۱۴۰۳ شنبه ۱۵ اردیبهشت

برگزيده آخرين اخبار آموزش چهارشنبه 22خرداد ماه 92

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: مهلت ثبت‌نام دبیران زبان انگلیسی برای شرکت در آزمون مدرسی زبان انگلیسی کانون زبان ایران تمدید شد
به نقل از فارس، ثبت‌نام برای شرکت در آزمون جذب مدرس زبان انگلیسی که از روز چهارشنبه اول خرداد آغاز شده است تا 25 خرداد ماه تمدید شد.
ثبت‌نام در این آزمون به صورت اینترنتی است و داوطلبان (دبیران آموزش و پرورش) از طریق شرکت در آزمون کتبی، مصاحبه و پس از گذراندن دوره آموزشی پذیرفته خواهند شد.
شرایط مدرس بخش بزرگسالان شامل داشتن حداقل سن 22 سال تمام و حداکثر 45 سال و دارا بودن یکی از مدارک پایان تحصیلات دانشگاهی در دوره کارشناسی به بالا، مدرک SCE کانون زبان ایران، گواهی اشتغال به تحصیل در سال آخر دوره کارشناسی رشته زبان انگلیسی یا مدارک شناخته شده بین‌المللی TOEFL، IELTS ، CELTA و DELTA و در بخش نوجوانان با همین شرایط و حداکثر شرط سنی 40 سال است.
هزینه شرکت در آزمون 200 هزار ریال است و متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه خدمات اینترنتی کانون به نشانی http://ilireg.ir  در ستون آزمون‌ها، گزینه آزمون جذب دبیران آموزش و پرورش نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.
اين گزارش حاكي است ، کارت ورود به جلسه 8 لغایت 12 تیرماه توزیع می‌شود و آزمون در روز جمعه 14 تیرماه برگزار خواهد شد.
................................
خبر: آمار مردودی دانش‌آموزان در سال تحصیلی 91ـ90

رئیس مرکز آمار، فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش از کاهش چشمگیر آمار مردودی دانش‌آموزان خبر داد.
به نقل از فارس، یوسف نوری رئیس مرکز آمار، فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: با اجرای صحیح نظام سالی ـ واحدی، دانش‌آموزان سال اول متوسطه در صورت عدم کسب نمره قبولی در برخی دروس بدون نیاز به تکرار پایه، به پایه بالاتر ارتقاء می‌یابند و واحدهای افتاده را در تابستان یا سال تحصیلی آینده می‌گذرانند.
وی افزود: در گذشته، این قانون در خصوص پایه‌های دوم و سوم دبیرستان کاربرد داشت اما با تصویب اصلاحیه نظام آموزشی، این قاعده به پایه اول متوسطه نیز تسری یافت و دانش‌آموزان سال اول متوسطه را نیز در برگرفت.
نوری ادامه داد: در سال‌های اخیر با اجرای سند تحول بنیادین شاهد کاهش چشمگیر آمار مردودی در همه پایه‌های تحصیلی بوده‌ایم، به گونه‌ای که بر اساس آمار، تعداد مردودین دوره راهنمایی در سال تحصیلی 88ـ87، 124 هزار و 488 نفر، در سال تحصیلی 89ـ88 ، 97 هزار و 3 نفر، در سال تحصیلی 90ـ89، 81 هزار و 200 نفر و در سال تحصیلی 91ـ90 ، 73 هزار و 80 نفر بوده است که درصد کاهش آن طی سال‌های 91ـ88 به ترتیب، 1/22 ،3/16 و 10 درصد است
وی اضافه کرد: آمار مردودین در دوره ابتدایی در سال تحصیلی 88ـ87 ، 95 هزار و 617 نفر، در سال تحصیلی 89ـ88 ، 91 هزار و 912 نفر، در سال تحصیلی 90ـ89، 81 هزار و 62 نفر و در سال تحصیلی 91ـ90، 70 هزار و 524 نفر بوده است که درصد کاهش آن طی این سال‌ها به ترتیب، 9/3 ، 8/11 و 13 درصد است.
...............................
خبر: ایجاد رشته‌های جدید دکتری در دانشگاه الزهرا (س)
تعداد رشته‌های کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه الزهرا (س) به ترتیب به 67 رشته و 21 رشته افزایش یافت.
به نقل از ایسنا، این رشته‌ها در مقطع دکتری شامل: مهندسی صنایع – صنایع، جامعه شناسی، شیمی تجزیه، زبان و ادبیات عرب، زبانشناسی همگانی و مشاوره است.
همچنین رشته‌های جدید کارشناسی ارشد شامل رشته‌های مطالعات آرشیوی، مدیریت ورزشی، طراحی پارچه و لباس، فوتونیک، مهندسی سیستم‌های انرژی، مهندسی فناوری اطلاعات، مدیریت مالی، MBA می‌باشد.
..................................
خبر : زمان ثبت‌نام کارگاه‌های آموزش مجازی در علوم پزشکی تهران
دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان قطب علمی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، کارگاه‌های آموزشی کشوری در زمینه یادگیری الکترونیکی برگزار می‌کند.
به نقل از ایسنا، دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان قطب علمی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، کارگاه‌های آموزشی کشوری یک روزه در زمینه یادگیری الکترونیکی را با عنوان کارگاه شیوه تدوین محتوای تعاملی آموزش مداوم اینترنتی و کارگاه چگونه می‌توان یک سیستم الکترونیکی موفق را طراحی و راه‌اندازی کرد؟ برگزار می‌کند.
بنابر این گزارش تمامی اعضای هیأت علمی و کارشناسان واجد شرایط می‌توانند در این کارگاه‌ها شرکت کنند.
کارگاه "چگونه می‌توان یک سیستم الکترونیکی موفق را طراحی و راه‌اندازی کرد؟" چهارم تیر ماه و کارگاه "شیوه تدوین محتوای تعاملی آموزش مداوم اینترنتی" دهم تیر ماه سال جاری در محل سالن آبشار دانشکده مجازی برگزار می‌شود.
علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام آنلاین حداکثر تا اول تیرماه سال جاری به سایت دانشکده مجازی به نشانی (http://etums.tums.ac.ir) مراجعه کنند.
......................
خبر : انتصاب سرپرست جدید معاونت دانشجویی جهاد دانشگاهی یزد

