۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی چهارشنبه 29 مهر

ICTPRESS گزارش می دهد :


خبر:  دوربینی برای ثبت دیده نشدنی‌ها
محققان دانشگاه واشنگتن و شرکت مایکروسافت دوربینی برای ثبت وقایع دیده‌نشدنی ساختند.
محققان دوربین ارزان‌قیمتی موسوم به Hypercam ساختند که آنچه انسان نمی‌تواند با چشم ببیند به کمک این دوربین دیده شود.
به طور معمول، چشم انسان بسیاری از تصاویر را بهتر از دوربین می‌بیند. این موضوع ثابت‌کننده این مطلب است که عکس‌هایی که با گوشی‌های هوشمند گرفته می‌شود، کیفیتی همانند دیدن با چشم ندارد و تصویری که چشم می‌بیند کیفیت بسیار بهتری از عکس دارد.
چشم انسان قادر به دیدن بعضی از طیف‌های نوری مثل نور نزدیک به مادون قرمز است که با دوربین مشاهده نمی‌شود.
متاسفانه دوربینی که بتواند همانند چشم انسان تصویربرداری کند، بسیار گران است، اما محققان دوربین 50 دلاری طراحی کردند که قادر است محدوده فراتر از چشم انسان را نیز ببیند.
این دوربین قادر است مواد زیر پوستی را هم ثبت کند و می‌توان از آن برای تشخیص سلامت غذا نیز استفاده کرد.
..........................
خبر:  یافته‌های محقق ایرانی درباره تأثیر الگوهای متفاوت فردی در فعالیت‌های فضای دیجیتال
پژوهش جدید دانشمند ایرانی دانشگاه آلتو در فنلاند نشان می‌دهد که مردم تمایل دارند اصول و الگوهای شخصی خود را در فعالیت‌های فضای دیجیتال داشته باشند.
به گفته طلایه آل داوود، دانشجوی دکترای دانشگاه آلتوی فنلاند، هر فرد ریتم مشخص و مداوم روزانه خود را در فضای دیجیتال دنبال می‌کند.
این ریتم‌های شخصی می‌تواند در چند مجموعه داده، و به میزان مشابهی برای ایمیل، تماس‌های تلفنی و پیام های متنی شناسایی شود.
آل داوود اظهار کرد: تقریبا در هر مورد، الگوهای فردی به شدت با رفتار عادی متفاوت است که برای مثال می‌توان به دفعات افزایش یافتن تماسهای تلفنی در طول صبح، ظهر یا عصر اشاره کرد.
در طول دهه گذشته، پژوهش‌های علمی زیادی برپایه فعالیت‌های حوزه دیجیتال مانند برقراری تماس‌های تلفن همراه، پیام کوتاه، ارسال و دریافت ایمیل، و درج پیام بر روی رسانه های اجتماعی انجام شده است.
تقریبا تمام رفتار‌های انسان از خود رد پایی در فعالیت‌های حوزه دیجیتال بر جا می‌گذارند. در این پژوهش، آل‌داوود و همکارانش در دانشگاه فنی دانمارک از یک رویکرد کاملا جدید برای مطالعه الگوهای شخصی در این فعالیت‌ها استفاده کردند.
اینکه چه چیزی باعث این تفاوت‌های فردی می‌شود، هنوز روشن نشده است. تفاوت جغرافیایی و فرهنگی نقش بسزایی را در این زمینه بازی می‌کنند.
محققان بر این باورند که ممکن است یک اثر فیزیولوژیکی مانند تاثیر ناشی از تفاوت‌های هر فرد در زمان صبح و یا شب یا الگوهای بسیار فردی هوشیاری در ساعات روز باعث این تفاوت‌ها شده باشد.
این پژوهش نشان می‌دهد که این الگوهای شخصی، در واقع مشخصه‌ای برای هر فرد هستند.
محققان مدعی هستند که این یافته‌ها همچنین می‌توانند کاربردهای پزشکی داشته باشند. می‌توان از الگوهای شخصی در فعالیت‌های فضای دیجیتال به صورت انتخابی برای بیماران مبتلا به مشکلات روحی و روانی استفاده کرد.
تغییرات ناگهانی در ریتم‌ این الگوها، می‌تواند نشانگر ضرورت مداخله پزشکی برای این دسته از بیماران باشد.
این یافته‌ها در مجله فیزیک open-access منتشر شده است.
..........................
خبر:  درمان سرطان با کمک پروتئین مالاریا
محققان آمریکایی به تازگی دریافتند که انگل عامل بیماری مالاریا، همچنین پروتئینی تولید می‌کند که به توقف بیماری سرطان کمک می‌کند.
محققان موسسه تحقیقات ژنومیک انتقالی (Tgen) در آریزونا دریافتند که پروتئین مالاریا به مولکول قندی که در بسیاری از انواع سرطان وجود دارد، متصل می‌شود.
مولکول قند کندرویتین سولفات تراونکوفتال می‌تواند هدفی برای داروهای ضد سرطان باشد و محققان نشان دادند که پروتئین مالاریا موسوم به VAR2CSA می‌تواند ابزار بهتری برای انتقال چنین داروهایی به تومورها ارائه کند.
داده‌های بالینی محققان نشان داده که از این پروتئین می‌توان روی سرطان‌های ملانوما و ریه استفاده کرد.
مالاریا از VAR2CSA برای جاسازی خود درون جفت جنین و پنهان کردن خود از سیستم ایمنی بوسیله اتصال به کندرویتین سولفات تراونکوفتال استفاده می‌کند.
محققان در آزمایشات خود دریافتند که اگر از این پروتئین مالاریا استفاده کرده و یک داروی ضد سرطان را به آن متصل کنند، می‌تواند به پروتئین اونکوفتال در سرطان متصل شده و دارو را به تومور انتقال دهد.
این تحقیق در مجله Cancer Cell منتشر شده است.
..........................
خبر:  ابر کتری، برنده جایزه آزمایشگاه طراحی الکترولوکس 2015
یک کتری که بخار را برای کمک به یادگیری کودکان در مورد آشپزی و انرژی ذخیره می‌کند، برنده جایزه آزمایشگاه طراحی Electrolux 2015 فنلاند شد.
این رقابت، طرحهای زیادی را از سوی دانشجویان علوم صنعت در سراسر جهان بخود جذب کرده که برای پاسخگویی به موضوع "کوکادن شاد و سلامت" به رقابت دعوت شده بودند. شرکت‌کنندگان در پاسخ به این دعوت، طرحهایی را ارائه کردند که بطور کلی مبتنی بر ماندگاری و شیوه زندگی فناوری پیشرفته بود.
برنده نخست این رقابت، جردن لی مارتین از انگلیس با پروژه"Bloom" بود. مارتین این پروژه را کاربردی‌ترین کتری جهان توصیف کرده است.
ایده وی، آگاه سازی بیشتر کودکان در مورد آماده‌سازی غذا به شیوه سرگرم‌کننده و عملی بوده است. کتری Bloom با حبس بخار در سه ظرف جداگانه، آن را بازیافت می‌کند. کودکان سپس می‌توانند از آن برای آشپزی، تصفیه هوا و استریل کردن محصولات از طریق یک برنامه ویژه استفاده کنند.
این فناوری به یک دستگاه ایمنی دوستدار کودک مجهز است. Bloom همچنین برای جلوگیری از برخورد مستقیم بخار با کودک از یک در برخوردار است. در عوض، بخار از طریق دریچه‌هایی به سمت ظروف هدایت می‌شود.
مارتین به عنوان برنده نخست موفق به کسب 11 هزار و 200 دلار جایزه نقدی و شش ماه عضویت در مرکز طراحی جهانی Electrolux شد.

