۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي شنبه 25 خرداد ماه

خبر: ارسال بزرگترین بادبان خورشیدی به فضا در سال 2014
یک بادبان عظیم خورشیدی که برای نمایش بقا و ارزش نیروی محرکه بدون سوخت طراحی شده بود، قرار است در نوامبر 2014 به فضا پرتاب شود.
فضاپیمای Sunjammer ناسا که بادبان 1208 متری آن به این خودرو اجازه خواهد داد مانند یک قایق در آسمانها حرکت کند، قرار است اواخر سال آینده روی موشک فالکون 9 شرکت اسپیس‌ایکس از کیپ کاناورال فلوریدا به فضا پرتاب شود.
Sunjammer دومین محموله فالکون 9 خواهد بود که قرار است رصدخانه آب‌وهوای فضای عمیق سازمان ملی جوی و اقیانوسی آمریکا را به سمت یک منطقه با گرانش ثابت موسوم به نقطه لاگرانژی 1 زمین-خورشید که در فاصله 1.5 میلیون کیلومتری زمین قرار دارد، منتقل کند.
این فضاپیمای خورشیدی احتمالا کمی پس از این رصدخانه از فالکون 9 جدا خواهد شد. Sunjammer سپس بادبان بزرگ 38 متری خود را در یک سو باز کرده و با فشار فوتون‌های خورشیدی به سوی محل مطلوب در فاصله سه میلیون کیلومتری زمین حرکت خواهد کرد.
درحالی‌که این فضاپیمای 27 میلیون دلاری به بررسی آب‌وهوای فضایی با استفاده از چندین ابزار مختلف خواهد پرداخت، هدف اولیه آن کمک به توفیق و پیشرفت فناوری بادبان خورشیدی است که به گفته طرفدارانش می‌تواند نیروی ماموریت‌های آینده را با هزینه‌ای کمتر و به نحوی موثرتر تامین کند.
در صورت توفیق این بادبان خورشیدی می‌تواند بر روی ناوگانی از فضاپیماهای بررسی خورشید قرار بگیرد تا یک سیستم هشدار هواشناسی فضایی قویتر را ارائه کنند.
این بادبان‌ها همچنین می‌توانند به حذف مقرون به صرفه ماهواره‌های خارج از خدمت و دیگر ضایعات فضایی کمک کرده یا به فضاپیماها اجازه دهند تا برای مقاصد رصد و ارتباطی در ارتفاعات بالای زمین شناور بمانند.
مهندسان همچنین قصد دارند از بادبان‌های خورشیدی برای تامین نیروی محرکه ماموریتهای فضای عمیق استفاده کنند. برای مثال یک فضاپیمای مجهز به این بادبانها می‌تواند به شکل قابل تصوری طی چند قرن به سایر سیستمهای ستاره‌یی سفر کند. اگرچه برای این مقصود به بادبانی به بزرگی ایالت تگزاس و یک لیزر فضایی برای تابش پرتوی فوق قوی به آن در زمان حرکت فضاپیما به سوی اعماق فضا نیاز است.
این بادبان از ماده‌ای موسوم به Kapton ساخته شده و وزن آن تنها 32 کیلوگرم است. اگرچه اندازه باز شده آن حدود یک سوم هکتار است، اما در حالت بسته به اندازه یک دستگاه ظرفشویی است.
اگرچه Sunjammer بزرگترین بادبان فضایی ساخته شده تاکنون بوده، اما اولین نیست. کاوشگر ایکاروس ژاپن در ژوئن 2010 یک بادبان 14 متری را در فضا باز کرده و اولین فضاپیمایی شد که تنها با انرژی نور خورشید در فضا سفر می‌کرد.
پنج ماه بعد ناسا فضاپیمای نمایشی NanoSail-D را به فضا ارسال کرد که به یک بادبان خورشید با مساحت سطحی 10 متر مربع مجهز بود. این ماهواره در ژانویه 2011 بادبان خود را باز کرد و سپس برای 240 روز در اطراف زمین چرخیده و در جو سوخت.
