۱۴۰۳ جمعه ۱۴ اردیبهشت

اولويت وزير ICT دولت دكتر روحاني افزايش سرعت و پهناي باند اينترنت معرفي شد/ ايده هاي سازنده و تسلط برIT وCT ويژگيهاي وزير منتخب

به گزارش ICTPRESS ، در حالي كه چند روزي به معرفي كابينه دولت يازدهم در آستانه اعطاي حكم به رييس جمهور منتخب باقي است و جامعه اطلاعاتي ايران از بيماري مزمن توسعه كيفي ارتباطات خصوصا در شبكه جهاني اينترنت رنج مي برد وي افزايش كيفيت در ارتباطات شبكه اينترنت را از اولويت هاي اين حوزه معرفي كرده است.
دكتر حسن روحاني كه با شعار تدبير و اميد، كليد اعتدال را براي اعتلاي ايران زمين در دوران رياست دولت خود در دست گرفته است ضمن آنكه پيش از اين نيز بر توسعه ارتباطات تاكيد داشته و مسئله فيلترينگ را مانع توسعه کاربری‌های مثبت اینترنت در ایران مي داند.
رييس جمهور منتخب اولويت هاي حوزه ICT را در مسير برنامه‌هاي آينده وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در حوزه شبكه ملي اطلاعات، دولت الكترونيك، ايجاد شركت‌هاي ICT و در حوزه زيرساخت‌ها با توجه به چالش‌هاي پيش رو، توسعه كيفي ارتباطات معرفي كرده است.
اين در حالي است كه وزير منتخب ارتباطات و فناوري اطلاعات با عنايت به نظرات كارشناسان متعدد كه در گفت و گو با شبكه خبري ICTPRESS به اشكال مختلف بيان داشته اند منطبق با بررسي هاي انجام شده ستاد مردمي رييس جمهور منتخب از زوایای مختلف بر هر دو بعد فناوری‏های مخابراتی و ارتباطی، و فناوری اطلاعات بايد تسلط کافی داشته باشد و دارای ايده‏هاي سازنده باشد.
بنابراين گزارش ، پیش از این تمرکز وزارت ارتباطات وفناوري اطلاعات طي سال هاي اخير بر عمدتاً بر مدیرانی با پیشینه و ماهیت مخابراتی/ارتباطی معطوف بوده است.
در حال حاضر بنابر اعلام رسمي وزارت ارتباطات ، ضریب نفوذ اینترنت کشور هم‌اکنون ۴۴.۶درصد ، تعداد پورت‌های پرسرعت در اختیار کاربران ۴.۱ میلیون، پهنای باند اینترنت بین‌الملل ۷۳ گیگابیت بر ثانیه و پهنای باند IP داخلی ۵۵۴ گیگابیت بر ثانیه است.
ظرفیت فیبرنوری حال حاضر کشور ۴۵۱ هزار E۱ ، ظرفیت فیبرنوری سازمان توانیر ۱۰ هزار کیلومتر، مخابرات ایران ۱۱۰ هزار، راه‌آهن ۹ هزار، شرکت گاز و وزارت نفت ۱۰ هزار کیلومتر است.
ضریب نفوذ تلفن همراه بیش از ۱۰۵ درصد است، تعداد سیم‌کارت‌های واگذار شده ۱۱۳ میلیون و ۶۶ هزار و ۴۴۳ عدد به ازای ۷۶.۵میلیون نفر جمعیت کشور است.
ضریب نفوذ تلفن ثابت ۳۶.۱۶، تعداد تلفن ثابت ۲۷ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۴۴۲ دستگاه و تعداد دفاتر ICT روستایی ۹۹۶۹ دفتر است كه به ارایه خدمات تلفن، خدمات اینترنتی، خدمات بانکی و پستی می‌پردازند.
در حال حاضر تعداد روستاهای دارای ارتباط ۵۲ هزار و ۹۶۵ روستا است که ۴۸ هزار و ۸۶۵ روستا دارای تلفن خانگی (بیش از ۲۰ خانوار) و باقي دارای یک ارتباط هستند.
با آمار ارائه شده و بر اساس بررسي هاي انجام شده کارگروه فاوای ستاد مردمی رییس جمهور منتخب ، از جمع‌بندی شاخص‌های مناسب در این ستاد که حاصل همفکری با صاحبنظران و کارشناسان این حوزه است خروجي به قرار ذيل است:
اهم شاخص‏ها/زیرشاخص‏های اصلی تعیین شده (مورد استفاده) که هر یک از آنها دارای درجه اهمیت و وزن خاص خود بوده، عبارت است از:
