۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

چگونه با سرمایه‌گذاری هوشمندانه می‌توان به ثروت دست یافت؟

ICTPRESS - سرمایه‌گذاری هوشمند به سرمایه‌گذاری گفته می‌شود که شما را با کمترین ریسک ممکن به سودی منطقی و معقول در بازه زمانی مشخصی برساند.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، در این تعریف مفاهیمی مانند ریسک کم، سود منطقی و بازه زمانی بر اساس استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و شخصیت فرد تعیین می‌شود. بنابراین این خودتان هستید که تعیین می‌کند هوشمندانه ترین سرمایه‌گذاری در دنیای اقتصاد چیست؟

با این حال ما در ادامه می‌خواهیم با بررسی ویژگی‌های مختلف سرمایه‌گذاری به این سوال پاسخ دهیم که هوشمندانه بودن سرمایه‌گذاری چگونه اتفاق می‌افتد و چگونه می‌توانیم در این مسیر قدم برداریم؟ یکی از مهم ترین سوالات و چالش‌هایی که در این بین وجود دارد این است که بسیاری از ما نمی دانیم از کجا شروع کنیم و چگونه می‌توانیم یک سرمایه‌گذاری ساده و نه هوشمندانه داشته باشیم؟

همین سردرگمی‌ها باعث می‌شود که بسیاری از سرمایه گذاران تازه کار و یا حتی کسانی که به دنبال تغییر استراتژی‌های خود هستند دچار زیان‌های مالی جبران ناپذیری شوند. از این رو ما در ادامه قصد داریم صفر تا صد سرمایه‌گذاری هوشمند و مسیر به دست آوردن ثروت را برای شما عنوان کنیم، پس ما را تنها نگذارید.

 

رازهای سرمایه_گذاری هوشمند

 

سرمایه‌گذاری هوشمند، نیاز امروز بشری

سرمایه‌گذاری یکی از پایه‌های اصلی افزایش ثروت رسیدن به موفقیت‌های مهم مالی است. این مفهوم در گذشته چندان پیچیده و سخت نبود و شاید علت اصلی آن محدود بودن حضور افراد جامعه در موقعیت‌های مختلف اقتصادی دانست. در گذشته سرمایه‌گذاری یک شغل مجزا محسوب می‌شود و تعداد افراد کمی این تخصص و توانایی را داشتند که در این بازارها فعالیت کنند، اما امروز شاهد این مسئله هستیم که بسیاری از افراد در جامعه دست به سرمایه‌گذاری‌های مختلف می‌زنند و سود‌های خوبی نیز به دست می‌آوردند.

در گذشته سرمایه گذار باید سرمایه‌ای کلان در اختیار داشت که بتواند در موقعیت‌های محدودی مانند بورس یا بازار طلا سرمایه‌گذاری کند، اما امروز یک جوان 18 سال با 500 هزار تومان سرمایه نیز می‌تواند این بازی جذاب اقتصادی را شروع کند. بنابراین یکی از مهم ترین دلایلی که امروز سرمایه‌گذاری را در عین سادگی تبدیل به یک مسأله کاملا پیچیده کرده این است که تعداد افراد بیشتری در این مفهوم شریک هستند.

نکته‌ای که باید بدانید این است که سرمایه‌گذاری و به طور کلی دنیای اقتصاد بنا بر شخصیت انسانی و رفتارهای اجتماعی شکل می‌گیرد، بنابراین با حضور گسترده و عمومی افراد جامعه عملا ما باید شاهد رفتارهای جدید، عجیب و نسبتا خاصی از بازارهای مالی و سرمایه‌ای باشیم. با این حال این حضور گسترده و عمومی در بازارهای مالی و سرمایه‌ای نیز نشان می‌دهد که جامعه به سرمایه‌گذاری نشان دهنده این مسأله است که سرمایه‌گذاری برای بسیاری از افراد تبدیل به یک الزام برای زندگی عادی و رسیدن به موقعیت مالی مناسب شناخته شده است.

