۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ اردیبهشت

جلوگیری از قاچاق تلفن همراه با عملیاتی شدن طرح رجیستر گوشی + ویدئو

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، حسین فلاح جوشقانی، افزود: برنامه ریزی کردیم تا اواخر هفته آینده تجهیزات لازم برای اجرای این طرح نصب شود و تا دو هفته بعد از آن نیز آزمایش های فنی صورت گیرد و تا یک ماه آینده نیز نتایج آزمایش ها اعلام شود.
وی در گفتگو با صدا و سیما، گفت: با توجه به پیچیده نبودن مراحل راه اندازی ان شاء الله تا سه ماه آینده امکان راه اندازی کامل طرح وجود خواهد داشت هرچند به دلایل فنی زمان دقیق و قطعی اجرای این طرح را نمیتوان اعلام کرد.
سرپرست معاونت نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصریح کرد: برای رجیسترکردن گوشی های تلفن همراه دو طرح کلی ارائه شده بود که طرح نخست بر اساس بررسی گوشی، شناسه ها و قانونی یا غیرقانونی بودن آن ها مشخص میشود.
فلاح جوشقانی درباره این طرح گفت: در صورت شناسایی شناسه های گوشی های قاچاق در این طرح، میتوان این نوع گوشی ها را غیرفعال کرد تا نتوانند از سرویس های شبکه تلفن همراه کشور استفاده کنند.
وی درباره طرح دوم ارائه شده برای رجیستر کردن گوشی های تلفن همراه افزود: در طرح دوم از طریق سرویس های شبکه میتوان برای گوشی های قاچاق محدودیت هایی را ایجاد کرد.
جوشقانی گفت: با وجود آنکه از لحاظ فنی طرح اول نیاز به هزینه های بیشتری دارد اما به دلیل آنکه روی خود گوشی اعمال سیاست میشود از نظر سازمان تنظیم مقررات و اپراتورهای تلفن همراه طرح بهتری است که اکنون در مرحله اجرای آزمایشی است.
وی افزود: تجهیزات آزمایشی این طرح در بخش اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات درحال نصب است که نصب و آزمایش آن حداقل یک ماه زمان نیاز دارد.
سرپرست معاونت نظارت سازمان تنظیم مقررات گفت: پس از این یک ماه با توجه به ملاحظات فنی که در این طرح ها وجود دارد گزارش های آن به کمیته هایی که در مراجع بالاتر تصمیم گیری در این زمینه را برعهده دارند ارائه میشود تا تصمیم گیری نهایی در این کمیته ها صورت گیرد.
جوشقانی افزود: تلاش میکنیم طرحی را که با کمترین تاثیرات روی ارتباطات مردم و بروز مشکلات برای مردم بعنوان مصرف کننده نهایی اجرایی میشود برای استفاده از گوشی های مجاز عملیاتی کنیم.
وی درباره کارآیی این طرح برای جلوگیری از قاچاق گوشی تلفن همراه گفت: این از همان سوالات و مواردی است که در بحث اجرای طرح و آزمایش های لازم پاسخ داده خواهد شد، در واقع از لحاظ فنی اجرای این طرح ها امکانپذیر و آنچه مهم است اجرای موفق طرح هاست.
جوشقانی افزود: انتظار نداریم که اجرای این طرح به موفقیت صد درصدی برسد و قاچاق را به صفر برساند اما پیش بینی میکنیم برای گوشی های جدیدی که وارد کشور میشود طرح موفقی باشد.
وی گفت: تعداد زیادی از گوشی های تلفن همراه هم اکنون در داخل شبکه فعال است که ممکن است برخی از آنها از مبادی غیرقانونی وارد بازار مصرف شده باشند که بررسی گوشی های قدیمی و جدید در این طرح نکته بسیار مهمی است.
سرپرست معاونت نظارت سازمان تنظیم مقررات درباره سرنوشت گوشی هایی که مردم در حال استفاده از آنها هستند نیز افزود: در این طرح به هیچ عنوان گوشی هایی که اکنون در شبکه فعال هستند متاثر نخواهند شد و مردم همچنان میتوانند از این گوشی ها استفاده کنند.
جوشقانی گفت: البته ممکن است شناسه های گوشی های فعالی که اکنون در شبکه وجود دارند و یا حتی اسقاط شدند روی گوشی های وارداتی غیرقانونی مورد استفاده قرار بگیرند که این موضوع نیز یکی از نکات موردنظر در این طرح است.
وی یکبار دیگر تاکید کرد: گوشی هایی که در اختیار مصرف کنندگان قرار دارند تا زمانی که توان فنی و کارآیی لازم را داشته باشند میتوان از آنها استفاده کرد و محدودیتی برای آنها اعمال نخواهد شد.
جوشقانی گفت: ما اکنون به دنبال ترکیبی از کد فعال سازی با شناسه گوشی یا شناسه گوشی با شماره تلفن مشترک هستیم و تا زمانی که به جمع بندی در این زمینه نرسیم که کدام ترکیب میتواند از نواقص جلوگیری بیشتری کند و در ضمن مردم کمتر درگیر این موضوع شوند، این طرح به طور کامل عملیاتی نخواهد شد.
وی درباره دیگر مزایای اجرای این طرح افزود: گوشی هایی که از مبادی قانونی وارد کشور میشوند حتما پشتیبانی فنی بهتری دارند و حتی با بروز مشکل، مرجعی برای پاسخ گویی وجود خواهد داشت با این حال ما نمیخواهیم مردم برای خرید و استفاده از گوشی تلفن همراه وارد فرآیندهای پیچیده فنی شوند.
سرپرست معاونت نظارت سازمان تنظیم مقررات گفت: راه اندازی این طرح البته پیچیده نیست چون که یکسری نت ها باید به شبکه اضافه شود و در یک دیتابیس مرکزی اطلاعات خوانده شود تا استعلام گیری صورت گیرد و در نهایت به گوشی های مجاز سرویس داده شود.
جوشقانی افزود: البته قابلیت هایی نیز باید در شبکه های اپراتور تلفن همراه تحت عنوان «دسترسی به بررسی شناسه گوشی تلفن همراه» ایجاد شود که اکنون و در مرحله پایلوت، اپراتورها اعلام کردند که میتوانند این دسترسی ها را ایجاد کنند.
وی درباره اظهارات اخیر یکی از مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای راه اندازی سریع طرح رجیسترکردن گوشی تلفن همراه گفت: احتمالا منظور این مسئول همین طرح آزمایشی است و اگر طرح آزمایشی موفق باشد نقشه راه کاملا مشخص است.
جوشقانی همچنین با اشاره به سابقه اجرای طرح رجیسترکردن گوشی تلفن همراه افزود: در سالهای قبل در دو مرحله این طرح اجرایی شد که متاسفانه موفقیت آمیز نبود.
وی گفت: از 6 ماه قبل به صورت جدی اتفاق نظری میان وزارت ارتباطات، وزارت صنعت و معدن، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و اپراتورهای تلفن همراه در این خصوص به وجود آمده و با توجه به دستوراتی که ابلاغ شده تلاش داریم با اجرای طرحی فنی و دقیق از قاچاق گوشی های تلفن همراه و موارد مشابه غیرقانونی به کشور جلوگیری کنیم.
سرپرست معاونت نظارت سازمان تنظیم مقررات افزود: در این راستا جلسات کارشناسی زیادی صورت گرفته و تلاش داریم با هماهنگی های لازم این طرح را به سرانجام برسانیم.

نظرات : 0

ثبت نظر

30829