برندگان دیگر این رقابت به شرح زیر هستند:

- سپر هوا: این کالسکه کودک که توانست جایگاه دوم را کسب کند، برای والدینی طراحی شده که نگران آلودگی هوا هستند و از این رو، هوای اطراف را تصفیه می‌کند.
این فناوری توسط دومنیکاس بودیناس از لیتوانی طراحی شده و از شیشه برای حفاظت از کودک در برابر آلودگی جوی، صدا و پرتوهای فرابنفش استفاده می‌کند. سپر هوا به یک میکروفون مجهز است که

به والدین اجازه می‌دهد با نوزاد خود بدون باز کردن شیشه ارتباط برقرار کنند. بودیناس یک جایزه نقدی 4530 دلاری دریافت کرد.

- چهار H (بهداشت، شادی، هولوگرام و هولاهوپ): برنده سوم ژانگبین سئو از کره جنوبی است که نوعی تصفیه‌کننده هوا به شکل حلقه هولاهوپ طراحی کرده است. این دستگاه، هوا را از میان

دریچه‌های ورودی زیر حلقه پاکسازی می‌کند با این توضیح که 10 دریچه لاستیکی هوا در کل این طرح وجود دارد.
این فناوری همچنین از یک عملکرد هولوگرامی برخوردار است که تصاویر قابل پخش از سیستم شارژ بی‌سیم دیواری تولید می‌کند. سئو نیز 4530 دلار به عنوان جایزه دریافت کرد.

