۱۴۰۳ شنبه ۰۸ اردیبهشت

نگاهی به ماجرای توسعه و تکامل نمایشگرهای MICRO LED سامسونگ

ICTPRESS - فناوری MICRO LED نسل جدید تلویزیون‌های سامسونگ است که طی سال‌های اخیر و به منظور پوشش نیازهای کاربران به صفحه نمایش‌های بزرگ و ماژولار، تولید و عرضه شده‌اند؛ این فناوری جدید با استفاده از بازتولید کنتراست، روشنایی، رنگ و سایر ویژگی‌ها در سطوح میکرو، تجربه‌ای متمایز از آنچه تاکنون دیده شده، ارائه می‌دهد.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از روابط عمومی سامسونگ در ایران، سری MICRO LED 2023 سامسونگ مدل های جدیدی را در بازه 50 تا 140 اینچ ارائه می‌دهد تا کاربران این دستگاه‌ گزینه‌های بیشتری را برای داشتن کیفیت تصویر برتر داشته باشند. به لطف ماهیت ماژولار این دستگاه‌ها، هر فردی می‌تواند صرف‌نظر از محدودیت‌های معمول، تلویزیون‌ دلخواه خود را بسازد.

تائه یونگ سون، نایب رئیس تیم MICRO LED بخش نمایشگر‌های سامسونگ در گفت‌وگویی با اتاق خبر سامسونگ به توضیح مسیر پر پیچ و خم توسعه این فناوری نوین پرداخته است. او صحبت‌های خود را با این جمله آغاز می‌کند: ظهور فناوری‌های نو، به بازیکنی جسور نیاز دارد تا بتواند خطرات را پذیرفته و ترسی از شکست نداشته باشد. سامسونگ برای خلق تلویزیون‌های جدید MICRO LED، این نقش را بر عهده گرفت.

 

 

فناوری با جزییات پیچیده

مشتریان رسانه‌های تصویری همواره به دنبال کیفیت بالاتر برای تلویزیون‌ها و نمایشگرهای خانگی خود هستند و همین امر تولیدکنندگان را به سمت بهره‌مندی از آخرین فناوری‌های بصری پیشرفته سوق می‌دهد. MICRO LED سامسونگ، همان فناوری موردنیازی است که این خواسته‌ها را برآورده می‌کند. طراحی ماژولار پنل‌های قابل تنظیم آن، تجربه تماشای برتر را برای کاربران فراهم آورده و به آنها اجازه می‌دهد که شکل، اندازه و نسبت تصویر صفحه خود را متناسب با هر فضا یا محیطی شخصی‌سازی کنند.

نمایشگرهای نسل جدید سامسونگ از LEDهایی تشکیل شده‌اند که به‌طور متراکم در کنار یکدیگر قرار دارند و اندازه آنها کمتر از 50 میکرومتر است. هر LED جداگانه نور و سه رنگ اصلی قرمز، سبز و آبی را ساطع می‌کند تا بدون نیاز به فیلتر رنگی، کیفیت تصویر خیره‌کننده‌ای به‌ وجود آید. نمایشگرهای سنتی OLED و LCD دارای یک فیلتر و لایه‌های بیشتری روی منبع نوری خود هستند که با مسدود یا جذب کردن بخشی از نور، بر تجربه بصری کاربر تاثیر می‌گذارند. برخلاف آنها MICRO LED از لایه‌های اضافی استفاده نمی‌کند و نتیجه آن نمایش رنگ‌های بی‌نظیر است.

ویژگی متمایز بعدی، بهره‌مندی از فناوری نانومتری سامسونگ است که با تکیه بر تخصص پیشرو این شرکت در زمینه فناوری‌های نیمه‌هادی‌ به دست آمده است. این فناوری اجازه می‌دهد تا مدارهای عملیات تراشه LED مستقیما روی شیشه قرار بگیرند و هرگونه افت روشنایی را کاهش می‌دهد. همچنین، استفاده از LEDهای غیرآلی امکان سوختن صفحه‌نمایش یا تغییر رنگ دائمی صفحه را از بین می‌برد.

 

پیشگام نسل بعدی نمایشگرها

در حالی که تلویزیون‌های فعلی از طریق نوآوری‌های مشترک صنعتی تجاری‌سازی می‌شوند، توسعه MICRO LED به طور قابل‌توجهی متفاوت بوده و گامی رو به جلو در زمینه ظهور نمایشگرهای نسل بعدی است. این فناوری، ترکیبی از سال‌ها تحقیق و آزمایش گسترده کارشناسان برتر سامسونگ در کنار سرمایه‌گذاری هنگفت پس از دوره‌های متعدد آزمون و خطا است.

