۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ اردیبهشت

دکتر مهدی محسنیان‌راد: شناخت عوامل عقب ماندگی، دغدغه اصلی دکتر معتمد نژاد

به گزارش ICTPRESS به نقل از ستاد خبري همايش نكوداشت دكتر معتمد نژاد، مهدی محسنیان‌راد، همکار و قدیمی‌ترین شاگرد دکتر معتمدنژاد، که نخستین کار مشترک خود را در سال ۱۳۵۱ منتشر کردند، گفت: استاد معتمدنژاد کار روزنامه‌نگار را در جوامع در حال توسعه، صرفا انتقال خبر نمی‌دانند؛ بلکه معتقدند یک روزنامه‌نگار در کنار پوشش اخبار، باید به چرایی و چگونگی این خبر نیز بپردازد.
وی افزود: به عقیده دکتر معتمدنژاد در ممالک جهان سوم فقط کافی نیست که خبر را پوشش دهیم؛ بلکه باید به چرایی و چگونگی خبر و نتایج و آثار رویدادها وپدیده ها نیز بپردازیم.
محسنیان‌راد گفت: دکتر معتمد نژاد معتقد است چون جامعه کنونی ایران یک جامعه سیاسی و در عین حال کم‌سواد است، احتیاج به آگاهی سیاسی بیشتری دارد.
وي ادامه داد: دکتر معتمدنژاد می‌گفت در جوامع غیرسیاسی غربی، شاید برای خیلی رویدادها یک خبر کوتاه که در آن گفته شود یک امر جدید اتفاق افتاده است، کافی باشد ولی برای ممالک جهان سوم و یک جامعه انقلابی باید گفته شود چرا اتفاق افتاده و چه نتایج و آثاری دربردارد و به این ترتیب آگاهی‌ها را حتماً باید گسترش داد.
وی افزود: دکتر معتقد بود که  برای مقابله با شرایط نامطلوب کنونی باید به شناخت عوامل عقب‌ماندگی گذشته روی آوریم و بیش از پیش به راه‌ها و شیوه‌های پیشرفت آینده توجه کنیم.
محسنیان‌راد در پاسخ به این سوال که چگونه ایشان به چنین نظری رسید،گفت: دکتر معتمدنژاددر سال‌های جوانی، عملاً روزنامه نگاری را تجربه، سپس دکتری روزنامه نگاری دریافت کرده است. همچنینایشان سال های قبل از انقلاب اسلامی روزنامه نگاری درس می داده و در سال های بعد نیز اوضاع جوامع معاصر را رصد می‌کرده است.
این استاد دانشگاه در پایان با اشاره به اینکه دکتر معتمدنژاد با درک اینکه پدیده کم سوادی چگونه یک مانع رشد سیاسی است، افزود: از نگاه دکتر معتمدنژاد در کشورهای در حال توسعه، به غير از بالا بودن سطح بی‌سوادان، سطح سواد باسوادان نیز پایین است.
این وضعیت در ایران حادتر است و به دلایلی، بسیاری از کسانی که در نهضت سواد‌آموزی شرکت داشته اند، عملاً قادر به مطالعه متن های دشوار نیستند.
این دلیلی براظهار ایشان بر پرداختن به ریشه و نتایج اتفاقات و اخبار بود.

نظرات : 0

ثبت نظر

82759