دبیر انجمن مدیریت کیفیت: مديريت كيفيت در ايران سازماني فرابخشي نياز دارد
به گزارش ICTPRESS ، در گفت و گوي روزنامه ايران با دبير انجمن مديريت كيفيت ايران آمده است: مديريت كيفيت نيز براي يك قشر خاص نيست و همه موارد ذكر شده را شامل ميشود.
با اين نگاه، رعايت اصولي خاص براي رسيدن به مطلوبيت را مديريت كيفيت ميگويند. محصول، كالا يا خدماتي خوب است كه بتواند مشتري (كسي كه از يك خروجي سازمان استفاده ميكند) را راضي كند.
بايد بدانيم كه چه كساني از خروجي ذينفع هستند. نخستين كسي كه از اين جريان سود ميبرد، صاحب كار است، اما چه كساني در بحث كيفيت ضرر ميكنند؟
كساني كه خود، جامعه، كاركنان و حتي محيط زيست را كه همه جزو مشتريها هستند، فراموش ميكنند. همينجاست كه نارضايتي ايجاد ميشود و كيفيت زير سوال ميرود!
بجز كالا، براي هيچ چيز استاندارد تعريف نشده است
دبير انجمن مديريت كيفيت ايران، درباره شيوههاي رسيدن به كيفيت مطلوب و راضي نگه داشتن مشتري، ميگويد: در بحث كالا و خدمات، پايين آوردن قيمتها بدون لطمهزدن به كيفيت، موجب رضايت مشتري ميشود.
مهندس سعيد امامي ميافزايد: وقتي ميگوييم كه يك كالا مانند خودكار داراي كيفيت است يا يك زندگي مشترك با كيفيت است، يعني اينكه آن خودكار بايد علاوه بر ظاهر و زيبايياش، اندازه مناسبي داشته باشد و در دست راحت گرفته شود و روان بنويسد يا در زندگي مشترك، بايد بتوان هزينهها، رفتار و... را بهخوبي مديريت كرد.
در حقيقت بايد استانداردها را تعريف كرد و بر مبناي همان استانداردها به كيفيت مطلوب رسيد.
به نظر ميرسد بجز صنعت، براي بخشهاي ديگري مانند زندگي، خدمات و... استانداردهايي تعريف نشده است و همين نبود استانداردها جامعه را به هدف كيفيت مطلوب نميرساند. اين يك چالش اصلي در بحث مديريت كيفيت است.
عضو هيأت مديره انجمن مديريت كيفيت ايران، ميافزايد: در كشور، سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي وجود دارد كه كارش، پرداختن به استاندارد كالا هاست.
كساني هم كه در استخدام اين سازمان هستند در بحث كالاها و مسائل فني تبحر دارند و نه تمام حوزههاي كيفيت كه شامل همه موارد در زندگي و جامعه ميشود.
اين سازمان نميتواند متولي كيفيت و مديريت آن باشد. از اين رو كشور در بحث مديريت كيفيت به سازمان فرابخشي همچون معاونت رياست جمهوري نياز دارد تا بتواند مستقل از نهادهاي ديگر - كه وامدار آنها نباش، عمل كند.
وي مشكل ديگر مديريت كيفيت را نبود زبان و ادبيات مشترك ميداند: هر كسي به گونهاي آن را بيان ميكند، به همين علت از ديد مردم، شاخصهاي كيفيت بسيار پراكنده است.
منبعي براي مشاوره در زمينه مديريت كيفيت زندگي نداريم
به عقيده دبير انجمن مديريت كيفيت ايران، اگر ميخواهيم بحث كيفيت را در كشور جا بيندازيم و آن را فرهنگسازي كنيم، بايد مانند بهره وري، براي آن جايگاهي تعريف كنيم و كار اصلي اين سازمان هم بايد سازماندهي عناصر مرتبط با كيفيت، مانند ايجاد و ارزيابي سيستمها، ردهبندي مشاورين و تعيين صلاحيت آنها، مدرسين و شيوه آموزش آنها درباره كيفيت و... باشد و اينكه همه به يك زبان از مديريت كيفيت صحبت كنند.
مهندس امامي ميگويد: هماكنون اگر فردي بخواهد در زمينه راهاندازي كارخانه يا ارتقاي كيفيت سازمان يا حتي تشكيل زندگي مشترك، به كيفيت مطلوب برسد يا دنبال آموزش در اين زمينه باشد، نميداند به كجا بايد مراجعه كند.
نميداند اگر ميخواهد در بحث كيفيت مشاوره بگيرد، منبع و مرجع كجاست. خلأ مركز و متولي در اين زمينه در كشور احساس ميشود.
وي به اين نكته هم اشاره ميكند كه در دنيا، در چنين سازماني، دولت نقش مستقيمي ندارد بلكه فقط يك عضو كميته است كه كار را كنترل ميكند.
استراتژي، لازمه افزايش كيفيت و مديريت آن
حال با تمام كمبودها، اگر يك فرد دنبال اين است كه مثلاً كيفيت زندگي مشترك يا سازمان خود را ارتقا دهد چه بايد بكند؟ كشور در بحث مديريت كيفيت به سازمان فرابخشي همچون معاونت رياست جمهوري نياز دارد
نخستين راهحلي كه مهندس سعيدامامي ارائه ميدهد، داشتن استراتژي است. وي ميگويد: هر فردي، اگر ميخواهد كيفيت زندگي يا سازمان يا محصول يا خدمات شركتش را بالا ببرد، بايد استراتژي داشته باشد.
بدون برنامه، افراد و سازمانها راه به جايي نميبرند. دوم اينكه بايد برنامهها و استراتژيهاي تعريف شده را اجرا كند.
سومين راهحل، كنترل برنامهها و استراتژي نوشته شده است تا ببيند كار انجام شده، و اگر نه، چرا. در نهايت بايد دنبال كارهاي اصلاحي بود و كار را ادامه داد. اين چرخه بايد ادامه يابد تا به كيفيت مطلوب برسيم.
دبير انجمن مديريت كيفيت ايران، از مديران ميخواهد كه به روش بازنگري كه يكي از روشهاي اصلاحي است، توجه زيادي داشته باشند.
وي ميگويد: حتماً ماهي يكبار با مديران بخشهاي مختلف جلسه بگذاريد و از آنها بخواهيد گزارش كار ارائه دهند و بگويند اگر مشكلي پيش آمده، چه راهحلي را پيشنهاد ميكنند.
سپس آنها را بررسي كرده و به بهترين راهحل پاداش بدهند تا راه رسيدن به كيفيت مطلوب هموار شود.
عضو انجمن مديريت كيفيت ايران به روش اجرايي بهبود مستمر هم اشاره ميكند: مديران يا افراد، فكر نكنند كه همه چيز مطلوب است چون به هر حال يك جاي كار ايراد پيدا ميكند.
از اين رو بايد به فكر ارزيابي و بهبود مستمر باشند و اين يكي از بهترين روشهاي اصلاحي است.
منبع: روزنامه ايران
گفت و گو كننده: سوسن صادقي
http://iran-newspaper.com/1392/4/30/Iran/5419/Page/12/Index.htm#
نظرات : 0