...............................
خبر: حیرت دانشمندان از فاصله زیاد سیاره نوزاد تا خورشید جوان!
محققان، سیاره نوزادی را رصد کرده‌اند که فاصله آن تا ستاره میزبانش، 7.5 میلیارد مایل یعنی دو برابر فاصله پلوتو از خورشید برآورد شده است.
تا به امروز هیچ سیاره فراخورشیدی دیگری که تا این اندازه از ستاره میزبانش فاصله داشته باشد، کشف نشده بود.
این که چگونه این سیاره که بزرگی‌ آن شش تا 28 برابر زمین است، می‌تواند وجود داشته باشد، دانشمندان را سردرگم کرده است.
سیاره نوزاد به دلیل فاصله زیادش از ستاره میزبان دارای مداری با حرکت کند است.
عمر ستاره میزبان این سیاره حدود هشت میلیون سال نوری است که برای حمایت از سیارات بیش از اندازه جوان به نظر می‌رسد.
پیش‌تر تصور می‌شد که شکل‌گیری سیارات ده‌ها میلیون سال زمان می‌برد و این واقعیت که سیاره‌ای‌ به دور چنین ستاره جوانی رشد می‌کند، این فرضیه را به چالش می‌کشد.
شیء TW Hydrae یک ستاره کوتوله قرمزرنگ است که در مجمع‌الکواکب Hydra واقع شده و 175 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد. این ستاره نصف جرم خورشید است و کوچک به شمار می‌آید.
دیسکی از گاز و غبار حول این جرم کیهانی می‌چرخد و دانشمندان گسست کوچکی را در درون این دیسک کشف کردند.
آن‌ها معتقدند این گسست مکان سیاره‌ نوزاد در حال رشد است که غبار اطراف را با کشش گرانشی‌اش جاروب می‌کند.
محققان از تلسکوپ هابل برای انجام این مطالعه بهره بردند.
جزئیات این کشف علمی در The Astrophysical Journal منتشر شد.
...............................
خبر: طرح بلندپروازانه اعزام مینی زیردریایی به قمر «اروپا»
ایده یک زیردریایی بین‌سیاره‌ ای ریز نخستین بار در «لابراتوار پیشرانش جت» ناسا با همکاری دانشگاه اوپسالای سوئد مطرح شد.
هنگامی که این زیردریایی ساخته شود، اندازه آن حدود دو قوطی نوشابه خواهد بود که انتهای آن‌ها به هم چسبیده‌اند.
چنین ابداع کوچکی هزینه کمی در بردارد و می‌توان آن را به زیر سطح ورقه یخی اروپا (قمر سیاره مشتری) جهت کاوش پرتاب کرد.
این ایده شامل پرتاب زیردریایی به همراه واحد حفاری به این قمر است. این واحد همچنین داده‌های دریافتی از زیردریایی را ضبط می‌کند.
اعضای تیم سوئدی نمونه‌های اولیه این زیردریایی ریز را از پیش با استفاده از یک چاپگر سه‌بعدی تولید کرده‌اند.
در حالی که نمونه‌های اولیه پلاستیکی هستند، تیم علمی ساختاری تیتانیومی را برای محصول نهایی در نظر گرفته‌ است.
این سازه حسگرهای تعبیه‌شده در درون زیردریایی را ایمن نگه خواهد داشت.
هیچ طرح عینی برای پرتاب این مینی‌زیردریایی به اروپا وجود ندارد، اما ناسا و آژانس فضایی اروپا ماموریت‌های اولیه را در دستور کار خود دارند و تا سال 2030 باید برای تحقق چنین ماموریت‌هایی با هدف حفاری یخ اروپا منتظر ماند.
