۱۴۰۳ شنبه ۱۵ اردیبهشت

دکتر نامی: به زودی 10 شهرک ICT در کشور ایجاد می شود

به گزارش ICTPRESS، دکتر محمد حسن نامی اظهار داشت: صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات را به جرات می توان بزرگترین پیشران سایر صنایع دانست.
وی با بیان این که اولین شهرک ICT در استان البرز افتتاح می شود گفت: این شهرک با جذب دهها هزار پرسنل به زودی ایجاد خواهد شد و می تواند نتایج مطلوبی را برای توسعه ICT به بار آورد.
وزیر ارتباطات به پیشرفت های کشورهای هند ، چین و برزیل در توسعه نرم افزارها اشاره کرد و گفت: با توسعه صنعت نرم افزار در این کشورها ، این سه کشور را در حال حاضر به قدرت های نوظهور تبدیل کرده است.
وی با بیان این که سازمان اقتصاد دیجیتالی در وزارت ارتباطات تشکیل می شود گفت: طرح جامع تشکیل این سازمان در حال تکمیل است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با اشاره به تاثیر آموزش در ایجاد فرهنگ در جامعه افزود: باید شبکه ملی اطلاعات گسترش بیشتری یابد تا بتوانیم فنآوری اطلاعات و ارتباطات را در سطح جامعه توسعه دهیم و این امر بدون همکاری متخصصان، دانشگاهها، حوزه علمیه و مراکز علمی محقق نخواهد شد.
در ادامه این مراسم سردار احمد وحیدی ، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار داشت: بدون شک فناوری اطلاعات و ارتباطات تمام حوزه های بشری را تحت تاثیر قرار داده است.
وی ادامه داد: هیچ حوزه ای به اندازه حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نمی توان از نظر مزیت با این دوره قابل قیاس باشد.
وی بابیان این که تلاش های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پیشرفت حوزه ICT مورد تقدیر و سپاس است گفت: حملات سایبری در دنیا با شدت بیشتری دنبال می شود و بر همین اساس در وزارت دفاع هم به این مسئله توجه جدی صورت گرفته و ادامه خواهد داشت .
وی با اشاره به دستاوردهای بزرگ کشور در صنعت ICT گفت: حوزه نرم افزاری را باید به عنوان دغدغه خود در کشور بدانیم تا بتوانیم با کشورهایی که در این صنعت قدرتمند هستند رقابت کنیم.
بر اساس این گزارش دکتر رضا تقی پور؛ رئیس مرکز تحقیقات وب در این مراسم اظهار داشت: نسل های بعدی وب در جهان در راه است و خدمات بیشتری را ارائه خواهد داد.
وی تاکید کرد: بر همین اساس لازم است تا سهم کشور را در توسعه ی نسل های بعدی وب افزایش دهیم تا بتوانیم در این عرصه حرف های بسیاری را داشته باشیم.
وی با اشاره به استعدادها و توان ایرانیان گفت: اگر این استعدادها به صورت بالفعل در بیاید ایران می تواند در این عرصه محصولات جدیدی را ارائه دهد.
همچنین در این مراسم تفاهم نامه سه جانبه میان وزارت ارتباطات، دفاع و شرکت ارتباطات سیار به منظور ایجاد آزمایشگاههای این دو مرکز امضاء شد.
*مرکز نرم‌افزارهای متن‌باز و مرکز تحقیقات وب افتتاح شد
با حضور وزیران ارتباطات و دفاع، مرکز نرم‌افزارهای متن‌باز و مرکز تحقیقات وب افتتاح شد.
امروز مرکز نرم‌افزارهای متن‌باز و مرکز تحقیقات وب در تهران افتتاح شد.
در این مراسم محمدحسن نامی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح، رضا تقی‌پور وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات، حکیم‌ جوادی، شریف‌زاده، غریب‌رضا، فرقانی، معاونان وزیر ارتباطات و صدوقی مدیرعامل همراه اول حضور داشتند.
مرکز نرم‌افزارهای متن‌باز و مرکز تحقیقات وب در ساختمان شماره 2 سازمان فناوری اطلاعات ایران ایجاد شده است.
رضا تقی‌پور وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات که نیمه دوم سال 91 با حکم احمدی‌نژاد مسند وزارت را ترک کرده بود، امروز به عنوان رئیس مرکز تحقیقات وب معرفی شد.
*حوزه نرم‌افزارهای متن باز یکی از پایه‌های اقتصادهای نوظهور است
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هدف از راه‌اندازی مرکز نرم‌افزارهای متن باز آموزش، اعطای گواهینامه به نرم‌افزارهای متن باز، اطلاع‌رسانی، تحقیق و سیاست‌گذاری ایجاد نرم‌افزارهای متن باز است.
علی حکیم جوادی امروز در برنامه افتتاح مرکز نرم‌افزارهای متن باز و مرکز تحقیقات وب اظهار داشت: در تحقیقات ما مشخص شد، کشور برزیل یکی از اقتصادهای نوظهور جهان از راهکار استفاده از نرم‌افزارهای متن‌ باز بسیار بهره‌ برده است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در کشور برزیل یک شرکت بزرگ که تحت مالکیت دولت در حوزه نرم‌افزارهای متن باز فعالیت می‌کند، 11 هزار کارمند و 850 میلیون دلار گردش مالی سالیانه دارد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: همچنین بخش بزرگی از پیشرفت اقتصادی کشور هند مدیون فعالیت در حوزه متن باز بوده است و ویژگی‌هایی از جمله امنیت، استقلال و عدم وابستگی از محاسن این حوزه است.
