۱۴۰۳ شنبه ۰۸ اردیبهشت

شمارش معکوس تا CES ۲۰۲۴؛ آنچه از نمایشگاه امسال انتظار داریم

ICTPRESS - هوش مصنوعی، تلویزیون‌های بی‌سیم، وای-فای نسل ۷، هدفون‌های نسل جدید و صفحات خورشیدی، همه و همه قرار است امسال در نمایشگاه CES سر و صدای زیادی برپا کنند.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از انگجت، یک سال به چشم برهم زدنی گذشت و به‌زودی شاهد نسخه امسال نمایشگاه CES خواهیم بود. نمایشگاهی که به رونمایی از محصولات فناورانه تجاری مشهور است و هر ساله از سرشناس‌ترین و خلاق‌ترین شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها میزبانی می‌کند.

فقط چند روز تا برگزاری یکی از مهم‌ترین رویدادهای فناوری مورد انتظار سال ۲۰۲۴ یعنی نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی(CES) باقی مانده است. این رویداد، یک فرصت بزرگ برای شرکت‌های فناوری است تا خود را به عنوان مبتکران کلیدی معرفی کنند، تأثیر قابل توجهی بر جامعه بگذارند و نقشه‌ی راه خود را برای بقیه سال تعریف کنند.

این رویداد که هر ساله در هفته اول سال نوی میلادی برگزار می‌شود، به شرکت‌ها اجازه می‌دهد آخرین فناوری‌های خود را پس از تعطیلات سال نو به نمایش بگذارند.

چیزی به افتتاح نمایشگاه CES ۲۰۲۴ نمانده است و این نمایشگاه به شکل رسمی از ۹ تا ۱۲ ژانویه برگزار می‌شود، اگر چه ما پیش از آن به معرفی و بررسی برخی محصولاتی که در آن به نمایش درخواهند آمد، خواهیم پرداخت. انتظار می‌رود اولین رویدادهای رسانه‌ای مرتبط با نمایشگاه امسال از ۷ ژانویه آغاز شود.

 

 

اخبار امسال به ما می‌گوید که همه چیز از وسایل نقلیه الکتریکی گرفته تا متاورس و نوآوری‌های فناوری زیبایی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد، اما بیش از هر چیز، انتظار می‌رود که هوش مصنوعی مولد که نقطه عطف اصلی در سال گذشته میلادی بود، در کانون توجه قرار گیرد.

همچنین امسال احتمالا شاهد تمرکز بر دسترسی و تعداد زیادی از دستگاه‌های طراحی شده برای کمک به افراد دارای اختلالات شنوایی و محدودیت‌های حرکتی خواهیم بود.

اکنون در این گزارش به بازگویی چند پیش‌بینی در مورد آنچه که از نمایشگاه CES ۲۰۲۴ در لاس وگاس انتظار می‌رود، می‌پردازیم.

 

 

هوش مصنوعی

غول‌های بزرگ فناوری کره جنوبی یعنی شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی در حال آماده شدن برای نمایش لوازم خانگی مجهز به هوش مصنوعی خود هستند. هدف این شرکت‌ها بهبود سبک زندگی مصرف کننده با ارائه راحتی بیشتر از طریق فناوری هوش مصنوعی است.

شایعات فراوانی وجود دارد مبنی بر اینکه سامسونگ از یک ربات سرآشپز مجهز به هوش مصنوعی رونمایی خواهد کرد که یک همراه آینده نگرانه در آشپزخانه خواهد بود. گفته می‌شود این ربات سرآشپز، غذاهای سفارشی و شخصی سازی شده را متناسب با ترجیحات غذایی کاربر درست می‌کند.

در حالی که آمازون اعلام کرده امسال در نمایشگاه CES حاضر خواهد بود، شایعات هیجان انگیزی نیز در مورد رونمایی از ویژگی جدید دستیار هوشمند الکسا(Alexa) منتشر می‌شود. گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که آمازون یک قابلیت پیشرفته را نمایش خواهد داد که کاربران را قادر می سازد تا با استفاده از گفتار، به طور یکپارچه با چندین دستگاه هوشمند تعامل داشته باشند.

