۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت

معامله واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری سپهر کاریزما در فرابورس آغاز شد

به گزارش ICTPRESS به نقل از روابط‌عمومی فرابورس ایران، افسانه اروجی با اعلام این خبر افزود: نماد معاملاتی واحدهای سرمایه‌گذاری عادی قابل معامله صندوق سرمایه گذاری سپهر کاریزما در نماد "کاریس1"، به منظور آغاز معاملات ثانویه از امروز در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران گشایش یافت و محدودیت حجمی در هر سفارش یا بلوک در این نماد معاملاتی به میزان 100 هزار واحد تعیین شده است.
وی با اشاره به استقبال فراوان سرمایه‌گذاران از نخستین صندوق قابل‌معامله ETF گفت: با توجه به پذیره‌نویسی دومین صندوق قابل‌معامله در شهریورماه که از طریق شبکه کارگزاری‌های عضو فرابورس صورت گرفت، معامله واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری سپهر کاریزما از امروز در فرابورس آغاز شد.
رئیس اداره نظارت بازار فرابورس با تاکید بر اینکه سرمايه‌گذاري ازطريقETFها، بهترين راه براي ورود غيرحرفه‌اي‌ها و افراد تازه‌وارد به بازار سرمايه است، یادآور شد: محاسبه لحظه‌اي ارزش واحدهاي سرمايه‌گذاري اين صندوق‌ها و كم‌ريسك بودن سرمايه‌گذاري در صندوق‌هاي قابل معامله از مهمترين مزاياي آن برای ورود به بازار سرمایه است.
وی با بیان اینکه کاریزما صندوق سرمایه‌گذاری در سهام است، افزود: این نوع صندوق می‌تواند در سهام و حق تقدم خرید سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، اوراق مشارکت، انواع صکوک، اوراق بهادار رهنی، گواهی سپرده بانکی سرمایه‌گذاری و یا نزد بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری سپرده‌گذاری کند، ضمن آنکه مطابق با امیدنامه صندوق سرمایه‌گذاری سپهر کاریزما حداقل 70 درصد از دارایی‌های آن باید در سهام پذیرفته شده در بورس یا بازار اول فرابورس و حسب مورد بازار دوم فرابورس ایران سرمایه‌گذاری شود.
به گفته اروجی هر یک از دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری به نسبت به تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری خود، در خالص دارایی‌های صندوق سهیم‌اند؛ اما حق تصمیم‌گیری در مورد دارایی‌های صندوق در چارچوب اساسنامه آن تنها در اختیار مدیر صندوق است.
گفتنی است شرکت سبدگردان کاریزما به عنوان مدیر، شرکت تأمین سرمایه سپهر، بازارگردان؛ شرکت مشاور سرمایه‌گذاری نیکی‌گستر، متولی و موسسه حسابرسی و خدمات مدیریت سخن حق، به عنوان حسابرس این صندوق معرفی شده‌اند.
.................................
داد و ستد بیش از 761 میلیارد ریال در فرابورس
بازارهای فرابورس در آخرین روز معاملاتی هفته، با رشد حجم و ارزش داد و ستدها مواجه شدند.
به گزارش روابط‌عمومی فرابورس ایران، امروز بیش از 84 میلیون اوراق به ارزش 761.6 میلیارد ریال در 19 هزار و 506 نوبت داد و ستد شد.
همچنین در این روز از 84 میلیون اوراقی که مورد معامله قرار گرفت بیش از 18.2میلیون سهم متعلق به بانک دی بود که بیشترین حجم معاملات را داشت. پس از آن نیز ذوب آهن اصفهان با 9.1 و گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با 8.2 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.
بیشترین ارزش معاملات نیز متعلق به نماد پالایش نفت لاوان با معاملاتی به ارزش 80.6 میلیارد ریال بود و پس از آن پتروشیمی زاگرس با ارزش معاملات 58.5 میلیارد ریال و پالایش نفت تهران با 36.6 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را ثبت کردند.
شاخص فرابورس (آیفکس) هم متاثر از رشد قیمت نمادها 7.44 واحد معادل 0.9 درصد رشد کرد و در عدد 820.4  واحد قرار گرفت.
نماد شرکت‌های گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران کرمان، بازرگانی آینده سازان بهشت پارس، بیمه پاسارگاد، پتروشیمی کازرون، سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق و بانک سرمایه در جریان معاملات امروز با بیشترین افزایش قیمت مواجه شدند و در آن‌سوی بازار نیز بیشترین کاهش قیمت نصیب پالایش نفت لاوان و صنایع پتروشیمی دهدشت شد.
از سوی دیگر اوراق تسهیلات مسکن بدون تغییر قابل توجهی در حدود 375 هزار ریال مبادله شد و در مبادلات اوراق با درآمد ثابت هم بیشترین حجم معاملات به خرید و فروش 129 هزار و 620 برگه اجاره مپنا تعلق داشت. در بازار ETF هم 373 هزار و 199 واحد صندوق قابل معامله کاریزما به ارزش 3.93 میلیارد ریال و 92 هزار و 260 واحد صندوق قابل معامله آسام به ارزش 1.01 میلیارد ریال مبادله شدند.
همچنین نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران به‌دلیل تعدیل با اهمیت پیش‌بینی سال مالی 92 و 93، متوقف شد. نماد معاملاتی اوراق اجاره شرکت واسط مالی آذر به منظور تأمین مالی شرکت نفت پارس نیز پس از پرداخت اجاره بهای سه ماهه اوراق معامله شد و نماد شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود هم پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد داد و ستد شد.
لازم به یادآوری است با توجه به اتمام مدت اعتبار اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن آبان ماه سال 1389 نماد معاملاتی مذکور، این نماد معاملاتی در روز چهارشنبه 15 آبان‌ماه متوقف خواهد شد.

نظرات : 0

ثبت نظر

34591