سرپرست جدید معاونت دانشجویی موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی یزد در حکمی از سوی رئیس جهاد دانشگاهی یزد معرفی شد.
به نقل از خبرگزاری دانشجو، میرغفوری، رئیس جهاد دانشگاهی یزد امروز در حکمی محمد حسین دهقان نیری را به عنوان سرپرست جدید معاونت دانشجویی موسسه آموش عالی جهاد دانشگاهی یزد را معرفی کرد.
در این حکم آمده است: نظر به تعهد، تجارب و شایستگی جنابعالی به موجب این ابلاغ به عنوان سرپرست حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی استان یزد منصوب می‌شوید.
در این حکم تصریح شده است: امید است با اتکاء به خداوند و به منظور اجرای اهداف و سیاست‌ها و رسالت فرهنگی مؤسسه از تمامی توانمندی‌ها و تجارب ارزنده خویش در جهت ارتقاء فرهنگ و ارزش‌های اسلامی و مشارکت استفاده کنید.
..........................
خبر: تدوین طرح استقرارمدارس جامع محیط زیستی

مدير كل دفتر آموزش و مشاركتهاي مردمي سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه طرح ملي محيط‌يار با در تمام استان‌هاي كشور اجرا شده،‌ اظهار داشت: تاكنون 700 هزار محيط‌يار در سطح ملي آموزش داده شده‌ ودستورالعمل استقرار طرح مدارس جامع محيط زيستي با همکاری وزارت آموزش و پرورش تدوین می شود.
به نقل از مهر ، احمد قيومي با اشاره به اينكه در قانون برنامه پنجم توسعه براي ارتقاء آگاهي‌هاي محيط زيستي به تعامل با وزارت آموزش و پرورش در حوزه آموزش عمومي تاكيد شده است،‌ گفت: طرح ملي محيط‌يار با هدف آموزش و جلب مشاركت‌ جامعه دانش‌آموزي در حفظ محيط زيست تدوين و اجرا شده است كه در حال حاضر اين طرح در تمامي استان‌هاي كشور در حال اجرا بوده و براساس آخرين آمار و اطلاعات واصله از واحدهاي استاني 700  هزار محيط‌يار در سطح ملي تربيت شده‌اند.
مدير كل دفتر آموزش و مشاركت هاي مردمي سازمان حفاظت محيط زيست  از اجراي طرح تحقيقاتي بازنگري و تحليل محتواي آموزشي مجموعه كتاب‌هاي استان‌شناسي خبر داد و افزود:اين بازنگري از نظر ورود مسائل آموزشی در زمينه محيط زيست از جمله محتوا، عكس، تصاوير، نمودار كه نتايج حاصله حاكي از ورود بيش از 250 صفحه مطلب در زمينه محيط زيست به اين كتاب‌ها است.
به گفته وی،  در حال حاضر فاز دوم بررسي وضعيت آموزش محيط زيستي در كتاب‌هاي درسي ملي مقطع دبستان با همكاري وزارت آموزش و پرورش آغاز شده است.
قیومی همچنين از تهيه دستورالعمل استقرار طرح مدارس جامع محيط زيستي با تعامل وزارت آموزش و پرورش خبر داد و گفت: اين دستورالعمل با هدف رتبه‌بندي مدارس كشور از نظر توجه به مسائل محيط زيستي در حوزه‌هاي عمراني و ساخت و ساز، آموزشي، جلب مشاركت اوليا و مربيان در برنامه‌هاي محيط زيستي تهيه مي شود.
مدير كل دفتر آموزش و مشاركتهاي مردمي سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد : در حال حاضر با برگزاري جلسات كارشناسي متعدد پيش‌نويس طرح مدارس جامع محيط زيستي  تهيه و در حال بازنگري است.