۱. توانمندی‏های حرفه‏ای (برگرفته از سوابق اجرایی و دستآوردهای موفقیت‏آمیز و حسن شهرت در لایه‏های بالادستی کشوری) در حوزه‏های:
- فنی (مخابراتی و ارتباطات، از یک‏سو، و فناوری اطلاعات، از سویی دیگر)
- حاکمیتی، سیاست‏گذاری، ساماندهی و نظام‏مند‏سازی (تنظیم مقررات)
- برنامه‏ریزی‏های کلان (مشتمل بر برنامه‏ریزی‏های راهبردی و عملیاتی)
- حقوقی (عهود و قراردادها) و امور مرتبط با مناقصات و مزایده‏ها (اعم از امور داخلی و خارجی)
- بودجه‏ و اعتبارات
- تعامل با دستگاه‏ها و نهادهای قانون‏گذاری ذیربط
- تعامل با طرف‏های خارجی (اعم از دولت‏ها و تامین‏کنندگان محصول/خدمات)
- تعامل با انجمن‏های صنفی و جامعه‏ رسانه‏ای
- تعامل با شوراها، کنوانسیون‏ها و انجمن‏های تخصصی داخلی و خارجی
- نظارت و ارزیابی
- کارآفرینی، هدایت و راه‏اندازی طرح‏های مبتکرانه و کارساز براي فراهم ساختن بسترهای لازم برای ایجاد اشتغال و تولید ثروت ملی
- مدیریت منابع انسانی
- تعالی سازمانی، نظام اداری، استاندارد‏سازی و افزایش بهره‏وری
- امنیت و پدافند غیرعامل
- آموزش، پژوهش و تحقیقات
۲. توانمندی‏های فردی:
- تحصیلات عالیه در زمینه‏های مرتبط
- برخوردار از اشراف به کار و آشنا با روند توسعه‏ی فناوری‏های مرتبط در جهان
- برخوردار از دانش زبان خارجه
- آشنا با آداب بین‏الملل
- آشنایی با فضای کسب‏وکار کشور
- معتقد به شایسته‏سالاری و هم‏افزایی
- برخوردار از روابط عمومی بالا
- متدین، معتقد به نظام و اصول اساسی جمهوری اسلامی، منطقی، تیزهوش، تحول‏گرا، جامع‏نگر، کوشا، نو اندیش، بردبار، خوش‏بیان، آراسته و برخوردار از شخصیتی جذاب و تاثیرگذار، دارای اعتماد به نفس و انگیزه بالا، شهامت (ریسک‏پذیری) لازم، توان تصمیم‏گیری مناسب و هوشمندانه ، چالاکی مورد انتظار از گردانندگان بالادستی صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات...
۳. سایر توانمندی‏ها:
- توان جلب نظر مثبت جامعه حرفه‏ای (اعم از نخبگان و دست‏اندرکاران در این حوزه، جامعه علمی، انجمن‏های صنفی، رسانه‏های تخصصی و امثال آن) نسبت به خود و اهداف و برنامه‏های مد نظر
- توان جلب نظر مثبت بخش خصوصی
- توان جلب نظر بدنه وزارتخانه
- توان جلب حامیان تاثیرگذار
- توان ایجاد مقبولیت نسبت به خود و اهداف و برنامه‏های پیشنهادی در فضای تصمیم‏گیری‏های بالادستی
- توان جلب نظر جامعه حرفه‏ای جهانی نسبت به خود
به این ترتیب، بر اساس یک روش منسجم و شاخص‏های ارزیابی مشخص و شفاف، مدیری واجد شرایط توسط گروهی از خبرگان و مجربان این بخش پیشنهاد می‏شود. شکی نیست که با توجه به اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان زیرساخت توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، نیازمند مدیری هستیم که به عنوان سکان‏دار این حرکت، ضمن اشراف به موضوع و حساس بودن نسبت به اهمیت بخش و دوری از حواشی، مجموعه‏ای از اقدامات ریشه‏ای را در این ارتباط در دستور کار قرار دهد، تا ضمن ساماندهی فعالیت‏ها، نقش هدایتی و حمایتی حاکمیت را برای مشارکت حداکثری بخش خصوصی ایفا كند.

نظرات : 0

ثبت نظر

21927