۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

خطر محصولات زیست فناوری ارزیابی و کنترل می‌شود

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، شهاب‌‌الدین منتظمی، رئیس دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بیان کرد: ارزیابی مخاطرات و مديريت خطر احتمالی فرآورده‌ها و محصولات زيست فناوری بر محیط زيست و تنوع زيستی و ارزیابی مخاطرات زیست محیطی پسماندهای ناشی ازفرآيند تولید و تجزیه، زباله و فاضلاب مراكز توليد محصولات زیست‌فناوری از مهم‌ترین اولویت‌هایی است که کمیته حقوقی و ایمنی زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی پیگیری می‌کند.
وی افزود: نظارت بر رعایت دستورالعمل‌های زیست‌محیطی و پايش دوره‌ای فرآیند تولید محصولات زیست فناوری توسط شرکت‌ها و مراکز تولید و معرفی قوانین الزام‌آور برای استفاده صنایع مختلف از محصولات و روش‌های زیست‌فناوری در حفظ محیط زیست، رفع آلودگی‌ها، کاهش خطرات و آسیب‌های ناشی از تولید مواد خطرناک از دیگر وظایفی است که جزء اولویت‌های کمیته محسوب می‌شود.
منتظمی گفت: از دیگر اولویت‌های تعریف شده برای کمیته، شناسایی و پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی با استفاده از روش‌های زیست‌فناوری، تولید فرآورده‌های زیستی مورد نیاز صنعت نفت "مانند صمغ زانتان، امولسیفایر و دِامولسیفایر زیستی، بایولوبریکانت" و توسعه و اجرای فرایند گوگردزدایی زیستی از گازها "حذف ترکیبات گوگردی مانند سولفید هیدروژن و اکسیدهای سولفور از گاز طبیعی یا گازهای خروجی صنایع" است.
وی تصریح کرد: زیست پالایی محیط‌های آلوده به ترکیبات نفتی، تصفیه زیستی پساب‌های ویژه صنعت نفت و حفاظت صنعتی به روش زیستی و کنترل عوامل زیستی مخرب نیز جزء اقداماتی است که برای کمیته تعیین شده است، اما در مدت شکل گیری کمیته، به دلیل مشکلات موجود هنوز نتوانستیم به اهداف تعریف شده برسیم.
رئیس دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در ادامه یادآور شد: در این کمیته قرار بر این شد که قوانین الزام آور برای اجرایی شدن مصوبات جلسات تعیین شود، ولی هنوز موفق به این کار نشدیم و نتوانستیم قوانین الزام‌آوری برای حفظ محیط زیست تعیین کنیم.
وی اظهار کرد: اگر به کمیته ملی ایمنی زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی توجه درست و مصوبات آن الزام‌آور شود، می‌توانیم کاری کنیم که صنعت به سراغ زیست فناوری بیاید و آلایندگی‌های خود را در محیط زیست کاهش دهد.

نظرات : 0

ثبت نظر

65229