۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

ابداع روش جدید تشخیص جزئی ترین خرابی سیستم های مکانیکی

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از روابط عمومی دانشگاه شریف، عیب‌یابی و تشخیص به هنگام خطاها در سیستم‌های مکانیکی، یکی از موضوعات مهمی است که نقش اساسی در ایمنی سیستمهای گران قیمت با حساسیت بالا پیدا می‌کند.
مهرزاد نامور، دانشیار دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف در این خصوص گفت: سیستم‌های مختلف هواپیماها، پالایشگاهها و کشتی‌ها از حساسیت بسیار بالایی برخوردارند و بروز خرابی در آنها ممکن است خسارات هنگفتی بر جای بگذارد به همین دلیل سامانه‌های بسیاری طراحی شدند تا بروز عیب و خطا در سیستم را در حداقل زمان ممکنه تشخیص داده و هشدارهای لازم را به کاربران بدهند.
وی تاکید کرد: تشخیص خطا با تحلیل سیگنالهای دریافت شده توسط تعداد محدودی حسگر انجام می‌شود که این حسگرها بسته به محل به کارگیری، می‌توانند جریان‌های الکتریکی، ارتعاشات، نیروهای مکانیکی و غیره را ثبت کنند.
این پژوهشگر گفت: زمانی که حسگرها سیگنالهای غیر عادی را ثبت کنند، این امر توسط سامانه عیب‌یاب تشخیص داده شده و زنگ خطر به صدا درآمده یا علایم هشدار دهنده به کاربر فرستاده می‌شود. این شبیه کاری است که دزدگیرهای خودرو انجام می‌دهند و دقیقا به همان صورت که دزدگیرها گاهی به دلیل یک ضربه کوچک یا صدای رعد و برق به اشتباه سر و صدا به راه می‌اندازند، سامانه‌های عیب‌یابی نیز ممکن است به دلیل یک سیگنال معمولی به اشتباه بیفتند.
نامور افزود: ممکن است به راحتی یک نویز ساده با یک خطای واقعی اشتباه شود بنابراین برای حل این مساله مهندسان تاکنون از همان روشی استفاده می‌کردند که تعمیرکنندگان دزدگیر به کار می‌گیرند. یعنی آستانه تحریک سامانه را بالا می‌برند که با هر ضربه یا ارتعاشی به صدا در نیاید.
وی بیان کرد: اما چنین روشی در سیستمهای حساس کارآیی ندارد چون که ممکن است این محافظه کاری به قیمت عدم تشخیص یک خطای کوچک تمام شود. این در حالی است که یک خطای کوچک در سیستم های حساس مانند موتور یک هواپیما، می‌تواند به انهدام یا سقوط آن منجر شود. ضمن آنکه روش‌های ساده در سیستم‌های پیچیده کارآیی لازم را ندارند.
علی مشرقی، پژوهشگر پروژه تشخیص خطا در سیستم های مکانیکی با رویکرد هندسی غیرخطی گفت: هر چه دینامیک سیستم ها پیچیدگی بیشتری داشته باشند تشخیص رخداد خطا سخت تر می شود.
وی تاکید کرد: همچنین وجود نیروهایی که از محیط بر سیستم وارد شده و باعث اختلال در کار آن می شود و نیز عدم قطعیت در مدل سیستم تشخیص خرابی را دشوارتر می کند.
وی افزود: روشهایی که تاکنون برای تشخیص خطا در سیستمهای مکانیکی پیشنهاد شده است نتوانستند اثر دو عامل اشاره شده یعنی نیروهای وارده از طرف محیط و عدم قطعیت در مدل سیستم را به طور کامل حذف کنند و در نتیجه در اعلام وقوع خرابی در سیستم محافظه کاری دارند. این محافظه کاری باعث تاخیر در تشخیص خطا شده و در پاره ای از اوقات باعث عدم تشخیص خطا می‌شود.
مشرقی خاطرنشان کرد: مشکلات موجود باعث شد تا پژوهشگران دانشگاه شریف به فکر روشی جدید باشند که به طور کلی نیاز به تنظیم آستانه تحریک را حذف کند و به صورتی هوشمندانه خطای واقعی را از نویزها تفکیک کند بدین ترتیب تمامی اغتشاشات تحلیل شده و از هیچ سیگنالی صرف نظر نمی‌شود.
وی گفت: امکان تعیین مکان خطا و تشخیص خطاهای همزمان از دیگر ویژگیهای این روش است.

 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

25796