۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي دوشنبه 24تيرماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر:  اسنودن هنوز اطلاعات اصلی را افشا نکرده است
یکی از روزنامه‌نگاران نزدیک به ادوارد اسنودن می‌گوید آنچه تاکنون از سوی وی افشا شده، فقط طرح‌های اولیه دولت آمریکا برای جاسوسی سایبری از کاربران اینترنت و تلفن همراه است.
به نقل از کانزاس سیتی، گلن گرین والد از روزنامه‌نگاران روزنامه گاردین که در زمینه افشای اسناد جاسوسی سایبری آژانس امنیت ملی آمریکا همکاری نزدیکی با اسنودن داشته معتقد است که وی اطلاعات بسیار حساسی را در زمینه ساختار آژانس امنیت ملی آمریکا و نحوه عملکرد آن در اختیار دارد که به شدت به وجهه دولت اوباما آسیب می زند، اما قصد ندارد این اطلاعات را افشا کند.
گلن گرین والد اولین فردی بود که رسوایی جاسوسی کاخ سفید را علنی کرد. وی در مصاحبه ای با آسوشیتدپرس گفته است که افشای اطلاعاتی که اسنودن در اختیار دارد به هر فردی امکان می‌دهد تا درک کند آژانس امنیت ملی آمریکا چگونه فعالیت‌هایش را انجام می‌دهد، چگونه فعالیت‌های نظارتی و جاسوسی خود را مخفی می‌کند و چگونه آنها را تکرار می کند.
وی معتقد است اسنادی که اسنودن در اختیار دارد راهنمایی است که ساختار آژانس امنیت ملی آمریکا را به طور کامل تبیین می کند. البته اسنودن برای اثبات صحت ادعاهایش باید جزییات مفصل و حساس بیشتری را افشا کند.
این روزنامه‌نگار بر خلاف اسنودن باور ندارد که افشای اطلاعات در اختیار اسنودن به ضرر امنیت ملی آمریکا باشد، به اعتقاد او این افشاگری تنها به ضرر دولت آمریکا خواهد بود، اما اسنودن چنین نظری ندارد. اسناد یاد شده فعلا رمزگذاری شده اند تا مشاهده آنها ممکن نباشد.
گرین والد افزوده که اسنودن نگران امنیت شخصی خود است، زیرا دولت آمریکا می خواهد به هر نحو ممکن هر چیزی را که تهدیدی برای امنیت ملی محسوب می شود خنثی کند. اما در صورتی که آسیبی به اسنودن برسد اسناد محرمانه‌ای که دولت آمریکا را نگران می‌کند افشا خواهند شد. وی توضیحی در مورد جزییات این طرح نداد.
این روزنامه‌نگار که در برزیل زندگی می‌کند گفته از زمانی که لپ تاپ شخصیش از منزل او سرقت شده خودش هم احساس امنیت نمی‌کند. با این حال وی قصد دارد ظرف چهار ماه آینده مقالاتی را در مورد اقدامات جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا در آمریکای لاتین و همین طور تخلفات دیگر این آژانس تالیف کند.
...................................
خبر: تولید نانوکفپوش‌های مقاوم به سایش و آنتی باکتریال در کشور
فناوران کشور موفق به تولید نانوکفپوش‌های اپوکسی مقاوم در برابر سایش و ‏آنتی‌باکتریال شدند که بر اساس قراردادی در بخشی از انبارهای شرکت ‏تولید دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد.
شرکت بسا پلیمر در تیرماه 92، قراردادی مبنی بر فروش نانوکفپوش‌های مقاوم به سایش جهت استفاده در بخشی از انبارهای شرکت تولید دارو به متراژ 600 ‏مترمربع امضا کرد.
کفپوش‌های اپوکسی یکپارچه و بدون درز هستند و به همین دلیل استفاده از آنها در کارخانجاتی که ‏دارای الزامات بهداشتی هستند، بسیار مرسوم است.
مقاومت به سایش این نانوکفپوش‌ها ‏حدود 10 برابر نسبت به نمونه‌های موجود در بازار افزایش یافته است و علاوه برآن، این محصولات دارای ویژگی آنتی ‏باکتریال نیز هستند.
نانوکفپوش‌های اپوکسی آنتی باکتریال بساپلیمر بیش از 99 درصد از باکتری‌های ‏کشت داده شده بر سطح کفپوش را در یک آزمون استاندارد کشت باکتری از بین برده‌اند.‏
از دیگر محصولات این شرکت که با استقبال بازار مواجه شده، نانوکفپوش اپوکسی ضد سایش با ویژگی چسبندگی بالا به ‏فلز و ضد لغزش است که در آذر 91 در شرکت مپنا پارس نصب شد. از مزایای این نانوکفپوش در مقایسه با کفپوش‌های ‏دیگر می‌توان به چسبندگی بسیار بالا به فلز و همچنین عدم نفوذ روغن به کفپوش اشاره کرد. همچنین با کمک سطح ضد ‏لغزش نانو کفپوش، ایمنی پرسنل در رابطه با لغزش تامین می‌شود. ‏
اولین قراداد شرکت بسا پلیمر با مجموعه تولید دارو در اردیبهشت ماه 91 پس از اجرای یک نمونه از ‏نانوکفپوش‌های اپوکسی آنتی باکتریال و تأیید فنی آن برای سالن آمپول‌سازی تولید دارو منعقد شده و پس از آن در ‏اسفندماه 91 قرارداد دیگری برای استفاده از نانوکفپوش‌ها در راهروها و اتاق‌های تمیز این شرکت منعقد شد.‏
...................................
خبر: ابداع دستکشی برای تسکین درد آرتروز