وی ادامه داد: مسئولیت مرکز نرم‌افزارهای متن باز، آموزش، اعطای گواهینامه، اطلاع‌رسانی و تبلیغات، تحقیق و توسعه، تأیید نرم‌افزارهای متن باز، سیاست‌گذاری در تعیین خط‌ مشی و تعیین پروتکل‌های مورد استفاده است.
*آمریکا، ایران و چین را در صدر قدرت‌های سایبری می‌داند
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: آمریکا، دو کشور ایران و چین را در صدر لیست قدرت‌های سایبری بزرگ می‌داند.
سردار احمد وحیدی امروز در افتتاح مرکز توسعه نرم‌افزارهای متن باز و افتتاح مرکز تحقیقات وب اظهار داشت: امروز بحث فناوری اطلاعات و فضای مجازی به عنوان یک جهان جدید امروز مقابل چشم ماست و گریزی از شناسایی و کنترل این فضای جدید نداریم.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: امروز فناوری اطلاعات، جامعه و زندگی روزمره را درگیر خود کرده است و ایران می‌تواند در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات سرآمد باشد.
وی ادامه داد: همچنان که آمریکا کشورهای ایران و چین را در صدر تهدیدات سایبری بزرگ علیه خود می‌پندارد.
وحیدی خاطرنشان کرد: در مرکزی که امروز شاهد افتتاح آن هستیم، باید جمعیتی صد هزار نفری فعالیت کنند، تا نتایج آن مشخص شود.
وزیر دفاع گفت: دانشگاه مالک اشتر در حوزه پروژه‌های امنیتی تاکنون فعالیت خوبی داشته و از این به بعد نیز امیدواریم در حوزه نرم‌افزارهای متن باز نیز همین موفقیت را تکرار کند.
*همکاری ۵ دانشگاه بر طرح کلان ملی دفاع سایبری
رئیس دانشگاه صنعتی مالک اشتر گفت: این دانشگاه با همکاری ۴ دانشگاه شریف، تهران، علم و صنعت و امام حسین(ع) طرح کلان ملی دفاع سایبری را در حال اجرا دارد.
مظفری‌نیا امروز در افتتاح مرکز نرم‌افزارهای مطبوعات و افتتاح مرکز تحقیقات وب اظهار داشت: آخرین آمار از رشد علمی 11 فرآوری کشور حکایت دارد، اما باید قبول کنیم، فاصله ما با جهان پیشرفت بسیار زیاد است.
رئیس دانشگاه صنعتی مالک اشتر افزود: همچنان که رهبری ضمن اشاره به پیشرفت‌های زیاد ایران این فاصله را به یک دره تشبیه کرده‌اند.
وی گفت: طبق آخرین اظهار نظر آینده‌پژوهان در سال 2017 یا 2020 فناوری‌های جدید به ظهور می‌رسد که حوزه‌های زندگی بشر را متحول می‌کند که فناوری‌های پوشیدنی و ربات‌های یاد گیرنده از جمله آنها هستند.
مظفری‌نیا افزود: دانشگاه مالک اشتر دو طرح کلان ملی دفاع سایبری و نرم‌افزارهای پیشرفته را در دستور کار دارد.
رئیس دانشگاه صنعتی مالک اشتر توضیح داد: در زمینه دفاع سایبری با دانشگاه‌های علم و صنعت، امام حسین(ع)، تهران و شریف همکاری می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم در سال آینده در زمینه مقابله با حملات سایبری خروجی نهایی شده را ارائه دهیم.
*انتصاب وزیر سابق ارتباطات به ریاست مرکز تحقیقات وب
وزیر سابق ارتباطات که اکنون به عنوان رئیس مرکز تحقیقات وب منصوب شده گفت: مرکز با این هدف ایجاد شده است که نسل‌های بعدی وب از ایران شروع شود.
رضا تقی‌پور امروز در مراسم افتتاح مرکز نرم‌افزارهای متن باز و افتتاح مرکز تحقیقات وب در خصوص ضرورت ایجاد مرکز تحقیقات وب اظهار داشت: ایران در ایجاد اولیه اینترنت و نسل‌های اول، دوم و سوم وب نقشی نداشته است و سهم ایران در نسل‌های گذشته مصرف‌کننده وب بوده است.
رئیس مرکز تحقیقات وب اظهار داشت: اما نسل‌های بعدی وب در راه است و خدمات بسیار بیشتری به وجود خواهد آمد. اگر چه ایران در نسل‌های اولیه اینترنت نقشی ایفا نکرده اما می‌تواند از این پس مثمر ثمر باشد.
وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات که پس از خروج از وزارت ارتباطات اکنون به ریاست مرکز تحقیقات وب منصوب شده است، اضافه کرد: در ایران اقداماتی که در زمینه موتورهای جستجو و سیستم عامل بومی و پروژه‌هایی از این قبیل انجام شد به ما ثابت کرد استعدادهایی در کشور برای ایجاد محصولات جدید وجود دارد.
تقی‌پور گفت: مرکز تحقیقات وب با این هدف ایجاد شده که شروع نسلهای بعدی وب از ایران باشد.

نظرات : 0

ثبت نظر

39938