خبر: هتلی که در آب دست و پا می‌زند
شرکت معماری و مهندسی عمق‌دریای لهستانی به نام «فناوری اقیانوس عمیق» قراردادی را با «شرکت خصوصی سوئیت‌ها و هتل‌های ریجوود» به منظور ساخت «هتل دیسکی آبی» منعقد کرده است.
این هتل آبی در آن سوی ساحل کوردهیواروی مالدیو واقع خواهد شد و روی دو دیسک قرار می‌گیرد.
بخش فوقانی این ساختمان به مهمانان امکان استفاده از تمامی آن چه آب و هوای محلی ارائه می‌دهد را خواهد داد، در حالی که دیسک قابل‌فرورفتن در آب امکان استراحت‌کردن به همراه آبزیان اقیانوس هند را فراهم می‌کند.
این هتل جنب تفریحگاه ZEN در جزیره کوردهیواروی در نونوی آتول واقع خواهد شد.
شرکت فناوری اقیانوس عمیق در اطلاعیه‌ای وجود چشمه‌ آب گرم زیر آبی «فوشی» را دلیل بارزی برای چنین ماجراجویی‌هایی دانست.
هنوز در خصوص گشایش یا حتی آغاز ساخت این هتل گزارشی ارسال نشده اما شرکت سازنده مرحله طراحی آن را فوری عنوان کرده است.
خبر: نرم‌افزاری برای اطلاع‌رسانی غیبت و نمرات دانش‌آموزان به والدین

یک شرکت فناوری اطلاعات هندی موفق به ساخت نرم‌افزاری شده که اطلاعات آنی در مورد دانش‌آموزان را بوسیله پیامک یا ایمیل برای والدین فراهم می‌کند.
شرکت فناوری اطلاعات ThoughtRipples فناوری Gurusparsh را ابداع کرده که توسط 200 مدرسه در کرالا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
به گفته سازندگان، این فناوری به معلمان و مقامات مدارس اجازه خواهد داد تا اطلاعاتی در مورد غیبت، تذکرات کلاسی و نمرات دانش‌آموزان را بوسیله پیامک و ایمیل برای والدین آنها روی تلفن همراهشان ارسال کنند.
خبر: درمان جدید نابینایی با تزریق دارو به درون چشم تایید شد

انگلیس درمان جدیدی را برای انسداد رگ شبکیه تائید کرده که یکی از رایج‌ترین دلایل از دست دادن بینایی است.
این دارو از طریق تزریق مستقیم درون چشم در فرایندی هفت دقیقه‌ای اعمال می‌شود.
انسداد رگ شبکیه زمانی رخ می‌دهد که یک لخته خونی در رگی در شبکیه شکل گرفته و منجر به تورم ماکولا در وسط شبکیه می‌شود.
این بخش مسئول مشاهده رنگ و جزئیات است. در صورت عدم درمان، این تورم موسوم به تورم ماکولا می تواند به نابینایی منجر شود.
داروی جدید موسوم به ranibizumab که با نام Lucentis تجویز می‌شود، با توقف اثرات فاکتور رشد اندوتلیال عروقی عمل می‌کند. این امر از گشاد شدن عروق خونی و رشد رگهای جدید جلوگیری کرده و به چشم اجازه می‌دهد ترمیم یافته و از ترشح خون و خونابه جلوگیری کند.
مایع تولید شده بطور طبیعی جذب مجدد شده و تورم کاهش می‌یابد.
این فرآیند تزریق جدید که بطور روزانه انجام شده و حدود هفت دقیقه طول می‌کشد، عوارض جانبی سایر درمانها را ندارد.
یک سوزن 0.3 میلیمتری از طریق سفیدی چشم وارد زجاجیه، ماده ژله‌ای بین عدسی و شبکیه شده، دارو در آنجا آزاد می‌شود و به درون شبکیه نفوذ می‌کند.
