۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ اردیبهشت

سه سوال انجمن بیوتکنولوژی ایران از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

به گزارش ICTPRESS، در این نامه از نامزدها در خواست شده با توجه به اهمیت فناوری‌های نو به ویژه استفاده از بیوتکنولوژی (زیست فناوری) و مهندسی ژنتیک در کشور، برنامه‌های خود را برای استفاده از این فناوری‌ها در توسعه کشور و تحقق حماسه اقتصادی بیان کنند.
در بخشی از این نامه آمده است: «بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک عرصه‌های جدیدی را پیش روی توسعه اقتصادی کشورها در زمینه‌های مختلف کشاورزی، دارویی پزشکی، صنعت و محیط زیست قرار داده است. در حال حاضر بیش از 170 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به کشت محصولات حاصل از مهندسی ژنتیک اختصاص دارد؛ در حالی که ایران طی سال‌های اخیر جزو واردکنندگان این نوع محصولات بوده و با توجه به مخالفت‌های غیرقانونی قادر به کشت آن نیست.
ارزیابی انجمن‌های علمی که به تایید معاونت علم و فناوری رییس جمهور رسیده است، حکایت از تاثیر سوء مدیریت در پدید آمدن این وضعیت دارد. در همین حال در حوزه دارویی و پزشکی (در زمینه تشخیص پزشکی، درمان و تولید دارو ها با فناوری زیستی) انقلابی را ایجاد کرده است که با سایر فناوری‌ها قابل مقایسه نیست و ایران قادر به صادرات بیش از 80 میلیون دلار محصولات تولید داخل، شده است.
محیط زیست با استفاده از کشت واریته‌های بی‌نیاز از سموم شیمیایی خطرناک و نیز حفظ تنوع زیستی و نجات گونه‌های در حال انقراض با استفاده از بیوتکنولوژی می‌تواند امید پالایش داشته باشد و با استفاده از این فناوری تحول عظیمی در کاهش واردات، خودکفایی کشور و صادرات محصولات دانش بنیان و مبتنی بر زیست فناوری خواهد شد.»
سوالات مطرح شده از سوی انجمن بیوتکنولوژی ایران بدین شرح است:
«1- برنامه عملی شما برای توسعه استفاده از بیوتکنولوژی مانند کودهای زیستی، داروهای نوترکیب و محصولات حاصل از مهندسی ژنتیک (تراریخته)چیست؟
2- برخی از قوانین در حوزه بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک (مانند قانون ایمنی زیستی) طی چهار سال گذشته به اجرا در نیامده و حتی آیین‌نامه اجرایی آن نیز بعد از چهار سال ابلاغ نشده است. آیا سیاست شما هم استمرار وضعیت موجود خواهد بود؟ اقدام عاجل شما برای اجرای این قانون چه خواهد بود؟
3- برنامه شما برای استفاده از توان علمی انجمن‌های علمی چیست؟ آیا برای آنها جایگاه نهادینه و ‌ویژه‌ای در برنامه‌ریزی، تعیین اولویت، اجرا و نظارت براساس قانون برنامه پنجم قائل خواهید بود؟»
انجمن بیوتکنولوژی ایران از کاندیداهای انتخابات ریسات جمهوری درخواست کرده پاسخ‌ سوال‌های انجمن را تا قبل از اتمام مهلت قانونی تبلیغات از طریق پست الکترونیک به نشانی iribiotechnology@yahoo.com یا به شماره نمابر 02144580375 به انجمن ارسال کنند تا ضمن انعکاس در رسانه ها برای دهها هزار نفر از اعضای انجمن‌های علمی مربوطه در سراسر کشور ارسال شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

18565