۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

ساخت غشای نانوکامپوزیتی با کاربرد در پیل های سوختی توسط محققان ایرانی

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، مهدی عبداللهی از محققان این طرح پژوهشی گفت: با توجه به اهمیت روزافزون استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و پاک، استفاده از پیل های سوختی در صنایع مختلف رو به افزایش است، این پیل ها در صنعت حمل و نقل، نیروگاه ها (خانگی، تجاری و صنعتی)، وسایل الکترونیکی قابل حمل همچون تلفن های همراه، رایانه های شخصی و سایر حوزه ها کاربردهای مهمی دارند.
وی گفت: هدف این تحقیق، تهیه نوعی از غشاهای نانوکامپوزیتی تبادل پروتون است که در ساختار پیل های سوختی به کار می رود.
عبداللهی افزود: غشاهایی که اکنون در پیل های سوختی مورد استفاده قرار می گیرند، قیمت بالا و عمر مفید کوتاهی دارند، این در حالی است که روش ارائه شده در این طرح پژوهشی برای تهیه غشاها، ساده و کم هزینه است و غشاهای سنتزی تولید شده در مقایسه با انواع مشابه موجود در بازار مقاومتر هستند.
وی بیان کرد: در صورت دستیابی به تولید انبوه و کاربرد این نوع غشا در ساختار پیل های سوختی، می توان گام مؤثری در کاهش آلودگی محیط زیست، استفاده از منابع انرژی نو و کاهش هزینه های مربوطه برداشت.
عبداللهی افزود: ساختار و عملکرد این غشاها به کمک آزمون های مختلف از جمله ارزیابی ظرفیت تبادل یون، میزان تورم غشا، میزان هدایت پروتون، خواص مکانیکی، SEM و EDX مورد ارزیابی قرار گرفته است.
وی در مورد مزیت نانوکامپوزیت مورد استفاده گفت: نانوکامپوزیت های آلی، معدنی به صورت همزمان ویژگی های ترکیبات آلی مانند قابلیت اتصال و عامل دار شدن و ترکیبات معدنی مانند مقاومت بالا در برابر حرارت را دارا هستند و ابعاد نانو به این کامپوزیت ها امکان عامل دار شدن بیشتر در اثر بالا بودن نسبت سطح به حجم را می دهد، این امر به معنای بالاتر بودن توانایی تبادل پروتون و در نتیجه افزایش هدایت الکتریکی غشای حاصله خواهد بود.
نتایج این طرح در نشریه Polymer Science بخش Polymer Membranes به چاپ رسیده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

74960