بیماران پس از آن می‌توانند به خانه بروند اما باید برای سه روز از قطره‌های آنتی‌بیوتیک چشم به منظور جلوگیری از عفونت استفاده کنند. این درمان به دلیل امکان بروز مجدد شرایط باید تکرار شود.
...............................
خبر: تنش چگونه باعث سفید شدن مو می‌شود؟

دانشمندان ژاپنی دریافته‌اند که تنش می‌تواند موی انسان را خاکستری کند.
با افزایش فشار، سلول‌های بنیادی پرکننده رنگ مو آسیب دیده و باعث بیرنگ شدن مو می‌شوند.
این درحالیست که به گفته دانشمندان دانشگاه کانازاوا، این نشانه بسیار واضح پیری از مزیت‌های نیز برخوردار بوده که شامل کاهش خطر ابتلا به سرطان است.
محققان در زمان بررسی تاثیر تابش و دیگر مواد شیمیایی بر روی موی موش دریافتند که پوشش آنها زودتر خاکستری شد.
این امر به آن دلیل است که سلول‌های بنیادی درون فولیکول‌های موی آنها مجبور به بلوغ شده و تولید ملانین را که مسئول رنگ دادن به مو و پوست است، کاهش می‌دهند.
به گفته دانشمندان، توقف تکثیر این سلول‌های بنیادی که دی‌ان‌ای آنها آسیب دیده می‌تواند مفید باشد که از جمله مزیتهای آن توقف ایجاد تومور است.
این محققان پیش از این سلولهای بنیادی درون فولیکول‌های مو را کشف کرده و نشان داده بودند که فرسایش آنها در فرآیند پیری باعث خاکستری شدن مو می‌شود.
این یافته‌ها نظریه‌های کنونی در مورد تلاش بدن برای محافظت از خود در زمان آسیب‌های ژنتیکی در اثر تابش یا دیگر مواد سمی را مورد چالش قرار داده است.
دانشمندان بر این تصور بودند که سلول‌ها زمانی که دی‌ان‌ای آنها در اثر خودکشی سلولی آسیب می‌بیند، از بین می‌روند. این امر رشد سلول‌های آسیب دیده به شکل تومور را متوقف می‌کند.
اما این یافته‌ها نشان داده که بدن راه‌های دیگری برای محافظت از خود دارد.
انسانها بطور مداوم در برابر طیف گسترده‌ای از مواد سمی از مواد شیمیایی خانگی و صنعتی گرفته تا تابش‌های فرابنفش خورشید و پرتوهای ایکس قرار دارند که می‌تواند به دی‌ان‌ای آنها آسیب برساند.
به گفته محققان، این یافته‌ها نشان داده که خاکستری شدن مو در اثر پیری می‌تواند در نتیجه انباشته شدن آسیب دی‌ان‌ای باشد.
این دانشمندان قصد دارند پژوهشهای بیشتری را برای اثبات این نظریه و نمایش اینکه آیا این نتایج در مورد گونه‌های دیگر سلولهای بنیادی صادق است یا خیر، انجام دهند.
این پژوهش در مجله Cell منتشر شده است.
خبر: تولید انبوه دی‌ان‌ای با کیفیت بالا امکانپذیر شد

اخیرا یک گروه تحقیقاتی موفق به ارائه روشی جدید برای تولید انبوه تک رشته‌های دی‌ان‌ای شده است که می‌تواند برخی از مشکلات فعلی در مسیر تولید دی‌ان‌ای را حل کند.
محققان موسسه کارولینسکا و دانشگاه هاروارد با همکاری یکدیگر به این فناوری جدید برای تولید انبوه دی‌ان‌ای دست یافتند. این دستگاه می‌تواند ابزار مناسبی برای محققان باشد. در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی در بخش ژنتیک و زیست شناسی مولکولی انجام شده است. فعالیت‌های این حوزه نظیر بررسی ژنوم یک موجود بدون الیگونولکئوتید‌ها امکان پذیر نیست.