این یعنی تصور کنید که بدون زحمت به کل وسایل خانه خود از چراغ ها و دستگاه پخش موسیقی گرفته تا انواع وسایل برقی، فقط با صدای خود فرمان دهید.

 

 

سال رایانه‌های هوش مصنوعی

اگر یک واژه پرهیاهو وجود داشته باشد که مطمئن باشید در طول سال ۲۰۲۴ سر و صدای زیادی به پا خواهد کرد، آن واژه، رایانه شخصی هوش مصنوعی (AI PC) است. این عبارتی است که هم شرکت اینتل و هم شرکت AMD برای توصیف رایانه‌های مجهز به تراشه‌های دارای NPU یا واحدهای پردازش عصبی استفاده می‌کنند.

کارشناسان می‌گویند در سال ۲۰۲۴، اصطلاح AI PC به معنی رایانه شخصی مجهز به هوش مصنوعی یا رایانه مجهز به واحدهای پردازش عصبی(NPU) محبوبیت پیدا می‌کند.

مشابه روشی که پردازنده‌های گرافیکی، پردازش گرافیکی را برای بازی‌ها سرعت می‌بخشند، یک NPU وظایف هوش مصنوعی را پیاده می‌کند تا به شکلی کارآمدتر آنها را مدیریت کند.

شرکت AMD قرار است در رویداد پیش رو از پردازنده‌های بازی پیشرفته خود با هوش مصنوعی رونمایی کند. پردازنده‌های نسل بعدی نوید ارائه گرافیک فوق‌العاده واقع‌گرایانه و تجربه‌های بازی همه‌جانبه را می‌دهند و مرزهای بین واقعیت و دنیای مجازی را جابجا می‌کنند.

از آنجایی که سازندگان تراشه به سمت طراحی‌های موبایل و تمرکز بر GPUها برای بهبود بازی‌ها و وظایف خلاقانه حرکت می‌کنند، NPUها به عنوان یک ابزار حیاتی ظاهر می‌شوند و به طور بالقوه استفاده از رایانه را با ارائه انرژی و عمر باتری بیشتر، به ویژه برای دستگاه‌های قابل حمل تغییر می‌دهند.

در ویندوز ۱۱، این کار عمدتاً به استودیو افکت‌های مایکروسافت محدود می‌شود که می‌تواند پس‌زمینه تماس ویدیویی شما را محو کند یا نور شما را افزایش دهد. اما شایعه شده است که ویژگی‌های بیشتری از هوش مصنوعی ویندوز در راه است. ضمن اینکه تلاش اخیر مایکروسافت برای ارائه هوش مصنوعی Copilot نشانه بزرگی از همین امر است و شرکت‌هایی مانند ادوبی و اوداسیتی نیز در حال توسعه ویژگی‌های مبتنی بر NPU برای برنامه‌های خود هستند.

سال‌هاست که سازندگان تراشه به دنبال طراحی‌های کوچک‌تر و تعداد زیادی از به‌روزرسانی‌های ساختاری مانند ترانزیستورهای سه‌بعدی هستند تا سخت‌افزارهای خود را سریع‌تر و کارآمدتر کنند. حرکت به سمت طراحی‌های تراشه‌های موبایل، راه دیگری برای کاهش مصرف انرژی و در عین حال سرعت بخشیدن به امکانات محاسباتی است. شرکت‌های اینتل، AMD و سایر شرکت‌ها نیز بیشتر بر روی پردازنده‌های گرافیکی تمرکز می‌کنند تا عملکردهای پایه در بازی‌ها را تقویت کنند، در حالی که برخی از وظایف خلاقانه مانند رمزگذاری محتوا را نیز انجام می‌دهند.