دانشمندان دانشگاه سالفورد دستکش ویژه‌ای طراحی کرده‌اند که ممکن است بتواند درد آرتروز دست را در بیماران تسکین دهد.
حدود 130 مبتلا به روماتیسم و آرتروز با این دستکش فشرده‌سازی در یک کارآزمایی بالینی جدید درمان شده‌اند.
این دستکش از پارچه خاصی ساخته شده که در زمان کشیده شدن بر دست و مفاصل فشار وارد می‌کند.
تصور می‌شود که فشار باعث ایجاد یک التهاب خفیف شده که درد را تسکین می‌دهد. اگرچه دلیل این امر هنوز ناشناخته باقی مانده است.
در یک کارآزمایی یکساله که از ماه سپتامبر آغاز خواهد شد، بیماران به عنوان بخشی از درمان عادی خود از این دستکش نیز استفاده کرده و درد و تسکین مفاصل آنها قبل و بعد از استفاده ارزیابی خواهد شد.
...................................
خبر: سگ‌ها هم عینک گوگل را به چشم می‌زنند

گوگل با همکاری مؤسسه فناوری جرجیا به دنبال طراحی نوع خاصی از عینک دیجیتال خود است که برای سگ‌ها هم قابل استفاده باشد.
به نقل از نیویورک پست، گوگل امیدوار است که سگ‌ها با استفاده از این عینک‌ها بتوانند وظایفی همچون یافتن مواد مخدر و بمب‌های مخفی شده در چمدان‌ها را راحت‌تر انجام دهند.
این عینک ها برقراری ارتباط با سگ ها و یافتن آنها را نیز راحت‌تر کرده و حتی به مالکان آنها امکان می‌دهند دنیا را از دریچه نگاه سگ ها مشاهده کنند. عینک گوگل برای انسان ها قرار است تا سال آینده میلادی روانه بازار شود، اما از هم اکنون بهینه سازی آن برای دیگر استفاده‌ها آغاز شده است.
طرح یاد شده که FIDO نام دارد با هدف تسهیل برقراری ارتباط میان سگ‌ها با ابزار فناوری اجرا می‌شود و برای اجرای آن نباید حسگری خاص به عینک‌های گوگل افزوده شود. با تکمیل این طرح برقراری ارتباط ویدیویی با سگ‌ها و مشاهده نمای دید آنها و دریافت اطلاعات در مورد عملکرد آنها نیز ممکن می شود.
این حسگرها که با حرکت دهان سگ‌ها فعال می شوند علاوه بر کمک به انجام فعالیت‌های نظارتی و کنترلی به این حیوانات کمک می کند تا امور روزمره خود مانند بیرون رفتن و غذا خوردن و ... را هم بر اساس برنامه ‌ی منظم انجام دهند. هنوز مشخص نیست این عینک‌ها چه زمانی رسما روانه بازار می شوند.
...................................
تاثیر شگفت‌آور نوشتن در التیام زخم‌های جسمانی

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد بیان عواطف از طریق نوشتار می‌تواند التیام جسمانی زخم‌ها را سرعت بخشد.
این پژوهش که به رهبری الیزابت برودبنت از دانشگاه اوکلند نیوزیلند روی 49 شهروند بزرگسال سالم بین سنین 64 تا 97 سال انجام شده، یکی از جدیدترین کاوش‌های ارتباط روان-جسم است که نشان می‌دهد بیان عواطف در خصوص یک تجربه تروماتیک به شیوه‌ای منسجم می‌تواند نه تنها برای سلامتی روان، بلکه برای سلامت جسمانی مهم باشد.
پژوهش فوق نشان می‌دهد که نوشتن می‌تواند زمان التیام زخم جسمانی را تا نصف کاهش دهد.
در این تحقیق برای سه روز، به نیمی از شرکت‌کنندگان گفته شد که به مدت 20 دقیقه در روز در خصوص تروماتیک‌ترین رویدادی که تجربه کرده بودند، بنویسند.
این افراد تشویق شدند که در مورد آن‌چه دقیقا در آن زمان فکر و حس می‌کردند، صادقانه بنویسند.
همچنین از آن‌ها خواسته شد که در صورت امکان، تفکرات و احساساتشان را در مورد آن چه تجربه کرده و هرگز با دیگران مطرح نکرده بودند، به شراکت بگذارند.
ازشرکت‌کنندگان دیگر نیز خواسته شد در همان بازه زمانی در خصوص برنامه‌هایشان برای روز بعد بنویسند و از ابراز احساسات، عقاید یا نظراتشان اجتناب کنند.
دوهفته پس از نخستین روز نوشتن، محققان تحت بیهوشی موضعی، بافت‌برداری کوچک پوست که زخمی را در بازوی تمامی شرکت‌کنندگان به جا گذاشت، انجام دادند. از این بافت پوستی برای مطالعه‌ای دیگر استفاده شد.
یک هفته بعد، برودبنت و همکارانش عکسبرداری از زخم‌ها را هر سه تا پنج روز یک بار، انجام دادند تا این که این زخم‌ها کاملا التیام یافتند.
11 روز پس از بافت‌برداری، 76 درصد از گروهی که در مورد ترومایشان نوشته بودند، کاملا التیام یافتند، در حالی که فقط 42 درصد از گروه دیگر التیام پیدا کرده بودند.
گفته می‌شود پژوهش مذکور، نخستین پژوهش برای نشان‌دادن این واقعیت است که نوشتن درباره مناسبت‌های ناراحت‌کننده شخصی می‌تواند سرعت التیام زخم‌ها را در جمعیت مسن‌تر که در معرض خطر التیام کمتر هستند، افزایش دهد.
...................................
خبر: استفاده از حلزونهای زنده به عنوان درمان ضدپیری در ژاپن

