۱۴۰۳ جمعه ۲۱ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي پنجشنبه 21 آذر ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :

خبر: در ژاپن چاپگر سه بعدي براي نابينايان ساخته شد
شرکتی ژاپنی-آمریکایی چاپگری سه بعدی برای نابینایان ساخته است.
شعبه شرکت یاهو در ژاپن دستگاه چاپگر سه بعدی برای استفاده نابینایان ساخته است. در این دستگاه که مجهز به پیامهای صوتی و دکمه های درشت برای استفاده راحت نابینایان است، اشکال و تصاویری رایانه ای که نابینایان نمی توانند آنها را ببینند و درک کنند ، با فشار یک دکمه به صورت سه بعدی ساخته می شود و فرد نابینا می تواند شکل آن را با لمس درک کند. نابینایان می توانند از این طریق اشیا و موجوداتی را که در دسترس نیست از جمله دایناسور و حیوانات بزرگ جثه و بعضا خیالی ، عملا با حس لامسه خود بشناسند.
.............................
خبر: ساخت دستگاه CNC ايجاد نقش هاي سه بعدي
مبتکر اصفهانی دستگاه CNC با قابلیت ایجاد نقش های سه بعدی بر روی سنگ ، چوب و فلز طراحی وتولید کرد.
رئیس هیئت امنای شهرک صنعتی امیر کبیر اصفهان گفت: آقای سپهر این دستگاه را درمدت هشت ماه تولید کرده است.
آقای مشکین افزود: دستگاه برش چهار محوره قادر است طرح های گوناگون را بنا به سفارش مشتری به صورت برجسته و سه بعدی بر روی سطوح مختلف حکاکی کند.
سازنده این دستگاه هم گفت: دستگاه های CNC انواع مختلفی دارند اما این دستگاه قابلیت ساخت نمادهای ملی- مذهبی بسیار زیبا، طرح مینیاتوری و حتی طرح چهره انسان را دارد در حالی که بقیه دستگاه های CNC این خصوصیت را ندارند.
آقای سپهر بابیان اینکه این دستگاه قابلیت برش وطراحی چوب و سنگ را در ابعاد چهار متر طول و عرض حدود 2 ونیم متر دارد، افزود: طرح مورد نظر از طریق نرم افزار به دستگاه داده می شود و پس از آن به صورت کتیبه یا پیکر ساخته می شود.
وی کاربرد محصول این دستگاه را در مترو، هتل ، نمای بیرونی و داخلی ساختمان ، کتابخانه ، فرهنگسرا، موزه ها، شهرداری ها، نمایشگاه های دایمی و مجتمع های مسکونی برشمردو افزود: این دستگاه محدودیت ابعاد ندارد.
..............................
خبر: وزير بهداشت: درمان بيماري هاي چشم در ايران همتراز با کشورهاي پيشرفته
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: جراحی و درمان بیماری های چشم در ایران همتراز با کشورهای پیشرفته است.
دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه نهمین همایش چشم پزشکی و افتتاح موزه چشم پزشکی در بیمارستان لبافی ‌نژاد در جمع خبرنگاران افزود: چشم پزشکی از رشته ‌هایی است که در دو دهه گذشته تحول زیادی داشته است و چشم پزشکان متبحری در کشور تربیت شده‌ اند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره بدهکاری هشت هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت گفت: بخش عمده ‌ای از افرادی که در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی به وزارت بهداشت کمک می‌کنند، از این وزارتخانه طلبکارند.
دکتر هاشمی افزود: بهداشت و درمان، مساله نخست مردم است و دولت و مجلس باید کمک کنند تا در برنامه ای چند ساله، مشکلات حل شود و خدمات به سطح آبرومندی ارتقا پیدا کند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره اعتبارات وزارت بهداشت در لایحه بودجه93 گفت: اعتبارات در نظر گرفته شده برای سال1393نسبت به سال1392 از وضع بهتری برخوردار است اما درباره میزان بدهی ‌های وزارتخانه، راه‌حلی به تصویب نرسیده است.
دکتر هاشمی افزود: در مجموع اعتبارات پیش بینی شده وزارت بهداشت در لایحه بودجه 93 نسبت به بودجه 92 حدود 15درصد افزایش داشته است.
وی گفت: همچنین بودجه وزارت بهداشت در لایحه بودجه 93 در مقایسه با بودجه محقق شده سال 92 حدود 30 درصد افزایش دارد و باید توجه داشت که این رقم روی کاغذ است و بستگی به تحقق بودجه دارد.