تراشه‌های NPU جدیدترین ابزارهایی هستند که طراحان تراشه می‌توانند به آنها اعتماد کنند و همچنین این پتانسیل را دارند که نحوه استفاده ما از رایانه‌هایمان را به طور کامل تغییر دهند یا حداقل، انرژی و عمر باتری بیشتری را برای دستگاه‌های قابل حمل‌مان فراهم کنند.

البته هنوز تعداد زیادی لپ‌تاپ بدون NPU در بازار وجود دارد، چرا که مثلا شرکت اینتل به تازگی با تراشه‌های Core Ultra جدید خود وارد بازی هوش مصنوعی شده است.

همچنین هفته گذشته گزارش شد که شرکت مایکروسافت مجموعه دستگاه‌های سرفیس (Surface) خود را با قابلیت‌های خلاقانه هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ معرفی خواهد کرد.

 

 

وسایل نقلیه الکتریکی

نمایشگاه CES ۲۰۲۴ قرار است برقی‌سازی خودروها را نسبت به پیشرفت‌های خودروهای خودران در اولویت قرار دهد که نشان‌دهنده افزایش محبوبیت خودروهای الکتریکی یا برقی(EV) در مقایسه با چالش‌های جاری در فناوری خودران است.

خودروسازان بزرگی مانند هوندا از مدل‌های جدید خودروهای برقی خود رونمایی خواهند کرد که نشان دهنده تغییر رویه به سمت تولید خودروهای الکتریکی است.

در حالی که این رویداد بر عملی بودن ایده‌ها تاکید دارد، اما همچنان خودروهای مفهومی جذابی مانند موبیون(Mobion) محصول شرکت هیوندای به نمایش گذاشته ‌می‌شوند که خلاقیت در صنعت خودرو را به نمایش می‌گذارند.

هوش مصنوعی نیز نقش مهمی در این عرصه ایفا می‌کند، اما با رویکردی محتاطانه و تمرکز بر برنامه‌های کم‌خطر مانند شخصی‌سازی وسیله نقلیه برای افزایش تجربه کاربر بدون به خطر انداختن ایمنی پیگیری می‌شود.

 

 

خورشیدیِ کاربر پسند

گمان می‌رود که نمایشگاه CES ۲۰۲۴ مملو از فناوری‌های مربوط به انرژی پاک خواهد بود که در قالب سخت افزاری متناسب با نیازهای مصرف کنندگان طراحی شده است.

پنل‌ها یا صفحات خورشیدی به طور سنتی از قبل در اختیار پیمانکاران حرفه‌ای بوده‌اند، اما در حال حاضر نصب و استفاده‌های مستقل در حال افزایش محبوبیت است.

دو یا سه سال پیش، این تجهیزات، تخصصی و در اختیار شرکت‌ها بود، اما اکنون در حال تبدیل شدن به یک جریان اصلی در دسترس برای عموم مردم است.

صفحات خورشیدی بیرون آمدنی همراه با اینورترها و باتری‌هایی که شبیه دستگاه‌های تهویه مطبوع به نظر می‌رسند و خیلی محجوب در گوشه‌ای نشسته‌اند. این یک نکته مثبت است که اکثر این دستگاه‌ها کاربرپسند هستند و نیاز به نصاب حرفه‌ای را از بین می‌برند.

چند عامل مهم برای توسعه این فناوری وجود دارد. مثلا در بسیاری از نقاط دنیا هزینه انرژی به طور چشمگیری افزایش یافته است. ضمن این که شبکه‌های برق پاسخگوی تقاضای روزافزون نیستند و در چند سال آینده بازار بزرگی برای صفحات خورشیدی به وجود خواهد آمد.

 

 

پوشیدنی‌های نظارت بر سلامت

پیش‌بینی می‌شود که ساعت هوشمند سامسونگ «گلکسی فیت ۳» که ویژگی‌هایی از آن در ماه نوامبر فاش شد و موجی از تشویقات را ایجاد کرد، در ژانویه به طور رسمی معرفی شود. اگرچه ممکن است در نمایشگاه CES معرفی نشود، اما گفته می‌شود که می‌تواند بخشی از بحث‌های محرمانه در طول برگزاری این رویداد باشد.