حلزونها از ازمان های دور به عنوان نوعی آفت باغها شناسایی شده اند اما به نظر می رسد که وقتی پای درمانهای ضدپیری درمیان باشد این موجودات کوچک بیشتر دوست هستند تا دشمن.
یک مرکز زیبایی در ژاپن دست به یک ابتکار عجیبی زده و به منظور درمانهای ضد پیری حلزونهای زنده را روی پوست می گذارد تا آنها روز پوست صورت مشتریان بخزند و خواص ماده لزجی از خود باقی می گذارند را به صورت انسان هدیه کنند.
ماده لزجی که حلزون هنگام عبور از خود باقی می گذارد دربرگیرنده ترکیبی از پروتئینهای قدرتمند، آنتی اکسیدانها و هایولارونیک اسید است که گفته می شود به احیای رطوبت پوست کمک کرده، التهاب را فرو می نشاند و پوست مرده را از بین می برد.
طی این درمان 60 دقیقه ای که در "کلینیکال سالن" توکیو به عنوان یک مرکز زیبایی اجرا می شود، پوست صورت پیش از قرارگیری حلزونها پاکسازی شده و پس از آن حلزونها روی گونه ها و پیشانی گذاشته تا هرکجا که می خواهند بروند.
راه رفتن حلزونها روی پوست صورت در این مرکز زیبایی ژاپنی 243 دلار هزینه دربردارد که شامل چند مورد دیگر هم می شود.
یوکو مینیامی مدیر فروش در این مرکز ژاپنی اظهار داشت: مواد لزج حلزون به بازسازی سلولهای پوست صورت کمک می کند، بنابراین ما انتظار داریم که راه رفتن حلزون روی صورت بتواند پوست صدمه دیده را درمان کند.
براساس اظهارات مینیامی، این ماده به صدمات وارد شده توسط خورشید پوست صورت کمک می کند.
ممکن است در نگاه اول این نوع درمان ضدپیری منزجر کننده به نظر برسد، اما ماده لزج حلزون از کشفیات امروز نیست، این ماده از بیش از 2 هزار سال پیش کاربرد داشته است.
براساس مدارک به جا مانده از بقراط ( پزشک یونانی که بین سالهای 377 تا 460 قبل از میلاد می زیسته و پدر طب مدرن محسوب می شود)، حلزون خرد شده با شیر فاسد برای درمان التهاب به کار می رفته است، این درحالی است این ترکیب اخیرا در ژاپن و کره جنوبی محبوب شده است.
به رغم تاریخ طولانی استفاده از ماده چسبناک حلزون به عنوان یک اقدام زیبایی، تلاش این مرکز زیبایی الهام گرفته از ثبت کوه فوجی (بلندترین کوه ژاپن) در فهرست میراث جهانی یونسکو بوده است.
پوست صورت کوهنوردان به علت شدید نور آفتاب در معرض آسیب قرار می گیرد و قرار گیری آنها در ارتفاعات این موضوع را تشدید می کند، از این رو این درمان برای حل مشکل کوهنوردان درنظر گرفته شده است.
...................................
خبر: تولید کفپوش آنتی باکتریال و ضد خش

محققان کشور با استفاده از فناوری نانو نوعی کفپوش‌های مقاوم به سایش و آنتی باکتریال یکپارچه تولید کردند که طی قراردادی در بخشی از شرکت ‏تولید دارو نصب شد. ‏به گزارش خبرگزاری مهر، محصول ارائه شده از سوی شرکت بسا پلیمر نانو کفپوش‌های اپوکسی مقاوم در برابر سایش و ‏آنتی‌باکتریال است. کفپوش‌های اپوکسی یکپارچه و بدون درز هستند و به همین دلیل استفاده از آنها در کارخانجاتی که ‏دارای الزامات بهداشتی هستند، بسیار مرسوم است.
مقاومت به سایش این نانو کفپوش‌ها ‏حدود 10 برابر نسبت به نمونه‌های موجود در بازار افزایش یافته است و علاوه بر آن این محصولات دارای ویژگی آنتی ‏باکتریال نیز هستند.
نانو کفپوش‌های اپوکسی آنتی باکتریال تولید شده بیش از 99 درصد از باکتری‌های ‏کشت داده شده بر سطح کفپوش را در یک آزمون استاندارد کشت باکتری از بین برده‌ان
از دیگر محصولات این شرکت نانو کفپوش اپوکسی ضد سایش با ویژگی چسبندگی بالا به ‏فلز و ضد لغزش است که در آذر 91 در شرکت مپنا پارس نصب شد. از مزایای این نانو کفپوش در مقایسه با کفپوش‌های ‏دیگر می‌توان به چسبندگی بسیار بالا به فلز و همچنین عدم نفوذ روغن به کفپوش اشاره کرد. همچنین با کمک سطح ضد ‏لغزش نانو کفپوش، ایمنی پرسنل در رابطه با لغزش تامین می‌شود. ‏
این شرکت موفق به دریافت تاییدیه نانومقیاس از موسسه خدمات فناوری تا بازار شده است. محصولات آنتی باکتریال این شرکت دارای ‏تأییدیه ویژگی آنتی باکتریال از انستیتو پاستور ایران بوده و همچنین در حال طی مراحل اخذ مجوز وزارت بهداشت است.‏
اولین قرارداد شرکت بسا پلیمر با مجموعه تولید دارو در اردیبهشت ماه 91 پس از اجرای یک نمونه از ‏نانو کفپوش‌های اپوکسی آنتی باکتریال و تأیید فنی آن برای سالن آمپول ‌سازی تولید دارو منعقد شده و پس از آن در ‏اسفندماه 91 قرارداد دیگری برای استفاده از نانو کفپوش‌ها در راهروها و اتاق‌های تمیز این شرکت منعقد شد.‏
کفپوش آنتی باکتریال که در انبار شرکت تولید دارو نصب شده است
در این راستا این شرکت دانش بنیان در تیرماه سال جاری قرار داد دیگری در زمینه فروش نانو کفپوش‌های مقاوم به سایش برای استفاده در بخشی از انبارهای شرکت تولید دارو به متراژ 600 ‏مترمربع امضا کرد.
...................................
خبر: ساختمان‌سازی با استخوان‌های مصنوعی

محققان موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) با الهام از استخوان انسان، کامپوزیتی با فناوری بالا را توسعه داده‌اند که در مدت چند ساعت با کمک چاپگر سه بعدی تولید می‌شود.
ماده جدید از دوام، تراکم کم و ترکیبات سازگار با محیط زیست برخوردار است و استحکام بالای آن از یک ساختار استخوان مانند نشأت می‌گیرد.
استخوان واقعی دارای یک ساختار پیچیده دارای دو بلوک سازنده اصلی پروتئین کلاژن و مواد معدنی هیدروکسی آپاتیت است.

