش را مجددا بدست بیاورد.
این مولکول‌های بلند هستند که در نهایت زمانی که سوخت تحت فشار زیاد قرار می‌گیرد، قطرات بزرگ را تشکیل می‌دهند. هر چه قطرات درشت‌تر باشند، احتمال انفجار کمتر خواهد شد.
مه‌گرفتگی ابتدایی باعث می‌شود افراد نتوانند از خودرو خارج شوند. اگر انفجار ابتدایی صورت نگیرد، قطرات درشت به افراد زمان کافی را برای تخلیه محل می‌دهند.
ترکیب پلیمری آزمایش شده در هر دو سوخت هوایی و دیزلی یک سود جانبی غیرمنتظره داشتند که شامل 12 درصد انتشارات کمتر دوده یا ذرات ریز بود.
در حال حاضر سوخت جدید هنوز برای استفاده در بنزین که اشتعال‌زاتر و سبکتر از دیزل یا سوخت جت است، آماده نیست.
این محققان در نخستین قدم برای کاربری وسیعتر، اکنون در حال کار با پنتاگون برای آزمایش عملکرد این افزودنی سوخت در موتور بالگردهای کوچک هستند.
..........................
خبر:  برقراری ارتباط بین واحدهای کوانتومی به کمک امواج صوتی
اخیراً محققان استفاده از فونون‌های موج صوتی بجای فوتون‌ها را برای برقراری ارتباط بین واحدهای اطلاعات کوانتومی در فواصل دور بررسی می‌کنند. این روش به دلیل ویژگی‌هایش می‌تواند در بسیاری از سیستم‌های دیگر نیز استفاده شود.
در مطالعه‌ای که نتایج آن به تازگی در نشریه Physical Review X منتشر شده‌ است، محققان مؤسسه ماکس پلانک(Max Planck) یک مدل نظری برای برقراری ارتباط بین واحدهای اطلاعات کوانتومی از فواصل دور با استفاده از صدا ارائه کردند. نتایج این تحقیق یک باس کوانتومی(quantum bus) جدید و بهبود یافته است که با فناوری موجود در مقیاس‌های میکرومتری قابل‌ دستیابی است.
پژوهشگران در این ارتباط می‌گویند:"تحقق ارتباط متقابل بین واحدهای اطلاعاتی کوانتومی از راه دور یکی از چالش‌های اساسی در ایجاد یک معماری اطلاعات کوانتومی است. در این مطالعه صدای کوانتومی به صورت فونون‌های موج صوتی در مواد پیزواکتیو به عنوان واسط عمومی برای اتصال اسپین‌ها با هم از فواصل دور به عنوان جایگزینی برای فوتون‌ها پیشنهاد و بررسی می‌شود." منظور از یک باس در داخل پردازنده رایانه، گروهی از اتصالات است که باید مقادیر زیادی اطلاعات بین 2 یا چند جزء را به صورت منظم منتقل کند. یک باس کوانتومی در حالت کلی این عمل را با برقراری ارتباط بین واحدهای کوانتومی متمایز محقق می‌سازد.
مدل ارائه‌ شده، اولین نمونه باس کوانتومی نیست. در سال 2008 محققان در طرحی، از فوتون‌های انرژی مایکروویو به عنوان وسیله انتقال اطلاعات استفاده می‌کردند که به الکترودینامیک کوانتومی حفره‌ای معروف است. روش صوتی نیز از حفره‌ها به عنوان کانال‌های اطلاعاتی استفاده می‌کند.
در یک باس کوانتومی، فونون‌ها به کمک تشدیدکننده‌ها تولید و دستکاری می‌شوند؛ مساله‌ای که در ارسال اطلاعات به فواصل دور به چالش تبدیل می‌شود. این روش بر اساس امواج صوتی سطحی دو بعدی می‌باشد که در مواد به صورت امواج سطحی حرکت می‌کنند.
محققان در این رابطه می‌گویند:"به دلیل ویژگی‌های فیزیکی فراوان امواج صوتی سطحی، رویکرد ما می‌تواند به طیف وسیعی از سیستم‌ها نظیر نقاط کوانتومی، یون‌های به دام افتاده، مراکز خالی از نیتروژن و واحدهای اطلاعاتی ابررسانا اعمال شود. ما نشان می‌دهیم که سیستم پیشنهادی ما شباهت‌های فراوانی به الکترودینامیک کوانتومی حفره‌ای دارد و پیاده‌سازی پروتکل‌های ارتباطی روی تراشه را ممکن می‌سازد."
