۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ اردیبهشت

جزئیات معاملات بازار دارایی فکری تشریح شد

به گزارش ICTPRESS به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران ، بهنام محسنی با اعلام مطلب فوق افزود: در راستای اجرای مفاد بند "د"ماده 17قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و حمایت مالی از ایجاد و توسعه بورس ایده و بازار فناوری و همچنین استفاده از ظرفیت های علمی و پاسخگویی به نیاز بخش های صنعت ،کشاورزی و خدمات، بستر شرایط معاملات اوراق بهادار شرکت های سهامی خاص مبتنی بر دارایی فکری از طریق بازار سوم فرابورس ایران فراهم شد.
وی در خصوص روند معاملات در این بازار توضیح داد: در بازار دارایی فکری تمام مخترعین می توانند با مراجعه به شرکت های تامین سرمایه و یا مشاور سرمایه گذاری دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار ،درخواست مبنی بر عرضه تمام یا بخشی از حقوق مادی ناشی از مالکیت معنوی متعلق به خود را ارائه دهند.
محسنی ادامه داد: پس از ارائه درخواست متقاضی به همراه طرح کسب و کار "business plan " تهیه شده توسط شرکت های تامین سرمایه یا مشاوران سرمایه گذاری و استعلام های لازم  در خصوص احراز اصالت و هویت طرح و مخترع از اداره مالکیت صنعتی ، این موضوع در کمیته عرضه فرابورس ایران مطرح می شود.
سپس با تایید کمیته عرضه و اعلام موافقت اصولی به شرکت تامین سرمایه یا مشاور سرمایه گذاری لازم است تا اقدامات لازم برای ثبت شرکت با شخصیت حقوقی سهامی خاص انجام شود .
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: همچنین براساس توافقات حاصله  با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امکان بهره مندی از بسته حمایتی آن معاونت برای طرح های دارای موافقت اصولی فرابورس ایران فراهم شده است .
وی با اشاره به  لزوم ارائه اسناد ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شرکت ها تصریح کرد: مالکیت حق اختراع متعلق به مخترع است و باید از شخص مخترع به شرکت حقوقی تاسیس شده منتقل شود. در این مرحله تعهدات لازم در خصوص منع رقابت با شرکت از مخترع گرفته شده و تمام حقوق آتی ناشی از دیگر ثبتهای مستقل و تکمیلی نیز  به شرکت تازه تاسیس انتقال می یابد.
به گفته محسنی ارزش گذاری سهام توسط شرکت های تامین سرمایه و مشاور سرمایه گذاری انجام می شود. با عرضه بلوکی سهام از طریق بازار سوم،  هم به مخترعین در راستای تجاری سازی،عملیاتی شدن طرح و تامین نقدینگی لازم کمک شده و هم بستر مناسب برای سرمایه گذاری متقاضیان فراهم می شود.
وی در پایان با اشاره به اخذ تاییدیه و مصوبات راه اندازی این بازار از مراجع ذی صلاح  گفت: مخترعینی که اختراعات خود را به ثبت نرساندند، می توانند با مراجعه به اداره کل مالکیت صنعتی  نسبت به ثبت و ارائه گواهی مربوطه به شرکت های تامین سرمایه و مشاوران سرمایه گذاری اقدام کنند.

نظرات : 0

ثبت نظر

35607