ماده جدید این الگوی پیچیده را که در استخوان با کمک واکنش های الکتروشیمیایی ایجاد می‌شوند، تکرار می‌کند؛ تکثیر چنین واکنش‌هایی در آزمایشگاه بسیار دشوار است، اما با استفاده از یک چاپگر سه بعدی محققان موفق به تکرار ساختار مقاوم در برابر شکنندگی شده‌اند.
در زیر میکروسکوپ، ماده مصنوعی تولید شده شبیه یک دیوار آجری به نظر می رسد؛ یک پلیمر نرم سیاه رنگ، کار کلاژن را شبیه سازی می کند و پلیمر سخت آبی رنگ به شکل آجر مانند هیدروکسی آپاتیت عمل می کند.
مقاومت ماده معدنی استخوانی چاپ سه بعدی در برابر شکستگی 22 برابر بیشتر از سایر کامپوزیت‌های آزمایشگاهی است.
محققان معتقدند، فرآیند چاپ سه بعدی متاموادهای فوق قوی کاملا امکانپذیر و مقرون به صرفه‌تر از روش‌های سنتی ساخت هستند و این مواد بهینه‌سازی شده در آینده می‌توانند برای ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار بگیرند؛ در این شرایط مهندسان دیگر محدود به الگوهای طبیعی نبوده و می‌توانند طرح‌های جدید با کارآیی بهتر ارائه دهند.
...................................
خبر: کنترل رفتار قطرات نفت با الکتریسیته

محققان «دانشگاه علم و فناوری نروژ» با استفاده از الکتریسیته، شیوه‌ای جدید را برای کنترل چگونگی رفتار قطرات نفت کشف کرده‌اند.
می‌توان از این تکنیک برای هر عملی از استخراج نفت از چاه‌ها گرفته تا تولید مواد آرایشی و غذا استفاده کرد.
مخلوط آب و روغن امولسیون نام دارد و جلوگیری از جداشدن امولسیون‌ها از یکدیگر دشوار است.
این امر مشکلی مهم در صنایع غذایی و دارویی و همچنین بازیابی نفت به شمار می‌آید. این در حالی است که صنعت نفت با مشکل جداکردن نفت پمپاژشده از یک چاه که با آب و گاز مخلوط شده، نیز مواجه است.
دانشمندان حاضر در این پروژه آزمایش ساده‌ای را برای کنترل ذرات بر روی سطح قطرات نفت با استفاده از میدان الکتریکی طراحی کردند.
آن‌ها از ذرات رس به اندازه میکرومتر و قطرات کوچک روغن سیلیکون برای انجام آزمایش خود بهره بردند.
نخست ذرات رس قطرات را پوشاندند اما هنگامی که ولتاژ روشن شد، این ذرات حلقه‌ای را در اطراف قطره تشکیل دادند.
با کنترل قدرت ولتاژ الکتریکی، محققان می‌توانند چگونگی انباشت ذرات را در این حلقه مانند شیوه‌ای که چشم میزان بازشدن مردمک را در واکنش به نور کنترل می‌کند، مدیریت ‌کنند.
دانشمندان همچنین توانستند مشخصه‌های این امولسیون را با الکتریسیته کنترل کنند به طوری که بدون افزودن مواد شیمیایی جدید، به سرعت خاموش و روشن می‌شوند.
شیوه جدید می‌تواند در تولید غذاها، محصولات خانگی، مواد آرایشی و همچنین طراحی روش‌های جدید برای انتقال داروها به بدن و بازیابی نفت کارآمد باشد.
می‌توان از "اثر مردمک" به عنوان یک عنصر نوری که توسط ولتاژ الکتریکی کنترل می‌شود، نیز استفاده کرد.
جزئیات این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شد.
...................................
خبر: تولید ماده اولیه داروی ناباروری در کشور

در حالی که بر اساس آمار وزارت بهداشت در سال 90 داروی درمان ناباروری به میزان بیش از یک میلیارد تومان به کشور وارد می‌شد، محققان دانشگاه شهید بهشتی موفق به تولید ماده اولیه این دارو کردند که در آینده نزدیک این دارو از سوی شرکت داروسازی زهراوی به بازار عرضه خواهد شد.دکتر فرزاد کبارفرد- مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر نام این دارو را سیترولیکس استات (Cetrolix) ذکر کرد و گفت: این دارو یکی از داروهای جدید برای القای باروری در درمان نازایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه این دارو در سال 2000 توسط سازمان FDA موررد تایید قرار گرفته است، ادامه داد: در حال حاضر تنها شرکت عرضه کننده این دارو شرکت Serono کشور سوئیس است که با نام تجاری ستروتاید (Cetrotide) تحت لیسانس خود دارد.
کبارفرد راه تزریق این دارو را زیر جلدی دانست و ادامه داد: ویال‌های تزریقی این دارو در دوزهای 0.25 و 3 میلیگرم تولید می‌شود.
این محقق با تاکید بر اینکه فرمولاسیون این دارو تا سال 2014 در انحصار شرکت سوئیسی است، خاطرنشان کرد: از زمان ورود این دارو در بازارهای جهانی کاربردهای متنوعی در درمان سرطان‌های سینه و پروستات، اندومتریوز، هایپرپلازی پرستات و فیبروئید رحم گزارش شده است.
وی ادامه داد: از این رو میزان مصرف این دارو در سال 2010 به مرز 38 میلیون یورو رسید و بر اساس آمار وزارت بهداشت در سال 1389 در ایران معادل 800 میلیون تومان و در سال 1390 این میزان به یک میلیارد و 500 هزار تومان رسید.
کبارفرد از تولید ماده اولیه این دارو در آزمایشگاه شیمی دارویی دانشکده داروسازی شهید بهشتی خبر داد و یادآور شد: تولید این ماده موثره بر اساس روش سنتز بر روی فاز جامد طراحی، اجرا و بهینه شد.
مجری طرح همچنین خاطرنشان کرد: شکل ویال‌های تزریقی این دارو در آینده‌ای نزدیک از سوی شرکت داروسازی زهراوی به بازار عرضه خواهد شد.
کبارفرد در عین حال یادآور شد: با توجه به اینکه همزمان با اتمام دوره پتنت این دارو در سال 2014، فناوری ساخت ماده اولیه و فرآورده نهایی آن در کشور موجود خواهد بود و با توجه به ظرفیت‌های اضافی موجود برای تولید این دارو در کشور علاوه بر رفع نیاز داخلی، پتانسیل‌های بالایی برای صادرات آن نیز وجود خواهد داشت.
...................................
خبر: اطلس اتولیت ماهیان خلیج فارس منتشر شد