قيومي از تصويب پروپوزال طرح پژوهشي در زمينه انجام مطالعات تطبيقي پيرامون وضعيت آموزش محيط زيست در نظام آموزش و پرورش خبر داد و گفت: اين طرح با هدف افزايش سطح كمي و كيفي آموزش‌ها در حوزه آموزش عمومي و توليد محتوي آموزشي براي مخاطبين اثرگذار محيط زيست انجام مي شود.
وي ياد آور شد: رصد و كنكاش در سند برنامه درسي ملي وزارت آموزش و پرورش با هدف توجه به مسائل محيط زيستي در دستور کار است كه در حال حاضر خوشبختانه اين مهم موردتوجه قرار گرفته است.
مدير كل دفتر آموزش و مشاركتهاي مردمي سازمان حفاظت محيط زيست تصریح کرد:  به منظور ايجاد وحدت رويه و انسجام در انجام فعاليت‌هاي آموزشي- فرهنگي در زمينه محيط زيست، براي نخستين بار  موافقت‌نامه ارتقاء شاخص‌هاي محيط زيستي با واحدهاي استاني تدوين و مبادله شد كه در آن بر فعاليت‌هاي آموزشي- فرهنگي که دارای شاخص‌هاي سنجه‌پذير در حوزه‌هاي آموزش همگاني، جلب مشاركت‌هاي مردمي، توانمندسازي كاركنان و نظارت بر توليد فرآورده‌هاي فرهنگي- آموزشي تأکیدشده  و گزارش ملي آنها در حال جمع‌بندي است.
...........................
خبر : کودکان در معرض دخانیات قدرت یادگیری کمتری دارند
کودکانی که والد معتاد دارند به بزرگسالانی کوچک تبدیل می‌شوند که حتی مجبورند مسئولیت یک خانواده یا خواهر و برادر کوچک‌تر خود را نیز به عهده بگیرند.
به نقل از ايلنا ، کاهش یادگیری، بیماری‌های جسمی و روانی، چاقی و بی‌توجهی به پیرامون معمولا در کودکان در معرض دخانیات بیشتر مشاهده می‌شود.
بنا بر اين گزارش ، یک کار‌شناس ارشد روان‌شناسی بالینی ضمن بیان این مطلب افزود: کودکانی که والد معتاد دارند در معرض شدید ابتلا به اضطراب، افسردگی و یا حتی خودکشی هستند.
"زهرا عادل" اظهار داشت: در اکثر موارد این سوء رفتار آن‌ها به خارج از محیط خانه نیز منتقل می‌شود و آن‌ها با همسالان خود به سختی ارتباط برقرار می‌کنند و معمولا به افرادی خجالتی و غیر اجتماعی تبدیل می‌شوند.
وی درباره اعتیاد والدین گفت: کودکانی که والد معتاد دارند به بزرگسالانی کوچک تبدیل می‌شوند که حتی مجبورند مسولیت یک خانواده یا خواهر و برادر کوچک‌تر خود را نیز به عهده بگیرند.
عادل افزود: این کودکان معمولا خود را گناهکار می‌دانند چون والدین بر سر آن‌ها فریاد می‌زنند و به دلیل تمام اتفاقاتی که در خانه رخ می‌دهد آن ها  را مقصر می‌دانند.
وی درباره سایر آسیب‌های روانی این کودکان افزود: اعتماد به نفس پایین، افسردگی، از دست دادن هویت واقعی خود و اعتیاد در آینده از جمله سایر آسیب‌های روانی این کودکان محسوب می‌شود.
عادل در پایان تأکید کرد: با توجه به اینکه کودکان با والد معتاد معمولا سعی می‌کنند سکوت کنند و والدین خود را راضی نگه دارند در آینده نیز سعی می‌کنند تمامی اطرافیان خود را راضی نگه دارند و به هیچ فردی «نه» نمی‌گویند.
..................
خبر : افزایش بودجه آموزش و پرورش به ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان

رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس با بیان اینکه بودجه آموزش و پرورش نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است، گفت: بودجه آموزش و پرورش به ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.
به نقل از فارس ، جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ، در خصوص تصویب بودجه آموزش و پرورش در مجلس و تغییرات آن نسبت به سال گذشته، اظهار داشت: بودجه آموزش و پرورش سال گذشته حدود 13 هزار و 500 میلیارد تومان بود که امسال به 17 هزار و 500 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: بودجه عمرانی آموزش و پرورش نسبت به سال گذشته بیش از 50 درصد و بودجه عمومی که شامل حقوق، مطالبات و موارد دیگر است به 700 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه 770 میلیارد تومان از بودجه به تخریب و بازسازی مدارس فرسوده اختصاص پیدا کرده است، افزود: بودجه ورزشی آموزش و پرورش به رقمی حدود 35 میلیارد تومان رسیده است و 70 میلیارد تومان نیز به ردیف خاص سرانه آموزش و پرورش اختصاص پیدا کرده است.
کوچکی‌نژاد با بیان اینکه بودجه هوشمندسازی مدارس در سال گذشته 20 میلیارد تومان بود که امسال 40 میلیارد تومان به آن اختصاص پیدا کرده است، گفت: 20 میلیارد تومان بودجه معاونت پرورشی افزایش پیدا کرد و بودجه دانشگاه فرهنگیان با 100 درصد افزایش به 700 میلیارد تومان رسیده است.
وی ادامه داد: 15 میلیارد تومان به اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، 8 میلیارد تومان به سازمان دانش‌آموزی و 3 میلیارد تومان به شورای عالی آموزش و پرورش اختصاص پیدا کرده است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به کسری بودجه آموزش و پرورش اشاره کرد و بیان داشت: آموزش و پرورش در سال گذشته به دلیل مطالبات بازنشستگان، حذف امتحانات، بحث اضافه کاری و موارد دیگر کسری بودجه داشته است که اعضای کمیسیون آموزش مجلس در تلاش است که امسال این موارد جبران شود.
وی در خصوص دریافت کمک هزینه از اولیای دانش‌آموزان در مدارس، عنوان کرد: اعضای کمیسیون آموزش مجلس در تلاش است که چنین اتفاقی در مدارس صورت نگیرد و معاون آموزش و پرورش نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که دریافت پول از اولیاء خلاف اصل 30 قانون اساسی است و تاکنون نیز گزارشی به این اعضا ارائه نشده است.
....................
خبر : ۱۰۴ هزار کلاس اولی کشور چپ دست هستند