یک نمایشگر MICRO LED از میلیون‌ها واحد LED به‌عنوان اساسی‌ترین بخش یک صفحه ‌نمایش تشکیل می‌شود. برای اینکه محصول نهایی بتواند در اوج عملکرد خود باشد، هر واحد LED باید در برابر بالاترین معیارهای کیفی، تست و مقاوم‌سازی شود. در ابتدا بستر LED ساخته شده و پس از انتقال تراشه‌ها، یک ماژول یکپارچه تولید می‌شود. سپس این ماژول‌ها در یک نمایشگر مونتاژ می‌شوند و بیش از 600 ساعت آزمایش‌های گسترده را پشت سر می‌گذارند تا از تجربه بصری خیره‌کننده آنها اطمینان حاصل شود.

دقت لازم برای قرار دادن هر LED به ‌این صورت است که بخواهید قطعه‌ای کوچک‌تر از موی انسان را در موقعیت و زاویه خاصی قرار داده و این عمل را به‌شکلی بی‌عیب‌ و نقص بیش از نیم میلیون بار تکرار کنید. راه‌حل‌های نوینی که تیم توسعه سامسونگ برای ساده‌سازی این فرآیند ارائه کرده، بهره‌مندی از تخصص شرکت در زمینه نیمه‌هادی‌ها است. تکنیک‌هایی که برای قرار دادن مدارها روی ویفرهای سیلیکونی به کار می‌روند، روی نمایشگرهای MICRO LED نیز اعمال می‌شوند. درواقع، هر کدام از MICRO LEDها، نیمه‌هادی‌هایی هستند که به تنهایی سیگنال الکتریکی دریافت می‌کنند.

 

چالش مونتاژ یکپارچه

علاوه بر حساسیت بالای مونتاژ در فناوری MICRO LED، چالش دیگری که پیش‌روی توسعه‌دهندگان قرار دارد، ایجاد یک تصویر واحد و یکپارچه بدون گسستگی توسط خطوط یا حاشیه‌های اطراف است. پس از ۶ سال تلاش مستمر، سامسونگ توانسته از نوعی روش مونتاژ خودکار پیشرفته بهره ببرد که به 49 ماژول مجزا اجازه می‌دهد تا به صورت پیوسته در یک صفحه بدون حاشیه ادغام شوند.

هر MICRO LED به تنهایی یک ماژول هوشمند بوده و تعداد زیادی از این ماژول‌ها با یکدیگر ترکیب می‎شوند تا یک بلوک عظیم یکدست تشکیل بدهند. مقیاس‌پذیری بی‌حدوحصر آنها باعث شده که هیچگونه محدودیتی در رزولوشن، نسبت و ابعاد تصویر وجود نداشته باشد و این فناوری، نسل بعدی نمایشگرها در جهان را تعریف کند. در سامسونگ، هر چالش، گامی درجهت رشد و پیروزی است. مهندسان این شرکت به لطف سخت‌کوشی، همفکری متقابل و پذیرش فرهنگ شجاعت موفق شده‌اند فناوری انقلابی خود را به مرحله تولید برسانند.

 

نزدیک‌تر به نیاز مصرف‌کنندگان

در حالی که نمایشگرهای MICRO LED سامسونگ آماده تعریف مرزهای جدیدی در سطح صنعت هستند، معرفی آنها به بازارهای جهانی، مسائل دیگری را نیز در پی دارد. سامسونگ همه چالش‌های پیش‌رو را یک فرصت درنظر گرفته و قصد دارد برای معرفی دستاورد جدید خود، در کنار بازاریابی هدفمند و آموزش مشتریان، روی بهینه‌سازی فرآیندهای تولید و کاهش هزینه‌ها سرمایه‌گذاری کند.

نایب رئیس تیم MICRO LED بخش نمایشگر‌های سامسونگ در این زمینه می‌گوید: اگرچه این فناوری هنوز در مراحل اولیه ورود به بازار جهانی است؛ اما، با آغاز فروش نمایشگرهای 110 اینچی MICRO LED، شاهد گسترش اقبال عمومی به این محصول هستیم. پیش‌سفارش نسخه 89 اینچی این نمایشگرها از کشورهای مختلف، به‌خوبی گویای افزایش تقاضا در بین مصرف‌کنندگان است. این فناوری پیشرفته بر چشم‌انداز آینده سامسونگ در زمینه فناوری‌های نوین تاکید دارد و دوره جدیدی از تجربه تماشای واقع‌گرایانه را نوید می‌دهد.

نظرات : 0

ثبت نظر

62746