۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت

راه اندازي تلويزيون اينترنتي از دهه فجر

به گزارش ICTPRESS به نقل از مهر، مجيد زاهدي وش ، با اشاره به جزئيات راه اندازي تلويزيون اينترنتي که با همکاري  "شرکت سروش رسانه" وابسته به سازمان صدا و سيما ، شرکت مخابرات ايران، سازمان فناوري اطلاعات ايران و شرکت خدمات انفورماتيک راهبر به عنوان اپراتور ارائه دهنده اين خدمات در دست اجرا است، اظهار داشت: محتواي قابل استفاده در سرويس IP مديا به دليل جايگاه حقوقي و انحصاري سازمان صدا و سيما در اختيار سروش رسانه بوده و قابل واگذاري نيست اما آنچه که مربوط به بحث سرمايه گذاري و ايجاد بسترهاي زيرساختي و مخابراتي براي دسترسي مشترکان به اين فناوري است واگذار شده است.
وي با بيان اين که سرويس IP مديا با استفاده از ست آپ باکس و داشتن يک خط اينترنت ADSL قابل استفاده است، گفت: با امضاي قراردادي که هفته گذشته با شرکت خدمات انفورماتيک راهبر منعقد شد اين شرکت متعهد شده که تا پايان امسال در تهران و 6 شهر بزرگ کشور 150 پورت IP مديا ايجاد کند.
زاهدي وش با تاکيد براينکه قرارداد منعقد شده با اين شرکت براي راه اندازي اين خدمات ظرف مدت 3 سال براي 1.5 ميليون مشترک است، تصريح کرد: ارائه اين خدمات انحصاري نبوده و شرکتهاي ديگري نيز مي توانند براي ارائه قرارداد با توجه به ظرفيت 20 ميليون خانوار ايراني اقدام کنند.
مديرعامل سروش رسانه در مورد همکاري شرکت مخابرات ايران در اين پروژه خاطرنشان کرد: سال گذشته طي امضاي تفاهمنامه با شرکت مخابرات ايران، بسترسازي زيرساختي اين پروژه در اختيار مخابرات قرار گرفت به نحوي که مقرر شد مخابرات پهناي باند اينترنت تهران و مراکز استانها را مهيا کند و در داخل استانها و مراکز مخابراتي امکانات در اختيار سروش رسانه گذاشته و پهناي باند را تامين کند.
وي ميزان پهناي باند اينترنت درخواستي براي پروژه تلويزيون اينترنتي را 100 مگابيت بر ثانيه براي ارتباط بين شهري عنوان کرد و افزود: پهناي باند داخل شهري را شرکت مخابرات ايران و شرکتهاي اينترنت پرسرعت "PAP" که توزيع اينترنت بر بستر ADSL را برعهده دارند تامين مي کنند.
زاهدي وش با اشاره به جلساتي که سروش رسانه با شرکتهاي PAP براي تامين بستر ADSL داشته است، ادامه داد: سرويس تلويزيون اينترنتي از طريق بستر Adsl قابل واگذاري است و اين پروژه باعث مي شود علاوه بر اينترنت، از اين فضا براي ارائه سرويس هاي محتوايي ارزش افزوده نيز استفاده شود.
وي قيمت پايه استفاده از خدمات تلويزيون اينترنتي را به ازاي هر مشترک ماهانه 15 هزار تومان عنوان کرد و گفت: پخش زنده برنامه هاي تلويزيوني و ماشين زمان که امکان به عقب بردن برنامه هاي تلويزيوني تا 12 ساعت قبل را ممکن مي سازد، آرشيو برنامه ها و سريال ها و فيلم ها از جمله خدماتي است که IP مديا در اختيار مشترکان قرار مي دهد؛ در همين حال قرار است برخي خدمات با نرخ هاي خاص به مشترکان پيشنهاد شود که به ازاي هر يک از اين خدمات درخواستي هزينه هاي متفاوتي اخذ خواهد شد که از آن جمله آن مي توان به فيلم هاي اکران نشده و در حال اکران سينماها اشاره کرد.
مديرعامل سروش رسانه سرعت پهناي باند مدنظر براي تلويزيون اينترنتي را حداقل 2 مگابيت بر ثانيه و برپايه ويديو SD عنوان کرد و گفت: حداکثر سرعت مدنظر و استاندارد براي اين خدمات 8 مگابيت بر ثانيه خواهد بود که با استانداردهاي HD قابل ارائه است.
وي افزود: با فراگير شدن اين سرويس، ويدئو HD جايگزين SD خواهد شد و در آن زمان نياز به سرعت 8 مگابيتي براي تماشاي ويديوهاي درخواستي و خدمات تلويزيون اينترنتي خواهد بود.
زاهدي وش تصريح کرد: محتواي مدنظر در سرويس تلويزيون اينترنتي براي فاز نخست آماده است و اين سرويس در دهه فجر به علاقه مندان عرضه مي شود و به همين نحو براي فازهاي بعدي محتوا ايجاد خواهد شد؛ در همين حال سروش رسانه درخواست مشارکت در اين پروژه را بررسي خواهد کرد.

نظرات : 0

ثبت نظر

29580