جایزه مردمی که توسط آراء آنلاین مردمی انتخاب می‌شود، به لاریسا آندراد تعلق گرفت که یک سیستم دوبخشی ترمیم پارچه و رنگ را ارائه کرده بود. این طرح شامل طیفی از فناوری‌ها مانند اسکن،‌ تصویر و نانو برای انجام کار است. ایده طراح، ترمیم هر گونه پارچه و افزایش دوام پوشاک است. آندراد جایزه 2000 یورویی برای این طرح دریافت کرد.
..........................
خبر:  دستگاه فروش سلفی در ژاپن
یک شرکت فروش نوشیدنی مشهور در ژاپن بتازگی دستگاههای جدیدی را ارائه کرده که در ازای دریافت هزینه از مشتریان "سلفی"‌ می‌گیرد.
این دستگاههای شرکت کایرین (Kirin) به نمایشگرهای ال‌سی‌دی بزرگ و دوربین‌هایی مجهز هستند که به مشتریان اجازه می‌دهد تا با زمینه‌های مختلف از خود سلفی بگیرند.
این دستگاهها سپس به نرم‌افزار پیام‌رسانی لاین متصل شده تا فرد بتواند تصاویر تازه را با دوستان خود به اشتراک بگذارد.
برنامه‌های بسیار دیگری برای این دستگاهها مانند انتقال تبلیغات خورشیدی یا تبلیغات محلی یا هشدارهای اورژانسی وجود دارد.
همچنین این دستگاهها به وفور در مناطق توریست‌پذیر وجود داشته، از این رو زبان‌های انگلیسی، چینی و کره‌ای در آن‌ها ارائه می‌شود.
..........................
خبر:  کاهش هزینه تولید باتری لیتیوم یونی با دوده شمع
تحقیقات جدید نشان داده که شمع‌های سوزان می‌توانند آندی ارزان و کاربردی برای باتری‌های لیتیوم یونی چگالی بالا مانند نمونه‌های مورد استفاده در خودروهای الکتریکی ارائه کنند.
محققان موسسه فناوری هند در تحقیقاتی جدید دریافتند که ضایعات مبتنی بر کربنی که از شمعهای در حال سوختن منتشر می‌شود، می‌تواند برای استفاده در باتری‌های بزرگتر و قدرتمندتر لیتیوم یونی خوردوهای برقی استفاده شود.
آن‌ها دریافتند که دوده شمع بطور قابل مقایسه‌ای از نظر هزینه‌های تولید و ساختار نانوذرات فراکتال‌مانند نسبت به گزینه‌های تجاری موجود برای استفاده به عنوان آند متناسب‌تر است.
از آنجایی که دوده شمع از کربن ساخته شده، از پتانسیل الکتریکی برخوردار است و می‌تواند به عنوان الکترود مورد استفاده قرار بگیرد. از این رو محققان ویژگی‌های الکتروشیمیایی دوده‌هایی را که میان و بالای شعله شمع جمع‌آوری کرده بودند، مورد بررسی و آزمایش قرار دادند.
دوده نوک شعله که دارای دمای 1400 درجه سانتیگراد است، از ناخالصی کمتری نسبت به موم برخوردار است و از این رو رسانایی الکتریکی بهتری دارد.
محققان در هر دو مورد دریافتند که فرآیند سوختن شمع، یک شبکه بهم پیوسته‌ای از نانوذرات کربن را ایجاد می‌کند. معمولا کربن برای استفاده در باتری‌های قوی‌تر مانند نمونه‌های کاربردی در خودروهای الکتریکی نامناسب است زیرا ساختار بلوری آن نمی‌تواند چگالی جریان کافی را تولید کند. اما اندازه و شکل این نانوذرات دوده که بین 30 تا 40 نانومتر هستند،‌ به آن‌ها چگالی بیش از حد نیاز داد.
محققان دوده را به عنوان ماده‌ای رسانا در یک باتری با استفاده از شیوه‌ای موسوم به چرخه شارژ و تخلیه شارژ آزمایش کردند. این روش بطور اساسی شامل شارژ و تحلیه شارژ مکرر باتری است. این باتری بیشتر ظرفیت اولیه خود را پس از صدها هزار چرخه حفظ کرد.
آن‌ها قصد دارند ماده هیبریدی خود را که شامل دوده شمع است، آزمایش کرده و امکان ارتقای عملکرد آن را مشاهده کنند. محققان همچنین می‌خواهند باتری‌هایی برای آزمایش بیشتر این فناوری تولید کرده و آن را با آنودهای باتری‌های لیتیوم یونی موجود و سایر راه‌حل‌های نوظهور مقایسه کنند.