..........................
خبر:  امیدی تازه برای درمان عفونت حاد ویروس ابولا
محققان دانشگاه هایدلبرگ آلمان با به‌ کارگیری روش‌های زیست سلولی و بیوشیمیایی در نمایش روابط مولکولی بین گلیکوپروتئین ابولا و نقش آن در سمیت سلولی، نشان دادند که داروهای کاهنده‌ کلسترول ممکن است در درمان عفونت حاد ویروس ابولا موثر باشند.
گلیکوپروتئین ویروسی با کلسترول سلولی تعامل دارد که موجب مصرف عوامل کاهنده‌ کلسترول معینی می‌شود.
محققان با اشاره به اینکه از سال 2014، غرب آفریقا بزرگترین شیوع ابولا در طول تاریخ را تجربه کرده است، برآورد کردند که تا به امروز بیماری‌های عفونی مانند تب ابولا بیش از 11 هزار نفر را درگیر کرده و بیماری‌زایی بالای ویروس رشته‌ای ابولا از تعاملات متعدد مولکولی با میزبانش ناشی می‌شود.
به گفته آنها، در مرحله‌ نهایی بیماری، داخلی‌ترین لایه‌ عروق خونی به شدت ترشح و نشت می‌کند که سبب می‌شود تماس سلول با سلول میزبان از بین برود. از بین رفتن این سد اندوتلیالی سبب خونروی داخلی وسیعی در بدن میزبان می‌شود. گلیکوپروتئین واقع در پوشش اطراف ویروس، در ایجاد این خونروی داخلی نقش بزرگی ایفا کرده و برای دسترسی به سلول میزبان و اثرگذاری بر عملکردهای سلولی متعدد، به ویروس کمک می‌کند.
این گلیکوپروتئین شامل دو زیر واحد (sub units) به نام GP1 و GP2 است. محققان هایدلبرگ نشان دادند که زیرواحدهای GP2 متصل به غشا، به تنهایی برای ایجاد مسمومیت سلولی کافی است. GP2 سبب از بین رفتن اتصالات سلولی‌ شده و بنابراین عاملی در از بین‌رفتن سد اندوتلیالی رگ‌ها در زمان عفونت است.
در همین زمان این ویروس تشکیل مقادیر عظیمی از ساختارهای سلولی نخ مانند نازک و رشته‌ای را در غشای سلول آلوده شده به راه می‌اندازد که سبب فرض محققان بر نقش GP2 در تجمع غشای ویروسی شد.
به گفته محققان، گلیکوپروتئین ابولا به خاطر داشتن آنچه که لنگر غشایی خوانده می‌شود، دارای الگوی آمینواسیدی غیرطبیعی است و این لنگر از یک زنجیره‌ی اختصاصی از آمینو اسیدها تشکیل شده که عامل هدایت پروتئین در غشای پلاسمایی است. این الگوی ویژه‌ آمینو اسید که محققان هایدلبرگ آن را در این لنگر غشایی کشف کردند، قادر است تعاملات ویژه‌ای بین گلیکوپروتئین‌ ویروس و کلسترول غشایی در بدن میزبان داشته باشد.
یافته‌های محققان نشان می‌دهد که هم سمیت سلولی گلیکوپروتئین ابولا و هم تشکیل رشته‌ها در غشای پلاسمایی میزبان، می‌توانند بر مبنای مقدار کلسترول در سلول تنظیم شوند.
این محققان در تحقیقات‌ خود عوامل کاهنده‌ لیپید شامل یک استاتین خاص را معرفی کرده‌اند. کاهش کلسترول سلولی در مدل‌های کشت سلولی و در نهایت سرکوب اثر گسستگی سلولی القا شده توسط گلیکوپروتئین ویروس ابولا را نیز گزارش کردند.
آنها می‌گویند: این اثر حفاظتی همچنین باید در موجودات زنده نیز تایید شود. داروهای کاهنده‌ کلسترول می‌توانند قابلیت زیادی در درمان عفونت حاد ویروس ابولا داشته باشند و این تجربیات بنیادی بیوشیمیایی، باید در بررسی‌های بعدی نیز جستجو شوند.
..........................
خبر:  رونمایی از پیشرفته ترین خودروی برقی خودکار
نخستین سری از خودروهای برقی از پاییز سال ۲۰۱۶ در تأسیسات خودروسازی جنرال موتورز آمریکا به حرکت درمی آیند که "خودشان" رانندگی می کنند.