نتایج این پژوهش که در قالب مقاله‌ای تحت عنوان «Enzymatic Production of Monoclonal Stoichiometric Single-Stranded DNA Oligonucleotides» در نشریه «Nature Methods» به چاپ رسیده، هم می‌تواند در حوزه فناوری نانوی دی‌ان‌ای و هم توسعه داروهای حاوی دی‌ان‌ای مورد استفاده قرار گیرد.
در این پروژه مشکل موجود در مسیر تولید رشته‌های دی‌ان‌ای حل شده است. بورن هوگبرگ از محققان این پروژه می‌گوید ما روشی برای تولید آنزیمی دی‌ان‌ای ارائه کردیم که با استفاده از آن نه تنها می‌توان اولیگونوکلئوتیدها را تولید کرد بلکه می‌توان با هزینه کم رشته‌های دی‌ان‌ای را به تولید انبوه رساند.
در این فرآیند از باکتری برای کپی کردن توالی دی‌ان‌ای استفاده می‌شود. در روش‌های فعلی با افزایش طول رشته، خطاهای ایجاد شده روی رشته دی‌ان‌ای نیز افزایش می‌یابد؛ بنابراین این روش‌ها برای نمونه‌های کوتاه مناسب‌تر هستند، اما در این روش جدید می‌توان طول رشته را افزایش داد بدون این که مشکلی ایجاد شود.
در این روش یک رشته‌ بلند دی‌ان‌ای ایجاد شده، به‌طوری که توالی مورد نظر روی آن قرار دارد. روی این رشته‌ دی‌ان‌ای نقطه‌ای به‌ نام قلاب وجود دارد که در آن دی‌ان‌ای دچار تاخوردگی می‌شود. این بخش را می‌توان با استفاده از آنزیم جدا کرد، در واقع آنزیم نقش قیچی را در این سیستم ایفا می‌کند تا بخش مورد نظر روی دی‌ان‌ای را جدا کند.
بنابراین می‌توان اولیگونوکلئوتیدهای مختلفی را در آن واحد ایجاد کرد، همچنین امکان تولید ترکیب دی‌ان‌ای‌ها وجود دارد و می‌توان از محصول به‌ دست آمده در بخش درمان استفاده کرد. یکی از محققان این پروژه می‌گوید: داروهای مبتنی بر اولیگونوکلئوتید در حال حاضر در بازار وجود دارند و نتایج این پروژه می‌تواند روشی ساده و ارزان برای تولید این داروها باشد.
خبر: جستجوی حیات در خشک ترین بیابان زمین

دانشمندان در تلاش برای یافتن حیات بر روی مریخ، در آستانه آزمایش یکی از تجهیزات پیشرفته خود برای مطالعه خشک ترین بیابان زمین هستند.
قرار است ماه جاری روبات دانشگاه کارنگی ملون موسوم به "زویی" به بیابان غیرقابل سکونت آتاکاما در شیلی برود. این سفر بخشی از آزمایش ستاره شناسی است و به منظور آزمایش فناوری و شیوه هایی برای کاوشگر بعدی ناسا در جستجوی حیات روی مریخ تا پایان دهه جاری طراحی شده است.
مناطقی در بیابان آتاکاما وجود دارد که خشک ترین و بی حیات ترین مناطق زمین هستند و هیچ گونه حیاتی در آنها در دیده نمی شود حتی باکتری نیز نمی تواند دراین مناطق زنده بماند.
نیتراتی که از آسمان می بارد که معمولا توسط باکتری ها بلعیده می شود، نخورده باقی مانده و  بارش باران در این منطقه نیز در هر دهه از حد چند میلی متر فراتر نمی رود.
در بسیاری از جنبه ها، این بیابان 10 میلیون ساله برای مطالعه چگونگی جستجوی حیات روی مریخ مناسب است.