اطلس سنگ گوش (اتولیت) ماهیان خلیج فارس و دریای عمان از سوی دانشجوی دکتری واحد علوم و تحقیقات و با همکاری دانشمندان برجسته اسپانیا گردآوری و به چاپ رسید.
زهرا صدیق زاده مولف این کتاب با بیان اینکه این کتاب با عنوان "Otolith Atlas From The Persian Gulf and the Oman sea fishes" به چاپ رسیده است، گفت: اتولیت یا سنگ گوش، یکی از اجزای مهم گوش داخلی ماهیان استخوانی است که جنس آن عمدتا از کربنات کلسیم است. اتولیت در هر گونه از ماهیان استخوانی دارای شکل خاصی است یا به اصطلاح Species- specific (گونه - اختصاصی) است.
وی با تاکید بر اینکه اتولیت‌ها را می توان برش داده و با شمارش حلقه‌های هم مرکزی که در حین رشد ماهی تشکیل می‌شوند، سن ماهی را تشخیص داد، خاطر نشان کرد: علاوه بر این، اتولیت‌ها برای بررسی تغدیه، رشد، مهاجرت، تخمگذاری و مطالعه روابط تغذیه‌ای ماهیان استخوانی و شکارچیان آنها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
به گفته این محقق فواید و اطلاعات بی شماری که از مطالعه اتولیت نصیب دانشمندان شیلاتی و محققین زیست شناسی ماهیان می‌شود باعث شده است که از این اندام مهم به عنوان جعبه سیاه ماهی یاد شود.
صدیق زاده با اشاره به انتشار این کتاب به عنوان منبع مهمی برای اتولیت شناسان، متخصصان شیلاتی و ماهی شناسان برای کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان، یادآور شد: این کتاب حاوی عکس ماهی، عکس اتولیت از سطح روبرو و از سطح جانبی و نمودارهای ویولت مربوط به اتولیت هرگونه از ماهیان مزبور است.
وی افزود: برای تالیف این کتاب اقدام به نمونه برداری از ماهیان مختلف خلیج فارس و دریای عمان  و نگهداری اتولیت آنها در یک کلکسیون شد.
این محقق با بیان اینکه کتاب منتشر شده جلد اول این مجموعه است، ادامه داد: در صورت امکان در نظر است جلدهای بعدی با تأکید بر گونه‌های بیشتر (حداقل به تعداد 500 گونه) تهیه و چاپ شود.
...................................
خبر: جریمه ۲۵۰ هزار پوندی سونی بابت سهل‌انگاری در حفظ اطلاعات کاربرانش
سونی به علت سرقت گسترده اطلاعات کاربرانش در سال ۲۰۱۱ موظف به پرداخت ۲۵۰ هزار پوند جریمه در انگلیس شد.
در سال 2011 هکرها موفق شدند به شبکه آنلاین اجرای بازی‌های کنسول پلی استیشن نفوذ کنند و اطلاعات شخصی نزدیک به میلیون ها نفر از مشترکان آن در سراسر جهان را سرقت کنند.
بخشی از اطلاعات سرقت شده مربوط به جزییات کارت‌های اعتباری کاربران خدمات بازی سونی بود و در نتیجه آن میلیون‌ها نفر مجبور شدند کارت‌های اعتباری خود را تعویض کنند تا جلوی خالی شدن حساب‌هایشان را بگیرند.
سهل انگاری سونی در حفاظت از کاربرانش منجر به شکایت بسیاری از کشورهای جهان علیه این شرکت شد و در انگلیس هم شکایتی از سوی رگولاتوری این کشور تقدیم دادگاه شد که سرانجام حکم نهایی آن دیروز صادر شد.
بر اساس این حکم، سونی موظف به پرداخت غرامت 250 هزار پوندی به علت ناتوانی در دفاع از کاربران خدمات خود است. این در حالی است که رسیدگی به پرونده‌های مشابهی در دیگر نقاط جهان ادامه دارد. سونی در مورد این حکم هنوز واکنشی از خود نشان نداده است.
...................................
خبر: زمین چگونه خود را پس از زلزله ترمیم می‌کند؟
مطالعات جدید نشان می‌دهد چگونه شکستگی ناشی از زمین‌لرزه‌ در صخره‌ها مانند شکستگی استخوان‌ها، ترمیم می‌شود.
امیلی برودسکی از دانشگاه کالیفرنیا و همکارانش فرایند ترمیم صخره‌های آسیب‌دیده زلزله 7.9 ریشتری سال 2008 در استان ونچوان چین را مطالعه کردند.
این دانشمندان مشاهده کردند که صخره‌های ترک‌خورده در این زمین‌لرزه پس از مدتی به تدریج خود را ترمیم می‌کنند.
آن‌ها بر این باورند که این امر به دلیل ترکیب صخره‌های آسیب‌دیده و هم‌جوشی دوباه آن‌ها با یکدیگر رخ می‌دهد در حالی که آب حامل مواد معدنی متبلورکننده نیز از خلال ترک‌ها عبور می‌کند.
برودسکی، لیان شو و همکارانشان پس از وقوع زلزله مزبور، مجموعه‌ای از گمانه‌های نزدیک به ناحیه مصدوم را حفاری کردند.
به مدت بیش از 18 ماه یا بیشتر آن‌ها بر سطوح آب زیرزمینی در یکی از گمانه‌ها نظارت و بالا و پاییین‌رفتن آب را دو بار در روز مشاهده کردند. در واقع، آن چه آن‌ها می‌دیدند، وقوع مدهایی در خود صخره‌ها بود.
پدیده جزر و مد فقط منحصر به اقیانوس‌ها نیست بلکه زمین جامد نیز با تاثیر از گرانش ماه این موضوع را تجربه می‌کند اما بر خلاف مد اقیانوس که به راحتی قابل‌ ر‌ویت است، تغییر در زمین خشک فقط در حد چند سانتی‌متر است.
این میزان برای جادادن آب زیرزمینی در بیرون و درون ترک‌های زیرزمینی تازه تشکیل‌شده تحت فشار کافی است و آب را در گمانه، با ریتم دو بار در روز، بالا و پایین می‌کند.
اما این ریتم تغییر می‌کند و با فشار واردشدن به درون گمانه‌ها هنگامی که ترک در طول مد تنگ‌تر می‌شود، برای آب زمانبر است و هنگامی که صخره‌ها به تدریج خود را ترمیم می‌کنند و آب به سختی جاری می‌شود، دانشمندان شاهد طولانی و طولانی‌تر شدن این تاخیر می‌شوند.
مطالعه صخره‌های زلزله استان ونچوان نشان داد که ترمیم بدون برگشت روی نمی‌دهد و درست مانند استخوان‌های شکسته که به آرامی به یکدیگر جوش می‌خورند، صخره‌ها می‌توانند در صورت حرکت اشتباه، دوباره آسیب ببیند، زمان تاخیر در گمانه‌ها کوتاه می‌شود و این به معنای رخداد یک ترومای زمین‌شناسی است.
به گفته برودسکی، در حالت تئوری، سرعتی که با آن صخره ترمیم می‌شود، به این موضوع بستگی دارد که زلزله بعدی چه هنگام در بخش آسیب‌دیده ممکن است دوباره اثر بگذارد.
دانشمندان هنوز نمی‌دانند که آیا یک صخره شکسته به طور کامل التیام می‌یابد یا این که مانند یک استخوان شکسته در آینده بیشتر تمایل به شکستن دارد.
جزئیات این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.
...................................
خبر: کاسبی جدید هکرها؛ فروش اطلاعات کشورهای رقیب به یکدیگر