مهندسان مرکز فنی وارن شرکت جنرال موتورز واقع در میشیگان از هم اکنون خود را برای رونمایی از ۲۰۱۷ Chevrolet Volt آماده می کنند. این خودرو با بهره گیری از پیشرفته ترین فناوری های سیستم های مستقل حرکتی طراحی و ساخته شده و قابلیت حرکت خودکار آن هم با بالاترین ضریب دقت و ایمنی را دارد.
جنرال موتورز در نظر دارد تا با هدف فراهم سازی مقدمات تولید انبوه و فروش چنین محصولاتی در بازارهای جهانی، ابتدا آن را در کنار کارگران و کارمندانش آزمایش کند. از این رو قرار است از پاییز سال آینده افرادی که در مرکز فنی وارن کار می کنند برای تردد در محدوده این تأسیسات بزرگ سوار بر ۲۰۱۷ Chevrolet Volt شوند.
افراد برای استفاده از این خودرو تنها باید از اپلیکیشن نصب شده روی تلفن همراهشان برای رزرو آن استفاده کرده و در ادامه مقصد مورد نظرشان را تعیین کنند. خودرو پس از انتقال سرنشینان به مقصد مورد نظرشان، خود را در محلی مناب پارک می کند.
شرکت جنرال موتورز که این شورلت جدید را تولید کرده (شرکت شورلت یکی از زیرمجموعه های جنرال موتورز آمریکا به شمار می آید) در نظر دارد در آینده نزدیک نخستین سری از این محصول را روانه بازارهای جهان کند.
..........................
خبر:  خانه یخی چاپی سه‌بعدی، برنده رقابت طراحی سکونتگاه مریخ ناسا
یک خانه یخی توانست جایزه نخست رقابت طراحی ناسا برای سکونتگاه سه‌بعدی مریخ را به خود اختصاص دهد.
این خانه یخی، با استفاده از پیش‌بینی وجود آب فراوان دراین سیاره ساخته شده است.
بیش از 165 طرح به این رقابت که در ماه مه آغاز شده، برای ناسا ارسال شده بود. چالش طراحی زیستگاه سه‌بعدی که رقابت در طراحی بخشی از آن است، در نهایت با هدف کمک به توسعه فناوری‌های جدید برای تولید افزودنی‌ها با استفاده از مواد بومی موجود در فضا و روی زمین طراحی شده است.
مونسی رومان، مدیر چالش صد ساله ناسا، اظهار کرد: خلاقیت و عمق طرح هایی که مشاهده کردیم ما را تحت تاثیر قرار داد. این تیم‌ها نه تنها در کارهای خود بسیار خلاق و هنرمند بودند، بلکه همچنین عملکرد وابسته به زنگی مورد نیاز جستجوگران فضایی آینده را در یک سکونتگاه غیرزمینی به حساب آوردند.
خانه یخی توسط گروه معماری Team Space Exploration و Clouds Architecture Office طراحی شده است. این طرح بر اساس رویکرد اکتشافی ناسا برای "جستجو به دنبال آب" ایجاد شده است. از آنجایی که آب ابزاری برای حفظ زندگی و یخ ماده بالقوه‌ای برای ساختمان‌سازی است، این تیم تصمیم گرفت در منطقه Alba Mons در نیمکره شمالی مریخ که بر اساس باورهای محققان، در آن یخ آب زیر سطحی فراوان وجود دارد، استقرار یابند.
این طرح از یک فوردگر به عنوان پایه پناهگاه استفاده می‌کند که شامل فضاهای داخلی خصوصی و عمومی است. این فرودگر به محض قرار گرفتن در موقعیت، یک غشای پلی تترا فلورواتین اتیلن (ETFE) برای ایجاد یک محیط بینابینی میان خارج کپسول و جو مریخ بوجود می‌آورد. کاوشگرها سپس از یخ زیر سطحی در Alba Mons آب استخراج کرده و از آن برای شکل دادن به پوست محافظ در داخل محیط متورم استفاده می‌کنند.
لایه یخ نه تنها یک لایه محافظتی برای جلوگیری از تابش‌ها در جو بیرونی ایجاد می‌کند، بلکه آن را شفاف کرده و اجازه می‌دهد تا نور به درون زیستگاه بتابد. با تهویه محیط درون بخش متورم، انتظار می‌رود که یخ به صورت منجمد باقیمانده و پوشش گیاهی رشد یابد که این امر به تبدیل دی‌اکسید‌کربن به اکسیژن کمک می‌کند.