جزئیات این تحقیق در مجله Electrochimica Acta منتشر شده است.
..........................
خبر:  ساخت کرم ضدچروک حاوی نانوذرات
یک شرکت تولیدکننده کرم‌های پوستی، با استفاده از نانوذرات موفق به ساخت کرم ضدچروک شده‌ است.
نانوذرات استفاده شده هم می‌توانند چروک‌های ایجاد شده را بپوشانند تا دیده نشوند و هم با نفوذ در پوست، چروک‌ها را از بین می‌برند.
کرم‌های پوستی یکی از محصولات آرایشی و بهداشتی بسیار پرطرفدار در سراسر جهان است. اخیراً شرکت South Beach Skin اقدام به ارائه سرم ضدپیری جدیدی کرده است که اثربخشی بالایی دارد.
این شرکت تخصص ویژه‌ای در حوزه تولید کرم‌های پوستی با کیفیت بالا دارد که این محصولات برای شاداب نگه‌داشتن پوست بسیار مناسب هستند.
این شرکت بعد از یک دهه پژوهش در حوزه کرم‌های پوستی محصولی به نام LifeCell All in onr Wrinkle به بازار عرضه کرده است که یک کرم ضدپیری است. این کرم به‌ گونه‌ای طراحی شده‌ است که درصورت استفاده درازمدت می‌تواند تولید کلاژن را در پوست تحریک کند. این محصول حاوی نانوذراتی است که اثربخشی بالایی روی پوست دارند.
این کرم ضدچروک از یک فرمول ویژه ساخته شده‌ که قادر است نشانه‌های پیری را از روی صورت حذف و مشکل چروک‌های صورت را رفع کند.
نانوذرات مورد استفاده در این کرم که مسئول رنگ سفید پوست است، با جذب مواد سمی و خطرناک، از پوست محافظت می‌کند. شرکت South Beach Skin این نانوذرات را به‌ گونه‌ای طراحی کرده است که بتواند صورت را به‌ شکل ماسک پوشانده و چروک‌ها را حذف کند. این کرم به دو صورت از پوست محافظت می‌کند، در حالت اول چروک‌های پوست را از دیده پنهان می‌کند و در حالت دوم با نفوذ در بافت‌های چروکیده موجب از بین رفتن آن‌ها می‌شود.
..........................
خبر:  بهبود روند درمان سرطان پروستان با کشف ژن جدید
گروهی از محققان با ترسیم تصویر مولکولی جدید که اولین نمای کامل از بیماری چند‌کانونی لوکالیزه‌ پروستات را نشان می‌دهد‌، توانسته‌اند زیرگروه ژنی جدید محرک آن را کشف‌ کردند.
به‌ رغم آسیب‌شناسی یکسان در زیر میکروسکوپ، سرطان پروستات می‌تواند در هر‌ مردی متفاوت از دیگری باشد و همچنین یک فرد می‌تواند در پروستات خود چندین نوع تومور متفاوت داشته باشد. این انواع زیر‌مجموعه‌ها ممکن‌ است در تعیین پاسخ به جراحی یا رادیوتراپی در بین بیماران مهم باشند.
این بررسی شامل طبقه‌بندی مولکولی 74 ‌بیمار دارای تومورهای با امتیازبندی یک تا هفت گلیسون بودند. گلیسون (Gleason) یک سیستم طبقه‌بندی مورد استفاده برای ارزیابی میزان تهاجم و بدخیمی تومورهای پروستات است.
از‌ بین اینها، تعیین توالی کل ژنوم بر 22 نمونه‌ چند توموری از پنج بیمار که پروستات آن‌ها طی عمل‌ جراحی براشته شده بود، صورت گرفت.
محققان پس‌ از تجزیه و تحلیل دقیق ژنتیکی هریک از‌ کانون‌های سرطانی در هر پروستات، توانستند مشخص کنند که حتی سرطان‌های کوچک نیز می‌توانند دربردارنده‌ سلول‌های مهاجمی باشند که قادرند پیش‌آگهی بیمار را تغییر دهند و امتیازبندی بالایی در درجه‌ تهاجم را به خود اختصاص دهند.
به گفته آن‌ها جزئیات بیشتر تحقیق مشخص‌ کرد که دو عضو از خانواده‌ ژن سرطان MYC در پیشرفت (گسترش) این بیماری نقش دارند و اینکه یک مورد از آن‌ها به‌ نام "C-MYC" عامل ایجاد بیماری مهاجم بوده و عضو دیگر این خانواده یعنی‌ "L-MYC" پیش از این به‌ عنوان عامل دخیل در سرطان ریه و سایر سرطان‌ها شناخته شده‌ بود.