از طرف دیگر با وجود این که افزایش تعداد سرمایه گذاران این مسیر را سخت تر کرده، اما باید در نظر داشته باشید که گردش‌های مالی بیشتری نیز نسبت به گذشته در این بازارها جریان گرفته است. از این رو عملا می‌توان حدس زد که سود حاصل از سرمایه‌گذاری می‌تواند بیش از حالت سنتی خود باشد. سختی سرمایه‌گذاری، سود بالا و افزایش جمعیت عمومی در بازار‌های مالی علاوه بر نشان دادن ضرورت سرمایه‌گذاری به خوبی نشان می‌دهد که برای موفقیت در این کار لازم است خلاقیت و هوشمندی لازم را داشته باشیم، اما چگونه؟

 

معنای هوشمندی در سرمایه‌گذاری

هوشمندی بدین معنی است که شما بتوانید بنابر اهدافی که دنبال می‌کنید بهترین ابزار را در بهترین زمان ممکن مورد استفاده قرار دهید. در واقع رفتار هوشمندانه زمانی اتفاق می‌افتد که شما از توانمندی‌های خود و ابزارهایی که در اختیار دارید کاملا آگاه هستید و بر اساس نیاز و هدفی که دنبال می‌کنید از این توانمندی‌ها کمک بگیرید.

به طور مثال همه ما به خوبی می‌دانیم که گوشی‌های هوشمند با توانمندی‌های مختلفی تولید و روانه بازار می‌شوند. این که شما همه دارایی خودتان را صرف خرید بهترین گوشی هوشمند کنید در حالی که از 10 درصد توانمندی‌های آن هم استفاده نکنید بدین معنی است که شما هیچ هوشمندی در خرید خود به خرج نداده اید.

در خصوص سرمایه‌گذاری نیز این مسأله کاملا وجود دارد. در کلام ساده تر هوشمندی در سرمایه‌گذاری بدین معنی است که شما بر اساس میزان توانمندی خود (سرمایه و مهارت‌ها و ...) آگاه باشید و بتوانید از ابزاری درست برای استفاده از این توانمندی‌ها کمک بگیرید. حال در ادامه این موارد را یک به یک مورد بررسی قرار می‌دهیم، در واقع ابتدا باید بدانیم چه توانایی‌هایی در حوزه سرمایه‌گذاری در اختیار داریم و در نهایت با چه ابزارهایی می‌توان از این توانمندی‌ها برای رسیدن به ثروت و سود منطقی استفاده کرد.

 

--- هدف گذاری، مهم ترین عنصر در سرمایه‌گذاری هوشمند

اگر بخواهیم میان توانمندی و ابزارهای مورد استفاده یکی را به عنوان مهم ترین بخش سرمایه‌گذاری هوشمند بشناسیم، باید بگوییم که هدف گذاری مهم ترین آن‌ها محسوب می‌شود. در واقع این هدف شما از سرمایه‌گذاری است که نشان می‌دهد به چه میزان توانایی و چه ابزارهایی نیاز دارید.

بنابراین مادامی که هدف خودتان را نشناسید و یا نخواهید آن را بر اساس واقعیت به درستی تعیین کنید، نخواهید دانست که چه توانایی‌هایی برای رسیدن به این اهداف نیاز است و آیا با توانمندی‌های امروز شما امکان رسیدن به این هدف گذاری وجود دارد یا خیر؟

بنابراین مهم ترین نکته‌ای که در خصوص سرمایه‌گذاری هوشمند باید بدانید این است که عنصر هدف گذاری درست و منطقی می‌تواند نیمی از مسیر موفقیت شما باشد. اما چگونه می‌توان یک هدف گذاری درست و منطقی را تجربه کرد؟

بیشتر بخوانید: سرمایه گذاری با پول کم

 

---* هدف گذاری رویایی اما بر اساس واقعیت ها

هدف‌گذاری شما کمی باید رنگ و بوی رویایی داشته باشد. در واقع هدف گذاری‌های کوچک یا موقتی نمی تواند شما را به موفقیت خاصی برساند. بیایید کمی از مفاهیم فاصله بگیریم و یک روش ساده اما کاربردی در خصوص پیدا کردن اهداف واقعی عنوان کنیم.

در ذهن خودتان بزرگ ترین و رویایی ترین هدفی را که می‌توانید تصور کنید (بدون در نظر گرفتن هیچ فاکتور دیگری) روی کاغذ بنویسید. به طور مثال شما می‌خواهید ثروتمند ترین انسان جهان شوید! این کار شاید یک رویا باشد اما امکان پذیر است. بنابراین اولین گام این است که شما بزرگ ترین هدفی را که در ذهن دنبال می‌کنید روی کاغذ بنویسید.