جایزه دوم به مبلغ 15 هزار دلار به تیم Gamma از شرکت معماری Foster + Partners رسید که مفهومی برای ساخت سکونتگاه از جنس regolith (سنگ و خاک موجود در مریخ) با استفاده از ربات‌های نیمه خودکار است.
در نهایت، مقام سوم به گروه LavaHive تعلق گرفت طرحی برای استفاده از کاوشگرهای سازنده با بخشهای ضمیمه قابل تورم به عنوان پایه سکونتگاه ارائه کرد. این بخش‌ها به محض متورم شدن، با لایه‌ای از regolith با قالب گدازه‌ای برای تشکیل یک لایه محافظتی پوشیده می‌شوند. این رویکرد می‌تواند برای ساخت چند پناهگاه مجاور با راهروهای متصل مورد استفاده قرار بگیرد.
گروهها بر اساس معیارهای زیادی از جمله مفهوم معماری، روش طراحی، سکونت‌پذیری، نوآوری، عملکرد، انتخاب محل مریخی و قابلیت ساخت با چاپگر سه‌بعدی مورد قضاوت قرار گرفتند. 30 رتبه برتر و از جمله سه برنده اول در نمایشگاه سازنده نیویورکی‌ نمایش داده شدند.
..........................
خبر:  شبیه‌سازی ببر بنگال و یوزپلنگ آسیایی از سلول منجمد شده پوست
دانشمندان آرژانتینی موفق شدند جنین گونه‌های در معرض خطر انقراض همچون یوزپلنگ آسیایی، ببر و گربه بنگال را از سلول‌های پوست منجمد شده تولید کنند که این دستاورد می‌تواند به حفظ تنوع زیستی سیاره کمک کند.
دانشیار برزشناسی دانشگاه بوینوس‌آیرس اظهار کرد: ما به عنوان اولین گام روی گونه‌های غیربومی کار می‌کنیم. هدف اصلی ما جلوگیری از انقراض گونه‌های بومی مانند پلنگ خالدار آمریکایی است.
وی افزود: باغ‌وحش بوینوس آیرس دارای یک بانک داده ژنتیکی است که در آن، همه گونه‌های بومی و غیربومی حفظ شدند.
اما این دانشمندان نتوانستند این پروژه را از مرحله جنینی فراتر ببرند، زیرا قرارداد آن‌ها با باغ‌وحش به این شکل است که باید از استانداردهای اخلاقی انجمن آکواریوم‌ها و باغ‌وحش‌های آمریکای لاتین پیروی کنند. طبق این قوانین، آزمایشات این چنینی تنها تا مرحله جنینی امکان‌پذیر است.
..........................
خبر:  انتشار بهترین تصویر از بزرگترین قمر پلوتو
ناسا بهترین و با کیفیت‌ترین تصاویر رنگی که را تا بحال از بزرگترین قمر پلوتو گرفته شده است، منتشر کرد.
این تصاویر در ماه ژوئیه هنگامی که فضاپیمای نیوهورایزن از نزدیکی سیاره کوتوله در حال پرواز بود، گرفته شده است.
شارون با قطری بزرگتر از نصف سیاره پلوتو، بزرگترین قمر آن محسوب می‌شود؛ همچنین این تصاویر نشان‌ می‌دهد سطح این قمر از کوه‌ها، دشت‌ها و ناهمواری‌هایی پوشیده شده است.
دشت‌های این قمر با بیش از 1600 کیلومتر مساحت در بالای خط استوای آن قرار دارد. این دشت‌ها چهار برابر وسیعتر از دره گراند کانیون آمریکا بوده و در برخی نقاط دو برابر عمیق‌تر است. محققان بر این باورند که می‌توان از رصد این دشت‌ها به تحولات بزرگ تاریخ جغرافیایی شارون پی برد.
به گفته دانشمندان ناسا و ستا (گروه جستجوگر برای هوش فرازمینی)، این عکس‌ها تاریخ شگفت‌انگیز و غیرمنتظره‌ای از این سرزمین‌ها را آشکار کرده است.
جنوب این دشت به منطقه قابل‌توجهی موسوم به Vulcan Planum منتهی می‌شود. این منطقه از مجموعه‌ای از دشت‌های صاف با ناهمواری‌های اندک تشکیل شده است. نواحی جنوبی نسبت به بخش‌های شمالی از دهانه‌های آتشفشانی کمتری برخوردارند که به گفته دانشمندان این نشان‌دهنده بازسازی دشت در سطح وسیعی است.
