۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی یکشنبه ۲۰ فروردین

ICTPRESS گزارش میدهد:


خبر: سفر رفتن با ChatGPT!
وبسایت برنامه‌ریزی سفر Expedia یک عملکرد مبتنی بر هوش مصنوعی را به برنامه مخصوص تلفن همراه خود اضافه کرده است تا به کاربران در برنامه‌ریزی سفر و جستحوی مکان‌های دیدنی کمک کند.
این ابزار توسط ربات هوش مصنوعی مشهور و محبوب این روزها یعنی ChatGPT هدایت می‌شود که از هنگام معرفی در اواخر سال ۲۰۲۲ تاکنون بسیاری از صنایع و حوزه‌ها را متحول کرده است.
مدیرعامل اکسپدیا می‌گوید: در اصل ایده این است که به مسافران این امکان داده شود که به بهترین شکل خرید کنند، بهترین راه را برای برنامه‌ریزی سفر خود بیابند و بهترین راه را برای یافتن چیزهای مناسب برای خود دریابند.
وی افزود: می‌توانید از این چت‌بات بپرسید که آیا مثلا ماه آوریل زمان خوبی برای رفتن به پاریس است؟ یا اگر در ماه مارس به توکیو بروید چه چیزهایی را می‌بینید و آیا می‌توانید شکوفه‌های گیلاس را ببینید؟ این برنامه همچنین کاربران را قادر می‌سازد تا مکان‌های اقامتی نزدیک به مکان‌های تماشایی مانند بزرگترین مناطق مشاهده شکوفه‌های گیلاس را انتخاب کنند.
این شرکت، هوش مصنوعی خود را برای ردیابی نتایج پاسخ‌های ChatGPT توسعه داده و اطمینان حاصل کرده است که مسافران پاسخ‌های غیرمنتظره دریافت نمی‌کنند.
..................

خبر: قدیمی‌ترین جسم کهکشان پیدا شد
تلسکوپ فضایی جیمز وب به‌تازگی سیاهچاله ای را کشف کرده که دانشمندان ناسا آن را قدیمی ترین سیاهچاله شناخته شده در جهان می نامند.
بر اساس این گزارش این سیاهچاله جرمی 10 میلیون بار سنگین تر از خورشید دارد.
جیمز وب به دلیل توانایی‌اش برای کاوش در عمق فضا و به دلیل نحوه حرکت نور، می‌تواند به گذشته نگاه کند. نور با سرعت ثابتی در فضا حرکت می‌کند، به این معنی که هر چه تلسکوپ از فضایی که مشاهده کند دور باشد، در زمان بیشتر به عقب می‌رود. این فناوری حیرت‌انگیز به دانشمندان امکان می‌دهد تا به انبوهی از سیارات و ستارگان نگاه کنند تا سیاهچاله‌های دوردست که میلیون‌ها سال در گذشته ظاهر شدند را رصد کنند.
دانشمندان معتقدند که مطالعه سیاهچاله می تواند حتی پیشرفت های تکنولوژیکی بیشتری را کشف کند و به ما امکان می دهد اسرار پنهان جهان را کشف کنیم.
بر اساس برآوردهای ناسا، کیهان تقریباً 13.7 میلیارد سال سن دارد که حدود 200 میلیون سال حاشیه خطا وجود دارد. سیاهچاله مورد بحث تقریباً 570 میلیون سال پس از شروع جهان در مرکز یک کهکشان دیده شده که آن را به قدیمی ترین تصویر شناخته شده ای تبدیل می کند که تاکنون بشر دیده است.
محققان اکنون کار خود را برای بررسی نشانه های قوی تر از نور کهکشان دور آغاز خواهند کرد. این انتشارات می تواند حاوی سرنخ های بیشتری در مورد چگونگی شکل گیری سیاهچاله مرموز در مرکز کهکشان باشد.
..................

خبر: ابداع عینکی برای مکالمه بدون صدا!
پژوهشگران دانشگاه «کرنل» فناوری جدیدی را توسعه داده‌اند که امکان برقراری ارتباط بی‌صدا را از طریق عینک‌های سونار فراهم می‌کند.
عینک EchoSpeech از میکروفون‌ها و بلندگوهای کوچکی برای خواندن کلماتی استفاده می‌کند که به شکل بی‌صدا از گلوی کاربر بیرون می‌آید و به کاربر اجازه می‌دهد تا کارهای مختلف را بدون نیاز به هرگونه ورودی فیزیکی انجام دهد.
اکنون یکی از هیجان‌انگیزترین چشم‌اندازهای این فناوری جدید این است که افراد مبتلا به ناتوانی گفتاری از آن برای گفتگوی بی‌صدا استفاده کنند که سپس این سیستم کلمات را با صدای بلند بیان می‌کند. این عینک همچنین می‌تواند برای کنترل پخش موسیقی در یک کتابخانه یا برای تبدیل گفتار به نوشتار در یک کنسرت پر سر و صدا که صدا به صدا نمی‌رسد، استفاده شود.
این عینک به گونه‌ای طراحی شده است که ساده باشد و کاربر را با یک دوربین بزرگ یا استفاده از هدفون مواجه نکند.
این عینک از سونار(Sonar) به معنی ناوبری و فاصله‌یابی صوتی برای حس کردن حرکات گلو استفاده می‌کند و در عین حال از الگوریتم یادگیری عمیق برای تجزیه و تحلیل پژواک‌ها در لحظه استفاده می‌کند. این کار به سیستم اجازه می‌دهد تا به دقت ۹۵ درصدی در تشخیص کلماتی که بی‌صدا توسط کاربر تلفظ می‌شوند، دست یابد.
دو بلندگوی مینیاتوری در قسمت زیرین قاب عینک و زیر یک لنز نصب شده‌اند، در حالی که دو میکروفون کوچک در زیر لنز دیگر قرار گرفته‌اند. این بلندگوها امواج صوتی غیر قابل شنیدن را منتشر می‌کنند که از دهان کاربر منعکس می‌شود و به سمت میکروفون برمی‌گردد.
این پژواک‌ها در لحظه توسط یک الگوریتم یادگیری عمیق در تلفن هوشمند متصل به صورت بی‌سیم تجزیه و تحلیل می‌شوند. این الگوریتم برای مرتبط ساختن پژواک‌های خاص با حرکات خاص دهان آموزش داده می‌شود.
این عینک همچنین دارای حالتی است که نیاز به رو به رو شدن با دوربین یا قرار دادن چیزی در گوش کاربر را برطرف می‌کند. بنابراین نسبت به سایر فناوری‌های تشخیص گفتار بی‌صدا عملی‌تر و دردسترس‌تر است.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

85359