سامسونگ یکی از رویدادهای مهم رونمایی خود را برای تاریخ ۱۸ ژانویه، یعنی تنها چند روز پس از پایان نمایشگاه CES برنامه‌ریزی کرده است.

یکی دیگر از ابزارهای پوشیدنی که مطمئنا در نمایشگاه CES به نمایش گذاشته می‌شود، حلقه Evie است که در رده پوشیدنی‌ها بسیار مورد انتظار است. این انگشتر هوشمند، ابزاری ارزشمند برای بانوانی است که می‌خواهند مدیریت موثری بر سلامتی و تندرستی خود داشته باشند.

این دستگاه دیدگاه جدیدی در نظارت بر معیارهای کلیدی سلامت مانند چرخه‌های قاعدگی، مراحل خواب و اشباع اکسیژن خون(SpO۲) ارائه می‌دهد.

کاربران از طریق اپلیکیشن هوشمند Evie می‌توانند اطلاعاتی مانند علائم قاعدگی، خلق و خو و تمرینات خود را ثبت کنند و بینش‌های شخصی‌سازی شده را دریافت کنند که آنان را با داده‌های عملی برای تصمیم‌گیری‌های آگاهانه درباره سلامتی خود توانمند می‌سازد.

 

 

هدفون‌های نسل جدید

هدفون نسل جدید بسیار مورد انتظار هستند. سیستم‌های میکرو الکترومکانیکی(MEMS) احتمالا خبر بزرگ بعدی در مورد هدفون‌ها باشند.

یک شرکت مستقر در کالیفرنیا به نام xMEMS اولین شرکتی است که قطعات حالت جامد را به بازار عرضه کرده و اولین هدفون‌های بی‌سیم واقعی را به فروش رسانده است.

برخی از مزایای درایورهای MEMS بهبود پاسخ، دوام بهتر و پایداری بیشتر است. شرکت xMEMS در نسل بعدی هدفون‌های MEMS خود، ۴۰ برابر صدای واضح‌تر و بلندتر را نوید می‌دهد.

این مدل جدید Cypress نام دارد و این شرکت آن را برای شرکت کنندگان در نمایشگاه CES نمایش خواهد داد. شرکت xMEMS می‌گوید عملکرد آن با عملکرد بهترین هدفون‌های ۱۰ تا ۱۲ سیم‌پیچی که در حال حاضر در ایربادها استفاده می‌شوند، سازگار است. علاوه بر این، Cypress می‌تواند فرکانس‌های بالاتر را پوشش دهد.

 

 

نسل جدید وای-فای

اگرچه ممکن است هیجان‌انگیزترین خبر برای نمایشگاه CES امسال نباشد، اما انتظار می‌رود تعدادی دستگاه جدید، از لپ‌تاپ‌ها گرفته تا تلویزیون و هر چیز دیگری با پشتیبانی از وای-فای ۷ در نمایشگاه CES ۲۰۲۴ ببینیم.

در حال حاضر، هنوز کارها روی توسعه وای-فای نسل ۷ در حال انجام است، اما با توجه به اینکه انتظار می‌رود مشخصات رسمی وای-فای ۷ در اوایل سال ۲۰۲۴ نهایی شود، به نظر می‌رسد سازندگان گجت‌ها به دنبال استقبالی زودهنگام از آن هستند.

برخی از مزایای وای-فای ۷ عبارتند از حداکثر سرعت تا ۴۶ گیگابیت در ثانیه که بیش از دو برابر سریع‌تر از نسل فعلی است، به همراه عرض کانال ۳۲۰ مگاهرتزی که ظرفیت دو برابری را در مقایسه با نسل‌های قبلی ارائه می‌دهد.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم آن، عملیات چند پیوندی(MLO) است که به دستگاه‌های وای-فای ۷ اجازه می‌دهد از دو باند به طور همزمان استفاده کنند و اساساً یک اتصال بی‌سیم واحد را به یک بزرگراه دو خطه تبدیل می‌کند.