انتظار می‌رود همان طور که نیوهورایزن داده‌های بدست آمده‌اش را برای ذخیره در سوابق دیجیتالی منتقل می‌کند، تصاویر با کیفیت‌تری را تا پایان سال به زمین ارسال کند.
فضاپیمای نیوهورایزن اولین ماموریت فضایی اکتشافی این سیاره یخی است.
..........................
خبر:  حل مشکل زباله‌های پلاستیکی به کمک کرم‌ها
محققان دانشگاه استنفورد به همراه محققان چینی در کشف جالبی دریافته‌اند که گونه‌هایی از کرمها عاشق خوردن پلاستیک‌هایی هستند که برای برخی حیوانات سمی است.
زباله‌های پلاستیکی در حال حاضر از کنترل خارج شدند و استیروفورم یا پلی‌استیرین از بدترین انواع زباله‌های پلاستیکی هستند . آمریکایی‌ها در هر سال 25 میلیارد ظرف استیروفورمی را دور می‌اندازند. حدود دو میلیون تن از این مواد به زباله‌گاه‌ها راه پیدا می‌کند و تقریبا هرگز تجزیه زیستی نمی‌شوند.
کشف جدید محققان مبنی بر اینکه برخی کرم‌ها می‌توانند به طور انحصاری از این مواد پلاستیکی تغذیه کنند بسیار شگفت‌آور و مبهوت‌کننده است. این کرم‌ها علاوه بر این که می‌توانند این نوع پلاستیک‌ها را هضم کنند، قادرند آنها را به دی‌اکسیدکربن و ضایعاتی تبدیل کنند که به عنوان خاک محصولات زراعی قابل کاربرد هستند.
این کرمها بعد از هضم پلاستیک، نیمی از استیروفوم را به دی‌اکسیدکربن تبدیل می‌کند. بخش دیگر مواد پلاستیکی به صورت گلوله‌های کوچک غیرسمی دفع می‌شوند. در تمام آزمایش‌هایی که تاکنون به انجام رسیده، ثابت شده است که مواد بازمانده از تغذیه کرم‌ها برای استفاده به عنوان کود و کمک به رشد محصولات زراعی مناسب هستند.
استفاده از این روش مسلما باعث کاهش ضایعات پلاستیکی موجود در طبیعت می‌شود و همچنین می‌تواند به تولید پلاستیک‌های زیستی جدیدی منجر شود که در زمین و دریاها انباشته نمی‌شوند.
..........................
خبر:  دیر خوابیدن منجر به افزایش وزن می‌شود
برای بسیاری افراد، بزرگسالی و نوجوانی دوره‌ای پر از شب نخوابیدن است اما یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که این بیدار ماندن تا دیروقت اثراتی بر افزایش وزن افراد دارد.
محققان آمریکایی دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و همکارانشان در دانشگاه کلمبیا نشان دادند که هر چه یک فرد جوان یا نوجوان دیرتر به رختخواب رود، با احتمال بیشتری به اضافه وزن دچار می‌شود.
به گفته محققان، این نخستین تحقیق مشاهده‌ای است که به بررسی ارتباط میان زمان خواب و توده بدنی (BMI) در بین گروه‌های سنی مختلف می‌پردازد.
آن‌ها دریافتند که هر چه افراد در سنین نوجوانی و جوانی دیرتر به رختخواب بروند، در طول یک دوره پنج ساله وزن بیشتری اضافه می‌کنند. به ازای هر ساعت دیر رفتن به رختخواب، توده بدنی 2.1 کیلوگرم افزایش پیدا می‌کند.
بر اساس گزارش سازمان‌های بهداشتی، نوجوانان 14 تا 17 ساله نیاز دارند که در هر شبانه روز هشت تا 10 ساعت خواب دریافت کنند در حالی که افراد جوان در سنین 18 تا 25 سالگی به حدود هفت تا 9 ساعت خواب در شبانه‌روز نیاز دارند.
نتایج یک پژوهش حاکی از آن است که تنها 31 درصد از دانش آموزان دبیرستانی دست کم از هشت ساعت خواب شبانه برخوردارند و تقریبا 30 درصد از بزرگسالان گزارش می‌کنند که شب‌ها کمتر از 6 ساعت می‌خوابند.
کمبود خواب می‌تواند سلامتی را دستخوش مشکلاتی کند. خواب ناکافی نیز حتی می‌تواند خطر ابتلا به سرماخوردگی را افزایش داده و منجر به بروز نشانه‌های اولیه بیماری‌ قلبی شود.
نتایج این پژوهش در مجله Sleep منتشر شده است.

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

70170