"ناتالی کابرول" پژوهشگر ارشد مرکز کارل ساگان موسسه SETI و مجری پژوهش حیات در آتاکاما گفت: ما در حال بررسی زیستگاه های زیر سطحی هستیم که در آن حیات دوام می یابد و می توانیم عوامل مهم دخیل در آن را بیابیم و در عین حال در باره یکی از اقلیم های خشن زمین مطالبی را می آموزیم.
بخشی از این برنامه برای ساخت مریخ نورد بعدی ناسا طراحی شده که قرار است سال  2020 اعزام شود. زویی مانند یک جعبه بر روی چهار چرخ سوار است اما ظاهر آن فریبنده است چرا که در حقیقت این دستگاه یک ربات خودکار است که انرژی مورد نیاز خود را از خورشید تامین می کند و نخستین روباتی است که نقشه حیات میکروبی را در آتاکاما در سال 2005 تهیه کرد.
این ربات چهار چرخه که دو متر طول و 180 کیلوگرم وزن دارد با یک پانل خورشیدی سه متر مربعی پوشش داده شده است که به شارژ باتری های آن کمک می کنند. این پانل خورشیدی از آرسنید گالیومی راندمان بالا ساخته شده است.
این ربات به دوربین های پاناروما، دوربین های میکروسکوپی و طیف نگار، مجهز شده و می تواند از موانع پیچیده بگذرد و قادر است منابعی را بر اساس تجهیزاتش و اولویت های ماموریت که توسط مرکز کنترل در پیتسبورگ در نظر گرفته شده، تخصیص دهد.
از آنجا که این ربات دستگاهی برای آزمایش فناوری ها برای کاوش مریخ است، زویی به گیرنده های GPS برای هدایت، تجهیز نشده چرا که چنین سیستم های ناوبری در سیاره سرخ کارایی ندارند.
درعوض این ربات برای عبور از موانع به مدل های زمین مدار و چشم انداز مجهز است به گفته محققان زویی می تواند به طور خودکار عمل کند و در طول چرخه دستور و فرمان، یک کیلومتر سفر کند.
بخشی از ماموریت زویی مطالعه زمین شناسی آتاکاما و جستجوی نشانه ای از حیات برای ارائه یک نقشه زیست شناسی از بیابان است.
در زیر این ربات دوربین های فلورسنتی قرار داده شده تا به دنبال حیات بگردند و همچنین چنگال هایی که حفراتی را در سطح این منطقه ایجاد کنند.
این ربات در ماه جاری به عنوان بخشی از ماموریت ستاره شناسی ناسا به سرپرستی دانشگاه کارنگی ملون و موسسه SETI فعالیت خود را در شیلی آغاز کند. در این ماموریت زویی به یک مته حفاری یک متری برای جستجوی حیات زیرسطحی تجهیز خواهد شد.
دیوید وترگرین پژوهشگر این طرح می گوید شواهد مستقیمی اگر از حیات وجود داشته باشد به احتمال زیاد از زیر زمین به دست می آید که از دسترس کاوشگرهای کنونی به دور است.
به گفته وی شانس یافتن حیات با دسترسی به عمق بیشتر قوت می گیرد اما ما نخست در حال ارائه ظرفیت های یک متری و تلفیق آن به یک روبات متحرک هستیم.
زویی در حال حاضر در حال انجام آزمایش های مهندسی در شیلی است و در روز هفدهم ژوئن سفر دو هفته ای خود را به بیابان مورد نظر آغاز می کند و در این ماموریت 30 تا 40 کیلومتر از خشک ترین و بی حیاتترین منطقه زمین را کاوش خواهد کرد.
در طول این مدت زویی روزانه دو عملیات حفاری انجام خواهد داد و نمونه خاک گرفته شده تا به داخل ربات می برد تا تجهیزات آزمایشگاهی موجود در آن، خاک را بررسی کنند.