دکتر هاشمی افزود: امیدواریم که کسری اعتبارات وزارت بهداشت از محل یارانه ‌ها یا افزایش قیمت حامل ‌های انرژی جبران و موضوع اصلی در درمان و پیشگیری بیماری ها محقق شود.
وی با بیان این که ما آمده ‌ایم که تغییر ایجاد کنیم و باید در زمینه پیشگیری از بیماری ها پیشرفت ‌هایی حاصل شود گفت: در این راستا تقریبا راهکارها مشخص شده است و به عزم جدی دولت و مجلس نیاز دارد.
دکتر هاشمی افزود: برای چند ماه باقی مانده تا پایان سال مشکلاتی خواهیم داشت و قطعا این مشکلات به سال آینده منتقل خواهد شد.
وزیر بهداشت گفت: قول گرفته ‌ایم که تجدید نظری درباره بودجه صورت گیرد و توجه ویژه‌ ای به بخش بهداشت و درمان شود و در این راستا برخورداری از بیمه ‌ای قوی و فراگیر نیز لازم است.
دکتر هاشمی افزود: برخورداری از بیمه ‌ای قوی و فراگیر و همچنین توجه به بهداشت بویژه در حاشیه‌ شهرها و روستاها از خواسته های اصلی ماست تا به تدریج سهم مردم در پرداخت هزینه ‌های سلامت کاهش و افرادی که به علت ابتلا به بیماری ها به زیر خط فقر می روند کاهش یابد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره اجرایی نشدن فهرست سوم داروها برای حمایت از بیماران خاص گفت: رییس سازمان غذا و دارو عجله و پیش از هماهنگی با بیمه ‌ها لیست را اعلام کرد.
دکتر هاشمی در پاسخ به سئوالی درباره آموزش پزشکی افزود: کارگروه ‌های مختلفی برای بررسی آموزش پزشکی در زمینه عمومی، تخصص و فوق تخصص فعال شده ‌است.
وزیر بهداشت گفت: آموزش پزشکی کشور تقریبا در سطح بین ‌المللی است هر چند که ممکن است به تغییراتی نیاز داشته باشد.
وی با بیان این که ممکن است در آموزش پزشکی عمومی بازنگری داشته باشیم افزود: از جمله این تغییرات، در زمینه پزشک خانواده است که تربیت نیرو در این خصوص از ضروریات است.
دکتر هاشمی با اشاره به توسعه بی‌ رویه برخی رشته ‌های دانشگاهی گفت: در سال‌ های اخیر توسعه بی ‌رویه ‌ای را در این باره شاهد بودیم و نگرانی ما به کارگیری و ایجاد اشتغال برای نیروهای تربیت شده است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره واحدهای بین ‌الملل دانشگاه های علوم پزشکی افزود: عملا واحد بین‌الملل نداریم و رشته هایی با پرداخت پول و به صورت خود گردان به دانشگاه ها ضمیمه شده و دلیل آن نیز این است که سهم سلامت در بودجه کشور به خوبی دیده نشده است.
دکتر هاشمی گفت: در نظر داریم واحدهای بین‌الملل را عمدتا در مناطق آزاد و به صورت مشترک با دانشگاه ‌های معتبر جهان دایر کنیم تا بتوانیم از کشورهای مختلف دانشجو پذیرش کنیم.
نهمین همایش چشم پزشکی با حضور وزیر بهداشت و150چشم پزشک و با هدف بررسی آخرین دستاوردهای این علم در بیمارستان لبافی نژاد برگزار شد.
همچنین در حاشیه این مراسم موزه چشم پزشکی نیز در این بیمارستان افتتاح شد، در این موزه تعدادی از لوازم و وسایل قدیمی چشم پزشکی به نمایش گذاشته شده است.
............................
خبر: انجام موفقيت آميز جراحي ليزيک ديسک کمر در شيراز
نخستین جراحی لیزیک دیسک کمر در شیراز با موفقیت انجام شد.
دکتر عصایی جراح ومتخصص مغزواعصاب و ستون فقرات بیمارستان مسلمین شیراز گفت: در این شیوه نوین جراحی دیسک کمر نه تنها نیازی به بیهوشی بیمار نیست بلکه در زمان کوتاهتر و بدون هیچگونه برش برروی بدن بیمار ،دیسک درمان می شود.
وی افزود: در عمل لیزیک با استفاده از تاباندن اشعه نوع پلاسما از طریق یک نیدل به محل آسیب دیده ضایعه دیسک برداشته می شود.
این جراح گفت: این شیوه جدید برای درمان دیسک گردن هم کاربرد دارد که با تشخیص پزشک و براساس آزمایشات پزشکی برای درمان تجویز می شود.
