۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت

شکل جدیدی از انحصار در بازار نرم افزار کشور

به گزارش ICTPRESS به نقل از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، رضا کرمی، عضو هیات مدیره و مسئول کمیسیون نرم افزار این سازمان، با بیان اینکه "هر گونه عاملی که تولید و عرضه محصولات نرم افزاری را در بازار محدود کرده یا شرایط نابرابری برای رقابت منصفانه و عادلانه شرکت ها ایجاد کند، شکلی از انحصار محسوب می شود و مطابق قانون ممنوع است."  افزود: "در گذشته شرکت‌های نرمافزاری خصوصی عمدتاً از شرایط نابرابر رقابت با شرکت‌های دولتی آسیب می دیدند. هر چند خطر شرکت های دولتی و نیمه دولتی در بازار نرم افزار کشور هنوز کاملاً مرتفع نشده است، اما با خصوصی سازی برخی از این شرکتها در چندسال گذشته، میزان این انحصار تا حدودی کاهش یافته است. اما متاسفانه شاهد شکل گیری نوع دیگری از انحصار هستیم که توجه همه نهادهای ذیربط را می طلبد".
کرمی در توضیح این شکل جدید انحصار در بازار نرمافزار کشور گفت: "اخیراً شاهد هستیم برخی سازمان ها و نهادهای حاکمیتی با مداخله غیرموجه در فرآیند خرید و تامین نرمافزارها توسط سازمانهای زیرمجموعه خودشان، یک یا چند محصول یا شرکت خاص را به عنوان محصولات یا شرکتهای تائیدشده معرفی و دایره انتخاب این سازمانها را محدود می کنند. حتی در یک مورد که اخیراً از آن مطلع شدهایم، یکی از مراجع ذیربط، تنها یک نرمافزار خاص را به واحدهای صنفی زیرمجموعه خود معرفی کرده و از آنها خواسته این نرم افزار را تهیه کنند."
به گفته مسئول کمیسیون نرمافزار نصر تهران، "هرچند هر سازمانی حق دارد معیارها و ضوابط انتخاب محصول نرم افزاری موردنظر خود را تعیین و اعلام کند، اما این معیارها باید شفاف و روشن بوده و فرآیند ارزیابی و انتخاب نرمافزارها هم باید مستندشده و به صورت عمومی اطلاع رسانی شود. قانون برگزاری مناقصات و سایر قوانین مرتبط هم ضوابط انتخاب و خرید نرمافزار را کاملاً روشن کرده اند. در مواردی که ارزیابی محصولات برمبنای یک فرآیند شفاف و عادلانه صورت می گیرد، ما نه تنها با آن مخالف نیستیم، بلکه نهایت همکاری را هم با این گونه سازمان ها خواهیم کرد."
کرمی با اشاره به فرآیند ارزیابی نرمافزارهای HIS که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت گرفت، همکاری تنگاتنگ کمیسیون نرمافزار نصر تهران با این وزارتخانه در تعیین معیارها و ارزیابی محصولات را نمونه های از این همکاری ها اعلام کرد.
مسئول کمیسیون نرم افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران افزود: "سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران بنا به وظیفه ذاتی خود که صیانت از فضای رقابتی کسب و کار و جلوگیری از انحصار در بازار است، با چنین پدیده هایی برخورد و موضوع را از طریق نهادهای نظارتی پیگیری خواهد کرد."
وی از همه شرکت های نرمافزاری درخواست کرد در صورت برخورد با این گونه موارد، سازمان نصر تهران را در جریان بگذارند.

نظرات : 0

ثبت نظر

85888