۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ اردیبهشت

دبیر شورای عالی فضای مجازی: وارد اینترنت پاک نمی‌شویم/دور زدن فيلترينگ جرم است

به گزارش ICTPRESS ، مهدی اخوان بهابادی در قالب نشستی خبری به پاسخ‌گویی به سوالات خبرنگاران رسانه‌های مختلف پرداخت وي در خصوص نام‌گذاری طرح‌هایی مانند گوگل ارث اسلامی اظهار کرد: این طرح توسط وزارت ارتباطات اعلام شده و تاکنون برای تحقق این پروژه طرحی به شورای عالی مجازی ارسال نشده است، در چنین شرایطی تبعا ما نمی‌توانیم در مورد این موضوع اظهارنظر کنیم.
وی ادامه داد: البته به نظر می‌رسد وزیر محترم ارتباطات بیشتر براساس تجربه‌ای که در حوزه تصدی قبلی خود داشته است وهم‌چنین ارتباط آن با این مساله قصد داشته‌اند از تجربیات خود استفاده کنند. اما به هرحال تاکنون چنین طرحی تنها در حد عنوان است و تا زمان ارائه‌نشدن آن نمی‌توان موضوع را پیگیری کرد.
اخوان در ادامه درباره پیشنهادات ایران در مجامع جهانی در ارتباط با اینترنت پاک و این‌که آیا مسیر اینترنت پاک از فیلترینگ می‌گذرد اظهار کرد: مانند موضوع قبلی شورا به این موضوع هم ورود پیدا نکرده و ما اعتقاد داریم که باید در انتخاب الفاظ در حوزه‌ی فضای مجازی دقت بیشتری صورت بگیرد.
وی ادامه داد: گاه با طرح عناوین و اسم‌های جدید و جذاب، ابهامات را نه تنها در ذهن ملت، بلکه در ذهن جهانیان ایجاد می‌کنیم که بی‌شک این موضوع تبعاتی برای کشور به دنبال دارد.
دبیر شورای فضای مجازی هم‌چنین تصریح کرد: تاکنون در شورای عالی مجازی موضوعی مانند اینترنت پاک مطرح نشده و تنها پیشنهاداتی درباره‌ نظام پالایش مطرح شده و این‌گونه عنوان شده است که راهکاری برای اعمال فیلترینگ مختلف براساس نوع کاربران ایجاد شود که البته مقدمه‌ این کار احراز هویت کاربران است که براین اساس امکان تفکیک خدمات برای کاربران وجود داشته باشد.
اخوان در ادامه در پاسخ به سوالی که درباره‌ سرعت اینترنت و محدودیت‌های اعمال شده توسط شورا مطرح شده بود، توضیح داد: تاکنون محدودیتی برای استفاده از اینترانت در داخل کشور ابلاغ نشده و اگر شبکه اصطلاحا ملی اطلاعات راه‌اندازی شود، مردم امکان آن را دارند که از خدمات با سرعت بالاتری استفاده کنند.
وی ادامه داد: راه‌اندازی این شبکه یک تکلیف قانونی بود که براساس آن مجلس، دولت را موظف به راه‌اندازی این شبکه کرده بود اما آنچه که اکنون برای کاربران قابل لمس است آنکه اتفاق جدیدی در حوزه سرعت اینترنت ایجاد نشده است.
دبیر شورای فضای مجازی در عین حال خاطر نشان کرد: من با قطعیت می‌گویم که از نظر سیاست‌گذاران حداقل از نظر سرعت اینترنت هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد و اگر سرعت اینترنت در کشور پایین است، این موضوع به برخی بحث‌های فنی باز می‌گردد.
وی ادامه داد: تا زمانی که مشکل قیمت اینترنت حل نشود، بحث سرعت آن هم حل نمی‌شود، اما اکنون قیمت پهنای باند در داخل و خارج کشور تفاوت بسیاری دارد و برای بهتر‌شدن اوضاع لازم است حتما دوره‌ تصدیگری دولت در این بخش به پایان برسد.
اخوان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در ارتباط با قیمت خدمات اینترنت گفت: در هیچ کجای دنیا این‌گونه نیست که به کاربر بگویند اینترنت استفاده می‌کند و یا اینترانت. بلکه این موضوعات به لایه‌های فنی مربوط می‌شود. ما نیز اعتقاد داریم که حداکثر ترافیک داخلی باشد، اما اکنون شرایط متفاوتی حاکم است.

نظرات : 0

ثبت نظر

45776