دکتر عصایی افزود: در حین انجام عمل جراحی از بیمار در خصوص بهبودی علائم و مشکلات بیمار سوال می گردد تا میزان موفقیت عمل و بهبود بیمارتشخیص داده شود.
وی افزود : با شیوه جراحی لیزر دیسک کمر بیمار بلافاصله بعد از عمل ترخیص می شود.
.............................
خبر: پيوند سلولهاي بنيادي مغز استخوان در مشهد
پیوند سلولهای بنیادی مغز استخوان در مشهد بیش از 90 میلیارد ریال صرفه جویی ارزی ایجاد کرده است.
رئیس ستاد پژوهش و کاربرد سلولهای بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، امروز گفت : با اجرای عمل پیوند سلولهای بنیادی مغز استخوان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان دومین مرکز کشور در مدت یکسال تاکنون 7 بیمار مبتلا به سرطان خون ، نوروبلاستوم و تالاسمی ماژور در این مرکز با موفقیت تحت پیوند مغز استخوان قرار گرفته اند .
دکتر علی قاسمی با بیان اینکه در گذشته بیماران برای انجام عملهای پیوند مغز استخوان به تهران یا به دیگر کشورها اعزام می شدند گفت : هم اکنون این عمل حدود 200میلیون ریال هزینه دارد که 150 میلیون ریال آن را وزارت بهداشت و حدود 50 میلیون ریال آن را بیمار می پردازد .
رئیس ستاد پژوهش و کاربرد سلولهای بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد دومین مرکز کشور در درمان نارسایی قلبی با استفاده از سلولهای بنیادی به شمار می رود گفت : این روش درمانی در مدت یک سال بر روی 36بیمار دچار نارسایی قلبی در شرق کشور مورد استفاده قرار گرفته و موفق بوده است .
دکتر قاسمی در خصوص مراکز فعال در زمینه سلولهای بنیادی در درمان بیماران گفت : ‌بیماران دچار نارسایی قلبی برای درمان به کلینیک نارسایی قلبی بیمارستان امام رضا(ع) ، بیماران مبتلا به سرطان خون ، نوروبلاستوم و تالاسمی ماژور به کلینیک بیمارستان منتصریه ، بیماران مبتلا به آرتروز به کلینیک بیمارستان منتصریه و بیمارانی با مشکلات جوش نخوردگی استخوان به بیمارستان امام رضا(ع) ارجاع داده می شوند .
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : دانشگاه علوم پزشکی مشهد از مراکز پیشتاز در زمینه سلولهای بنیادی به شمار می رود و تا کنون 40 طرح تحقیقاتی در ستاد پژوهش و کاربرد سلولهای بنیادی این دانشگاه اجرا و یا به اتمام رسیده است.
دکتر علی قاسمی افزود : اجرای طرح تحقیقاتی درمان زخم پای دیابتی ، درمان نارسایی های قلبی ، اختلالات ایسکمی اندام ، ‌جوش نخوردگی استخوان ، درمان بی اختیاری ادرار استرسی ، پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) ، بیماریهای آرتروزی ، پیوند مغز استخوان بر روی بیماران مبتلا به سرطان خون ، تالاسمی ماژور و نورولاستوم از طرحهای تحقیقاتی انجام شده بالینی در مراکز درمانی این دانشگاه است که پیوند سلولهای بنیادی خون ساز ( مغز استخوان ) در مرکز دیالیز و پیوند اعضاء منتصریه مشهد از مهمترین دستاوردهای این ستاد در یک سال اخیر به شمار می رود .
.............................
خبر: طرح اعزام بدون بازگشت فضانورد به مريخ در سال 2025 اجرا ميشود
طرح یک شرکت هلندی مبنی بر اعزام افراد داوطلب به کره مریخ به منظور اسکان در سیاره سرخ بدون این که امکان بازگشت آنها وجود داشته باشد، سال دو هزار و بیست و پنج اجرا خواهد شد.
شرکت لاکهید مارتین نیز آمادگی خود را برای مشارکت در این عجیب و غریب که قرار بود سال دو هزار و بیست و سه اجرا شود، اعلام کرده است.
باس لانسدراپ، موسس مشترک و مدیر عامل «مارس-وان» که یک شرکت هلندی غیرانتفاعی است، در کنفرانسی مطبوعاتی در واشنگتن اعلام کرد مطابق آنچه که پیش تر اعلام شده بود در سال دو هزار و
بیست و پنج تعدادی داوطلب بر روی مریخ فرود خواهند آمد.
شرکت مارس- وان آوریل گذشته اعلام کرده بود چهار داوطلب سفر به مریخ در سال 2023 پس از سفری هفت ماهه در این سیاره فرود خواهند آمد و خدمه و تجهیزات جدید هر دو سال یک بار به این سیاره فرستاده خواهند شد.