این روزها هکرهای اینترنتی روش‌های جدیدی برای کسب درآمد پیدا کرده‌اند که از جمله آنها فروش اطلاعات کشورهای رقیب به یکدیگر است.
به نقل از نیویورک تایمز، این هکرها با یافتن حفره‌های امنیتی در رایانه‌های دولتی در یک کشور خاص اطلاعات مربوط به آنها را به کشور متخاصم می‌فروشند و از این راه پول های کلانی به جیب می زنند.
این کسب و کار نسبتا جدید با توجه به علاقه دولتها به جاسوسی سایبری از یکدیگر روز به روز در حال گسترش است. به عنوان مثال در جزیره مالت در قاره اروپا دو هکر 32 و 28 ساله به نام های لوییجی اوریما و دوناتو فرانه زندگی می‌کنند که با همکاری هم شرکتی به نام ReVuln را برای این نوع فعالیت‌های هکری تاسیس کرده اند، البته آنها از افشای نام مشتریانشان پرهیز می‌کنند.
این هکرها تا چند سال قبل جزییات فنی آسیب‌پذیری‌های شناسایی شده را به شرکت‌های بزرگی همچون مایکروسافت و اپل می‌فروختند تا آنها این نوع آسیب‌ها را برطرف کنند. اگر چه شرکت‌های یاد شده در سال‌های اخیر مبالغی که برای کشف این نوع آسیب‌پذیری‌های نرم افزار پرداخت می‌کنند افزایش داده‌اند، اما کشورهایی که علاقمند به یافتن آسیب‌پذیری رایانه‌های حساس واقع در کشورهای رقیب هستند مبالغ بسیار بیشتری برای این نوع جاسوسی‌ها پرداخت می‌کنند.
کشورها مدعی هستند برای حفاظت از خود باید آسیب پذیری های نرم افزاری و سخت افزاری در کشورهای رقیب را بیابند. اما تداوم این روند به گسترش ناامنی موجب می شود. بررسی ها نشان می دهد ایالات متحده یکی از بزرگترین خریداران این نوع اطلاعات هکری است، اما رژیم صهیونیستی، بریتانیا، روسیه، هند و بزریل هم به خرید این نوع اطلاعات علاقه نشان می‌دهند.
...................................
خبر: جست‌وجوی جدید فیس‌بوک، ابزار تازه نقض حریم شخصی کاربران