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یک میلیون و 149 هزار و 82 کلاس اولی کشور راست ‌‌دست و 104 هزار و 567 نفر چپ ‌دست هستند، گفت: 785 هزار و 389 کلاس اولی یک ‌زبانه و 333 هزار و 23 نفر دو زبانه هستند.
به نقل از فارس ، نامدار عبداللهیان رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی اظهار داشت: در طرح سنجش که از اردیبهشت 91 به مدت 3 ماه در سراسر کشور اجرا شد، یک میلیون و 145 هزار و 764 نوآموز بدو ورود به دبستان در 800 پایگاه مستقل و 362 پایگاه سیار در 850 شهر و منطقه و ۱۷ هزار  و 779 روستا از نظر جسمی و ذهنی مورد ارزیابی قرار گرفتند.
وی ادامه داد: سنجش نوآموزان در دو مرحله مقدماتی (غربالگری) و تشخیصی، دست‌کم در 13 زمینه انجام شد که در برخی از زمینه‌ها، کودکان مشکوک به مشکل برای معاینات تکمیلی به متخصصین مربوطه ارجاع داده شدند و در موارد دیگر توصیه‌های لازم به والدین کودکان در معرض خطر پس از شناسایی آنان ارائه شد.
عبداللهیان ادامه داد: فراوانی و درصد نوآموزانی که در زمینه‌های مختلف، مشکوک به مشکل یا نیازمند مراقبت بودند در بینایی ۲.۴ درصد، دید رنگ ۰.۸، شنوایی ۱.۳، گفتار ۱.۲، آمادگی تحصیلی ۷.۸، قد به سن ۸.۷ ، توده بدنی ۰.۲، دندان پوسیده ۵۰.۶، بیماری نیازمند مراقبت ویژه ۲.۷، معاینات عمومی (پوست و مو، غدد، گوش و حلق و بینی ) ۵.۴، ستون فقرات ۰.۲ و فشار خون ۱.۵ درصد بود.
وی در خصوص فراوانی و درصد مهم‌ترین شاخص‌ها در طرح سنجش 1391 کل کشور گفت: از مجموع نوآموزان ارزیابی شده، 552 هزار و 258 نفر شامل ۴۸.۲ درصد دختر و 584 هزار و 340 نفر شامل 51 درصد پسر، 860 هزار و 404 نفر یعنی ۷۵.۷ درصد شهری و 252 هزار و 325 نفر یعنی ۲۲.۲ درصد روستایی بوده‌اند؛ از مجموع نوآموزان همچنین یک میلیون و 149 هزار و 82 نفر راست ‌دست و 104 هزار و 567 نفر چپ دست و 785 هزار و 389 نفر یک ‌زبانه و 333 هزار و 23 نفر دو زبانه بودند.
بنابر اين گزارش، معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در طرح سنجش سال 91، 157 هزار و 893 نفر شامل ۱۳.۹ درصد کل نوآموزان به مرحله تخصصی ارجاع داده شدند، خاطر نشان کرد: در نهایت ، پس از طی مراحل مختلف، 5 هزار و 932 نوآموز یعنی نیم درصد کل نوآموزان شرکت کننده در طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی سال 92ـ91، به مدارس با نیازهای ویژه (استثنائی) معرفی شدند.
.........................
خبر : كارت عضويت باشگاه گردشگري دانشجويان صادر مي شود
كارت عضويت اعضاء باشگاه گردشگري علمي-فرهنگي دانشجويان سراسر كشور با هدف همگرايي و هم‌افزايي دانشجويان علاقه‌مند به حوزه‌ي گردشگري و ميراث فرهنگي صادر شد.
به نقل از ايرنا، اين كارت به منظور بهره مندي دانشجويان گردشگر و ميراث بان از خدمات و تسهيلات اين مركز انجام مي شود.
دانشجويان سراسر كشور مي توانند براي دريافت كارت و تكميل فرم هاي مربوط به پايگاه اينترنتي www.istta.ir مراجعه كنند.
كارت عضويت ثبت نام كنندگان با هدف همگرايي و هم‌افزايي دانشجويان علاقه‌مند به حوزه‌ گردشگري و ميراث فرهنگي و تسهيل‌گر مشاركت فعالانه‌ي اين دانشجويان صادر مي شود.
ارائه خدمات گردشگري و تورهاي مركز به شكل بهتر، شركت اعضاء در دوره‌هاي آموزشي رايگان، اخذ تخفيفات از مراكز، آژانس‌ها، هتل‌ها و ساير مراكز ارائه‌دهنده‌ تسهيلات گردشگري و مسافرتي از ديگر خدمات اين كارت ها خواهد بود.
دانشجويان عضو مي‌توانند با دريافت اين كارت در جريان توليد و نشر داده‌هاي عالمانه مربوط به ميراث فرهنگي و گردشگري بوده و در آن مشاركت فعالانه داشته باشند.
با آغاز صدور كارت، اعضاي باشگاه با دريافت نام كاربري و رمز عبور مي توانند با ارسال اخبار و داده‌هاي منتخب خود در حوزه گردشگري و ميراث فرهنگي اقدام كنند. دانشجويان عضو باشگاه و دانشجويان علاقه‌مند كه هنوز در اين باشگاه ثبت نام نكرده‌اند، مي‌توانند براي تكميل فرم عضويت به سايت www.istta.ir مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن ۶۶۴۹۱۱۳۶ تماس بگيرند.
باشگاه گردشگري علمي-فرهنگي دانشجويان ايران از آذرماه سال گذشته به منظور بهره مندي دانشجويان گردشگر و ميراث بان از خدمات و تسهيلات مركز گردشگري علمي-فرهنگي دانشجويان ايران زير نظر جهاددانشگاهي راه اندازي شد.
آشناسازي دانشجويان با مواريث تمدن ايران اسلامي در قالب بازديد از ميراث هاي طبيعي، تاريخي، باستاني، فرهنگي، تقويت روحيه خود باوري و تأكيد بر هويت ايراني-اسلامي به منظور آشنايي با طرح ها و پروژه هاي بزرگ ملي،افزايش علم گردشگري ، دسترسي آسان به بانك اطلاعاتي خدمات متنوع باشگاه، تشويق دانشجويان به استفاده از امكانات گردشگري در فصول مختلف سال از اهداف تاسيس اين باشگاه به شمار مي رود.

نظرات : 0

ثبت نظر

52370