کار اصلی از این لحظه شروع می‌شود، شما برای رسیدن به این هدف گذاری بزرگ و رویایی نیاز است پله‌های مختلفی را فتح کنید. در واقع شما باید مسیر امروز تا رویای خودتان را به چند رویای کوچک تر تقسیم کنید. به طور مثال ثروتمند ترین مرد آسیا، ثروتمند ترین انسان خاورمیانه، ثروتمندترین انسان ایران، ثروتمندترین انسان تهران، ثروتمند ترین انسان شهر، ثروتمند ترین انسان فامیل، ثروتمند ترین انسان خانه و ... این‌ها اهدافی است که میان امروز و هدف نهایی شما قرار دارد.

زمانی که شما مسیر رویایی خودتان را به اهدافی تقسیم می‌کنید که رفته رفته بوی واقعیت و دستیابی می‌گیرد عملا می‌توانید شروع به حرکت کنید. جالب ترین مزیت این حرکت هوشمندانه این است که شما در هر بخش از این مسیر و در هر هدفی که از این مسیر باقی بمانید، باز پیروز میدان هستید. فرض کنید که شما در این مسیر رویایی تنها توانستید به هدف ثروتمند ترین انسان تهران تبدیل شوید. آیا این اتفاق کمی است؟

 

هدف گذاری در سرمایه گذاری رویایی اما بر اساس واقعیت ها

 

--- توانمند، از رویا تا واقعیت

توانمندی و تشخیص آن به نظر کار ساده‌ای می‌آید که می‌تواند بسیار سخت باشد. توانمندی یک مفهوم نسبتا مشخص است و هر فردی عالم ترین فرد به توانمندی‌های خودش است. یعنی شما می‌دانید که چه میزان سرمایه در اختیار دارید و از چه مهارت‌هایی در حوزه سرمایه‌گذاری برخوردار هستید.

نکته جالب توجه این است که بسیاری از افراد جهان به شکل غیر واقعی این توانمندی‌ها را حتی برای خودشان به نمایش می‌گذارند. به طور مثال فکر می‌کند که سرمایه‌گذاری مهارتی است که وی با خرید دو سکه طلا در بازار توانسته به دست بیاورد و امروز می‌تواند بهترین سرمایه گذار در دنیای بورس باشد!

برای اینکه یک سرمایه‌گذاری هوشمند را تجربه کنید لازم است که توانمندی‌های خودتان را به درستی بشناسید، بنابراین بهتر است روی یک کاغذ میزان درآمد، متوسط هزینه‌های ماهانه و سرمایه آزاد خود را مشخص کنید. مسلما این سرمایه آزاد شماست که توانایی مالی شما را نشان می‌دهد و می‌توانید روی آن برای سرمایه‌گذاری حساب کنید.

همچنین شما باید بر اساس واقعیت توانمندی‌های خودتان را بسنجید، آیا تجربه‌ای عملی در بازارهای مالی و سرمایه‌ای دارید؟ آیا دوره‌های آکادمیک و ... در خصوص سرمایه‌گذاری دیده اید؟ پاسخ این دست سوالات به خوبی نشان می‌دهد که چه مهارت‌هایی دارید و در چه زمینه‌هایی نیاز به کسب مهارت و تجربه بیشتری دارید.

 

روش های سرمایه گذاری هوشمند

 

--- ابزارها را می‌شناسید؟

یک صنعت‌کار حرفه‌ای می‌داند که با یک پیچ گوشتی ساده می‌تواند ده‌ها کار کند و مشکلات بسیاری را با آن برطرف کند. در واقع این مسأله ناشی از اشرافیت و شناخت او به این ابزار است، او کاری که با یک ابزار ساده مانند پیچ گوشتی می‌کند را شاید ده‌ها صنعت کار دیگر با ده‌ها وسیله حرفه‌ای نتوانند انجام دهند.

