۱۴۰۳ شنبه ۰۸ اردیبهشت

اپل از مک‌های جدید با تراشه‌های سری M3 رونمایی کرد

ICTPRESS - شرکت اپل در مراسم "Scary Fast"، مدل جدید آی‌مک، مک‌بوک پرو و تراشه‌های سری M۳ را معرفی کرد که عملکرد و قدرت گرافیکی آنها به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از انگجت، اپل در مراسمی با عنوان «به حد ترسناکی سریع» که به رونمایی این محصولات اختصاص داشت و بامداد امروز به وقت ایران برگزار شد، اعلام کرد که در ساخت تراشه‌های جدید، از فناوری ساخت پیشرفته ۳ نانومتر استفاده شده و این تراشه‌ها، پردازش گرافیکی موثرتری دارند. 

این شرکت آمریکایی اکنون مک بوک مدل ۱۴ اینچی را با پردازشگر پایه M۳ به قیمت ۱۵۹۹ دلار عرضه می کند. این نخستین باری است که لپ تاپ ۱۴ اینچی به پایین ترین قیمت عرضه می شود. پیش از این و در نسخه های مک بوک پرو ۱۳ اینچی با تاچ بار و تراشه M۲ و قیمت مک بوک پرو ۱۴ اینچی با تراشه M۲ Pro از ۱۹۹۹ دلار شروع می شد.

 

بهای لپ تاپ با تراشه M۳Pro نیز ۱۹۹۹ دلار اعلام شده است. با این حساب با توجه به آنچه گفته شد بهای لپ تاپ با تراشه M۳ Max بالاتر می رود. در این میان قیمت پایه مک بوک پرو ۱۶ اینچی با تراشه M۳Pro مانند نسخه ای از دستگاه که به تراشه M۲ Pro مجهز بود، همان ۲۴۹۹ دلار است.

رنگ جدید «اسپیس بلک» نیز برای لپ تاپ های ۱۴ و ۱۶ اینچی با تراشه های M۳Proو M۳ Max فراهم شده و اثر انگشت را بهتر از مدل های نقره ای کلاسیک پنهان می کند.

بقیه سخت افزار لپ تاپ ها به غیر از تراشه های جدید تقریبا مانند نسخه های پیشین است از جمله دوربین های فیس تایم ۱۰۸۰ پیکسلی اپل و سیستم صوتی با ۶ بلندگو.

یک تغییر کوچک در نمایشگر لیکویید رتینا XDR دستگاه های مک بوک پرو جدید آن است که محتوای SDR با درخشش ۲۰ درصد بیشتر از قبل نمایش داده می شود.

با کمک تراشه های M۳جدید عملکرد دستگاه به میزان قابل توجهی ارتقا می یابد. اپل مدعی است لپ تاپ مک بوک پرو ۱۴ اینچی با تراشه جدید ۶۰ درصد سریع تر از مدل۱۳ اینچی این دستگاه با تراشه M۱ کار می کند و عمرباتری آن ۲۲ ساعت است.

اگر کاربر از لپ تاپی با تراشه M۳ Pro استفاده کند، شاهد افزایش ۴۰ درصدی عملکرد دستگاه در مقایسه با نسخه دارای تراشه M۱خواهد بود.

در نهایت لپ تاپ های ۱۴ و ۱۶ اینچی مجهز به تراشه M۳Max از حافظه ۱۲۸ گیگابایت برای بهبود عملکرد اپ هایی مانند MATLAB ، DaVinci Resolve و غیره پشتیبانی می کنند.

اما جالب ترین ویژگی دستگاه های جدید در مقایسه با مک بوک پرو های مجهز به تراشه اینتل( که قبل از ۲۰۲۱ میلادی عرضه شدند)، آن است که عملکرد دستگاه های مجهز به M۳ Max حدود ۱۱ بار سریع تر است.

 

 

استفاده از تراشه M۳ به منظور کمک به احیای برتری اپل در صنعت و بازگرداندن تجارت مک به مسیر اصلی است.
سوئیچ به M۳ به منزله اولین باری است که اپل یا هر تولیدکننده انبوه دیگر رایانه، به سمت فناوری سه نانومتری رفته است. در این فرآیند، ترانزیستورهای بیشتری فشرده شده و فناوری بیشتری در فضای محدودتر جای می‌گیرد. چنین تراشه‌هایی برای تقویت عملکرد و در عین حال صرفه جویی در عمر باتری طراحی شده اند.

با استفاده از تراشه‌های طراحی خود شرکت، اپل می‌تواند سخت‌افزار و نرم‌افزار خود را با یکدیگر طراحی کند تا تجربه کاربری بهتری ایجاد کند. این شرکت اعلام کرد که رده بالاترین مدل مک بوک پرو، اکنون ۱۱ برابر سریع‌تر از سریع‌ترین لپ تاپ اینتل است.

تراشه M۳ در مقایسه با تراشه M۱، برای کارهای محاسباتی استاندارد ۳۵ درصد سریع‌تر و در گرافیک ۶۵ درصد بهتر است. تراشه M۳ Pro چهار هسته پردازشی اصلی بیشتر و همچنین حداکثر ۱۸ هسته گرافیکی دارد. در تراشه M۳ Max هر دو هسته پردازشی و گرافیکی اصلی افزایش پیدا کرده و یک طراحی ۱۶ هسته اصلی و حداکثر ۴۰ هسته گرافیکی دارد.

 

 

مدل جدید آی‌مک اپل، اولین به‌روزرسانی این رایانه رومیزی یکپارچه از زمان طراحی مجدد آن در آوریل سال ۲۰۲۱ است. آی‌مک تنها رایانه مکی بود که از نسل M۲ استفاده نکرد و مستقیما از M۱ به تراشه M۳ جهش کرد. طبق اعلام اپل، مدل جدید، دو برابر سریع‌تر از مدل قبلی است و عملکرد گرافیکی بهتری دارد. جدیدترین مدل در چندین رنگ از جمله صورتی، سبز و نقره ای عرضه می‌شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

27405