خدمات جست‌وجوی جدید فیس‌بوک با توجه به امکاناتی که دارد می‌تواند زمینه را برای نقض حریم شخصی کاربران و دسترسی گسترده‌تر به داده‌های آنها فراهم آورد.
به نقل از تراولرز تودی، خدمات جستجوی قبلی فیس‌بوک بسیار ساده بود و از امکانات پیشرفته‌ای برخوردار نبود، اما با تغییرات جدید می‌توان افراد، مکان‌ها و عکس‌های ذخیره شده از سوی کاربران را جستجو و آنها را راحت‌تر پیدا کرد.
این خدمات در ماه ژانویه عرضه شده بودند، اما تنها در دسترس عده محدودی از کاربران قرار گرفت تا آنکه تست و بررسی‌های اولیه به پایان رسید و  از روز دوشنبه گذشته استفاده از این خدمات موسوم به جستجوی گراف آغاز شده است. البته تنها کاربرانی از این سرویس بهره‌مند می‌شوند که تنظیمات زبانی فیس بوک را روی زبان انگلیسی قرار داده باشند.
این سرویس جستجو از اطلاعات جغرافیایی مربوط به کاربران و همین طور لایک‌ها و ارتباطات دوستی کاربران هم برای اعلام نتایج بهره می‌گیرد و از همین رو نگرانی از سوءاستفاده‌های هکرها و جاسوسان سایبری از خدمات یاد شده تشدید شده است.
کارشناسان می‌گویند با توجه به اینکه خدمات جستجوی مذکور سعی می‌کند نهایت استفاده را از اطلاعات به اشتراک گذارده شده از سوی کاربران به عمل آورد، به طور قطع مشکلاتی در ارتباط با حریم شخصی افراد در آینده ایجاد خواهد شد.
به گفته آنها با سوءاستفاده از این سرویس جستجو می‌توان پی به اطلاعات شخصی و روابط خصوصی آنها برد، امری که می‌تواند پیامدهای منفی گسترده‌ای به همراه داشته باشد.
...................................
خبر: ایرانیان، قدیمی ترین کشاورزان جهان بودند
محققان دانشگاه توبینگن آلمان در حفاری‌های خود در حاشیه رشته کوه زاگرس در ایران موفق به کشف آثار و بقایای جوامع کشاورزی مربوط به عصر حجر شدند.
این یافته‌های باستان شناسی کاملترین تصویری است که از دوره‌های اولیه کشاورزی انسان‌ها یافت شده و نشان می‌دهد که مردمان ساکن فلات قاره ایران در کشف و توسعه کشاورزی نقش مهمی داشته‌اند. این یافته‌ها نشان می‌دهند که مردمان ساکن این مناطق از دوازده هزار سال پیش جو، عدس و لوبیا پرورش می‌داده‌اند.
این یافته‌های باستان شناسی کاملترین تصویری است که از دوره‌های اولیه کشاورزی انسان‌ها یافت شده و نشان می‌دهد که مردمان ساکن فلات قاره ایران در کشف و توسعه کشاورزی نقش مهمی داشته‌اند.
تاکنون فرضیه رایج دربین مورخان این بود که کشاورزی در بخش‌های غربی منطقه‌ای که «هلال حاصلخیز» نام گرفته است یعنی بخش‌هایی از غرب ترکیه، سوریه، عراق، اردن و فلسطین آغاز شده است چون تمام شواهد مربوط به دوره‌های اولیه کشاورزی در آن نقاط کشف شده بود؛ اما اکنون ثابت می‌شود که ایران یعنی بخش شرقی این هلال حاصلخیز نیز در همان زمان محل اولین تجارب کشاورزی انسان‌ها بوده است.
در دهه 1950 میلادی باستان شناسان موفق به کشف شواهدی از کشاورزی اولیه در سرزمین‌های اشغال فلسطین شدند و مدعی شدند که کشاورزی نخستین بار در منطقه ای بین اردن و سرزمین های اشغالی شکل گرفته است.
پژوهش‌های باستان شناسی اخیر از سال ۲۰۰۹ و به ریاست نیکلاس کنراد از دانشگاه «توبینگن» آلمان در دامنه‌های رشته کوه زاگرس و در جوار مرز با عراق آغاز شد. در ماه‌های اخیر به توصیه همکاران ایرانی این پژوهشگر، آنها حفاری در چند تپه کم ارتفاع را شروع کرده و به سرعت مجموعه‌ای از اشیا بسیار قدیمی از جمله باقی‌مانده ظرف‌های سفالی و نقاشی‌هایی از حیوانات و پیکر انسان را پیدا کردند.
بخش دیگری از یافته‌های باستان شناسان ابزارهای سنگی را شامل می‌شود که برخی از آنها مخصوص خرد کردن دانه‌های غلات و حبوبات بوده است. علاوه بر این مقداری هم دانه‌های غلات و حبوبات کشف شده که به گفته باستان شناسان نیم سوز شده‌اند ولی با وجود این محتویات این دانه‌ها به خوبی حفظ شده است.
نیکلاس کنراد با وجودی که در رشته زیست شناسی دانش چندانی ندارد ولی می‌گوید که تشخیص این دانه‌های غلات و حبوبات کار دشواری نیست و می‌گوید که آنها شبیه دانه‌های عدس و یا جو هستند که امروز همه ما با آنها سر و کار داریم.
مطالعات صورت گرفته در این منطقه حاکی از وجود نشانه هایی از ساختمان های مسطح یا بازسازی شده، ابزار مختلف و سازه های سنگی هستند که حضور گروه اجتماعی بزرگی را نشان می دهد. این گروه تحت شرایط اقتصادی نسبتا پایدار در این منطقه ساکن بوده اند.
همچنین هزاران نمونه جو و گندم وحشی، عدس و نخود در این منطقه شناسایی شده اند که به عنوان نشانه هایی از کشاورزی اولیه در جهان محسوب می شود.
بر اساس سطوح ایزوتوپ های رادیواکتیو یا اتم های عناصر یکسان با وزن مولکولی متفاوت، حضور انسان در این منطقه از رشته کوه زاگرس بین 9 هزار و 800 تا 12 هزار سال قبل تخمین زده می شود.
در اوایل این دوره مردم اقدام به جمع آوری گونه های وحشی گیاهان مانند جو و گندم وحشی می کردند، اما در پایان این دوره کشت محصولات زراعی مانند شکل اولیه ای از گندم های امروزی شکل گرفت.
نکته مهم در نتایج این آزمایش‌ها این است که این جوامع کشاورزی مشغول کشت نمونه‌های وحشی این نوع گیاهان بوده‌اند که بعدا حبوبات و غلات امروزی از آنها ریشه گرفته‌اند.
به عبارت دیگر دوازده هزار سال پیش انسان همان گیاهان وحشی را که در طبیعت وجود داشته کشت می‌کرده است.
کارشناسان کشاورزی باستان از نتایج این پژوهش‌ها استقبال کرده‌اند.
گزارش کامل این تحقیقات در شماره اخیر مجله «ساینس» منتشر شده است.
...................................
خبر: کاوشگر «کاسینی» به دنبال عکسبرداری از زمین

فضاپیمای «کاسینی» ناسا قصد دارد از فاصله 1.5 میلیارد کیلومتری و در مدار سیاره زحل اقدام به عکسبرداری از زمین کند.
تاکنون فضاپیماهای مختلفی اقدام به عکسبرداری از زمین از فواصل دور کرده اند؛ روز جمعه 19 جولای (28 تیر) زمین در برابر دوربین فضاپیمای کاسینی در فاصله 1.5 میلیارد کیلومتری قرار می گیرد.
فضاپیمای کاسینی در حال حاضر در قسمت دورتر سیاره زحل قرار دارد که از تشعشعات خیره کننده خورشید در امان می ماند.
در تصاویری که توسط کاسینی تهیه خواهد شد، سیاره زحل به همراه حلقه های آن در جلو و نمای دیدنی از زمین در پس زمینه تصویر به نمایش در می آید که نخستین تصویر رنگی واقعی از زحل محسوب می شود.
در مدت 15 دقیقه عکس های مختلفی از زحل تهیه می شود که کنار یکدیگر چیده شده و تصویر نهایی با وضوح تصویری بالا ایجاد می شود. در این تصویر زمین به شکل یک نقطه آبی رنگ کوچک در اندازه چند پیکسل دیده می شود.
«کارولین پورکو» سرپرست تیم تصویربرداری کاسینی تأکید می کند: این اقدام دستاورد بزرگی در حوزه اکتشافات در منظومه شمسی محسوب شده و امکان تهیه تصاویر بین سیاره‌یی را فراهم می کند.
این روز از سوی منجمان بدون مرز به نام «روزی که زمین لبخند زد» (The Day the Earth Smiled) نامگذاری شده است.
...................................
خبر:  درمان سرطان به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود؟
محققان یک شرکت نوپای انگلیسی از توسعه روشی نوین برای درمان سرطان با کمک سلول های «تی» خبر می دهند.
سلول های قاتل در سیستم ایمنی بدن موسوم به سلول های تی (T-cells) قادر به نابود کردن پاتوژن های مهاجم و بیماری زا مانند ویروس ها و باکتری ها هستند.