برای افرادی که خانه‌های بزرگ‌تری دارند، این فناوری می‌تواند عملکرد شبکه‌ها را با اجازه دادن به دستگاه‌ها برای تعویض باند بدون از دست دادن سرعت یا اتصال، بهبود بخشد. همچنین به دستگاه‌ها امکان می‌دهد اطلاعات بیشتری را در سیگنال حامل یکسان قرار دهند.

نکته منفی در این میان این است که در حالی که امروزه برخی از گجت‌های موجود مانند گوشی گلکسی S۲۳ از وای-فای ۷ پشتیبانی می‌کنند، شما به یک دستگاه سازگار و روتر مخصوص برای استفاده از این فناوری نسل جدید نیاز دارید.

 

 

تلویزیون واقعا بی‌سیم

شرکت دیسپلیس(Displace) در نمایشگاه سال قبل با تلویزیون واقعاً بی‌سیم خود که می‌تواند در هر جای دلخواه، حتی با مکش روی پنجره نصب شود، سر و صدا به پا کرد. نسخه‌ی نمایشی این شرکت ما را با سوالات زیادی مواجه کرد، زیرا این شرکت هنوز آماده بحث در مورد جزئیات کلیدی این محصول نبود و آنچه که به نمایش گذاشت تنها نمونه‌های اولیه مخصوص نمایش در نمایشگاه CES بودند.

اکنون این شرکت در سال جاری به این نمایشگاه بازمی‌گردد و از پیش اعلام کرده است که چه چیزی را در معرض نمایش خواهد گذاشت.

این شرکت می‌گوید امسال دو اندازه از این تلویزیون‌ها موسوم به دیسپلیس مینی(Displace Mini)  ۲۷ اینچی و دیسپلیس فلکس(Displace Flex)  ۵۵ اینچی به نمایش درخواهند آمد.

صفحه نمایشی که در نمایشگاه پارسال دیدیم نیز ۵۵ اینچی بود، اما تفاوت اصلی آن با مدل کنونی Flex این است که این نسخه جدید به یک پایه شارژ بی‌سیم مغناطیسی اختیاری متصل می‌شود.

به گفته این شرکت، هر دو مدل فلکس و مینی عمر باتری کافی دارند تا در صورت تماشای شش ساعت محتوا در روز، یک ماه دوام بیاورند.

هنوز قیمتی برای این تلویزیون‌های خاص اعلام نشده است، اما پیش‌سفارش آنها از ۹ ژانویه(تاریخ شروع نمایشگاه) ممکن می‌شود، بنابراین ما به زودی از قیمت این محصولات مطلع خواهیم شد.

انتظار می‌رود تلویزیون‌های مینی و فلکس جدید تا اواخر سال آینده عرضه شوند.

گفتنی است که این شرکت وعده داده است که یک مدل ۱۱۰ اینچی را نیز در نمایشگاه CES به نمایش خواهد گذاشت، اگرچه جزئیات بیشتری اعلام نکرده است.

شرکت دیسپلیس همچنین یک سکوی خرید مبتنی بر هوش مصنوعی برای تلویزیون‌های خود ارائه کرده است. این فناوری با استفاده از همان حرکاتی که تماشای تلویزیون را کنترل می‌کند، می‌تواند صحنه‌های متوقف شده حاوی محصولاتی که برای فروش در دسترس هستند را تجزیه و تحلیل کند.

این سیستم همچنین به کاربر امکان می‌دهد با نزدیک کردن تلفن یا ساعت هوشمند خود به تلویزیون‌های دارای NFC یا با استفاده از یک برنامه تلفن همراه، به سرعت خرید کند.

نظرات : 0

ثبت نظر

93256