کشف یک ژن سرطان‌زای جدید در پروستات، مسیر جدیدی پیش‌ روی محققان قرار‌ می‌دهد تا زیست‌شناسی بیماری را کشف‌ کنند و درمان‌های بهتری را ارائه دهند. جهش‌ها در سرطان پروستات از نظر فضایی در مناطق مختلف تومور متفاوتند.
این بررسی به توسعه‌ آزمایش‌های تشخیصی جدیدی کمک می‌کند که به بهبود درمان می‌انجامد تا درمان اختصاصی برای هر بیمار به طور جداگانه و هر چه شخصی‌تر در نظر گرفته شود.
محققان می گویند: در حدود نیمی‌ از بیماران مبتلا به سرطان‌ پروستات، دارای جهش C-MYC‌یا‌L-MYC هستند اما هرگز هر‌ دو جهش را توأم نداشتند.
یافته‌های این بررسی حاکی از آن است که محققان در‌ حال نزدیک‌تر‌شدن به درجه‌بندی ژنی سرطان‌ پروستات هستند که هنگام تشخیص میزان مهاجم بودن بیماری بر‌حسب خطر رشد و گسترش بیماری به خارج از غده‌ پروستات و سهولت بخشیدن به تصمیم‌گیری برای درمان اختصاصی‌تر برای هر بیمار است.
این پژوهش در مجله lancet oncology منتشر شده است.
..........................
خبر:  کنترل حس تازگی با تحریک مغز
محققان می‌توانند با تغییر میزان فعالیت نورون‌ها در بخشی از مغز، تازگی و نو بودن یک پدیده را برای موش‌ها کنترل کنند.
در بیشتر موارد موش‌ها بعد از این که مدتی به یک تصویر جدید خیره می‌شوند، به دلیل ایجاد حس آشنایی به تدریج علاقه خود را نسبت به این تصویر از دست می‌دهند. اما در تحقیق تازه‌ای که در مجله Neuroscience منتشر شده، محققان دریافتند که وقتی با استفاده از پالس‌های نوری بخش‌هایی از قشر مغز را سریع‌تر برانگیخته می‌کنند، تصویر قدیمی دوباره علاقه و توجه موش‌ها را بر می‌انگیزد.
در مقابل، وقتی این پالس‌ها آهسته می‌شوند، موش‌ها زمان کمتری را صرف تماشای تصویری می‌کنند که در واقع جدید و تازه است. این یافته‌ها نشان می‌دهد که حس آشنایی و تازگی یک پدیده، به واسطه افزایش سرعت تحریک‌ در همان نورون‌ها القا می‌شود.
..........................
خبر:  ژلی که به هنگام تشخیص آلودگی می‌درخشد
گروهی از محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) پلیمرهای فلزی حساسی ساختند که در پاسخ به تغییرات شیمیایی یا فیزیکی محیط اطراف شروع به تغییر رنگ می‌کنند.
این ماده می‌تواند برای تشخیص تغییرات شیمیایی در محیط یا حتی تغییرات مکانیکی در ساختمان‌ها یا مناطق مختلف به کار رود.
این ژل از یک پلیمر معمولی به نام پلی‌اتیلن گلیکول در ترکیب با مجموعه‌ای از فلزات کمیاب موجود در زمین ساخته شده است. این شکل اتصالات خاص با فلز، باعث می‌شود این ژل با دوام و دارای کارایی خاص باشد و در عین حال نسبت به تغییرات محیط بسیار حساس عمل کند. وقتی اتصالات به واسطه فشار یا تحت تاثیر ذرات مولکولی تغییر می‌کنند، این ماده از خود نور ساطع می‌کند. مهمتر از آن، ماده شروع به سفید شدن می‌کند و همراه با تغییر شرایط محیط به رنگ سبز یا قرمز در می‌آید.
این ماده می‌تواند در تست‌ها و آزمایش‌ها به منظور تشخیص وجود ذرات آلودگی در محیط به کار رود یا بعد از قرار گرفتن در محیط، تغییرات محیطی را در طول یک دوره محیطی تعیین کند.
اگر این ماده در داخل یک پوشش ایمن قرار داده شود، امکان استفاده از آن در ساختمان‌ها یا دیگر سطوح همچون لوله‌ها وجود دارد. تغییر رنگ این ماده در این حالت در صورت وجود ترک به محققان هشدار می‌دهد و از بروز مشکلات جدی در این زمینه پیشگیری می‌کند.
جزئیات این تحقیق در مجله American Chemical Society منتشر شده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

81533