محققان شرکت Immunocore قصد دارند با توسعه روشی نوین و مهار قدرت سلول های «تی» به مقابله با بیماری سرطان بروند.
«بت جاکوبسن» از محققان آزمایشگاه زیست مولکولی کمبریج و مدیر علمی این شرکت که تحقیقات در حوزه سلول های تی را از دو دهه قبل آغاز کرده است، روش جدید را کاملا متفاوت از دیگر شیوه های درمانی عنوان می کند که از توانایی درمان کامل سرطان برخوردار است.
یکی از مشکلات شیوه های متداول درمان سرطان، آسیب دیدن بافت های سالم در زمان نابود کردن سلول های سرطانی است و تلاش محققان برای توسعه روش های درمانی جدید بر پایه آنتی بادی ها تاکنون موفقیت آمیز نبوده است.
در روش جدید با استفاده از بازوی دوم سیستم ایمنی موسوم به ایمنی سلولی (cellular immunity)، سلول های «تی» اقدام به نابود کردن پاتوژن های مهاجم می کنند.

محققان روشی برای طراحی مولکول های پروتئینی کوچک ImmTACs ابداع کرده اند که مانند چسب دو طرفه عمل می کند؛ از یک سمت این مولکول ها با قدرت به سلول های سرطانی می چسبند و سلول های سالم دست نخورده باقی می مانند و از طرف دیگر به سلول های تی می چسبند.
درنهایت با کمک داربست گیرنده سلول های تی امکان تشخیص از بین رفتن سلول های سرطانی فراهم می شود.
...................................
خبر: انتخاب جنسیت فرزند توسط پستانداران برای داشتن نوه‌های بیشتر
پژوهش جدید محققان دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد نشان داده که پستانداران می‌توانند جنسیت کودک خود را به منظور افزایش احتمال داشتن نوه‌های بیشتر انتخاب کنند.
محققان بر این باورند که پستانداران مونث می‌توانند جنسیت فرزند خود را با کنترل اسپرمهای مونث و مذکر دارای شکل متفاوت در زمان سفر آنها درون سیستم باروری تعیین کنند.
برای مثال، والدین دارای شرایط بهتر بیشتر بر تولید پسر سرمایه‌گذاری می‌کنند که فرصت بیشتری برای تولیدمثل و داشتن نوه‌های بیشتر را به آنها ارائه خواهد کرد.
در مقابل، مادران دارای سلامت کمتر بیشتر به تولید دختر علاقه داشته که باروری آنها به لحاظ فیزیولوژیکی محدود است.
این محققان 90 سال اسناد تولیدمثل برای 40 هزار پستاندار از موجودات نخستین گرفته تا کرگدنها در باغ‌وحش سان‌دیگو را بررسی کردند تا این نظریه را که حیوانات می‌توانند در واکنش به شرایط محیطی و عوامل دیگر بر جنسیت فرزندشان تاثیر بگذارند، تائید کنند.
دانشمندان داده‌های سه نسل از بیش از 2300 حیوان را در کنار هم قرار داده و دریافتند که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها قادر بودند، بطور استراتژیکی اگر پسرشان از کیفیت خوبی برخوردار بوده و نوه‌های بیشتری برایشان می‌آورد، خودخواسته پسردار شوند.
این پژوهش بر مبنای نظریه پیشنهاد شده در سال 1973 توسط رابرت تریورز و دان ویلارد انجام شده است. این دانشمندان مکتب فکری را که مدعی بود جنسیت پستانداران یک رویداد تصادفی است، به چالش کشیدند.
تریورز و ویلارد بر این باور بودند که پستانداران خودخواه بوده، بر جنسیت کودکان خود به منظور افزیش موفقیت باروری‌شان تاثیر می‌گذارند.
فرضیات دیگر نیز پیش‌بینی‌های مشابه داشته که بر اساس آنها حیوان مونث که جفت نر با ژنهای خوب خاص مانند جذابیت را انتخاب می‌کند، باید در نتیجه به تولید پسران زیباتر منجر شود.
فرضیات قبلی بدون آزمایش باقی ماندند چرا که دستیابی به سه نسل کامل در حیات وحش بسیار مشکل است.
محققان در پژوهش خود که شامل بیشتر پستانداران از جمله نخستینها، گوشتخوارانی مانند شیر، خرس و گرگ، حیوانات با سم شکافدار مانند گاو، بوفالو و گوزن و حیوانات علفخوار دارای پنجه مانند اسب و کرگدن بود، دریافتند که پسران متولد شده از گونه مونث این پستانداران از 2.7 برابر فرزندان بیشتری نسبت به همتایان خود با مادرانی برخوردار بودند که تعداد کودکان مونث و مذکرشان برابر بود.
این فرآیند هنوز خیلی شناخته شده نبوده و تنها یک فرضیه وجود دارد که بر اساس آن پستانداران مادر می‌توانند اسپرمهای مونث و مذکر را که از شکل متفاوت برخوردار بوده، کنترل کرده و بطور انتخابی سرعت آنها را در زمان حرکت در سیستم باروری کم و زیاد کنند.

نظرات : 0

ثبت نظر

76767