لانسدراپ روز چهارشنبه تصریح کرد شرکت مارس-وان با شرکت « لاکهید مارتین اسپایس سیستم» که شاخه ای از شرکت دفاعی لاکهید مارتین آمریکا است، قراردادی به ارزش دویست و پنجاه هزار دلار امضا کرده است. طبق این قرارداد شرکت آمریکایی موظف است موشکی طراحی کند که قابلیت فرود بر روی مریخ را داشته باشد. این موشک ابتدا در سال دو هزار و هجده بدون این که سرنشینی داشته باشد به سیاره سرخ پرتاب خواهد شد.
اد سدیوی، مسئول رسیدگی به امور فضایی غیرنظامی در لاکهید مارتین اسپایس سیستم نیز اعلام کرد این یک پروژه جاه طلبانه است که ما از چندی پیش روی آن کار می کنیم. وی خاطر نشان کرد مهندسان این شرکت در زمینه طراحی موشکی کار می کنند که با موشک فونیکس که ناسا در سال دو هزار و هشت به مریخ پرتاب کرد، شباهت هایی خواهد داشت.
در چارچوب این پروژه همچنین یک قرارداد دیگر به ارزش شصت هزار یورو با شرکت فناوری ماهواره ای امنیتی اس اس تی ال امضا شده است. این شرکت انگلیسی تعهد کرده است یک ماهواره مخابراتی بسازد که با استفاده از آن بتوان اطلاعات جمع آوری شده در روی مریخ را به زمین ارسال کرد.
مسئولان شرکت هلندی مارس-وان همچنین اعلام کردند برای توسعه آزمایشها، ارسال کتاب های درسی به مریخ و ایجاد یک مرکز اینترنتی برای جمع آوری بودجه لازم برای اجرای پروژه، طرحهایی رقابتی را با برخی دانشگاهها به اجرا گذاشته اند. بیش از دویست هزار نفر از یکصد و چهل کشور مختلف جهان داوطلب شده اند در این پروژه بی سابقه مشارکت کنند.
لانسدراپ اعلام کرد ایجاد یک محل سکونت دایمی در کره مریخ هدف این پروژه بزرگ است. این هدف بلند پروازانه است اما نباید فراموش کرد که در تاریخ حیات بشر، افرادی بوده اند که برای اکتشافات بزرگ در کرات دیگر همه تعلقات خود را رها کرده و به سفرهای ماجراجویانه رفته اند. مقصد بعدی انسان در فضا که بیشتر از دیگر کرات منطقی به نظر می رسد، مریخ است.
شک و تردیدهای زیادی درباره موفقیت آمیز بودن این پروژه وجود دارد با این حال گرارد هوفت، دانشمند هلندی برنده جایزه نوبل فیزیک در سال 1999 حمایت خود را از این پروژه اعلام کرده است. تا کنون تمام ماموریت هایی که آژانس فضایی آمریکا بر روی مریخ انجام داده با کمک ربات بوده است. با این وجود آمریکا اعلام کرده مصمم است تا بیست سال آینده فضانورد به این سیاره اعزام کند.
موسس و مدیر عامل شرکت هلندی مارس-وان تصریح کرد اولین ماموریت سفر به مریخ شش میلیارد دلار هزینه خواهد داشت با این حال هنوز این مبلغ تهیه نشده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، علاوه بر هزینه بالای شش میلیارد دلاری که برای اجرای پروژه مارس-وان لازم است و باید از بخش خصوصی تامین گردد، اجرای این پروژه بلندپروازانه با موانع و محدودیت های متعددی روبرو است. فضانوردانی که در این پروژه به مریخ اعزام می شوند امکان بازگشت به زمین را نخواهند داشت و علاوه بر این، فضانوردان داوطلبی که روی مریخ فرود می آیند باید در خانه های کوچک زندگی کنند، آب مورد نیازشان را خودشان پیدا کنند، اکسیژن لازم برای تنفس را خودشان تولید کنند و مواد غذایی مورد نیازشان را نیز خودشان کشت کنند. این در حالی است که کره مریخ یک بیابان بسیار پهناور است که جو آن از دی اکسید کربن تشکیل است و دمای متوسط آن منفی شصت و سه درجه سلسیوس است. فضانوردانی که به مریخ اعزام می شوند در سفر خود باید تشعشعات کیهانی خطرناک را نیز متحمل شوند. با این حال دانشمندان فضایی گویند شرایط محیطی موجود در ایستگاه فضایی بین المللی از آنچه در مریخ وجود دارد، سخت تر است.

نظرات : 0

ثبت نظر

95078