بنابراین داشتن ابزارهای پیشرفته و استفاده از انواع تحلیلگرهای مختلف و ... نشان دهنده رفتار هوشمندانه نیست. بلکه کاملا برعکس، این رفتارها نشان دهنده این است که شما ابزارهای مختلف را نمی شناسید و یا به درستی نمی توانید از آن‌ها استفاده کنید. این همان چیزی است که بسیاری در بازارهای مالی و سرمایه‌ای به خوبی می‌دانند. یادتان باشد در جایی که استفاده از ابزارهای تحلیلی و مالی با هزینه‌های مختلف در اختیار عموم افراد قرار دارد، پس چرا بسیاری از سرمایه گذاران با شکست رو به رو می‌شوند؟

در واقع مسأله‌ای که وجود دارد این است که سرمایه‌گذاری هوشمندانه نیازی به ابزارهای هوشمند ندارد! این شما هستید که باید بتوانید با چند ابزار محدود اما کاربردی نیاز خودتان را برطرف کنید. این تمام چیزی است که شما در بازار سرمایه‌ای به آن نیاز دارید و می‌توانید بر اساس آن یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه داشته باشید.

 

انتخاب موقعیت مناسب برای سرمایه_گذاری

 

--- انتخاب موقعیت مناسب برای سرمایه‌گذاری

به جز شرایط و موارد گفته شده یکی از مواردی که می‌تواند باعث یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه شود این است که شما بتوانید موقعیت سرمایه‌گذاری مناسبی برای خود پیدا کنید. امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که ده‌ها موقعیت سرمایه‌گذاری وجود دارد، به طور مثال سپرده‌های بانکی، سرمایه‌گذاری در بورس، بازار طلا، بازار جهانی فارکس و ... هر کدام موقعیت‌هایی هستند که می‌توانند به عنوان یک گزینه برای سرمایه‌گذاری مطرح شوند.

سرمایه گذار هوشمند کسی است که بتواند بر اساس سایر موارد گفته شده در بالا و بر اساس استراتژی که دارد بهترین موقعیت را انتخاب کند، برخی از این موقعیت‌ها به شرایط زمانی بستگی دارد و برخی دیگر فارغ از شرایط زمانی و شرایط اجتماعی و اقتصادی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. مسلما استفاده از موقعیت‌های گزینه دوم می‌تواند ریسک استفاده از موقعیت‌های گزینه اول را کمی کنترل و مدیریت کند.

نکته دیگر که می‌تواند نشانه‌ای از هوشمندی در سرمایه‌گذاری باشد این است که شما باید یاد بگیرید که موقعیت‌های جدید و ناشناخته را زودتر از بقیه افراد کشف کنید. موقعیت‌هایی مانند سرمایه‌گذاری در طرح‌های ارائه شده در دونگی نمونه‌ای از این موارد است.

دونگی پلتفرمی معتبر است که بر اساس مفهوم کرادفاندینگ امکانی را فراهم کرده است تا شرکت‌های مختلف نسبت به تامین مالی خود اقدام کنند. در این بین سرمایه گذاران بدون پرداخت کارمزد و مالیات و با تضمین بازگشت اصل سرمایه می‌توانند سرمایه‌گذاری را تجربه کنند که سود بالاتری نسبت به درصد تورم سالانه داشته باشد. این می‌تواند یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین سرمایه گذاری با ۱۵۰ میلیون تومان

 

سرمایه‌گذاری هوشمند، سخت اما شدنی

سرمایه‌گذاری هوشمند یعنی در کنار هم قراردادن چندین فاکتور و آیتم مختلف، از این رو به نظر می‌رسد که کار سختی پیش روی سرمایه گذار باشد، اما مسأله‌ای که وجود دارد این است که این کار سخت می‌تواند انجام شود و نتیجه خوبی هم خواهد داشت. در واقع سرمایه‌گذاری هوشمندانه بر اساس هدف گذاری منطقی، شناخت توانمندی‌ها و همچنین استفاده درست از ابزارهای مختلف سرمایه‌گذاری می‌تواند امکان‌پذیر باشد.

در این بین در نظر داشته باشید که شناخت موقعیت‌های مختلف سرمایه‌گذاری و استفاده درست از آن‌ها می‌تواند کارکرد بالایی داشته باشد، به طور مثال شناخت دونگی و طرح‌های ارائه شده در آن از جمله مواردی است که می‌تواند نشانه‌ای از یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه باشد.

نظرات : 0

ثبت نظر

61650